Nech svět světem / Leave the World Behind (2023/139/USA/Drama, Thriller) 67%

17.11.2023 18:44
JEDNOU VĚTOU
„Idylka v zašívárně se rychle změní v bezbřehý chaos a najednou se nikomu nedá věřit."

OBSAH
V apokalyptickém thrilleru si Amanda (Julia Roberts) a její manžel Clay (Ethan Hawke) pronajmou na víkend luxusní dům i se svými dětmi Archiem (Charlie Evans) a Rose (Farrah Mackenzie). Jejich dovolenou však naruší dva cizinci G. H. (Mahershala Ali) a jeho dcera Ruth (Myha'la Herrold), kteří se zničehonic objeví uprostřed noci a hledají útočiště před kybernetickým útokem. Ten je každou minutou silnější a děsivější a donutí všechny přijmout, co jim hroutící se svět nachystá. Film je natočený podle románu Rumaana Alama nominovaného na Národní knižní cenu. (Netflix)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Shyamalan bez Shyamalana. Znepokojivá atmosféra na jedničku, kamera se snaží, k tomu sympatická herecká skvadra a skvělá scéna s lodí na pláži. Ale v druhé polovině se to poněkud unaví, Ruth mě svou pichlavostí otravovala, zástupy zvířat ke konci už taky a závěr mě - aspoň na poprvé - neuspokojil. Každopádně slušný příspěvek do linie apokalyptických netflixáckých filmů (Bird Box, K zemi hleď!, Bílý šum). (choze) 4*

Postapokalyptický film ukotvený na hranici mezi vážným dramatem a satirou, která má převážně sociální rozměr. Napětí vytvářené hlavně prací s ruchy a hudbou, později i znepokojivými až surreálně vyznívajícími výjevy. Řekl bych, že se snímku podařilo celkem věrně zachytit atmosféru současných Spojených států, fatálně rozdělené společnosti, zjitřené mezinárodní situace, války visící ve vzduchu, nejednoznačnosti a nepřehlednosti složitého světa i tohoto problematického období...skvěle zakonzervovaný Zeitgeist... Takhle nějak by klidně mohla vypadat třetí světová... (Radek99) 4*

Že se zhroutí internet, mám pocit už několik let. Akorát jsem si vždy myslel, že se toho nedožiju, ale poslední dobou se mi zdá, že možná ano. Jak vidno, nebylo by to úplně nejhorší, protože vyspělý svět se natolik začíná spoléhat na elektroniku, že její kolaps by měl ještě katastrofálnější následky. Postoj Amandy jistě bude zastávat větší než malé množství ehm lidí, ovšem tam je onen paradox - lidi jsou strašní, avšak zkus bez nich žít. A kdo vůbec jsou, lidi? Příbuzní, kamarádi, známí, anebo ti cizí? Dannyho postoj napovídá hodně - v jisté situaci jsou pro mě cizí i přátelé... Několikrát jsem si během filmu vzpomněl na K. Čapka s jeho vizionářskými a prorockými romány a hrami (doufám, že naplnění R.U.R. se fakt nedožiju). Zlověstný neklid se nese celým filmem a jediný moment, který ho narušil, bylo tančení s hromadou desek v pozadí. Na druhou stranu chápu, že dnešní divák si žádá většinou akci, která se jistě nabízela, ale právě jednání postav a sem tam náznak katastrofy byly naprosto dostačující, čímž snímek možná sklouzává k menšinovému divákovi. Tím více pak vynikly obě scény na pláži. Tísnivě působila zvěř už proto, že ví víc, než ti lidé... Skvělá kamera, zlověstná hudba a solidní herecké výkony. Po delší době, co se týká nových snímků, pro mě filmový zážitek, kdy mi navíc delší stopáž výjimečně nevadila. 4,5* (darkrobyk) 5*

VELKÁ RECENZE
Snaživý podpantoflák Clay (Hawke) učí na vysoké škole mediální studia, jeho manželka Amanda (Roberts) je dravá a nekompromisní markeťačka, která nám ještě před úvodními titulky stihne říct, že nemá moc v lásce lidi. Jde o postavy v principu až komicky antagonistické, větší protipóly by nešlo vymyslet. Jejich manželství přesto není zobrazeno jako v krizi, snad jen v zajetí rutiny.
Amanda to chce trochu ozvláštnit, rozhodne se tedy s manželem a dětmi vyrazit na výlet za město. Její náhlé projevy vstřícnosti Claye poněkud vyvádějí z míry a rodinná dynamika je od prvního okamžiku zjevně vykolejená. Snímek působí zneklidňujícím dojmem ještě předtím, než se stane cokoli zvlášť divného.
Vše ve filmu trochu šustí papírem, i vedení herců občas jako by obnažovalo sebe sama jako hru. Vždyť i děti vypadají jako vymyšlené – starší syn (Charlie Evans) je nadržený puberťák, jehož veškerou mentální kapacitu zabírá rádoby nenápadné pokukování po děvčatech. Mladší dcera (Farrah Mackenzie) je z rodiny nejvíc intuitivně napojená na situaci, nese prvky archetypálního prorockého dítěte, jehož varování nikdo nenaslouchá. (Navíc sleduje a zbožňuje Přátele, což je všem okolo ní krajně podezřelé. Nakonec i to však může být známka vyšší moudrosti.) Jedná se zkrátka o až okatě zjevné filmové postavy.
Na dovolené se však začnou dít ještě divnější věci. Pronajatý luxusní dům za městem obchází divoká zvěř a na pláži havaruje obří tanker. Přestávají fungovat telefony i internet a rodinu navštěvuje uprostřed noci podivný pár ve večerním oblečení. Scott (Mahershala Ali) má být filharmonik a Ruth (Myha'la) jeho dcera. Toto je prý jejich dům, který pronajímají, když ho zrovna nepotřebují. Kvůli blackoutu se však nechtějí vracet do nebezpečného prostředí velkoměsta, rádi by přespali ve sklepním pokoji. Ale mluví pravdu? Amanda jim nevěří, Clay jim chce vyjít co nejvíc vstříc.
Ráno propuká opravdový chaos. Svět začíná zřejmě končit. Spojené státy čelí tajuplnému hackerskému útoku pohlcujícímu celou infrastrukturu a jednou začas ohluší prostor nesnesitelný zvuk. Z nebe padají rudé letáky s nečitelnými arabskými nápisy (což podle pravidel filmového vyprávění znamená, že Araby si můžeme vyškrtnout ze seznamu podezřelých). Je na místě panikařit? A mohou se na sebe dvě skupiny v jednom domě spolehnout? Scott rozhodně něco tají jak před naší rodinou, tak před vlastní dcerou. Vysoké zvěře na zahradě přibývá, dospělí vyšilují a děti se nudí.
Sam Esmail si o sobě myslí, že je génius a vizionář s prstem na tepu doby. Nový a lepší Shyamalan. To je jasné komukoliv, kdo viděl seriál Mr. Robot. A stejně tak je jasné, že má tendenci své schopnosti maličko přeceňovat. Nejinak je tomu tentokrát a Nech svět světem je roztomilou ukázkou tvůrčího excesu, který vás bude iritovat až do nebe, pokud jste zastánci utilitární filmařiny, kde každá tvůrčí volba dává smysl a slouží nějakému funkčnímu účelu. Na to tady rovnou zapomeňte. Esmail se předvádí jako malé dítě, je hyperaktivní i polopatický. Chce, abychom věděli, jak moc dlouho vymýšlel každý záběr a piloval každou repliku.
U seriálu může vyvstat jako problém, když se po několika investovaných hodinách často rozprostřených do týdnů či měsíců ukáže, že veškeré vypravěčské a stylistické hříčky nikam nevedly a tvůrci neměli v rukávu žádné eso. V uzavřeném jednorázovém filmu však snáz přijmeme potěchu ze samotného blufování. Odhalí se Nech svět světem na konci jako nápaditý vhled do našeho světa či snad lidských duší? Nikoliv. Uvědomíme si, kolik zneklidňujících záběrů a tísnivých okamžiků nemělo větší opodstatnění, než v danou chvíli zviklat naši sebejistotu a vyvolat napětí. Ale to je naprosto v pořádku! Nebo alespoň může být, když se pro to rozhodnete.
Bylo by pěkné, kdyby vše zapadlo do sebe a vyjevilo nějaký vyšší cíl. Kdybychom při opětovných zhlédnutích mohli objevovat skryté detaily masterplánu. Esmail si však volí cestu chytlavé manýry. Můžeme se tu bavit o zobrazení strachu vyšší třídy ze změny statu quo. Z odhalení, že autorita a moc, kterou drží, jsou zcela arbitrární a mohou zmizet lusknutím prstu. Můžeme se bavit i o odcizení lidí od funkčnosti vlastního života, neschopnosti poradit si, když vypadne wi-fi a neběží televize. Jedná se ale spíš o sérii kusých pozorování, jež jsou rozprostřená do stopáže, po jejímž uplynutí tvůrci stáhnou oponu a pošlou nás domů.
Pozornost nevyhnutelně strhnou velmi nepřirozené a někdy i nemožné pohyby kamery, jež musí být v některých případech realizované pomocí triků, protože skutečný objektiv by musel porušit pravidla fyzikálních zákonů. Dávají vzpomenout na home invasion Úkryt Davida Finchera či hračičkovství Roberta Zemeckise ve filmech jako První kontakt, kde podobné postupy vyvádí publikum z komfortní zóny. Jen v tomto případě je intenzita nastavená na jedenáct z deseti. Esmail neváhá nečekaně švenkovat, když bychom čekali statický záběr. Ten zas nabízí ve chvíli, kdy bychom potřebovali vidět něco stranou současného pohledu. A mastershoty, jenž nás mají uvést do prostorového rozvržení scény, jsou občas pojaté tak, aby nás spíš vykolejily.
Jde o maximálně zcizený zážitek – tedy o film, o němž uvažujeme jako o filmu, nikoliv jako o okně do živého a dýchajícího světa. A musíme si umět užít každou režijní vylomeninu, každou přechytralou hlášku. A každého z herců a hereček, protože ti jsou v limitaci přiznané umělosti vynikající. Julia Roberts v roli nesympatické lidské matriarchy už hodně, ale opravdu hodně dlouho nepředvedla tak přesvědčivý výkon – snímek stojí hlavně na ní a všichni ostatní jí přihrávají.
Výsledek nesmíme brát tak vážně, jak by si asi Esmail přál, pak si jeho práci můžeme užít jako zábavný a mírně brakový thriller určený na chladný sobotní večer, jenž strhne naši pozornost na dobu nezbytně nutnou.

PODROBNÝ POPIS FILMU

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Nela Boudová - Julia Roberts (Amanda Sandfordová), Lukáš Hlavica - Mahershala Ali (G. H. Scott), Martin Sobotka - Ethan Hawke (Clay Sandford), Lucie Kušnírová - Myha'la (Ruth Scottová), Magdalena Müller - Farrah Mackenzie (Rose Sandfordová), Matěj Havelka - Charlie Evans (Archie Sandford), Pavel Vondra - Kevin Bacon (Danny), Jiří Krejčí, Martina Šťastná
Překlad: Klára Šumová
Produkce: Klára Šampalíková
Zvuk: Michael Drobný
Výsledný mix: Oldřich Wajsar
Dialogy a režie: Jozef Kušnír
Pro Netflix vyrobila DW Agentura - 2023

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.12.2023 Netflix
Premiéra USA: 22.11.2023 Netflix (Kino)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 8.12.2023 Netflix
 
Tvůrci a herci
Sam Esmail (Režie), Sam Esmail (Produkce), Lisa Roberts Gillan (Produkce), Julia Roberts (Produkce), Mac Quayle (Hudba), Tod Campbell (Kamera), Lisa Lassek (Střih), Beth Bowling (Casting), Susie Farris (Casting), Anastasia White (Scénografie), Catherine Marie Thomas (Kostýmy), Kevin W. Buchholz (Zvuk), Todd Toon (Zvuk), Jennifer Tiffany Green (Masky), Sam Esmail (Scénář), Rumaan Alam (kniha) (Předloha), Julia Roberts (Herec), Mahershala Ali (Herec), Ethan Hawke (Herec), Myha'la Herrold (Herec), Farrah Mackenzie (Herec), Charlie Evans (Herec), Kevin Bacon (Herec), Alexis Rae Forlenza (Herec), Vanessa Aspillaga (Herec), Josh Drennen (Herec), Orli Gottesman (Herec), Erica Cho (Herec)
 
2023/139/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Ruth (Myha'la) přirovná Rose (Farrah Mackenzie) k Donniemu Darkovi.
- Scény ve filmu, při kterých se objevují jeleni, jsou odkazem na řeckou mytologii, kde je zvíře spojováno se smrtí kvůli řecké bohyni Artemis.
- Scéna s hrou „Jenga“ chytře předznamenává společenský kolaps, k němuž ve filmu směřuje.
- Ve filmu je několikrát zmíněn seriál Přátelé (od r. 1994). V tomto seriálu si zahrála i Julia Roberts (Amanda), konkrétně v epizodě Rande s Van Dammem (1996).
- Natáčení filmu probíhalo v USA, a to ve státě New York v lokalitách Long Island a Katonah.
- Gramofón, ktorý spustí Amanda (Julia Roberts), je americký McIntosh MT2.
- White Lion je meno lode, ktorou boli v roku 1619 privedení prví zotročení Afričania na americký kontinent.
- Priezvisko suseda GH je Huxley, čo je pocta Aldousovi Huxleymu, ktorý napísal "Brave New World" a ďalšie romány, ktoré stvárnili obrazy dystopickej budúcnosti, kde sa technológia stala vecou, ​​ktorá kazí ľudstvo a používa sa ako spôsob ubližovania ľuďom.
- Julia Roberts a Kevin Bacon sa spolu objavili vo filme po 33 rokoch. Naposledy v roku 1990: Hráči so smrťou.
- Natáčanie sa začalo v apríli 2022 na Long Islande v dome navrhnutom štúdiom The Up. V Katonah v New Yorku sa potom v máji 2022 natáčalo dodatočne.
- Postavu GH Scotta (Mahershala Ali) mal pôvodne hrať Denzel Washington. Ten však z projektu odišiel.
- Film mal svetovú premiéru na AFI Feste 25. októbra 2023 v Los Angeles, herci sa jej však nezúčastnili kvôli štrajku SAG-AFTRA.
 
Odkazy