Padesátka / Padesátka (2015/97/Česko/Komedie) 52%

17.11.2023 18:28
JEDNOU VĚTOU
„Film se odehrává v zimě na horách a jeho děj se točí okolo lidí ze zasněžených hřebenů, běžkařského závodu Tříkrálová padesátka a muže, který se rozhodl poznat svého otce."

OBSAH
Co se stane na horách, zůstane na horách, a dole ať si dělaj, co chtěj. Opravdovým kořením Krkonoš jsou místní horalé, kteří zde žijí, ať už je sezóna jakákoliv. Lyžařka s jednou nohou, rolbař, jenž na Tři krále nepije, legendární lovec žen ozdobený neplodností, barman se zálibou ve věštění. A také Pavka, nejstarší žijící člen tradiční běžkařské rodiny Bulánů. Vždyť jeho otec zlomil během padesátky hůlku a stejně doběh jedenáctej, a svého syna nechal Pavka porodit na Sněžce ve vysoké nadmořské výšce, aby se rychleji okysličoval. Jenže právě syn Jura mu dělá starosti. Místo běžkování totiž nahání úplně jiné padesátky. Je závislý na svádění zralých žen, jimž vyhání mráz z duší. Na závod, který Jura asi znovu nedokončí, přijíždí se svou matkou Jan Hilský a vedle skvělého času má i jeden osobní cíl. Za jeho splněním se vydává „nahoru" - do zasněženého světa horských chat. Spustí tam lavinu událostí a vzpomínek a v neposlední řadě se naučí, jak se proflusává mlha.(Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na startu padesátého ročníku krkonošské Tříkrálové padesátky je početné pole běžkařů. Příběh se věnuje jen dvěma z nich, Jurovi a Janovi, přičemž drtivá většina děje se odehrává mimo trať, konkrétně v horské hospodě horala Pavky Bulána, svérázného samorosta značně srostlého s horským prostředím i naturelem, co s obsesí sobě vlastní ctí tradice závodu, a který svého syna Juru ustavičně plísní a peskuje za to, že nebyl schopen letošní závod dokončit. Ten trpí "vysokohorským" přetlakem semene, když s oblibou klátí na netradičních místech místní padesátileté feny, což se mu i vymstí. Do osudů figurek zasáhnou nejen nečekaná a postupná přiznání a odhalení, čímž se vzkřísí vzpomínky na příjemnou i nepříjemnou minulost, ale svému dostojí i negativní věštba z hrníčků, která má jedné z postav přivodit osudovou smrt. Číslo padesát hraje ve filmu svoji ne nepodstatnou roli. Ačkoliv debutujícímu Kotkovi chybí do této číslovky hodně let, projevuje se na režijním postu jako starý mazák, který si s problematickým scénářem Petra Kolečka v převážné většině ví rady, akorát nedokáže filmu dát permanentní směr. Nejméně do poloviny je film originálně a svěže nahláškovaný, postav přibývá, jejich osudy jsou postupem času nečekaně provázané. Zavítá se i do jejich retro vzpomínek, které koketují s groteskou. Jenže děj se zasekne v horské hospodě, zkazí se počasí, ve statickém ději o třech postavách v popředí (Pavelka-Prachař-Taclík) začne přibývat vážnějších momentů, které by potřebovaly i samostatnější i obšírnější rámec rozboru, na který není čas. Většina herců pochopila, co po nich režisér chtěl. Zradil je často zvuk, který nekvalitně, ne vždy srozumitelně, reprodukoval jejich repliky. Taclík je o 11 let mladší než Cibulková, přesto hraje jejího syna. Tomicová s Malým vytvořili manželský pár, není tajemstvím, že jsou manželé i ve skutečnosti, herec Dulava hraje postavu, která se ve filmu jmenuje Dulava, Stašová nadabovala místní handicapovanou ženu, do jejíž tváře nepohlédneme. Scénář nepředstavoval vrchol scenáristické práce, hlavně ne všechno se dokonale promísilo, aby vytvořilo kompaktní celek. Divadelní i televizní minimalismus záhy v plné míře prosákl do dějových rovin, které vytahoval velmi neotřelý režijní přístup. Nechyběl cit pro obrazové ztvárnění, horská krajina je pečlivě romanticky zasněně, nevyzpytatelně nebezpečně i příjemně temně nasnímaná. Docela by mě zajímalo, do čeho by se Vojtěch Kotek režijně pustil příště. 60% (kingik) 3*

Uznávám, že jsem se trošku bál toho, že scénář měl na starosti Petr Kolečko. Když něco píše sám, tak to nebejvalo úplně ono (Kdyby byly ryby, Marta a Věra), ale tenhle film mi názor na něj zase otočil o 180 stupňů. Padesátka je totiž výborná! Možná je trošku víc sprostá, než je u komedií obvyklý, ale pořád je to v hranicích, které se dají bez problémů ustát. A není nic jednoduššího, než všechno hodit na hory. Udělal bych to samý! Každopádně bláznivej příběh, kterej se z komedie ke konci trošku překlápěl na drsný drama, ale i výborní herci, mi udělali obrovskou radost. Třeba takovej Ondřej Pavelka se ve své postavě vysloveně našel. To já jsem se na druhou stranu nenašel v tom zdejším hodnocení všech možných nedodělků, kteří dřív, než tenhle film šel do kin, tady Padesátku setnuli jako svině. Evidentně se jedná o nějaký zabeďarovaný asociální případy, kteří mají problém ustát trošku drsnější humor. Protože ten tady je a je kurva na úrovni! (Malarkey) 4*

Když někdo posbírá řadu velmi solidních herců několika generací, kteří by mohli polovinu filmu skvostně improvizovat, a takhle to zvrtá, je to průšvih. Kotek s Kolečkem místy neuvěřitelně bloudili. Vsadili na hořkosladkou tragikomedii, u které se snažili vyloudit nějaký ten přesah, ale tuším, že se stejnojmennou divadelní hrou to na prknech dopadlo o poznání lépe. Na pozadí tradičního běžkařského závodu se odehrává i jedno hledání biologického otce, zklamání z jednoho syna, hodně vzpomínek i nějaké to souložení se staršími ženami v krmelci. Ve skutečnosti je ale všechno jen mdlá vata, která místy pobaví (zejména díky hercům jako Taclík, Pavelka, Schmitzer, Mádl..), retro pasážím naopak chybí věrohodnost, hlubší záběr postrádá i současné vyprávění. Přes prsty by měl pak dostat hlavně „mistr zvuku“. V české kinematografii to není bohužel nic nového pod sluncem. Každý třetí film je prachbídně ozvučený, že si divák musí dialogy domýšlet. Jsem velmi rád za mladou krev českého filmu, ale nesmí se podbízet knedlíkovitému publiku (nevím, koho ještě může bavit Pavla Tomicová) a nesnažit se o další upocenou tuzemskou blbůstku, která přitom měla velmi solidní základ. (castor) 2*

VELKÁ RECENZE
Kotek, Kolečko, Sysel… a BUM! Je to tu. Komedie, která má grády, něco do sebe, nápad i styl a k tomu dost kontroverze na to, aby některé lidi vytočila do běla. „Viděl jsem nejlepší scénář za deset let. Ale problém byl v tom, že Padesátka není komedie, kterou můžete pustit v osm na Primě…“ naráží Jan Rudovský z televize Prima (která film nakonec posvětila a stala se jejím hlavním partnerem) na jeden z jeho výrazných aspektů: sexuální tematiku bez velkých servítek.
A o co tedy běží? Běží se Tříkrálová padesátka. Velká událost, která je pro některé místní horaly doslova středobodem jejich života. Závodem ale příběh začíná. Teprve když se úspěšní i méně úspěšní závodníci vydají do horských chalup a barů, začínají se dít divy (a nemalou roli v nich sehrávají zase padesátky…) Jakub Prachař jako citlivý chlapec, který vyhání ženám z duše mráz. Ondřej Pavelka jako jeho svérázný otec s vysokými nároky. Úspěšný závodník Taclík se svou maminkou Vilmou Cibulkovou, poněkud lítostivou a pověrčivou padesátkou… a další skvělí čeští herci (mezi nimi například i opravdu povedený Oldřich Kaiser jakožto běžecká legenda) se setkávají na krkonošských kopcích, aby nám poodhalili tajemství své minulosti i současnosti.
Je pravda, že hlavně kvůli krmelci často využívanému k úplně jiným aktivitám než ke krmení zvěře se komedie ani omylem nemůže dočkat přívlastku „rodinná“. Ale rozhodně má velký potenciál stát se klasikou, jejíž gagy si budeme pravidelně připomínat. Kolečkovi s Kotkem se povedlo najít tu správnou míru, kdy jsou hlášky sice drsné a svérázné, ale přitom stále vtipné. Za dobrou zábavu však není možno děkovat pouze scénáři a hercům, může za to povedená souhra s hudbou, kamerou, střihem a kostýmy…
Viliam Béreš a Patrik Karpentski se krom jiného postarali o to, že je Padesátka na některých místech lízlá napínavým dramatem, kamera (Tomáš Sysel) se zase nebála přidat výrazné, hravé prvky, které podtrhují recesní stránku komedie. A když si uvědomíme, že recese je nedílnou součástí tohoto filmu stejně jako ona sexuální tematika, není třeba se rozhořčovat ani nad inkriminovanou scénou na pingpongovém stole, protože jde zkrátka o velkou nadsázku…
Vyčítáme jednu věc: na několika málo místech se výkony zazdály nepřesvědčivé – nějaké to zděšené vyjeknutí nebo vypísknutí či rádoby hrozivý výraz, které jsme v tu chvíli hercům neuvěřili. Ale v kontextu celého filmu jim budiž odpuštěno…

PODROBNÝ POPIS FILMU
V Krkonoších startuje tradiční padesátka. Pavka Bulán poběží také, stejně jako kdysi jeho děd, praděd, a tak dále. Nutí k tomu i svého syna Juru. Na hory se chystá i mladý Honza Hilský s matkou. Ještě před závodem Hajný Kuna nadává na Juru, že mu ničí krmelec, když se tam „baví“ s místními ženami. Je odstartováno. Jura ze stopy mizí a v krmelci oblažuje paní Blážu Kunovou. Pak je již na své boudě, kam přichází i otec a spílá mu za nedojetý závod. Honza dole prosí, aby jej někdo hodil na Albertovku. Nikdo tam jet nechce, až na Dulavu. O tom se říká, že jezdí opilý a je mu to jedno. Dulava jej tedy vezme, ale jen do poloviny cesty, protože na padesátku nepije. Udělal to jen jednou - opilý vyhazoval vánoční stromek, ten trefil hajnou Kubovou. Stromek jí prorazil lebku a dnes má Kubová na hlavě ocelový plát. Honza jde tedy zbytek cesty pěšky a ocitá se u Bulánů. Vlastně jej nahoru poslala matka, protože majitel boudy je jeho otec. Pak si ovšem Honza uvědomí svůj omyl, totiž že je na Vichrovce. Albertovku, kam jej matka vyslala, minul o jeden kilometr. Honza tam chce jít, ale Pavka jej zrazuje a nutí do pití. Honza souhlasí. Také se dozví, že Bláža Dulavová má jen jednu nohu, právě kvůli onomu tehdy vrženému vánočnímu stromku. Pak se tedy Honza opravdu vydává do mlhy na Albertovku za otcem Fanfulíkem. Bohužel se pak musí vrátit zpět. Matka mu totiž volá, že jede za ním. Jenže je silně opilá, zaboří auto do potoka. Pavka jí po telefonu slibuje, že pro ni přijedou, ale ono to nejde. Chlapi se spolu baví a vychází najevo fakt, že mezi fotkami Jurových milenek se objevuje i Honzova matka. To ovšem není všechno. Hajný si z kančích střev vyvěští fakta o Blaženě a Jurovi a vyhrožuje Jurovi ustřelením hodně důležitých mužských orgánů. To všem není ještě vše, co se zde odhalí. Pavka zjišťuje, že je otcem dalšího syna, a Jura na Honzu práskne, že se o něj pokoušel, protože je gay. Nahoře je tedy veselo až milo a dole u potoka Honzova matka opouští auto, ale klíčky jí spadnou do potoka. A venku je mráz, mlha a tma

Ocenění:
Český lev
2015 - Jiří Schmitzer (Nejlepší vedlejší herec)
2015 - Jana Dopitová (Nejlepší masky)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.12.2015 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 27.4.2016
Poprvé na DVD: 27.4.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 27.4.2016 Bontonfilm
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 56 720 873
Návštěvnost v ČR 430 988
 
Tvůrci a herci
Vojtěch Kotek (Režie), Daniel Strejc (Produkce), Viliam Béreš (Hudba), Patrik Karpentski (Hudba), Tomáš Sysel (Kamera), Tomáš Klímek (Střih), Jan Novotný, Adam Pitra (Scénografie), Adriana Černá (Kostýmy), Jiří Gráf (Zvuk), Jana Dopitová (Masky), Petr Kolečko (Scénář), Ondřej Pavelka (Herec), Marek Taclík (Herec), Jakub Prachař (Herec), Jiří Mádl (Herec), Vojtěch Kotek (Herec), Vilma Cibulková (Herec), Tereza Voříšková (Herec), Oldřich Kaiser (Herec), Jiří Schmitzer (Herec), Hana Vagnerová (Herec), Jaromír Dulava (Herec), Kryštof Hádek (Herec), Matěj Ruppert (Herec), Pavla Tomicová (Herec), Jakub Štáfek (Herec), Lukáš Pavlásek (Herec), Jakub Žáček (Herec), Alena Štréblová (Herec), Tomáš Jeřábek (Herec), Michal Zelenka (Herec), Jan Hájek (Herec), Otmar Brancuzský (Herec), Matyáš Svoboda (Herec), Anna Linhartová (Herec), Eliška Křenková (Herec), Anna Fialová (Herec)
 
2015/97/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Vilma Cibulková ve skutečnosti nemá nad pravým obočím znamínko, bylo jí namaskováno, aby se co nejvíce podobala starší postavě Terezy Voříškové.
- Ve filmu je spousta detailů totožných se skutečností, například fotografie bývalé ženy Pavkova syna (Jakub Prachař) je portétem Dany Batulkové, tedy jeho skutečné matky.
- Vojta Kotek natočil určité části filmu ve dvou verzích - jednu pro kino, a druhou pro televizi.
- Film se z jisté části natáčel v srdci Krkonoš ve městě Špindlerův Mlýn, kde také se mohli místní občané zúčastnit natáčení.
- Titulní píseň "Padesátka" přímo pro film složil Michal Hrůza.
- V rámci příprav na natáčení filmu museli herci podstoupit i běžkařský trénink, Marka Taclíka například připravoval sám mistr světa Martin Koukal.
 
Odkazy