Obvyklí podezřelí / The Usual Suspects (1995/106/USA, Německo/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller) 87%

17.01.2024 00:38
JEDNOU VĚTOU
„Všichni lžou... Ale jen jeden z nich je mimořádně nebezpečný. Nová historka z podsvětí, oceněná dvěma Oscary“

OBSAH
Podvodníček je jedním ze dvou přeživších masakru v losangeleském přístavu. Pomocí rozsáhlých retrospektiv líčí vyšetřovateli spletitou změť událostí, které jej i s jeho kumpánem přivedly na pašeráckou loď... Po únosu kamionu v New Yorku je pět zločinců zatčeno a podrobeno výslechu. Protože nikdo z nich není vinen, plánují se policii pomstít. Operace probíhá hladce, ale pak se ukazuje, že za vším stojí mistr legendárního zločinu Keyser Söze. Je zřejmé, že každý z nich Sözeho v určitém ohledu poškodil. V rámci odvety pak následkem výbuchu na lodi zemře 27 mužů. Nyní však vyvstává zásadní otázka – kdo je vlastně Keyser Söze? (Cinemax)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tadytenhle film někomu příjdě jako jedna a dost možná nejlepší kriminálka vůbec? Pardón, ale krom hereckých výkonů si nemůžu pomoct, já u toho usínal a samotný příběh mě absolutně nezaujal. A to se Kevin Spacey klidně mohl snažit na Oskara jak chtěl, mě si tím svým hraním absolutně nezískal, ale to on nikdy, až na Americkou krásu, ale tam za to dostal Oskara taky, takže se to tak nějak nakonec vyrovnává. Na pošukách se koukám dá vydělat nejlépe. (Malarkey) 3*

Dokonalá kriminálka. Naprosto skvělé herecké výkony v čele s "kryplem" Kevinem Spaceym (dobře,že mu doma oscar říká pane). Teplý a hubený Benicio Del Toro chvílemi vzbuzuje usměv a démonický Gabriel Byrne naopak lehce schladí každou scénu. Výborná režie prakticky bez chyb Celkově asi nejlepší kriminálka s výbornou pointou(já ji odhalil v půlce film, ale to byla spíše náhoda. (Djkoma) 5*

Další film, který bych zařadil jako "povinnou četbu". Famózní scénář, velice slušný hudební podklad a vynikající herci, to jsou hlavní devízy tohoto dnes již skoro kultovního díla. O ději se tady nebudu nijak rozepisovat, lepší je to vidět na vlastní oči. Vpodstatě celou dobu je divák alespoň trochu napjatý a nemůže se dočkat rozuzlení. Když pak ono očekávání má být splněno, stane se tak měrou vrchovatou a navíc přímo šokujícím způsobem! Musím uznat, že i kdyby se tvůrcům nevyvedl celý předchozí děj, tak za ten brilantní (jak nevýstižné slovo) závěr bych jim stejně dal 5 hvězdiček. (Radyo) 5*

VELKÁ RECENZE
Film Obvyklí podezřelí vznikl před dvaceti lety a stále se může pyšnit jednou z nejoriginálnějších point filmové historie.
Málokdo možná ví, že režisér X-Menů (X-Men, X-Men 2, X-Men: Budoucí minulost, X-Men: Apokalypsa) Bryan Singer má na svědomí tenhle bravurní krimi-thriller s mysteriózním nádechem, který získal dva Oscary a mnohá další ocenění. Co je na něm vlastně tak jedinečného?
Není to nic složitého. Hlavně jde o geniální scénář oceněný Oscarem od Christophera McQuarriea (ten je podepsaný i pod filmy Valkýra, Jack Reacher: Poslední výstřel nebo Mission Impossible – Národ grázlů), který jej vyšperkoval ještě geniálnější pointou. Ta Obvyklé podezřelé pasovala v anketě na IMDb na první místo mezi filmy s nejlepší zápletkou (porazily i Šestý smysl). Není divu, děj filmu má důkladně vypracované vzrůstající napětí, při němž se divák rozhodně nenudí.
Přesto, že ve své době neměl film žádné eso v rukávu v podobě herecké hvězdy, tak bezesporu za úspěchem stojí i herecké obsazení hlavních mužských postav, jmenovitě Gabriel Byrne (postava Dean Keaton), Kevin Spacey (Roger ‚Verbal‘ Kint, Oscar za vedlejší roli), Stephen Baldwin (Michael McManus), Chazz Palminteri (Dave Kujan), Pete Postlethwaite (Kobayashi), Kevin Pollak (Todd Hockney) a Benicio Del Toro (Fred Fenster). Nejedna postava z tohohle snímku se zapsala divákům do podvědomí. Zejména pak tajemný Kaiser Söze, naněmž stála i marketingová kampaň filmu.
Krimi atmosféru (dovolím si tvrdit s menší nadsázkou, že i noir atmosféru) filmu pomáhá navodit i soundtrack Johna Ottmana, který se mimochodem na filmu podílel i jako střihač.
Režisér Bryan Singer se může pyšnit jedním z nejpovedenějších filmů ve svém žánru. Troufám si říct, že žádný jiný krimi film mě zatím tolik nezaujal svou atmosférou a dějem, jako právě Obvyklí podezřelí. A očividně nejsem sám, stal se totiž pro mnohé tvůrce inspirací a ukázkou toho, jak má vypadat pravá detektivka.
Produkční náklady filmu se pohybovaly okolo 6 mil. dolarů, v amerických kinech film vydělal přes 23 mil. dolarů. Což v roce 1995 znamenalo 75. místo mezi nejvýdělečnějšími filmy roku.
I když Obvyklí podezřelí nebyli nikdy kasovním trhákem, své diváky si našly a stále nacházejí. Zařaďte se mezi fanoušky jednoho z nejnapínavějších filmů a rozhodně si nenechte zkazit dojem z filmu tím, že si přečtete předem něco o ději. Záměrně jsem ho i v tomto článku vynechal.
P. S. V roce 2008 byl film vyhlášen Amerických filmovým institutem za 10. nejlepší mysteriózní film americké kinematografie.

GOLDIE FILMU
Film, který naučil mainstreamového diváka myslet. To je přízvisko Obvyklých podezřelých. Lahůdkového krimi-thrilleru mnohými považovaného za naprostou špičku žánru. Když totiž Bryan Singer, zatím neproslavený X-Meny, přišel s tímto kouskem, způsobil malou revoluci. Již nikdy žádné krimi nemohlo být jako dřív. Již nikdy nebylo možné zakončit ho jen trochu očekávaně, s jen malým náznakem konvence, aniž by bylo upáleno, rozdrceno a rozprášeno do Rýna. Tento film totiž rozbil pravidla o obvyklých podezřelých.
Krimi žánr v polovině devadesátých let stagnoval. Doba, kdy noirové kriminálky vládly světu, byla dávnou historií a policisté už se proháněli spíše v akčních řežbách. Vyšetřovalo se za běhu a vlastně jen proto, aby se bylo na konci s kým porubat. Nemá smysl tvrdit, že Singer se s tím něco pokusil udělat jako první, ale pravdou je, že se mu to jako prvnímu povedlo způsobem, kterého si každý všiml, mnozí ho začali napodobovat a většina si na něm posléze vylámala zuby. Složitá dramata vystavěná na falešných stopách, klamných důkazech a šokujících pointách se od té doby stala věcí tak běžnou, že by se na první pohled dalo očekávat zasypání a zapomenutí Obvyklých podezřelých. To se samozřejmě nestalo a každý další podobný snímek, ať měl pointu sebepromakanější, děj sebezamotanější a hrdiny sebevíce hláškující, už jen podtrhával a zvýrazňoval kvality Singerovy myšlenkové řežby, mimoděk na ni odkazoval a stavěl se do jejího stínu.
Není těžké přijít na to proč. Stejně jako piráti lovící poklady v mezinárodních vodách totiž víme, že kdo to najde, ten to má. Obvyklí podezřelí těží ze své pozice "výchozího filmu", který nemusí nikoho dorovnávat ani trumfovat. Dovolují si tedy maximum toho, co můžou, ale nejsou přeplácaní a překombinovaní. Nepotřebují zvrat každých pět minut a natřikrát převrácené motivace všech postav. Ve vši své vyčůranosti jsou tedy zcela přirození a uvěřitelní. Singer balancuje na hraně toho, co si může dovolit, aniž by zaváhal, protože k nějakým zvláštním eskapádám nemá důvod. Z toho ale logicky vyplývá, že každý, kdo ho chce trumfnout, musí onu hranu překročit. S výjimkou Fincherova Se7ev a Nolanova Mementa proto nevím o snímku, který by se od jejich vzniku a ve svém žánru Obvyklým podezřelým jen přiblížil, což je věc, kterou říkám se zcela čistou hlavou a vědom si toho, že tak očividné chválení se dnes nenosí.
Záměrně nechci mluvit o ději, protože by se nešlo vyhnout spoilerům. Velká otázka "Who is Keyser Söze" je navíc dost provařená. O čem ale mluvit bezpochyby budu, je jeho úžasné zpracování, které jen dokazuje, že režiséři Nového Hollywoodu už vážně potřebovali vystřídat. Potom, co se "filmoví spratci" stali konvenčními děduly, kteří točí velké filmy a sklízejí ovace (s výjimkou Lucase, který naopak zdětinštěl a utopil se v moři pastelových barev), bylo potřeba těch "mladých" filmařů, kteří budou posouvat žánry tak dlouho, dokud se také nestanou konvenčními děduly a někdo nevystřídá je. Bryan Singer očividně má na to stát se jedním z nich (jako se to již podařilo právě Nolanovi s Fincherem), protože krom reformace krimi udělal menší poprask i v komiksárnách. (Myslíte, že by se Nolan pustil do Batmana, kdyby před tím Singer nesjednal komiksům respekt?) Sice to poslední dobou vypadá, jako by se přestal snažit, ale právě z Obvyklých podezřelých je vidět to množství energie a schopností, které dokazuje ve většině svých filmů. Jeho přínos dnešní kinematografii je (nejen tímto filmem) dost velký a mně je záhadou, proč svou nečinností připustil, aby ho jiní předběhli.
Že si největší pochvalu zaslouží sám Singer, je asi jasné. Jeho úžasně vygradovaný vyprávěcí postup, jenž nenuceně dospěje až ke svojí pointě, kterou (při vší její konečné jednoduchosti) povětšinou nečekáte (ano, je možné ji odhalit, což jí ale nikterak neubírá), je ukázkový. Dokazuje, že v naprosto zvládnuté jednoduchosti může být síla.
V Obvyklých podezřelých má Bryan navíc skutečně skvělou ruku při výběru herců. Doslova každý tu předvádí úžasný výkon. V čele samozřejmě s Gabrielem Byrnem a Kevinem Spaceym. Nicméně i takový Baldwin odvádí skvělou práci, což je ale zapříčiněno pro něj maximálně vhodnou rolí maniakálního feťáka (i když doufám, že tím neurazím maniaky ani feťáky, protože obě skupiny se mohou po přirovnání k Baldwinovi cítit dotčeny). Každá postava má dokonalý charakter, který ji naprosto zplnohodnotňuje, což je pro příběh, v němž hraje hlavní roli paranoia z toho, že "vrahem může být každý", naprosto zásadní.
Je samozřejmé, že by byli Podezřelí nic bez svého oscarového scénáře Christophera McQuarrie, který je ale zřejmě na rozdíl od Singera jen one hit wonderem, protože jeho další práce již ničeho podobného nedosáhly a aktuální Cizinec (na kterém se "nějak" podílel), jen dokazuje hutnost vlastního stínu. Což samozřejmě Obvyklým podezřelým nijak neubírá.
Na nich se totiž zcela bez nadsázky povedlo úplně vše. Stanovili jasný mustr, kterým se musí žánr vydat a zároveň stanuli v jeho čele. Chytrý, dynamický, zábavný a působivý snímek, který sice svojí nekonvenčností nastavil nové konvence pro všechny své nástupce, ale to mu můžeme jen těžko vyčítat. Ať už pointu znáte či ne (pokud ji neznáte, dělejte vše pro to, abyste se ji před zhlédnutím nedozvěděli), ať jste je viděli jednou či třikrát, nejde se při poslední pětiminutovce nepousmát a neříct si: "Ten Singer mě zase dostal."

Ocenění:
Academy Awards
1996 - Kevin Spacey (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1996 - Christopher McQuarrie (Nejlepší původní scénář)

Independent Spirit Awards
1996 - Benicio Del Toro (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1996 - Christopher McQuarrie (Nejlepší scénář)
1996 - Newton Thomas Sigel (Nejlepší kamera) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
1996 - Christopher McQuarrie (Nejlepší původní scénář)
1996 - Nejlepší střih
1996 - Nejlepší film (nominace)

César Awards
1996 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

Golden Globes
1996 - Kevin Spacey (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

Critics Choice Awards
1996 - Kevin Spacey (Nejlepší herec ve vedlejší roli)

Los Angeles Film Critics Association Awards
1995 - Kevin Spacey (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

The Saturn Awards
1996 - Nejlepší akční/dobrodružný film
1996 - John Ottman (Nejlepší hudba)
1996 - Bryan Singer (Nejlepší režie)

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění: Jaroslav Horák – Kevin Spacey (Roger Kint), Vlastimil Zavřel – Chazz Palminteri (Dave Kujan), Alexej Pyško – Gabriel Byrne (Dean Keaton), Radovan Vaculík – Kevin Pollak (Todd Hockney), Jakub Saic – Stephen Baldwin (Michael McManus), Vladimír Čech – Benicio Del Toro (Fred Fenster), Miloš Mejzlík - Dan Hedaya (seržant Jeffrey Rabin + více rolí), Bohdan Tůma - Peter Greene (Redfoot + více rolí), Radan Rusev - Pete Postlethwaite (Kobayashi + více rolí), Helena Horníčková - Suzy Amis (Edie Finneranová), Jan Hanžlík, a další.
Překlad: Martin Gust
Produkce: Alena Hrabětová
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Pavel Beneš
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov, 1996

2.DABING (Paramount Network)
V českém znění: Aleš Procházka – Kevin Spacey (Roger Kint), Pavel Vondra – Chazz Palminteri (Dave Kujan), Zdeněk Mahdal – Gabriel Byrne (Dean Keaton), Martin Sobotka – Kevin Pollak (Todd Hockney), Michal Holán – Stephen Baldwin (Michael McManus), Marek Libert – Benicio Del Toro (Fred Fenster), Filip Švarc - Giancarlo Esposito (Jack Baer), Tomáš Juřička - Dan Hedaya (seržant Jeffrey Rabin), Luděk Čtvrtlík - Pete Postlethwaite (Kobayashi), Svatopluk Schuller, Petr Gelnar, Petr Burian, Radek Hoppe, Zdeněk Maryška, Ivo Hrbáč, Martina Kechnerová a další
Překlad: Pavlína Lencsés
Zvuk: Svatopluk Cechel
Produkce: Mirka Monsportová
Režie: Michal Pavlík
Pro Viacom vyrobilo S Pro Alfa - 2020

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.6.1996 Falcon
Premiéra USA: 16.8.1995 Gramercy Pictures
Premiéra Německo: 18.1.1996 Columbia TriStar Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.12.1996 (VHS) Bonton Home Video,
Poprvé na VHS: 1.3.1997 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.11.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 595 658
Tržby celkem - $ 23 341 568
Návštěvnost v ČR 15 581
Náklady (Rozpočet) - $ 6 000 000
 
Tvůrci a herci
Bryan Singer (Režie), Bryan Singer (Produkce), Michael McDonnell (Produkce), John Ottman (Hudba), Newton Thomas Sigel (Kamera), John Ottman (Střih), Francine Maisler (Casting), Howard Cummings (Scénografie), Sara Andrews (Scénografie), Louise Mingenbach (Kostýmy), Greg P. Russell, Chuck Michael (Zvuk), David P. Barton (Masky), Christopher McQuarrie (Scénář), Stephen Baldwin (Herec), Gabriel Byrne (Herec), Benicio Del Toro (Herec), Kevin Pollak (Herec), Kevin Spacey (Herec), Chazz Palminteri (Herec), Pete Postlethwaite (Herec), Suzy Amis (Herec), Giancarlo Esposito (Herec), Dan Hedaya (Herec), Paul Bartel (Herec), Carl Bressler (Herec), Phillipe Simon (Herec), Jack Shearer (Herec), Christine Estabrook (Herec), Clark Gregg (Herec), Morgan Hunter (Herec), Ken Daly (Herec), Michelle Clunie (Herec), Louis Lombardi (Herec), Frank Medrano (Herec), Ron Gilbert (Herec), Vito D'Ambrosio (Herec), Gene Lythgow (Herec), Castulo Guerra (Herec), Bert Williams (Herec), Peter Greene (Herec), Christopher McQuarrie (Herec)
 
1995/106/USA, Německo/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Celosvětová premiéra proběhla 25. ledna 1995 na filmovém festivalu Sundance ve Spojených státech.
- Jak Christophera McQuarieho, tak Johna Ottmana znal režisér Bryan Singer z dob studií. Když John Ottman pomáhal svému kamarádovi se stříháním filmu k studentskému Oscarovi, asistoval mu právě Bryan Singer, který mu již v té době řekl, že až bude točit nějaký film, určitě se mu ozve. Spolu se tedy sešli při snímku Obvyklí podezřelí, kterému Ottmanova hudba a střih přidávají nezapomenutelnou atmosféru.
- Bryan Singer a Christopher McQuarrie se seznámili na střední škole, kde byli spolužáky. Christopher McQuarrie napsal film jako poctu noir filmům a snímkům klasického Hollywoodu. Název vychází z poslední věty Claudea Rainse v legendární Casablance (1942): „Sežeňte obvyklé podezřelé,“ pocta však více tkví ve filmech Humphreyho Bogarta, kde představuje soukromého detektiva pátrajícího mezi nejhoršími kriminálníky. Flashbackové scény vyprávění vychází např. z Občana Kanea (1941).
- Scéna identifikace pachatele na policii měla být vážná, ale Benicio Del Toro (Fenster) měl větry, a tak ostatní herci mohli těžko hrát s vážnou tváří.
- Ve filmu se tvrdí, že Keyser Söze je německo-tureckého původu. K tomu odkazuje i samotné jeho jméno. Keyser od německého kaiser (císař) a Söze, což v turečtině znamená něco jako výřečný.
- Dean Keaton (Gabriel Byrne) nosí hodinky značky Rolex Submariner.
- V jedné z prvních scén filmu, kdy čte všech pět členů skupiny před výslechem větu "Hand me the keys you cocksucker", se McManus (Stephen Baldwin) a Fenster (Benicio Del Toro) popichují, zatímco ostatní se smějí. Ve skutečnosti to vůbec nebylo ve scénáři, avšak scéna se v této podobě nakonec do filmu dostala.
- Roger "Verbal" Kint (Kevin Spacey) byl Americkým filmovým institutem (AFI) zařazen v žebříčku nejzápornějších postav v dějinách amerického filmu na 48. příčku.
- V rozhovoru jak Stephen Baldwin (McManus), tak Kevin Pollak (Hockney) přiznali, že jejich dlouholetý spor začal na scéně tohoto filmu. Ačkoli ani jeden z herců přímo neuvedl konkrétní důvod nepřátelství, Pollak zmínil, že Baldwin ve snaze zůstat věrný charakteru své postavy šikanoval ostatní herce i štáb.
- Gabriel Byrne (Keaton) původně odmítal účinkování ve filmu, jelikož nevěřil v jeho úspěch. Přesvědčen byl až po setkání s Christopherem McQuarriem a Bryanem Singerem poté, co na něj zapůsobilo jejich nadšení a vize. Krátce před zahájením natáčení však opět vycouval. Potýkal se s osobními problémy a nechtěl opustit Los Angeles. Singer proto upravil plán tak, aby se celý film natáčel v oblasti Los Angeles, a to v čase do pěti týdnů, čímž splnil Byrneovy požadavky. Konkrétně se natáčelo od 13. června do 29. července 1994.
- Kevin Spacey (Verbal) měl původně zájem hrát buď Keatona (Gabriel Byrne) nebo agenta Kujana (Chazz Palminteri).
- Kevin Spacey byl tak ohromen Singerovým prvním snímkem Public Access (1993), že na filmovém festivalu Sundance v roce 1993 veřejně prohlásil, že by rád hrál v jeho dalším filmu.
- Všechna jména postav pochází z řad zaměstnanců advokátní a detektivní kanceláře, ve které Christopher McQuarrie za mlada pracoval.
- Christopher McQuarrie napsal během pěti měsíců devět různých podob scénáře.
- Všichni herci obdrželi na hollywoodské poměry podprůměrné mzdy.
- Kevin Spacey (Verbal) se v rámci přípravy setkal s lékaři a odborníky na dětskou mozkovou obrnou.
- Ukradené smaragdy byly skutečné drahokamy, které si produkce zapůjčila.
- Kevin Spacey (Verbal) přiznal, že si musel scénář přečíst dvakrát, aby se ujistil, že ho zcela pochopil.
- Ve scéně, kdy Redfoot cvrnkne cigaretu po McManusovi, měl Peter Greene trefit Stephena Baldwina do hrudníku. Místo toho však zasáhl obličej, Baldwinova reakce tak byla autentická. Bryanu Singerovi se scéna v této podobě líbila natolik, že ji ve filmu ponechal.
- Replika Kevina Spaceyho (Verbal) "The greatest trick the Devil ever pulled was convincing man he didn't exist" pochází z díla francouzského básníka Charlese Baudelairea. Zazněla i ve filmu Konec světa (1999), kde hrají také "obvyklí podezřelí" Gabriel Byrne (Keaton) a Kevin Pollak (Hockney).
 
Odkazy