6. den / The 6th Day (2000/115/USA, KanadaAkční, Sci-Fi, Thriller) 56%

06.03.2018 18:50
JEDNOU VĚTOU
„Naklonovaný dvojník ho připravil o všechno, kromě vůle přežít!“

OBSAH
Díky technologii klonování se stal svět nedaleké budoucnosti rájem na Zemi. Smrtelné choroby přestaly existovat, váš nový pes může být navržen tak, aby barevně ladil s pohovkou ve vašem obýváku, na které se vyzývavě protahuje ideální virtuální přítelkyně, hologram přesně podle vašich snů a představ. Aby se vědecký pokrok jako už tolikrát v historii neobrátil proti lidstvu, upravuje pravidla klonování přísný Zákon šestého dne, pojmenovaný podle Starého Zákona. Právě šestého dne od počátku světa stvořil Bůh člověka... Bývalý pilot bojové helikoptéry Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) se jednoho večera vrátí domů a zjistí, že na jeho místě uprostřed milované rodiny se ocitl dokonalý dvojník, do nejmenšího detailu shodný s originálem. Dříve než se válečný veterán stačí vzpamatovat z přímé konfrontace se svým klonem, jehož existence je teoreticky vyloučena Zákonem šestého dne, musí čelit vražednému útoku nelidsky dokonalých zabijáků. Kdo a proč může mít zájem na smrti bezvýznamného pilota? Jen jediná věc je už v tuto chvíli jasná  svou kůži zkušeného válečného pilota neprodá Adam Gibson lacino(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když si odmyslím trošku klasičtější průběh filmu, nemám mu vlastně co vytknout. Mně se líbil. Sice bez střílení a mlácení apod by to podle mě bylo mnohem lepší, ale to by hlavní roli musel mít Robert De Niro a muselo by to být komorní drama a ne akční SF. Kdyby to pojali podobně jako například Tři dny kondora s Robertem Redfordem, byl bych na vrcholu blaha. Teprve v takovýmhle filmu by se naplno dokázala rozvinout ta dickovská atmosféra neustálé paranoie a strachu. Občasný věci se mi tu nelíbily (nezdály), třeba naklonování během pár hodin a nebo snímání paměti mi přišlo taky trochu podivný. Ale pravda je, že to problém klonování nastolilo celkem zajímavě (a co si budeme povídat, mnohem lépe, než dřívější Jako vejce vejci s Michaelem Keatonem). I ten dnešní iracionální strach z klonů je tu pěkně ukázanej. Myslím, že až nastane doba, kdy bude možný lidi skutečně klonovat a přenést i jejich paměť, bude to stejná přelomová hranice, jako objev Ameriky nebo slezení ze stromů. A taky si umím představit ty boje za zrovnoprávnění klonů (stejně jako je tomu celou lidskou historii dodnes, kdy se různé skupiny snaží získat stejná práva, jako privilegovanější vrstvy). Ve filmu je spousta zajímavých nápadů (klonování zvířat, letadla atd). No, určitou chybu to má a to je ten strašně předvídatelnej konec přesně v duchu Hollywoodu. Ale co už, předtím nás čeká celých 100 kvalitních minut, takže proč si je neužít a nějakou chvíli po skončení snímku se i nezamyslet nad důsledky klonování? (monolog) 4*

V porovnání např. s takovým Sylvesterem Stallonem je Arnold Pan herec, přesto i on ve většině filmů, kde hraje, na mě působí nechtěně směšným, někdy (vlastně docela často) až trapným dojmem. 6.den je jeden z oněch filmů, kde se mu to opět povedlo. Arnoldova mimika je přece jen výraznější, než Sylvesterova, ale přesto mi to připadá, že má oproti běžným smrtelníkům ve tváři méně svalů (na "úkor" zbytku těla), než by mít měl, jelikož každý pokus o úsměv vyznívá ohromně křečovitě, asi jako když se pokouší o úsměv nějaký lidoop (ačkoliv ten se přece jen směje věrohodněji). Dále mě fascinuje to, že snad v každém filmu Arnold pronáší geniální, nezřídka i moralistické projevy (nebo alespoň věty), které v jeho provedení vyznívají stejně nepravděpodobně, jako když si ve výtahu, kde kromě vás je jen jeden člověk prdnete a pak se tváříte, že jste to nebyl vy. Podobně jako onen nepřiznaný pšouk mi "smrdí" všechny ty pokusy o výchovu diváka ve filmech, které jsou popcornovější než samotný popcorn, a to tenhle určitě je. Přinucení k zamyšlení nad správností či nesprávností klonování je sice pozitivní, ale tady je spíše nechtěně zparodováno, i díky podprůměrně zpracovanému scénáři. Co k filmu dodat jinak? Snad jen to, že věřím tomu, že Arnold skončil s natáčením filmů definitivně, stejně jako kdysi Ronald Reagan, jenž (při vší úctě k němu) byl asi stejně dobrým hercem, jako pan guvernér. Howgh. (Radyo) 2*

Více než jako film o klonování se dá mluvit o filmu typu "víc Arnoldů, víc peněz". Což se "nečekaně" nepotvrdilo. Všechno kromě Arnolda je nezajímavé a i ten se chvílemi ztrácí v digitálním světě klonů, kteří jsou představování velmi obyčejně a nudně. Film je podprůměrný, nudný, nelogický a happy-endu se nevyhne. (Djkoma) 2*

VELKÁ RECENZE
Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) je profesionální pilot a vlastní se svým přítelem Hankem (Michael Rapaport – Útok z hlubin) společnost Xtreme pro provozování letecké dopravy a dva hybridy vrtulníku a stíhačky. Jednoho dne má Adam letět s významným a bohatým panem Druckerem (Tony Goldwyn – záporák z Ducha), majitelem společností pro klonování domácích mazlíčků a lidských orgánů. Pod Adamovým jménem však letí Hank, protože Adam bude mít večer oslavu narozenin a musí zařídit spoustu věcí. Jaké je však jeho překvapení, když přes okno vidí, jak do jeho svíček na dortu fouká jeho dvojník. Byly porušeny zákony 6. dne – zákaz klonování lidí. Adam Gibson je ovšem jen jeden z mnoha. Vlastně teď už jsou dva Adamové – a to znamená potíže pro všechny zlobivý kluky a holky.
6. den režíroval Roger Spottiswoode, jehož předchozí film byla bondovka Zítřek nikdy neumírá. Podle toho vypadá i tento film – akční podívaná plná honiček, létání, střílení a výbuchů. Technika tvorby klonu je ovšem hodně nesmyslná; biologicky je to nemožné, ale pro účely filmu tento rychlý způsob vytváří komické morbidní momenty. Arnold je tentokrát oběť, ale svůj krk neprodá lacino a zabijákům dá dost zabrat – často umírají a někteří víckrát. Vedoucího Druckerovy laboratoře na výrobu klonů doktora Weira hraje známý Robert Duvall – aspoň jeden opravdový herec by ve filmu hrát měl. Ale jinak je to dost průměrná podívaná a kdo nemá Arnolda příliš v lásce, dívat by se neměl – z plátna nesleze a to dvojnásob.
Snímek má tři producenty, jedním z nich je Schwarzenegger. Arnold v současnosti prý zvažuje kandidaturu na guvernéra státu za republikány a v tomto filmu můžeme sledovat jeho přístup k citlivému tématu klonování. Originál celou dobu vystupuje jako odpůrce klonů, ale jeho vlastní klon tak činit nemůže, takže na konci filmu změní originál svůj názor – ale pouze jedná-li se o něj samotného a jiné hodné chlapce. Jako guvernér by mohl podobné problémy řešit doopravdy, dnešní fikce se může stát zítřejší realitou. Další z producentů, Jon Davison, říká: „Je to příběh, který nevaruje před zlou vědou, ale před zlým použitím vědy.“ Je to shodné s Arnoldovým přístupem a vzbuzuje to obavy, že film je pouhou propagandou klonování. Znáte přísloví, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly?

PODROBNÝ POPIS FILMU
Adam Gibson je šťastný manžel krásné Natálie a milující otec malé dcery Clary. Společně se svým mladším kolegou Hankem Morganem je pilotem tryskoptéry a současně majitelem malé společnosti Double X, která zajišťuje turistické lety často spojené s extrémními sportovními výkony. Jejich novým zákazníkem je miliardář Michael Drucker, který po obou vyžaduje bezpečnostní test, který má zjistit jejich způsobilost. Kvůli svým narozeninám a komplikacím nakonec místo Adama letí Hank, v horách však na Druckera a jeho ochranku zaútočí fanatický aktivista Tripp a když se Adam toho večera vrátí domů, překvapeně oknem vidí, sám sebe, jak doma s rodinou oslavuje své narozeniny. Vzápětí na něj zaútočí skupina profesionálních zabijáků.
V nerovném boji se Adamovi podaří uniknout a některé z pronásledovatelů zabít. Pochopí, že se ho někdo pokouší nahradit dokonalým klonem a současně se pokouší zahladit všechny stopy, protože klonování lidí je zakázáno. Stopy ho přivedou na stopu Druckera, který na ilegálním klonování vydělává miliony s nepříliš dobrovolnou pomocí doktora Weira. Adama se znovu pokusí zavraždit najatí zabijáci, které už jednou zabil. Opět jim unikne a jednoho z nich opět zabije. Zoufale z povzdálí sleduje šťastný život své rodiny, která netuší, že Adam v domě je jen klonem. Vypraví se za Hankem, toho však zabije Tripp, který tvrdí, že jde jen o klon a prozradí mu důležité informace o Duckerovi a jeho špinavých kšeftech s klony.
Vzápětí se však znovu na objeví oživlí zabijáci, tedy ve skutečnosti nové klony, a Trippa zraní. Muž se střelí do hlavy, aby tak zabránil přenosu svých myšlenek a tedy prozrazení svých kompliců. Adamovi se podaří proniknout do Weirova ústavu a od starého vědce získá svůj neurozáznam potřebný k oživení klonu. Vezme i neurozáznam Duckera, který ve skutečnosti zemřel již před třemi lety a nyní je pouhým klonem. Boháč zjistí, že je Adam v budově a přikáže unést jako rukojmí jeho ženu a dceru. Adam se popere se svým klonem, ale pak se oba dohodnou na spolupráci, protože mají společný cíl, záchranu Natálie a Clary. Pokusí se je vyměnit, Ducker je však podrazí. Dojde k další přestřelce a oba Adamové se místo dalšího vyjednávání pustí s Duckerem do boje.

O NATÁČENÍ
Snímek Šestý den je sci-fi thriller s emocionálním jádrem. "Je to příběh, který nevaruje před zlou vědou, ale před zlým použitím vědy," říká producent Jon Davison. "Je o tom, co by se mohlo stát, kdyby se technologie dostala do nepravých rukou." Projekt vznikal v produkční společnosti Phoenix Pictures. Její ředitel Mike Medavoy vysvětluje: "Zaujal mě příběh, ve kterém je někdo ve špatný čas na špatném místě a je chycen do pavučiny. Ve scénáři byl humor, akce, zajímavé postavy ... přesně typ filmu, který jsme hledali." Medavoy povolal režiséra Rogera Spottiswooda, který právě dotočil bondovku Zítřek nikdy neumírá. Potom přikročil k hledání spolehlivého štábu, který by se popral s obrovitými kulisami, automobilovými bouračkami a více než šesti stovkami vizuálních efektů. Příběh z pera manželského páru Cormaca a Marianne Wibberleyové se měl původně odehrávat dvacet až třicet let v budoucnosti. Během přípravné fáze se situace postupně měnila - s tím, jak na titulní stránky novin, časopisů a internetu přicházely další a další příběhy o klonování. Úspěšný experiment Univerzity v Oregonu s klonováním opice, projekt společností Genetic Savings a Clone s rozpočtem 2.3 miliónů dolarů nazvaný "Missyplicity", který se zaměřil na klonování psa, a projekt "The Soul Catcher" od British Telecom (ve kterém je tvorovi po narození implantován počítačový čip, který dokáže předepsat kompletní život) - to všechno děsivě naplňovalo scénář snímku Šestý den. Technologický vývoj nejen že "futuristickou" premisu filmu dostihl, ale taky předehnal. Což vedlo k tomu, že tvůrci nakonec snímek zasadili do současnosti. Hlavní roli "člověka z davu" Adama Gibsona si zahrála akční superhvězda Arnold Schwarzenegger. Režisér Spottiswoode k jeho postavě říká: "Není to žádný superman. Když však jeho rodině hrozí zničení, dělá na záchranu sebe a svých milovaných věci hodné hrdiny." Samotný Schwarzenegger se přidává: "Není to typický akční hrdina, u kterého hned zkraje víte, že nakope padouchům zadky a vyhraje." Herec se na svou dvouroli pečlivě připravoval: Nastudoval rozsáhlý materiál na téma genetického inženýrství, setkal se s předními vědci v oblasti klonování a rovněž s obchodníky, kteří měli několik šikovných nápadů, jak novou technologii zpeněžit. Na obavy mnohých lidí z klonování Schwarzenegger reaguje: "Je to stejné jako s internetem. Zatímco většina experimentů s klonováním probíhá se záměrem vytvořit něco, co by lidstvu prospělo, bude tu vždycky možnost zneužití." Vedle nepostradatelných náležitostí Arnoldových filmů - honiček, kaskadérských kousků a úchvatných vizuálních efektů - zde nechybí ani humor. Zdrojem komických situací se staly i hrdinovy scény s virtuální přítelkyní, holografickou kráskou. Tyto scény vznikaly s pomocí složitého a časově náročného počítačového programu, který využíval procesu nazývaného motion control (řízení pohybu). Při použití kamery s řízeným pohybem se scéna natočí, a každý pohyb kamery se nahraje a převede do kódu. Potom se záběry promítají ve studiu se zeleným pozadím společně s dívkou, která hraje Virtuální přítelkyni. Záběry se následně složí a digitálně upraví tak, aby vznikl holografický efekt.
Jenomže Arnold žádného klona k dispozici neměl a tak, jak je jeho zvykem, odehrál velkou část kaskadérských kousků sám. Kymácel se na okraji hory, sjížděl autem po strmých schodech a taky se potápěl v nádrži, ve které se jeho hrdina ukryje před zabijáky. Dvě obrovité vodní cisterny jsou srdcem laboratoře společnosti Replacement Technologies, v níž probíhá vlastní klonování; cisterny obývají polotovary, lidské formy bez jakýchkoli tělesných charakteristik, které ve svých embryonálních vacích čekají na to, až je napustí DNA a stanou se z nich živí, dýchající klonové. Scéna v jedné z nádrží stála Arnolda málem život. Jako výborný plavec a potápěč ji při nácviku zkusil bez kyslíkové masky a bez ochranných brýlí. Zjistil, že v zahuštěné kapalině nic nevidí, docházel mu kyslík, snažil se vyplavat nahoru, jenomže nemohl najít otvor cisterny. "Byl jsem na špatném místě, neměl jsem skoro žádný vzduch a nemohl se dostat ven," vzpomíná Schwarzenegger. "Byl jsem úplně ztracený." Potom ho zachránil jeden z potápěčů. Vedle obvyklých pyrotechnických, kaskadérských a lanových efektů se divák může těšit na hypermoderní helikoptéru, nikdy neviděné zbraně (laserovou zbraň, která zanechá čisté, propálené smrtelné zranění) a sedm vývojových modelů vozů od General Motors o celkové hodnotě přes patnáct miliónů dolarů - měly hybridní pohon na benzín a elektřinu, převážely se ve vyhřívaných přívěsech a speciálně pověřená obsluha dbala na to, aby nebyly poškozeny. Tvůrci jsou přesvědčení o tom, že v Šestém dni si vybere každý. "Lidé uvidí skvělý napínavý příběh," slibuje jeho herecká hvězda. "Jsou v něm taky skvělé vynálezy ... helikoptéry, klonování, auta bez řidiče." A dodává: "A je tam skvělá akce. Protože čím by byl Arnoldův film bez akce?

Ocenění:
Razzies
2000 - Arnold Schwarzenegger (Nejhorší herec) (nominace)
2000 - Arnold Schwarzenegger (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2000 - Arnold Schwarzenegger (Nejhorší kombinace k vidění) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, BLU-RAY)
V českém znění: Pavel Soukup - Arnold Schwarzenegger (Adam Gibson), Pavel Vondra - Tony Goldwyn (Michael Drucker), Petr Oliva - Michael Rooker (Robert Marshall), Libor Hruška - Michael Rapaport (Hank Morgan) , Otto Rošetzký, Julie Alexandridisová - Taylor Anne Reid (Clara Gibsonová), Martina Hudečková - Wendy Crewson (Natalie Gibsonová), Nela Boudová - Sarah Wynter (Talia Elsworth), Vladimír Kudla, Jaroslav Horák, Bohuslav Kalva - Robert Duvall (Dr. Griffin Weir), Lucie Kožinová, Rudolf Kubík, Bohdan Tůma - Terry Crews (Vincent), Lukáš Jurek, Filip Švarc - Rodney Rowland (P. Wiley), Luděk Čtvrtlík, Radka Stupková, Radka Malá, Blanka Zdichyncová, Karel Gult, Bedřich Šetena - Ken Pogue (Speaker Day), Dagmar Čárová - Wanda Cannon (Katherine Weirová)
Spolupracovali: Barbora Wildová, Radka Lehká
Překlad: Renáta Mlíkovská
Zvuk: Miloš Sommer, Oldřich Wajsar
Produkce: Milena Čapková
Úprava a režie: Daniela Zachariášová
Vyrobily: ABZ, divize Bontonfilms v roce 2001

2.DABING (Nova, Prima, AMC, film+)
V českém znění: Pavel Soukup - Arnold Schwarzenegger (Adam Gibson), Martin Stránský - Tony Goldwyn (Michael Drucker), Daniel Dítě - Michael Rooker (Robert Marshall), Libor Hruška - Michael Rapaport (Hank Morgan), Zlata Adamovská - Wendy Crewson (Natalie Gibsonová), Jiří Plachý - Robert Duvall (Dr. Griffin Weir), Miriam Chytilová - Sarah Wynter (Talia Elsworth), Tereza Taberyová, Martin Kolár - Terry Crews (Vincent), Pavel Šrom, René Slováčková - Ellie Harvie (Rosie), Bohdan Tůma, Marek Libert - Colin Cunningham (Tripp), Nikola Votočková, Filip Čáp, Jiří Zavřel, Marcela Kyselová, Miloslav Študent - Don S. Davis (kardinál de la Jolla), Svatopluk Schuller - Steve Bacic (Johnny Phoenix), Zuzana Schulzová - Wanda Cannon (Katherine Weirová), Filip Jančík - Rodney Rowland (P. Wiley), Roman Hájek, Jan Maxián, Radka Malá, Veronika Taberyová
Překlad: Olga Pavlová
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Ivana Prejdová, Jiří Beránek
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: Česká produkční 2000 a.s. pro Cet 21 s.r.o. v roce 2004

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.1.2001 Falcon
Premiéra USA: 17.11.2000 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.2001 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.7.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 21.7.2008 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 043 775
Tržby celkem - $ 96 085 477
Návštěvnost v ČR 54 105
Náklady (Rozpočet) - $ 82 000 000
 
Tvůrci a herci
Roger Spottiswoode (Režie), Jon Davison (Produkce), Mike Medavoy (Produkce), Arnold Schwarzenegger (Produkce), Trevor Rabin (Hudba), Pierre Mignot (Kamera), Dominique Fortin (Střih), Mark Conte (Střih), Michel Arcand (Casting), Mark Conte (Casting), Dominique Fortin (Casting), James D. Bissell (Scénografie), John Willett (Scénografie), Trish Keating (Kostýmy), Lon Bender (Zvuk), Tony Lamberti (Zvuk), Charles Porlier (Masky), Cormac Wibberley (Scénář), Marianne Wibberley (Scénář), Arnold Schwarzenegger (Herec), Michael Rapaport (Herec), Tony Goldwyn (Herec), Michael Rooker (Herec), Sarah Wynter (Herec), Robert Duvall (Herec), Wendy Crewson (Herec), Terry Crews (Herec), Ken Pogue (Herec), Colin Cunningham (Herec), Wanda Cannon (Herec), Jennifer Gareis (Herec), Steve Bacic (Herec), Don S. Davis (Herec), Peter Kent (Herec), Rodney Rowland (Herec), Hiro Kanagawa (Herec), Ben Bass (Herec), Don McManus (Herec), Gerard Plunkett (Herec), Colin Lawrence (Herec), Marianne Wibberley (Herec), Christopher Lawford (Herec), Ellie Harvie (Herec), Alexandra Castillo (Herec)
 
2000/115/USA, KanadaAkční, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Arnold Schwarzenegger byl nominován na Zlatou Malinu jak za hlavní roli Adama, tak za vedlejší roli klona Adama.
- Úvodní citát je z knihy "Genesis", kde je stvořen šestý den Adam.
- Natáčení probíhalo v kanadských městech Vancouver, Burnaby a Toronto.
- Ve filmu Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) pronese větu “I might be back“. Jedná se o odkaz na slavnou frázi "I'll be back" ze snímku Terminátor (1984).
- Podle slov Arnolda Schwarzeneggra v bonusu ''The Future Is Coming'' je film situován do roku 2015.
- Kevin Costner se vzdal hlavní role, protože mu rozvrh natáčení filmu zasahoval do jiného.
- Název filmu byl změněn z The Sixth Day na The 6th Day, aby se tvůrci vyvarovali záměnám s filmem The Sixth Sense (Šestý smysl) (1999).
- Budova, ve které se ve filmu nachází genetické laboratoře a která na konci vyletí do vzduchu, je ve skutečnosti veřejná knihovna ve Vancoveru.
 
Odkazy: