Pohádky pro Emu / Pohádky pro Emu (2016/112/Česko/Romantický, Komedie) 75%

17.01.2024 00:36
JEDNOU VĚTOU
„Stárnoucí muž se dozvídá, že má malou dceru, o kterou se má postarat. Zprvu to odmítá, ale pak se rozhodne převzít roli otce. Jenže potká novou lásku..."

OBSAH
Petr Miller pracuje již řadu let pro imigrační úřad v Londýně. Zaběhaný rytmus jeho života jednoho dne přeruší podivný telefonát z Prahy. V nemocnici leží po autonehodě svobodná matka, která ho v případě nouze uvedla jako opatrovníka svého dítěte. Ema je totiž jeho dcera. Petr je naprosto šokován. Musí jít o nějaký omyl. Nemá děti a ani netouží je mít. Přesto nedokáže nad situací jen tak mávnout rukou. Co když je Ema opravdu jeho dcera a on je její jediná šance, jak se vyhnout dětskému domovu? Chlapovi, který byl do padesáti let zvyklý žít sám a rozhodně si nechce komplikovat život emocemi, převrátí soužití s osmiletou holčičkou život doslova vzhůru nohama. A navíc je mu v patách nesmlouvavá sociální pracovnice, a tak Petr musí učinit zásadní rozhodnutí: Pokud se chce stát právoplatným rodičem, je nutné najít pro Emu matku! Ve stejné chvíli se seznamuje s Marií, která podobně jako Petr žije pro svou práci a téměř ztratila naději na to, že ji potkají obyčejné radosti života. Marie se rozhodne oběma pomoci. Je třeba nemilosrdné úřednici předložit uvěřitelnou historku. Začíná hra na lásku... Ale jak skončí? I zázraky se občas dějí.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jasně, mohlo by se tomu vytknout hodně věcí. Třeba čas tu plyne tak nějak zvláštně a podle svých pravidel. Já ale musím říct, že Pohádky pro Emu jsou tak příjemným a pozitivním filmem, že mu prostě nějaké nejasnosti a nelogičnosti rádi odpustíte. Ondra Vetchý tu hraje, svým způsobem, poměrně vážnou postavu, kterou mu ale stejně moc nevěříte, protože v něm vidíte všechny ty poslední komediální role a tak mu od začátku přejete štěstí. Nicméně Aňa k němu perfektně sedí svojí nejistotou a utváří tak moc příjemnou netypickou dvojku do romantického žánru, o kterém u nás v Česku vlastně ani moc nevíme. Jak tedy říkám, vytknout by se dalo mnoho, ale pokud se od toho oprostíte, dostane se k Vám opravdový lidský film s moc pěknou hudbou, kvalitní kamerou a malou Emou, které přejete jen a jen štěstí. (Malarkey) 4*

Nepotřebuju nutně blonďatého nevinného andílka s kudrlinkami, každopádně výběr dětské postavy byl prvním velkým přehmatem. Dalším jsou koktavé dialogy obou hlavních hrdinů, které mám zatraceně moc rád, ale jak Vetchý, tak Geislerová (ta o krapet lépe) se se svými postavami zatraceně obtížně ztotožňují. Sociální pracovnice Cibulkové dělá kroky, které jsou úplně v rozporu s tím, jak to v praxi funguje, aby pak v závěru vše dokonale shodila. A důležitá jednání týkající se dítěte si zřejmě svolává do parku. Vytváření vztahu mezi dcerou a otcem je umělé, vůbec není hřejivé, uvěřitelné. Aňa neznalá faktů se nad nevšední prosbou pozastavuje jen pár minut, načež kývne. Holt blíží se Vánoce. Atmosféra místy fajn, řemeslně solidní, situace naivní, postavy se hrnou do problémů bez motivací, v průběhu děje se uvolní jen Geislerová. Vetchý je překvapivě neuvěřitelně ztuhlý. Režisér jim zřejmě nedokázal vštěpit svoje myšlenky. Právě Vetchý má jisté postavení a v Anglii odhaluje účelové sňatky lidí, ale doma je překvapený, že dítě musí do školy, nedokáže se vymáčknout a po převzetí/podepsání všech dokumentů je v šoku, že je to vlastně holka. Když uteče křeček nebo začne hořet čertův kostým, popadal jsem se za břicho. Samozřejmě kecám!! Konec je dost zrychlený a oproti jiným podobně laděným feel-good látkám nezahřeje. Sorry, ale ani trochu. Totálně přechválené, a to upozorňuju, že nejsem s ohledem na daný žánr žádný cynik. Pokud někdo má tu drzost srovnávat se Zelenou kartou nebo českým Koljou, měl by se tvůrcům obou snímků běžet urychleně omluvit. 50% (castor) 3*

Ohrádky pro Edu.. Méně uspěchaný konec a půjčování od žánrových sester, více důvtipu a šarmu a byl by tu možný potenciál každoročních vánočních repríz mezi zarudlým Ivanem a šlapkou Richarda Gerea. Jsem jediný, kdo si u scény nerozhodnosti muže a ženy v naproti sobě umístěných pokojích vzpomněl na Indiana Jonese a Chrám zkázy? Akorát Vetchého nezačal škrtit Mola Ramův nohsled.. No nic, aspoň že se čert s hodností vraníka vrátil po letech k fochu.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Petr Miller (Ondřej Vetchý) je starý mládenec, jehož život má přesný řád a emoce jsou něco, co do něj nepatří. Nemá ani moc přátel, poznamenal ho jeho zdánlivě chladný otec (Oldřich Vlach) a smrt matky, ze které ho obviňuje. Aby se nemusel se vztahy v rodině vypořádávat, žije už léta osamocený život v Anglii. Je to typický úředník, dohlížející v Londýně na imigranty uzavírající falešná manželství, aby získali občanství. Novou životní šanci mu dává až podivný telefonát od lékařky z pražské nemocnice, že jeho bývalá přítelkyně měla nehodu. Někdo se teď musí postarat o malou dceru, která je údajně jeho…
Pomalu se oťukávají a vytváří si vztah.I když Petr netuší, zda je skutečně otcem, ani nemá ponětí, jak vlastně vychovávat dítě, pravda mu nedá spát. Odjede tedy do Prahy a převezme si Emu (Ema Švábenská) prozatím do péče. Společně s jejím morčetem se zatím zabydlí v neútulném hotelu v centru předvánočního města, a ani jeden neví, co je čeká. Pomalu se oťukávají a vytváří si vztah, což je pro oba složité. Když ale přijdou špatné zprávy, musí Petr urychleně jednat, najít si ženu a přesvědčit lehce brutální sociální pracovnici (Vilma Cibulková), aby mu dítě nechala.
Kde ale odtažitý suchar z Londýna sežene narychlo v Česku ženu, která s ním sehraje divadlo před úřady? Tak zkusíme se zeptat třeba té milé paní z recepce hotelu (Aňa Geislerová), jestli by do toho nešla… Doteď chodila se samými zadanými muži, kterým věřila jejich výmluvy, tak třeba se na ni nakonec usměje štěstí díky jednomu pánovi s nevšední prosbou. Když jsou ty Vánoce…
Vetchý je bezesporu charismatický a skvělý herec, ale k jeho hrdinovi si vytváříme vztah jen velice těžko. Věříme, že je v jádru hodný člověk, a vztah s otcem ho poznamenal, ale divákovy sympatie k němu zůstávají vlažné skoro až do konce. Geislerová je v roli nejisté Marie mnohem roztomilejší a přirozenější, i když ještě o něco víc nás pobaví kolegyně Anna Polívková se svými výmluvnými pohledy a komentáři. Nejpřesvědčivější je Vilma Cibulková coby nekompromisní úřednice, a i Jiří Dvořák zaujme jako nevěrný manžel, od kterého se nechává Marie tahat za nos. Malá Ema působí hlavně roztomile, její postava citlivé ale chytré dívky působí přirozeně.
Ke konci snímku, jak se více rozvíjí vztahy mezi postavami, je příjemnější i atmosféra, která zavoní Vánocemi. Společné bruslení, procházky nebo výlet na hory už vyvolají více emocí. Film nemá tolik čím zaujmout, přesto se na něj kouká příjemně a jako oddechovka s českými herci celkem dobře funguje, alespoň na jedno podívání určitě.
Příběh neurazí ani nepřekvapí, jen tiše proplyne kolem ve společnosti dobré herecké sestavy. Pro děti je to film příliš dospělý, pro dospělé trochu naivní a předvídatelný. Atmosféra se celkem vydařila, škoda jen, že s postavou Petra se velmi špatně sžívá a nezachrání ho ani charisma Ondřeje Vetchého. Nejvíce pobaví a zaujme Anna Polívková s Vilmou Cibulkovou. Pár povedených scén a vtípků si každý divák najde.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.11.2016 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.3.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 11 315 104
Návštěvnost v ČR 91 531
Náklady (Rozpočet) - Kč 18 000 000
 
Tvůrci a herci
Rudolf Havlík (Režie), Dana Voláková (Produkce), Ondřej Konvička (Hudba), Václav Tlapák (Kamera), Boris Machytka (Střih),Jan Hoffmann (Scénografie), Jana Konečná (Kostýmy), Martin Ženíšek (Zvuk), Nevena Thielová (Masky), Rudolf Havlík (Scénář), Aňa Geislerová (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Ema Švábenská (Herec), Vilma Cibulková (Herec), Anna Polívková (Herec), Jiří Dvořák (Herec), Marek Taclík (Herec), Oldřich Vlach (Herec), Jana Bernášková (Herec), Věra Křesadlová (Herec), Petr Čtvrtníček (Herec), Jakub Volák (Herec), Andrea Hoffmannová (Herec), Nelly Řehořová (Herec), Ladislav Hampl (Herec), Barbora Mudrová (Herec)
 
2016/112/Česko/Romantický, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se na Plešivci a v Praze.
- Aňa Geislerová a Ondřej Vetchý odmítli dubléry. U Geislerové to byla scéna, kdy se učí lyžovat a u Vetchého jde o scénu s hořícím čertem.
- Do role Petra Millera (Ondřej Vetchý) byl zvažován i Michal Suchánek.
- Ústřední píseň k filmu složil a nazpíval Michal Hrůza. Píseň nese název „Pro Emu“. Objevila se také na Hrůzově albu Sám se sebou (2017).
 
Odkazy