Po čem muži touží 2 / Po čem muži touží 2 (2022/95/Česko/Komedie) 54%

17.01.2024 00:34
JEDNOU VĚTOU
„Jak se z Anny Polívkové stane Jiří Langmajer?"

OBSAH
V prvním filmu se hlavní hrdina Karel Král ocitl v ženském těle. V druhém díle poznáváme na počátku Irenu Kopáčovou (Anna Polívková), psycholožku, specialistku na partnerské vztahy. A nutno říct, že neprožívá zrovna dobré období. Její doporučení klientům se trochu míjejí účinkem, Irena dostává výpověď z nájemní smlouvy v domě, kde má ordinaci a vzápětí přistihne svého přítele při nevěře. Nejlepším lékem na životní trable je vyrazit s kamarádkou Marcelou (Tereza Kostková) na víno. Kroky opilé Ireny následně vedou do stanu vědmy Zoltany (Zuzana Kronerová), kde vysloví osudové přání: Chci bejt chlap! Ráno se Irena probudí a ocitne se v podobné situaci jako Karel Král. Je v těle, které nenávidí, ale poté, co opadne prvotní šok, má možnost zjistit, jací muži vlastně doopravdy jsou. Irena/Iren (Jiří Langmajer) se musí o sebe postarat a není nikdo, kdo by jí zpočátku uvěřil, že je to pořád ona. Nakonec jí podá pomocnou ruku soused Radim (Marek Taclík), který je odjakživa do Ireny zamilovaný. Věří jí a doufá, že někde tam uvnitř toho postaršího chlapíka je jeho milovaná a on ji jen musí, jako správný princ, osvobodit. Udělat z ženy muže není snadný úkol, a tak má Radim ve výcviku pořádné obtíže. (CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
To nejztřeštěnější z Langoše. A koná se velký (ne)humorný sešup oproti jedničce, která paradoxně s pokračováním má jen pramálo společného. I tak s ním samozřejmě koketuje. Jiří Langmajer s Annou Polívkovou se ukázal jako osvědčený herecký tandem. A tak to i zůstalo ve volném pokračování. Z pozice scenáristky však odstoupila Radka Třeštíková, zkušená autorka, co šovinistické a sexistické narážky měla dostatečně promyšlené, což její náhradník Filip Oberfalcer už tak s přehledem nezvládá a jen jaksi mechanicky vrší pokusy o bláznivý humor a převážně narážky na emancipaci. A vychází to jen v malém procentu. Funkčnost humoru měl zajistit Jiří Langmajer, do jehož těla jednoho rána po očarování vstoupila ženská duše Anny Polívkové. Nalíčený Langoš běhá v ženském úboru a běduje nad svým současným stavem. Opět to nějakou chvíli trvá, než mu proměnu někdo uvěří, v tomto případě je to Tereza Kostková coby nejlepší kamarádka a Marek Taclík coby obdivný soused a neúspěšný potenciální nápadník. Jakmile tedy dojde na proměnu, čekal jsem příval svěžího humorného toku. Jenže Langoš do své ženské kreace vlil i značnou porci nepříjemného přehrávání, což vedlo až k tomu, že se do této komediální role zrovna moc nehodil. K jeho dobru lze připočíst to, že byl ve své bláznivé kreaci v podstatě osamocený. Herci kolem něj nebyli vyloženě špatní, ale vesměs nezajímaví a nikterak film komicky neobohatili. Trochu situaci zachraňoval hlavně Taclík. Film také postrádal jakoukoliv gradaci a zajímavé nápady. A naprosto se neráčil přijít s nějakým kreativním závěrem. Konec byl naprosto ubohý, bez nápadu. Před něj se napasoval předlouze a nudně působící fotbalový zápas bezvýznamné úrovně, kam si Langmajer chodil začutat. Tým sestával z fotbalových exotů, vrcholem byl šilhající brankář Jiří Maryško. K tomu nejvtipnějšímu řadím sekvence, ve kterých se křehká ženská duše vyrovnává s chlapským světem, tedy s nesrovnatelnými pracovními nároky a neomalenými fyzickými potřebami. A film pochopitelně raději výrazně častuje diváka místo kvalitních humorných dávek vlezlým product placementem, co juká z každého prostoru. Tohle volné pokračování už má jen průměrné humorné hodnoty. Setrvalý režisér Rudolf Havlík z toho napodruhé už víc nedokázal vytřískat. 5/10 (kingik) 3*

Osobně bych čekal, že když má nějaký film v názvu číslo "2", tak že bude na jedničku nějak navazovat. Tenhle zparchantělý sequel ale nemá s původním filmem společného nic víc, než herecký výskyt Langmajera s Polívkovou a motiv nadpřirozené změny pohlaví přes noc (tentokrát navíc otočené naruby - minule se muž změnil na ženu, tentokrát se žena změní na muže). Langmajer s Polívkovou zde ztvárnili zcela jiné postavy než v jedničce a také dějově to nemá s původním filmem absolutně nic společného, takže je otázka, nakolik lze ten film považovat skutečně za sequel, a zda je něčím víc než jen komerční snahou vytřískat ze stejného nápadu (jen v trochu jiném kabátě) další prachy - už jen kvůli tomu bych jím osobně opovrhoval (stejně jako pro tu otravnou prolezlost product placementem a permanentně hrající generický hudební podkres ve všech scénách), nejvíc mi zde ale vadilo to stupidní přiživování těch nejotravnějších/nejohranějších genderových stereotypů o tom, jak mají vypadat typičtí muži a ženy a jak se mají chovat, to jsem si skutečně zoufal a měl pocit, že takový film by musel působit trapně snad už před 20 lety, natož dnes - lepší doklad provinční ubohosti současného českého filmu aby pohledal. Btw. překvapilo mě, že to šlo na Voyo už 4 měsíce po premiéře v kinech. (Vančura) 0*

Další přírůstek mezi české mainstreamové komediální paskvily, který uráží muže i ženy a inteligenci obecně. Nic než sexistická přehlídka zhoubných stereotypů, které jsou namísto vyvracení stvrzovány a normalizovány a jsou ještě obludnější než v případě předchozího dílu. Jiří Langmajer coby žena v mužském těle předvádí extrémně přepálenou karikaturu zženštilosti (což je v rozporu s tím, jak se hlavní hrdinka chová v úvodu, když ještě má ženské tělo), na sportovní trénink chodí v růžových legínách, v restauraci si objednává "citronovou vodičku" a poprvé poznává, jaké to je dostat míčem do varlat. Opravdovým mužem se nicméně stane, až když se s lahváčem svalí na gauč k fotbalu a začne prdět. Uf, uf. Hlavně je to ale komedie, která pod záštitou žánrové nadsázky podsouvá ženám, že věci jako zanedbávání hygieny nebo nutná potřeba plivat do dálky (ale třeba i nevěra, žárlivost nebo šovinismus) patří mezi mužské přirozenosti, které by měly být ženami omlouvány a tolerovány. Ženy jsou přitom prezentovány jako strůjkyně všech mužských problémů a neduhů, včetně toho prdění, protože když pečou mužům buchty, tak do nich dávají příliš mnoho droždí. Jediné výraznější ženské postavy ve filmu přitom tvoří nekompetentní terapeutka, která nesnáší muže a své pohrdání vštěpuje všem svým klientkám, její kamarádka, která jí jako recept na spokojený vztah bez zaváhání doporučí najít si milence, a hospodská výčepní, jejímž údělem je aktivně se nabízet výrazně starším fotbalovým štamgastům a přehlížet přitom jejich obtěžující kecy. Muži jsou zas vykresleni nejčastěji jako smrdutí pivní primitivové, kteří trpí nejvíce tím, že po nich jejich manželky/partnerky stále něco chtějí a oni nikdy nemůžou přesně vědět co, protože ženská mysl je pro muže zkrátka příliš složitá, než aby jí mohli porozumět. Zakoupení kytky je pak univerzální omluvou pro všechno a řešením všech vztahových krizí, stejně jako občasná večeře při svíčkách, která je zároveň téměř zaručeným příslibem vášnivé noci. Navíc je to líné, odbyté, nenápadité a zoufale nekonzistentní a nedomyšlené. Zakončené je to brutálně uspěchaným závěrem, v němž se happy end dostaví zničehonic lusknutím prstu. Rudolf Havlík se sice navzdory všemu jeví jako schopný a inteligentní filmař, nicméně tohle zapotřebí opravdu neměl. Nechoďte na to, jinak vznikne trojka. (Filmmaniak) 1*

VELKÁ RECENZE
Druhý díl volně navazuje na divácky nejúspěšnější český snímek roku 2018. Režisér Rudolf Havlík tentokrát přizval ke scénáři ještě Filipa Oberfalcera. Námět zůstává stejný, jen se role obrátí – žena se promění v muže. A došlo také k obměně některých herců.
Psycholožka Irena se specializuje na partnerské vztahy. Její rady se však vůbec nezamlouvají manželům jejích klientek. O chlapech má jasnou představu, jsou to podle ní nehygienická zvířata bez špetky empatie. Když jí pronajímatel vypoví smlouvu k její ordinaci a ona navíc přistihne svého přítele s jinou, vyrazí s kamarádkou Marcelou na víno. Opilá se dostane do stanu vědmy Zoltany, kde vysloví osudové přání – chce být mužem. Ráno se tak skutečně stane a zděšená Irena neví, co si počít. Oporu překvapivě najde ve svém sousedovi, který je do ní dlouho zamilovaný. Ten ji musí naučit fungovat v mužském prostředí, což nebude snadný úkol.
Stejně jako v prvním filmu se sází na střet ženského a mužského světa. Někdy se zdá, že jsou to skoro dva odlišné vesmíry, až tak je občas velká vzájemná míra nepochopení. Aby byl kontrast ještě větší, schválně jsou tyto role dávány do co možná největšího stereotypu. Protože každý správný chlap prostě musí pracovat na stavbě, hrát fotbal a pravidelně vypouštět dávku omračujících plynů. Zato typická žena je zákonitě přecitlivělá, pořádkumilovná a zajímá ji jenom péče o sebe sama, nejnovější kosmetika a drby.
Z výše zmíněného je jasné, že humor vychází především z konkrétních situací. Žádné intelektuálnější pasáže tedy rozhodně nečekejte. I když je pravda, že Jiřímu Langmajerovi se mnohdy povedlo vystihnout vtipně nejenom ženské pohyby, ale i mimiku a styl vyjadřování. To určitě vyžadovalo trénink, protože to přece jenom není jeho přirozená poloha. A který jiný herec by měl takovou odvahu narvat se do vypasovaných růžových legín, kalhotek a podprsenky? Jen to celé působí chvílemi až moc křečovitě, protože některé scény jsou zbytečně přehrávané.
Anna Polívková, která se v prvním díle jako muž dostala do ženského těla, byla přece jenom o něco uvěřitelnější, jelikož její výkon byl sice také schválně přehnaný, ale bylo to o něco méně. Nebo jí prostě úloha chlapa sedla o něco více. Tentokrát ale bohužel nedostala tolik prostoru a suchopárná Irena je hlavně na začátku a pak zmizí.
Celkově se dost oprašují scény z prvního dílu, jen s vyměněnými rolemi. Mnoho z nich souvisí s Ireninou nejlepší kamarádkou Marcelou. Opět se nějaký protějšek obává, že ho jeho drahá polovička podvádí s hlavním hrdinou. Chlapi raději sledují fotbal v televizi, než aby věnovali pozornost ženám, které jim něco vypráví. A znovu si nejbližší člověk ústřední postavy chce prohlížet její novou fyzickou výbavu. Nejeden divák bude mít určitě pověstné déja vu, ale ne v úplně pozitivním slova smyslu.
Scény se stále se opakujícími stejnými dny velmi připomínají ty z romantické komedie Na Hromnice o den více (1993). Jen jsou o poznání zdlouhavější, protože kromě ukázání rutiny nemají žádný další efekt. Fotbalové prostředí by zase v někom mohlo evokovat film pro puberťáky s názvem Super náhradník (2006). Ale oproti němu zase divák doopravdy nepocítí tu chlapskou sounáležitost, o které se neustále mluví.
Po čem muži touží 2 se snaží svézt na vlně úspěchu prvního snímku. Je chvályhodné, že se ani čeští filmaři nebojí experimentovat s fantasy námětem. Podobných děl u nás vzniká zoufale málo. Proměna ženy v muže slibuje zajímavou podívanou, tvůrci se ovšem podruhé až příliš opakují. Navíc si bohužel myslí, že onu rozdílnost mužského a ženského světa nejde ukázat jinak než na těch nejzažitějších stereotypech. Paradoxně ukázkovým příkladem toho, že to jde i bez vyhnání do extrémů, je klasika Po čem ženy touží (2000), kterou se sami inspirují. Herci Jiří Langmajer, Anna Polívková, Marek Taclík, Tereza Kostková a Leoš Noha předvádějí v rámci jednorozměrných postav stabilně dobré výkony. Pokud ale dokážete brát celý tento počin s velkou dávkou nadsázky a chcete se prostě jen pobavit jednoduchým humorem, pak nejspíše nebudete zklamaní.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Moderní emancipovaná psycholožka Irena Kopáčová řeší ve své poradně partnerské vztahy. K mužům má spíše přezíravý vztah, nezřídka klientkám doporučuje jako řešení krize rozchod. S přítelem Filipem se těžko domlouvá na setkání, nebydlí spolu. Její kamarádka, manikérka a kosmetička Marcela, naopak žije spokojeně s majetnickým taxikářem Lubošem. Jednoho dne dostane Irena výpověď z nájmu v objektu, kde vede praxi. Další ranou je pro ni zjištění, že si přítel našel milenku. Smutek zapíjí večer v restauraci s Marcelou, od které se dozví, že té manželství skvěle funguje jen díky tomu, že má milence. Cestou domů se silně opilá Irena ocitne na pouliční pouti Noc zázraků. Zahlédne tu Filipa s novou přítelkyní, kterým se snaží vyhnout, a tak se schová do stanu vědmy. Požádá ji o splnění přání: chtěla by být chlapem. Žena opravdu chvíli čaruje... Soused Radim, který se Ireně delší čas neúspěšně dvoří, ji najde spící na lavičce v parku a odvede ji k sobě. Ráno se Irena probudí v mužském těle, což zprvu netuší. Šokovaný Radim v ní vidí zženštilého chlapa a vyžene ji z bytu. Irena/Iren až při pohledu do zrcadla zjistí, že vědma její přání splnila. Snaží se ženu znovu nalézt, nikdo však o ní neví. Zajde k lékařce, která se k jejímu trápení staví shovívavě. Iren vysvětlí překvapené Marcele, co se stalo. Přítelkyně se však nemohou sejít kvůli žárlivému Lubošovi, který by proměně sotva věřil. Zoufalá Iren požádá o pomoc Radima a ten jí připomene, že ho dřív odmítala. Muž jí nicméně vyhoví a postupně ji zasvětí do mužského světa. V hospodě sousedku učí mlčet a sedět s nohama od sebe, při chůzi ji nabádá, ať našlapuje zeširoka a ať plive na zem. Svěří se jí, že ho opustila manželka. Má však syna Jáchyma, se kterým rád hraje fotbal. Radim, zaměstnaný jako stavbyvedoucí, Irenovi navrhne, aby zaskočila za kolegu u něho v práci. Ta souhlasí, vyfasuje montérky a na povel ji dostane Franta, který jí kdysi vynadal za rady, jež dávala jako psycholožka jeho ženě. Nic netušící poťouchlý dělník učí Irena zacházet se sbíječkou. Protože se u toho málem zraní, přesunou ji k lopatě, aby nakládala písek. Když si o pauze jeden z kolegů stěžuje na manželku, Iren mu doporučí, ať ženě přinese kytku. Po práci jdou chlapi na fotbalový trénink, Radim je koučuje. V týmu má každý přezdívku, Irenovi podle příjmení říkají Kopy. Při rozcvičce i při hře je nemožná. Navíc pocítí, jak muže bolí rána míčem do rozkroku. Ve sprše si nenápadně prohlíží spoluhráče. Kolega na stavbě psycholožku pochválí za nápad s kytkou, ona mu navrhne potěšit partnerku poukazem na kosmetiku. Iren Marcele popíše a názorně ukáže fyzické i psychické důsledky své proměny. Kamarádka jí doma nabídne manželovo prádlo, aby se mohla převléct z pracovního mundúru. Ženy vyruší Luboš, před kterým se Iren zachrání útěkem. Blíží se důležitý fotbalový zápas, tým čeká baráž s družstvem ze Senohrab. Když se Iren dozví, že jeho členem je Filip, chce také hrát. Po náročných trénincích je Ire“ v práci unavená. Vztahy na pracovišti má však výrazně lepší. Pomáhá chlapům řešit osobní trable a oni ji za to oslovují „psychouš”. Irena trápí, že není dostatečnou posilou mužstva. Radim si však cení její snahy a svěří se jí, že neumí tancovat. Večer si v parku zatančí. Zedník Franta si nechá poradit, jak zapůsobit na manželku, aby s ním zase chtěla spát. Marcela s nelibostí pozoruje, jak se z Irena stává čím dál víc chlap. Vyčte jí, že se zajímá jen o fotbal a pivo a že smrdí. Radim vyhoví Irenovi a zajde s ní do kina na romantický film. Přestože ho to nebaví, zážitek jí nechce pokazit. V rozhodujícím fotbalovém zápase nastoupí celý tým. Iren se na hřišti několikrát střetne s Filipem, kterého podvědomě dráždí. Mančaftu se zpočátku nedaří, ale po přestávce skóruje několika góly. Autorem závěrečné branky je Iren alias Kopy. Vítězství tým slaví posezením u piva a grilováním selete. Přiopilý Franta oznámí konec své čtyřicetileté fotbalové kariéry a poděkuje manželce za neutuchající podporu. Svůj dres věnuje Kopymu. Radim odmítne náklonnost výčepní Diany, která o něho už dlouho usiluje. Férově jí doporučí, aby si našla někoho mladšího. Pod hvězdnou oblohou si povídá s Irenem o jednoduchosti mužského světa a složitosti toho ženského. Irena se ráno probudí zpátky v ženském těle. Je šťastná. Upraví se a svou proměnou příjemně překvapí Radima, který prohlásí, že ona ho zajímá víc než fotbal. Společně zamíří do ložnice...

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.4.2022 CinemArt
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 7.11.2022 (DVD) Magic Box
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 28.9.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 40 115 601
Návštěvnost v ČR 275 274

FILMY V SÉRII
Po čem muži touží gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa219/
Česko, Komedie, 2018
Režie: Rudolf Havlík, Hrají: Anna Polívková, Jiří Langmajer

Po čem muži touží 2 gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa220/
Česko, Komedie, 2022
Režie: Rudolf Havlík, Hrají: Jiří Langmajer, Marek Taclík
 
Tvůrci a herci
Rudolf Havlík (Režie), Michaela Flenerová (Produkce), Dana Voláková (Produkce), Ondřej Konvička (Hudba), Václav Tlapák (Kamera), Boris Machytka (Střih), - (Casting), Jan Hoffmann (Scénografie), Jana Haresová (Kostýmy), Roman Čapek (Zvuk), Klára Hubalová (Masky), Rudolf Havlík (Scénář), Rudolf Havlík (Scénář), Jiří Langmajer (Herec), Marek Taclík (Herec), Anna Polívková (Herec), Tereza Kostková (Herec), Leoš Noha (Herec), Radek Holub (Herec), Zuzana Kronerová (Herec), Ondřej Kavan (Herec), Pavel Šimčík (Herec), Oskar Hes (Herec), Jiří Maryško (Herec), Petra Špindlerová (Herec), Hana Seidlová (Herec), Jiří Bábek (Herec), Petra Kosková (Herec), Zuzana Páleníková (Herec), Vladimír Šmicer (Herec), Julian Záhorovský (Herec), Martina Babišová (Herec), Pavlína Němcová (Herec), Uršula Kluková (Herec), Josef Žitník (Herec), Karolína Krézlová (Herec), Michal Kavalčík (Herec), Jan Hájek (Herec), Daniel Krejbich (Herec), Pavlína Šmídmajerová (Herec), Eva Leinweberová (Herec), Viktorie Kožíšková (Herec), Lucia Schubertová (Herec), Jan Kuželka (Herec), Jindřiška Bartošová (Herec)
 
2022/95/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení proběhlo na podzim 2021.
- Natáčení filmu probíhalo v lokalitách (Praha, Karlín (Praha), Pernerova ulice (Karlín), AFI Butterfly /i interiér/ (Pernerova ulice), Lyčkovo náměstí (Karlín), Základní a mateřská škola Lyčkovo náměstí (Lyčkovo náměstí), Karlínské náměstí (Karlín), kostel sv. Cyrila a Metoděje (Karlínské náměstí), Sokolovská ulice (Karlín), ulice Ke Štvanici (Karlín), kino Atlas /interiér/ (ulice Ke Štvanici), Hlubočepy (Praha), stadion FK Zlíchov 1914 (Hlubočepy), ulice Na Zlíchově (Hlubočepy), Staré Město (Praha), ulice Skořepka (Staré Město), Malá Strana (Praha), ulice Rošických (Malá Strana), Smíchov (Praha), Smíchov City /staveniště/ (Smíchov), Nádražní ulice (Smíchov), Štefánikova ulice (Smíchov))
 
Odkazy