3:10 Vlak do Yumy /3:10 to Yuma (2007/122/USA/Western, Drama, Akční) 79%

21.11.2023 04:33
JEDNOU VĚTOU
„Čas se pro jednoho z nich rychle krátí.“

OBSAH
Bezcitný a sebevědomý pistolník Ben Wade (Russell Crowe) se svou bandou zločinců a vrahů přepadnou poštovní dostavník. Bez milosti postřílejí všechny členy doprovodu a uloupí velkou sumu peněz. Jenže každý jednou udělá chybu. Obávaný vůdce bandy Wade je zatčen. Rančer Dan Evans (Christian Bale) má dluh, který není schopen splatit. Za 200 $ se přidává k eskortě dobrovolníků, která Wadea musí živého dopravit k soudu v Yumě. Po cestě se oba protivníci, kteří jsou každý z naprosto rozdílných světů, snaží získat respekt toho druhého. Ale s Wadeovými zkušenostmi a bandou nelítostných zabijáků v zádech se transport stává drsným a téměř nesplnitelným úkolem. Oba tuší, že tahle cesta rozhoduje o jejich dalším osudu. Čas se krátí a vlak do Yumy odjíždí ve 3:10... (Intersonic)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tak po pravdě mě western nikdy příliš nezajímal, ale na 3:10 Vlak do Yumy jsem byl vcelku zvědavý jak se to s tím vším vyvrbí. Jediné co mě na tom všem těšilo bylo sledovat skvadru solidních herců, kteří si hraní užívají a fakt, že western je nakonec přecijen nesmrtelný žánr, který potěší plno lidí, u nás minimálně odkojené Vinetůem. Každopádně má film spád, je příběhově celkem neobvyklý a hlavně originální a i když dávám jen tři hvězdy, netvrdím, že film nestál za to, jen je prostě pár filmů, které mě nezaujmou, ať se snaží jakkoliv. A svět divokého západu je právě zdarným příkladem. (Malarkey) 3*

Velká nuda, která postrádá nejen hlubší význam, ale také snahu zaujmout. Herecké obsazení na oko potěší, protože Christian Bale a Russell Crowe jsou velmi dobří herci, ale na druhý pohled zarazí jaké hrají postavy (hlavně Bale) a jak jejich výkon spadá do kategorie průměrných. Vizuálně nejde o žádný klenot a to ani ohledně režie. Celý film se vleče a hlavní téma je velmi chudé. Western založený na čestném bývalém vojákovy, co chce ukázat svému synovi, že jeho otec byl a stále je "někým" a dokáže dovést velkého zločince až k vlaku do vězení. Symbolické, avšak slabé a nedostačující na celovečerní film. Je to smutné, protože sledovat neustále se opakující variace na "já jsem velké zvíře vy nejste nic" s morálním závěrem filmu je nejen podvod na diváka(protože konec je odhadnutelný a podle mě morálně čistý avšak nelogický), ale také chabá neschopnost scénáristů vložit nějaký nápad a invenci do starého nefungujícího příběhu. Pokud můžete vyhněte se, protože tohle je přesně ten western, který vám na další rok zkazí chuť na muže s kolty proklatě nízko... (Djkoma) 2*

Perfektně ozvučená, výtečně sestříhaná a moc hezkou kamerou nasnímána Yuma uhání po dobře známých planinách. Škoda jen, jak často uhání s těžkopádností starého kulhavého valacha, kterého, když zaržá, máte chuť utratit. Těch pár westernů, které mám opravdu rád, něčím ční nad ostatní, většinou navíc chutnají po špagetách, jinými slovy žánr sám o sobě zrovna nezbožňuji a veškerá, sebevíc úporná snaha nespojovat s ním Yumu, přišla vniveč. Co s ní? Hvězdička za technické zpracování (včetně velmi poslouchatelného soundtracku Marca Beltramiho), dvě hvězdičky za dvě prvoligové herecké hvězdy a půl hvězdičky za Wadeův střízlivý přístup k životu: „Tommy byl slabý. Tommy byl hloupý. Tommy je mrtvý“. Je mrtvý i „čistý“ western? Asi ano. A tvůrci nechť jsou té lásky a nechají jej odpočívat v pokoji. 75% (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
Nedlouho po filmu Tanec s vlky přišli Nesmiřitelní a až do 3:10 Vlak do Yumy prý westerny stály za starou bačkoru. Desítky nevýrazných snímků typu Rychlejší než smrt zapadly a snad až do pět let staré (na MovieZone oblíbené) a zcela jistě nadstandardní Krajiny střelců se zdálo, že Divoký Západ netáhne. Prérie obrazně řečeno osiřely, Apačové zalezli do stanů, ten tam byl typický zvuk expresu dunícího po sotva položených kolejích a ve westernových městečkách se po ulici místo ostrých chlapíků proháněl jen zvířený prach. Od Costnerova honáckého opusu s báječnou závěrečnou střílečkou se čekalo hodně, ale nejameričtější ze všech žánrů nezůstal v centru producentského zájmu nadlouho. Není se co divit, diváci se na westerny nijak houfně netáhli. Vznikla sice celá řada "bastardizovaných westernů" typu September Dawn a Muž proti muži, vznikly tři sezóny relativně nekompromisního seriálu Deadwood, ale snad o žádném počinu se nemluvilo tak jako o remakeu půlstoletí staré klasiky 3:10 Vlak do Yumy.
Předělávka Jamese Mangolda má stejné množství vyhraněných fanoušků - kteří si pochvalují atmosféru ne nepodobnou Nesmiřitelným -, jak těch, jimž se zdá upocený a otrhaný nejen zevnějšek postav, ale bohužel i vnitřnosti příběhu. Paráda, zní od jedněch. Hype, kontrují druzí a nepřestávají se těšit na nějakou budoucí pecku.
Je jasné, že doslovný remake, třebas podle stejného scénáře, jen s populárními tvářemi dneška, by znamenalo vyhodit z okna pěknou kupu peněz. Divák je zhýčkaný, očekává silné stimuly, nejednoznačné charaktery, napínavé situace, svižné podání  a na méně než to by nepřišel. Na cestě k vlaku do Yumy se mu toho všeho dostává v míře vrchovaté. S přibývajícími kilometry v sedle, rostoucím nebezpečím a pod tlakem nových skutečností opadávají civilizační slupky a postavy se celkem nečekaně vybarví. Stávají se zvířaty, šelmami na lovu, obránci posledních hodnot, které si jsou schopny udržet a nebo hyenami. Postavy jsou živočišné, charakterově pokroucené a naprosto pragmatické. Takhle nějak jsem si svět divokého Západu vždycky představoval. Jen se objeví dostatečný důvod, jak získat něco navíc, civilizační nátěr je pryč.
V tomto smyslu 3:10 Vlak do Yumy  výstižně reprezentuje základní westernový motiv o vzniku společnosti z násilí. Ve filmu se umírá často, bolestivě a většinou úplně zbytečně. A nikoho to zjevně příliš netrápí. Přijdou další, stejně anonymní a naprosto postradatelní. Na oněch opěvovaných rukách, které vybudovaly Ameriku, ulpívá krev, ať   už patří k tělu scorseseovského Newyorčana, vysloužilého vojáka Unie, kovaného desperáta nebo náhodného žoldáka, který si chce přivydělat 200 dolarů na trochu mizerného chlastu. Soudy jsou daleko, právní řád má mnoho děr, celá země se po nedávné válce teprve staví na nohy  – a tak nezbývá než se zajistit jak kdo dokáže. Potud paráda. Cítíte, že v tomhle světě je možné úplně všechno, být nuzákem, vypracovat se na bosse. Cokoliv. Kontext, výprava a „vedlejší sdělení“ fungují, protože zrovna tyhle věci jsou s dostatečným rozpočtem OK skoro vždycky.
Nic zásadního vlastně nejde vytknout ani Mangoldovu režijnímu vedení, které zcela jistě zalátalo spoustu trhlin ve scénáři, aniž jsme si toho všimli, a podtrhává jednotlivé herecké výkony i výše zmíněný background. Bohužel, scénář je mírně řečeno nedomrlý. Na několika místech jsem měl pocit, jakoby se točilo podle nevycíděné verze, ve které ještě zbylo spousta kazů. Nerad to říkám, na několika klíčových místech mi situace, reakce postav a dialogy přišly doslova hloupé. Postavy permanentně kmitají mezi úvratěmi „dobrý“ a „zlý,“ pod tlakem okolností dávají průchod svým pravým motivacím, a nikdy není jasné, kde se střelka nakonec zastaví. Což není ani nejmenší problém, jednoznačnost by byla na závadu. Když se však postavy žádným způsobem nepoučí a za pár minut se nachytají do takřka stejné pasti, už si o nich začínám myslet něco zlého. Nebo o jejich scenáristech. Ti byli tři – první dva jako tvůrčí tandem, třetí byl zjevně přizván jako script doctor. A podle toho taky film vypadá. Pokud byl scénář prvních dvou učesaný a funkční, tak po zásahu třetího není. Možná mu však křivdím a předělával jak mohl.
Chápu, co přibližně chtěli sdělit. Je mi sympatické, jak načrtli Evansovu (Christian Bale) postavu, všechno to její buldočí  vypětí a umanutost,  se kterou je v eskadře na vlak do Yumy. Pochopil jsem dokonce i to, proč se Wadeovi  nakonec svěří a dělá něco jiného, než původně chtěl.  Nechápu však postavu Bena Wadea (a jeho svět), která je podle mého soudu a) špatně napsaná,  b) špatně gradovaná a konečně c) špatně obsazená až příliš sympatickým hercem (který se na druhou stranu příliš nepředřel). Wade (Russell Crowe) se jednou chová jako naprostý ass**le, jindy jako totální oběť okolností, kterou krušné dětství a krutý svět naučily myslet jen na sebe.  Je to trochu ve stylu "šlápli jste mi na autíčko a proto jsem vrah," ale budiž.  Ve světle pointy během přestřelky na perónu se bohužel vyjeví, že z nás tvůrci od 40. minuty dělají naprosté blby. Scenáristé nás vodí doprava doleva, vytvářejí zdání peripetií, nechají zamordovat tucty lidí a postavy mudrovat o nesmrtelnosti brouka, aby se nakonec zjistila strašně banální skutečnost. Tak banální a hloupá, že vám jednou provždy pokazí celý film a přesvítí všechny jeho kvality. Které jsou místy nesporné. Já bych Wadea hezky hned na začátku svázal do kozelce a bylo by. Pak už by šlo jen stěží vytvářet zdání, že tu taky o něco jde. Evans by dostal svoje dvě stovky, vlak by do Yumy  odjel... a dál, děj se vůle Páně.
Pokud vás do blaženého stavu uvede šik forma a víc už nepotřebujete, budete spokojení.  Po obstojném Walk the Line jsem od Mangolda očekával podstatně jiný výkon.  Paradoxně by to možná napravilo pár starých dobrých klišé.
P.S. Každopádně: Ben Foster rulez, ani se nedivím, že ho dali na plakát. Řekli byste mu, že nemá ani třicet?

O FILMU
V roce 1953 byla v Dime Western Magazine publikována krátká povídka Elmore Leonarda „3:10 to Yuma“. O čtyři roky později ji podle scénáře Halsteda Wellese převedl na filmové plátno Delmer Daves. Jednoduchý příběh dvou mužů stojících na opačných stranách zákona tehdy sedmnáctiletému Jamesi Mangoldovi učaroval: „Film mě naprosto uchvátil, protože kladl jednoduché otázky ohledně morálky, odvahy, cti a rodiny. Charaktery Bena Wadea a Dana Evanse nebyly černobílé, ale do detailu propracované.“
Mangolda původní 3:10 to Yuma inspiroval při režírování jeho druhého filmu Země policajtů, se Sylvesterem Stallonem v hlavní roli. Během natáčení thrilleru Identita se mu v hlavě začala rodit myšlenka na remake tohoto westernu, ale ze současného úhlu pohledu. Mangoldova dlouholetá producentka Cathy Konrad byla nadšená potenciálem remaku s přesvědčením, že současní diváci ocení příběh obyčejného muže, vrženého tváří v tvář nejdrsnějším okolnostem, které během svého života zažil.
Zatímco Mangold pracoval na dramatu Walk the Line, najali s Cathy Konrad scenáristický team „Michael Brandt a Derek Haas“, aby pracovali na úpravách scénáře 3:10 Vlak do Yumy. Cesta bandity s eskortou z Bisbee do Contentionu se v jejich podání stala mnohem dramatičtější a košatější.
3:10 Vlak do Yumy zobrazuje svět, kde násilí je stejně přirozené a běžné jako korupce. Je to místo, kde Ben Wade, charismatický, ale nelítostný zabiják, nemůže jen prosperovat, musí se pokusit stát legendou. Wadeův nebezpečný záměr, charisma a bezcitnost jsou pro film klíčové. Aby Mangoldovi vyšla jeho vize s modernizací westernu, věděl, že nejdůležitějším bodem bude herecké obsazení dvou hlavních rolí. Bylo důležité najít někoho, kdo dokáže divákům zprostředkovat pocit mužnosti, síly, šarmu, nesmlouvavosti a bezcitnosti. S touto myšlenkou byl pro roli prohnaného, úskočného a zároveň charismatického bandity Bena Wadea jasnou volbou držitel Oscara Russell Crowe. Pro Crowea bylo přijetí role snadným rozhodnutím: „Již dlouhou dobu jsem chtěl s Jamesem Mangoldem pracovat a charakter Bena Wadea mě přitahoval a toužil jsem si tu roli zahrát. Wade je člověk, který má bystrý úsudek a činí neúprosná rozhodnutí, člověk, který nikdy neudělal nic dobrého, ale také neočekává slitování ani soucit.“
Christian Bale představuje Dana Evanse, utlačovaného rančera a veterána Občanské války, který znovuobjevuje smysl pro povinnost a morálku, zatímco plní slib dopravit Bena Wadea na vlak do Yumy. Mangold měl o váhavém hrdinovi jasnou představu: „Dan Evans je zahořklý člověk, který žije život svázaný minulostí a snaží se vyrovnat s překážkami, které mu osud staví do cesty. Bylo pro mě zajímavé obsadit do té role někoho, z koho čiší neuvěřitelná síla, jako z Christiana Balea. Christian má v očích zvláštní druh klidu a čestnosti, kterou jsem si pro roli Evanse představoval.“ Bale přijal roli více než dychtivě: „Čtu mnoho scénářů, ale velmi zřídka mě některý okamžitě chytí. A tohle byl jeden z nich. Byl to klasický příběh o morálce, jako mnoho jiných westernů. Ale byla v něm neuvěřitelná dynamika mezi Evansem a Wadem, mezi kterými vzniká během jejich třídenní cesty zvláštní pouto a přátelství. V tom příběhu je obrovský souboj dvou odlišných vůlí, střet dvou filozofií. Oba mají naprosto rozdílný přístup, jak se s životem ve společnosti vyrovnat.“
Role nejhoršího zločince a bezcitného vraha, naprosto oddaného svému bossovi Benu Wadeovi, připadla Benu Fosterovi. Ten své herecké umění dokázal např. ve filmech Rukojmí, X-Men: Poslední vzdor, Alpha Dog. Postavě bandity Charlieho Prince dodal chlad a krutost, ze které běhá mráz po zádech.
Roli lovce odměn Byrona McElroye si zahrála hollywoodská legenda Peter Fonda. Ten má na svém kontě přes 70 filmů, z nichž nejslavnější je dnes již kultovní Bezstarostná jízda. V loňském roce jsme ho mohli vidět společně s Nicholasem Cagem ve filmu Ghost Rider.
Natáčení filmu probíhalo v Novém Mexiku a trvalo 54 dnů.

Ocenění:
Academy Awards
2008 - Marco Beltrami (Nejlepší hudba) (nominace)
2008 - Nejlepší mix zvuku (nominace)

Critics Choice Awards
2008 - Marco Beltrami (Nejlepší hudební skladatel) (nominace)

The Saturn Awards
2008 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)
2008 - Ben Foster (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
V českém znění: Libor Hruška - Russell Crowe (Ben Wade), Martin Stránský - Christian Bale (Dan Evans), Zbyšek Pantůček - Ben Foster (Charlie Prince), Radek Škvor - Logan Lerman (William Evans), Marek Libert - Alan Tudyk (Doc Potter), René Slováčková, Michal Michálek - Kevin Durand (Tucker), Jitka Moučková, Hana Krtičková, Radek Hoppe, Zbyšek Horák, Radovan Vaculík, Bohuslav Kalva, Jiří Zavřel - Peter Fonda (Byron Mc Elroy), Jaroslav Horák, Kateřina Halešová, Marek Páleníček - Benjamin Petry (Mark Evans)
Překlad: Michaela Hudecová
Výroba: Andrea Sotáková
Zvuk: Martin Porubský
Produkce: Milan Soták
Úprava dialogů: Zdeňka Sedláčková
Režie: Hana Krtičková
Vyrobila: Saga TV s.r.o. pro Intersonic v roce 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.3.2008 Intersonic
Premiéra USA: 7.9.2007 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.7.2008 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 853 003
Tržby celkem - $ 70 016 220
Návštěvnost v ČR 7 697
Náklady (Rozpočet) - $ 55 000 000
 
Tvůrci a herci
James Mangold (Režie), Cathy Konrad (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Phedon Papamichael (Kamera), Michael McCusker (Střih), Lisa Beach (Casting), Sarah Katzman (Casting), Andrew Menzies (Scénografie), Greg Berry (Scénogrfaie), Jay Hart (Scénografie), Arianne Phillips (Kostýmy), Donald Sylvester (Zvuk), Paul Massey (Zvuk), David Giammarco (Zvuk), Kathrine Gordon (Masky), Jane Galli (Masky), L. Taylor Roberts (Masky), Russell Crowe (Herec), Christian Bale (Herec), Logan Lerman (Herec), Dallas Roberts (Herec), Ben Foster (Herec), Peter Fonda (Herec), Vinessa Shaw (Herec), Alan Tudyk (Herec), Luce Rains (Herec), Gretchen Mol (Herec), Lennie Loftin (Herec), Rio Alexander (Herec), Johnny Whitworth (Herec), Jason Rodriguez (Herec), Kevin Durand (Herec), Chris Browning (Herec), Chad Brummett (Herec), Forrest Fyre (Herec), Luke Wilson (Herec), Benjamin Petry (Herec), Arron Shiver (Herec), Sean Hennigan (Herec), Girard Swan (Herec), Christopher Berry (Herec), King Orba (Herec), James Blackburn (Herec), Billy Lockwood (Herec), J. Nathan Simmons (Herec)
 
2007/122/USA/Western, Drama, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Hned v první den natáčení došlo k vážné nehodě, po níž musel být usmrcen vážně raněný kůň a hospitalizován jeho jezdec. Vyšetřování American Humane Association (obvykle dohlížející na práva zvířat a udělující proslulé právo napsat do titulků, že při natáčení nebyla žádná zraněna) dospělo k závěru, že šlo o nešťastnou shodu okolností a nikoli chybu na straně produkce.
- V Severní Americe film utržil 53,6 milionu dolarů, celosvětově to bylo 70 mil.
- Dostavník, na němž byl připevněn kulomet, táhl při natáčení automobil, a ne koně, jako je tomu ve filmu.
- Když Ben Wade (Russell Crowe) cituje z "Bible", spojí dva verše dohromady, ač má jít o citaci jen z knihy "Přísloví". Jde o verš 25 z knihy "Přísloví", kapitoly 16 ("Někdy se člověku zdá cesta přímá...") a verš 9 z knihy "Letopisů", kapitoly 28 ("... Hospodin zkoumá srdce..."). Ve scéně, kde cituje "Bibli" poprvé ("Kdo střeží svá ústa, chrání svou duši, kdo příliš otvírá své rty, na toho přijde zkáza."), je citace naopak přesná.
- Do rolí Dana Evanse (Christian Bale) a Bena Wadea (Russell Crowe) byli původně zvažováni Eric Bana a Tom Cruise. Byl to právě Cruise, kdo za sebe navrhl Balea jako náhradníka.
- Mezi záběrem na hodiny, které ukazují čas 3:00, a příjezdem vlaku uběhne přesně 10 minut, korespondujících s názvem snímku.
- Puška, kterou ve filmu používá Dan Evans (Christian Bale), je Spencer 1860 Carbine.
- Nádherný kolt se zlatým křížem na střenkách rukojeti, jejímž majitelem je postava Bena Wada (Russell Crowe), nese označení "The Hand of God Colt Single Action Army 4 3/4 Fast Draw model - .45".
- Vousatý mužík, kterého doktor u tunelářů praští lopatou, je expert na zbraně, který pracoval jako poradce filmařů.
- Rozpočet činil 55 milionů dolarů.
- Týden před koncem natáčením zasypal sníh ulice, které měly být podle scénáře vyprahlé. Dělníci museli vše očistit a pro další úpravy bylo zapotřebí 89 náklaďáků suché zeminy.
- První klapka padla 23. října 2006 a poslední 20. ledna 2007. Film se natáčel 54 dní v Novém Mexiku za finančního přispění New Mexico's Film Investment Program.
- Rozestavěná budova, kterou Ben (Russell Crowe) a Dan (Christian Bale) během závěrečné přestřelky probíhají, původně měla být dokončena, produkci však na její dostavbu nezbyly peníze.
- Povídka Elmorea Leonarda "Three-Ten to Yuma", která posloužila jako předloha filmu, byla publikována roku 1953 v Dime Western Magazine. Na filmové plátno ji již v roce 1957 převedl Delmer Daves (3:10 Vlak do Yumy).
 
Odkazy