Maharal - Tajemství talismanu / Maharal - Tajemství talismanu (2006/105/Česko/Dobrodružný, Fantasy) 54% -Originál DVD-

23.10.2023 14:42
JEDNOU VĚTOU
„Dobrodružná cesta za bájným pokladem a za rozluštěním tajemství starého talismanu.“

OBSAH
Napínavý a fantastický příběh tří pražských dětí Aleny, Davida, Ondry a charismatického hledače pokladů Aarona Cohena nás zavede na ta nejtajemnější místa staré Prahy, do rozvalin starého vodního hradu a mezi podivuhodné bytosti z dávných časů… Tam všude se odehrává napínavé a dobrodružné pátrání po záhadném pokladu, Golemovi a bájném Kameni mudrců... Příběh určený především dětem má velice reálný základ. Všechny dostupné historické prameny, se shodují na doložené existenci proslulého talismanu, slavného pražského rabína Jehudy Löwa ben Becalela. Stopy legendárního předmětu, který rabbi na smrtelném loži předal dvou vyvoleným, jsou sledovatelné až do období druhé světové války, kdy tajemný talisman údajně definitivně zmizel. Není ovšem důvod, aby se právě v současné době nemohl objevit a posloužit jako hlavní motiv dobrodružného filmu, který ukazuje cestu k tajemnému pokladu.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dlouhou dobu si říkám, že magická Praha by byla vhodným kandidátem pro jakýkoliv příběh s Indiana Jonesem nebo Nicolase Cagem s cílem nalezení nějakého historického artefaktu. Ani jeden se ale ještě do Prahy nepodíval a tak mi na cestě za dobrodružstvím zbyl tajemný žiďáček Bořivoj Navrátil a parta tří dětí, kteří se ve filmu Maharal vydali do centra Prahy (a hrad Zvíkov), aby objevili něco, co mělo být dávno zapomenuto. Příběh je sice dle předpokladů trošku ztřeštěný, ale vše vynahrazuje nádherná kamera a herci, kteří si toto dětské dobrodružství vysloveně užívali. Přemýšlel jsem nad hodnocením, ale ulítlým závěrem u mě mírně kleslo. Nakonec tedy solidní trojka a nadšení z toho, že i takové příběhy se u nás sem tam zfilmují. (Malarkey) 3*

Maharal je dobrodružným filmem pro celou rodinu. Menší děti by se mohly bez přítomnosti rodičů lehce bát, případně něco nepochopit, rodiče by zase bez dětí těžko hledali důvod vydat se s hledači pokladů česko-slovenské provenience na výpravu za nejcennějším pokladem Rudolfa II. Jednoznačně kladně je potřeba hodnotit zasazení filmu, kvalitní formu a atmosféru, která je místy skutečně hutná, jindy zase dobrým vtípkem odlehčená, dobře podpořená hudbou a v té nejvyšší kvalitativní třídě hereckými výkony VEDLEJŠÍCH postav (největší zážitek jsem měl z krátké přednášky pana Lukavského). Nemalým problémem je postava nejhlavnější - Bára Seidlová - té za prvé tu chladnou a přesto zapálenou intoušku nevěříte, a za druhé její part a zejména slova mi přišla hodně prkenná, rušící "náladu" pohodového plynutí věcí tím správným směrem, tedy k velkému odhalení. OBROVSKÝ problém je pak právě to odhalení a po něm bezprostředně následující konec ve stylu "to jsme se pěkně prošli, nedá si někdo čaj?". Pečlivě vybudovaná a udržovaná atmosféra něčeho velkého, mystického a neopakovatelného končí naprosto v hajzlu, a to takovým způsobem, že to zabije veškerý předchozí příznivý dojem. Scénáristům zkrátka ani ne tak došel, jako byl brutálně vyražen dech. Škoda přeškoda, takhle nemůžu jít přes 50%. (Gemini) 2*

Tak, první film po třech letech, na kterým jsem byl v kině (lístky zadara z práce). Prvně se musím zmínit o tom, že je opravdu odporný !!! sedět ve druhé řadě na kraji, málem mi vypadly oči z důlků a proto to nezkoušejte, ani když vám dají lístky zadarmiko. K filmu musím říct, že i přes opravdu hloupou počáteční zápletku s rabi Loewem na smrtelné posteli a následující pomalej a občas příliš dětinskej rozjezd, se mi ve výsledku líbil. Po hodině rozjezdu přijde konečně to, proč jsou v kině i lidé starší desíti let, zábavná jízda. Dokonce i ta konečná humorná pointa mě zaujala. Ovšem nejvíc mě rozesmál jistý kanál. Víte, poklop kanálu váží nějakých 30-60 kg a dá se vytáhnout jenom speciální tyčí, určitě by to tři mladiství, i když jeden z nich navštěvuje o přestávkách posilovnu, nezvládli. A už vůbec holýma rukama. Film dojíždí na celkovou nedotaženost. Humor je většinou předvídatelný, děti (respektive jenom jedno dítě) jsou až příliš intelektuálně před dospělými, atmosféra vyšumí do stratosféry a náhod je opravdu moc i na film, kde má Bůh a Prozřetelnost napomoct vyřešení zápletky (nejlepší přítel scénáristy je DEUS EX MACHINA, ovšem Eurípides už umřel, tak by to neměli přehánět). Z hereckýho obsazení se mi nejvíc zamlouval Maroš Kramár, kterej skutečně občas vypadal jak tajemnější verze Indyho, což ho ale po nějaké době přešlo a stal se klasickým slušňákem. No a samozřejmě Bořivoj Navrátil, jehož herecký projev se, oproti mnoha jiným (Josef Abrhám, Jan Hrušínský), nezměnil k horšímu a je pořád stejně agilní a vitální, jako dřív. A za druhý nejlepší vtip považuji role Vladimíra Kratiny a Mileny Dvorské ani ne tak zahráním, jako spíš vůbec podstatou těch rolí (kdyby někdo nevěděl, tak: tajemný rybář a tajemná žena). Jen taková malá poznámečka nakonec, co to bylo za zlo, který se probudilo v naší době, když ani Nacisté nebyli pro rabiho odkaz důvodem k obnově? Tak radši plnou Parouback. Jindy Ovšem rozdělit to na pětidílnej seriál je podle mě pitomost. (monolog) 3*

VELKÁ RECENZE
Chlapci, děvčata a zvířata chlupatá, konečně je to tady! Nejočekávanějším filmem února nebyl v redakci nový Kevin Smith nebo Miloš Forman, ale česká verze Šifry mistra Leonarda. Režisér Pavel Jandourek tak dlouhou blbnul ve Strážcích duší (pokud vám tahle variace na Akta X unikla, můžete být jenom rádi), až vyfasoval vlastní celovečerák. Vypráví o židech, golemovi, kouzelnických hůlkách a tajemné knize jménem Cesta světla. Takový rozkošný recyklát všech možných babských povídaček, který na sebe hned v úvodní desetiminutovce prozradí pár zásadních slabin - Jandourek neumí točit akční scény, Jandourek nemá smysl pro humor, Jandourek má rád flashbacky, ať už se jedná o návrat do patnáctého století nebo nedávné povodně (katastrofa jako product placement, to tu ještě nebylo).
Nenechte se ale zbytečně vytočit blekotajícím rabínem, který předává objemnou bichli svým následovníkům a posílá tak partu dospělých i dětských hrdinů na cestu za pokladem. Jakmile se zbavíme historických nánosů a děj se přesune do současnosti, začne vás to bavit o trochu víc. Největší zásluhu na tom však bohužel nemá scenárista Bezouška a režisér Jandourek, za hrdinu bych spíš označil kameramana Asena Šopova, který tu a tam (když ho zrovna Jandourek nenutí divoce zoomovat, aby k tomu pak mohl v postprodukci přidat sci-fi zvuky a tucet barevných filtrů) vystřihne zajímavou vizuální fintu nebo se inspiruje u západních kolegů, což v kombinaci s poslouchatelným soundtrackem stíhá navodit atmosféru (např. pasáž s kanalizací je fajn, vůbec jsem nevěděl, že má Praha tak fajn stoky... někdy bych je měl prozkoumat ;).
Problém je v tom, že jde jenom o krátké úseky, většinou s dětskými hrdiny, kterým leccos prominete. Zbytek filmu je vytrvale narušován dojmem z toho, že na podobnou látku zkrátka elita z FAMU není dostatečně vybavená. Jandourkovi chybí nakoukané západní vzory, když točí svižnější scénu postupuje podle dvacet let starých vzorů, když má předvést nadsázku, marně listuje svým scénářem a nezvládá číst mezi řádky. Jestli tam tedy vůbec nějaké byly, protože Bořivoj Navrátil ve slamáčku připomíná spíš bavorského důchodce, nikoliv Indiana Jonese (to pochopil i Bezouška a proto tenhle part hodil na Maroše Kramára... funguje to přesně tak dlouho, dokud Kramár nepromluví ;) a postava Báry Seidlové je prostě jen špatná řidička.
Všechno tak ve výsledku odmakají dětští herci, kteří (jak už to v tomhle žánru bývá) mají víc mozkových buněk než dospěláci a rádi se pustí po stopě tajemného Maharala. Adventurním způsobem jdou od štace ke štaci, občas narazí na nějakého hodně mizerného herce ve vedlejší roli nebo si střihnou automobilovou honičku (Octavia RS vs. Volvo V40, tipněte si vítěze) a kdo ví... možná přijde i kouzelník (nebo Radovan Lukavský, jehož proslov mi připomněl jeho naléhavé přednesy Bible - ten človek snad nezvládá běžnou konverzační dikci ;).
Žádná z postav tu nemá tupé (teď vážně lituji, že se Bořivoj Navrátil prohodil s Víťou Jandákem), ale tupých věcí je tu jinak víc než dost. Od parodických hlášek, přes deus ex machina některých situací (předem kultovní scéna s pilkou a klíčem od pout) a nezvládnutého záporaka (tahání za nos ale funguje, minimálně dvanáctileté děti budou moci prohlásit: "Tak to jsem teda nečekal!"). Bezouška vůbec spoustu bezradných situací řeší tím, že někdo odněkud přiběhne nebo někdo někam něco (ve vší počestnosti) zasune. Dveře spadnou, žárovka se rozsvítí, motor naskočí a můžeme jet dál.
Je to dost kostrbatá cesta, které k lepšímu tempu chybí ten proklatý humor a možná i lepší výběr zpracovávaných situací (o spoustě zajímavých kroků se jenom mluví, jiné bychom naopak vidět nemuseli). Je tu patrný krok směrem k západnějšímu pojetí a neprobádaným žánrům (na poslední kvalitní dětský film podobného ražení se vzpomíná horko těžko... možná snad Ať žijí duchové), ale zřejmě ho měli provést trochu odvázanější tvůrci. Jandourek totálně ztroskotává ve stylizaci a rádoby cool scénách (přepadení zámku), přičemž i ta hrst zamýšlených gagů vyzní do ztracena (včetně finálního záběru filmu). Je to škoda, protože když člověk při vstupu do sálu odhodí sarkasmus, zahlédne minimálně dobře míněnou snahu. Skoro by mi nevadilo, kdyby Maharal, i přes své pochybné kvality, vydělal nějaký slušný peníz. Třeba se pak objeví režisér, který má Indiana Jonese opravdu nakoukaného a bude to chtít zkusit znovu a lépe.
P.S. Bára Seidlová má opravdu moc hezkou sestru. :)

PODROBNÝ POPIS FILMU
Praha, začátek 17. století. Vážený rabín Löw svěří na smrtelné posteli Židům Jicchakovi a Keplerovi knihu Via Lucis Maharal (Cesta světla) a dvě poloviny jadu (talismanu), který umožní získat tajemný poklad císaře Rudolfa II Praha, první polovina 20. století. Žida Rosenberga přijede zatknout gestapo. Muž vezme ze skrýše Maharal a pokusí se o útěk. Je smrtelně postřelen, ale stačí dát knihu své příbuzné, malé Ester Praha, začátek 21. století. Mladá historička Kristina přednáší o rudolfinské Praze na letní univerzitě třetího věku. Doprovází ji sem mladší sestra Alena, která se tu seznámí s malým Ondrou V antikvariátu dívky zaujme stará kniha Via Lucis Maharal. Antikvář Schwarz pak o ní telefonicky někoho informuje. Alena si ponechá papír, nalezený v knize…  Sestry doma zkoumají nález s nápisem Maharal Do Prahy přiletí hledač pokladů Čechoameričan Aaron Cohen s vnukem Davidem. Ubytují se u paní Hartlové Alenu u sestry zaujme jad, tyčovitý předmět, který Kristina dostala od jedné staré posluchačky V centru Prahy se ubytuje Slovák Martin Šimko Kristina a Alena naleznou v antikvariátu Schwarze mrtvého. Policie za pomoci prodavače Petra zjistí zmizení knihy Via Lucis Maharal a v trezoru objeví peníze navíc K antikvariátu míří i Cohen s vnukem a Šimko, rovněž hledač pokladů, jehož Aaron nemá rád Na místě činu vyšetřuje detektiv Sedláček za pomoci podporučíka Knappa, bývalého Kristinina spolužáka a policejního experta na historii Cohen v restaurační zahrádce s výhledem na město vykládá vnukovi význam slova Praha jako „prahu“ mezi realitou a nadpřirozeným světem Cohen vyhledá po přednášce Kristinu a diskutuje s ní o zmizelém svazku. Starý muž přidá k dobru historku, jak mu hurikán v Arizoně odnesl ženu David, Alena a Ondra sledují Šimka, jak se v antikvariátu vyptává Petra. Slovák pak u fakulty pozoruje Kristinu, kterou tu odchytí Knapp David s Alenou se vydají vlakem na hrad Zvíkov. Sleduje je neznámý muž Sedláčka zarazí, že na trezoru nebyly otisky Děti při prohlídce hradu zaujme rytina s umírajícím rabínem a písmeny M, A, H, A, R, A, L Cohen řekne bytné, že přišel o manželku v Indonésii při tsunami Maskovaný muž vypojí na Zvíkově elektřinu a ukradne rytinu. U rozpadlého domu ji odevzdá komplicovi. Oba detektorem prověří rám a zahodí ho Cohen se s dětmi a s Kristinou vypraví na Zvíkov. Sleduje je Šimko Na hradě je zavřeno, což však dobrodruhy nezastaví. Děti se od kastelánovy dcerky Veroniky dozvědí o krádeži Kristina s Cohenem se vydávají za tlumočnici a amerického mecenáše a od kastelána vyzvídají o loupeži. Koupí si knihu s reprodukcí rytiny Rybář dětem řekne, že v noci pod hradem kotvila nějaká loď Cohen, Kristina a děti přespí na Zvíkově. Malí pátrači jdou v noci tajně ke staré barabizně, kde narazí na Cohena s nalezeným rámem Paní Hartlová promítá dětem staré diapozitivy, některé obráceně, což je přivede na myšlenku, že výjev budovy vzhůru nohama na rytině je projekce camery obscury Šimko na Letné přizná Kristině, že má druhou polovinu jadu David u dědy nalezne ztracenou knihu Ve zprávách informují o povodních Šimka s Kristinou v univerzitní kavárně sleduje Ondra a sebere jim tyčku, vzniklou spojením jadů Překvapené děti na Starém městě potkají Veroniku ze Zvíkova Cohen se od starého profesora Bláhy dozví o pražských historických patnících, jež učenec spojuje s Golemem Paní Hartlová vzpomíná, jak jí za války předal strýc starou knihu Děti zjistí, že na rytině je synagoga v Pařížské ulici V synagoze malí pátrači sestrojí cameru obscuru. Do daného otvoru zasadí jad, který na promítaném obraze ukazuje na víko kanálu. Zde by měl být poklad U kanálu se objeví tajemný muž, který byl na Zvíkově Děti v chodbách plných krys málem zabloudí Cohen přizná Sedláčkovi, že antikváře našel mrtvého (starý muž zemřel na infarkt), vzal si knihu a peníze za ni uložil do trezoru Na Prahu se valí velká voda. Děti i dospělí (Cohen, Šimko a Kristina) jdou znovu do synagogy navzdory zákazu pohybu v evakuované oblasti. Pootočí ručičku jadu a ta náhle ukazuje na malá dvířka Najde je však podporučík Knapp a připoutá je k trubkám ve sklepě, kde začíná stoupat spodní voda. Dobrodruhům pomůže Veronika, když přinese z policejní stanice klíč k poutům Knapp v tajné chodbě hledá poklad Ke skupině se připojí Sedláček, který zjistil, že rytinu na Zvíkově ukradl právě podporučík. Z amplionu na ulici zní varování před povodní Do tajné chodby se vydají Cohen, Šimko a detektiv, později se přidají i děti s Kristinou. Ondra zasadí jad do patřičného otvoru a Veronika pozvedne poklad, kámen mudrců. Přítomný Golem oživne Objeví se Knapp, ale příval vody ho zneškodní Zlosyn se utopí, kniha i kámen mudrců zůstanou v podzemí. Ostatní se zachrání a žasnou: Kristina vidí bez brýlí, Cohen nepotřebuje hůl, Šimko přestal kouřit a Sedláčka nebolí žaludek Děti v parku fantazírují a jejich přání se zhmotňují, třeba i to, aby Čechy měly moře.
 
Postavy a obsazení
• Adriana Neubauerová - Alena
• Tomáš Materna - David
• Matyáš Valenta - Ondra
• Petra Šimberová - Veronika
• Barbora Seidlová - Dr. Kristina Konečná
• Bořivoj Navrátil - Aaron Cohen
• Maroš Kramár - Martin Šimko
• Miroslav Táborský - poručík Sedláček
• Matěj Hádek - ppor. PhDr. Knapp
• Josef Somr - antikvář Schwarz
• Václav Neužil - prodavač Petr
• Libuše Havelková - Ester Hartlová
• Josef Polášek - kastelán Jíša

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.2.2007 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.8.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 7 790 508
Návštěvnost v ČR 113 483
 
Tvůrci a herci
Martin Froyda (Produkce), Petr Hapka (Hudba), Zbyněk Matějů (Hudba), Matěj Cibulka (Kamera), Jan Skalský (Střih), Milan Popelka (Scénografie), Sylva Hanáková (Kostýmy), Markéta Jeřábková (Kostýmy), Jiří Klenka (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Roman Lochschmidt (Masky), Bořivoj Navrátil (Herec), Maroš Kramár (Herec), Barbora Seidlová (Herec), Matyáš Valenta (Herec), Tomáš Materna (Herec), Petra Šimberová (Herec), Adriana Neubauerová (Herec), Matěj Hádek (Herec), Miroslav Táborský (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Josef Somr (Herec), Josef Polášek (Herec), Monika Kobrová (Herec), Luboš Veselý (Herec), Libuše Havelková (Herec), Milena Dvorská (Herec), Radovan Lukavský (Herec), Vladimír Kratina (Herec), Daniel Svoboda (Herec), Iva Pazderková (Herec), Ján Sedal (Herec), Josef Maršál (Herec), Petr Bláha (Herec), Zdeněk Dušek (Herec), Nikola Zbytovská (Herec), Karel Dobrý (Herec), Pavel Jandourek (Herec), Nora Fridrichová (Herec), Anna Bezoušková (Herec), Anna Kotlíková (Herec), Karel Basák (Herec), Pavel Matoušek (Herec), Libor Olšan (Herec)
 
2006/105/Česko/Dobrodružný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Hudba od Zbyňka Matějů, která v tomto filmu zazněla, se objevila již dříve v seriálu Strážce duší (od r. 2003) v díle nazvaném "Brána andělů".
- V úvodních titulcích lze rozpoznat některé z rekvizit postav z filmu. Jde o rukojeť s nožíkem Aerona Cohena (Bořivoj Navrátil), přívěsek na krk Kristýny Konečné (Barbora Seidlová), mobilní telefon její sestry Aleny (Adriana Neubauerová) či pouta a zbraň doktora Knappa (Matěj Hádek).
- Maharal je hebrejská zkratka označující Rabiho Löwa (Jehúdu Ben Becalela Loewa) = Morenu Ha-gadol Rabi Liva (náš velký učitel rabi Liva)
- Antikvariát Schwarz, ve kterém zemře jeho majitel, kterého ztvárnil Josef Somr, je skutečným antikvariátem v Praze na Betlémském náměstí. Také název antikvariátu Schwarz se shoduje se skutečností.
- Rabín Jehuda Löw skutočne existoval, všetky pramene vo filme sú na motívy tejto historickej postavy.
 
Odkazy