Správní chlapi / The Nice Guys (2016/116/USA/Akční, Komedie, Krimi, Mysteriózní, Thriller) 72%

21.01.2024 08:49
JEDNOU VĚTOU
„Soukromý detektiv Holland March a nájemný ranař Jackson Healy spojují své síly a podílejí se na vyšetřování pohřešované dívky a zdánlivě nesouvisejícího úmrtí jedné pornohvězdy."

OBSAH
Film nás zavede do Los Angeles sedmdesátých let, kdy smůlou pronásledované soukromé očko Holland March a najatý ranař Jackson Healy musí spolupracovat na vyřešení případu pohřešované dívky a zdánlivě nesouvisejícího úmrtí pornohvězdy. Během svého vyšetřování odhalí šokující spiknutí sahající až do nejvyšších mocenských kruhů.


FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Russell Crowe a Ryan Gosling se pro takové role vysloveně narodili. Dělají si ze sebe legraci, ale přitom to nedělají úplně na oko. Stejně takový je i samotný film. Je vtipný, ale přitom nehraje primárně na humor, jako spíš na klasickou detektivku ze sedmdesátých let. Nicméně jakmile se objeví nějaká legrační scéna, tak většinou s takovým důrazem, že si ji budete chtít zopakovat ještě několikrát po prvním shlédnutí. Po zbývající čas pak doufáte, že každou další minutou dorazí pro změnu něco jiného, co Vás uzemní a tak stále pozorujete, číháte a vážíte si každého momentu, který Vás rozesměje. Každý další vtip je tu totiž natočen s takovým nápadem, že Vám bude až smutno ze samotného konce. Ačkoliv mě první půlka krimi-příběhu moc netankovala, tak druhá už byla daleko lepší. Humor to ale ovládal celé dvě hodiny. Až mám pocit, že legračnější americký film v roce 2016 neseženete. (Malarkey) 4*

Já mám slabost pro chlapy co se neberou vážně a komediálnost kterou zde předvádí Ryan s Russellem založenou především na legraci "sám ze sebe" jsem v podání ani jednoho ještě neviděl, ne v tak velký a tak povedený míře. Mnoho scének i dialogů jsem ocejchoval svým smíchem a to je pro film hodně dobrý vysvědčení. Trošku zbytečná mně přišla postava Hollandovy dcery a posledních dvacet minut se mně zdálo, že filmu docházel dech, ale za ty opakovaný smíchovský dodávky si Správní chlapi ty čtyři hvězdy s přehledem zaslouží. (Enšpígl) 4*

L.A. Confidential a Poslední skaut se vydali proti sobě na časové ose, aby se střetli ve vinylovém světě hippies, pornoprůmyslu, protestů proti poluci (netýká se předchozí položky) a zjevení ex-prezidenta Nixona. Jenže nestačí, když něco vypadá dobře na papíře, musí se to umět i natočit a tak Shane Black scénárista zase jednou přecenil schopnosti Shanea Blacka režiséra. Jeden z otců buddy movie měl své dítě při kříšení více profackovat, nebo možná spíše sebe, protože k čemu je vám šarm, když se na něj kvapem zapomene.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Shane Black posledních třicet let píše a režíruje stále ten samý příběh jednoho či více vyhaslých kovbojů, kteří sice svět svým činy neučiní o moc lepším, ale zpravidla najdou vnitřní rovnováhu a dají do pořádku alespoň své osobní životy. Soukromý detektiv bez licence Holland March (Ryan Gosling) je méně drsným dvojčetem Joea Hallenbecka z Posledního skauta, zatímco ranař Jackson Healy (Russel Crowe) vybízí k zamyšlení, jak by dopadl Roger Murtaugh, kdyby neměl rodinu.
Oba dva navenek nemají mnoho společného a každé jejich setkání musí ze své podstaty skončit v lepším případě výměnou invektiv, v horším zlomenou klíční kosti. Ve skutečnosti vyznávají stejné hodnoty maskulinního „starého západu,“ díky nimž postupně nacházejí společnou řeč. Rozdílnost jejich pohledů na věc, nadhozena hned zkraje voice-overem každého z nich, nicméně zůstává až do konce ústředním tématem filmu, zdrojem humoru i prostředkem k reflexi schémat, na kterých žánr buddy movie stojí.
Namísto toho, aby postavy vystupovaly ze svých rolí a nabízely metafikční komentář k průběhu děje, vyjadřují se k filmovému vyprávění a filmovému průmyslu méně explicitně přímo v dialozích, které se navenek vztahují jen k vyšetřovanému případu. Filmovost světa, do něhož příběh zasadil, Black přiznává od úvodního záběru skrze poničený nápis „Hollywood“, kterým nás zároveň nabádá, abychom následující dvě hodiny nebrali jako film o 70. letech, ale film o filmech (nejen) ze 70. let.
Ve Správných chlapech platí pravidla světů filmových, ne světa reálného, takže opakované vyřešení bezvýchodné situace hrdinů tím, že jim hledaná osoba dopadne na auto nebo tím, že důležitá svědkyně zaparkuje před domem jednoho z nich, chápu jako záměrný výsměch podobným vypravěčským berličkám, nikoliv jako scenáristickou lenost. Blackův cynický pohled na filmy, resp. jejich potenciál měnit svět, prozrazuje i nakládání s kopií pornofilmu, který namísto zamýšlené změny systému způsobí akorát smrt spousty lidí.
Výprava filmu upomíná více k tomu, jak si americká 70. léta pod vlivem seriálů jako Starsky a Hutch nebo vintage porna chceme pamatovat než k tomu, jak skutečně vypadala. Kromě fetišistických objektů (zvonové kalhoty, kožené bundy, Pong) jsou na sebe bez velké úcty k historickým faktům vršeny odkazy k událostem, které tehdy hýbaly Amerikou. Black s nimi ale nepracuje samoúčelně a zabijácké včely, ropnou krizi nebo hippie protesty dokáže zábavně zakomponovat do vyprávění (např. WTF tripová scéna s obřím včelákem).
Učebnicově sevřenou kompozici vyniká přes zdání nahodilosti celý film. Pokud jsme detailním záběrem upozorněni například na jméno modelky, jejíž přednosti si chlapec v úvodní sekvenci prohlíží v otcově pánském časopise Cavalier (který skutečně vycházel), můžeme si být jisti, že tato informace později sehraje svou roli. V některých případech přitom objekt, k němuž byla navedena naše pozornost, sehraje dosti odlišnou roli, než bychom na základě znalosti žánrových konvencí očekávali (pouzdro na pistoli).
Dokonce i bizarní dialog o Nixonovi zjevivším se před smrtí, sloužící zdánlivě jenom k tarantinovskému prodloužení scény a navýšení našich očekávání, co přijde dál, je později zužitkován. Jistě nejde o nic důmyslnějšího než o předem připravený, dobře načasovaný gag, ale i ten stačí jako důkaz, že autor scénáře přemýšlel nad vztahem mezi jednotlivými částmi celku a předpokládal pozorného diváka, který tuto propojenost dokáže ocenit.
Jiné informace, které se dozvíme pouze v rámci vtipné slovní výměny, mají temnější podtext, který je osvětlen až později a přidává postavám na uvěřitelnosti (požár domu a rozpad rodiny vinou Marchovy anosmie). Přes přiznanou a průběžně reflektovanou stylizovanost světa filmu občas dojde ke zvážnění, zpravidla vázanému na postavu Holly, která ve vyprávění funguje jako plnohodnotná parťačka i černé svědomí obou mužů (a zároveň je jim důkazem, že s mládeží to není tak zlé, jak se domnívají).
Náhlé změny tónu, kdy si chvíli nejsme jisti, zda se ještě smát, nebo být znepokojeni, nás vyvádějí z komfortní zóny jednoznačných emocí, do které je vsazena většina současných žánrovek. Během obou projekcí, kterých jsem se zúčastnil, nastalo několik momentů, kdy hlasitý smích diváků přecházel ve smích rozpačitý, případně byl náhle utnut nekompromisní likvidací některé z postav. Dovolím si tvrdit, že šlo pokaždé přesně o ty reakce, o něž Black usiloval. Stejnou režijní suverenitu prozrazuje načasování scén jako z němých grotesek, v nichž exceluje zejména Ryan Gosling, ačkoli jejich komický účinek je někdy zbytečně nabouráván paralelní montáží.
Správní chlapi nejsou bezchybným filmem. Hemží se v nich zbytečně mnoho postav (možná i proto, že původně mělo jít o televizní seriál), některé nikam nevedoucí dialogy rytmu vyprávění spíše škodí, než pomáhají a proměna ústřední dvojice není tak dopilovaná jako v Blackových dřívějších počinech. Mnozí se zřejmě nebudou schopni přenést přes intenzivní pocit, že něco podobného již viděli dříve a že Black používá na diváka pořád stejné finty (známé situace končící neočekávaným způsobem/dotažené dál, než byste čekali).
Proč ale vymýšlet něco zbrusu nového, když víte, v čem excelujete, máte k dispozici tři výborné herce a solidní rozpočet a nic vám tedy nebrání natočit ostrými hláškami a prvotřídním slapstickem našlapanou letní komedii s noirovým nádechem. Žádný z filmů, které jsem letos viděl v kině, mi neudělal větší radost.

Ocenění:
Critics Choice Awards
2016 - Nejlepší komedie (nominace)
2016 - Ryan Gosling (Nejlepší herec v komediálním filmu) (nominace)

The Saturn Awards
2017 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Jiří Schwarz - Russell Crowe (Jackson Healy), Filip Jančík - Ryan Gosling (Holland March), Viktorie Taberyová - Margaret Qualley (Amelia Kuttnerová), Michal Holán - Beau Knapp (Blueface), Klára Nováková - Angourie Rice (Holly Marchová), Dagmar Čárová - Kim Basinger (Judith Kuttnerová), Bohdan Tůma - Keith David (Starší chlap + titulky), Hana Talpová - Lois Smith (Paní Glennová), Jakub Saic - Matt Bomer (John Boy), Aneta Talpová - Daisy Tahan (Jessica), Robin Pařík - Jack Kilmer (Chet), Jana Páleníčková - Yaya DaCosta (Tally), Jan Köhler, Jitka Jirsová, Klára Šumanová, Libor Terš, Rudolf Kubík, Iveta Austová
Překlad: Petr Feldstein
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Luděk Koutný
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2016

2.DABING (Prima)
V českém znění: Jiří Schwarz - Russell Crowe (Jackson Healy), Filip Jančík - Ryan Gosling (Holland March), Marika Šoposká - Margaret Qualley (Amelia Kuttnerová), Anežka Saicová - Angourie Rice (Holly Marchová), Zlata Adamovská - Kim Basinger (Judith Kuttnerová), Zdeněk Maryška - Keith David (Starší chlap), Hana Talpová - Lois Smith (Paní Glennová), Josef Pejchal - Matt Bomer (John Boy), Adéla Nováková - Daisy Tahan (Jessica), René Slováčková - Yaya DaCosta (Tally), Ivo Hrbáč, Jiří Valšuba, Anna Suchánková, Charlotte Doubravová, Martin Sobotka, Robert Hájek, Vladimír Kudla, Jan Battěk, Matěj Havelka, Petr Pospíchal, Vojtěch Hájek (titulky)
Překlad: David Záleský, Markéta Záleská
Zvuk: Jan Neskusil
Dramaturgie: Lucie Musílková
Produkce: Tereza Houžvicová, Leoš Lanči
Vedoucí výroby: Kateřina Malá
Vedoucí dramaturg: Daniel Košťál
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Vojtěch Hájek
Vyrobilo: Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group pro FTV Prima s.r.o. 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 2.6.2016 Freeman Ent.
Premiéra USA: 20.5.2016 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: 19.10.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 19.10.2016 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 4 146 502
Tržby celkem - $ 62 788 218
Návštěvnost v ČR 29 956
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
 
Tvůrci a herci
Shane Black (Režie), Joel Silver (Produkce), David Buckley (Hudba), John Ottman (Hudba), Philippe Rousselot (Kamera), Joel Negron (Střih), Sarah Finn (Casting), Richard Bridgland (Scénografie), Danielle Berman (Scénografie), Kym Barrett (Kostýmy), Ashley Kemper (Kostýmy), Paul Massey (Zvuk), Oliver Tarney (Zvuk), Mark Taylor (Zvuk), James Harrison (Zvuk), Para Malden (Masky), Valli O'Reilly (Masky), Leay Cangelosi (Masky), Doniella Davy (Masky), Jane Galli (Masky), Shane Black (Scénář), Anthony Bagarozzi (Scénář), Russell Crowe (Herec), Ryan Gosling (Herec), Angourie Rice (Herec), Matt Bomer (Herec), Margaret Qualley (Herec), Yaya DaCosta (Herec), Keith David (Herec), Beau Knapp (Herec), Lois Smith (Herec), Murielle Telio (Herec), Gil Gerard (Herec), Daisy Tahan (Herec), Kim Basinger (Herec), Jack Kilmer (Herec), Ty Simpkins (Herec), Rachele Brooke Smith (Herec), Yvonne Zima (Herec), Gary Weeks (Herec), Michael Beasley (Herec), Joanne Spracklen (Herec), Ward Roberts (Herec), Gary Wolf (Herec), Lauren Bair (Herec), Lexi Johnson (Herec), Greg Lindsay (Herec), Joshua Hoover (Herec), Mark Kubr (Herec), Carson Meyer (Herec), Steve Wilder (Herec), Elayne Boosler (Herec), Charles Green (Herec), Frederick Keeve (Herec), Rachel Faulkner (Herec), Terence Rosemore (Herec), Matthew Warzel (Herec), Robert Downey Jr. (Herec), Chloe Hurst (Herec), Summer Cain (Herec), Quinn Early (Herec), Holly Traister (Herec), Adriana Karras (Herec), Hana Yuka Sano (Herec), Jared M. Reeder (Herec)
 
2016/116/USA/Akční, Komedie, Krimi, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Celosvětová premiéra proběhla 11. května 2016 v Los Angeles v TLC Chinese Theatre.
- V jedné scéně je možné spatřit billboardy propagující filmy Čelisti 2 (1978) a Letiště '77 (1977).
- Film byl věnován památce producentky Carmel Musgrove (1986-2015), která nečekaně zemřela ve Francouzské Polynésii.
- Přístupnost filmu se v jednotlivých zemích výrazně liší. Například v Kanadě v provincii Québec je film přístupný od 13 let, v Německu od 16 let, v USA od 17 let (rating R) a v České republice od 15 let.
- Než se tvůrci rozhodli natočit celovečerní film, měli v úmyslu tento projekt uvést jako televizní seriál. Z návrhu sešlo poté, co se tvůrcům zdálo, že pilotní díl nikam dál nepovede.
- Natáčení probíhalo v kalifornském městě Los Angeles a v Atlantě v Georgii. Natáčení začalo 27. října 2014.
- Vo filme sa objaví ten istý dom, ktorý môžeme vidieť aj vo filme Vtedy v Hollywoode (2019).
- Russel Crowe (Jackson) v show Howarda Sterna povedal, že ide o jeden z dvoch filmov, ku ktorému by chcel pokračovanie, pretože ho hranie tejto úlohy bavilo. Druhým je L. A. - Utajené skutočnosti (1997).
- Russel Crowe (Jackson) pre túto rolu z vlastného záujmu pribral.
- V jednej scéne je vidno na pornokine reklamu na film Bang Bang Kiss Kiss. Ide o odkaz na jeden z predošlých filmov režiséra Shane Blacka – Kiss Kiss Bang Bang (2005).
- Pornoherečka Misty Mountains (Murielle Telio) je pomenovaná po jednej z produkčných spoločností, ktorá sa na filme podieľala.
 
Odkazy