Případ: Ponorka (seriál) / Efterforskningen (Krimi / Drama / Mysteriózní Dánsko / Švédsko, 2020, 4 h 23 min (Minutáž: 41–45 min)) 79%

17.01.2024 04:38
JEDNOU VĚTOU
„Oddělení vražd kodaňské policie v čele s Jensem Mollerem se snaží vyřešit vraždu švédské novinářky Kim Wallové."

OBSAH
10. srpna 2017 nastoupila mladá švédská novinářka Kim Wallová na palubu soukromé ponorky Nautilus vynálezce Petera Madsena, aby s ním udělala rozhovor. Když se ponorka následujícího dne nevrátila do kodaňského přístavu, byla prohlášena za nezvěstnou. Nautilus se na moři potopil, Peter Madsen byl vytažen z vody záchranáři a následně zadržen policií... Mrazivě autentická studie vyšetřování událostí na palubě ponorky z 10. na 11. srpna 2017 je nahlížena striktně skrze práci policejního oddělení vražd, námořnictva a dalších oddělení. Soustředěný, odhodlaný a nervy drásající boj za nalezení odpovědí v případu, který otřásl Skandinávií i zahraničními médii, přibližuje Tobias Lindholm především perspektivou postavy hlavního vyšetřovatele Jense Mollera. V hlavních rolích se představí přední severské hvězdy – Soren Malling, Pilou Asbaek či Pernilla Augustová. Pro Tobiase Lindholma je Případ: ponorka prvním seriálovým projektem v pozici showrunnera. Jako scénárista spolupracoval s Thomasem Vinterbergem na snímcích Hon či Chlast, v české distribuci silně zarezonoval i jeho celovečerní snímek Boj. (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Další skandinávská exkluzivita. Případ podle pravdy, u kterého bych nevěřil, že se stal, dokud jsem neshlédl první díl a nezačal se o něj trošku zajímat. Technicky je to hodně chladná záležitost, řekl bych, že tu hodně pracovali s přesností a pečlivostí, aby to odvyprávěli co nejpřesněji. Herecky nicméně výborné a pro svojí chladnost i poměrně dost napínavé až do samotného konce. (Malarkey) 4*

Velmi civilní a uměřené. Seriál, který nikam nespěchá a soustředí se na práci vyšetřovatelského týmu. Pachatel zločinu, který chtěl svým činem demonstrovat svoji moc i nepostižitelnost, a zajistit si tak pozornost médií, zůstává trvale nepřítomen. Největší prostor má sice šéf oddělení vražd Jens, ale autor scénáře a režisér v jedné osobě, Tobias Lindholm, se věnuje celému týmu a hlavní slovo v jeho projektu, dá-li se to tak vyjádřit, má propracovaný, dobře fungující a financemi skvěle promazaný systém. Zločince neporazil geniální detektiv, ale mašinérie, která byla ochotná a schopná nekonečné měsíce systematicky prohledávat rozsáhlé prostory mořského dna a zapojit do pátrání špičkové vědce z řady oborů. Tady je namístě srovnání s českými Devadesátkami, kde parta pražských kriminalistů je nucena neustále improvizovat a spoléhat na štěstí. Improvizace v dánské sérii nemá místo. Tam kraluje metodičnost a houževnatost. Rád bych Ponorce nadělil vyšší hodnocení, je tu nicméně jedno velké ale. Lindholm nikam nespěchá a dlouhých záběrů, odmlk a pauz, které mají zvěstovat, že hrdinové přemýšlí nebo že se vyšetřování ocitlo na mrtvém bodě, si užijete, až vás to místy bude mrzet. A to píšu jako divák, který obvykle s pomalým tempem nemívá problém. Každopádně Lindholmův kousek představuje protiváhu na efekt vystavěným dynamickým kriminálním sériím a s tím je nutné počítat. Celkový dojem: 65 %. (gudaulin) 3*

Za mě takřka nekritické nadšení, dal jsem všech 6 epizod téměř na jeden zátah, jak se od toho nešlo odtrhnout. Má to dokonalé obsazení a herecké výkony, fantastický soundtrack i kameru, a celé je to tak nesnesitelně napínavé a drásavé, a současně fascinující tou - téměř až dokumentární - věrností realitě, že mě to dokonale přikovalo k obrazovce. Zarazilo mě tam jenom, že tam není byť v jediném záběru ukázána ani Kim Wall (ať už živá nebo mrtvá) ani Peter Madsen - racionálně to rozhodnutí tvůrců neukazovat oběť ani jejího vraha asi chápu, ale stejně jsem z toho měl podobně neuspokojivý pocit, jako třeba při sledování filmu Utoya, 22. července, kde se rovněž Anders Breivik nikdy neukáže, a celou dobu jsem čekal, jestli Lindholm v samém závěru nepřekvapí nějakým šokujícím krvavým finále, v němž by zrekonstruoval poslední okamžiky života zavražděné novinářky, podobně jako to udělal třeba film Jackie, kde se celou dobu v podstatě jen žvaní, aby film svého diváka v závěru o to víc šokoval tím, že náhle velmi naturalisticky ukáže, jak atentátník ustřelí Kennedymu půl hlavy (a chudák Jackie to šokovaně přidržuje rukou). Marná sláva, asi ze mě mluví moje krvežíznivost, ale budiž to jedinou výtkou k tomuto jinak dokonalému projektu. Jak mě kdysi ta šílená medializace toho zločinu nezajímala a byla mi protivná, tak možná o to víc překvapivě mě tento seriál nadchnul. Lindholm je prostě borec, což zde jen znovu potvrdil. (Vančura) 5*

VELKÁ RECENZE
-

SEZNAM EPIZOD
1.série (2020)
DÍL 1: Den první (Dag1) - 10. srpna 2017 nastoupila mladá švédská novinářka Kim Wallová na palubu soukromé ponorky Nautilus vynálezce Petera Madsena, aby s ním udělala rozhovor. Když se ponorka následujícího dne nevrátila do kodaňského přístavu, byla prohlášena za nezvěstnou. Nautilus se na moři potopil, Peter Madsen byl vytažen z vody záchranáři a následně zadržen policií.
DÍL 2: Fakta a předpoklady (Det vi ved, og det vi antager) - Jens Moller je pod stálým tlakem médií, která se pídí po sebemenším detailu a vytvářejí vlastní teorie o událostech na palubě Nautilu. Vyšetřovatelé se snaží rozkrýt vztah Kim Wallové k Peteru Madsenovi a zároveň nalézt odpověď na klíčovou otázku: je možné, aby švédská novinářka byla ještě stále naživu?
DÍL 3: Lov (Jagten) - Vyšetřování „Případu ponorka“, jak média zmizení Kim Wallové nazvala, probíhá bez ustání na souši i na moři. Podaří se z mořského dna získat potřebné důkazy a především nalézt ostatky švédské novinářky? Jens Moller si velice dobře uvědomuje, že znát pachatele není tak klíčové a složité, jako mu jeho zločin dokázat.
DÍL 4: 1280 metrů (1280 meter) - Policie povolala na pomoc při pátrání na moři speciálně vycvičené švédské psy. Ti jsou schopni zachytit pach těla na vodě, a to dokonce na několik set metrů. Podmínky na švédských jezerech jsou ale odlišné, a proto se policie setkává s frustrujícím neúspěchem. Nikdo ale nepolevuje v odhodlání, protože každému na moři i na souši je zřejmé, že bez nálezu ostatků nebude možné stanovit příčinu smrti Kim Wallové. Situace se ale zdá být den ode dne zoufalejší.
DÍL 5: Celý člověk (Et helt menneske) - Nález ostatků švédské novinářky znamená průlom ve vyšetřování celého případu. Policie doufá, že v důsledku se jim podaří odhalit skutečný motiv brutálního činu. Výsledky vyšetřování jsou ale mrazivější, než si dokázali představit. I přes větší množství důkazního materiálu také stále přetrvávají pochybnosti, zda budou dostatečně průkazné pro usvědčení Petera Madsena u soudu.
DÍL 6: In dubio pre reo (In dubio pre reo) - Soud Petera Madsena se blíží a zvláštní žalobce Jakob Buch-Japsen si je velice dobře vědom, jak složité je v některých případech prokázat i očividný zločin. Všichni ale doufají ve spravedlnost – především pro pozůstalé Kim Wallové a pro ni samotnou.

Ocenění:
Robert Awards (Danish Film Awards) (nominace)
2021 - Caroline Blanco, Jonas Allen, Peter Bose, René Ezra, Tobias Lindholm (Nejlepší dánský televizní seriál) (nominace)
2021 - Soren Malling (Nejlepší herec v seriálu) (nominace)
2021 - Laura Christensen (Nejlepší herečka v seriálu) (nominace)
2021 - Pilou Asbak (Nejlepší vedlejší herec v seriálu) (nominace)
2021 - Pernilla August (Nejlepší vedlejší herečka v seriálu) (nominace)

DABING
1.DABING (VOYO)
1.SÉRIE
V českém znění: Jiří Dvořák - Soren Malling (Jens Moller Jensen), Ivan Jiřík - Pilou Asbak (Jakob Buch-Jepsen), Svatopluk Schuller - Dulfi Al-Jabouri (Musa Amin), Pavel Soukup - Hans Henrik Clemensen (Nikolaj Storm), Nikola Votočková - Laura Christensen (Maibritt Porseová), Martin Zahálka - Henrik Birch (Lars Moller), Tomáš Juřička - Rolf Lassgard (Joachim Wall), Jana Postlerová - Pernilla August (Ingrid Wallová), Martina Šťastná - Charlotte Munck (Kirstine), Jitka Moučková - Josephine Park (Cecilie), Jiří Krejčí - Anders Juul (Christian Skov), Libor Terš - Henning Valin Jakobsen (Klaus Rasmussen), Marek Libert - Frank Thiel (Lennart Stauner) a další
Překlad: Evelýna Buňková
Zvuk: Radim Hlaváč
Produkce: Martin Odehnal, Eva Brůžová
Dialogy a režie: Alena Derzsiová
Pro TV Nova vyrobilo S Pro Alfa - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.1.2022 Česká televize
Premiéra Švédsko: 28.9.2020 SVT
Premiéra Dánsko: 28.9.2020 TV2
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé v TV: 4.1.2022 Česká televize
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Tobias Lindholm (Režie), Jonas Allen (Produkce), Caroline Blanco (Produkce), Peter Bose (Produkce), René Ezra (Produkce), Rune Tonsgaard Sorensen (Hudba), Magnus Nordenhof Jonck (Kamera), Adam Nielsen (Střih), Peter Brandt (Střih), Tanja Grunwald (Casting), Roger Rosenberg (Scénografie), Mathias Hassing (Scénografie), Stine Thaning (Kostýmy), Morten Green (Zvuk), Kjetil Mork (Zvuk), Jonas Langkilde (Zvuk), Bjorg Serup (Masky), Tobias Lindholm (Scénář), Soren Malling (Herec), Pilou Asbak (Herec), Pernilla August (Herec), Rolf Lassgard (Herec), Laura Christensen (Herec), Dulfi Al-Jabouri (Herec), Hans Henrik Clemensen (Herec), Charlotte Munck (Herec), Henrik Birch (Herec), Anders Juul (Herec), Josephine Park (Herec), Frank Thiel (Herec), Patricia Schumann (Herec), Nicklas Soderberg Lundstrom (Herec), Jens Andersen (Herec), Robert Karl Bernhard (Herec), Johan Esbjörnsson (Herec), Dya Josefine Hauch (Herec), Brian Hjulmann (Herec), Andreas Holm-Hansen (Herec), Kristian Hogh Jeppesen (Herec), Karen Litthauer (Herec), Jacob Regel Moller (Herec), Dan Boie Kratfeldt (Herec), Inge Lise Goltermann (Herec), Palmi Gudmundsson (Herec), Gaspard Nicolas Perrier (Herec), Brian Conradsen (Herec), Sebastian Bull Sarning (Herec), Karla Lokke (Herec), Marianne Levy (Herec), Mette Munk Plum (Herec), Lucas Alexander (Herec), Jakob Hojlev Jorgensen (Herec), Christiane Gjellerup Koch (Herec), Henning Valin (Herec), Hans Norberg (Herec), Gerda Lie Kaas (Herec), Evamaria Björk (Herec),
 
2020/263/Dánsko, Švédsko/Krimi, Drama, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Seriál vznikal za úzké spolupráce se skutečným Jensem Mollerem i rodiči zavražděné novinářky. Filmaři se tak snažili zachytit danou tragédii co nejvěrněji.
- Podľa režiséra Tobiasa Lindholma jedinou požiadavkou, ktorú mali rodičia Kim na režiséra, bolo, aby pes rodičov v seriáli menom Iso bol skutočným psom Joachima a Ingrid Wallových.
- O afére bol natočený 90-minútový dokument, ktorý však Netflix následne nezverejnil pre nezhody v zmluvných právach.
- Mnohých potápačov v seriáli hrajú skutoční potápači, ktorí pracovali na pátraní po Kim Wallovej. Objavia sa aj psy, ktoré boli použité pri skutočnom hľadaní.
- Interiérové ??scény z policajnej stanice sa natáčali na chodbách dánskej televízie TV-Byen.
 
Odkazy