Předtucha / Premonition (2007/96/USA/Thriller, Drama, Mysteriózní) 58% -Originál DVD-

17.01.2024 04:48
JEDNOU VĚTOU
„Věřte vlastním představám."

OBSAH
Linda Hanson (Sandra Bullock) má nádherný dům, milujícího manžela a dvě rozkošné dcerky. Její život je perfektní až do chvíle, kdy dostane zprávu, že její muž Jim (Julian McMahon) zemřel při automobilové nehodě. Pro oddanou manželku a matku je to to nejhorší, co si dokázala představit. Otázkou však zůstává – nejde opravdu pouze o představy? Když se Linda následující ráno probudí, její manžel je živ a zdráv. Celé neštěstí nejprve považuje za noční můru, ale pak se to stane znovu – některá rána nachází manžela vedle sebe, zatímco jindy se probouzí jako vdova. Dny svého života prožívá nepochopitelně na přeskáčku. Lindina traumatizující předtucha uvede do pohybu sled podivných událostí, které mění tok času. Když ji pak záhadné okolnosti dovedou ke zjištění, že její perfektní život možná nebyl takový, jak se zdálo, ocitá se její svět vzhůru nohama. V zoufalé touze zachránit svou rodinu se pustí do hektického souboj s časem a osudem, aby se pokusila zachovat všechno to, co dohromady s Jimem vybudovala. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nudný, děsně užvaněný film, kde se nic moc neděje a nejtěžší a nejvypjatější scéna je ta na konci, kvůli který vlastně celý film je. Sandra Bullock se tváří stejně celý film. Kamenný ksicht na celé plátno a doufá, že dokáže dojmout tím, co se jí děje ve tváři. Ne, tenhle film se mi vůbec nelíbil. Připomínalo mi to děsně Tajemný let s Jodie Foster a ten byl obdobně laděný a pro mě kvalitou na podobně fádní úrovni. Celou dobu se něco děje, přitom neděje a chvilku se řeší to co se dělo předtím než se to skutečně událo. Film plný nesmyslů a citových scén, které tam jsou jen aby dojali a ne aby obohatili skutečný příběh. --- To nebylo překvapení. Čekala jsem to. Mám geniálního muže. - A co moje geniální žena? (Malarkey) 1*

Je to smutné, ale Sandra Bullock snad po celou svoji filmovou dráhu nehrála postavu, která by mi byla nějak blízká, ba dokonce sympatická. Její filmy se brodí v nánosech průměrného filmového bláta, tu a tam ale naštěstí vystrčí růžky a natočí žánrově slušnou záležitost. Co se Premonition týče, něco obdobného se dá říct o její druhé polovině, kdy se z doposud nudného, nenápaditého příběhu o tragické nehodě a ztrátě rodinné stability, přesuneme do alespoň divácky vděčných končin (takové ty řeči o lásce a naději, znáte to:-), završených relativně slušným finále, kterému nelze jistou působivost upřít. Alespoň kameraman má očividně talent, což neplatí o scénáristovi (s „nápadem“ se dalo přece jen výživněji pracovat), který nás ujišťuje, jak moc si hlavní hrdinka může komplikovat už tak komplikovanou situaci!! (castor) 2*

Téměř si to říká o odpad, protože něco tak neskutečně mimo si do kin s áčkovými herci hodí málokdo. V podstatě je to něco jako Rituál odtučněný o zábavné momenty. Fakt, že úvodní titulky, společně s ústřední melodií a snaživým záběrem ze svatby vykrádají Šestý smysl, jsem ještě celkem ochotně přešel, ale proč proboha to naprosto nulové rozuzlení? Proč se postava Bullockové chová první hodinu jak nejtupější nána pod sluncem (než si ta holka dá dohromady dvě a dvě, uběhne víc jak hodina filmu). Takhle to dopadá, když se na režijní stoličce usadí člověk bez špetky talentu – nulové tempo, nulová gradace, jen mrtvolně se kupicí minuty. Sedět hodinu a půl v koutě a pozorovat pavouka je zcela vyvážená zábava. Odpad si to nezaslouží jen pro zapálení Bullockové, která se snaží, seč může – o to je bohužel nedostatek na ostatních frontách výraznější… (Tom Hardy) 1*

VELKÁ RECENZE
Poslední dobou mě thrillery debutantů, nebo lidí, kteří se ještě nestačili ohřát na poli ultradrahých projektů, mile překvapují. O pravidle „Co thrillerový/hororový debut, to výborný film“ se samozřejmě mluvit nedá. Co je ale potěšující je odhodlání, se kterým se začínající režiséři do svých výtvorů pouští. Z výsledného produktu sála nadšení pro věc, jistá vize, kterou se tvůrce mermomocí snaží prosadit, a snaha (ačkoliv často marná) vyhýbat se všelijakým klišé nebo nudně zjevným inspiracím. Působí to svěže, snaží se to být originální (opět marně), dokonce je to často překvapivě vizuálně podmanivé a zajímavě zpracované. V rámci možností celkem prima. Ale zpravidla na to velmi rád zapomínám. Premonition (neboli Předtucha) je takový nuzný odvárek z těchhle případů.
Zařadit jej mezi takové filmy (z poslední doby si vzpomínám na jediný podobný případ: Krvavá sklizeň) můžu proto, jak očividně se režisér Mennan Yapo (horší jméno mu rodiče vymyslet vážně nemohli;) snaží být svůj. Ono mu to celkem jde. Velmi rychle navodí slušnou atmosféru, ze Sandry Bullock vyždímá poslední kapku hereckého talentu, co v ní zbyl (já vím, nic moc tam nebylo;), a námět, který dostal pod ruku, zpracovává odhodlaně. Je sice znát nedostatek talentu v porovnání s takovým, ehm, Davidem Fincherem, Mennan se ale snaží a vydává ze sebe maximum.
Mezi filmy lepší se ale Premonition nedostane nikdy a je k tomu jediný důvod: Bill Kelly. Tenhle umělec s malým „u“ Předtuchu napsal asi v alkoholovém delíriu. Tak dlouho chlastal, až se z toho... až z toho vzniklo toto veledílo. Díky němu má Předtucha neskutečně hloupý scénář, který zazáří námětem, chvilku poblikává slibným dějem a nakonec úplně zhasne, přičemž nechá Mennana tápat ve tmě. Pejorativně řečeno: Předtucha vypadá zprvu zajímavě, ale v druhé polovině a zvlášť na konci se zvrhne do takových (s prominutím) s*aček, že nebudete schopní uvěřit. Hromada scénáristických mezer, k jejichž přeskočení by vám nestačila ani olympijská medaile z trojskoku, se ke konci nakupí do jedné velké černé díry, která vám z hlavy vycucne veškeré naděje na slušný závěr. Pokud budete mít možnost, vyhněte se mu, utečte ze sálu, stiskněte Escape, udělejte cokoliv, abyste ho neviděli. Kelly tu exceluje, ale takovým způsobem, který by se nikomu nelíbil.
A máte to. Ze snaživého thrilleru s opravdu zajímavým námětem se během pár panáků stane totální blbost. Sandra Bullock se za chvíli začne chovat úplně stupidně, pobíhat po baráku a čmárat si do kalendáře samé nesmysly (myslím, že nejsem jediný, kdo nepobral časovou posloupnost), aby to na konci stejně všechno zvorala jak malé dítě. Scénář nechává jí i režiséra na holičkách, hlavou nad ním ale raději nekruťte. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že by vás ke konci mohlo slušně bolet za krkem.
Nejhorší na tom je, že si vás právě díky Yapovi (ježiš, to jméno je fakt děs) Předtucha udrží prakticky do konce. Udržuje vás ve falešné naději, že by to všechno mohlo vést do rozumného závěru. Yapo opravdu zvládá svou úlohu slušně a ačkoliv mu místy docházejí síly, nějakým zázračným způsobem všechny ty díry provizorně poslepuje. Dává víc prostoru ustarané Sandře, obstojně diváka napíná (scéna s rakví byla strašně špatná a prskal jsem u ní smíchy, z nějakého zvrhlého důvodu na ní ale vzpomínám jako na nejlepší) a dokonce se pokouší o realizaci osobité vize. Jenže mu to nestačí. Předtucha se občas chová jako velmi průměrný thriller (prostě film se Sandrou Bullock), odcházet od ní ale budete jako od jednoho z nejhorších filmových zážitků tohoto roku.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Linda Hansonová (Sandra Bullocková) má nádherný dom, milujúceho manžela a dve rozkošné dcérky. Jej život je perfektný až do chvíle, keď dostane správu, že je manžel Jim (Julian McMahon) zomrel pri automobilovej nehode. Pre oddanú manželku a matku je to to najhoršie, čo si dokázala predstaviť. Otázkou však zostáva - nejde iba o jej predstavy? Pretože keď sa Linda nasledujúce ráno zobudí, jej manžel je živý a zdravý. Celé nešťastie najskôr považuje za nočnú moru, ale potom sa to stane znovu - niektoré rána nachádza manžela vedľa seba, zatiaľ čo inokedy sa prebúdza ako vdova. Linda Hanson (Sandra Bullock) má nádherný dom, milujúceho manžela a dve rozkošné dcérky. Jej život je perfektný až do chvíle, keď dostane správu, že jej muž Jim (Julian McMahon) zomrel pri automobilovej nehode. Pre oddanú manželku a matku je to to najhoršie, čo si dokázala predstaviť. Otázkou však zostáva - nejde skutočne iba o predstavy? Keď sa Linda nasledujúce ráno zobudí, jej manžel je živý a zdravý. Celé nešťastie najskôr považuje za nočnú moru, no potom sa to stane znovu - niektoré rána nachádza manžela vedľa seba, zatiaľ čo inokedy sa prebúdza ako vdova. Dni svojho života prežíva nepochopiteľne preskakovane. Lindina traumatizujúca predtucha uvedie do pohybu sled podivných udalostí, ktoré menia tok času. Keď ju potom záhadné okolnosti dovedú k zisteniu, že jej perfektný život možno nebol taký, ako sa zdalo, ocitá sa jej svet hore nohami. V zúfalej túžbe zachrániť svoju rodinu sa pustí do hektického súboja s časom a osudom, aby sa pokúsila zachovať všetko to, čo dohromady s Jimom vybudovala. 1. Podľa pôvodného scenára mala Linda zachrániť Jima, avšak bolo to moc "hollywoodske", takže sa rozhodlo pre temnejší koniec, aby prekvapili publikum. 3. V scéne, kedy je postava Sandry Bullock v nemocnici a bráni sa upokojujúcej injekcii, nebola použitá dablérka, pretože Sandra sa predtým omylom porezala a v tejto scéne naozaj dostala injekciu proti tetanu. Anotácie k TP č.10.

O FILMU
Když se producentovi Ashokovi Amritrajovi ze společnosti Hyde Park Entertainment dostala do ruky první pracovní verze scénáře Předtucha, našel v ní všechny ingredience, nutné k natočení strhující podívané plné zvratů. Jeho zájem podnítila nejen příležitost smísit rodinné drama s napínavým příběhem o časových posunech, ale také možnost udržet publikum na kraji sedaček bez velkých dávek násilí, které jsou se současnými thrillery velmi často spojovány. „Ty filmy, které vás udržují v maximálním napětí, nejsou o krvi a vnitřnostech, ale o velmi znervózňujícím psychologickém tónu - jako například staré Hitchcockovy snímky,“ říká producent Amritraj. „Byl to extrémně originální příběh a scénář.“
Stejně jako všechny skvělé příběhy začala i Předtucha vznikat z jednoduché základní myšlenky: jak byste se cítili, kdybyste ztratili nejdůležitějšího člověka ve vašem životě a druhý se probudili a zjistili, že je živý a zdravý? Mysleli byste si, že to byl jen zlý sen nebo předzvěst nějaké budoucí tragédie? Když producent Sunil Perkash předestřel tyto otázky scénáristovi Billovi Kellymu, dal Kelly této základní premise ještě další rozměr. „Co kdyby byly jednotlivé dny toho osudného týdne jako karty - hodíte je do vzduchu a tak, jak dopadnou, se ty jednotlivé hry odehrají?“ Tím, že vzal ono základní emocionální napětí, pramenící z tak obrovské ztráty, a protkal jej prvkem nejistoty, vytvořil příběh, který pojednává zároveň o oddanosti, lásce i osudovosti. „Pokud Linda začala být v otázce svého života tak netečná a zdánlivě spokojená, že už jí připadal každý den stejný jako ten předchozí, pak je tenhle úkaz tím, co jí pomůže si uvědomit, na čem jí v životě opravdu záleží,“ říká Bill Kelly.
Scénář, založený na příběhu ženy, která zoufale balancuje na hranici mezi úplnou kontrolou nad svým životem, na níž byla zvyklá, a smířením s osudem, měl už od začátku velmi filmový styl vyprávění. Kromě toho byla jeho hlavním prvkem silná ženská protagonistka ve velmi neobvyklé situaci, kterou musí vyřešit, aby napravila fungování svého světa. „Měl tu báječnou premisu o obyčejné ženě v domácnosti, která je postavena před možnost, že její manžel zemře, a má moc to zastavit,“ vysvětluje Amritraj. „Přišlo nám, že do takové situace by se muži a samozřejmě především ženy dokázaly vžít.“
S hotovým scénářem v ruce začali filmaři hledát režiséra, který by do projektu dokázal přinést něco více než kopu speciálních efektů a zaběhané žánrové prvky - někoho, kdo by dokázal jistou rukou vést herce a udávat tón filmu, ale zároveň by projevoval cit pro prolínání skutečnosti a neskutečnosti. „Chtěl jsem filmaře, který by dokázal vnést do tohoto žánru nějaké nové nápady,“ říká Amritraj, „aby byla Předtucha víc než jen thriller.“
Z více než 35 různých režisérů si filmaři nakonec vybrali německého rodáka Mennana Yapoa, který má na kontě nekonvenční, snový thriller Soundless, pojednávající o nájemném vrahovi na životním rozcestí. „Ten film nás opravdu velmi zaujal,“ vysvětluje Amritraj. „Měl přesně tu pocitovou i vizuální atmosféru, o kterou nám šlo. Všechno bylo úplně perfektní, od obsazení až po osvětlení.“
„Mennanův film byl osvěžující, zajímavý a stylový. A hlavně nepůsobil nijak hollywoodsky. Má své vlastní nápady a své vlastní nehollywoodské kreativní myšlení,“ souhlasí Perkash.
Yapo jejich nadšení pro projekt sdílel. „Nelineární struktura příběhu byla z technického i kreativního hlediska velkou výzvou. Nemohl jsem se dočkat, až ji přijmu!“
Po dosazení režiséra přišlo na řadu hledání vhodné protagonistky, která by mohla ztvárnit titulní roli Lindy Hanson. Bylo důležité najít někoho, s kým se mohlo publikum ihned ztotožnit - herečku s výjimečnou kombinací empatie a emocionální všestrannosti. „Myslím, že obsadit Sandru Bullock bylo naprosto zásadní,“ říká Yapo. „Je to ta nejuvěřitelnější herečka, jakou znám. Dokáže postavu dokonale ztělesnit - a mít v té roli někoho, komu publikum věří, pro nás bylo zcela nezbytné. Měl jsem pocit, že je to jediná herečka, která by to mohla zvládnout.“
Bullock byla v té době v rozpoložení, kdy chtěla natočit “ne přímo horor, ale strašidelný film - strašidelný svým námětem, ale také atmosférou, v níž dokáže vyvolat tíživý pocit i když někomu pod nohama vrzne dřevěný schod. A Předtuchu jsem si po několika prvních stranách úplně zamilovala!“
Podle Amritraje byla Bullock pro ztvárnění hrdinky ve velmi složité a neobvyklé situaci zcela ideální. „Sandra byla vždycky mou hlavní kandidátkou, a myslím, že i Mennanovou. Je to extrémně talentovaná herečka, která se představila v celé řadě různorodých rolí a tenhle film je od začátku do konce její. Je to thriller, ale má spoustu skvělých dramatických momentů. Museli jsme ho velmi pečlivě vyvážit. V téhle roli je Sandra hodně jemná, ale ukáže i své mnohem dramatičtější stránky.“
Z pohledu herečky nabízela role Lindy spoustu zajímavých možností: „Linda žije to, pro co se vžilo označení Americký sen - má dům, dvě děti a milovaného manžela. Zkrátka ten ideální život, který si všichni malujeme. Je tady ale také hypotéka, monotónnost každodenního života a vzájemné odloučení, které potká spoustu lidí, jimž se díky různým životním tlakům začne rozpadat láskyplný vztah. A v tomhle okamžiku začíná náš příběh a s ním i všechny ty tajuplné okolnosti. V jeho středu je už poněkud otupělá žena, podobně netečný manžel a to, co se začne dít, vyvolává otázku: kdybyste měli šanci otočit se o 180° a něco napravit, udělali byste to, nebo raději pokračovali dál a snažili se svůj život změnit? To je ta křižovatka, na níž se Linda ocitne - má se pokusit vrátit do toho života nebo začít úplně nanovo?“
Po prvním setkání s Yapem bylo herečce jasné, že všechny prvky, které se jí líbily ve scénáři, nepřijdou zkrátka ani při samotném natáčení. „Je to jako kdybychom měli na place vynikajícího malíře. Dokáže vyprávět příběhy velmi unikátním a nečekaným způsobem, což je podle mě to, co všichni hledají.“
Yapo byl s Bullockovou spokojen z mnoha různých důvodů - kromě toho, že se mu s ní výborně spolupracovalo, herečka také uměla německy.
Bullock během své význačné filmové kariéry excelovala v rolích komediálních postav, mezi nimiž zřejmě nejvíce vyniká policejní detektivka ve filmech Slečna Drsňák. V případě tohoto filmu byl však mnohem důležitější její smysl pro okouzlující melancholii, která je jí vlastní. „Sandra je krásná a talentovaná herečka, ale v těch jejích očích vidíte něco víc, máte pocit, že toho zažila mnohem víc, než dává najevo,“ říká Yapo. „A přesně tak si představujeme Lindu, proto se nám Sandra do této role tak hodila.“
Představitel Jima Hansona musel být naopak jejím přesným protikladem - dobrý manžel a otec, který navzdory své vysilující úloze v domácnosti zůstává až do konce praktickým člověkem. Do této role filmaři obsadili australského herce Juliana McMahona.
„Především jsem velkým fandou seriálu Plastická chirurgie s. r. o.,“ poukazuje Yapo na seriál z prostředí kosmetických zákroků, ve kterém McMahon hraje. „Je to jeden z nejzajímavějších herců ve své věkové kategorii. Dokáže zahrát cokoliv, není tam vůbec žádný problém. Uvěříte všemu, co na plátně dělá.“
McMahon podotýká, že scénář jej ihned zaujal. „Při několika úvodních přečteních mě hrozně fascinoval ten pohyb postav v čase a to, co pro sebe navzájem znamenají. Pak jsem začal vnímat i celou tu rámcovou psychologii a přibližně na páté nebo šesté přečtení už jsem si uvědomoval, jak je to celé vyčerpávající. Je to opravdu ohromující psychologický thriller.“ McMahon podotýká, že Jim se katalyzátorem všeho, co se ve filmu děje. „Takovou postavu jsem ještě nehrál. Je to takový obyčejný středoamerický chlápek, který žije normálním životem, zatímco jeho žena prochází něčím velmi podivným. Bylo v tom tolik zajímavých věcí, do kterých bych se mohl pustit… ta postava, scénář, režisér, a samozřejmě Sandy,“ vysvětluje McMahon.
„Hodně dlouho jsem ji zdálky obdivoval, takže možnost s ní pracovat mě nadchla. A ukázalo se, že je přesně taková, jak jsem si myslel: zábavná, vtipná, milá, krásná a k tomu všemu ještě vynikající herečka,“ říká McMahon.
Roli Lindiny nejlepší kamarádky Annie filmaři svěřili krásné a talentované Nii Long, kterou nevypočitatelnost scénáře ihned uchvátila. „Líbilo se mi, že je to film, který vám pořádně zamotá hlavu a nesmíte z něj ani na sekundu spustit oči,“ říká Long.
„Myslím, že když dojde na tu spirituální oblast, kterou nedokážeme pořádně vysvětlit, jsme všichni alespoň trochu zvědaví,“ pokračuje Long. „Existuje taková jemná hranice mezi uvidět a uvěřit, a lidé si říkají: mám o tom pochybovat nebo to prostě vzít tak, jak to je?“
Důležitou roli Lindiny matky Joanne, která ví, že její dcera prochází těžkým obdobím, ale není zasvěcená do skutečných příčin jejího trápení, si zahrála Kate Nelligan. Také ji spletitost příběhu zaujala. „Scénář je velmi dobře napsaný. Čas se v něm smršťuje, občas se v něm pohybujete dopředu, občas dozadu, nikdy pořádně nevíte, jestli jste v současnosti nebo v budoucnosti. Je to velmi chytré - jako hlavolam.“
Přestože ji díky čachrům s časem čekal nelehký úkol hrát opakovaně v různých verzích podobných scén, nešetřila slovy chvály na adresu své filmové dcery. „Nikdy jsem neviděla člověka, který by měl takovou emocionální a fyzickou výdrž, jako Sandra. Musíte mít schopnost nechat se psychicky rozsekat a zase se v mžiku dát dohromady, a já jsem nikdy neviděla nikoho, kdo by to dokázala s takovou houževnatostí jako ona. Bylo to úplně ohromující.“
Přestože se měla Předtucha původně natáčet v New Orleans, filmaři museli v souvislosti s katastrofálními následky hurikánu Katrina lokaci na poslední chvíli změnit. Po odkladu natáčení o několik měsíců se rozhodli pro jiné místo v Louisianě, Shreveport. „Mohli jsme to natočit v různých jiných částech USA,“ vzpomíná Amritraj. „Pak nás ale guvernér Louisiany požádal o podporu, tak jsme se rozhodli zůstat. A fungovalo to báječně. Je to perfektní město a ti lidé byli skvělí.“
Velkou část štábu tvořili zkušení pracovníci z New Orleans, které vyhnal Hurikán a jeho následky z města. Z radosti, že se film nezačal natáčet jinde, si v rámci natáčení uspořádali improvizovanou tradiční oslavu masopustního úterý. Duch New Orleans silně prostupoval celou produkcí.
Filmaři se už na začátku rozhodli, že Předtucha bude thriller, ukotvený ve skutečném světě - nikoliv přehlídka nadpřirozené magie. „Chtěl jsem se zaměřit na postavy a zůstat v realitě. Chtěl jsem dát důraz na vnitřní prožitky a ničím to nekořenit, žádnou magií nebo vizuálními efekty. Chtěl jsem, aby byl ten film reálný.“
Hlavní výtvarník Dennis Washington dostal za úkol propůjčit malému městu přívětivou atmosféru, ve které by však bylo zároveň patrné určité zlověstné tušení. Filmaři chtěli dosáhnout toho, aby působilo jako „městečko kdekoliv v USA“.
„S mým dlouholetým kolegou Tomem Taylorem jsme smísili spoustu různých lokací, které jsme trochu poupravili, aby byla realita ještě ‚reálnější‘,“ říká Washington. „Atmosféra byla velmi důležitá,“ pokračuje Amritraj. „Chtěli jsme, aby nebyla příliš klaustrofobní, aby se tam dalo celou dobu dýchat. A v tomhle prostoru jsme nechali publikum prožívat to, čím prochází Linda.“
Yapo k natáčení přizval kameramana Torstena Lippstocka, s nímž v roce 2004 natočil thriller Soundless, aby mu pomohl vizuální atmosféru dotvořit. „Když Linda prožívala něco podivného, použili jsme ruční kameru. Tím, že jsme přecházeli z normálních kompozic, došlo k okamžité změně tónu vyprávění, bylo to najednou mnohem živější a děsivější. Výrazně to zintenzivnilo ten prožitek, diváci mají najednou k Lindě mnohem blíž.“
Úkolem kamery bylo kromě jiného také ukázat divákům věci, kterých si Linda nemusela všimnout. „Je to celé o jejím emocionálním vývoji a my jsme se museli snažit udělat všechno pro to, abychom její pocity technicky podpořili,“ říká Yapo.
Jedinou příležitostí, jak se alespoň na chvíli vymanit ze sevření reality, byla pro Yapa filmová autonehoda. „Ten film je o ztrátě a zármutku. Žena přijde o manžela, který zemře při automobilové nehodě. Takže pokud jsme tam tu bouračku chtěli mít, musela to být ten nejpustošivější automobilová nehoda ve filmové historii. Byl to jediný okamžik, kdy jsme mohli přehánět.“ Scéna vznikla na odloučeném dálničním úseku u Shreveportu za pomoci zkušeného koordinátora kaskadérských kousků Joela Kramera a jeho kolegy Stevena Ritziho.
V případě filmu, v němž se jednotlivé dny odehrávají na přeskáčku, je důležité sestavit takový natáčecí plán, aby herci nevycházeli z konceptu. Yapo měl však jasnou představu, kde se herci v rámci příběhu právě nacházejí.
„Dal jsem pokyn, aby se chronologie natáčení jednotlivých scén co nejvíce podobala tomu, jak jdou po sobě ve filmu, nikoliv jak by nám nejvíce vyhovovalo. Sandra Bullock měla určitou emocionální křivku, kterou musela následovat. Ve filmu je například šestkrát nebo sedmkrát scéna, kdy se probudí v ložnici. My jsme ale nepostupovali tak, že bychom prostě šli do té ložnice a natočili všechna ta probuzení najednou. To by bylo fatální, protože bychom vyčerpali nápady. Už bychom nebyli svěží. Takže jsme to naplánovali tak, abychom se tam vraceli až s časovým odstupem,“ vysvětluje režisér.
Udržet se ve stejném duševním rozpoložení jako její filmová postava i ve svém vlastním životě byl pro Sandru Bullock náročný, avšak zajímavý úkol. Přestože měla k dispozici scénář a postava Lindy má svůj tajný kalendář, nebylo to nikdy jednoduché. „Bylo to šílenství. Měli jsme opravdu náročný natáčecí plán a byl to pořádný chaos. Jednou jsem šla za Mennanem a řekla mu: ‚Myslím, že zešílím.‘ A on mi řekl: ‚Ale to ty potřebuješ. Takhle to má i tvoje postava.‘ Tak jsem řekla jenom: ‚Aha, no bezva.‘ Bylo pro mě docela zajímavé dát tomu volný průběh, využít své skutečné frustrace z toho chaosu a pak se vžít do té ženy a rozplétat její záhadu. Celý tenhle chaos byl taková zajímavá metoda, která se mi hodně dostala pod kůži.“
„Každého fascinuje ta možnost, že někdo zešílel. Zbláznil se? Nebo jen všichni okolo něj? Když ale filmy, které jsou na podobné věci založeny, postrádají emoce a silný příběh, tak nefungují. Ale pokud je jeho základem realistický příběh, myslím, že to lidi dokáže k něčemu dohnat, v pozitivním smyslu. Třeba tenhle film někoho vyděsí tak, že konečně začne žít,“ pokračuje herečka.
Společnou snahou všech lidí, kteří se na filmu podíleli, bylo natočit působivý, napínavý a emocionální snímek. „To je jeden z důvodů, proč jsem se chtěl stát režisérem,“ říká Yago. „Chtěl jsem lidi pobavit a vzít je na pořádnou jízdu. Chtěl jsem, aby diváci viděli, čím Linda prochází, a řekli si: ‚No sakra, tohle se může stát i mně.‘ Právě proto jsou psychologické thrillery tak zajímavé. Jsou o lidech a o tom, co se jim děje v hlavě.“
A kdo říká, že předtuchy neexistují? Během uplynulých staletí se objevila mnohá svědectví o ženách, které měly dar předvídat budoucnost. Spousta lidí ze štábu i hereckého obsazení se s ostatními o své předtuchy podělila. S nejzajímavější z nich přišla Kate Nelligan: „Dlouho jsem věřila, že budu mít dítě - mnohem déle, než bych měla. A pak se narodil a byl přesně takový, jak jsem ho viděla,“ vzpomíná herečka. „Viděla jsem, jak bude vypadat v různých stádiích svého života, a přesně tak vypadal. Byl to tehdy sen. Nešťastnější sen, jaký jsem kdy měla. A naprosto přesný.“

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Dagmar Čárová - Sandra Bullock (Linda Hansonová), Antonín Navrátil - Julian McMahon (Jim Hanson), Terezie Taberyová - Courtney Taylor Burness (Bridgette Hansonová), Viktorie Taberyová - Shyann McClure (Megan Hansonová), Petra Hanžlíková - Nia Long (Annie), Jiří Prager - Peter Stormare (Dr. Roth), Jitka Moučková - Amber Valletta (Claire), Jaroslav Kaňkovský, Zuzana Schulzová, Martin Kolár, Václav Mareš, Eliška Skarkeová, Zdeněk Mahdal, Filip Jančík, Bohdan Tůma, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Martin Gust
Dialogy: Veronika Kernová
Zvuk: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobilo: Studio Budíkov pro Bontonfilm v roce 2007

2.DABING (ČT, TV Barrandov)
V českém znění: Dagmar Čárová - Sandra Bullock (Linda Hansonová), Vladislav Beneš - Julian McMahon (Jim Hanson), Terezie Taberyová - Courtney Taylor Burness (Bridgette Hansonová), Viktorie Taberyová - Shyann McClure (Megan Hansonová), Martina Menšíková - Nia Long (Annie), Miroslav Táborský - Peter Stormare (Dr. Roth), Helena Brabcová - Amber Valletta (Claire), Zdeněk Maryška, Dana Syslová, Jana Postlerová, Alexandr Postler, Jiří Ployhar, Vladimír Kudla, Jaroslav Horák, Jaroslav Kaňkovský, Renata Volfová
Překlad: Michael Kňažko
Zvuk: Jozef Kušnír
Asistentka režie: Hana Somolová
Dramaturgie: Helena Křováková
Vedoucí produkce: Zuzana Trymlová
Dialogy a režie: Jitka Vacková
Vyrobila: Česká televize 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.5.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 16.3.2007 Metro-Goldwyn-Mayer
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.10.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 012 984
Náklady (Rozpočet) - $20,000,000
 
Tvůrci a herci
Mennan Yapo (Režie), Ashok Amritraj (Produkce), Jennifer Gibgot (Produkce), Jon Jashni (Produkce), Sunil Perkash (Produkce), Adam Shankman (Produkce), Klaus Badelt (Hudba), Torsten Lippstock (Kamera), Neil Travis (Střih), Anne McCarthy (Casting), Jay Scully (Casting), Dennis Washington (Scénografie), Jill M. Ohanneson (Kostýmy), Steve C. Aaron (Zvuk), Steven Ticknor (Zvuk), Troy Breeding (Masky), Bill Kelly (Scénář), Sandra Bullock (Herec), Julian McMahon (Herec), Shyann McClure (Herec), Courtney Taylor Burness (Herec), Nia Long (Herec), Kate Nelligan (Herec), Amber Valletta (Herec), Peter Stormare (Herec), Jude Ciccolella (Herec), Phillip DeVona (Herec), Irene Ziegler (Herec), Ritchie Montgomery (Herec), Mark Famiglietti (Herec), Marc Macaulay (Herec), Laurel Whitsett (Herec), Marcus Lyle Brown (Herec)
 
2007/96/USA/Thriller, Drama, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Julian McMahon hrál v seriálu Čarodějky, kde jeho postava chodila s čarodějkou, která měla předtuchy stejně tak, jako zde jeho manželka Sandra Bullock.
- Ve scéně, kdy je postava Sandry Bullock v nemocnici a brání se uklidňující injekci, nebyla použita dablérka, protože Sandra se předtím omylem pořezala a v této scéně doopravdy dostala injekci proti tetanu.
- Film není remakem stejnojmenného japonského filmu, jak se mnozí domnívají.
- První anglicky mluvený film Mennana Yapa, německého režíséra, producenta a scénáristy tureckého původu.
- Film měl být původně natočen v New Orleans, ale filmaři od plánu museli odstoupit, protože tam zrovna řádil hurikán Katrina.
- Natočeno za 45 dní.
 
Odkazy