Mimořádná událost / Mimořádná událost (2022/103/Česko/Komedie, Drama) 63% -Originál DVD-

23.10.2023 14:10
JEDNOU VĚTOU
„Jak ten vlak zastavíme? Už to někdo zkoušel dát do Googlu?. Komedie Jiřího Havelky. Podle neskutečné události."

OBSAH
Malebnou českou krajinou projíždí motoráček. Lidé uvnitř sedí, švitoří, nebo naopak mlčí, pokukují z oken nebo pospávají. Vlak se náhle porouchá a strojvůdce Miloš musí vystoupit z vlaku, aby poruchu napravil. Vlak stojící v mírném spádu se však samovolně rozjede zpět do výchozí stanice a vyděšenému Milošovi nezbývá než se poklusem vydat za ním. Cestující ocení, že zase jedou, ale záhy si uvědomí, že špatným směrem. Hlasitě protestují a dožadují se informací. Kabina strojvedoucího je neprodyšně uzavřená a nikdo se zpoza dveří neozývá. Mezi cestujícími se šíří první ataky paniky – že by to byl únos, pomsta nebo naprosté selhání systému? Kontakt s okolím prostřednictvím mobilních telefonů selhává a nepomáhá ani zoufalý křik z oken. Cestující za pomocí brutálních prostředků a myslivcovy pušky otevřou dveře obou kabin strojvůdce, ale dosáhnou pouze potvrzení svých nejhorších očekávání, a to - že motoráček nikdo neřídí… (CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Něco na tom Jirkovi Havelkovi musí být, když už se mi po druhé stalo, že jsem viděl jeho film a svým stylem a humorem mi připomněl nejslavnější komediální období československé filmové éry. Mimořádná událost je mimořádný film. Stylem, humorem, provedením. Herci záměrně přehrávají, ale nedochází tu k parodii. Každá z těch postav je osobitá, zábavná. Mnohdy i hodně zajímavá. Těch 103 minut uteklo v tom motoráčku jako prd, a že jsem si to tak užil neovlivňuje ani to, že rád jezdím vlakem. Tohle je opět povedená záležitost a ctí kvality režiséra předchozího filmu. Už teď se nemůžu dočkat, s čím přijde příště. (Malarkey) 4*

Po tom, co se mě Jirka Havelka získal na poli divadelním (doporučuji Vraždu krále Gonzaga v DD ) mu to zjevně nestačilo a rozhodl si mě získat i na poli filmovém a opět více než úspěšně. Na příběhu, který ač působí úplně absurdně se skutečně stal a na velmi pestré skladbě postav (podle posledního titulkového záběru, jestli teda nebyl fejk soudím že i docela totožné ) opět dává svým jedinečně vtipným šarmem na dno duší českých povah. Dialogově hodně nabušená jizda vlakem ve který humor rozhodně nemá zpoždění a napsané postavy předvádí ve vlaku suverní jízdu zábavy. Velmi mě pobavilo i dění mimo vlak, které mě přišlo snad ještě vtipnější než v samotným vlaku. Moc se mě líbí i práce Jirky Havelky s herci, tady působí týmově, nikdo nevyčnívá, ale současně všichni mají výrazný podíl na vydařeném celku a to včetně dětských herců. V současné době není v kinech nic co by dokázalo rozesmát lépe a dalo tak alespoň na chvíli zapomenout na dění mimo kinosál. (Enšpígl) 4*

Ačkoli se film z větší části odehrává v jedoucím vlaku, pocitově mi přišlo, že stojí několik hodin na místě a bez posunu, gradace nebo katarze recykluje určité tiky a repliky. Rytmus vyprávění je spíš zadrhávající než plynulý, skeče a historky na sebe nejsou hladce napojovány, působí jako autonomní segmenty. Místo toho, aby postupně došlo k semknutí vyprávění, k propojení jednotlivých postav opakujícími se motivy, ještě víc se rozevírá. Přibývá postav, lokací i podzápletek. U jistých postav těžko určit, jaký vzorek společnosti, typický znak češství nebo mechanismus vypořádávání se s krizovou situací reprezentují, proč ve filmu vlastně jsou. Komičnost jiných, třeba záštiplné manželky-alkoholičky nebo vynervované samoživitelky, pak nestojí pouze na tom, že uvažují stereotypně. Samy zosobňují rozšířené stereotypy. Film ve snaze o vtipnost za každou cenu občas chytá křeč a zbytečně často sází na prvoplánové vtipy, kdy se někdo pozvrací nebo řekne, že není píča. Nesourodý tentokrát oproti Vlastníkům není jen kolektiv lidí spojených uzavřeným prostorem, ale celý film, stylisticky rozkročený mezi němou groteskou, absurditou a parodií hollywoodských katastrofických filmů, s náběhy na satiru společenskou, politickou a mediální. V poslední disciplíně podává nakonec nejlepší výkon. Titulní Mimořádná událost je míněna ironicky. Tou se jízda odbrzděného vlaku stává až přispěním médií lačných po senzačních zprávách. Ve skutečnosti se ve vlaku odehrává nedůležitá fraška, kterou jen její přímí účastníci, kterým chybí odstup, prožívají jako něco zlomového. Právě neschopnost novinářů poodstoupit, odlišit tragédii od komedie, a věnovat se namísto kravin podstatným tématům současnosti, Havelka trefně pojmenovává. Škoda, že se k této pointě dobírá hodně klopotně, s množstvím rušivých odboček a únavných mezizastávek. 50% (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Herec a divadelník Jiří Havelka si s Vlastníky připsal zásah do černého. V kinech film vidělo více než 320 tisíc diváků a úspěch potvrdilo ocenění scénáře Českým lvem i Cenou kritiky. Navzdory mnoha kvalitám však Vlastníkům šlo i leccos vyčíst – třeba přílišnou stereotypizaci postav či střelbu do poněkud snadných terčů. To se ale s druhým filmem určitě doladí, no ne?
Tentokrát si Havelka nevybral modelovou situaci jako v případě Vlastníků, nýbrž vycházel ze skutečné, pár let staré události. Na lokální trati tehdy ujel strojvedoucímu vlak s 11 pasažéry. Žádná tragédie se nestala, ale Havelka mimořádné situace využil jako výchozího bodu k dalšímu satirickému zamyšlení. V tomto případě bohužel oproti Vlastníkům (či jiným satirám posledních let) nevymyslel mnoho nového.
Ocitáme se ve starém motoráčku na jinak opuštěné železniční trati. Skladba cestujících se na první pohled vzpírá nejtypičtějším stereotypům, během odhalování charakterů se však ukáže, že několik klasických figurek nechybí: Zahořklý xenofobní myslivec (Ctirad Götz), bodrá tetka se zabalenými řízky (Marie Ludvíková), rozhádaný manželský pár v krizi (Igor Chmela a Jana Plodková), mladá matka zaujatá více mobilem než dítětem (Jenovéfa Boková) a řada dalších. Mladičký Oliver Vyskočil hraje přechytralého chlapečka a Jaroslav Plesl zase majitele krematoria, u něhož je inspirace Karlem Kopfrkinglem zjevná na první pohled.
V součtu se jedná o nesourodou směs pár nebanálních postav, jež by zasloužily hlubší rozpracování (Chmela, Boková), a karikaturně jednorozměrného zbytku. Havelka navíc výpověď zatěžkává dalšími odbočkami, vycházejícími ze skutečných událostí. Ať už se jedná o historku o bábě pod kořenem, Hamáčkův červený svetr, pokus o teroristický útok ze strany pomateného důchodce či další anekdoty, postupně se jich vyjevuje takové množství, že se důsledného rozkreslení nedočká žádná z nich. Kvůli přehršli témat i postav nemůže nic pořádně vyznít, vše je potřeba dohrát, dopovědět.
A je to škoda, protože potenciál je na první pohled patrný: Sada šikovných herců, nesporné řemeslné dovednosti Havelkova týmu i inteligentní tvůrce v pozadí. Jenže výsledek působí jako sequel Vlastníků, v němž musí být všeho více, a tak stejně jako se postavy odlišují svou propracovaností, tak i humor přeskakuje od popkulturních narážek přes politicko-společenské proklamace až k občasnému slapsticku.
Zároveň Havelka využívá svých oblíbených zpomalovaček a osudových detailů tváří – rovněž nic nového oproti Vlastníkům, kterým se jinak díky omezenému záběru vyprávění podařilo udržet sílu výpovědi. Zde je však na škodu i stominutová stopáž, vzhledem k anekdotické povaze díla přece jen trochu přestřelená. Přesto nelze výsledku upřít řadu zábavných momentů, které v jednotlivostech docela pěkně fungují.
Havelka by se možná rád přiblížil satirické genialitě a údernosti třeba takového Miloše Formana, zůstává však až příliš bezpečně zakopán v pozici liberálního mileniála, který se nezdráhá vysmát buranství, kognitivním zkreslením a zapšklému čecháčkovství. Svou kritikou s minimem ochoty pochopit „druhou stranu“ (kterých je však reálně ještě mnohem více) však do značné míry dělá přesně totéž.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Podle neskutečné události trvající přesně 14 minut.  Ze železniční stanice Kolešovice vyjede motorák. Spěšně se za ním rozjede cyklista s prázdným dětským bicyklem na tažné tyči.  V lokálce cestuje Kamila s dcerou Sofií, obě si krátí čas sledováním mobilů. Děvčátku se chce na záchod, jenž se zdá být obsazen. Další pasažéři, trampští manželé Hálovi, vedou napjatou konverzaci. Roman Hála si jízdu vlakem užívá, jeho žena Romana by dala přednost autobusu.  Hovorná elegantní důchodkyně Marie upozorní odměřenou Kamilu, že toaleta v zanedbaném vlaku bude spíš uzavřená. Neúspěšně ji požádá o její místo u okénka, vyhoví jí až Roman.  Mladého muzikanta trojčlenné kapely, která cestuje na koncert, napomene starší myslivec kvůli nohám na sedadle.  Marie z problémů na železnici viní národního dopravce, který má monopol. Roman ji upozorní, že trať před plánovaným zrušením zachránili chataři spolu s místním starostou a hejtmanem. Pomohlo jim to ve volbách. Podle Hály je nejbezpečnější doprava letecká, již vdova Marie využívala často při cestách za manželem do Anglie. Zaujme ji, že zálesák čte Houellebecqův román Podvolení. Trojice vymýšlí originální název své skupiny, nerudný myslivec je dál okřikuje.  Roman s Marií si vyprávějí roztodivné historky. Žena má stejnou termosku jako Romana.  Strojvůdce zastaví vlak uprostřed krajiny a vystoupí, aby opravil závadu.  Osamělého zvídavého chlapce Petra v cyklistickém dresu upoutá inženýr Karaivanov, který zdědil pohřební ústav. Vyptává se ho na detaily z kremace.  Otec supí na kole.  Kytaristovi náhlé přerušení jízdy připomene filmové horory. Kamila se snaží dovolat matce kvůli vyzvednutí dcery, spojení se však přeruší. Petr si o zpožděních vlaků povídá s inženýrem, který zůstává v klidu, nikam totiž nespěchá. Hála Marii vypráví o odlehlé chatě, kam jezdí na víkendy. Žena se ptá na riziko možných krádeží, podle Romana jsou uvnitř cenné jen staré kukačky. V setmělé chatě někdo svítí baterkou a zmíněné hodiny sbalí do brašny.  Vlak se z kopce samospádem rozjede. Strojvůdci se nepodaří otevřít automaticky zamčené dveře.  Cestující si všimnou, že vůz jede v opačném směru. Sofie, která nesnese jízdu v protisměru, si pozvrací mobil. Kapela dostane strach, že první honorovaný koncert nestihne. Myslivec utrousí narážku na bubeníkův romský původ.  Strojvůdce běží za motorákem.  Kamila očekává, že jim změnu trasy někdo oznámí. Petr si notuje s inženýrem v teoriích vnímání pohybu. Znepokojení pasažéři odhadují příčiny změny směru jízdy. Roman myslí, že se objevila překážka na trati jako spadlý strom či sražená zvěř, jeho žena tipuje sebevraha. To zaujme Petra s inženýrem. Romanu napadne, že kvůli možné výluce nakonec pojede autobusem.  Strojvůdce běží po kolejích.  Marie nabízí spolucestujícím chleby s řízky, o svačinu nestojí nervózní Kamila. Roman všechny uklidňuje s tím, „že se nic neděje“ a prohlásí, že „jde zjistit, co se děje“.  Cyklista stíhající vlak už nemůže.  Hála nedostane žádnou odpověď z kabiny strojvůdce, za kliku však nevezme. Cestující spekulují o kolapsu řidiče a vypočítávají možné zdravotní důvody, jež glosuje všeználek Petr. Kamila zjistí, že kabina je zamčená. Podle Romany by strojvůdce mohl být mrtvý. Myslivec navrhne zámek ustřelit, což ostatní zavrhnou jako příliš nebezpečné.  Vyčerpaný řidič klopýtá v kolejišti.  Pasažéři řeší, co jim hrozí v nikým neřízeném vlaku. Roman to nevidí tak černě, po nevytížené trati už nic nepojede. Kamila i přes varování myslivce zatáhne za záchranné brzdy, nic se však nestane. Kytarista nadhodí, že jde o únos, ostatní přemýšlejí o motivu. Roman rozvíjí teorii, že jde o pomstu, a zjišťuje vzájemnou provázanost přítomných. Jeho žena pravidelně upíjí z termosky. Vyjde najevo, že hudebníci měli pletky s Kamilou, což by mohlo naštvat jejího exmanžela. Jeden z trojice připomene 11. září a myslivec nato fantazíruje o teroristech, kteří zlikvidovali strojvůdce a nyní řídí vlak. Podroušenou Romanu pobaví, že by se na místní lokálce vyskytl zradikalizovaný islamista.  V prázdné chrášťanské zastávce vyzvání telefon. Snaží se tam dovolat kolešovický přednosta. Na nástupiště dorazí Kamilina matka.  Roman neúspěšně shání u spolucestujících mobil. Myslivec s muži vyrazí k zamčené kabině s nabitou puškou. Zbraň se mu nejdřív zasekne a svou neohrabaností zaktivuje hasicí přístroj. Z chodbičky zamořené plynem Karaivanov vynese Petra a vyjde z ní „anděl smrti“: maskot papouška z obchodního centra. Je to okradená brigádnice Soňa, která cestovala na záchodě. Její funkční mobil spadl do toaletní mísy, malá Sofie ho spláchne. Z přístroje na kolejích se ozývají hlasy Soniných rodičů.  Strojvůdce vytrvale běží za vlakem.  Chlapi v čele s myslivcem opět zamíří ke kabině, zaujme je, že vlak jede pomalu. K rozbití dveří použijí poslední bezpečnostní kladívko.  Kamila shání pití pro Sofii. Marie tvrdí, že nic nemá, a nabídne rumové pralinky, do nichž se pustí Romana.  Nešikovného myslivce vystřídá v dobývání kabiny akční bubeník, který dveře prorazí pěstí.  Výjev vlaku projíždějícího lesem natočí mobilem mladá žena, která si šla k trati odskočit. Nahrávku zveřejní na sociální síti a před běžícím strojvůdcem, který si chce půjčit telefon, prchne.  Muže v prázdné kabině zaujme vzdálené vyzvánění telefonu.  Romana Marii prozradí, že v termosce má vodku, důchodkyně v ní převáží manželův popel, aby předešla obstrukcím na letišti.  Muži objeví v koutě pod kabátem spícího starce. Toho vyděsí zaměstnanec pohřebního ústavu. Jako válečný veterán těžce nese představu, že „zemřel“ ve vlaku. Býval letcem RAF a nyní cestuje na besedu se skauty. Ostatní zajímá jeho bezpečnostní přístroj s SOS tlačítkem, jenž však nemá baterky.  Video s vlakem má na internetu ohlas.  Vyzvánění telefonu vychází z protilehlé kabiny. Opilá Romana logicky usoudí, že ta zamčena nebude, a uštědřuje rady mužům v záchranné akci. Marie již jednou rozvedené Romaně popřeje, aby se jí vydařilo alespoň třetí manželství. Ta si stěžuje na nedostatek mužů, s čímž souhlasí i Kamila. Hálová muže připodobní k matrjošce, pod velkým chlapem se skrývá ubrečený malý kluk. Marie si s manželem nejlíp rozumí až nyní, po jeho smrti.  V otevřené kabině zvedne Roman vyzvánějící mobil. Vyslechne rozčileného přednostu Kolešovic, který spěchá na koncert. Muž ze stanice zahlásí, že strojvůdce odepisuje ze služby, a kancelář opustí. Roman se už zpátky nedovolá a mimořádnou událost „nahlásí“ jen automatu zákaznické linky. Myslivec mobil vyhodí z vlaku, aby ho nemohli lokalizovat teroristé. Roman ostatním tvrdí, že pomoc je na cestě. Inženýr zahlédne za vlakem běžícího strojvůdce.  Hejtman kraje a jeho poradci vybírají volební slogan. Asistentka jim ukáže nahrávku kolující na internetu: samovolně jedoucí motorák s plakátem politika s heslem „Necouvneme“, v němž ozbrojený muž ohrožuje cestující. Video má mnoho zhlédnutí, poradce navrhne svolat krizový štáb.  Na nádraží v Chrášťanech se scházejí lidé čekající na vlak. Motorák s křičícími pasažéry projede kolem policejní hlídky, která je vyhodnotí jako opilé a pro radost jim zahouká sirénou. Zloděj v lese se zvuku lekne a odhodí tašku s lupem. Policisté ignorují dobíhajícího strojvůdce.  Roman spolucestujícím zatají, že se nedokázal s nikým spojit, a ujišťuje, že pomoc určitě dorazí.  Hejtman a jeho lidé analyzují záznam. Nevědí, co si mají o podivné situaci myslet. Nemohou ani zjistit, zda vlak už do malé stanice přijel, pozici výpravčího totiž již dříve zrušili. Poradkyně navrhne lokalizovat mobil.  Vynervovaný bubeník ostatní emotivně vyzve k jednotnosti bez ohledu na barvu pleti. Požádá muže, aby se některý z nich ujal řízení. Všichni se upnou na Romana, instruktora autoškoly. Ten se psychicky sesype. Do kabiny se vypraví letec v uniformě s metály, Petr mu poskytne přesné informace o stroji. Než se voják v kabině zorientuje, motorák srazí muže, vlekoucího přes koleje kmen stromu. Do vzduchu se rozlétnou letáky. Šokovaný stařec na řízení rezignuje.  Autorku videa zvou do televize, žena chce natočit další videa s vlakem.  Roman zvedne lístek „Allahu akbar“, což myslivce utvrdí v teorii o teroristech. Mezi ně zařadí podle „zaručených“ indicií i Hálu a přikáže mu otevřít batoh. Ten se však agresorovi na manželčin popud postaví s kladívkem.  Krizový štáb zjistí, že myslivec ve vlaku je trestně stíhaný za zneužití záchranné brzdy a za zranění kolegy. Považují ho za profíka, který se nenechá dohledat.  Poradce uvítá zájem televize o hejtmana i přesto, že ten o vlaku nic neví. Funkcionář aspoň povolá složky integrovaného záchranného systému a do jejich příjezdu domluví se starostou Chrášťan a s místními hasiči stav pohotovosti.  Muž sražený vlakem se probere a nechápe, jak mohlo dojít ke kolizi na obvykle prázdné trati.  Roman šílenému myslivci se zbraní ustoupí, ten je znepokojen jeho batohem. „Specialistka v ochranném obleku“ Soňa v něm objeví zpěvník a další ukradené kladívko, jež solidárně zastrčí zpátky. Myslivec v mužovu nevinu uvěří, až když odříká Otčenáš.  Starosta Chrášťan vede záchrannou akci. Na koleje nechá položit jako zátaras nafukovací skákací hrad.  Moderátorka televizního zpravodajství informuje diváky o videu s neřízeným vlakem, jež se stalo internetovým hitem. Spojení s hejtmanem vypadne, jeho populistický projev tak nikdo neslyší. V relaci vystoupí rádoby uvědomělá autorka záznamu.  Inženýr pronáší při průjezdu tunelem mystické úvahy. Sofie se ve tmě zmocní Mariininy termosky, matka jí otře popel z pusy.  Roman přizná, že nahlášení události jen předstíral, aby dodal ostatním naději.  Odborník v televizi poukazuje na selhání lidského faktoru, častou příčinu nehod.  Zpanikařená Kamila marně hledá možnost úniku z vlaku.  Chrášťanští hasiči se připravují na příjezd stroje, na který čekají i myslivci a policejní hlídka.  Marie nabízí další chleby, Roman si po kuřecím řízku vybere vepřový. Bubeník si vezme jediný pro celou kapelu.  Myslivce napadne upoutat pozornost vábničkou. Venku zareaguje pouze jelen se zbraní zaseknutou v paroží.  Pasažéry vyděsí vysoký most na trati, na němž se začnou svěřovat se svými tajemstvími. Romana manželovi přizná, že nenávidí jejich společné víkendy i jeho samotného. Marie vyhodí termosku s popelem z okénka, protože nechce, aby s manželem zemřeli oba. Baskytarista přizná nelegální stahování filmů, kytarista jejich sledování, bubeník krádež jogurtu v dětství, myslivec spolupráci s StB, osamělý inženýr si vzal jednou nebožtíka k sobě domů, Kamila nenávidí spolužačku. Soňa se bojí, že zemře v kostýmu papouška, navíc jako panna. Za mostem si všichni oddechnou. Stařec s úlevou prozradí, že nikdy nebyl pilotem, kvůli oční vadě sloužil jen v kantýně.  V Chrášťanech myslivci zaútočí na jelena s flintou, který vběhne na koleje. Kulka zasáhne nafukovací hrad. Po příjezdu složek starosta zruší pohotovost, muži si gratulují k úspěšnému udržení pozic. Na nádraží vypukne veselice.  Romaně dojde vodka, myslivec vytáhne svoji lahev a nechá ji kolovat. Roman si od kluků půjčí kytaru a spustí trampskou píseň o muslimech a křesťanech.  Cyklista na nádraží v Chrášťanech marně hledá syna.  Pasažéři ve vlaku se uvolní. Kapela zahraje, Petr uhodne myslivcovo krycí jméno, opilá Romana poprosí manžela, aby ji prostě jen měl rád. Inženýr se zavře se Soňou na toaletě.  Vlak dorazí do Kolešovic, kde zastaví. Příjezd natáčí videobloggerka. Cestující překotně opouštějí vagon. Roman navrhne, aby vše, co se stalo ve vlaku, zůstalo jen mezi nimi.  Na tiskovou konferenci krizového štábu nikdo nedorazí.  Uřícený strojvůdce konečně nastoupí do vozu. Soňa vyběhne z toalety v Karaivanových šatech, on má kostým papouška. Strojvůdce se v hlášení omluví za komplikace způsobené zpožděním vlaku. Inženýr zjistí, že veterán je mrtev.  Rodiče odváží autem spokojenou Soňu.  Sraženého muže zajistí ozbrojená zásahová jednotka.  Paroží s propletenou flintou visí jako trofej na stěně.  Roman najde cestou k chatě s potěšením kukačkové hodiny, myslí, že bude mít dvoje.  Petr otci slíbí, že matce neřekne, že odjel sám vlakem.  Kolem Mariina tchána, sedícího u potoka, pluje termoska se synovým popelem.  Kamila s dcerou a matkou sledují reportáž o hrůzné jízdě vlaku bez strojvůdce, jež si vyžádala jednu oběť...
 
Postavy a obsazení
• Jana Plodková - Romana Hálová
• Igor Chmela - Roman Hála, manžel Romany, instruktor v autoškole
• Jenovéfa Boková - cestující Kamila
• Beáta Mikušová - Sofie, dcera Kamily
• Jaroslav Plesl - inženýr Karaivanov, vedoucí pohřebního ústavu
• Alois Švehlík - vojenský pilot Brukner
• Ctirad Götz - myslivec Josef Poledne
• Tereza Marečková - Soňa, brigádnice v nákupním středisku
• Václav Kopta - strojvůdce Miloš
• Kamila Trnková - videoblogerka Lenka
• Václav Vašák - hejtman Jiří
• Robert Mikluš - poradce Jiřího

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.2.2022 CinemArt
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.10.2022 CinemArt
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 18 560 087
Návštěvnost v ČR 131 674

FILMY V KOLEKCI DVD
Vlastníci gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa3/
Česko, Komedie / Drama, 2019
Režie: Jiří Havelka, Hrají: Tereza Ramba, Vojtěch Kotek

Mimořádná událost gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa19/
Česko, Komedie / Drama, 2022
Režie: Jiří Havelka, Hrají: Igor Chmela, Jana Plodková
 
Tvůrci a herci
Jiří Havelka (Režie), Marek Jeníček (Produkce), Martin Hůla (Hudba), Martin Štěpánek (Kamera), Darina Štěpánková (Střih), Margareta Abena (Casting), Dáda Němeček (Scénografie), Lenka Odvárková (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Jakub Čech (Zvuk), Kristýna Jurečková (Masky), Jiří Havelka (Scénář), David Dvořák (Scénář), Igor Chmela (Herec), Jana Plodková (Herec), Ctirad Götz (Herec), Jenovéfa Boková (Herec), Tereza Marečková (Herec), Beáta Mikušová (Herec), Oliver Vyskočil (Herec), Jaroslav Plesl (Herec), Alois Švehlík (Herec), Václav Kopta (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Fedir Kis (Herec), Daniel Horečný (Herec), Milan Koritják (Herec), Robert Mikluš (Herec), Magdalena Sidonová (Herec), Agáta Kryštůfková (Herec), David Dvořák (Herec), Václav Vašák (Herec), Rostislav Novák st. (Herec), Linda Bartošová (Herec), Marcela Augustová (Herec), Dominik Teleky (Herec), Dalibor Buš (Herec), Ondřej Cihlář (Herec), Petr Prokop (Herec), Jan Slovák (Herec), Pavel Nový (Herec), Miroslava Pleštilová (Herec), Patrik Vojtíšek (Herec), Petr Vršek (Herec), Kamila Trnková (Herec), Zdeněk Pecha (Herec), Miroslav Kumhala (Herec), Miloslav Maršálek (Herec), Jaroslav Veis (Herec), Daniela Voráčková (Herec)
 
2022/103/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu je zmíněn případ řidiče autobusu, kterému se udělalo nevolno, načež daný autobus musel zabrzdit cestující. I tato situace je inspirována obdobnou situací. Ve skutečnosti jsou doopravdy zaznamenány případy, kdy se řidiči autobusu udělalo nevolno takovým způsobem, že do řízení autobusu musel zasáhnout cestující a zastavit.
- Film obsahuje potitulkové scény.
- Herec Václav Kopta poprvé před natáčením nedostal scénář. Ve filmu nepromluví ani slovo.
- Televizní premiéru na stanici ČT1 zhlédlo 1,07 milionu diváků starších 15 let.
- Hlavní kulisou filmu je motorový vůz řady 810 (původní označení M152.0), který pro natáčení poskytla společnost KŽC. Tento „kolejový autobus“, známý snad ze všech tratí v ČR, byl vyroben v počtu 680 kusů. Ve filmu jsou zmíněny 3 jeho přezdívky, ale reálně si jich vysloužil víc: Orchestrion, Šukafon, RegioMouse, Autobus, Motorák, Čugála, Rachotina, Cukajdó, Skleník, Akvárko, Plevel, Šukomyš či Krabička.
- Inspirací pro představitele majitele pohřebního ústavu byl Ivan Genov, taktéž majitel pohřebního ústavu, který se sám nazýval noblesním funebrákem.
- Červený svetr, ve kterém se hejtman na konci filmu objeví, odkazuje na bývalého ministra vnitra Jana Hamáčka, který podobný svetr nosil v krizovém štábu během covidové krize.
- Během filmu můžeme slyšet zmínku o filmech Divoké historky (2014), Smrt čeká všude (2008) a Let číslo 93 (2006).
- Postavy na konci filmu nejsou skuteční aktéři, jedná se o komparz, který za herce zaskakoval.
- Scéna, kdy muž před vlak dával větev a měl u sebe papírky, z nichž i jeden byl s textem „Allah Akbar“ ukázaným ve filmu, je podle skutečné události, kdy v roce 2019 se senior snažil vykolejit vlak kládou s papírky kolem, které měly usvědčit muslimy jako viníky. K tomu nakonec nedošlo a byl odsouzen.
- Událost se stala 19. 2. 2019 na trase regionální železniční dráhy Studenec–Křižanov, mezi železničními stanicemi Velké Meziříčí a Křižanov. Ve vlaku se nacházelo 11 cestujících. Bezprostřední příčina byla nesprávná manipulace se vzduchovými ventily brzdového systému při odstraňování závady na střadačové brzdě. Vlak, který byl tvořen motorovou jednotkou typu Regio-Shuttle RS1 č. 95 54 5 841 002-9 výrobce STADLER PANKOW, jel bez obsluhy cca 4 kilometry průměrnou rychlostí 18 km, a poté byl mechanicky zastaven po 14 minutách jízdy ve výchozí stanici. Strojvedoucí vlaku se podle policie nedopustil trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Jeho jednání bylo přestupkem, který řešil Drážní úřad.
- V samém závěru filmu při závěrečných titulcích je v uniformě Bruknera (Alois Švehlík) neznámý stařík, který jej zastupoval ve scénách, kdy bylo možné mít dubléra.
- Film uzavírá píseň „Tunel jménem čas“ od skupiny Hoboes.
- Petr (Oliver Vyskočil) zmiňuje, že součet zpoždění všech vlaků národního dopravce za jeden rok je jeden rok. Ve skutečnosti je to ale výrazně více. Například v roce 2015 celkové zpoždění vlaků Českých drah dosáhlo až 12,398 milionu minut, což je v součtu téměř 24 let.
- Ve filmu se objeví jelen, který ukradl myslivci pušku. Jedná se o odkaz na skutečnou událost, která se stala v honitbě Horní Planá na Českokrumlovsku. Po jelenovi pátrali policisté. Puška byla nalezena po čtyřech měsících, policie následně rovněž ukončila pátrání po jelenovi.
- Autoři zanechali ve snímku referenci na důchodce Baldu, který na Mladoboleslavsku pokácel dva stromy přes železniční trať a kolem zanechal letáky s texty „Alláhu akbar“. Byl odsouzen na 4 roky za terorismus.
- Vypravění o paní, která uvízla pod kořenem, bylo inspirováno příběhem, který byl vysílan jako reportáž v pořadu Televizní noviny (od r. 1994) a následně se jako virální video rozšířil po internetu.
- Pravidelná osobní doprava na trati Krupá-Kolešovice byla ve skutečnosti ukončena v roce 2006.
- Kancelář hejtmana byla fiktivně umístěna do domu Radost na Žižkově.
- „Názvem si nadbíháme, ale samozřejmě doufám, že ano, že to bude pro diváky mimořádný zážitek v mnoha ohledech,“ řekl režisér a scénárista filmu Jiří Havelka.
 
Odkazy