Robocop / Robocop (2014/117/USA/Sci-Fi, Dobrodružný, Akční, Thriller) 63%

24.09.2018 17:49
JEDNOU VĚTOU
„Napůl člověk, napůl stroj - to je robot, vytvořený z tělesných pozůstatků zavražděného policisty a je v podstatě nezničitelný."

OBSAH
V roce 2028 je nadnárodní konglomerát OmniCorp vedoucím lídrem v oblasti robotických technologií. Jejich drony jsou již dlouhá léta využívány armádami po celém světě a OmniCorpu přibývají na účtech miliardy dolarů. Jedinou metou, kterou se jim dosud nepodařilo dosáhnout, je úspěch na domácí půdě, kde jsou jejich technologie stále považovány za příliš kontroverzní. Ale v jistém momentě přijde ke zlomu. Alex Murphy (Joel Kinnaman) je milující manžel a otec, který pracuje jako policista a dosahuje vynikajících výsledků v boji s kriminalitou a korupcí v Detroitu. Až do chvíle, kdy utrpí rozsáhlé zranění. OmniCorp najednou dostane jedinečnou příležitost - zachránit špičkového policistu. A tak se v odvážném experimentu zrodí RoboCop - napůl člověk a napůl stroj, dokonalý protivník všech kriminálních živlů. OmniCorp už plánuje jeho nasazení v co největším počtu míst, ale nepočítají s tím, že uvnitř stroje je myslící lidská bytost, která nedokáže potlačit vzpomínky na svou minulost.(Forum Film CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Byl jsem v dětství ovlivněn různými filmy a jedním takovým byl i Robocop. Proto jsem si říkal, že další remake osmdesátkovýho akčňáku mě asi dvakrát nerozněžní. Jenže to by se nesměly objevovat názory, že tenhle film není vůbec zlej. Vlastně i proto jsem se trošku podvolil a tenhle remake dal. No a musím říct, že pár plusů by přeci jenom měl. Především teda herce jako jsou Samuel L. Jackson nebo Gary Oldman. Ti odřou tu veškerou práci na tomhle filmu. Joel Kinnaman už taková hvězda není. Proč by taky, když se tam ze začátku objeví jako člověk, aby se následovně objevil jako bezemotivní Robocop. Také mě třeba zarazilo i to, že tenhle film nemá pořádný příběh. Udělají robo člověka, který je tak dokonalý, že nemá konkurenci. Teda jen do momentu, dokud do něj nezačne tucet bláznů ve skladě střílet projektily, které by rozsračkovaly i obra. (Malarkey) 3*

To bylo poprvé a naposled, co jsem se nechal zlákat do kina mojí topkou. Zařek jsem se, že současným remakům osmdesátkovejch akčnáků nebudu chodit dělat do kina blbečka, ale já jsem fakt marnej. Samotnej film jako by se nemoh rozhodnout jestli chce bejt víc akční nebo sdělnej a nakonec dopad jak vánoční večeře bez bramborovýho sálatu. Daleko větší průser však shledávám v postavách. Milující žena byla až příliš milující, robocop byl hodně robo, ale málo cop, šéf OmniCorpu byl zkrátka Michael keaton a ne šéf OmniCorpu, smysl jednání toho omnáckýho kovboje jsem nepochopil vůbec a ze všeho nejlepší byla postava kterou hrál Samuel L., to se asi někdo scénaristy zeptal a co když na ten film budou koukat retardi a on řek, neva, plácnem tam Samuela a on jim to bude servírovat. Vymazlený kamerový záběry přebíjel občasný houpající nepřehled a tak jedinej nad kým nelámu hůl je Gary. (Enšpígl) 2*

Tenhle film by mohl posloužit jako názorná ukázka toho, jak současný Hollywood občas vsadí na brain drain progresivních osobností z ostatních kinematografií a pak se je snaží zkrotit ve stroji. Padilhův rukopis "akčního sociálního dramatu" je znát na začátku, vidět střihové postupy a záběrování z "jiného světa" je samozřejmě osvěžující, ale usedlý rating, trochu enigmatické kouzlení s hudební dramaturgií v důsledku a překvapivě vyhaslá kinetika Carvalhovy kamery z akce dělají jen vycpávku. Navíc ji tvůrci občas provokativně spojují s náročnými konverzacemi o podstatě hlavní postavy. Nový Robocop je vlastně trochu radikální a trochu usedlé konverzační drama o chlapovi, ze kterého zbyl kus tváře a několik orgánů. Většina násilí originálu se z ulic přesouvá k tělu protagonisty, který více než polovinu filmu řeší svou identitu, rodinu a sžívá se s oblekem. Díky solidně napsaným dialogům a výborným hercům to funguje. Ideologicky film evokuje ironii originálu prostřednictvím pravičácké talk show a parodování marketingového zneužívání Murphyho / RoboCopa jako produktu pro masy. Znatelný posun je i přijetí globalizované perspektivy a proměny korporátní sféry z rejdiště "žraloků v oblecích" do ležérního hřiště filantropů v cool outfitech. Zatím Verhoeven kdysi natočil film, který se dá konzumovat jako dokonalý produkt americké kultury i jako její drsná parodie, "liberální fašoun" Padilha a jeho tým jsou o poznání doslovnější. Některým lidem to sice stejně činí problém rozklíčovat, ale ta kritická linie poukazující na mechanizaci válek i spravedlnosti je dost čitelná. Ve spojení s úvahami nad přeměnou člověka ve stroj se z toho stává docela produktivní záležitost k zamyšlení. Nový RoboCop nikdy nenabídne totální "krev, hovna a bláto" rozkoš originálu, na který se snaží příliš okatě neodkazovat (a když, tak spíš ironicky - použití Poledourisova motivu jako znělky pravičácké agitkové show). Hledá vlastní cestu k tématu. Proto má navzdory padání řetězu a poněkud pochybné gradaci druhé poloviny smysl. Special thx to vždy báječný Oldman, ležérní armyJobs Keaton a velmi přesně zranitelný Kinnaman. Držím tomu palce, ale nejspíš to prohučí jako (o něco problematičtější) Elysium. Jen doufám, že se dočkáme chvíle, kdy se poměr zrealizovaných a nezrealizovaných nápadů v soubojů producent x invenční tvůrce otočí. (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Jméno holandského režiséra Paula Verhoevena těm později narozeným filmovým fandům možná dnes už moc neřekne, protože jeho poslední hollywoodská věc je čtrnáct let starý Muž bez stínu, ale jeho brutální a zároveň i velice inteligentní pecky se staly klasikou. A to platí i pro příběh robotického policajta. Všichni ovšem víme, že doba hájení pro podobné pecky není nekonečná, a tak jsme tu před dvěma lety měli novou verzi Verhoevenova Total Recall a nedopadlo to moc dobře. O letošním Robocopovi to naštěstí neplatí.
Úvodem je potřeba říct, že Robocop z roku 2014 se v jedné zásadní věci od originálu liší. Se stomilionovým rozpočtem přišel i nižší rating, takže na ruce odtržené od těla ranou z brokovnice nebo na záporáky rozleptané toxickým odpadem rovnou zapomeňte. Na druhou stranu by bylo nefér verzi režiséra Josého Padilhy poplivávat kvůli absenci násilí. Akční scény nejsou tak drsné, ale mrtvoly tu jdou i tak do desítek a tvůrci se chytře vyhýbají nutnosti zobrazovat krev a střeva tím, že se bojuje proti droidům, přestřelka probíhá ve tmě, kde se hrdinové orientují s pomocí infra vidění, nebo to zkrátka pětimetrová hromada kovu do člověka našije ze dvou metrů a nic po něm nezbude. Nižší rating se projevuje na absenci krve, samotné akční scény však neovlivňuje. Mrtvol není málo.
Je ovšem docela překvapivé, že akce není zase až tak moc a není tak skvělá, jak jsme u Padilhy zvyklí. Jeho dvojice Elitních jednotek patří v tomhle směru k absolutní špičce, ale tady jakoby režisér jel jen na půl plynu a mnohdy je zajímavější sledovat, jak se Alex Murphy a jejho protivníci připravují na přestřelku než přestřelku samotnou. Jde o hollywoodský standard, od brazilského borce za kamerou se však očekávalo trošku víc. A přitom by stačilo přidat na přehlednosti a šoupnout tam pár eye-candy momentů. Naštěstí Robocop na akci nestojí.
Už když se před lety okolo filmu motal Darren Aronofsky, bylo to trochu nečekané. Zvlášť, když tvrdil, že ho baví představa člověka uvězněného v kovovém těle a hledání odpovědí na otázky týkající se toho, kde začíná a kde končí lidská bytost a jak se může někdo srovnat s tím, že ho výbuch auta roztrhal na kusy a teď má blíž k automatu na jízdenky než k vašemu sousedovi. Aronofsky odešel, ale ambice nacpat do Robocopa nějaký ten myšlenkový přesah zůstaly a dopadlo to až nečekaně dobře. Celou první hodinu si možná ani nevšimnete, že tohle sci-fi sází mnohem víc na postavy a působí spíš jako intimní drama než akční spektákl. Zatímco v původním filmu z Alexe Murphyho jednoduše udělali robota a on šel likvidovat lidi do ulic, tady je hrdina víceméně pořád člověkem. Má emoce, má strach, po něčem touží a musí se vyrovnat s nepředstavitelnou změnou, kterou prožívá. A ono to funguje.
Hledání vlastní identity a vnitřní souboj lidského hrdiny s jeho novým robotickým já je zajímavější než bitky s ED-209. Může za to i Joel Kinnaman, jehož jméno nejspíš většina filmových fandů nezná, ale docela bych věřil, že se to za pár let změní. Tenhle Švéd má talent a i když musí většinou hrát jen ksichtem a hlasem, bez problémů to stačí. Budete mu fandit, litovat ho i věřit, že by si v některých momentech nechal radši prostřelit škebli, než aby se z něj stal stroj. Před kamerou se daří i všem ostatním (snad až na Abbie Cornish, i když tam za to může spíš nudná postava než ona sama). Nemáme tu jednorozměrné záporáky a klaďáky a do značné míry lze sympatizovat s Michaelem Keatonem jako šéfem OmniCorpu i opovrhovat Oldmanovým vědcem, jenž má Robocopa na starost. A i když jde oficiálně o klaďáka, rozhodně nehraje toho jediného spravedlivého mezi lumpy. Kdykoliv se někdo z téhle trojice objeví, je na co koukat.
A když tam nejsou, tak vlastně taky. Padilha totiž zvládl vytvořit celkem zajímavý svět. Budoucnost roku 2028 není přeplácaná vynálezy a vypadá tak, jak by asi ve skutečnosti mohla. Nepokouší se diváky strhávat na svou stranu lacinými CGI blbinami, které by jim cpal do ksichtu, ale zároveň se vyplatí koukat se pozorně, protože detaily budoucnosti jsou vyloženě lahůdkové. Robocop mi dost připomíná filmy Neilla Blomkampa v okamžicích, kdy se z chudinských slumů přesune do světa bohatých. Vynálezy vypadají prakticky, užitečně a přitom reálně. No a pochopitelně i efektně.
Robocop jednoduše příjemně překvapil. Trošku nečekaně vsadil na inteligentní zápletku a do boje o přízeň diváků vyráží se zajímavými charaktery a skvělými hereckými výkony. Možná kvůli tomu malinko fláká akční stránku, ovšem ani ta neurazí. Ještě před pár týdny jsem měl obavu, že půjde o další naprosto zbytečný remake a celé to dopadne jako nové Total Recall. Jsem rád, že jsem se pletl a že tu máme film, jenž je možná jiný, než se čekalo, ale díky tomu i povedenější.
P. S.: Satirický tón originálu je tu trochu utlumený, ale výstupy dokonale (záměrně) otravného Samuela L. Jakcsona rozhodně nejsou špatné.

DABING
V českém znění: Filip Jančík - Joel Kinnaman (Alex Murphy / RoboCop), Alexej Pyško - Gary Oldman (Dr. Dennett Norton), Jan Šťastný - Michael Keaton (Raymond Sellars), Kateřina Velebová - Aimee Garcia (Jae Kim), Andrea Elsnerová - Abbie Cornish (Clara Murphyová), Stanislava Jachnická - Jennifer Ehle (Liz Klineová), Michal Holán - Jay Baruchel (Tom Pope), Zdeněk Mahdal - Jackie Earle Haley (Rick Mattox), Zdeněk Podhůrský - Michael K. Williams (Jack Lewis), Libor Hruška - Samuel L. Jackson (Pat Novak), Apolena Veldová - Marianne Jean-Baptiste (Karen Deanová), Pavel Šrom - Patrick Garrow (Antoine Vallon), Filip Švarc - K.C. Collins (Andre Daniels), René Slováčková - Maura Grierson (Kelly), Jakub Nemčok - John Paul Ruttan (David Murphy), Jan Szymik, Miloš Vávra, Bohdan Tůma, Týna Průchová, Martina Kechnerová, Oldřich Hajlich, Petr Vágner, Luděk Čtvrtlík, Petr Gelnar, Daniela Bartáková
Překlad: Petr Miklica
Zvuk: Jan Neskusil
Produkce: Hana Haladová
Dialogy: Marek Píša
Režie: Martin Kot
Vyrobilo: Barrandov Studio dabing 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.2.2014 Forum Film CZ
Premiéra USA: 12.2.2014 Columbia Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.6.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 11.6.2014 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 037 391
Tržby celkem - $ 242 688 965
Návštěvnost v ČR 35 981
Náklady (Rozpočet) - $ 120 000 000
 
FILMY V SÉRII
RoboCop gastonrolinc.webnode.cz/news/robocop-robocop/
Akční / Krimi, USA, 1987
Režie: Paul Verhoeven, Hrají: Peter Weller, Nancy Allen

RoboCop 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/robocop-robocop1/
Akční / Krimi, USA, 1990
Režie: Irvin Kershner, Hrají: Peter Weller, John Glover

RoboCop 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/robocop-robocop2/
Akční / Krimi, USA, 1993
Režie: Fred Dekker, Hrají: Robert John Burke, Mario Machado

Robocop gastonrolinc.webnode.cz/news/a296/
Sci-Fi / Krimi, USA, 2014
Režie: José Padilha, Hrají: Joel Kinnaman, Gary Oldman
 
Tvůrci a herci
José Padilha (Režie), Marc Abraham (Produkce), Mike Medavoy (Produkce), Arnold Messer (Produkce), Eric Newman (Produkce), Pedro Bromfman (Hudba), Lula Carvalho (Kamera), Peter McNulty (Střih), Daniel Rezende (Střih), Francine Maisler (Casting), Martin Whist (Scénografie), April Ferry (Kostýmy), Karen Baker Landers (Zvuk), Krista Burbidge (Masky), Nick Schenk (Scénář), James Vanderbilt (Scénář), Joshua Zetumer (Scénář), Joel Kinnaman (Herec), Gary Oldman (Herec), Abbie Cornish (Herec), Michael Keaton (Herec), Jay Baruchel (Herec), Aimee Garcia (Herec), Miguel Ferrer (Herec), Jennifer Ehle (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Jackie Earle Haley (Herec), Michael Kenneth Williams (Herec), Zach Grenier (Herec), Marianne Jean-Baptiste (Herec), Marjan Neshat (Herec), Tattiawna Jones (Herec), Melanie Scrofano (Herec), Alex Mallari Jr. (Herec)
 
2014/117/USA/Sci-Fi, Dobrodružný, Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Ústřední znělka filmu je odkazem na původní snímek Robocop (1987).
- Při prezentaci vizáže RoboCopa (Joel Kinnaman) Raymondovi Sellersovi (Michael Keaton) se jako jedna z verzí objeví i vizáž RoboCopa z původního filmu RoboCop (1987).
- Značná část obleku Robocopa (Joel Kinnaman) byla vytištěna na 3D tiskárně.
- V kancelárií Omnicorpu je vidieť na stene obrazy od anglického maliara Francisa Bacona. Neskôr, v druhej polke filmu sa tam objavia úplne iné obrazy.
- Joel Kinnaman, ač jeho role spočívala v nošení obleku RoboCopa, musel trénovat jako divý, dle jeho vlastních slov "až do selhání". Jeho trenér Bobby Strom to okomentoval tak, že ač nemusí být Joel na plátně masivní a vyrýsovaný, s každou nabranou svalovinou navíc a zvýšením síly podpoří důvěryhodnost svého výkonu ve filmu. Joel trénoval v tzv. kruhovém tréninku, takže nikdy neopakoval tentýž trénink dvakrát. Při své výšce 188 cm se z tělesné váhy 83 kg při 13,5% podílu tuku dostal na hmotnost 84 kg při 9% podílu tuku.
- Křestní jméno postavy Dr. Nortona (Gary Oldman) je Dennett, což je pravděpodobně odkaz na Daniela Dennetta, amerického filozofa a kognitivního vědce, který se věnoval problematice vědomí a svobodné vůle na fyzikální a chemické úrovni, což představuje ve filmu významný motiv.
- Během produkce byl režisér José Padilha značně frustrován spoluprací s filmovým studiem, které mu nedávalo dostatek kreativní volnosti. V telefonátu se svým brazilským kolegou, režisérem Fernandem Meirellesem prohlásil, že „z každých deseti nápadů, které do projektu přinese, studio zavrhne devět“. Filmování pak označil za velice špatný zážitek a „peklo“.
- Režisér José Padilha i herec Joel Kinnaman dělali všechno proto, aby film mohl být uveden pod ratingem R, což by bylo věrnější Verhoevenově předloze. Vzhledem ke stoupajícímu rozpočtu, který byl původně plánován na 60 milionů amerických dolarů a který se nakonec vyšplhal až na 120, bylo studio nuceno rating snížit na PG-13 v naději, že tak vyhradí vysoké náklady. Padilha byl pak během natáčení pod přísným dohledem, aby rating dodržel.
- Prvý Robocop, ktorý bol natáčaný v IMAX formáte, a zároveň prvý hollywoodsky film brazílskeho režiséra Josého Padilhu.
- Natáčanie filmu prebiehalo na mnohých miestach po celej Kanade.
- Falošným pracovným názvom filmu bolo označenie OmniCorp.
- Približne v polovici tretej minúty je počas inštruktáže v živom vstupe z Teheránu za Mattoxom (Jackie Earle Haley) v pozadí vidieť automobil Škoda 120.
- Píseň "If I Only Had A Heart", která zní při testování Robocopa (Joel Kinnaman) v Omnicorpu, prvně zazněla v podání Plecháče (Jack Haley) ve filmu Čaroděj ze země Oz (1939).
 
Odkazy