Bod varu / Boiling Point (2021/92/Velká Británie/Drama, Thriller) 78%

17.11.2023 18:45
JEDNOU VĚTOU
„Šéfkuchaři Andymu ještě ani nezačala směna, a už nestíhá. Jeho restaurace je přebookovaná, kuchyní šmejdí nespokojený kontrolor a do toho všeho na večeři dorazí i kuchařská ikona s uznávanou food-kritičkou."

OBSAH
Šéfkuchaři Andymu směna v jeho restauraci ani nezačala, a už nestíhá. Je poslední pátek před Vánoci, a tak si chce fajnové jídlo dopřát snad každý. Hosteska přijala příliš mnoho rezervací, nespokojený kontrolor šmejdí v kuchyni a do toho všeho má dorazit i Andyho mentor, kuchařská ikona, přicházející bez varování, zato s partnerkou, uznávanou food-kritičkou. Hůř snad být nemůže. Jednozáběrová jízda hektickým večerem začíná… Britský film s famózním Stephenem Grahamem v hlavní roli se žene kupředu nesmlouvavým tempem práce v gastrobyznysu. Trefný ale bude připadat všem, kterým se pod tíhou profesního stresu někdy zavařila hlava. (MFF Karlovy Vary)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Něco podobného jsem už viděl s telefonujícím Hardym v BMW. Tentokrát prostor probublávajícího stresu představuje londýnská restaurace, která chvílemi působí jak psychiatrická léčebna bez ošetřovatelů a nasazené medikace. Tomu sledu nešťastných příhod už jen scházel u plotny stojící Pohlreich mnoucí si bezradně pleš. Jeho hláška „jsem utahaný jak šňůra od hajzlu“ musí tentokrát patřit do úst kameramana Matthewa Lewise, který to neskonale odedřel.. (Gilmour93) 4*

„Jídla se stále vracejí, protože netrénuješ svůj tým. Už mám po krk toho, jak vaše chyby házíte na nás. Všichni tu tvrdě pracují. Makají, aby ti vydělali peníze. Ale ty... Nemáš vůbec ponětí. Můžeme se tu uhonit, protože jsi ta nahoře. Jsi ale tak blbá, že si to neuvědomuješ. A navíc chceš, abychom vařili mimo menu, steaky pro blbý influencery. A nikdy nedáš alergeny do systému, abychom museli luštit tvý ručně psaný poznámky. Kdyby ses chvíli učila, jak vést restauraci, místo děvkaření na sociálních sítích, tak bychom nebyli v takových sračkách.“ Vinette Robinson se do toho náležitě obula. Intenzivní náhled do chodu jedné opravdu vytížené restaurace, kdy směna šéfkuchaře Stephena Grahama, který neprožívá nejpovedenější období, sotva začala a už nestíhá. Problémy se kupí, navíc u jednoho stolu čeká na jídlo jeho mentor s uznávanou kritičkou jídel. A celé je to natočené na jeden vtahující záběr. Výsledek je svěží, realistický, skvěle zahraný a do puntíku rozplánovaný. Jen na pilu tlačící závěr mi nesedl. PS: V luxusní restauraci by každopádně servis jídel či vína vypadal krapet jinak. (castor) 4*

Kameramanská exhibice první třídy. 92 minut gastro inferna natočeného na jeden záběr, který je intenzivní, syrový a ultra realisticky podaný. Herci si vás za hodinu a půl získají víc, než v leckterém spektáklu a to platí i o vedlejších rolích. Nepamatuji si, kdy naposledy byl takto věrohodně inscenován chod restaurace a tak působivě přetaven na plátno. Mohlo to být možná paradoxně o trochu delší a některé příběhové odbočky mohly být doslovněji dovyprávěny, ale i tak se přitápí pod kotlem parádně. (Kaka) 4*

VELKÁ RECENZE
Zatímco na mnohé filmy se člověk těší měsíce dopředu, k jiným zprvu ne tolik výrazným kouskům se dostane zcela náhodou, nic od nich nečeká a o to víc ho ve výsledku dokážou uzemnit. A přesně tohle jsem loni zažil na karlovarském festivalu u nenápadného britského snímku Bod varu, u něhož jsem si chtěl vlastně jen zkrátit čas před další projekcí. Jenže místo toho jsem dostal jedno z nejpříjemnějších filmových překvapení loňského roku, které se nyní v omezenější distribuci promítá také v několika tuzemských kinech. Takže je nejvyšší čas si říct, proč byste strhujícímu výletu do chodu jedné opravdu vytížené restaurace měli dát šanci.
Ve snímku sledujeme šéfkuchaře Andyho, jenž ovšem neprožívá úplně nejpovedenější období. Osobní život se mu bortí pod rukama a navíc ho v jeho špičkové restauraci čeká jeden z nejvytíženějších dnů v roce. Podnik je díky rezervacím plný až k prasknutí, do toho přišel do kuchyně čmuchat kontrolor z hygieny, hosté v čele s rozmazlenými influencery mají nesmyslné požadavky a aby toho nebylo málo, u jednoho stolu se usadí Andyho mentor s uznávanou kritičkou jídel. Napětí v kuchyni i mezi číšníky pomalu stoupá, na povrch vyplouvají osobní konflikty či utajované problémy a od naprostého výbuchu už hlavního hrdinu dělí jen krůček.
Máme tu zkrátka jeden ani na vteřinu nezastavující pohled do chodu restaurace, který je, jen tak mimochodem, celý natočen na jeden záběr. I když se může zdát, že se tato režijní vychytávka v posledních letech malinko okoukala, zde má zvolený přístup poměrně jasné opodstatnění. Právě díky kamerovým hrátkám Matthewa Lewise, u nichž si budete často říkat, jak to sakra celé dokázali natočit, je výlet do pracovního pekla jedné kuchyně o poznání intenzivnější a napínavější. Kamera a nezastavitelná režie vás dokonale vtáhnou do hektického dění, v němž nesledujeme pouze zoufalého šéfkuchaře, ale obejdeme prakticky všechny členy personálu od mladých servírek, přes problémového uklízeče až po snaživou provozní a všichni musí řešit nějaký ten problém, např. v podobě nesnesitelných hostů.
Postavy, a vlastně ani divák, si ani na vteřinu neoddychnou a celé je to přesně tak stresující asi jako běžný chod restaurace. Ano, Bod varu je díky svému urputnému jednozáběrovému přístupu také zatraceně realistický. Pokud jste někdy měli sen otevřít si vlastní hospodu a neodradilo vás od toho ani Ano, šéfe! s Pohlreichem, tenhle silný kousek vám to zvládne rozmluvit už během první hodiny.
Bylo by však samozřejmě nefér za všechno chválit jen zvolený kamerový přístup. Philip Barantini drží režijní otěže pevně v rukou a je znát, jak měl vše precizně a do puntíku rozplánované. V polovině sice spadne snímku na moment řetěz, jinak ovšem dokáže režisér výtečně pracovat jak s tempem, tak s jednotlivými postavami i herci, kde jsou i vedlejší postavičky za barem naprosto přesně obsazeny a všichni zde hrají naplno. Nejvíce však samozřejmě válí čím dál lepší Stephen Graham, jenž vyrostl v sice nenápadnou, ale i přesto jednu z největších britských hereckých jistot současnosti. A zde o svých nadstandardních kvalitách potvrzuje naplno a předvádí prozatím jeden z nejlepších výkonů kariéry, díky němuž je celý kuchyňský horor ještě intenzivnější.
Ani precizní režie a vtahující kamera však i přes svůj odvážný tvůrčí záměr nedokážou zakrýt nějaké ty chybičky, které se skrývají zejména ve scénáři. Ten si přeci jen mohl odpustit pár naprosto průhledných klišé, v závěru se možná nemuselo až tak moc tlačit na pilu a jisté menší zápletky vedlejších charakterů si přeci jen zasloužily větší prostor či výraznější doťuknutí. I přesto Bod varu není pouhým kamerovým cvičením, ale strhujícím filmovým překvapením téměř po všech stránkách, po němž si budete při další večeři ve vašem oblíbeném podniku kuchařů a číšníků snad vážit o něco víc.

Ocenění:
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2022 - Stephen Graham (Nejlepší herec v hlavní roli)
2022 - Carolyn McLeod (Nejlepší casting)
2022 - Bart Ruspoli, Hester Ruoff, James Cummings, Philip Barantini (Výjimečný britský film)
2022 - Hester Ruoff, James Cummings (Výjimečný debut britského scénáristy, režiséra nebo producenta)

British Independent Film Awards (BIFA)
2021 - Vinette Robinson (Nejlepší vedlejší herečka)
2021 - Lauryn Ajufo (Průlomový herecký výkon)
2021 - Carolyn McLeod (Nejlepší casting)
2021 - Matthew Lewis (Nejlepší kamera)
2021 - James Drake, Kiff McManus, Rob Entwistle (Nejlepší zvuk)
2021 - Bart Ruspoli, Hester Ruoff, James Cummings, Philip Barantini (Nejlepší britský nezávislý film)
2021 - Philip Barantini (Nejlepší režisér)
2021 - Stephen Graham (Nejlepší herec)
2021 - Ray Panthaki (Nejlepší vedlejší herec)
2021 - Hester Ruoff (Průlomový producent)
2021 - Aimee Meek (Nejlepší výprava)

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
2021 - Vinette Robinson (Zvláštní uznání)
2021 - Philip Barantini (Velká cena - Křišťálový glóbus)

DABING
1.DABING (HBO)
V českém znění: Bohdan Tůma - Stephen Graham (Andy Jones), Kateřina Peřinová - Vinette Robinson (Carly), Malvína Pachlová - Alice Feetham (Beth), Radovan Vaculík - Jason Flemyng (Alastair Skye), Kristína Jelínková - Izuka Hoyle (Camille), Ivo Hrbáč - Ray Panthaki (Freeman), Dana Černá - Lourdes Faberes (Sara), Robert Hájek - Malachi Kirby (Tony), Kristýna Skružná - Lauryn Ajufo (Andrea), Zuzana Novotná - Áine Rose Daly (Robyn), Tomáš Juřička - Gary Lamont (Dean), Andrea Elsnerová - Hannah Walters (Emily), Václav Rašilov - Taz Skylar (Billy), Robin Pařík - Daniel Larkai (Jake), Radek Škvor - Robbie O'Neill (Frank), Pavel Vondra - Rob Parker (Kevin), Hana Krtičková - Gala Botero (Sophia), Matěj Převrátil - Stephen McMillan (Jamie), Pavel Tesař, Radovan Klučka, Kristýna Selešiová, David Voráček, Šimon Kučera
Překlad: Jana Děžínská
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Lucie Hrušková
Dialogy a režie: Hana Krtičková
Pro HBO vyrobila Společnost Iyuno-SDI Group - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.2.2022 Aerofilms
Premiéra USA: 19.11.2021
Premiéra Velká Británie: 7.1.2022 Vertigo Films UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 1 142 493
Náklady (Rozpočet) - $ 820 000
 
Tvůrci a herci
Philip Barantini (Režie), Bart Ruspoli (Produkce), Hester Ruoff (Produkce), Aaron May (Hudba), David Ridley (Hudba), Matthew Lewis (Kamera), Alex Fountain (Střih), Carolyn McLeod (Casting), Aimee Meek (Scénografie), Karen Smyth (Kostýmy), James Drake (Zvuk), Rob Entwistle (Zvuk), Kiff McManus (Zvuk), Amy Welch (Masky), Philip Barantini (Scénář), James Cummings (Scénář), Stephen Graham (Herec), Hannah Walters (Herec), Jason Flemyng (Herec), Ray Panthaki (Herec), Vinette Robinson (Herec), Áine Rose Daly (Herec), Lourdes Faberes (Herec), Malachi Kirby (Herec), Rosa Escoda (Herec), Alice Feetham (Herec), Thomas Coombes (Herec), Taz Skylar (Herec), Diljohn Singh (Herec), Stephen McMillan (Herec), Hester Ruoff (Herec), Lauryn Ajufo (Herec), Izuka Hoyle (Herec), Robbie O'Neill (Herec), Jordan Alexandra (Herec), Gary Lamont (Herec)
 
2021/92/Velká Británie/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film měl premiéru 23. srpna 2021 na 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (UhLee)
- Původně mělo být v březnu 2020 osm pokusů na natočení – dva za večer během čtyř dnů. A to zrovna, když v Británii eskalovala pandemie covid-19. Po prvním dnu se Stephen Graham s producenty rozhodli, že není bezpečné mít tolik lidí na jednom místě, a tak bylo natáčení omezeno na dva dny a na čtyři pokusy. Třetí pokus se stal výsledným filmem. (Dalfor)
- Film je natočen na jediný záběr. Filmové rekvizity byly v průběhu natáčení různě poschovávány a odkryté, když se kamera nacházela na jiném místě. (Dalfor)
- Režisér Barantini prozradil, že film byl inspirací z jeho pracovních let, kdy byl zaměstnán v gastronomii, a mnoho z toho, co se ve filmu děje, bylo inspirováno skutečností. (vyfuk)
- Filmovanie prebiehalo v londýnskej štvrti Dalston.
 
Odkazy