Pohádkář / Pohádkář (2014/87/Česko/Drama, Romantický, Psychologický, Krimi) 42% -Originál DVD-

17.01.2024 00:35
JEDNOU VĚTOU
„Strhující příběh o osudové lásce a nemilosrdné lži.“

OBSAH
V řece je nalezeno tělo neznámého muže. Při pátrání po jeho identitě se kapitán Rott (Matěj Hádek) ocitne uprostřed úplně jiného příběhu. Postupně se před ním rozehrává milostné drama hlavního hrdiny Máry/Kamila (Jiří Macháček), který si vybudoval dva souběžné životy se dvěma krásnými ženami (Eva Herzigová a Aňa Geislerová). Pro Pohádkáře jsou ženy výzvou, vášní i inspirací, jsou objektem lásky i lži, lži, kterou buduje s takovou samozřejmostí, že si ji vlastně ani neuvědomuje. Žije ve světě svého velkého živého snu, v němž je tím, kým zrovna chce být, kde platí pouze tady a teď, v němž se zapomíná, co bylo včera a nečeká na to, co bude zítra. Snu, který je tolik povznášející pro něj a tolik zničující pro lidi, které by chtěl milovat. Film Pohádkář vypráví jedinečný, ale mnohými z nás zažívaný příběh. Příběh o touze, podvodu a věčném odpouštění. Příběh lidí ztracených v bludišti lásky, z kterého nemohou a možná ani nechtějí najít cestu. Protože láska podobně jako lež bývají slepé. Čím blíže se kapitán Rott dostává k podstatě toho, jaký Mára/Kamil byl, tím víc začíná chápat nejen to, že prostě nemohl žít jinak, než žil, ale chápe i důvody přetrvávající lásky obou jeho partnerek. A co víc, díky Márovi možná dokáže najít klíč k vyřešení vlastního života, který se mu hroutí pod rukama. (Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Čekal jsem větší průšvih, abych byl upřímný. Nepříliš plodného a žánrově rozmanitého Vladimíra Michálka mám rád, jenže i on udělal krok stranou svým filmařským ambicím a podlehl průměrné látce, kterak můžou vypadat zaslepené touhy po ideálním partnerovi. Kriminálka kombinovaná se vztahovým dramatem je adaptací knížky populární spisovatelky Barbory Nesvadbové (dost hrozný Bestiář), naštěstí jen volnou. I tak já „žádnou“ náročnější žánrovou hru necítil. Prostě nám z toho vypadla jen velmi dobře natočená průměrná story, která může děkovat, že skončila u Michálka, který je machr na práci s detailem, s herci i s atmosférou, hodně mu k tomu navíc pomáhá jeho kameramanský spolupracovník Martin Štrba. Tady můžeme jen chválit. Jinak příliš ne. Nic, mějte se, musím jít platit pomocí MasterCard. Bože.. Také dvě hvězdy (jako Bestiář), ale tyhle mají podstatně větší váhu. (castor) 2*

Michálkův Pohádkář podle Nesvadbové klame tělem, protože nikdo by nečekal takto fungující domácí film. Skvělému obsazení kraluje jako vždy vynikající Geislerová (krásná, sexy, odměřená i poživačná), ačkoli plakáty okupuje zejména herecky nepříliš kovaná Herzigová. Ovšem ta v partnerství s Macháčkem a dobře vedena režisérem podává pozoruhodný výkon, kterému lze vytknout pouze klasickou nedokonalost překrásných tváří, totiž že neumí mluvit do filmu. Toto se ostatně už vyčítalo v prvních letech Lídě Baarové, ale ta sotva dvacetiletá na sobě zapracovala, zatímco Eva už má čtyřicet a dávno není debutantkou. Pohádkář vypadá dobře, funguje dobře, navozuje atmosféru, ve které byste se chtěli koupat. Prostředí kriminálky, soudu nebo internátu přirozeně plynou a jednotlivé scény do sebe zapadají s naprostou přirozeností. A i tací jako Linhartová a Míčová ztrácejí svůj běžný afekt ve prospěch celku. Samozřejmě radostí je opětovné shledání s Dvořákem a Kroftovou, kteří až na malém prostoru, přesto hrají velké role. (NinadeL) 5*

Asi jako většina ostatních jsem čekal, že to bude blbost. Kupodivu se na to dalo dívat a kupodivu mi ve filmu poprvé sedl Matěj Hádek. Pohádkář je psychologické drama o kriminalistovi, který se snaží zjistit totožnost nalezeného utopeného muže, zachyceného v česlech elektrárny. Jelikož vyšetřující kriminalista (Hádek) se domnívá, že identitu muže zná, souběžně s čekáním na výsledky testů DNA rozjíždí vyšetřovaní návštěvou partnerek podezřelého. Z jejich výpovědí se pomalu skládá obraz muže, který miluje ženy a který aby si je získal, vymýšlí si často neuvěřitelné věci. Kapitán Rott si také uvědomuje, že jeho soukromý život se v mnoha rysech a v mnoha bodech podobá životu utopeného a čím dál víc na něj padá sklíčenost. Sice neví zda dotyčného, před utonutím navíc asi zmláceného někdo do řeky hodil, nebo zda zda tam dotyčný skočil sám. Cítí ale podobný pocit beznaděje ve svém soukromém životě a ví, že má syndrom vyhoření... Jak říkám, nečekal jsem mnoho a celkem se mit o líbilo. Macháček byl tradičně příjemný, Aňa také a na Herzigovou se stále dobře koukalo a navíc velmi dobře hrála. Za mne jsou to tedy tři struny do ukulele. * * * (Big Bear) 3*

VELKÁ RECENZE
Barbara Nesvadbová svou knihou Pohádkář dokázala, že i ve světě plném literatury typu Deníku Bridget Jonesové lze přijít s námětem, který se může zábavně, ale přesto bez příchuti bulváru, věnovat partnerským vztahům v dnešním světě.  Moderní doba nechala zaniknout mnohým jistotám, zato pěstuje stále větší otevřenost, díky níž můžeme poukázat a otevřeně hovořit o chování mnohdy deviantním, o to příjemnějším svým provozovatelům.
Film má něco hned z několika žánrů, i když přesně nepostupuje podle zvyklostí žádného z nich, což může být k užitku i ke škodě. Policejní kapitán Rott (Matěj Hádek) musí zjistit totožnost nebožtíka čerstvě vyloveného z řeky. Pomalu sílí podezření, že zavražděný muž je jistý proutník, který koketoval hned se dvěma ženami (Jiří Macháček). Vyšetřování zůstává v podstatě jen expozičním nástrojem, nemůžeme tu mluvit o nějakém detektivním thrilleru, když ve skutečnosti jde o studii čtyř rozdílných charakterů, jelikož samotného Rotta začne objekt jeho zájmu posmrtně (?) ovlivňovat. Tedy alespoň údajně.
Během pátrání je Hádek poměrně studený, ve chvílích, kdy se setkává se svou exmanželkou a synkem tak skoro působí, jako by si místo svého inzulínu, píchnul dávku elixíru Dr. Jekylla a přehrává tvrďáka. Ani v jedné ze svých poloh neokouzlí. I proto je celá „přítomnost“ děje lehce vyprázdněná, pouze se dobře dívá na její zpracování obrazu. Režisér Vladimír Michálek jakoby čím dál tím víc ztrácel své umění z Je třeba zabít Sekala nebo Babího léta a notně se na něm podepisovala jeho práce pro televizi.
Snadno tak vynikají přednosti „minulosti“. Jiří Macháček opět vystupuje jako „zamilovaný trumbera“, svým způsobem idol ženských srdcí, kdyby nedělal cosi pokoutného za jejich zády. Nic víc, nic míň. Skutečnou vášeň zde předvádějí Aňa Geislerová a Eva Herzigová, představitelky jeho milenek. Avšak cenu má o nich mluvit jedině, když jsou na plátně s Macháčkem, nikoliv s Hádkem. Pozoruhodnou výjimkou je ovšem patrně jedna epizoda Herzigové. V interakci s oběma pak jednoznačně triumfuje Anna Linhartová, naše patrně věčná tvář protivných dcerek.
Práce policie nebere konce a my na ni pomalu zapomínáme. Macháčkova avantýra, která nemá daleko do bigamie, postupuje a my se na příjemného chlapíka trochu zlobíme, trochu jej litujeme. Sám sebe uvrtal do dvojího života, v němž se mu žije dobře a nemá snad již cenu chtít jej naučit normální zodpovědnosti. Někteří s menšími nároky jej v tom i podporují.
Citově a sexuálně nabité scény nezakryjí mlhavý příběh, jenž by měl klást větší důraz na Macháčkovy finanční potíže, údajně přesahující do přítomnosti. Praktická stránka jeho života je však převážně upozaděna, jako kdyby měl být děj jen kouzelnickým trikem. Vzhledem k závěru to doopravdy tak vypadá.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Policejní kapitán David Rott pátrá po identitě mrtvého muže, vyloveného z řeky; utopil se zřejmě už před čtrnácti dny. Jedinou indicií je vzácná krevní skupina nalezeného. Rott se domnívá, že jde o kdysi úspěšného hudebního producenta Marka Freuberta. Ptá se na něj sedmatřicetileté advokátky Dany Maškové, u níž měl muž hlášen trvalý pobyt. Žena, která má s Márou (Markem) dcerku Báru, tvrdí, že ho neviděla už tři týdny. Muže znala už dlouho, byl její kamarád. Svěřil se jí, že má milenku a že se chce rozvést. Zastupovala ho u rozvodu a jeho (ex)manželka Tereza ji při jednání nevybíravě napadla. Markovi zůstala v péči čtrnáctiletá dcera Lenka. Rott navštíví Karlu Nezvalovou, žijící ve velké vile s dcerou Kristýnkou. Ptá se jí na Kamila Těšila, muže se stejnou krevní skupinou, jakou měl zesnulý. Ta vzpomíná, že Kamil přišel na inzerát učit dívenku na kytaru. Místo ní si přinesl ukulele a obě okouzlil. Karla se do něj zamilovala a záhy se rozvedla s manželem, vysoce postaveným politikem. Kamil se k ní nastěhoval s dcerou Lenkou, jenže ta dělala v domácnosti problémy. Teď je prý někde v internátě. Jinak byli milenci šťastní. Rott ví, že Freubert se před Nezvalovou vydával za Kamila Těšila. Kapitán žije sám v loftu. Píchá si inzulín kvůli cukrovce a občas má v péči syna Tondu z rozvedeného manželství se Zuzanou. Rott vyhledá Lenku. Dívka mu tvrdí, že táta svým dvěma ženám nelhal, jen hrál jejich společnou hru. Rott se dozví od Zuzany, že chce odjet se svým současným partnerem Tomem a se synem do Ameriky, kde muž dostal práci. Policista se však nemíní syna vzdát a nechce ho do ciziny pustit. Patolog Rottovi řekne, že mrtvý měl v sobě velkou dávku antidepresiv a měl na sobě podlitiny. Marek dluží několik milionů a má potíže s vymahači. Dana mu řekne, že s ním čeká dítě. On z toho zpočátku nemá radost. Ale volá hned Karle a ukončí jejich vztah. Pak náhodou najde v odpadu Daniny vyhozené antikoncepční pilulky. Rott při další schůzce vyčte Daně, že mu lhala, a ukáže jí fotky, jež pro ni opatřil zřejmě soukromý detektiv a na nichž je Mára/Kamil s Karlou. Dana platí za Marka jeho dluhy. Karla přizná Rottovi, že se s milencem scházela nadále, i když věděla, že jí lhal. Znala jeho pravé jméno. Podle ní se však muž změnil. Stále ho někdo sháněl kvůli penězům. Žena se nečekaně s policistou políbí; k sexu však nedojde. Pak se zmíní o velké hádce kvůli Lence, po níž ji milenec opustil. Rott se od kolegy dozví, že Marek před časem zinscenoval svou vlastní smrt. To už byl odsouzený a za tento podvod dostal další dva roky. Policista dál trvá na tom, že syna do Ameriky nepustí. Dana porodí holčičku Báru. Když jí doma selže odsávačka, saje Marek mateřské mléko z jejího prsu. Karla náhodou potká bývalého milence, který se stará o miminko. Přizná mu, že chce, aby se k ní vrátil. Dana náhodou najde v Markově mobilu textovky od Karly. Udělá mu scénu. Lenka chce, aby táta žil s ní. Otce omylem napadne její kluk Lubor, který se mu vzápětí omluví. Rott má pocit, že se stále více ztotožňuje s Markem. Představuje si, jak muž skočí do zdymadla. Zároveň pochopí, že Tonda chce jet s matkou, a dovolí mu to. Dana ukáže Markovi fotky, které pořídil soukromý detektiv. Muž prohlásí, že ji miluje, ale že Karla je jeho závislost. Energická advokátka to však nemíní akceptovat a klade si podmínky: od teď budeš dělat vzorného taťku, jinak půjdeš sedět na deset let. Ona totiž platí dluhy a snaží se ho vysekat u soudu. Rott, který se vyptává Lenky, náhle omdlí. Marek dostane u soudu osm let. Při odchodu se zhroutí. Zuzana odveze exmanžela z nemocnice. Rott jí přizná, že ji stále miluje a že na ni a na Tondu bude věčně čekat. Vyčerpaný Marek chce, aby s Danou na čas odjeli. Ta však má moc práce. Totéž chce po Karle, jíž ovšem tvrdí, že soud vyhrál a že by díky novým kšeftům mohli koupit domek v Provenci. Ale ani Karla nemá čas, protože musí překládat. Jediná, která chce odjet, je Lenka, těšící se, že bude mít otce jen pro sebe. Táta mluví o Rujaně. Rott doprovodí Tondu, Zuzanu a Tomáše na letiště. Pak se od kolegy dozví, že podle rozboru DNA (na základě vzorku od Lenky) mrtvý není Marek Freubert a že Lenka nedávno dostala na konto dvacet tisíc eur. Podvodníkovi se zřejmě zase začalo dařit. Dívka před odletem mluví mobilem s otcem, který se na ni těší. Marek se prochází na břehu moře na Rujaně. Na tomtéž místě se objeví Rott...

Ocenění:
Český lev
2014 - Matěj Hádek (Nejlepší vedlejší herec)
2014 - Martin Štrba (Nejlepší kamera)
2014 - Radim Hladík ml. (Nejlepší zvuk)
2014 - Roman Holý (Nejlepší hudba)

Ceny české filmové kritiky
2014 - Matěj Hádek (Nejlepší hlavní herec)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.11.2014 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: 11.3.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 26 678 780
Návštěvnost v ČR 193 698
Náklady (Rozpočet) - Kč 22 000 000
 
Tvůrci a herci
Vladimír Michálek (Režie), Šárka Cimbalová (Produkce), Svatka Peschková (Produkce), Roman Holý (Hudba), Martin Štrba (Kamera), Olina Kaufmanová (Střih), Milan Býček (Scénografie), Táňa Kovaříková (Kostýmy), Radim Hladík ml. (Zvuk), Zdeněk Fencl (Masky), Marek Epstein (Scénář), Jiří Macháček (Herec), Eva Herzigová (Herec), Aňa Geislerová (Herec), Matěj Hádek (Herec), Anna Kameníková (Herec), Mariana Kroftová (Herec), Gabriela Míčová (Herec), Jiří Dvořák (Herec), Adam Pospíšil (Herec), Evelína Anna Holá (Herec), Lubor Šplíchal (Herec), Zdeněk Maryška (Herec), Aleš Foukal (Herec), Tomáš Kolomazník (Herec), Juraj Johanides (Herec), Jiří Hajdyla (Herec), Vít Brukner (Herec), Alice Šnirychová (Herec), Alena Mudrová (Herec), Roman Šmejkal (Herec), Xavier Baumaxa (Herec), Stanislav Lehký (Herec), Ladislav Kolář (Herec), Dominika Čermáková (Herec), Erna Kroftová (Herec), Elvira Christensen (Herec), Frank A. O’Boyle Junior (Herec), Aundre Arnold (Herec), Helena Houdová (Herec)
 
2014/87/Česko/Drama, Romantický, Psychologický, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Jedním ze sponzorů filmu byl i Renault. Vozidlo této značky se také ve filmu objevuje a jedno vozidlo – Renault Espace – s řidičem měla Eva Herzigová (Karla) po celou dobu natáčení k dispozici.
- „Já hrozně ráda hraju vedlejší role, protože dávají člověku větší volnost, je na vás menší tíha… a navíc Dana je taková peprná a ostrá, a to jsou pro herce odměny, to se hezky hraje,“ říká o úloze právničky Dany herečka Anna Geislerová.
- „O zfilmování Pohádkáře jsem nikdy neuvažovala, ale když pak do projektu vstoupil Vladimír Michálek, tak jsem byla velmi ráda, že k té knize přistoupil a přistoupil k ní bez jakýchkoliv předsudků a poctivě,“ uvedla Barbara Nesvadbová jako autorka předlohy.
- „Pro mě je to příběh o vášni, která může být spalující a která si dříve nebo později vybere svou daň,“ říká režisér filmu Vladimír Michálek.
- V titulcích je uvedena i Helena Houdová, přestože ve filmu nehraje. Je zde jednou pouze ukázána její fotografie, která představuje zemřelou manželku hlavního hrdiny.
- Jiří Macháček se musel kvůli filmu naučit hrát na ukulele a zhubl 15 kg.
- Po filmu Posel (2012) se jedná se již o druhý film, který natočil Vladimír Michálek podle scénáře Marka Epsteina.
- Režisér Michálek byl kvůli roli za Evou Herzigovou až v Londýně.
- Natáčení bylo přizpůsobeno Aně Geislerové, která byla v té době v šestinedělí.
- Natáčení probíhalo v posledním srpnovém týdnu 2013 v prostorách Švehlovy koleje ve Slavíkově ulici v Praze 3 a ve smíchovském klubu Jazz Dock.
 
Odkazy