Spravedlnost (seriál) / Spravedlnost (seriál) (Psychologický / Drama / Krimi Česko, 2017, 3 h 49 min (Minutáž: 75–78 min)) 72%

21.01.2024 08:49
JEDNOU VĚTOU
„Jakou cenu musí zaplatit detektiv vyšetřující případ vraždy prominentního soudce, kterou spáchala jeho dcera?"

OBSAH
Třídílné psychologické drama, v němž divák sice zná vraha už od začátku, ale až do konce je v napětí, protože postupně odkrývá okolnosti a důvody vraždy, která ovlivní životy hned několika postav. Dvacetiletá Lily přibíhá v šoku uprostřed noci do bytu svého otce, policejního vyšetřovatele Richarda, aby mu celá od krve sdělila, že v sebeobraně zabila svého milence. Poté, co Richard zjistí, že zavražděným je prominentní soudce Kowalský, rozhodne se dceru krýt. Zamete stopy a tělo zakope. Když se Kowalského ostatky najdou, je vyšetřování přiděleno kriminalistickému týmu, který vede právě Richard. V průběhu vyšetřování Richard zjišťuje, že postupně získávané důkazy jsou v rozporu s verzí jeho dcery... (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když už tato mini-série má "jenom" tři díly, tak jsem se rozhodl, že jí dám šanci od začátku do konce. První dva díly nahlodaly tíživou a vysloveně kousavou atmosférou, která střídala jednu dobrou scénu se dvěma poměrně průměrnými. Bylo vidět, že tvůrci chtěli vsadit na jistotu a tak do hlavní role vsadili Ondru Vetchýho. Ten tu ale byl naprosto bez emocí a stejně tak se odvíjel i samotný příběh. Jemu tedy ku prospěchu byl samotný nápad, který nebyl vůbec špatný a tak to byl vlastně jediný důvod, proč jsem vydržel až do konce. Závěr tomu ale naložil korunu nejvyšší a domotal vše, co mohl. Tudíž nakonec hodnotím průměrem. Technicky to není špatné, ale nulový vztah k postavám způsobil, že jsem k této televizní mini sérii měl obrovský odstup. A to i přesto, že samotné herce mám jinak hodně rád. (Malarkey) 3*

…a spravedlnost pro téměř všechny.. Vizuál dokázal Ostravsko vyždímat jak hadr na podlahu, málokterá z postav mohla hodit kamenem, bavily symbolické detaily (třeba žolík na pivním tácku), „zamlžené“ scény při tušení blížící se katastrofy zase podkreslily psychologii postav. Nemohu se však zbavit dojmu, že příležitost natočit vysoce nadstandardní tuzemské drama s kriminální zápletkou protekla Bebjakovi mezi prsty chybějící přímočarosti a některých kontraproduktivních momentů (osamělá dvojice na nádraží). P.S.: Vetchému role sedla jak pěst na oko bulvárního fotografa.. (Gilmour93) 4*

Prominentní soudce, vyděšená dcera, „racionálně“ smýšlející otec, nějaká ta milenka, pestrý kriminalistický tým, hysterická manželka, drzý novinář, propuštěný hošan s minulostí, nekompromisní mafián, vlivný podnikatel. Jedna vražda a v určitých kruzích ostře sledované vyšetřování. Ano, scénář místy zabředá do policejních klišé a nastylizované dialogy občas ruší, nicméně první díl je skvěle rozehraný a důmyslně vyprávěný, takže postupně rozkrýváme zajímavé okolnosti. Stejně tak druhý. A dceřina verze začíná výrazně pokulhávat. Peter Bebjak si dokonale osvojil řemeslo a tady to jen zužitkovává. Od začátku vypracoval to pravé napětí, které od psychologické kriminálky očekáváme, ponurému příběhu navíc pomáhají herny a špinavé paneláky s mnoha postavami, které mají zoufalé vyhlídky. Vraha známe od začátku, což je příjemná změna. S postavami z různých odvětví a různého sociálního postavení tak trochu hledáme odpověď na otázku, kde leží hranice, jež bychom nikdy neměli překročit. Ať už se jedná o leccos. Celou dobu jsem se bál (a komentáře tomu nasvědčovaly), že solidní nadprůměr sklouzne poslední epizodou ostře dolů. Nestalo se. Ano, pár linií bych si přál uzavřít, leccos mi nesedlo, konec je otevřený (doslovnost bych tentokrát uvítal), ale celkově velká spokojenost. Postupně se to pospojovalo a pozorný divák ví. Soustředěné, propletené, silné. Ač musíme místy přivřít oči. (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
 Po loňské Pustině se na českých obrazovkách objevila další mrazivá minisérie a vy byste jí rozhodně neměli minout
Česká televize mi letos, a i loňský rok dělá neuvěřitelnou radost. Produkuje totiž tak zajímavé seriály a minisérie, které na našich obrazovkách nemají obdobu a vyrovnávají se jak české odnoži HBO, tak s přimhouřeným okem i zámořské seriálové produkci. Po povedeném mysteriózním Světě pod hlavou a vtipném Trpaslíkovi nám ČT naservírovala hutnou kriminální minisérii Spravedlnost, která po všech stránkách dokazuje vzrůst seriálové kvality v naší kotlině.
Třídílná Spravedlnost je v kostce příběhem detektiva, kterému jedné noci zaklepe na dveře zakrvácená dcera. Z otcovské lásky k ní se snaží její vražedný čin zakamuflovat a zabránit jejímu prozrazení, přičemž sám padá do náruče zločinu a odkrývá se mnoho nevyřčeného z minulosti a mnohá tajemství. Samotná minisérie v sobě skrývá mnohem víc než jen detektiva snažícího se zabránit pravdivému vyšetření jemu přidělenému případu. Rozkrývá několik dějových linek s velmi dobře vykreslenými jak hlavními, tak vedlejšími postavami. Okolo samotné vraždy vyvstane nespočet otázek a postupně se odkrývají další a další odhalení.

Hlavním kladem jsou postavy. Jak hlavní, tak vedlejší jsou více či méně pokřivení jedinci. Nikdo není černobílý, nenajdeme zde ideální klaďase a ani totální záporáky (vyjma karikaturně vyznívajících gangsterů, kteří naštěstí na plátně nestráví moc času). Proto každá postava působí velmi lidským dojmem, dobře přirovnatelným k těm v loňské Pustině. Každý má dostatek prostoru a díky tomu je celá minisérie realistická a žádná dějová linka nepůsobí uspěchaně a nedomyšleně.
Může za to hlavně nadstandardně přesný casting. Ondřej Vetchý v hlavní roli znovu obhajuje pozici jednoho z nejlepších českých herců současnosti a jeho detektiv, který je pro svou dceru ochotný udělat naprosto cokoliv, díky němu nepostrádá patřičné charisma, i přestože jeho postava sama o sobě rozhodně nepatří mezi divácky nejvstřícnější. Sekunduje mu nepříliš známá Elizaveta Maximová coby jeho záhadná dcera a její výkon také rozhodně stojí za zmínku. Ve vedlejších rolích exceluje mnoho herců najednou, ale hlavně Jan Plouhar, jako “nevinný“ zločinec a Lukáš Vaculík v neobvyklé roli nesympatického a podvody ověnčeného ředitele, patří pro mě k těm nejpovedenějším. Zajímavou spojitostí s postavami J. Plouhara, L. Vaculíka a O. Vetchého je i jejich u každého jiný, a přesto ve všech případech chatrný otcovský vztah k jejich dcerám, který je brilantně naznačen a u každého upozorňuje na odlišný typ problému. Takto psychologicky uhrančivou podlinku jsem v české produkci dlouho neviděl.
Co se týče příběhu, tak ten je správně zapeklitý a spletitý. Nechci nic prozrazovat, protože právě odhalování jednotlivých dějových zákrut s každým dílem patří mezi ty nejlepší části. Bravurní je proto právě odvyprávění celého příběhu, kde úmyslné zatajování jednotlivých detailů zapříčiňuje nejasnost a nepředvídatelnost nadcházejícího děje. Pro mě obrovským pozitivem je i závěrečná pětiminutovka, která nechává na divákovi a jeho důmyslnosti, jak si vyloží význam finálních narážek a pohledů postav na hlavního hrdinu a taktéž jeho vlastní interpretaci nevyřčeného konce. Pro někoho může být problém místy opravdu velice pomalé tempo, které občas až moc brzdí vývoj vyšetřování, ale nejedná se o nic zas tak zásadního.
Režijní podání Petera Bebjaka je na solidní úrovni. Režii kriminálních seriálů si ozkoušel již v jiné spolupráci s O. Vetchým a to v Případech 1. oddělení. Má však za sebou i nepříliš kvalitní kriminálky jako letošní Specialisty nebo Četníky z Luhačovic, o to větším překvapením je jeho jistá režie v této minisérii. Kamera je taktéž na české poměry špičková a tmavé filtry skvěle dokreslují již tak zarputilou atmosféru Ostravy, kde se celý děj odehrává. Využití Ostravy byla skvělá volba a po všech krimi seriálech z Prahy či Severních Čech se jedná o zajímavou změnu. Hudební podkres by však mohl být výraznější.
Spravedlnost je skutečně neobvyklou minisérií mistrně kombinující krimi drama a psychologický žánr. Nejedná se po žádné stránce o nic revolučního - příběh nejde dost do hloubky a po stránce řemesla se vlastně série ničím neodlišuje a ani nevyniká. Přesto je to bravurně provedená podívaná s dobře vykreslenými postavami a kvalitními herci, která snad neskončí v televizním zapomnění.

SEZNAM EPIZOD
1.série (2017)
DÍL 1: Epizoda 1 (Epizoda 1) - Strhující a důmyslně vyprávěné kriminální drama, v němž se postupně odkrývají okolnosti vraždy, kterou spáchala údajně v sebeobraně dvacetiletá dcera policejního vyšetřovatele Richarda. Poté, co Richard s Lilly dorazí na místo činu a zjistí, že zavražděným je prominentní soudce Kowalský, rozhodne se dceru krýt. Na místě činu „zamete stopy" a tělo zakope. Když se po čase ostatky oběti najdou, je vyšetřování přiděleno kriminalistickému týmu, který vede právě Richard. Jeho cílem je zpočátku udržet svou dceru mimo podezření a následně najít vhodného podezřelého, na kterého by mohl vraždu „hodit". Adeptů je hned několik. Třeba soudcova žárlivá manželka, která mu přišla na jeho nevěry. Nebo zrovna propuštěný Matěj, jehož do vězení poslal právě zavražděný soudce Kowalský. Ten se snaží znovu navázat kontakt se svou rodinou. V cestě mu ale stojí šéf místní mafie Radovan, kterému dluží peníze. Kowalského smrt se dotkne rovněž vlivného podnikatele Dostála, protože s ním byl v úzkém kontaktu a tajemstvím obestřená vražda teď ohrožuje jeho obchodní aktivity. A do toho všeho se o vraždu Kowalského začne zajímat také novinář Radek, který má podezření, že jde o něco ještě mnohem většího.
DÍL 2: Epizoda 2 (Epizoda 2) - Druhá část strhujícího kriminálního dramatu, v němž se postupně odkrývají okolnosti vraždy prominentního soudce, kterou spáchala v sebeobraně Lilli, dvacetiletá dcera policejního vyšetřovatele Richarda. Z Kowalského soudních případů se vynoří pro Richarda jeden z možných „obětních beránků", na kterého by mohl vraždu hodit, aby zachránil Lilli – nedávno propuštěný vězeň Matěj. Jenže Richardův parťák Tomáš získá od novináře Radka neoficiální informace, které ho přesvědčí vést pátrání jiným směrem. Richard se snaží tuto stopu zpochybnit, sám ale tuší, že mu Lilli něco tají. Vyšetřování vraždy Kowalského komplikuje také připravovaný obchod podnikatele Dostála, který kvůli ní čelí podezření svých partnerů, a musí jednat rychle, aby ochránil nejen své investice, ale i svou rodinu. Mezitím místní boss Radovan unesl kvůli nesplacenému dluhu pro výstrahu Matějovu dceru Vanesku, což donutí Matěje konat. Novinář Radek konečně narazí na důkazy, které propojují Kowalského s Dostálovou firmou. Brzy ale pochopí, že se stává štvanou zvěří ve hře, kde jde ještě o mnohem vyšší zájmy.
DÍL 3: Epizoda 3 (Epizoda 3) - Závěrečná část strhujícího kriminálního dramatu, v němž se postupně odkrývají okolnosti vraždy prominentního soudce, kterou spáchala v sebeobraně dvacetiletá Lilli, dcera policejního vyšetřovatele Richarda. Pitva Richardovi potvrdí, že Kowalský byl v době zabití pod vlivem uspávacích léků, což zásadně mění směr vyšetřování. Podnikatel Dostál musí za každou cenu získat ztracený kamerový záznam z bytu, kde se stala Kowalského vražda, protože mu vyhrožují jeho obchodní partneři. Richard zjišťuje, že postupně získávané důkazy ohledně Kowalského smrti jsou v rozporu s verzí, kterou zná od své dcery. Navíc se dostává do osobního konfliktu i se svým parťákem Tomášem. Richard se tedy chopí propuštěného Matěje jako poslední příležitosti, jak uzavřít Kowalského případ a ochránit Lilli. Jenže Matěj ve snaze uchránit vlastní rodinu se nakonec rozhodne postavit kápovi místní mafie Radovanovi, který jej a jeho blízké ohrožuje. Mezitím si ale Tomáš už důsledně skládá stopy o tom, kdo za zavražděním Kowalského skutečně stojí. Jak to skutečně bylo, zjišťuje i Richard, který se musí rozhodnout, jestli i nadále bude schopen svou dceru i sám sebe chránit před spravedlností.

Ocenění:
Český lev
2017 - Kateřina Ondřejková, Peter Bebjak, Rasťo Šesták, Tomáš Bombík (Nejlepší televizní film nebo minisérie)

Postavy a obsazení
• Ondřej Vetchý - Richard
• Elizaveta Maximová - Lili, Richardova dcera
• Martin Finger - Tomáš
• Jan Plouhar - Matěj
• Jitka Schneiderová - Monika
• Kristýna Boková - Matějova žena
• Lukáš Vaculík - Dostál
• Aleš Bílík - Vojta
• Ondřej Malý - Radek
• Veronika Jeníková - Dostálová
• Dušan Urban - Roman
• Štěpán Kozub - policista Marek

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.3.2017 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Peter Bebjak (Režie), Kateřina Ondřejková (Produkce), Rasťo Šesták (Produkce), Peter Bebjak (Produkce), Juraj Dobrakov (Hudba), Martin Žiaran (Kamera), Marek Kráľovský (Střih), - (Casting), Petr Synek (Scénografie), Lucia Šedivá (Kostýmy), Roman Čapek (Zvuk), Michaela Kicková (Masky), Ondřej Vetchý (Herec), Martin Finger (Herec), Elizaveta Maximová (Herec), Lukáš Vaculík (Herec), Aleš Bílík (Herec), Ondřej Malý (Herec), Lenka Krobotová (Herec), Jan Novotný (Herec), Jan Plouhar (Herec), Jitka Schneiderová (Herec), Kristýna Boková (Herec), Dušan Urban (Herec), Štěpán Kozub (Herec), Jan Vápeník (Herec), Anežka Vavříková (Herec), Jiří Racek (Herec), Robert Nebřenský (Herec), Ivan Lupták (Herec), Jevgenij Libezňuk (Herec), Veronika Jeníková (Herec), Veronika Lapková (Herec), Karel Beseda (Herec), Kostas Zerdaloglu (Herec), Vojtěch Říha (Herec), Lenka Zahradnická (Herec), Vladislav Georgiev (Herec), David Steigerwald (Herec), Lada Bělašková (Herec), Lucie Klímová (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Vladimír Čapka (Herec), Roman Štabrňák (Herec), Jan Jankovský (Herec), Vilém Udatný (Herec), Veronika Arichteva (Herec), Jiří Miroslav Valůšek (Herec), Lubor Šplíchal (Herec), Jakub Kropáček (Herec), Irena Kristeková (Herec), Radek Jiříček (Herec), Radek Polák (Herec), Tomáš Chmel (Herec), Martin Gorol (Herec)
 
2017/219/Česko/Psychologický, Drama, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Když Richard (Ondřej Vetchý) hledá důkazy proti své dceři na chatě, tak než nahlédne do krbu, rozhodí peřinu na posteli. Na konci záběru si prohlíží fotku u okna a když pak odchází, je postel opět vzorně ustlaná.
- V březnu 2018 Česká televize uzavřela smlouvu o prodeji formátu s Entertaiment One Television Production, na základě které by mohl vzniknout remake pro severoamerický trh.
- Veškeré venkovní lokace policejní základny jsou situovány v centru města, u ostravské radnice (tzv. Prokešovo náměstí). Kavárna naproti policejní vyšetřovny, kde se Richard (Ondřej Vetchý) setká s parťákovou manželkou (jeho milenkou), se ve skutečnosti nachází 2 kilometry od policejní základny. Jedná se o historický hotel Loft v části Přívoz.
- Natáčelo se na jaře 2016 v Ostravě. Konkrétně v Ostrava centrum - ulice Sokolovská, Most M.Sýkory. Dále v Ostravě Vítkovicích na nádraží, ulici Zalužanského - lakovna Vítkovice, ulici Jeremenkova - nádvoří zdravotní školy, ulici 1. máje - dělnická kolonie, ulici Lidická - kolonie. Byly použity i reálné názvy ulic Rudná, Železárenská.
- Jako lokace policejního oddělení vražd posloužily industriální prostory nové Pragovky v Praze na Vysočanech. Tyto prostory posloužily také jako Barrandovská jídelna v seriálu Bohéma (od r. 2017).
 
Odkazy