Operace Silver A (TV film) / Operace Silver A (TV film) (2007/150/Česko/Drama, Válečný) 82%
17.11.2023 18:19
JEDNOU VĚTOU
„Příběh lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu."
OBSAH
Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík.... Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů. Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější... Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na české poměry velmi zdařilá ukázka válečného období, které je "úplnou náhodou" zasazené do mého rodného města a natáčení dokonce probíhalo kousek od mé střední školy a z dálky jsem viděl i natáčení několika scén. Film na mě tak působil o něco kvalitněji kvůli vnímání prostředí a jemně pozměněných vzhledů stále stejných uliček města Pardubic. Zase po delší době jsem uviděl "pořádný český film", který i přes rozdělení do dvou dílů neztrácí na atmosféře a zajímavosti. Ohledně snad jediného faktu, který mi vadil a to chování některých postav a jejich uvažování(především postava Tatiany a její činy mi jsou silně nesympatické...), lze jen málo vytknout. (Djkoma) 4*
Nejdřív bych chtěl říct, že každý umělec má svobodné právo na své umělecké pojetí příběhu. Ten kdo zná dění kolem Silver A asi ví, že pan Bartoš byl především hrdina a co byl či nebyl dál není podstatný resp. dokáže se přenést přes vyobrazení svýho hrdiny, který mu nemusí zrovna dvakrát vonět. No a ten kdo to nezná, tomu to je asi stejně u prdele. Čili s tímhle jsem problém neměl, ale trošku mě vadila první část příběhu, kde totálně převážil ženský prvek a tudíž různé milostné propletence dominovali nad tísnivou atmosférou strachu v protektorátu, takže jsem si chvíli připadal jak v telenovele. Ještě bych měl výhradu k závěrečně přestřelce v první části, ta scéna tam působila, že spadla z višně. Druhá půlka ta je už celá v totálním nasazení, žánrové linie se skvěle vyrovnali, všechno má dokonale vzestupný napětí a při některých pasažích jsem ani nedejchal. Ocenil jsem, že Jirka nechal Němce mluvit německy. Skvělé herecké výkony jsou tady v mání snad ve všech postavách asi nemá cenu se bavit o hvězdě z ďolíčku, Ivan neumím zklamat. Kdo mě tady vysloveně dostal a ještě trošku ční nad ostatníma je Klárka nejen, že je fakt nádherná, ale opravdu umí hrát a jak panečku. Cením si i toho, že Silver A dělá hrdiny i z obyčejných lidí, protože na to se právě v souvilosti s atentátem na H. dost zapomíná. Samozřejmě paragáni si náš obdiv zaslouží a příjmení hrdina jim náleží po právu, ale zapomínat na obyčejný obyvatele, který i přes riziko smrti svojí i svý rodiny neváhali a pomohli by se nemělo a mám pocit, že právě jim Jirka tady vzdal hold a proto nakonec zahraju čtyřtkakt. (Enšpígl) 4*
Jiří Strach dává každým svým dalším počinem více a více vědět, že máme co do činění s velkým talentem. Tentokrát převedl do filmové podoby příběh z války, který není ani tak o válce jako o lidech, kteří se jí prakticky náhodou zúčastnili a také o tom, co takové hraní si na odbojáře stojí. A vlastně ani ten fakt, že se tu bojovalo za svobodu národa, není pro tento film tím stěžejním tématem - tím je nespoutaná svoboda skrytá uvnitř mysli a toužící proniknout do světa pevně sevřeného v kleštích strachu a nouze a to jak snadné je nechat se zaslepit tím, že ten smutný svět vytěsníme ven a vytvoříme si vlastní, který je jen a jen o nás. Výtečně napsané a ztvárněné charaktery (obzvlášť kontrast Kláry Issové s Táňou Vilhelmovou a postavy tří výsadkářů jsou libové) zasazené do pořádné výpravy a k tomu ještě skvělá dobová hudba, co víc si přát? Snad jen, aby se podařilo natočit podobný film nejen pro televizi, zdravíme Tmavomodrý Svět a nehezky se na něj šklebíme;) 90% (Gemini) 5*
VELKÁ RECENZE
Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Děj začíná na silvestra roku 1941. Zatímco v pardubickém podniku Veselka slaví skupina Čechů příchod nového roku (Krupkovi (David Švehlík a Klára Issová), Hladěnovi (Ivan Trojan a Tatiana Vilhelmová), Žáčkovi (Radek Holub a Klára Sedláčková-Oltová), Pavlasovi (Martin Myšička a Lenka Krobotová) a domácí hoteliér Arnošt Košťál (Miroslav Táborský) se svou ženou (Barbora Munzarová)), nedaleko města seskočí několik parašutistů z Operace Silver A (Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), Jiří Potůček (Matěj Hádek)). Skupina, která slaví ve Veselce, patří ke smetánce města. Kamarádky Hanka Krupková (Klára Issová) a Táňa Hladěnová (Tatiana Vilhelmová) sní o kariéře filmových hereček a nechaly se kvůli tomu vyfotografovat v ateliéru. Košťál vede prosperující podnik, František Hladěna (Ivan Trojan) pracuje jako odhadce zabavených aut po Židech a má z toho slušný příjem (Hladěnovi žijí dokonce ve vile a zaměstnávají služku Andělu (Taťjana Medvecká)), Václav Krupka (David Švehlík) pracuje v kanceláři továrny na výbušniny, to ho ale nenaplňuje, protože před válkou byl důstojníkem a po obsazení se mu nepovedlo uprchnout do zahraničí.
Ještě té noci za Košťálem dorazí parašutista Josef Valčík (Aleš Háma) a nechá se u něho zaměstnat jako číšník. V kavárně se s Valčíkem setká jeho šéf Alfréd Bartoš a společně s Jiřím Potůčkem se zkontaktují s Košťálem a Hladěnou, později i s Krupkou (do Košťálova podniku se chodí bavit gestapáci, dělá tedy protiněmeckého zpravodaje, Hladěna má poukázky na benzín a tak pomáhá jako kurýr). Freda Bartoše si vezme Hladěna k sobě na byt a před ženou i Hanou Krupkovou ho vydává za svého bratrance. Po chvíli si ale Táňa Hladěnová všimne ve Fredově pokoji nějakých dokumentů a nábojů, a tak společně s Hankou zjistí, že jejich muži pracují pro odboj a jsou dotčeny, že to před nimi tajili. Když se odbojáři snaží u Hladěnů v domě opravit vysílačku zvanou Libuše poškozenou při seskoku, Táňa s Hanou se i přes nelibost svých manželů k nim přidají.
S odbojovou skupinou začnou spolupracovat i rodiče Krupkovi (Alois Švehlík a Dana Syslová), kteří bydlí na vsi nedaleko Pardubic. Ti nemají příliš dobrý vztah s Hanou, ale poté, co se i ona začne podílet na odboji, začnou si ji vážit a jsou na svého syna i jeho ženu hrdí. Otec Krupka nabídne pro vysílání z Libuše srub v lesích blízko Ležáků. Skupinu kontaktují také Karel Čurda (Radim Špaček) a Adolf Opálka (Jaroslav Plesl), přespí u Krupků a pak odjedou do Prahy v doprovodu Hany a Táni. Hana s Táňou potom v Praze zajdou do filmového klubu Lucerna (mezi dveřmi zahlédnou herečku Hanu Vítovou) a u vedlejšího stolu sedící vysoce postavený pražský gestapák Wilhelm Schultze (Viktor Preiss) jim objedná pití.
František Hladěna má dilema, protože mu Gerhard Clages nabízí říšské občanství a on neví, jak to má odmítnout. Fred, o kterém jeho kolegové říkají, že má ve Francii dvě snoubenky, si počíná čím dál méně opatrně, chodí po Pardubicích a místní ho začínají poznávat a začne si románek s Táňou (poté co to surově zkouší na Hanu, ale ta ho odmítne). Táňa je nervózní ze své služebné, která by to na ni mohla povědět a tak je na ni stále přísnější a pak ji dá okamžitou výpověď. Je zamilovaná do Freda, počíná si neopatrně a také nevhodně vůči své kamarádce Haně.
Němci začnou usilovně pátrat po Josefu Valčíkovi. Ten se to ale rychle dozví a se svým zaměstnavatelem Košťálem zahrají připravenou scénu, během které Valčíkovi vyklouzne z rukou celá náruč talířů a rozzlobený Košťál ho hned vyhodí. Valčík prchá do Prahy. Hladěna s Krupkou spěchají varovat Freda, najdou ho ale s Táňou in flagranti. Hladěna se rozzuří, vezme i do ruky pistoli a míří na Freda a potom dokonce vyhrožuje Fredovi gestapem. S odbojem už nechce mít nic společného, ale Táňa ho nakonec přemluví, aby dál působil jako řidič. Krupka Freda ubytuje zatím u sebe, i když s tím Hana příliš nesouhlasí. Táňa, která má od svého muže zakázáno dále se stýkat s odbojovou skupinou, je tak zamilovaná do Freda, že s Hankou domluví jejich poslední setkání u Krupků doma. Tam se s Fredem vyspí (na což málem přijde domovnice Nohýnková (Jana Hlaváčová)) a Hanka Táňu vyhodí. Fred s Potůčkem se potom ve srubu v lesích pomocí vysílačky snaží navázat spojení se svými veliteli a rozmluvit jim plán atentátu na Heydricha, protože se bojí důsledků. Hanka dále udržuje spojení s uprchlým Valčíkem a jezdí za ním do Prahy. Fred onemocní a leží u Krupků, Táňa mu píše milostné dopisy. Po atentátu na Heydricha dojde k rychlému zatýkání. Fred chce s Krupkovými prchnout do Rakouska a Švýcarska, ale musí počkat, dokud nebude úplně zdravý – na čas se rozdělí a Krupkovi jedou do hotelu do Police nad Metují. Karel Čurda zatím nahlásí Schultzemu všechna jména a adresy, gestapo najde byt Krupků prázdný, ale objeví v něm Fredovy dokumenty a dopisy od Táni (také právě došlou a nevyzvednutou pozvánku od filmařů ke kamerovým zkouškám). Krupkovi jsou hned poté zatčeni v Polici, Hladěnovi doma ve své vile, Košťálovi ve Veselce, také Žáčkovi a další. Wilhelm Schultze vyslýchá Hanu a chce vědět, kde je Fred a kde má vysílačku. Hana říká, že ho nezná, ale když jí ukážou zmláceného Václava a před jejími zraky vypovídá i Čurda, slíbí spolupráci a identifikuje těla zastřelených (např. Valčíka). Schultze, který si vzpomene, že viděl Hanu v Lucerně, slíbí jí i jejímu muži záchranu života, když se s ním Hana vyspí a Hana souhlasí.
Hana Krupková vypoví, kdy se mají s Fredem potkat u nich doma a gestápaci tam s ní jedou na něj počkat. Hana ho však varuje pohledem z okna a Fred utíká. Je ale pronásledován a po honičce ulicemi Pardubic se v bezvýchodné situaci zastřelí. Hana se ještě potká v cele s Táňou a vzájemně si odpustí. Františka gestapáci rozzuření tím, jak s nimi vycházel a popíjel a přitom zároveň pracoval pro odboj, umlátí a pak vyhodí z okna do zahrady. Ostatní jsou vyvezeni autem za město a zastřeleni, pouze Hana s Václavem přežijí, Schultze dodrží slovo.
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.4.2007
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.3.2016 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
„Příběh lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu."
OBSAH
Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík.... Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů. Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější... Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na české poměry velmi zdařilá ukázka válečného období, které je "úplnou náhodou" zasazené do mého rodného města a natáčení dokonce probíhalo kousek od mé střední školy a z dálky jsem viděl i natáčení několika scén. Film na mě tak působil o něco kvalitněji kvůli vnímání prostředí a jemně pozměněných vzhledů stále stejných uliček města Pardubic. Zase po delší době jsem uviděl "pořádný český film", který i přes rozdělení do dvou dílů neztrácí na atmosféře a zajímavosti. Ohledně snad jediného faktu, který mi vadil a to chování některých postav a jejich uvažování(především postava Tatiany a její činy mi jsou silně nesympatické...), lze jen málo vytknout. (Djkoma) 4*
Nejdřív bych chtěl říct, že každý umělec má svobodné právo na své umělecké pojetí příběhu. Ten kdo zná dění kolem Silver A asi ví, že pan Bartoš byl především hrdina a co byl či nebyl dál není podstatný resp. dokáže se přenést přes vyobrazení svýho hrdiny, který mu nemusí zrovna dvakrát vonět. No a ten kdo to nezná, tomu to je asi stejně u prdele. Čili s tímhle jsem problém neměl, ale trošku mě vadila první část příběhu, kde totálně převážil ženský prvek a tudíž různé milostné propletence dominovali nad tísnivou atmosférou strachu v protektorátu, takže jsem si chvíli připadal jak v telenovele. Ještě bych měl výhradu k závěrečně přestřelce v první části, ta scéna tam působila, že spadla z višně. Druhá půlka ta je už celá v totálním nasazení, žánrové linie se skvěle vyrovnali, všechno má dokonale vzestupný napětí a při některých pasažích jsem ani nedejchal. Ocenil jsem, že Jirka nechal Němce mluvit německy. Skvělé herecké výkony jsou tady v mání snad ve všech postavách asi nemá cenu se bavit o hvězdě z ďolíčku, Ivan neumím zklamat. Kdo mě tady vysloveně dostal a ještě trošku ční nad ostatníma je Klárka nejen, že je fakt nádherná, ale opravdu umí hrát a jak panečku. Cením si i toho, že Silver A dělá hrdiny i z obyčejných lidí, protože na to se právě v souvilosti s atentátem na H. dost zapomíná. Samozřejmě paragáni si náš obdiv zaslouží a příjmení hrdina jim náleží po právu, ale zapomínat na obyčejný obyvatele, který i přes riziko smrti svojí i svý rodiny neváhali a pomohli by se nemělo a mám pocit, že právě jim Jirka tady vzdal hold a proto nakonec zahraju čtyřtkakt. (Enšpígl) 4*
Jiří Strach dává každým svým dalším počinem více a více vědět, že máme co do činění s velkým talentem. Tentokrát převedl do filmové podoby příběh z války, který není ani tak o válce jako o lidech, kteří se jí prakticky náhodou zúčastnili a také o tom, co takové hraní si na odbojáře stojí. A vlastně ani ten fakt, že se tu bojovalo za svobodu národa, není pro tento film tím stěžejním tématem - tím je nespoutaná svoboda skrytá uvnitř mysli a toužící proniknout do světa pevně sevřeného v kleštích strachu a nouze a to jak snadné je nechat se zaslepit tím, že ten smutný svět vytěsníme ven a vytvoříme si vlastní, který je jen a jen o nás. Výtečně napsané a ztvárněné charaktery (obzvlášť kontrast Kláry Issové s Táňou Vilhelmovou a postavy tří výsadkářů jsou libové) zasazené do pořádné výpravy a k tomu ještě skvělá dobová hudba, co víc si přát? Snad jen, aby se podařilo natočit podobný film nejen pro televizi, zdravíme Tmavomodrý Svět a nehezky se na něj šklebíme;) 90% (Gemini) 5*
VELKÁ RECENZE
Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Děj začíná na silvestra roku 1941. Zatímco v pardubickém podniku Veselka slaví skupina Čechů příchod nového roku (Krupkovi (David Švehlík a Klára Issová), Hladěnovi (Ivan Trojan a Tatiana Vilhelmová), Žáčkovi (Radek Holub a Klára Sedláčková-Oltová), Pavlasovi (Martin Myšička a Lenka Krobotová) a domácí hoteliér Arnošt Košťál (Miroslav Táborský) se svou ženou (Barbora Munzarová)), nedaleko města seskočí několik parašutistů z Operace Silver A (Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), Jiří Potůček (Matěj Hádek)). Skupina, která slaví ve Veselce, patří ke smetánce města. Kamarádky Hanka Krupková (Klára Issová) a Táňa Hladěnová (Tatiana Vilhelmová) sní o kariéře filmových hereček a nechaly se kvůli tomu vyfotografovat v ateliéru. Košťál vede prosperující podnik, František Hladěna (Ivan Trojan) pracuje jako odhadce zabavených aut po Židech a má z toho slušný příjem (Hladěnovi žijí dokonce ve vile a zaměstnávají služku Andělu (Taťjana Medvecká)), Václav Krupka (David Švehlík) pracuje v kanceláři továrny na výbušniny, to ho ale nenaplňuje, protože před válkou byl důstojníkem a po obsazení se mu nepovedlo uprchnout do zahraničí.
Ještě té noci za Košťálem dorazí parašutista Josef Valčík (Aleš Háma) a nechá se u něho zaměstnat jako číšník. V kavárně se s Valčíkem setká jeho šéf Alfréd Bartoš a společně s Jiřím Potůčkem se zkontaktují s Košťálem a Hladěnou, později i s Krupkou (do Košťálova podniku se chodí bavit gestapáci, dělá tedy protiněmeckého zpravodaje, Hladěna má poukázky na benzín a tak pomáhá jako kurýr). Freda Bartoše si vezme Hladěna k sobě na byt a před ženou i Hanou Krupkovou ho vydává za svého bratrance. Po chvíli si ale Táňa Hladěnová všimne ve Fredově pokoji nějakých dokumentů a nábojů, a tak společně s Hankou zjistí, že jejich muži pracují pro odboj a jsou dotčeny, že to před nimi tajili. Když se odbojáři snaží u Hladěnů v domě opravit vysílačku zvanou Libuše poškozenou při seskoku, Táňa s Hanou se i přes nelibost svých manželů k nim přidají.
S odbojovou skupinou začnou spolupracovat i rodiče Krupkovi (Alois Švehlík a Dana Syslová), kteří bydlí na vsi nedaleko Pardubic. Ti nemají příliš dobrý vztah s Hanou, ale poté, co se i ona začne podílet na odboji, začnou si ji vážit a jsou na svého syna i jeho ženu hrdí. Otec Krupka nabídne pro vysílání z Libuše srub v lesích blízko Ležáků. Skupinu kontaktují také Karel Čurda (Radim Špaček) a Adolf Opálka (Jaroslav Plesl), přespí u Krupků a pak odjedou do Prahy v doprovodu Hany a Táni. Hana s Táňou potom v Praze zajdou do filmového klubu Lucerna (mezi dveřmi zahlédnou herečku Hanu Vítovou) a u vedlejšího stolu sedící vysoce postavený pražský gestapák Wilhelm Schultze (Viktor Preiss) jim objedná pití.
František Hladěna má dilema, protože mu Gerhard Clages nabízí říšské občanství a on neví, jak to má odmítnout. Fred, o kterém jeho kolegové říkají, že má ve Francii dvě snoubenky, si počíná čím dál méně opatrně, chodí po Pardubicích a místní ho začínají poznávat a začne si románek s Táňou (poté co to surově zkouší na Hanu, ale ta ho odmítne). Táňa je nervózní ze své služebné, která by to na ni mohla povědět a tak je na ni stále přísnější a pak ji dá okamžitou výpověď. Je zamilovaná do Freda, počíná si neopatrně a také nevhodně vůči své kamarádce Haně.
Němci začnou usilovně pátrat po Josefu Valčíkovi. Ten se to ale rychle dozví a se svým zaměstnavatelem Košťálem zahrají připravenou scénu, během které Valčíkovi vyklouzne z rukou celá náruč talířů a rozzlobený Košťál ho hned vyhodí. Valčík prchá do Prahy. Hladěna s Krupkou spěchají varovat Freda, najdou ho ale s Táňou in flagranti. Hladěna se rozzuří, vezme i do ruky pistoli a míří na Freda a potom dokonce vyhrožuje Fredovi gestapem. S odbojem už nechce mít nic společného, ale Táňa ho nakonec přemluví, aby dál působil jako řidič. Krupka Freda ubytuje zatím u sebe, i když s tím Hana příliš nesouhlasí. Táňa, která má od svého muže zakázáno dále se stýkat s odbojovou skupinou, je tak zamilovaná do Freda, že s Hankou domluví jejich poslední setkání u Krupků doma. Tam se s Fredem vyspí (na což málem přijde domovnice Nohýnková (Jana Hlaváčová)) a Hanka Táňu vyhodí. Fred s Potůčkem se potom ve srubu v lesích pomocí vysílačky snaží navázat spojení se svými veliteli a rozmluvit jim plán atentátu na Heydricha, protože se bojí důsledků. Hanka dále udržuje spojení s uprchlým Valčíkem a jezdí za ním do Prahy. Fred onemocní a leží u Krupků, Táňa mu píše milostné dopisy. Po atentátu na Heydricha dojde k rychlému zatýkání. Fred chce s Krupkovými prchnout do Rakouska a Švýcarska, ale musí počkat, dokud nebude úplně zdravý – na čas se rozdělí a Krupkovi jedou do hotelu do Police nad Metují. Karel Čurda zatím nahlásí Schultzemu všechna jména a adresy, gestapo najde byt Krupků prázdný, ale objeví v něm Fredovy dokumenty a dopisy od Táni (také právě došlou a nevyzvednutou pozvánku od filmařů ke kamerovým zkouškám). Krupkovi jsou hned poté zatčeni v Polici, Hladěnovi doma ve své vile, Košťálovi ve Veselce, také Žáčkovi a další. Wilhelm Schultze vyslýchá Hanu a chce vědět, kde je Fred a kde má vysílačku. Hana říká, že ho nezná, ale když jí ukážou zmláceného Václava a před jejími zraky vypovídá i Čurda, slíbí spolupráci a identifikuje těla zastřelených (např. Valčíka). Schultze, který si vzpomene, že viděl Hanu v Lucerně, slíbí jí i jejímu muži záchranu života, když se s ním Hana vyspí a Hana souhlasí.
Hana Krupková vypoví, kdy se mají s Fredem potkat u nich doma a gestápaci tam s ní jedou na něj počkat. Hana ho však varuje pohledem z okna a Fred utíká. Je ale pronásledován a po honičce ulicemi Pardubic se v bezvýchodné situaci zastřelí. Hana se ještě potká v cele s Táňou a vzájemně si odpustí. Františka gestapáci rozzuření tím, jak s nimi vycházel a popíjel a přitom zároveň pracoval pro odboj, umlátí a pak vyhodí z okna do zahrady. Ostatní jsou vyvezeni autem za město a zastřeleni, pouze Hana s Václavem přežijí, Schultze dodrží slovo.
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.4.2007
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.3.2016 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Jiří Strach (Režie), - (Produkce), Zbyněk Matějů (Hudba), Martin Šec (Kamera), Zdeněk Patočka (Střih), Jiří Veselý (Scénografie), Jiří Hlupý (Scénografie), Jarmila Konečná (Kostýmy), Libuše Divišová (Kostýmy), Hana Káclová (Kostýmy), Miroslava Pletichová (Kostýmy), Jan Hever (Kostýmy), Pavel Dvořák (Zvuk), Radka Pipková (Masky), Jiřina Kozlová (Masky), Martin Valeš (Masky), Lucie Konášová (Scénář), Josef Konáš (Scénář), Klára Issová (Herec), Tatiana Vilhelmová (Herec), Jiří Dvořák (Herec), Ivan Trojan (Herec), David Švehlík (Herec), Aleš Háma (Herec), Táňa Fischerová (Herec), Miroslav Táborský (Herec), Marek Taclík (Herec), Viktor Preiss (Herec), Jana Hlaváčová (Herec), Taťjana Medvecká (Herec), Alois Švehlík (Herec), Matěj Hádek (Herec), Dana Syslová (Herec), Radim Špaček (Herec), Jaroslav Plesl (Herec), Barbora Munzarová (Herec), Radek Holub (Herec), Klára Sedláčková-Oltová (Herec), Martin Myšička (Herec), Michal Pavlata (Herec), Martin Zahálka (Herec), Leopold Běhan (Herec), Jan Vondráček (Herec), Václav Dušek (Herec), Daniel Wiesner (Herec), Lenka Krobotová (Herec), Jiří Wohanka (Herec), Thomas Zielinski (Herec), Jan Štěpánek (Herec), Alexandr Postler ml. (Herec), Robert Jašków (Herec), Irena Šmídová (Herec), Michael Hofbauer (Herec)
2007/150/Česko/Drama, Válečný
Zajímavost k filmu
- Hrají zde matka s dcerou, Jana Hlaváčová a Barbora Munzarová, a také otec se synem, Alois Švehlík a David Švehlík, kteří postavy otce a syna dokonce ztvárnili i ve filmu.
- Taťjana Medvecká si roli služebné/hospodyně nezahrála pouze v tomto televizním filmu, ale také o sedm let později v seriálu První republika (od r. 2014). (majky19)
- Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku.
- Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá.
- Taťjana Medvecká si roli služebné/hospodyně nezahrála pouze v tomto televizním filmu, ale také o sedm let později v seriálu První republika (od r. 2014). (majky19)
- Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku.
- Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá.
Odkazy
Hrají:
Klára Issová, Tatiana Dyková, Jiří Dvořák, Ivan Trojan, David Švehlík, Aleš Háma, Táňa Fischerová, Miroslav Táborský, Marek Taclík, Viktor Preiss, Jana Hlaváčová, Matěj Hádek, Taťjana Medvecká, Alois Švehlík, Dana Syslová, Radim Špaček, Jaroslav Plesl, Bára Munzarová, Radek Holub, Klára Oltová, Martin Myšička, Oldřich Vlach, Robert Jašków, Michal Hofbauer, Michal Pavlata, Martin Zahálka, Leopold Běhan, Jan Vondráček, Václav Dušek, Daniel Wiesner, Lenka Krobotová, Jiří Wohanka, Thomas Zielinski, Jan Štěpánek, Alexandr Postler ml., Irena Šmídová, Hartmut Krug, Lina Wagnerová, Jaroslav Kára, Petr Puha