96 hodin: Zúčtování / Tak3n (2014/108/Francie/Akční, Krimi, Thriller) 55%

25.09.2018 12:21
JEDNOU VĚTOU
„Tímhle to končí."

OBSAH
Bývalý člen elitních jednotek Bryan Mills (Liam Neeson) se proti své vůli ocitá znovu v akci. Bryanův sen, užívat si poklidného života, se nenávratně rozplývá. Jeho manželka Lenore je nalezena brutálně zavražděna. Z její smrti je podezřelý právě Bryan. Podaří se mu uniknout zatčení a stává se lovnou zvěří všech policejních jednotek v USA. Po jeho stopě se neúnavně vydává detektiv Frank Dotzler (Forest Whitaker). Svou vytrvalostí donutí Bryana opět použít jeho "zvláštní soubor dovedností." V nemilosrdném souboji musí Bryan dokázat svou nevinu a vypátrat skutečného vraha. V ohrožení se ocitá to jediné, co mu v životě zbylo – dcera Kim.(Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Neprůstřelný, neoblafnutelný a naštvaný taťka potřetí vstoupil do stejné řeky a já marně dumám, který z mých rodičů by se za mne nechal rozkrájet na kousíčky. Určitě žádný a to je dobře, protože já se o sebe umím postarat sám a kdyby pan Mills potřeboval pomoci, tak si beru tu CIA na levém křídle. Zatím však nevolal, protože se nepřátel nebojí, na jejich počet nehledí a kámoše má vlastní, takže mě nepotřebuje. Snad brnkne ve čtyřce, pokud tedy nějakého blázna napadne, že vstupovat do stejné řeky počtvrté je teprve ten pořádný odvaz. (Jara.Cimrman.jr) 3*

Nekonformní akční děda si chce po vymezených 96 hodin (o kterých ve filmu samozřejmě nepadne řeč) zachovat důstojnost, a co do uhýbání před letícími kulkami, je mrštnější než Heidi Klum ve své reklamě na kosmetiku. Bohužel, film to není ani dostatečně nadsazený, ani nikterak efektně zrežírovaný, aby se dal brát jako zábavně nablblý popcornový odvaz. A to i přesto, že ohledně tempa a dynamiky zjevné potíže nevykazuje. Značné a poměrně nepřekonatelně rušivé potíže má stran scénáře a režie. Nabízela se otázka, jak tedy pojmout další díl, bez toho, aniž by to nebyla už jen nastavovaná kaše. Scénář velel jasně. Ústřední hrdina bez bázně a hany Bryan Mills musí být vystaven těžké zkoušce. Musí to být něco hodně osobního. V prvním případě to byla záchrana unesené dcery, ve druhém čelil pomstě pozůstalých mafiánů a ve třetím případě bude muset očistit své jméno. Jeho bývalá manželka bude totiž zavražděna a on se stane hlavním podezřelým z vraždy. Zní vám to otřepaně? A také to otřepané je. Navíc, asociace s Uprchlíkem s Harrisonem Fordem přijde záhy. A je nasnadě, jak s tím ostřílený Bryan Mills naloží. A stihne toho relativně hodně. Film se chtěl vymezit hlavně na svoji akční stránku. Za tímto účelem byl angažován diváky nepříliš oblíbený režisér Olivier Megaton, jehož režijní styl i dosavadní kredit stále budí nemalé rozpaky. Ani tentokrát se nepřešvihl přes akci průměrného ražení, ve které se průměrně natočené bitky střídají s průměrně natočenými karamboly v autech. Akce rozhodně dech nevyrazí a téměř v ničem nezaujme. Mnoho diváků si postěžuje na její celkovou nepřehlednost vlivem nevalné práce s technikou střihu, přičemž zlomkovitý střih neocení akční pamětníci. Do toho se vloudilo množství scenáristických chyb ve zdánlivě nepodstatných detailech. Můžete je zrovna tak přehlédnout, jako být jimi obtěžován. Namátkou je to úniková cesta hlavního hrdiny bezprostředně po nalezení mrtvoly manželky ve vlastním bytě, kdy pronásledující policejní hlídka se při prověřování možností chová lajdácky, nebo snadný přístup na patologii bez jakékoliv ostrahy, přičemž geniální Mills na mrtvé tělo manželky v chladícím boxu natrefí hned na první pokus, nebo asistent vyšetřujícího detektiva ptající se po zavražděné ženě neomylně určí, že se po ní ptal i Mills a jiné přešlapy. Jsou to jen chybné detaily, ale když se nakupily, už se to přehlížet nedalo. Scénář produkujícího Luca Bessona a jeho kolegy Kamena příliš nápaditosti nepobral, ačkoliv je kladen důraz na sofistikované způsoby i postupy unikajícího hrdiny. Jinak by to ani nemohlo být, než že jeho postupy jsou velmi sofistikované a velmi uvědomělé, nebo to podle scenáristů tak mělo přinejmenším vypadat. V tomto ohledu je největším "vrcholem" scéna s jogurtovým nápojem, který si Millsova dcera chodí pravidelně kupovat do jednoho a totéž krámu, přičemž z matematického hlediska konstrukce čísel, zásadně nebere hned ten první, co se jí dostane pod ruku, čehož "chytře" využije její chápavý a uvědomělý tatík, t.č. na útěku. Abych nezapomněl, jeho hlavní prioritou je teď chránit jeho dceru, protože po ní někdo jde a postupně se dobrat pravdy, kdo na něj vraždu ex-manžeky narafičil a proč. Otřepané scenáristické postupy a pokusy o jakési zvraty, jsou však značně průhledné a v konečném důsledku nijak nepřekvapí. Akce je relativně méně a je vyvážena pátráním a zběsilým pobíháním z místa na místo, kdy se Mills snaží dobrat pravdy. Podle scenáristů to stačí, ale je to na jeden z očekávaných hitů sezony málo. Při těch všech výše zmíněných negativech, se film dostává z toho nejhoršího zásluhou Liama Neesona, který je zkrátka ve své roli neselhávající a bez problémů se mu dá jeho konání věřit. I když se tímto jeho akční kapitola uzavírá, představoval jsem si velkolepější a výbušnější završení série. Zůstalo hlavně dobře nasazené tempo, spolehlivě uvěřitelný Neeson a jeho kreace, kdy sprška kulek mu nečiní nijaké potíže a zůstává nezraněn, i když jdou po něm i elitní zabijáci z ruské mafie a výbuch auta, ve kterém seděl, je pro něj relaxační masáží. I s tímhle filmem se dá v kině poměrně úspěšně relaxovat, nicméně dojem luxusní akční masáže a následného se ocitnutí v akčním ráji, se však ne a ne dostavit. 40% (kingik) 2*

Liam Neeson začal mluvit s pandou, to nevěstí nic dobrého. Začíná to v pohodě, všichni víme, co se stane. Je obviněný z vraždy, kterou nespáchal, nějaká vata okolo a jedeme. Poloha drsňáka s chladnou hlavou navíc Neesonovi dál neskutečně sedí. Jenže vztahové dialogy tahají za uši, leccos přestává velmi brzy dávat smysl, akce je sestříhaná do nemožných sledů, vadí i agresivní zoom a vlastně i to, že Mirek Dušín při své obhajobě zabije několik nic netušících lidí (třeba scéna z dálnice, kterou si kvůli neurologické poruše režiséra divák vůbec nevychutná). A Forest Whitaker se podivně usmívá do telefonu a pak jen vychytrale procedí, že mu to všechno bylo vlastně jasné od začátku. Taková Colombiana nebyla vůbec špatná akční pohádka, jak by se mohlo z kritických hlasů zdát. Olivier Megaton hodně opisoval, ale tempo a řemeslo měl zvládnuté velmi solidně. Pak přišel s druhými 96 hodinami a naštval už hodně diváků, třetím dostaveníčkem s bývalým členem elitních jednotek si u leckoho zavřel definitivně dveře. Luc Besson vykutal nekompromisní a žánrově čistý akční biják, který zase dokázal solidně shodit do propasti. Pro něho typické. Jdu si pustit nestárnoucího Uprchlíka. (castor) 2*

VELKÁ RECENZE
Jít na projekci třetích 96 hodin bylo tak trochu jako jít na porážku. A člověk ani nepotřeboval barometr v podobě zahraničních recenzí, protože po komerčně úspěšné, ale dějově i audiovizuálně zpátečnickém sequelu se za kamerou ani před ní vůbec nic nezměnilo. Typická řeč peněz a pásová výroba, tolik typická pro Bessonovo mediální impérium. Ukázky přímo čpely šmírou a Neesona musel zpátky k roli přikovat mimořádně tučný šek, protože je otázkou několika sekund, než si vygooglíte rozhovory, ve kterých ještě před rokem trojku kategoricky popíral. Přitom vůbec nejde o jeho věk nebo neochotu rochnit si ve škatulce rozhodných tátovských charakterů, filmy jako Non-stop, Mezi náhrobními kameny nebo chystaný Noční běžec dokazují, že drsňáci Neesona baví a zřejmě mu i dobře vynášejí. U Bessona ale člověk nepotřebuje zvlášť výkonnou křišťálovou kouli, aby pochopil, že když se něco povede, je to mnohem spíš ojedinělá klika než začátek nějakho trendu.
Stačí si vzpomenout na Kurýra, nebo pokud půjdeme ještě hlouběji, na akční komedii Taxi. V obou případech se jednička kromobyčejně povedla. Byly to svěží filmy s neokoukanými tvářemi, plné nápadů a se střízlivou stopáží. Pak přišly v rychlém sledu dvojky, které přidaly na měřítku, ale už spíš surfovaly na vlně originálu. A protože vydělaly peníze (šli na ně naivní fandové prvních dílů), plodily kritické třetí díly, které stáry za starou belu. Jak třetí Taxi, tak třetí Kurýr byly vyloženě ostudnými zářezy. Taxi se z toho ještě pokusilo vyhrabat čtyřkou, která už byla žánrově skoro čistou komedií, Kurýr se přestěhoval do televize a tam se trápí při pokusu o obrodu. A 96 hodin? Po prvním víkendu v amerických kinech lze předpokládat, že Besson ještě pár dílů natočí. Neesonovi bych ale radil vzít nohy na ramena, protože už ve třetím filmu působí jako Charles Bronson v pátém Přání smrti.
Už tu zkrátka není o čem hrát - když na začátku filmu Neeson kupuje obří vycpanou pandu pro svou dceru, kterou hraje pořád neuvěřitelně sexy Maggie Grace, chytáte se za hlavu. I tu Maggie přece musí otravovat, že chodí na vejšku, má kluka (z toho plynou i jiné zábavné důsledky), ale je pořád stejně infantilní jako když v jedničce hrála šestnáctku. Přitom to ve dvojce vypadalo, že se ve trojce "pochlapí" a vezme konečně do ruky bouchačku. Nikoliv, Besson a jeho věrný rejža Megaton vrátili všechny závodníky zpátky do startovních bloků, což působí mnohdy surreálně, protože záporáci jsou totální břídilové, Dougray Scott je hajzl od pohledu, takže to ani nemusel celý film chabě maskovat (to fakt není spoiler) a policajtům všechno spíná extrémně pomalu. Chtělo by se říct, že Bryan Mills z jedničky by tuhle křížovku vyřešil v sitcomové stopáži, jenže třetí Taken bůhvíproč servíruje jeho podtaktovaného klona.
Millsovi ze Zúčtování to nepálí jako dřív, když skáče přes střechy a střílí od boku, tak máte občas pocit, že nekoukáte na nezastavitelnou mašinu ve francouzském blockbusteru, ale spíš na kulhajícího Františka Němce v režii Roberta Sedláčka. Ve filmu chybí jakákoliv výzva, ale možná je to dobře, protože ani ty banální překážky nedokáže Neeson zdolat bez zakopnutí. Film se ne a ne rozjet, přičemž nejzajímavější postavou je hned po úvodní expozici černošský Columbo v podání Foresta Whitakera. Ten rozvážně sežere všechny důkazy (myšleno doslova) a vede s Neesonem filozofické televizní hovory, přičemž v závěru přesně jako Peter Falk vysvětlí, že mu všechno bylo jasné od začátku, ale "nechal věcem volný průběh". Chtěl bych vidět spin-off s tímhle borcem. Když v jednu chvíli s vážným výrazem ve tváři prohlásí "sežeňte mi technika, potřebuju provést nějakou tu magii s kamerovým záznamem", bylo mi jasné, že si Whitaker zcela vědomě dělá ze scénáře srandu. Bylo to bohužel v okamžiku, kdy jsem ztratil veškerou naději v to, že by něco podobného udělal Liam Neeson.
Symbolickým dnem je dálniční honička zhruba ve třetině filmu. Nejen, že při ní Neeson dost možná zabije dva tucty lidí a dostane se do většího průšvihu než původně, v ten moment jako by se na svou práci vykašlal celý štáb - od scenáristy, přes kameramana a střihače až po kaskadéry. Megatonův shakycam v každém sudém záběru smýkne kamerou mimo hlavní dění, což je velmi frustrující. Je ovšem otázka, zda bychom něco viděli, kdyby kamera zůstala chvilku v klidu. Bitky jsou totiž spíš přebory v sápání, jakákoliv bojová technika se v nich hledá jen s pomocí velké představivosti. V jedničce byly nejčastějšími chvaty lámačky, tady je to spíš konstantní facepalm - postavy kráčí do zcela očividných pastí, policajti se chovají tak arogantně, že máte problém rozlišit, jestli jdou na ruku záporákům nebo jsou prostě tak blbí a Whitaker občas prostě jen mávne rukou a umete Neesonovi cestičku, aniž by k tomu měl sebemenší důvod.
Tak si to sesumírujme. Automobilové honičky vypadají jako když se v GTA V snažíte ujet před pětihvězdičkovou přesilou, ale zároveň jednou rukou zkoušíte míchat čaj. Bitky připomínají rvačku o dálkové ovládání v domově důchodců a hlášky jen otravně recyklují první dva filmy. Podobná lobotomie tu nebyla od páté Smrtonosné pasti, s tím rozdílem že Neesonovi to tu nemá kdo kazit - Maggie Grace je zoufale nevyužitým křovím a partička spřátelených agentů zasáhne až v závěru. Přitom Neeson vypadá, že by pomocnou ruku opravdu potřeboval... aby s ní mohl umlátit Megatona a Bessona. Oba rádoby závěrečné duely jsou kratičké, neinvenční a chybí jim jakákoliv pointa či satisfakce.
Jak já byl naštvaný, jak já byl rozzlobený. Ale sám na sebe. Sledoval jsem, jak Besson nezaslouženou náhodou natrefil na diamant, když primitivní zápletku v prvních 96 hodinách dokázal přetavit v nekompromisní a žánrově čistý akčňák. A pak ten diamant svýma špinavýma, neobratnýma rukama proměnil zpátky v uhlí a ještě jím stihnul umazat publikum. A nejhorší je, že já tam seděl a nechal si ty saze mazat kolem huby. Přitom se stačilo zvednout a odejít. Jenže já věřil. Chtěl jsem věřit. Zůstal jsem tam sedět a sledoval, jak se můj oblíbený hrdina noří do čím dál tím větších...
Jestli uděláte stejnou chybu, bude to na vaši vlastní zodpovědnost. Pokud se rozhodnete do kina zajít a některý člen vašeho týmu bude naštvaný či frustrovaný, bude se MovieZone od všeho distancovat. A já vám řeknu akorát tak okřídlené "toldja". Jenže už bude pozdě a Bryana Millse už ve vašich očích nikdo nikdy nevzkřísí.

DABING
V českém znění: Jaromír Meduna - Liam Neeson (Bryan Mills), Pavel Vondra - Forest Whitaker (Franck Dotzler), Regina Řandová - Famke Janssen (Lenore St. Johnová), Kateřina Petrová - Maggie Grace (Kim Millsová), Tomáš Juřička - Dougray Scott (Stuart St. John), Ladislav Cigánek - Sam Spruell (Oleg Malankov), Zdeněk Mahdal - Leland Orser (Sam Gilroy), Miloš Vávra - David Warshofsky (Bernie Harris), Rudolf Kubík - Jon Gries (Mark Casey), Michal Holán - Jonny Weston (Jimy), Ludvík Král, Petr Burian, Ondřej Brzobohatý, Jan Szymik, Milada Vaňkátová, Dana Pešková, Antonín Navrátil, Jaroslav Horák, Jakub Saic, Klára Sochorová, Jarmila Švehlová, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.1.2015 Bioscop
Premiéra Francie: 21.1.2015 EuropaCorp Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.6.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 3.6.2015 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 3 844 177
Tržby celkem - $ 326 479 141
Návštěvnost v ČR 27 501
Náklady (Rozpočet) - $ 48 000 000
 
FILMY V SÉRII
96 hodin gastonrolinc.webnode.cz/news/a96-hodin-taken/
Akční / Krimi, Francie / USA, 2008
Režie: Pierre Morel, Hrají: Liam Neeson, Maggie Grace

96 hodin: Odplata gastonrolinc.webnode.cz/news/a96-hodin-taken1/
Akční / Thriller, Francie, 2012
Režie: Olivier Megaton, Hrají: Liam Neeson, Famke Janssen

96 hodin: Zúčtování gastonrolinc.webnode.cz/news/a96-hodin-taken2/
Akční / Thriller, Francie, 2014
Režie: Olivier Megaton, Hrají: Liam Neeson, Forest Whitaker
 
Tvůrci a herci
Olivier Megaton (Režie), Luc Besson (Produkce), Nathaniel Méchaly (Hudba), Eric Kress (Kamera), Audrey Simonaudl (Střih), Nicolas Trembasiewicz (Střih), - (Casting), Sébastien Inizan (Scénografie), Olivier Bériot (Kostýmy), Frederic Dubois (Zvuk), Myke Michaels (Masky), Luc Besson (Scénář), Robert Mark Kamen (Scénář), Liam Neeson (Herec), Forest Whitaker (Herec), Famke Janssen (Herec), Maggie Grace (Herec), Dougray Scott (Herec), Sam Spruell (Herec), Don Harvey (Herec), Dylan Bruno (Herec), Leland Orser (Herec), David Warshofsky (Herec), Jon Gries (Herec), Jonny Weston (Herec), Judi Beecher (Herec), Andrew Howard (Herec), Robert Pralgo (Herec), Scott Thrun (Herec)
 
2014/108/Francie/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se ve městě Atlanta v USA, ve městech Mazarrón a Torre Pacheco ve Španělsku a v Paříži.
- Film vznikl díky produkční společnosti Europa Corp, kterou vlastní Luc Besson.
- Liam Neeson (Bryan Mills) souhlasil s rolí v prvním díle 96 hodin: Odplata (2012) jen proto, že byl přesvědčen o tom, že film půjde tzv. "straight-to-DVD", tedy rovnou na DVD.
- Bojové umění, které se pro tuto roli Liam Neeson (Bryan Mills) naučil, se nazývá nagasu-do. Jedná se o hybridní bojový styl, který používá prvky z juda, aikida a džiu-džistu.
- Liam Neeson (Bryan Mills) zvládol všetky bojové sekvencie vo filme bez zastúpenia dablérom.
- V pôvodnom filme hral postavu Stuarta Xander Berkeley, ktorý si ju však kvôli časovej zaneprázdnenosti v tejto časti nemohol zopakovať, a tak ho nahradil Dougray Scott.
- Liam Neeson (Bryan Mills) súhlasil s účinkovaním v tomto pokračovaní iba pod podmienkou, ak podľa scenára už nikto nikoho neunesie.
 
Odkazy