Jako v bavlnce / I Care a Lot (2020/118/USA, Velká Británie/Krimi, Drama, Thriller) 70%

17.11.2023 18:45
JEDNOU VĚTOU
„Soudem jmenovaná zákonná zástupkyně podvádí svoje klienty, a místo aby o ně pečovala, získává nad nimi absolutní moc. Její nejnovější oběť má ale v rukávu nečekané eso."

OBSAH
Marla je zákonná zástupkyně, jež ovšem ve skutečnosti okrádá své staré klienty. Její nejnovější oběť má však mocné přátelé, kteří jí začnou jít po krku. Správně cynický mix černého komedie a thrilleru s výtečnou Rosamund Pike a neselhávajícím Dinklagem, jehož přepálený scénář plný absurdit rozhodně nesedne každému a někdo jistá příběhová řešení zkrátka nevydýchá. Když vás však tato žánrová hříčka plná překvápek chytne, nejspíš si ji solidně užijete.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Stylová, zábavná, přímočará jízda, která neubírá na napětí a hlavně baví postavičkami, ale i způsobem, jak je natočena. Jako v bavlnce nemá žádného hrdinu, naopak je tu jeden sviňák vedle druhého a Rosamunda Pike tomu všemu jako ta největší čůza pod sluncem s přehledem velí. Jelikož si ale za poslední rok a půl oblíbila Českou republiku, tak já si na oplátku oblíbil jí. Tak, že se za vítězný Glób u její role vůbec nedivím. Ona tu jede totální pecky, ale abych nekřivdil samotnému filmu, tak ostatní herci taky kouzlí a scénáristicky je to parádní dvouhodinová laskomina. (Malarkey) 4*

Rosamund tady hraje takovou asociální bezcharekterní píču, schopnou kvůli bohatsví čehokoli, že se až divím, že není v české politice, nebo že už rovnou není naší premiérkou či prezidentko . No nic, přejdu k filmu, který mě opravdu bavil , měl neskutečný sexy šmrnc, takový laškovní napětíčko, kdy každej chvilku tahá pilku a jak to vlastně celý dopadne mě opravdu zajímalo, ten před konec mě trošku zklamal, ale úplný závěr až na tu úplnou finální scénku, kteoru si mohli tvůrci odpusit mě zase nadchl. Rosamund su svou svini náležitě vychutnová a opravdu baví. Nádherný dvě hodinky. (Enšpígl) 4*

Blakeson zaujal dvěma věcmi. Navzdory současným trendům vystřídal bílého bezcharakterního heterosexuálního muže bílou bezcharakterní lesbickou ženou a jako hlavní postavy proti sobě postavil do ringu dvě zla. Problém ovšem je, že jedno je všehoschopné a to druhé neschopné a můj interest kolem fešáckých domovů důchodců, soudů a cílevědomého mamonu začal ochabovat. Řekněte mi, kolik je potřeba v reálném světě zlomit prstů na ruce, aby v ní člověk udržel telefon a napravil své špatné rozhodnutí? Důmyslné sketě v oblaku elektronické cigarety ani Půl-Rasputinově sestavě na mafiánských kruzích už postupem času nešlo moc věřit..(Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Rosamund Pike byla jeden čas považována za sympatickou, ale ne úplně výraznou herečku, kterou by si člověk dal do své osobní topky. Když se však před sedmi lety objevila ve Zmizelé Davida Finchera, silná část diváků tento názor přehodnotila. Coby bezcitná mrcha zkrátka zaválela a zařadila se mezi herečky, jež jsme najednou chtěli sledovat. I když svůj největší úspěch od té doby netrumfla, před kamerou ji minimálně já vždy vidím rád. V černohumorné novince Jako v bavlnce se vrací do svého ověřeného „bitch módu“ a navíc se nejedná o žádný netflixovský výškrabek, jak jsem od streamovací služby občas zvyklí. I když u diváků to tenhle kousek rozhodně mít lehké nebude.
Známá herečka tedy ukazuje svou další ultra mrchu (a to jsem ještě hodně slušný), které budete přát hodně krutý a bolestivý konec. Její Marla Grayson je totiž zákonnou zástupkyní, jejíž prací je pečovat o důchodce, co se o sebe kvůli svému zdravotnímu stavu už nemohou starat. Jenže ve skutečnosti společně se svou partnerkou (pracovní i životní) dostává za pomoci zkorumpované doktorky do domova důchodců zdravé klienty, následně rozprodá všechen majetek a prachy přistanou na jejím účtu. To vše s bezcitným úsměvem na tváři a potřebnou právnickou okecávačkou u soudu. Jenže se svou další obětí si Marla ošklivě naběhne. Zdánlivě neškodná babička Jennifer má totiž ve skutečnosti mocné přátelé, kteří začnou jít ústřední antihrdince po krku.
I přesto, že se Jako v bavlnce prezentuje coby černá komedie, zařadit snímek pouze do jedné kolonky tak úplně nejde. Jedná se totiž o hodně divoký žánrový mix, jenž balancuje na hraně jak zmiňované komedie, tak zároveň koketuje s thrillerem, rýpnutím do ne zrovna fungujícího systému a v neposlední řadě je také přiznaně hodně absurdní podívanou. A hlavně za každé situace totálně cynickou, zlou a v první třetině, kdy ústřední postava ukazuje proces okrádání nemohoucích obětí, i dost nepříjemnou záležitostí. Na kladnou postavu v tomhle prohnilém řetězci prakticky nenarazíte, a i když je to vše doprovázeno silnou dávkou onoho cynického nadhledu, rozhodně sledování těchto charakterů nebude bavit každého.
I když je pak střídání jednotlivých žánrů někdy opravdu utržené ze řetězu a u mnoha tvůrců by se podobné pokusy hodně rychle rozpadly, J Blakeson drží režijní otěže sebevědomě v rukou. Ani na sekundu nepoleví a po řemeslné stránce se jedná o skvěle zvládnutý kousek, jenž divákovi nedá moc kde vydechnout. Právě díky žánrové pestrosti a záměrně přepálenému scénáři člověk moc netuší, co očekávat dál. Což už dneska bohužel nezažíváme u filmů zrovna často. Režisérovi v tom pomáhá nečekaně parádní i hodně výrazný soundtrack a samozřejmě herecká sestava. Rosamund Pike sice v podstatě oprášila svou roli ze Zmizelé, to asi ve výsledku ale nevadí vůbec nikomu. Na chladné mrchy, které máte chuť zabít, by si mohla udělat patent a mafián v podání Petera Dinklage je pro ni samozřejmě výborným a charismatickým protivníkem.
I když se tu tedy servíruje svižné režijní řemeslo a výtečné obsazení, část diváků nemůže podle reakcí tento kousek úplně vydýchat. Důvodem je právě hodně přepálený scénář, jenž využívá míchání žánrů a mix cynismu a absurdnosti na maximum a v druhé polovině se opravdu rozjede až moc. Ano, logické lapsy, podivné chování postav i hra na náhody se postupně rozjedou na plné obrátky a já úplně chápu, proč zde film mnoho diváků definitivně ztratil. Zároveň si však myslím, že v tomto pokřiveném světě, kde se tvůrci neberou příliš vážně a mnohé charaktery jsou tu v podstatě karikaturami, patří přepálenost k pravidlům hry a má zde své jasné místo. Scenáristické berličky a chybičky mě tu proto příliš nerušily (až v závěru už to začalo drhnout), naopak jsem je bral jako součást svérázné podívané, díky níž se právě často dostavil pocit nepředvídatelnosti a svěží cynické zábavy.
Jako v bavlnce se dá přirovnat k hodně divoké jízdě, kdy autorům nevadí, že občas najedou na obrubník, nebo zariskují a najedou do zatáčky opravdu velkou rychlostí. Sice to auto postupně pořádně otlučou a před finišem už jim dochází benzin, nakonec ho ovšem dovezou do vcelku uspokojivého a zábavného cíle. A je pouze na vás, zda si s nimi tuhle neotřelou a riskantní jízdu užijete, nebo vyskočíte znechuceni z auta už v půlce cesty. Já se ale právě díky černohumornému zlému kabátku i tvůrčí ochotě riskovat a hrát si s diváckou trpělivostí hodně příjemně bavil. Jen mi neomlaťte o hlavu, když vy budete patřit do té nespokojenější skupiny.

Ocenění:
Golden Globes
2021 - Rosamund Pike (Nejlepší herečka - komedie/muzikál)

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Dana Černá - Rosamund Pike (Marla Graysonová), Jiří Dvořák - Peter Dinklage (Roman Lunyov), Martina Kechnerová - Eiza González (Fran), Daniela Bartáková - Dianne Wiest (Jennifer Petersonová), Filip Švarc - Chris Messina (Dean Ericson), Marek Libert - Damian Young (Sam Rice), Jiří Valšuba - Isiah Whitlock Jr. (soudce Lomax), Tomáš Juřička - Macon Blair (Feldstrom), René Slováčková - Alicia Witt (Dr. Amosová), Kristýna Skružná - Liz Eng (Adelaide), Michal Michálek - Nicholas Logan (Alexi Ignatyev), Petr Gelnar - Danny Schoch (Gerry), Petra Tišnovská - Celeste Oliva (vyšetřovatelka), Pavel Vondrák - Daniel Washington (recepční), Petra Hobzová - Moira Driscoll (klenotnice), Regina Řandová - Ava Gaudet (vrchní sestra)
Překlad: Michaela Křížová
Produkce: Zdena Sirotková
Zvuk: Milan Blažek
Výsledný mix: Lukáš Moudrý
Dialogy a režie: Michal Michálek
Pro Netflix vyrobilo Studio Beep ve studiu babidabi - 2021

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.2.2021 Netflix
Premiéra USA: 19.2.2021 Netflix
Premiéra Velká Británie: 19.2.2021 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 19.2.2021 Netflix

Tržby celkem - $ 1 300 000
 
Tvůrci a herci
J Blakeson (Režie), Teddy Schwarzman (Produkce), J Blakeson (Produkce), Marc Canham (Hudba), Doug Emmett (Kamera), Mark Eckersley (Střih), Rori Bergman (Casting), Jeanne McCarthy (Casting), Angela Peri (Casting), Michael Grasley (Scenografie), Vanessa Knoll (Scénografie), Deborah Newhal (Kostýmy), Alessio Masi (Zvuk), Nichole Pleau (Masky), Trish Seeney (Masky), J Blakeson (Scénář), Rosamund Pike (Herec), Peter Dinklage (Herec), Eiza González (Herec), Dianne Wiest (Herec), Chris Messina (Herec), Nicholas Logan (Herec), Alicia Witt (Herec), Isiah Whitlock Jr. (Herec), Damian Young (Herec), Macon Blair (Herec), Celeste Oliva (Herec), Georgia Lyman (Herec), Ava Gaudet (Herec), Chad Knorr (Herec), Emily Petta (Herec), Christopher Michael Cagle (Herec), Sigrid Lium (Herec), Liz Eng (Herec), Michael Malvesti (Herec), Daniel Washington (Herec), Moira Driscoll (Herec)
 
2020/118/USA, Velká Británie/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Části tohoto filmu byly natočeny ve Washingtonské restauraci Wellesley Smith & Wollensky.
- Rosamund Pike aj Chris Messina už v minulosti hrali role vo filmových/seriálových adaptáciách noviel od Gilliana Flynna. Rosamund si zahrala hlavnú rolu v Stratené dievča (2014), zatiaľ čo Chris Messina hral v Ostré předměty (2018).
- Natáčanie snímky prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte Massachusetts, predovšetkým v hlavnom meste Boston.
- Pesnička, ktorú môžeme počuť v traileri, je "Kitty Kitty" od holandskej skupiny Da Staat.
- Sudca Lomax (Isiah Whitlock Jr.) má rovnaké priezvisko ako hlavná postava, advokát Kevin Lomax vo filme Diablov advokát (1997).
 
Odkazy