Dukla 61 (TV film) / Dukla 61 (TV film) (Drama / Historický / Katastrofický Česko, 2018, 154 min (Televizní verze: 74 + 82 min)) 83%

17.11.2023 18:43
JEDNOU VĚTOU
„Dukla 61 připomene katastrofu, která otřásla Československem."

OBSAH
Milan Šlachta je revírníkem na Dole Dukla, jeho žena Marie je v domácnosti. Jejich osmnáctiletý syn Petr čeká se stejně starou dívkou dítě. Aby získal byt a zajistil svou rodinu, nastupuje do stejného dolu jako otec. Dne 7. 7. 1961 vypukne v dole požár. Uprostřed něj otcové, manželé, synové, kamarádi i nepřátelé, kluci mající před svatbou, muži těšící se na důchod. A na povrchu? Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Česká televize opět udeřila kvalitním tématem a perfektním zpracováním. Pravda sice je, že první díl byl trošku rozvleklejší, ale být musel. Vytvořil totiž emotivní část filmu, která je založená na seznamování s místními rodinami havířů. S jejich přístupem k životu, který se rozhodně vymykal od zajetého komunistického standardu tehdejší doby. A je pravda, že i přes onu vleklost a občasnou nudu, si mě tvůrci získali precizně ztvárněnou atmosférou tehdejší doby, která vhodně nalákala na druhý díl. No a druhý díl? To byla jedna velká emotivní smršť, která nebrala konce. Závěrečný pohled Roberta Mikluše mě utvrdil v tom, že za komunistů havíři sice umírali, ale havířina stále pokračovala vpřed. Dukla 61 je perfektní filmařský počin, kterému jsem přes jazykovou bariéru havířského slangu sem tam vůbec nerozuměl, ale stejně mi to bylo jedno. Užíval jsem si filmařský zážitek, který mi opět připravila Česká televize a já ji za to děkuji. (Malarkey) 4*

Divácky velmi atraktivní téma o práci o které zde 99% uživatelů nemá ani šajnu. Dobře zpracované, místy rozvleklé, jak se děj poslal do bytu Šlachtů, evokovalo to ve mně socialistické seriály, ale jak se šlo pod zem, tak seriál je nesmírně silnej. Jenom tak přemýšlím, když tvůrci zachovali moravskoslezský dialekt, proč si zvali herce z Prahy ? Myslím si, že region má dostatek kvalitních herců co by zvládli i hlavní role. Langoš mluvil jak Donutil v Tankovým praporu a Issová přehrává. Jsem velmi zvědav na druhý díl, zatím to vidím na tři, ale věřím, že finiš to posune nahoru. Druhý díl už určitě rozveklý nebyl, naopak tady mě přišlo že byl zase příliš zkratkovitý, ale nechci být za citron. České televizi palec nahoru za zvolené téma, které tento týden díky Dukle 61 ovládlo mainstream media a samozřejmě za filmařskou práci. (Enšpígl) 4*

Poctivá práce, na mnoha frontách. Rodinná linie jde Ondříčkovi od ruky, protože ho drží slušní herci a sociální drama se vejde do stísněného havířského bytu (Oskar Hes!). Samotné doly pak tepou temným životem, v němž vládně čerň a minimum světla. Dvořákova kamera skvěle koresponduje s barvami a náladou, která dává tušit, kam se vše zákonitě musí ubírat. Tragédie, která za sebou zanechá 108 životů, přichází pozvolna a působí až nepatřičně, jakoby z jiného světa. Ondříček šponuje tenzi tím, že drží otěže tempa pevně utažené. Škoda, že je popouští jenom tehdy, když zatouží po melodramatické vsuvce, kdy je potřeba pronést poslední slova, nebo zpomaleně padnout. Na úkor upozaděných manželek, čekajících u brány dolu, bych očekával více střídmosti v kýči a důslednější postoj k chytřejšímu diváku. Ale i tak je to oddřená paráda, vzdávající hold i držící tichou pietu. Produkční proces nebyl žádný med. A že o tom od své (tehdy už těhotné) ženy vím dost. 4 a 1. (Isherwood) 4*

VELKÁ RECENZE
Je vždycky potěšující, když se na obrazovce objeví něco, co by obstálo i v mezinárodní televizní konkurenci. Odhlédnu-li od historické limonády Marie Terezie, které mezinárodní uvedení zajistila spíš předem domluvená koprodukce, DUKLA 61 patří jednoznačně k dílům, které by mohly uspět bez problémů i na zahraničních trzích. Dvoudílná televizní minisérie režiséra Davida Ondříčka se totiž opravdu hodně povedla.
Ondříček natočil příběh nezměrné tragédie v dole Dukla, při které zahynulo 108 horníků (wikipedie zde). První část filmu je plnokrevné rodinné drama, druhá je čistě katastrofický film s emocionálním přesahem. Scénář mají na svědomí Jakub Režný s Matějem Podzimkem (ten zároveň s Michalem Reitlerem film dramaturgoval).
Dukla 61 sleduje rodinu elitního horníka Šlachty (Marek Taclík). Doma má zemitou a ráznou ženu (Martha Issová), která doma vládne pevnou rukou. Domů se vrací jejich syn Petr (Oskar Hes), aby rodičům oznámil, že přerušuje studium na vysoké škole, protože s přítelkyní čeká dítě. Po velké rodinné rozepři se mladík po boku otce vydává do dolů, aby zakusil zač je toho loket a rozmyslel si neuvážené rozhodnutí s přerušením studia a plánováním rodiny. Nikdo ale nepočítá s tím, že se mu práce horníka zalíbí…
Rodinné drama v prvním díle Dukly nabízí ještě mnohem víc zajímavých epizodek a linek a především staví do popředí Marthu Issovou. Její herecká kreace patří k tomu nejlepšímu, co kdy vytvořila. A je velká škoda, že Ondříčkův film nešel (byť třeba v kratší verzi) do kin. Český lev by ji stoprocentně neminul. Je až neuvěřitelné, jak přirozeně tato pražská herečka pracuje s kratkou češtinou. Nepůsobí to nijak parodicky. Stejné je to i u ostatních obsazených herců. Mile překvapí i Jiří Langmajer v roli ředitele dolu. Především jedna ze závěrečných scén, kde spolu s Martinem Myšičkou zapisuje jména mrtvých horníků do seznamu, patří k nejsilnějším momentům celého dvoudílného filmu.
Stále více do povědomí diváků se poslední dobou dostává vynikající ostravský herec Robert Mikluš (strážmistr Zahálka ze seriálu Doktor Martin). Jeho Eda Slonka je určitě jednou z nejzapamatovatelnějších vedlejších postav minisérie.
Dramaturgická péče je na obou částech Dukly opravdu hodně znát. Je vlastně cele)kem příznačné, že v době, kdy český film na plátnech kin zažívá kvalitativně nejhorší období za posledních dvacet let, stává se i v Česku televize lídrem kvalitní filmařiny. ČT má za poslední dobu minimálně tři zářezy, za které se rozhodně stydět nemusí. Licence na americkou verzi detektivního thrilleru Spravedlnost se dokonce prodala do zámoří. Ale zpátky k Dukle. David Ondříček rozhodně ví, jak na to. I svým posledním filmem Ve stínu ostatně dokázal, že je především přemýšlivý a atmosférický režisér. Všechna jeho díla mají pevnou stavbu a vědí, co chtějí divákovi sdělit. Aniž by na to režisér šel nějakou polopatickou cestou. Je evidentní, že Dukla 61 není určena pro čirý divácký konzum založený na vytáhnutí jedné tragické události z propadliště dějin. Jedna věc, je záslužná činnost, připomenout takto tragickou událost, druhá věc je způsob prezentace. Smutný příklad dobrého úmyslu, ale příšerného výsledku byl nedávno historický film Milada. Ondříčkova Dukla ale horníky uctívá se vší parádou, citlivostí i filmařským umem.
David Ondříček, jak je u něj zvykem, si pohlídal všechny technické složky filmu. A jsou opravdu dokonalé. Ať už kamera Marka Dvořáka, úsporná hudba Beaty Hlavenkové (skladatelka filmové hudby se v našich končinách často nevidí) či efekty vzniklé později v postprodukci. Film má všechny kvalitativní atributy distribučního filmu a je velká škoda, že se na plátnech kin neobjevil. Z původního dolu zbyly dnes už jen dvě poslední budovy (hlavní zachovalá budova byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného filmu). Dále se natáčelo v dole Rako Lupky v Rakovníku, Barbora v Karviné, Žofie v Ostravě–Porubě, v dolech Chlebovice a Paskov ve Frýdku–Místku, a Havířově a Příbrami.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Film se zaměřuje na rodinu Šlachtových. Milan je horníkem v místním dole Dukla. Jeho žena Marie se stará o domácnost rodiny. Jejich nejstarší syn Petr studuje v Praze. Milanův nejlepší kamarád Pavel zemře při důlním neštěstí, zatímco Milan jen stěží přežije. Tato událost v něm vzbudí záchvaty úzkosti, kdykoli se ocitne v dole.
Petr se vrací domů a přivádí s sebou těhotnou přítelkyni, rozhodne se o ni a jejich dítě postarat. Chce pracovat na dole Dukla. To rozzlobí jeho rodiče, kteří chtějí, aby se vrátil ke studiu. Druhý den jde s Milanem do práce. První den je pro Petra těžký, protože není zvyklý na drsné podmínky v dole. Milan je povýšen a dostane za úkol dohlížet na novou sloj.
Po návratu domů není Petr schopen sníst oběd, příliš se mu třesou ruce. Marie a Jana se bojí, že práci v dole nepřežije. Marie se snaží Janu přesvědčit, aby šla na potrat. To vede k napětí mezi Petrem a jeho rodiči.
Petrovi se nakonec práce v dole začne líbit a spřátelí se s dalšími horníky - Edou Slonkou, Attilou Kováčem, Josefem Polokem, Kafurou, Cyrilem a Vladimírem Pawlasem. Mezitím Milan zjistí, že jeho nadřízení Kotas a Toman porušili v novém sloji bezpečnostní předpisy a nechali namontovat dřevěné dveře místo betonových. Vypukne tam menší požár a dva horníci málem zemřou. Milanovi a Ševčíkovi se je podaří zachránit, ale Milan dostane záchvat úzkosti. Pohádá se s Kotasem, který pak Milana přeloží na horší místo. Milanův nový plat nestačí na zajištění rodiny, ale Petr se rozhodne finančně pomoci.
Petr jde s ostatními horníky do hospody. Opije se a snaží se vnutit Janě. Ta se brání a Petr jde na ranní směnu. Milan Janě slíbí, že si s Petrem promluví. To vede k hádce mezi Janou a Marií. Milan zjistí, že Marie v minulosti podstoupila potrat. Pohádají se a Milan naštvaně odchází z bytu.
Setkává se s Kotasem a omlouvá se mu, aby získal lepší místo a mohl zabezpečit rodinu. Pak mluví s Petrem a vynadá mu za to, co udělal Janě. Petr říká, že už se to nebude opakovat, ale odmítá se vrátit ke studiu, protože se mu práce v dole líbí. Petr se pak rozhodne zastoupit nemocného kolegu na odpolední směně.
Jana mezitím opustí byt a jde si s Petrem promluvit do dolu Dukla. Chce odejít od rodičů. Vrátný ji však do areálu dolu nepustí. Čeká před branou.
Mezitím v dole vypukne požár a kouř se rychle šíří dřevěnými dveřmi u nového sloje. Dispečer se nejprve domnívá, že jde o planý poplach, takže chvíli trvá, než jsou přivoláni záchranáři. Milan si rychle uvědomí, že horníci si nejsou vědomi nebezpečí, a tak se i přes záchvat úzkosti propašuje do dolu.
Zatímco prochází tunely, prodělá další záchvat úzkosti, ale nakonec najde horníky včetně Petra. Varuje je a rozhodne se je dovést do bezpečí, ale cesta je zaplněna kouřem. Skupina musí proběhnout skrz zakouřenou oblast, ale Milan si cestou zlomí nohu. Donutí Petra běžet bez něj, ale Petr se udusí dřív, než se dostane na konec tunelu. Umírá několik okamžiků předtím, než ho mohou zachránit záchranáři.
Mezitím se před branou dolu shromáždí rodiny horníků. Marie se tam setkává s Janou. Záchranáři jsou nuceni uzavřít úseky zasažené požárem, aby zabránili výbuchu. Kotas a Toman jsou nuceni sepsat seznam horníků, kteří při neštěstí zahynuli.
Zahynulo 108 horníků, včetně Milana a Petra. Při nehodě umírají také Kafura, Polok, Cyril a Pawlas, zatímco Kovács a Slonka přežijí. Marie a Jana pak žijí společně v bytě a starají se o ostatní děti. Mezitím je důl opět uveden do provozu. Horníkovi Slonkovi je nabídnuto Milanovo předchozí místo.

SKUTEČNOST
7. července 1961 se na Dole Dukla v Dolní Suché nedaleko Havířova odehrála důlní tragédie, při které zemřelo 108 horníků. Nejmladšímu z nich ještě nebylo sedmnáct let, nejstaršímu bylo padesát šest let. Horník, který procházel v jedné z chodeb kolem pásového dopravníku, náhodou zachytil ramenem o spouštěcí páčku zařízení a uvedl do pohybu gumový pás. Stalo se to v úrovni 3. patra v 11. sloji v místech, kde se onoho dne netěžilo. Sám si ničeho nevšiml. Zařízení tak začalo bez jakékoli kontroly pracovat naprázdno. Gumový pás se třením vznítil a oheň se začal šířit. Ranní směna mezitím vyfárala a do dolu nastoupili horníci z odpolední směny. Běžícího dopravníku si nikdo nevšiml. V té chvíli bylo pod zemí 338 horníků. Až kolem sedmnácté hodiny se vzniklá situace začala řešit. Dispečink předtím nereagoval na první hlášení o zápachu. V podzemí vypukl požár nebývalých rozměrů. Jedinou možností bylo zabránit přístupu kyslíku zazděním chodeb (okolo půlnoci z pátku na sobotu). Šance, že by někdo v chodbách přežil, byla už v tomto okamžiku nulová. Požár v 8. sloji uzavřel 108 havířů. Ti se udusili oxidem uhelnatým a dalšími zplodinami. Podle vyšetřování si však blízkost své smrti neuvědomovali, někteří dokonce dali své nářadí do beden. V průběhu 24 hodin zasahovalo na místě přes 750 záchranářů a kromě nich ještě milice, hasiči a civilní obrana. Celkem se na záchranných pracích podílelo asi 1000 lidí. Lidé, kteří byli za tragédii zodpovědní, byli odsouzeni. Důsledkem tragédie bylo mj. zavádění nehořlavých pásů do dolů.

SEZNAM EPIZOD
1.série (2018)
DÍL 1: Epizoda 1 (Epizoda 1) - Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
DÍL 2: Epizoda 2 (Epizoda 2) -  7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence.

Postavy a obsazení
• Martha Issová - Marie Šlachtová
• Marek Taclík - Milan Šlachta
• Oskar Hes - Petr Šlachta
• Antonie Formanová - Jana Weissová
• Peter Nádasdi - Attila Kovacs
• Robert Mikluš - Eda Slonka
• Petr Buchta - Cyril
• Jiří Sedláček - Pawlas
• Štěpán Kozub - Polok
• Jiří Langmajer - Kotas
• Martin Myšička Ing. Václav Toman
• Václav Neužil  - Ing. Mirek Ševčík
• Tomáš Bambušek - Kafura
• Lucie Žáčková - Květa Kovacs
• Izabela Firlová - Anežka
• Pavel Batěk - Hadrava

Ocenění:
Český lev
2018 - David Ondříček, Jakub Režný, Matěj Podzimek, Michal Reitler (Nejlepší televizní film nebo minisérie)
2018 - Martha Issová (Mimořádný počin v oblasti audiovize)

Ceny české filmové kritiky
2018 - David Ondříček, Jakub Režný, Matěj Podzimek (Cena „Mimo kino“) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.5.2018 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.7.2018 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
David Ondříček (Režie), Michal Reitler (Produkce), Beata Hlavenková (Hudba), Marek Dvořák (Kamera), Jakub Hejna (Střih), Kateřina Oujezdská (Casting), David Vondrášek (Scénografie), Kateřina Štefková (Kostýmy), Viktor Prášil (Zvuk), Pavel Rejholec (Zvuk), Tereza Prachařová (Masky), Jakub Režný (Scénář), Matěj Podzimek (Scénář), Martha Issová (Herec), Marek Taclík (Herec), Oskar Hes (Herec), Antonie Formanová (Herec), Peter Nádasdi (Herec), Robert Mikluš (Herec), Petr Buchta (Herec), Jiří Sedláček (Herec), Štěpán Kozub (Herec), Jiří Langmajer (Herec), Martin Myšička (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Tomáš Bambušek (Herec), Lucie Žáčková (Herec), Izabela Vydrová (Herec), Pavel Batěk (Herec), Vojtěch Babišta (Herec), Marianna Chovanová (Herec), Tomáš Mařec (Herec), Adam Vohánka (Herec), Lukáš Melník (Herec), Milan Cimerák (Herec), Jakub Vašek (Herec), Jiří Krupica (Herec), Miloslav Maršálek (Herec), Sára Arnsteinová (Herec), Miroslav Rataj (Herec), Jan Lefner (Herec), Vladislav Georgiev (Herec), František Večeřa (Herec), Lenka Schreiberová (Herec), Martina Krátká (Herec), Anna Cónová (Herec), František Loukota (Herec), Markéta Konvičková (Herec), Sylvie Krupanská (Herec), Zdeňka Miklušová (Herec), Anita Ešpandrová (Herec), Jana Mudráková (Herec), Kristýna Panzenberger Krajíčková (Herec)
 
2018/154/Česko/Drama, Historický, Katastrofický
 
Zajímavost k filmu
- V podzemí dolu Rako, kde se točilo, nebylo sociální zařízení, a tak filmaři chodili na záchod tak, jako dřív horníci, tedy kam se dalo. Jediný Marek Taclík (Milan) to odmítl a nechal si přivézt malý kempový suchý záchod. Asistent režie mu řekl: „Jestli se ti na tomhle podaří vykonávat potřebu, tak máš u mě dvě piva.“ A Taclík měl do konce natáčení denně dvě piva.
- Matka Roberta Mikluše (Eda), Zdeňka Miklušová, která se stala poradkyni režiséra pro hornický dialekt a která v době natáčení pracovala v herně, se tak vžila do své role filmařky, že když se jí David Ondříček zeptal ve studiu, co říká na uvedenou scénu, odpověděla, že se jí natočená scéna zdá málo upřímná. Ondříček ji musel vrátit zpátky na zem slovy: „To nech prosím na mě, já se ptám na hornický žargon.“
- „Musím říct, že při pohledu na nominace Na mezinárodním televizním filmovém festivalu v Monte Carlu se mi podlomila kolena. Považuji to za obrovský úspěch všech lidí, kteří se na Dukle 61 podíleli. Co mě ale nesmírně potěšilo, je nominace v ženské kategorii. Patricia Arquett, Penélope Cruz a Martha Issová jsou moje vůbec nejoblíbenější herečky,“ říká režisér snímku David Ondříček.
- Ve snímku jednu z ústředních rolí ztvárnila i herečka Martha Issová, která je v době uvedení snímku partnerkou režiséra tohoto filmu Davida Ondříčka.
- Ačkoliv při neštěstí zemřelo 108 horníku, není to nejhorší důlní tragédie na našem území. Ta se odehrála poslední květnový den roku 1892 v dole Marie, v hloubce 950 metrů pod zemským povrchem. Při neštěstí zemřelo 319 mužů. Po mrtvých mužích zůstalo truchlit 280 vdov a více než 900 dětí.
- Jedním z pozitivních důsledků katastrofy na dole Dukla bylo alespoň zavedení nehořlavých pásů.
- Většina obětí se udusila oxidem uhelnatým, malá část havířů uhořela. Nejmladší oběti ještě nebylo sedmnáct, nejstaršímu šestapadesát.
- Ostravské nářečí se Martha Issová učila i od maminky Roberta Mikluše, který se ve snímku také zahrál jednoho z horníků.
- V 60. letech, kdy průměrný plat činil kolem 1 400 Kčs. si horníci vydělali až 4 000 Kčs.
- Při tomto důlním neštěstí zahynulo celkem 108 horníků.
- Scéna hospodské rvačky, kdy se horníci pustili do záchranářů, je uměleckou licencí tvůrců. Záchranáři se naopak v dolech těšili úctě, zvláště pak mezi horníky, protože věděli, že právě záchranářům možná budou v budoucnu vděční za záchranu života.
- Protože v dole Rako se těží lupek, museli filmaři do podzemí navozit uhlí.
- Ve filmu si zahráli jako komparz i skuteční horníci z dolu Rako v Rakovníku, včetně jeho majitele.
- Skupina asi třiceti havířů se navzájem pozabíjela ve rvačce o hadici se vzduchem. Našli je pak s bodnými ranami. Přitom to byli parťáci, kteří spolu každý den pracovali, chodili na pivo, jejich rodiny se přátelily.
- Pro herečku Marthu Issovou nebylo nejsložitější naučit se ostravské nářečí, ale spíš zamaskovat své pokročilé těhotenství.
- Zdrojem inspirace pro filmaře byly mimo jiné i historky otce herce Roberta Mikluše, který celý život dělal v Ostravě na šachtě.
- Z původního dolu Dukla zbyly dnes už jen poslední dvě budovy (ta zachovalá byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného materiálu), proto tvůrci film natáčeli v dole nedaleko Rakovníka. Zavítali také do dolů v Karviné, Ostravě, Frýdku-Místku či Dolu Julius Fučík v Orlové. Natáčelo se v exteriérech měst Havířov a Příbram.
 
Odkazy