Oběti a vrazi / Oběti a vrazi (2000/96/Česko, Francie, Švýcarsko/Drama) 63% -Originál DVD-

13.11.2023 00:44
JEDNOU VĚTOU
„Vždy obětujeme víc, než jsme chtěli."

OBSAH
Film vypráví originální formou neobyčejně působivý příběh nevlastních sourozenců. Sourozenci celý život marně bojují proti vzájemné přitažlivosti, ale jejich láska je silnější, než veškeré zákazy. Pro lásku většinou obětujeme více, než jsme původně chtěli. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Karel Roden se předvedl, ale že by to byl výkon hodného Lva, to ani moc ne a fakt je, že ani ten film jako celek nemá pro mě co nabídnout. Nuda střídá nudu, vesměs se nic neděje, a jediné zajímavé na tom všem je akorát info o samotném filmu, kde by při čtení mohlo kdekoho zaujmout svým obsahem, leč se tomu nakonec u mě nestalo a ačkoliv film na to měl, tak mě si ničím zvláštním zezískal. (Malarkey) 2*

Komorní drama o dvou sourozencích, kteří nemohou žít sami spolu a nedokážou žít s nikým jiným. Na rozdíl od mnoha děl s podobným námětem je zde méně tragické romantiky, méně lásky, která se všemu vzepře, kterou nic nezlomí. Naopak, vztah postav Rodena a Chýlkové svým nenaplněním řádně zhořkl, ba zjedovatěl. Nikdy však nezmizel. Této odlišnosti, zvláště je-li podpořena skvělým herectvím Rodenovým, si cením. Zbylým hercům bych nevyčítal nevýraznost, od zahořklých stárnoucích lidí lze těžko očekávat výbuchy vášně. Silné *** (Subjektiv) 3*

Dominantní jsou především herecké výkony, v případě Miroslava výtečný Karel Roden (Václav Škultéty mi přišel dost nevýrazný), zatímco u Jany byly výborné jak Ivana Chýlková, tak Monika Hilmerová (mladší verze byla možná ještě lepší, v každém případě velmi blízká podoba obou hereček byla velikým plusem). Příběh nebyl vyloženě špatný, možná trochu absurdní, ale přesto docela dobře uvěřitelný (tedy ta dospělost, mládí trochu skřípalo). Překvapil mě občasný výskyt humoru, který bych v takovém filmu nečekal ("Jé, vy máte ránu."). A nevyhnutelný konec byl asi tím nejlepším možným. Přesto všechno, od dramatu, navíc s takovým nosným tématem, bych čekal mnohem více emocí, silných scén, tento snímek mi přišel poněkud odtažitý, proto hodnotím pouze lepším průměrem. (Sarkastic) 3*

VELKÁ RECENZE
Autorský debut Andrey Sedláčkové Oběti a vrazi je nevšední psychologickou studií incestního sourozeneckého poměru. V časovém období zhruba dvaceti let zachycuje proměňující se vztahy mezi- bratrem a sestrou, kteří jsou kromě lásky spjati i nenávistí a otcovraždou. Důležitou roli hraje v tragickém dramatu také prostředí maloměsta. Pocity dvojnásobné viny působí na charaktery obou sourozenců, kteří se marně pokoušejí jeden druhému uniknout v navazovaných známostech. Prokletí lásky je silnější. Zpočátku dominantní Jana ztrácí vliv na bratra Mirka, který po svatbě sestry s lékařem Josefem zoufale hledá dávno ztracenou rovnováhu ve vztahu k osamělé Olze. Stárnoucí Jana však nechce podivínského bratra ztratit, a stane se tak nechtěnou obětí dalšího zločinu. Vyprávění je konstruováno jako Mirkova písemná zpověď, v níž se neustále prolínají dvě časové roviny. Jedna ze sedmdesátých let, zachycující dospívání protagonistů, a druhá z devadesátých let, popisující současný střet pokřivených charakterů. Nesporně silná látka však narazila na schopnosti scenáristky a režisérky v jedné osobě. Příběh je od počátku značně spekulativní. Nedokáží jej uhrát ani Karel Roden a Ivana Chýlková, jimž sekundují dvojníci z dospívání, Vladimír Škultéty a Monika Hilmerová. Nevyrovnaná je žánrová poloha, v níž se dramatické momenty odlehčují zdánlivě komickými situacemi či postavami (například Janin dlouholetý milenec Ludvík). Dominantní složkou je spojení obrazu se strhující hudbou Bohuslava Martinů. Příběh se odehrává v Poličce, kde skladatel vyrůstal. Hlavní hrdina má ostatně od dětství hudební sklony a působí jako průvodce na poličské věži, kde Martinů s rodiči bydlel.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Město Polička. Mirek Vančura zapisuje příběh zvláštního vztahu. (Minulost) Otec se zlobí na sedmnáctiletou dceru Janu, že si „hraje“ s nevlastním bratrem. Když se jí Mirek a matka zastanou, napadne i je. Sourozenci se ukryjí ve sklepě pod kuchyní. Mirek a Jana běží na kostelní věž. Jsou zoufalí ze svého činu: zabili otce. Přísahají si mlčení nadosmrti. (Současnost) Podivínský Mirek pracuje jako průvodce v muzeu Bohuslava Martinů, který žil v Poličce v kostelní věži, kde byl jeho otec pověžným. Mirek se večer zastaví ve vinárně; Jana tu pořádá oslavu. Sestra mu představí kamarádku Olgu a lékaře Josefa. Ostýchavý bratr se baví s osamělou Olgou, servírkou z kavárny. Jana hraje na elektrické piano. (Minulost) Po otcově smrti šetrná matka rozděluje denní příděl peněz do obálek podle svérázného klíče. Mirek navrhne, aby prodali piano, na něž rád hraje. Matka to odmítá, ale nakonec musí nástroj prodat. (Současnost) Mirek doprovodí po večírku Olgu domů a zůstane u ní do rána. Když se vrátí do bytu po rodičích, kde žije s Janou, najde tam Josefa. Sestra mu sdělí, že se včera za sympatického lékaře provdala. Zároveň mu řekne, že požádala Olgu, aby se o něj „postarala“. Mirek běží do kavárny a zlobí se na nic netušící ženu. (Minulost) Jana touží stát se herečkou, ale místo toho pracuje v kadeřnictví. Mirek tajně pozoruje její schůzku s panem Doubravou. Slyší, jak se dvojice miluje za závěsem. V polích se vrhne na dívku Kateřinu, ale nedokáže se s ní pomilovat. Jana si bratra udobřuje tím, že mu koupí nové piano. Mladík chce být skladatelem, ale ani on nedokáže realizovat své představy. Jakoby se svými „obyčejnými“ životy oba snažili odčinit hřích. (Současnost) Jana vysvětluje bratrovi na věži, že se rozhodla začít znovu. Josefa miluje a hledá u něj oporu. Mirek jí vyčítá, že porušila přísahu, podle níž měli zůstat navždy spolu. On nechce Olgu, kterou mu tak trapně dohodila. Na rozdíl od něj byla Jana od mládí posedlá sexem. Marně se pokoušela zbavit se chtíče. Dokonce se i sama zohavila. Ve městě měla pověst děvky. Olga přijde za Mirkem, ale on ji odmítne. Jana požádá bratra, aby zalhal Josefovi, že musela odjet za nemocnou tetou do Prahy. (Minulost) Jana si dobírala Mirka, že se nedokázal vyspat s dívkou Kateřinou. Když je však přistihla doma, udělala mu scénu. Sestra opije bratra, který si má brát Kateřinu. Vyčítá mu zradu. Sourozenci pak místo svatby ujedou vlakem. Jana se při svých pravidelných cestách do Prahy seznámí v nočním podniku se staromládeneckým Ludvíkem a stane se jeho milenkou. Po roce známosti jí však muž jasně dá najevo, že si ji nemíní vzít. Uražená Jana od něj uteče, opije se a odejde s nějakým papalášem. (Současnost) Mirek se doma odmítá bavit se vstřícným Josefem, který vůbec nechápe, o co mezi sourozenci jde. Nakonec se s ním pohádá a ve vzteku mu řekne, že Jana je nymfomanka. Lékař se z toho nečekaně zhroutí. Už dvakrát se rozvedl kvůli nevěrným manželkám. Zatím Jana tráví v Praze čas s Ludvíkem, s nímž udržuje po léta vztah. Muž je na ní naprosto závislý. Josef se ze žalu opije a hledá oporu u Mirka. Ale ten uteče z domu. Bloudí nočním městem a u hřbitova si vzpomene na dávnou epizodu. (Minulost) Lidé, vedení bojovnou paní Doubravovou, přistihnou na hřbitově Janu s mladým Doubravou. - Farář musí znovu vysvětit hřbitov. Je u toho i ponížená matka s Mirkem. Cestou přes náměstí nemocná matka upadne do bezvědomí. Doubravová s dalšími sousedy napadne Janu v kadeřnictví. Křičí na ni, aby vypadla z města. - Po matčině smrti přemlouvá Mirek sestru, aby spolu odešli do Prahy. Ale Jana to odmítne. Sourozenci si přísahají, že jeden druhého nikdy neopustí. (Současnost) Promrzlý Mirek najde azyl u Olgy, s níž se usmíří. Chtěl by si ji vzít, ale bojí se, že to nedokáže. Olga vzpomíná na první manželství. Muž dostal patnáct let za rozkrádání. Ona na něj osm let čekala. Vrátil se z kriminálu, ale změnil se tam a záhy jí opustil. Byla z toho zoufalá; až Jana ji naučila zase žít. Jezdila s ní do Prahy, kde si nevázaně užívaly (to však už milenci neřekne). Mirek si vzpomene na další pokus zbavit se závislosti na Janě. Při druhé svatbě s Kateřinou si ho chtěla nastávající tchyně pohlídat, ale sourozenci jí ujeli na kole. Při třetím pokusu řekl Mirek přímo před oltářem: „Ne.“ Po noci u Olgy si k ní Mirek přinese své věci. Josef čeká na nádraží na Janu, která mu nakonec podezření vymluví. Mnohem víc než hádka s manželem se však ženy dotkne zpráva, že se bratr odstěhoval. Mirek píše svůj příběh, aby zapomněl. Miloval sestru, ale ta ho odmítala. Po pohřbu matky, kdy na kar přišli pokorní sousedé, se ze sourozenců stali milenci. Čas běží. Olga si připravuje svatební šaty. Tentokrát se svatba vydaří. Jana později zajde za bratrem a chce, aby se k ní vrátil. Vyhrožuje mu, že řekne Olze o otcovraždě. Ale Mirek chce žít jako normální člověk. Jana tedy vydírá Olgu: řekne prý jejímu manželovi o sexuálních hrátkách při pražských návštěvách. Má z té doby fotografie. Mirek se vyptává manželky, zda by mohla žít s vrahem. Když zoufalá Olga odpoví záporně, urazí se a opustí ji. Vrátí se do rodného domku. Jana a Josef mu nabízejí, že se společně odstěhují do Pardubic. Nenadále se v bytě objeví Ludvík. Chce nabídnout milence sňatek. Když pochopí, jak se věci mají, zhroutí se. Mirek ho dovede k vlaku. Vzpomíná si, jak se vrátila Jana z potratu. Slíbila mu, že už do Prahy nikdy nepojede. Prohlásila však taky, že už s ním nikdy nebude spát. Mirek se rozhodne podat sestře důkaz své síly. Nařízne doma žebřík, vedoucí do sklepa. Tímto způsobem se kdysi s Janou zbavili otce, který si chodil dolů pro lahvové pivo. Teď se má stát obětí Josef. Mirek se vrací domů. Pod žebříkem najde ve sklepě mrtvou sestru. Josef se ptá po manželce. Netuší, že švagr má Janu ukrytou ve skříni jako oltářní obraz. Zmatený Mirek se omluví Olze a vydá se na věž. Když se Olga dozví, co se stalo, běží za ním. Muž rozhazuje z kostelního ochozu rukopis. Olga tam vyběhne. Mezitím však Mirek skočí dolů.
 
Postavy a obsazení
• Karel Roden - Miroslav
• Monika Hilmerová - dospívající Jana
• Ivana Chýlková - Jana
• Vladimír Škultéty - dospívající Miroslav
• Veronika Jeníková - Olga
• Daniela Kolářová - matka
• Ján Sedal - otec
• Ján Kroner ml. - Josef
• Bohumil Klepl - Ludvík
• Jiří Štěpnička - Doubrava
 
Ocenění:
Český lev
2000 - Karel Roden (Nejlepší herec) (nominace)

Premiéra ČR: 19.10.2000 Warner Bros. CZ
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 11.6.2001 Warner Home Video, 13.6.200ř Warner Home Video
Poprvé na DVD: 15.6.2005 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Andrea Sedláčková (Režie), Daniel Závorka (Produkce), Aleš Březina (Hudba), Adam Klemens (Hudba), Blanka Žočková (Hudba), Miro Gábor (Kamera), Boris Machytka (Střih), Milan Býček (Scénografie), Táňa Kovaříková (Kostýmy), Daniel Němec (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Andrea Sedláčková (Scénář), Karel Roden (Herec), Monika Hilmerová (Herec), Ivana Chýlková (Herec), Vladimír Škultéty (Herec), Veronika Jeníková (Herec), Daniela Kolářová (Herec), Ján Sedal (Herec), Ján Kroner ml. (Herec), Bohumil Klepl (Herec), Jiří Štěpnička (Herec), Anna Duchaňová (Herec), Simona Stašová (Herec), Vladimír Čech ml. (Herec), Vlasta Peterková (Herec), Pavel Lagner (Herec), Lucie Burešová (Herec), Marian Roden (Herec), Veronika Bellová (Herec), Bohuslav Ličman (Herec), Ondřej Brousek (Herec), Jiří Wohanka (Herec), Radana Herrmannová (Herec), Ivan Vorlíček (Herec), Pavel Slabý (Herec), Miroslav Kaman (Herec)
 
2000/96/Česko, Francie, Švýcarsko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Andrea Sedláčková napsala scénář přímo pro Karla Rodena a Ivanu Chýlkovou.
- Režisérka Andrea Sedláčková natočila film podle vlastního scénáře.
- Natáčení probíhalo v Poličce, Jaroměři či na nádraží v Kladně.
- Inspirací k natočení filmu byla skutečná událost.
 
Odkazy