Mamon (TV seriál) / Mamon (TV seriál) (Krimi / Thriller Česko, 2015, 5 h 25 min (Minutáž: 50–58 min)) 80%

23.10.2023 14:48
JEDNOU VĚTOU
„Pravdu najdeš mezi řádky.“

V Central Energy, energetickém gigantu s významnou státní účastí, se schyluje k privatizaci. Proces provází nemalý zájem veřejnosti, který vzbudil článek investigativního novináře Petra Vlčka, bratra generálního ředitele této společnosti. Záhadná úmrtí, strach, odhodlání a osobní zájmy - to vše je společným jmenovatelem Mamonu, české verze úspěšného norského formátu. Kriminální thriller Mamon je napínavé drama plné zdánlivě nesouvisejících událostí rozehraných rozporuplnými postavami a reflektující ekonomickou, politickou a společenskou realitu posledních pětadvaceti let. Privatizace, korupce, tunelování, pravda - od devadesátých let hojně skloňované termíny - v hlavní roli dynamického příběhu plného věrohodných vyšetřovacích postupů, morálních dilemat, obětování, strachu, napětí a nebezpečí, které hrozí každému, kdo se ve vybrané společnosti chová, jako by neměl co ztratit.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když jsem Mamon poprvé viděl, byl jsem docela v šoku. Nebyl jsem schopnej pochopit, jak někdo dokázal natočit tak solidní politický thriller formou mini-seriálu v České republice. Musím říct, že mě to opravdu překvapilo a dost se mi to líbilo. Po asi čtyřech dílech jsem ale spozoroval, že celý ten příběh se váže na určité situace, které jsou poměrně šokující a zbytek si tak nějak plyne po svém. Pořád se mně to líbilo, hlavně kvůli hereckým výkonům, ale už jsem necítil to obrovské nadšení, jako na začátku. Vše pak dokonalo zjištění, že se jedná o remake norského originálu, což tvůrcům v žádném případě nemám za zlé. Příběh na české prostředí sedí jako prdel na hrnec. Jen mi v tu chvíli trošku chyběla originalita. Tu ale v tomto seriálu silně vynahrazuje fakt, že i takový námět se dá i u nás natočit. Kvalitně, akčně a poutavě. A pak, že to nejde... (Malarkey) 4*

Jak mohli ti Norové vědět o českých 90. letech, o naší velké privatizaci, o Václavu Klausovi, o JUDr. Vlastimilu Rampulovi, o Bakalovi, Topolánkovi, Nečasovi, Kalouskovi, Babišovi, Grossovi, o Lence Bradáčové, jak mohli vědět, jak to tady v Česku ve skutečnosti chodí?! No, asi to chodí všude stejně. Západní společnost je jenom hra, zdání svobody. A Vladimír Michálek tuhletu jejich zprávu o stavu Česka neuvěřitelně přesně domestikoval... Seriál Mamon je jedna z nejpřesnějších zpráv o tom, co se tady tehdy dělo a na jakých základech stojí současná demokracie, z čeho vznikly dnešní ekonomicko-politické elity a jakou hru tady s námi hrály a hrají. Je až neuvěřitelné, že přes onu uměleckou licenci a zjevný fikční námětový konstrukt je tahle zpráva tak přesná a pravdivá - Ukradená privatizace...neexistují čisté a špinavé peníze...jsou jenom peníze... (Radek99) 5*

"Stopy jsou všude kolem, jenom je nevidíte." Již z názvu Mamon je patrné, že tady se vše bude točit kolem hromadění peněz. Mě tedy to tajemné propojení organizovaného zločinu s politiky, váženými podnikateli, státními zástupci, policisty, vrahy a Abrahámem hodně zaujalo a o to větší zklamání jsem zažil po skončení případu. Spousta věcí se totiž nevysvětlila, hromada lidí se chovala nelogicky a o padouchovi jsem nepochyboval od 4. dílu. Alespoň jsem se poučil, že prachy jsou zlo, takže jich nechci moc a proto jsem se rozhodl pro začátek zprivatizovat Rockefellerovy fondy. Snad s tím nějaký ten týden vyjdu. (Jara.Cimrman.jr) 3*

VELKÁ RECENZE
Šestidílný Mamon, který podle norské série natočil Vladimír Michálek s Matějem Hádkem v hlavní roli, odstartoval na HBO. Jeho vztahový půdorys je zajímavější než další spiklenecká zápletka o podezřelé privatizaci.
Kdykoli tvůrci postaví do hlavní role novináře, riskují, že právě novinářům budou k smíchu. V případě Mamonu už jen existencí mocného investigativního deníku Kontext, o způsobu redakční práce nemluvě. Sám fakt, že Hádkův nesmlouvavý hrdina útočí v článcích na vlastního bratra v podání Michala Dlouhého, šéfa státní firmy s podezřelými zákulisními vazbami, patří do pohádky.
Ovšem z hlediska dramatu se to víc než vyplácí, protože když ředitel vláčený médii a vydíraný bůhvíkým vzdá svou funkci i život, vystaví svého bratra dvojitému traumatu: výčitkám svědomí i morální povinnosti odhalit pravdu.
Z rodinných vazeb Mamonu, jmenovitě z vypjatých vztahů pozůstalých ke zrádci, jak novináře logicky vnímají, čiší bezmála nádech antické tragédie. Původní verzi shrnul jeden norský divák výstižně jako „moderní mix zločinu, korupce, náboženství, rituálů, mediální kritiky a jizev z dětství“; v české variantě se prvky víry potlačují a namísto mystiky nastupuje nudnější varianta, již mnohokrát provětrané téma korupčních zločinů v době privatizace. Přechod státního energetického koncernu do soukromých rukou nezastaví ani tragická smrt dalšího ředitele, na scéně se objeví lobbista, ministr financí, zahraniční kapitál, policejní šéf, státní zástupkyně.
Zkrátka motivy, jež prošly Expoziturou, Příběhem kmotra, Gangsterem Ka i právě vysílaným Atentátem; přitom pro detektivku není zhoubnější nákazy než organizovaný čili neosobní zločin. Zatímco taková pěkně šťavnatá, záhadná vraždička z vášně...
Naštěstí Mamon si díky Michálkovi uchovává i hodně z čisté krimi, alespoň v úvodních dílech jí má rozhodně dost na to, aby udržel vlastní rukopis a zároveň diváka v napětí před příští epizodou.
Severský původ série se otiskuje do chladných barev, odcizené nálady, civilní městské nezúčastněnosti nekonečných prosklených prostor, v jejichž mantinelech vymezuje režisér prostor podobně stylizovaným, střízlivě zkázněným hercům.
Hádek představuje jistotu, jednoho z mála herců, který ani v povinném dešti na pohřbu nepůsobí melodramaticky, ale jistě stojí za zapamatování jméno Daniela Tůmy, mladého představitele Hádkova filmového synovce, jehož úloha postupně nabývá na významu. Vůbec platí, že méně známé tváře snímku sluší, stejně jako slova ustupující řeči obrazů, hudby, ticha i výbušné akce.
Vlastně zamrzí, že jde „jen“ o kopii, respektive o českou kopii norské kopie švédského Milénia, kde také stáli v popředí zkušený reportér a mladá počítačová specialistka. Protože přinejmenším řemeslná stránka Michálkovy realizace by podržela nad průměrem i nefalšovaný domácí originál.

OBSAH EPIZOD
1.série (2015)
DÍL 1: Kapitola 1: Oběť (Kapitola 1: Oběť) - Investigativní novinář Petr Vlček je na stopě korupci v podniku Central Energy, energetickém gigantu s významnou účastí státu...
Anonymní zdroj mu poskytne informace o přijetí úplatku v souvislosti s privatizací státního podílu. Petra nezastaví ani skutečnost, že generálním ředitelem Central Energy a zároveň i hlavním podezřelým je jeho bratr Daniel. Poté, co v tisku vydá sérii investigativních článků, je Daniel pod tlakem médií a veřejnosti donucen odstoupit a za dramatických okolností umírá.
DÍL 2: Kapitola 2: Abrahám (Kapitola 2: Abrahám) - Půl roku po událostech, které změnily jeho život, se Petr Vlček ocitá zpět v kolotoči událostí...
Přestože od Danielovy smrti uběhlo skoro půl roku, Petr si stále dává jeho smrt za vinu. Působí teď jako redaktor novinové přílohy o životním stylu a práci investigativního reportéra se obloukem vyhýbá. Navzdory tomu je však znovu zatažen do případu ve chvíli, kdy ho nový generální ředitel Central Energy Aleš Toman pozve na schůzku, která skončí tragicky – Toman se nabourá v autě a na místě zemře. Poslední slovo, které Toman před smrtí pronesl, zní: „Abraham.”
DÍL 3: Kapitola 3: Oheň (Kapitola 3: Oheň) - V Central Energy, energetickém gigantu s významnou státní účastí, se schyluje k privatizaci. Proces provází nemalý zájem veřejnosti, který vzbudil článek investigativního novináře Petra Vlčka, bratra generálního ředitele této společnosti. Záhadná úmrtí, strach, odhodlání a osobní zájmy - to vše je společným jmenovatelem Mamonu, české verze úspěšného norského formátu. Privatizace, korupce, tunelování, pravda - od devadesátých let hojně skloňované termíny - v hlavní roli dynamického příběhu plného věrohodných vyšetřovacích postupů, morálních dilemat, obětování, strachu, napětí a nebezpečí, které hrozí každému, kdo se ve vybrané společnosti chová, jako by neměl co ztratit.
DÍL 4: Kapitola 4: Děti (Kapitola 4: Děti) - V Central Energy, energetickém gigantu s významnou státní účastí, se schyluje k privatizaci. Proces provází nemalý zájem veřejnosti, který vzbudil článek investigativního novináře Petra Vlčka, bratra generálního ředitele této společnosti. Záhadná úmrtí, strach, odhodlání a osobní zájmy - to vše je společným jmenovatelem Mamonu, české verze úspěšného norského formátu. Privatizace, korupce, tunelování, pravda - od devadesátých let hojně skloňované termíny - v hlavní roli dynamického příběhu plného věrohodných vyšetřovacích postupů, morálních dilemat, obětování, strachu, napětí a nebezpečí, které hrozí každému, kdo se ve vybrané společnosti chová, jako by neměl co ztratit.
DÍL 5: Kapitola 5: Kořeny (Kapitola 5: Kořeny) - V Central Energy, energetickém gigantu s významnou státní účastí, se schyluje k privatizaci. Proces provází nemalý zájem veřejnosti, který vzbudil článek investigativního novináře Petra Vlčka, bratra generálního ředitele této společnosti. Záhadná úmrtí, strach, odhodlání a osobní zájmy - to vše je společným jmenovatelem Mamonu, české verze úspěšného norského formátu. Privatizace, korupce, tunelování, pravda - od devadesátých let hojně skloňované termíny - v hlavní roli dynamického příběhu plného věrohodných vyšetřovacích postupů, morálních dilemat, obětování, strachu, napětí a nebezpečí, které hrozí každému, kdo se ve vybrané společnosti chová, jako by neměl co ztratit.
DÍL 6: Kapitola 6: Pakt (Kapitola 6: Pakt) - Petr je znovu na útěku a jediné, na čem mu kromě nalezení pravdy záleží, je záchrana syna jeho bratra, Michala. To ho spolu s Evou zavede až do odlehlých doků, kde jim mají únosci Michala předat. Nic však nejde podle plánu a vše směřuje k šokujícímu rozuzlení příběhu.

Ocenění:
Český lev
2015 - Mamon - Vladimír Michálek (Nejlepší televizní seriál)

Postavy a obsazení
• Matěj Hádek - Petr Vlček
• Eva Leimbergerová - Stella Němečková
• Michal Dlouhý - Daniel Vlček, bratr Petra
• Gabriela Míčová - Eva Vlčková, manželka Daniela
• Daniel Tůma - Michal Vlček, syn Daniela a Evy
• Pavlína Štorková - Novinářka Marie Králová
• Tereza Hofová - státní zástupkyně Jana Skálová
• Igor Bareš - Aleš Toman
• Petr Halberstadt - čistič
• Jiří Vyorálek - Samuel Pleva
• Igor Ondříček - Ing. Karel Zpěváček
• Kateřina Burianová - Anna Vlčková, matka Petra a Daniela
• Vladimír Krátký - Antonín Vlček, otec Petra a Daniela
• Ondřej Malý - ministr Theodor Horváth
• Petra Jungmanová - Ivona Palcová
• Petr Motloch - Jan Šrámek st.
• Stanislav Gerstner - vyšetřovatel Stach
• Pavel Gajdoš - Břetislav Málek
• Jan Novotný - ředitel Doubrava
• Martin Sitta - Josef Uher
• Jakub Koudela - Jan Šrámek ml.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.10.2015 HBO
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: 7.9.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
SERIÁLY V SÉRII
Mammon (seriál) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa50/
Norsko, Thriller, 2014
Režie: Cecilie A. Mosli, Pal Jackman, Hrají: Jon Oigarden, Ingjerd Egeberg

Mamon (seriál) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa51/
Česko, Krimi / Thriller, 2015
Režie: Vladimír Michálek, Hrají: Matěj Hádek, Eva Leimbergerová
 
Tvůrci a herci
Vladimír Michálek (Režie), Vratislav Šlajer (Produkce), Šárka Oujezdská (Produkce), Karel Havlíček  (Hudba), Martin Štrba (Kamera), Olina Kaufmanová (Střih), Jan Vlasák (Scénografie), Josef Čechota (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Viktor Prášil (Zvuk), Tereza Prachařová (Masky), Štefan Titka (Scénář), Iva Klestilová (Scénář), Ondřej Provazník (Scénář), Hynek Trojánek (Scénář), Matěj Hádek (Herec), Eva Leimbergerová (Herec), Gabriela Míčová (Herec), Michal Dlouhý (Herec), Tereza Hofová (Herec), Daniel Tůma (Herec), Igor Bareš (Herec), Ondřej Malý (Herec), Dušan Sitek (Herec), Pavlína Štorková (Herec), Pavel Gajdoš (Herec), Jan Novotný (Herec), Vladimír Krátký (Herec), Kateřina Burianová-Rajmontová (Herec), Petra Jungmanová (Herec), Igor Ondříček (Herec), Martin Sitta (Herec), Petr Motloch (Herec), Jiří Vyorálek (Herec), Petr Halberstadt (Herec), Ondřej Kraus (Herec), Přemysl Bureš (Herec), Lukáš Melník (Herec), Jakub Korber (Herec), Daniel Tůma (Herec), Stanislav Gerstner (Herec), Diana Toniková (Herec), Jonáš Zbořil (Herec), Tomáš Kyselka (Herec), Tereza Vilišová (Herec), Vendula Hlásková (Herec), Justin Svoboda (Herec), Monika A. Fingerová (Herec), Jitka Sluková (Herec), Jiří Beremov (Herec), Markéta Hurychová (Herec), Diana Tomanová (Herec), Arnošt Hanf (Herec), Rudolf Mareš (Herec), Marek Balho (Herec), Barbora Bobková (Herec), František Kovár (Herec), Ivan Kalina (Herec), Tereza Lášková (Herec), Viktor Muselík (Herec), Tereza Gübelová (Herec), Nela Štefanová (Herec), Marek Dobeš (Herec), Matěj Jehlík (Herec), Josef Jehlík (Herec), Veronika Lapková (Herec), Daniel Červ (Herec), Lucie Domesová (Herec), Martin Janouš (Herec), Romana Navarová (Herec), Tomáš Hurda (Herec), Jiří Mareš (Herec), Martina Pavelková (Herec), Miloš Vorel (Herec), Michal Plecitý (Herec), Radek Kašpar (Herec), Klára Coufalová (Herec), Pavel Oškrkaný (Herec), Ondřej Biravský (Herec), Michal Lurie (Herec), Jiří Šimek (Herec), Jakub Koudela (Herec), Jiří Oberfalzer (Herec)
 
2015/360/Česko/Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Realizaci tohoto mysteriozního thrilleru - vycházejícího z úspěšného norského formátu Mammon a naplánovaného na 73 natáčecích dnů - zaštítila produkční společnost Bionaut.
- Rodina Daniela Vlčka (Michal Dlouhý) bydlí ve Vile Gradini v ulici Nad Kazankou 837/23 v Praze - Troji. Majitelem vily je Marek Dospiva, spolumajitel Penta Investments.
- V seriálu Petrovi a Danielovi rodiče (Vlčkovi) žijí v kostele Českobratrské církve evangelické v Nymburce.
- Znělku k seriálu vyrobil Martin Duda.
- Filmovalo se také v Újezdu nad Lesy.
- Pátý díl "Kořeny" se natáčel v Praze a Nymburce.
 
 

Hrají:

Matěj Hádek, Eva Leimbergerová, Gabriela Míčová, Michal Dlouhý, Tereza Hofová, Daniel Tůma, Igor Bareš, Ondřej Malý, Dušan Sitek, Pavlína Štorková, Pavel Gajdoš, Jan Novotný, Vladimír Krátký, Kateřina Burianová, Petra Jungmanová, Igor Ondříček, Martin Sitta, Petr Motloch, Jiří Vyorálek, Petr Halberstadt, Ondřej Kraus, Přemysl Bureš, Lukáš Melník, Jakub Korber, Stanislav Gerstner, Diana Toniková, Jonáš Zbořil, Tomáš Kyselka, Tereza Vilišová, Vendula Hlásková, Justin Svoboda, Monika A. Fingerová, Jitka Sluková, Jiří Beremov, Markéta Hurychová, Diana Tomanová, Arnošt Hanf, Rudolf Mareš, Marek Balho, Barbora Bobková, František Kovár, Ivan Kalina, Tereza Lášková, Viktor Muselík, Tereza Gübelová, Nela Štefanová, Marek Dobeš, Matěj Jehlík, Josef Jehlík, Veronika Lapková, Daniel Červ, Lucie Domesová, Martin Janouš, Romana Navarová, Tomáš Hurda, Jiří Mareš, Martina Pavelková, Miloš Vorel, Michal Plecitý, Radek Kašpar, Klára Coufalová, Pavel Oškrkaný, Ondřej Biravský, Michal Lurie, Jiří Šimek, Jakub Koudela, Jiří Oberfalzer, Jakub Hajner, Martin Bačkovský, Amáta Skalová, Michal Zimula, Lukáš Typlt, Hana Malaníková, Michal Čeliš, James Tratas