Vlastníci / Vlastníci (2019/97/Česko/Komedie, Drama) 74% -Originál DVD-

23.10.2023 14:08
JEDNOU VĚTOU
„Komedie pro ty, kdo to nezažili. Drama pro ty, kdo tím žijí."

OBSAH
Paní Zahrádková (Tereza Voříšková) s manželem (Vojta Kotek) idealisticky chtějí, aby společnými silami dům zachránili. Novomanželé Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) se s nadšením připojují. Paní Roubíčková (Klára Melíšková) pedantsky kontroluje řádný průběh schůze. Paní Horvátová (Dagmar Havlová) všechno iniciativně komentuje. Naivní pan Švec (David Novotný) zastupuje svojí maminku. Paní Procházková (Pavla Tomicová) s panem Novákem (Ondřej Malý) hledá způsoby jak zhodnotit svůj majetek. Pan Nitranský (Andrej Polák) touží po půdě v domě a pan Kubát (Jiří Lábus) důsledně sabotuje jakékoliv rozhodnutí. A v pozadí číhají bratři Čermákovi (Kryštof Hádek, Stanislav Majer), jen starý pan profesor Sokol (Ladislav Trojan) zatím nic nekomentuje… (CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Neskutečnej nářez. A to říkám i přesto, že jsem se se schůzí vlastníků setkal jen okrajově a spíše jsem poslouchal. Tenhle film ale všude v mém okolí, včetně rodiny a práce, vytvořil tolik diskuze, že, ač je to hrozný, jsem pochopil, že tohle je čirá a neústupná pravda. Má mi z toho lidského hnusu být ouha nebo se mám nekonečně smát? V tomto případě mohu dělat oboje. Film funguje nejen jako drama, ale i jako komedie. Asi je to zrovna o tom, jakou máte v danou chvíli náladu. Pak ho Váš mozek dokáže snadněji zpracovat. Co se ale tomuto filmu upřít jednoznačně nedá a je čisté jak lilie, tak nápad, který překračuje české filmy na míle daleko. Tohle se prostě povedlo! Scénář srovnatelný s 12ti rozhněvanými muži. Neskutečný zážitek a herecký koncert všech zúčastněných, u kterých budete 97 minut kulit oči. (Malarkey) 5*

Nejlepší česká komedie od dob Vlasty Buriana. Vtipné, ale neprvoplánovité dialogy, výborně vykreslující jednotlivé postavy. Interiérová dialogová konverzačka, ve které do sebe jednotlivé postavy perou hodně ostrou slovní munici, která však nezabíjí, ale pořádně rozesmívá. Jako "vlastník" se občas účastním podobných schůzí a musím říct, že i přes svou nespornou humornou složku má film hodně blízko k realitě, protože tyhle schůze, to je někdy horší než tryzna. Jirka Havelka při svém filmovém debutu dokonale vychytal casting, nejen to, že ve filmu hrají samí moji oblíbení herci, ale s přesností trefených postav herci předčí i elitní odstřelovače. Když jsem poslouchal Jirku Lábuse, říkám si, že část národa nám opět začíná "lábusovatět", bohužel. Vtip však není jen v dialozích, ale i v obraze, stín na plátně, konzumující David Novotný, to vše je vysoká humorná. Ovšem občas z těch všech povah až zamrazí. Herecké elitě vévodí Terezka Rambo, která se vrací po pauze a zdá se, že jí jen a jen prospěla a jak jsem si myslel, že svůj výkon z Laputy už nepřekoná, tak ouha, tady je ještě lepší. Zmínil bych i Dášu Havlovou, tu jsem ve filmu neviděl, ani nepamatuji a bylo cítit, že si svou roli vysloveně užívá, no musel bych chválit asi každýho zvlášť což nemá moc smysl, protože jedním slovem všichni mají u mně jedničku z hvězdičkou. Vlastníci jsou rozesmívák, který ti spolehlivě pomůže překonat tohle zkurveně depresivní podzimně zimní období. (Enšpígl) 5*

„Plyn byste si měli nechat... na sebevraždu.“ Vlastníci začínají jako lehká a svižná konverzačka, jejíž temné podtóny postupně a poměrně organicky zesílí natolik, že začnou udávat tón vyprávění (byť daný, jestli se nepletu, hlavně tím, o čem a jak se postavy baví, nikoliv proměnou stylu - ale pro ověření bych film musel vidět znovu). Z kina tak budete odcházet spíše s úzkostí než s úlevou. Jde o smělý a v českých žánrovkách poměrně ojedinělý tah. Lépe by fungoval, kdybychom postavy alespoň trochu poznali ještě před schůzí, kdyby byla expozice doladěnější. Takhle mnohé z nich zůstávají pouhými jednorozměrnými a ve své omezenosti nepřesvědčivými komediálními typy, které se nikam neposunou (zejména postavy Havlové a Novotného). S tím, kam by se měl příběh posunovat, je celkově potíž. Na začátku není stanoven žádný cíl, k němuž by děj směřoval. Jediný rámec poskytuje zhruba devadesátiminutové trvání schůze, takže se moc nemáme čeho chytit, čím se nechat vést. Teprve zpětně se jeví, že film řídilo bobtnání nevyřešených křivd a závad z minulosti, dané neschopnosti vést konstruktivní dialog a na něčem se k vícestranné spokojenosti domluvit (dokud se neobjeví někdo, kdo nabídne jednoduché řešení „pro všechny“, sloužící ve skutečnosti zejména jemu samotnému). Přes tyhle výhrady, neefektivní opakování některých vtipů (Malého rozdávání vizitek) a místy špatně odhadnutou hranici, kdy má nekorektní humor vypovědět něco o postavách a kdy jen pobavit diváka, jde o jednu z nejlíp napsaných, obsazených a zahraných českých komediích letošního roku, kterou si časem rád zopakuji. 65% (Matty) 3*

VELKÁ RECENZE
Paralelně s hrou Společenstvo vlastníků od divadla VOSTO5 psal Jiří Havelka i scénář pro hraný film. Ten se však od divadelní polo-předlohy liší, minimálně už v tom, že filmové obsazení z ansámblu VOSTO5 vychází jen minimálně. Jedná se však jen o jedno z mnoha rozhodnutí, které Havelkův tým nakonec vyřešil dobře – dokonce tak, že tahle minimalistická jednohubka bez problémů patří mezi to nejlepší, co se u nás letos urodilo.
Slogan se snaží film prodat jako “komedii pro ty, co to nezažili, a drama pro ty, kteří tím žijí” – což je bez debat výstižné. S výjimkou zhruba pěti minut se téměř celá hodina a půl stopáže odehrává během jedné večerní schůze společenství vlastníků. Kdo se někdy bytového handrkování účastnil, bude minimálně v prvním aktu šokován, jak trefně se Havelkovi podařilo karikovat neodmyslitelné nešvary podobných setkání. Láteřící důchodce Jiří Lábus, byrokraticky přeorganizovaná Klára Melíšková, dobrosrdečný homosexuál Andrej Polák či natvrdlý dobrák David Novotný – to je jen část výtečného hereckého arsenálu, kterému se daří do výrazně šablonovitých figurek vdechnout život.
Předsedkyní společenstva je pak Tereza Ramba (dříve Voříšková), svou (relativní) normálností v tragické menšině a zároveň dobře fungující jako katalyzátor divácké frustrace. Zmínit se musí i povedená a vzácná účast Dagmar Havlové, stejně jako zapojení Kryštofa Hádka, Stanislava Majera, Ladislava Trojana, Pavly Tomicové či Ondřeje Malého; takový casting jsme tu už dlouho neměli.
S onou zmiňovanou frustrací se také vůbec nešetří a je až fascinující, jak rychle se filmu daří probudit emoce – povětšinou vztek a zhnusení nad procedurální nesmyslností takového shromáždění, to je však jen první střípek do skládačky, která se zjevně snaží popsat mnohem víc než jen nenápadný společenský fenomén; tucet vlastníků bytu se stává Dvanácti rozhněvanými muži (a ženami) současné české společnosti, na níž má Havelka jednoznačný názor. Ten sice nepřekvapí, ale rozhodně není podán prvoplánově a s divákem si umí pohrát.
Vedle nutné divadelnosti se však Havelka nezalekl ani několika zcizováků, což v kombinaci se zpomalenými záběry a ironicky orchestrální hudbou dává jasně na srozuměnou, o jak sebeuvědomělý film se jedná. Přesto však nefunguje jen na úrovni společenské kritiky, nýbrž se mu daří i bavit! Přitom by se podle současné tuzemské kinematografie mohlo zdát, že s naším historickým trademarkem, tedy chytrou satirickou komedií, jsme pořádně na štíru – proto můžeme Havelkovi pogratulovat, že vedle sociální naléhavosti nezapomněl na jednoduchý, leč zcela funkční humor. Ani ten však nezakryje mrazivé vyznění snímku, po kterém budete z kina odcházet s ambivalentními myšlenkami – totiž že je to všechno prostě o nás...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Jsou Vánoce. Manželé Zahrádkovi odcházejí z bytu se dvěma synky. Na schodech činžáku paní Zahrádková konstatuje, že buď se „to“ dneska rozhodne, nebo se odstěhují.  Na dvorku jiného činžáku čekají členové Společenství vlastníků bytových jednotek (SVJ), až se v domě uvolní zasedačka. Pak tam musejí počkat na Zahrádkovy, kteří se jako obvykle opozdí a vymlouvají se, že hlídačka jejich nejmenšího dítěte přišla pozdě (starší kluci přišli s nimi).  Zahrádková jako předsedkyně zahájí schůzi. Scházejí jen Čičmanovi, kteří jsou na dovolené a od kterých má plnou moc. Do bytu, uvolněného po předcházejícím vlastníkovi (který spáchal na půdě sebevraždu), se nastěhovali novomanželé Bernáškovi. Všichni si myslí, že těhotná paní Bernášková je Vietnamka či Číňanka, ale ve skutečnosti je Japonka. Bernášek nesměle navrhne úpravu dvorku, ale stále kverulující naivní drbna Horváthová ho umlčí. Jsou tu i další nováčci, dvojvaječná dvojčata Čermákovi, kteří zdědili byt po zemřelém otci. Přijeli kvůli tomu z Ameriky, kde podnikají právě tak jako v Rusku, a chtějí teď podnikat i v Čechách. Dají spoluvlastníkům láhev whisky, která jim zbyla z pohřbu. Téměř všichni si s nimi na otcovu památku připijí. Kontrolorka společenství Hanka Roubíčková upozorní na to, že při hlasování platí jeden hlas za jeden byt. Ostatní členové společenství se dobře znají jako bývalí nájemníci a později vlastníci.  Na whisku se vrhne poněkud primitivní Jirka Švec, zastupující matku, kterou musel odvézt do nemocnice. Roubíčková, dohlížející na přesné dodržování stanov, konstatuje, že nemá plnou moc, ale prostoduchý muž ji okamžitě přede všemi podepíše za matku. Ostatní se ho před Roubíčkovou zastanou, vždyť ho přece většina dlouhá léta zná. Kontrolorka teď trvá na tom, že si musejí odhlasovat zapisovatele. Zahrádková navrhne manžela, ale to Roubíčkové nevoní, aby prý nešlo o střet zájmů. Podle ní je také ještě třeba určit skrutátora hlasování a ověřovatele zápisu. Po bouřlivé debatě to dopadne tak, že zapisovatelem je Zahrádka, ověřovatelem jeden Čermák a skrutátorem druhý Čermák. Horváthová si pořád na něco stěžuje a homosexuální Slovák Roman Nitranský se netají tím, že ji nemůže vystát. Vše ustavičně glosuje kverulant Miloš Kubát, dlouholetý komunista a předseda někdejšího Lidového bytového družstva (LBD), neustále předhazující, že dřív bylo líp. Navíc permanentně sráží ex manželku Horváthovou, s níž má třicetiletého syna, a vede homofobní a rasistické řeči. Čermákovi jsou stále velmi ochotní a postupně nabízejí, že mohou díky svému podnikání různě vypomoci.  Zahrádková jako první bod jednání předloží vyúčtování, kolem něhož se rázem strhne debata kvůli útratě za telefon, za vodu i za elektřinu. Své k tomu řekne také podnikatelka Procházková, která má s sebou svého „správce“, přičinlivého mužíka Nováka. Horváthová vyčítá Nitranskému spotřebu vody pro jeho často střídané pánské návštěvy. Padne řeč i o Afroameričanech v bytě Procházkové. Ta tvrdí, že tam z dobročinnosti ubytovala šest studentů z Ghany. Podle Horváthové to jsou spíš její sexuální otroci. Zahrádka raději odvede synky na chodbu a dovolí jim hrát hry na mobilech. Podle Kubáta byla dřív voda všech a všichni k sobě měli blíž.  Novák nabídne svou firmu, která by levně zajistila vodoměry do všech bytů, ale marně. Postupně vychází najevo, že má levné „firmičky“ snad na všechno a ustavičně je nabízí. Nakonec se odhlasuje, že o vodoměrech se bude hlasovat příště.  Sourozenci Čermákovi zjistí, že téměř všichni mají klíče od jejich bytu, protože tam chodili jejich otci různě pomáhat. Chtějí je zpátky.  Jeden Čermák se nabídne, že doprovodí těhotnou Bernáškovou na záchod, protože podle Roubíčkové nemůže Bernášek opustit místnost, když je podepsaný na prezenční listině. Pak se strhne debata kvůli mříži ve sklepě, kterou nechali Zahrádkovi nainstalovat, protože se tam zase krade. Zahrádková se neudrží a jasně řekne, že krade syn Procházkové a Kubáta, který je závislý na drogách. Musí se jít uklidnit na chodbu. Schůze je tak přerušena.  Japonka na záchodě tiše pláče, Čermák čeká před dveřmi. Přijde si pro ni Bernášek a všichni tři se vrátí do zasedačky.  Zahrádka na chodbě uklidní rozčílenou manželku.  Vyjde najevo, že Kubát vlastní v domě víc bytů, jež jako předseda Lidového bytového družstva při změně poměrů výhodně skoupil. V jednom z nich bydlí stařičký profesor Sokol, který si v koutku čte a debatu zjevně vůbec nevnímá.  Když se všichni vrátí do zasedačky, přijde Zahrádková s hlavním bodem programu, jímž je návrh na odprodej půdních prostor. Při diskusi se Zahrádková zase rozpaluje. Dům je zchátralý, je tam potřeba mnoho oprav a ve fondu mají jen 153 000 korun. Rozvod plynu hrozí výbuchem. Profesor Sokol nečekaně pronese, že plyn by se měl nechat pro případné sebevraždy. Jediné východisko, jak získat peníze, je podle Zahrádkové odprodej půdy. Diskuse se stočí ke zbudování výtahu, jež s tím souvisí a proti němuž se vehementně postaví Procházková. Má byt v přízemí a tvrdí, že se zvýší hluk v domě, poté, že by se tím její byt nezhodnotil. Nitranský, který bydlí v posledním patře, se kvůli tomu dostane do sporu s Novákem. Zahrádka ukazuje různé typy výtahů. Nitranský marně apeluje na solidaritu. Vyjde najevo, že Procházková chce za výtah „kompenzaci“. Spor Nitranského, který to označí za vydírání, s Novákem vyvrcholí fackami. Pak vypukne hádka, zda to dát do zápisu. Nakonec se to tam nedá.  Čermákovi navrhnou jako východisko z nouze možný úvěr. Proti tomu se vehementně postaví Kubát, který je neméně rezolutně proti prodeji půdy. Nitranský ho obviní jako starou bolševickou svini a chce odejít, ale Zahrádková ho přesvědčí, aby zůstal.  Zahrádka navrhuje varianty řešení situace s půdou, ale marně. Nitranský, který se příliš netají tím, že má o půdu zájem, se znovu rozčílí kvůli neschopnosti dohodnout se aspoň na něčem. Bernášková náhle omdlí. Všichni si myslí, že začíná rodit a snaží se pomoci. Japonka se však po chvilce vzpamatuje a tvrdí, že je v pořádku.  Čermákovi navrhnou, že zpracují do příště plán investic. Ale Zahrádková už nechce na nic čekat. Dá hlasovat o půdě. Výsledkem je stav 5:3. Proti byli Kubát, Procházková a Horváthová. Jenže o společném vlastnictví se musí rozhodnout jednomyslně a ne pouhá většina. Procházková se dá uplatit a Horváthová přemluvit, ale Kubát je neústupný. Argumentuje, že je vlastník a hotovo. Podle naštvaného Nitranského, který odchází, protože schůze byla zase zcela zbytečná, je svině všech sviní. Vyjde najevo, že Kubát by byl ochoten podepsat odprodej půdy, kdyby mu společenství schválilo převod Sokolova bytu na syna. To už Zahrádková nevydrží. Prohlásí, že okamžitě rezignuje a ztropí manželovi hysterickou scénu, při níž ho obviní, že za všechno může on. Dosud klidný a povolný Zdeněk Zahrádka se rozkřičí, že za manželku, která mu proti jeho vůli udělala tři děti, musí dělat úplně všechno. Tvrdí, že mu zničila mužskou identitu. Také rezignuje jako člen výboru a odejde se syny.  Roubíčková nechce pustit Zahrádkovou z místnosti. Obě ženy se hádají a perou.  Do toho zazvoní Švecovi mobil, z nemocnice mu oznámí, že jeho matka zemřela. Zahrádková využije situace a zmizí. Ostatní zaskočí, když se Švec začne smát. Dostane hysterický záchvat, je nadšený, že se konečně stal vlastníkem. Jeho smích pak přejde v pláč a opilý muž usne.  Ze stěny spadne obraz.  Čermákovi se přihlásí, že by klidně oba dělali předsedu společenství. Tváří se agilně, podle nich se dá na všem dohodnout. Vlastníci odhlasují nový výbor, v němž kromě Čermáků bude ještě Švec. Roubíčková si ponechá kontrolu. Dvojčata chtějí plné moci a podaří se jim lehce přemluvit spoluvlastníky, aby jim podepsali bianco papíry. Všichni zbývající to udělají a odejdou, kromě Roubíčkové, která už náhle není tak komisní jako dosud. Bratři ani ona nepochybují, že se jistě nějak dohodnou. Poslední podepíše Švec, jehož probudili. Zapomenou jen na spícího profesora Sokola. Toho pošle pryč správcová, která přišla zamknout zasedačku.  Starý pán prochází ulicí, kde je zmatek, jsou tu sanitky a policisté. V sousedním domě došlo k výbuchu plynu. Pan profesor si otevře vchod v protějším domě.  (Mezi titulky) Zahrádkovi se doma usmíří, žena čeká čtvrté dítě.  Horváthová má v koupelně paruku.  Profesor Sokol doma poslouchá starou hudbu.  Nitranský doma s přítelem vaří v kuchyni.  Kubát si na záchodě prohlíží gay pornočasopis.  Černoch v bytě Procházkové studuje v manželské posteli.  Zdrcený Švec je sám v kuchyni své matky.  Čermákovi si u Roubíčkové připijí na dobrý obchod.  Bernáškovi se v posteli japonsky popřejí dobrou noc.  Všechny postavy jsou smyšlené. Pokud vám někoho připomínají, zřejmě jste... Vlastníci.

Ocenění:

Český lev
2019 - Tereza Ramba (Nejlepší herečka)
2019 - Klára Melíšková (Nejlepší vedlejší herečka)
2019 - Jiří Havelka (Nejlepší scénář)
2019 - Marek Jeníček (Nejlepší film) (nominace)
2019 - Jiří Havelka (Nejlepší režie) (nominace)
2019 - Jiří Lábus (Nejlepší herec) (nominace)
2019 - Dagmar Havlová (Nejlepší herečka) (nominace)
2019 - David Novotný (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2019 - Vojtěch Kotek (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2019 - Pavla Tomicová (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2019 - Otakar Šenovský (Nejlepší střih) (nominace)
2019 - Andrea Králová (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2019 - Nejlepší filmový plakát

Ceny české filmové kritiky
2019 - Jiří Havelka (Nejlepší scénář)
2019 - Tereza Ramba (Nejlepší herečka)
2019 - Marek Jeníček (Nejlepší film) (nominace)
2019 - Jiří Havelka (Nejlepší režie) (nominace)
2019 - Jiří Havelka (Cena Innogy pro objev roku) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.11.2019 CinemArt
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé v TV: 2.1.2021 Česká televize
Poprvé na DVD: 29.4.2020 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 44 914 194
Návštěvnost v ČR 321 517

FILMY V KOLEKCI DVD
Vlastníci gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa3/
Česko, Komedie / Drama, 2019
Režie: Jiří Havelka, Hrají: Tereza Ramba, Vojtěch Kotek

Mimořádná událost gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa19/
Česko, Komedie / Drama, 2022
Režie: Jiří Havelka, Hrají: Igor Chmela, Jana Plodková
 
Tvůrci a herci
Jiří Havelka (Režie), Marek Jeníček (Produkce), Jan Dismas Zelenka (Hudba), Martin Žiaran (Kamera), Otakar Šenovský (Střih), - (Casting), Anežka Straková (Scénografie), Andrea Králová (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Pavel Bělohlávek (Zvuk), Ivana Němcová (Masky), Jiří Havelka (Scénář), Jiří Havelka (divadelní hra), Tereza Ramba (Herec), Vojtěch Kotek (Herec), Dagmar Havlová (Herec), Jiří Lábus (Herec), Pavla Tomicová (Herec), Ondřej Malý (Herec), Andrej Polák (Herec), Klára Melíšková (Herec), Kryštof Hádek (Herec), Stanislav Majer (Herec), David Novotný (Herec), Ladislav Trojan (Herec), Jiří Černý (Herec), Maria Sawa (Herec), Darius Benedikt (Herec), Tom Brenton (Herec), Halka Jeřábek Třešňáková (Herec)
 
2019/97/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Obraz visící v zasedací místnosti je dílem barokního umělce jménem Snyders Frans. Obraz nese název „Dogs attacking stag“ a může být hezkou metaforou k „souboji“, který mezi sebou vlastníci vedou.
- Obraz visící v zasedací místnosti schůze propojuje závěrečné titulky a též záběry na jednotlivé vlastníky. Části obrazu můžeme vidět jednak jako pozadí na titulcích (na konci filmu), ale také v bytě každého z jednotlivých vlastníků. Na obraze je smečka psů lovících jelena.
- Televizní premiéru 2. ledna 2021 na ČT 1 vidělo 1 634 000 diváků.
- Láhev alkoholu, kterou přinese pan Čermák (Stanislav Majer) na schůzi, je medový Jack Daniel's.
- Film podpořil Státní fond kinematografie.
- „Bylo to pro mne hodně energeticky náročné, protože moje postava schůzi řídí a celou dobu musí být aktivní,“ komentuje herečka Tereza Ramba.
- „Na bouřlivou improvizaci čas nebyl, ta proběhla spíš ve fázi psaní scénáře. Šlo spíš o jednotlivé repliky, které se do dialogů nečekaně dostaly,“ přibližuje Jiří Havelka.
- „Maminka tří dětí, paní Zahrádková, je vkusně oblečená sofistikovaná paní, která chce aspoň poprvé dovést schůzi dál než k prvnímu bodu a o to se celý film neúspěšně pokouší. Má velmi pestrou škálu emocí,“ řekla o své roli Tereza Ramba.
- „Když jsem četl scénář poprvé, byl jsem nadšený. U současného českého filmu mám trochu problém, že nevidím současnou českou realitu, kterou žijeme. Většinou jsou to takové vztahové, lehce hysterické komedie nebo historické filmy, kdy utíkáme do historie, kde už víme, jak to dopadlo,“ řekl Jaroslav Sedláček z Filmového centra České televize.
- „Producentovi jsem dal asi pět námětů, on si vybral tento, já jsem to napsal jako filmový scénář víceméně z jedné místnosti. Protože realizace filmová je trochu zdlouhavá, tak se mezitím udělalo divadlo, a tím pádem se znovu posunul scénář,“ popsal režisér a scenárista filmu Jiří Havelka vznik snímku.
- Ve filmu zazní úryvky ze dvou skladeb Jana Dismase Zelenky. Základní skladbou je „De profundis“.
- Jiří Havelka vzkázal divákům: „Ten film je komedie. A myslím, že pro všechny věkové kategorie i pro voliče všech politických stran. Snad tam je celé dnešní spektrum. Takže ideální by bylo se v kině bavit a doufat, že „peklo jsou ti druzí“.
- Andrej Polák hraje postavu Nitranského jak ve filmové, tak i v divadelní verzi Vlastníků.
- Na začátku se filmoví Vlastníci střídají s těmi divadelními. Členy předchozí schůze, které zkraje filmu vidíme odcházet z domu z jednací místností, totiž tvoří herci, jež hrají v divadelní předloze.
- Vojtěch Kotek kvůli natáčení filmu výrazně přibral, aby se následně vrátil na svoji původní váhu. Dle svých slov zhubl po natáčení 17 kg během tří měsíců.
- Autoři plakátu si pohráli s malým detailem, kdy na jednom zvonku je původně jméno Voříšková, které je ale přelepenou novou samolepkou s příjmením Ramba. Je to odkaz na změnu příjmení herečky Terezy Ramba, která se v roce 2019 provdala a u níž by nové příjmení mohlo na diváky působit zmatečně.
- Předpremiéra filmu proběhla v jihlavském kině Dukla. Z Jihlavy pochází autor a režisér filmu Jiří Havelka.
- Pavla Tomicová si ve filmu zahrála se svým mužem, Ondřejem Malým.
- „Iniciativní. To je přesné. Jirka Havelka mi nabízel jinou roli, ale já jsem měla chuť si v lehké karikatuře vyhrát s paní Horvátovou, která mi připomínala jednu osůbku. Lehce nic nechápající, a přitom do všeho strkající nos,“ prohlásila Dagmar Havlová o své roli.
 
Odkazy