Starci na chmelu / Starci na chmelu (1964/89/Československo/Komedie, Drama, Muzikál, Romantický) 80% -Originál DVD-

21.01.2024 08:49
JEDNOU VĚTOU
„Příběh první velké lásky zrozené na chmelové brigádě“

OBSAH
Půvabná studentka Hanka se na chmelové brigádě stává středem zájmu vychloubačného premianta Honzy a čestného a zásadového, byť poněkud svéráznějšího Filipa. Romantika v podkroví školy, kde jsou studenti ubytováni, však končí necitlivým zásahem pedagogického dozoru. Svěží, optimistický, sedmnáctiletý český film. A dnes už také nesmrtelná legenda! "Ten příběh, který uvidíte a co tak divně začíná, ten mohlo prožít vaše dítě, ať chce či nechce rodina. Ten může prožít vaše dítě a nikoli jen na chmelu a když se nad ním zamyslíte, dosáhl svého účelu." Tímto nápěvem začíná český muzikál, který není třeba nijak představovat. Příběh lásky, která vznikla ke zděšení okolí na chmelové brigádě, patří mezi naše nejoblíbenější filmy také díky skvělým písničkám, které zpívají Karel Gott, Josef Zíma, Jana Petrů, Karel Štědrý a Jana Malknechtová.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Legenda, která mi dlouho unikala, a ze které jsem znal jen pár písní a vět. Zcela nepřipravenému mi tak zasadily tvrdý direkt v tom nejlepším slova smyslu "oldschoolově cool" předěly pánů v černém a jejich kontrast s "realitou", stejně jako prostinká stylizace celého filmu, živelná chemie mezi ústředními postavami a vůbec to, jak to všechno funguje. Přitom kdybyste někomu chtěli popsat, o čem to je, tak by vám nejspíš poděkoval a šel o film dál. Čím to je, že je takový rozdíl mezi obscénně prostou hudbou té doby a dnešní prostoduchou produkcí? Asi kouzlo;) Takže ať vám to je či není milé...90% (Gemini) 5*

Generační výpověď generace mých rodičů. Symbol učitele (v tomto konkrétním případě učitelky s nomen omen přezdívkou Jana Ámos) - intelektuála jako toho, který selže a nechá se zmanipulovat totalitní mocí a v pomýlení namísto empatie zaujímá nejtvrdší stanovisko, výstižná metafora o úloze inteligence v tragické době 50. let. Film z epochálního zlomu (v důsledku XX. sjezdu KSSS a Chruščovově odhalení tzv. Kultu osobnosti), kdy se ještě téměř nic nesmělo, ale přesto už se mnohé prostě muselo celospolečensky ventilovat, třeba prostřednictvím neškodného muzikálu. Starci na chmelu jako jedni z prvních zvěstovatelů politického tání a celospolečenských změn, později pojmenovaných jako Pražské jaro. (Radek99) 4*

Je sice pravda, že je to takové naivní, ale vlastně proč ne, příběhu (na kterém Starci zrovna moc nestaví) to moc neublíží. Stejně tak někoho může naštvat to občasné soudruhování a tak, ale bez toho to v té době moc nešlo. Film stojí na výborných písničkách, milém příběhu (milostná linka) a občasném humoru. No a jelikož Starci víceméně splnili moje očekávání, tak nemám s hodnocením větší problém. (Sarkastic) 4*

VELKÁ RECENZE
První „čistý“ český muzikál Starci na chmelu (1964) Ladislava Rychmana se ve své digitálně vyčištěné verzi vrátil v srpnu 2016 na plátna tuzemských kin v rámci Projektu 100-2016. Snímek se brzy po svém uvedení stal legendou a jeho písničky zlidověly. Téměř současně vznikal i muzikál Kdyby tisíc klarinetů (1964; r. Ján Roháč, Vladimír Svitáček), který je ovšem především pásmem písniček a humorných výstupů. U zrodu projektu Starců na chmelu stál kromě Rychmana známý satirický autor a textař Vratislav Blažek. Ten do jednoduchého příběhu o mladíkovi a dívce, kteří si svou lásku musejí vybojovat navzdory žárlícímu sokovi a upjaté morálce starší generace, zakomponoval řadu kritických prvků. Na emblematické kolektivní chmelové brigádě se kromě milostných problémů rozhoří spor mezi zasněným filozofujícím individualistou a outsiderem Filipem a pragmatickým a pokryteckým vůdcovským konformistou Honzou, jenž je jednoduchým předsedou JZD a snaživou profesorkou zvanou Jana Ámosa chválen a zvýhodňován za své „budovatelské“ úspěchy, za nimiž se skrývá pouze vidina vlastního prospěchu a špatný charakter. Děj rámují výstupy chóru, tedy tří černě oděných kytaristů. Snímek, inspirovaný nejlepšími světovými muzikály, dodnes upoutá velkorysou koncepcí (širokoúhlý anamorfotický formát, čtyřkanálový magnetický záznam zvuku), choreografií Josefa Koníčka a zakomponováním jednotlivých písňových čísel skladatelského triumvirátu Jiřího Bažanta, Jiřího Maláska a Vlastimila Hály. Z hereckých výkonů zaujme vedle Vladimíra Pucholta především kreace upjaté profesorky v podání Ireny Kačírkové. Již v roce 1991 a poté ještě několikrát byl film zdramatizován i pro divadelní prkna a odkazuje na něj hudební snímek Muzikál aneb Cesty ke štěstí (2015; r. Slobodanka Radun). Digitalizace proběhla roku 2016 z originálního negativu obrazu. Zvuk měl být použit z jediné dochované kopie s magnetickým záznamem zvuku, ale jelikož je dnes kopie již mírně smrštěná, byl použit přepis téže kopie, pořízený společností Filmexport Home Video v roce 2003 pro vydání DVD. Samotná restaurátorská práce proběhla za vedení a dozoru Národního filmového archivu v budapešťské laboratoři Magyar Filmlabor za finanční podpory z Islandu, Lichtenštejnska a Norska, Ministerstva kultury ČR a za partnerství Norské národní knihovny a sdružení CESNET. Nová verze byla poprvé představena 29. července 2016 na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Na vyžádání byl film distribuován i s anglickými titulky. Ke snímku byl připojen krátký předfilm Krásná neznámá (2014; r. Ladislav Moulis, Tomáš Pavlíček).
Muzikál Ladislava Rychmana z roku 1964 si udržuje přitažlivost pro další generace diváků sympatickým rebelstvím hlavních hrdinů, nadčasovým vtipem a svižnými písničkami z autorské dílny Jiřího Maláska, Jiřího Bažanta a Vlastimila Hály. Hlavní podíl na kvalitách nejslavnějšího českého muzikálu má ovšem scénář Vratislava Blažka (který je rovněž autorem písňových textů). Ten vysílá do boje o právo na lásku na chmelové brigádě navenek nesourodou dvojici intelektuálského podivína Filipa (vynikající Vladimír Pucholt) a půvabnou, praktickou Hanku (Ivana Pavlová). Protihráčem zamilovaných spolužáků se stává pragmatický konformista Honza (Miloš Zavadil) a nešťastnou „soudkyní“ zhřešivších provinilců chápavá profesorka přezdívaná Jana Ámosa (Irena Kačírková). Navzdory inspiraci muzikálem West Side Story představují Starci na chmelu ryzí českou filmovou kvalitu.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Sedmnáctiletí studenti a studentky na chmelové brigádě. Po celodenní lopotě večer všichni v pracovním oblečení čekají na večeři. Jediná Hanka je umytá, načesaná a v nových šatech s kloboukem, v rukou podnos s talíři a příborem. Na rozdíl od ostatních si chce i na brigádě zachovat společenskou úroveň. Honza jí však nastaví nohu a ona si šaty polije polévkou. Filip, jenž je do Hanky zamilovaný, se proto s Honzou popere. Rvačku ukončí profesorka zvaná Jana Ámosa. Druhý den profesorka s předsedou JZD Filipovi vyčte jeho individualismus a stranění se kolektivu. Předseda Honzovi za dobrou práci půjčuje motorku na cesty k „tetě“. Mladík však jezdí na chatu za milenkou až do chvíle, kdy tam náhodou dorazí její muž, důstojník. Honzovi kamarádi Karel a Jirka se marně snaží zjistit, kde Filip spí, protože jeho slamník v tělocvičně je každou noc prázdný. Když Hanka v noci vynese na půdu uschnout vyprané šaty, objeví tak Filipův provizorně zařízený úkryt, včetně improvizané sprchy a vody v sudu. Filip má radost, ale Hanka se zlobí, protože se musí se spolužačkami tísnit v jedné místnosti. Chlapec se hned dívce vyzná ze svých citů a nabídne jí, aby se k němu nahoru přestěhovala. Ta usne v houpacím křesle. Mladík z radosti začne potichu hrát na harmonium. To probudí ostatní dívky, které vtrhnou na půdu. Když za trest Filipa namočí do sudu, Hanka se probudí. Ostatní ji vidí, domnívají se, že jsou s Filipem milenci a s omluvou odejdou. Hanka je následuje. Spolužačka Božka se jí vyptává, jaké to je milovat se s chlapcem. Hanka zalže, že je Filip divoch. Filipovi se zdá sen, že se k němu Hanka nastěhuje, a on díky své lásce překročí při sběru normy. Předseda a profesorka pak spárují ostatní studenty, což vede k rekordním výkonům. Dorazí sem Československá televize a šťastní rodiče... Honza s Karlem a Jirkou marně nutí Filipa, aby jim přenechal podkroví. Když Hanka vidí, že je zbytečné děvčatům cokoliv vysvětlovat, odstěhuje se ráno za mladíkem. Svou individualitou Filip stále dráždí profesorku. Honza s kumpány chce večer spolužáka násilím vystěhovat. Ale odejdou, když u něho vidí Hanku. V noci jde Honza s předsedou na raky. Na břehu vidí zamilovaného Filipa, jak recituje Nezvalovy verše z Manon Lescaut. U stodoly pak Filip zachrání před profesorkou další zamilovaný pár. Po návratu do podkroví zjistí, že on a Hanka budou spát každý v jiném rohu místnosti. Uražený Honza se připravuje s kamarády pomstu během chystaného večírku. Předseda zjistí, že mu z kanceláře zmizela část vybavení. Zůstal pouze nepodepsaný seznam s vypůjčenými věcmi. Filip předčítá Hance ze svého oblíbeného Senecy, praktickou dívku to však moc nezajímá; stále jej vyrušuje a věnuje se pletení. Postupně si na chlapce začíná zvykat a ujistí ho, že se budou scházet i po návratu do Prahy. Na večírku se Honza uchází o Hanku, té však vadí jeho konformismus a vytahování. U Filipa naopak oceňuje, že je jiný než ostatní. Filip a po něm i Hanka z večírku předčasně odejdou. Následně předseda před studenty mluví o ztracených věcech. Honza se za třídu zaručí, ale ví, že si je půjčil Filip. Ten se vrací lesem s natrhanou kyticí pro Hanku, když ho Honza s oběma kumpány přepadnou a svážou. Poté se Honza na půdě pokusí Hanky zmocnit. Dívka mu dá facku a uteče. Filip se vysvobodí a dá Honzovi pěstí. Ten ho anonymně udá předsedovi. Pár se mezitím rozhodl vrátit se k ostatním spolužákům. Jenže se na půdě objeví předseda s Janou Ámosou. Profesorka chce vědět, s kým tam Filip je, ale hysterický mladík s nožem v ruce ji k Hance, která se právě za závěsem koupe v sudu, nepustí. Dívka se po lešení vytratí na pokoj k dívkám. Ještě v noci profesorka s ostatními pedagogy vyslechne provinilce. Mladík přizná, že s ním jedna z dívek bydlela, avšak nikdo mu nevěří, že mezi nimi nic nebylo. Profesorka je celou událostí těžce zasažena. Předseda i přes nesouhlas své ženy mladíka zavře na půdě. Hanka ho vysvobodí a pomilují se spolu. Druhý den Jana Ámosa před studenty oznámí, že Filip bude vyloučen ze školy. Nevěří prý tomu, že se v podkroví nic nestalo, ale vyhoví studentově prosbě, aby se již nepátralo po oné dívce. Do místnosti však vejde Hanka a vezme Filipa za ruku. Oba přiznají, že až do včerejší noci jim všichni křivdili, dnes je však soudí právem. Zaskočená profesorka se rozhodne vyloučit i Hanku. Dívka trest klidně přijme, odmítá se však smířit s učitelčiným pohrdáním, neboť se za lásku k Filipovi vůbec nestydí. Šťastná dvojice odjede ranním autobusem, celá třída jí při tom vyjádří své sympatie. Podle profesorky si pár žádnou lítost nezaslouží, Honza však Filipovi závidí. Před Honzou, profesorkou, pedagogickým sborem, předsedou a jeho ženou stojí mlčící hradba mladých lidí. Ve chvíli, kdy k nim Honza vykročí, se všichni jako na povel obrátí zády...

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 18.9.1964
Premiéra ČR: 1.8.2016 AČFK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.6.1994 (VHS) Filmexport Home Video
Poprvé na DVD: 1.3.2003 Filmexport
Poprvé na Blu-ray: 9.8.2017 NFA
 
Tvůrci a herci
Ladislav Rychman (Režie), Jiří Pokorný (Produkce), Jiří Bažant (Hudba), Jiří Malásek (Hudba), Vlastimil Hála (Hudba), Jan Stallich (Kamera), Miroslav Hájek (Střih), Oldřich Bosák (Scénografie), Jarmila Romanová (Kostýmy), Dobroslav Šrámek (Zvuk), František Čížek (Masky), Vratislav Blažek (Scénář), Vladimír Pucholt (Herec), Ivana Pavlová (Herec), Miloš Zavadil (Herec), Irena Kačírková (Herec), Josef Kemr (Herec), Libuše Havelková (Herec), Vladimír Klos (Herec), Vladimír Kloubek (Herec), Jitka Kloubková (Herec), Josef Koníček (Herec), Josef Laufer (Herec), Petr Musil (Herec), Zuzana Šavrdová (Herec), Emanuel Kovařík (Herec), Vladimír Linka (Herec), Vladimír Navrátil (Herec), Josef Steigl (Herec), Bedřich Ulrych (Herec), Jiřina Bílá (Herec), Vratislav Blažek (Herec), Roman Hemala (Herec), Jiřina Barášová (Herec), Petr Boria (Herec), Jaroslav Dlask (Herec), Vlastimil Harapes (Herec), Jana Houkalová (Herec), Karel Hruška (Herec), Renata Jirousová (Herec), Jiří Kaftan (Herec), Regina Kestlová (Herec), Jan Klár (Herec), Ivana Kubicová (Herec), Ivana Kudlová (Herec), Mahulena Kulendíková (Herec), Věra Masaříková (Herec), Boris Milec (Herec), Josef Pivonka (Herec), Zbyněk Pohlídal (Herec), Hana Stachová (Herec), Priska Steidlerová (Herec), Stanislav Šimek (Herec), Jiří Šindelář (Herec), Helena Štvánová (Herec), Jan Šváb (Herec), Eva Víšková (Herec), Drahomíra Vlachová (Herec), Daniel Wiesner (Herec), Jiří Wohanka (Herec), Libuše Zátková (Herec), Jitka Zelenohorská (Herec), Alena Žáková (Herec), Lubomír Mohyla (Herec), Vladimír Cabalka (Herec), Milan Kindl (Herec), Karel Kos (Herec), Jiří Zobač (Herec), Eva Trunečková (Herec), Ladislav Daneš (Herec), Arnošt Faltýnek (Herec), Jiří Bednář (Herec), Stanislav Fišer (Herec), Irena Pavlová (Herec)
 
1964/89/Československo/Komedie, Drama, Muzikál, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Píseň "Milenci v texaskách" se ozve ve filmu celkem pětkrát, ovšem pokaždé s jiným textem a ani jedna verze nekoresponduje s nahrávkou hranou v rozhlase, pouze v pátém provedení se shodují poslední čtyřverší.
- S ohledem na velké taneční scény probíhaly konkurzy v Praze, Bratislavě a Košicích. Přesná čísla o počtu zúčastněných se liší, nejčastěji se mluví o 1 200 adeptech. Vybrané jednice dostal na starost známý choreograf Josef Koníček.
- Po veľkom úspechu uvažovali autori, že natočia pokračovanie s pracovným názvom Starci po chmelu, ale nápad sa nerealizoval.
- Rolu Filipa, ktorú stvárnil Vladimír Pucholt, mal pôvodne hrať tanečník a mím Ctibor Turba.
- Keď videl film riaditeľ Viedenskej štátnej opery, ponúkol Milošovi Zavadilovi (Honza), aby hral vo West Side Story hlavnú mužskú postavu.
- Honorár predstaviteľky Hanky, Ivany Pavlovej, bol 12 000 Kčs.
- Jeden komparzista sa zaslúžil o vznik nového tanca, ktorý bol pomenovaný "Hot Needle" - horúca ihla. Josef Koníček si všimol, že tanečník si pri rozcvičovaní len tak z radosti povyskočil. Choreografa figúra zaujala a inšpirovala ho k pôsobivej tanečnej scéne.
- V prvom veľkom konkurze bolo vybratých dvadsať chlapcov a dievčat plus osem študentov z tanečného konzervatória, v zime sa však študenti museli vrátiť do školy, a tak sa musel konať druhý konkurz.
- Finančný rozpočet aj natáčací plán bol prekročený natoľko, že vedenie Barrandova pozastavilo preplácanie prémií.
- Ide o prvý československý muzikál. Zároveň je prvým filmovým muzikálom na svete, kde hlavná postava nespieva ani netancuje.
- Karel Štědrý ve filmu nehraje, pouze zpívá ústřední píseň „Milenci v texaskách“. V konkurenčním snímku Kdyby tisíc klarinetů (1964) hraje vedlejší roli vojína, který zde ani nemluví ani nezpívá.
- Původně měl film režírovat Zdeněk Podskalský st. , ale přiznal se, že se mu strašně nelíbil scénář, měl averzi na příběhy z brigád a první lásky.
- Na začátku filmu si můžeme všimnout, že herci mají po lokty zelené ruce. Je to díky chmelu, který byl uměle nabarven, protože se film točil na podzim, kdy jmelí již bylo zešedlé.
- Tento český snímek byl natočen v anamorfickém systému Cinemascope, který byl velmi populární v 50. letech minulého století, s poměrem stran 2,55:1 (standardní Panavision má 2,35:1). Distribuován byl na 35mm kopiích se čtyřmi zvukovými stopami.
- O roli Hanky se ucházela i Jitka Zelenohorská (Ostře sledované vlaky).
- Konkurz na vedlejší role a komparz se konal v Bratislavě a Košicích a účastnilo se ho na 1 200 amaterských herců a tanečníků.
- Film se natáčel v ateliérech na Žatecku, kde stály i skutečné Chmelnice. Filmovalo se také v Lounkách u Roudnice, odkud však zmizely chmelnice a po povodních v roce 2002 také budovy, kde byly pořízeny některé záběry.
- Vladimír Pucholt souběžně se Starci natáčel i film Miloše Formana Černý Petr.
- Vladimír Pucholt ve filmu původně nechtěl vůbec hrát, protože se mu nelíbil scenář ani muzikálové zaměření snímku.
 
Odkazy
 

Hrají:

Vladimír Pucholt, Ivana Pavlová, Miloš Zavadil, Irena Kačírková, Josef Kemr, Libuše Havelková, Vladimír Klos, Vladimír Kloubek, Zuzana Šavrdová, Josef Koníček, Josef Laufer, Petr Musil, Jitka Kloubková, Emanuel Kovařík, Vladimír Linka, Vladimír Navrátil, Josef Steigl, Bedřich Ulrych, Jan Maška, Jitka Zelenohorská, Vlastimil Harapes, Drahomíra Vlachová, Jiřina Bílá, Vratislav Blažek, Roman Hemala, Jiřina Barášová, Petr Boria, Miroslav Brejcha, Jaroslav Dlask, Karel Hruška, Jana Houkalová, Renata Jirousová, Jan Klár, Jiří Kaftan, Ivana Kudlová, Regina Kestlová, Ivana Kubicová, Mahulena Kulendíková, Boris Milec, Lubomír Mohyla, Věra Masaříková, Libuše Němcová, Zbyněk Pohlídal, Josef Pivonka, Priska Steidlerová, Stanislav Šimek, Hana Stachová, Jan Šváb, Jiří Šindelář, Helena Štvánová, Eva Víšková, Daniel Wiesner, Jiří Wohanka, Alena Žáková, Libuše Zátková, Karel Kos, Jiří Zobač, Vladimír Cabalka, Milan Kindl, Eva Trunečková, Ladislav Daneš, Arnošt Faltýnek, Jiří Bednář, Stanislav Fišer