Kurýr 3 / Transporter 3 (2008/99/Francie, Velká Británie/Akční, Thriller) 54%

24.09.2018 17:49
JEDNOU VĚTOU
„Pravidla zůstávají stejná. Až na jedno..."

OBSAH
Frank Martin byl přinucen přepravit Valentinu, unesenou dceru Leonida Vasileva, ředitele Environmental Protection Agency pro Ukrajinu, z Marseille, přes Stuttgart a Budapešť až do Oděssy u Černého moře. Během cesty se za pomoci inspektora Tarconiho musí Frank poprat s lidmi, kteří ho donutili vzít tuto práci, agenty vyslanými Vasilevem, aby ho zadrželi, a všeobecnou ne-spoluprací Valentiny. Navzdory její cynické povaze a jeho odhodlání se nezaplést, Frank a Valentina se během úniku z bláznivých a život-ohrožujících situací do sebe zamilují.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V rámci očekávání sympatické překvapení, protože návrat do Evropy Franku Martinovi evidentně prospěl. Bessonův scénář je sice jedno velké absolutní ‚wtf?!‘ a Megatonova akce v závěru notně ‚over the top‘, ale na druhou stranu jsem si celou dobu liboval, jak to hezky odsýpá, jak tradičně charismatický Jason rozdává v Yuenově choreografii jeden slušný úder za druhým a jaký, že je to Robert Knepper parádní zloduch. Na druhou stranu, kurýrovat protivné Ukrajinky s visáží lepší šlapky, porušovat jedno pravidlo za druhým a sexovat na zadních sedadlech je moc i na moji benevolentní maličkost. Slušnější dvě, těším se na čtyřku. (Isherwood) 2*

Nejvíc mě srala ta hlavní holka. To bych se radši nechal vopíchat od dobře stavěné sršnice než abych byl v autě s takhle blbou křepelkou, ale jinak dobrý. Akční scény mají v sobě víc energie než skladiště pro red bully a Jason Statham je frajer největší. Ani se nedivím Megan Fox že s ním teď momentálně chodí. Baba jako ona potřebuje hold pořádnýho nabíječe a jelikož já neumím dobře anglicky, logicky jí zbejvá už jenom Jason Statham. Neříkám, že film nepopírá všechny možný i nemožný přírodní i fyzický zákony, ale koho to sere ? To, že tahle našlapaná akční pecka odkopla logiku na druhou stranu zeměkoule ještě neznamená, že je špatná. Kurýra s pořadovým číslem tři jsem si vychutnal do posledního drobku a ještě se přitom stačil dobře pobavit. (Enšpígl) 4*

Messenger Frank Martin. Za žádných okolností neperspiruje, na BMXu jezdí tryskem a jeho bojová technika občas hraničí s vystoupením striptéra v Chip 'n Dale klubu. Zkrátka jedno obrovské varle plné testosteronu, které nestrčí do tašky ani mazák T-Bag. Jakmile však ve svých pravidlech začne dělat výjimky kvůli ukrajinským šlápotám, jde to s ním z kopce a to samé se dá říct i o třetím Kurýrovi plném dynamického, leč otravného střihu a únavné romantické linie.. A tak zatímco po Refnově Drive měl člověk chuť dát si párátko do pusy a jen tak se projíždět nočním městem, tady chvílemi potřeboval ještě jedno, aby si je mohl dát mezi unavená víčka. Není se však čemu divit, když to celé z režisérské židle dirigoval vůdce zlých Decepticonů.. P.S.: Po skončení jsem viděl asi půlhodinu filmu Submerged a vzhledem k výše zmiňovanému chlapáctví J.Stathama mě napadlo, že kdyby měl identické dvojče, postavili je vedle sebe a mezi ně vzpřímili pana Seagala, vzniklo by dokonalé lidské sousoší mužských genitálií.. (Gilmour93) 2*

VELKÁ RECENZE
Akční hrdinové jsou ohrožený filmový druh. Arnold je v politice, Sly spoléhá na nostalgii, Jean Claude Van Damme to zkouší s originálním a osobitým přístupem, Dolph Lundgren hraje v béčkových koninách, Steven Seagal žere a Chuck Norris už třicet sedm let nikoho nezajímá a pořád žije z toho, že mu v Cestě draka Bruce Lee rozbil tlamu. Jediný, o kom by se v současnosti dalo mluvit jako o akční hvězdě, je Jason Statham. V loňském roce si po nepovedené pitomosti Boj napravil reputaci překvapivě zábavnou Rallye smrti a letos chystá návrat akční anarchie v Zastav se a nepřežiješ 2. A samozřejmě si udělal čas i na Kurýra. Roli, díky níž je dnes tím, čím je. Ale možná si to mohl odpustit.
U série Kurýr to vypadá, že pokaždé, když někdo opustí hvězdný tým, který stojí za prvním dílem, kvalita jde razantně dolů. První díl byla příjemná béčková podívaná, v níž drsňák Jason Statham zachraňoval několik desítek asijských otroků. Bylo to fajn, rychlé, hezky natočené a mělo to zábavně pojaté bitky. Pak Corey Yuen odešel z místa režiséra, dostal na starost jen bojovou choreografii a Louis Leterrier natočil film, jenž byl v některých momentech až příliš „over the top“ a absurdní, ale po vizuální a bojové stránce to bylo fajn. Na trojku si bohužel Leterrier čas neudělal a režijní otěže po něm přebral Olivier Megaton. Ten má sice stylové jméno, avšak to je asi tak všechno, čím může současnému akčnímu filmu přispět. Režírovat totiž neumí.
Žádný Kurýr nikdy nebyla a ani nechtěla být chytrá podívaná, Luc Besson zkrátka vyprodukoval další akční béčko, jež však mělo - na rozdíl od jeho předchozích projektů - zásadní štěstí v tom, že si v něm zahrál Jason Statham. Žádný hluboký příběh tedy od třetího dílu nikdo neočekával a Megatonovým úkolem bylo natočit sto minut materiálu tak, aby se jednou za čas mohl hlavní hrdina vysvléknout z košile a seřezat padouchy na hromadu. Bohužel akce je právě to, co Megatonovi jde ze všeho nejhůř. Ačkoliv choreografie Coreyho Yuena je opět fajn a bitka v garáži nebo souboj s obrem mohly být velmi zábavné, všechno kazí kulometný střih. Z na papíru možná přehledných akčních scén vznikl ve výsledku nepochopitelný blivajz, v němž je velmi těžké se orientovat a téměř nemožné hlídat si kdo koho čím zrovna mlátí po hlavě. Megaton krom toho rád vynechává v akčních sekvencích framy a všechny bitky tak působí nesmírně trhaně a jakoby nedodělaně. Akční scény jsou díky novému režisérovi nesmírně nezajímavé a otravné. A proč si to nepřiznat – na třetího Kurýra nikdo nepůjde kvůli charakternímu herectví, ale především kvůli těm bitkám a Besson udělal velkou chybu, že si je nepohlídal. Když se totiž fanda akčních filmů u akčních scén nudí, začne si všímat věcí, které by normálně ignoroval. A to je zatraceně velký problém.
Tváří v tvář nezajímavé akci totiž na povrch vyplouvají i další zápory, které byl člověk ochoten u prvního a do jisté míry i u druhého dílu ignorovat. Tady to ale příliš nejde, protože všechno je tu hloupější, lacinější a především – díky zmršené akci – víc vidět. Příběh je bohužel ještě pitomější než v případě obou předchozích dílů a snaha padouchů donutit ukrajinského ministra únosem jeho dcery k tomu, aby ze své země udělal skládku chemického odpadu, je poměrně směšná. Bohužel sám hlavní hrdina k téhle zápletce nemá moc co říct, protože většinu času stráví na opuštěných východoevropských okreskách, kde mu společnost dělá právě ona dcera v podání Natalye Rudakove. Dost možná nejotravnější herečky všech dob.
Luc Besson se na třetím Kurýrovi vůbec vyblbnul. Na akci se vykašlal, hlavní ženskou roli obsadil newyorskou kadeřnicí bez předchozích hereckých zkušeností a jako padoucha si sehnal Roberta Kneppera, z něhož má člověk pocit, že je celou dobu totálně nad věcí a je mu jedno, co vlastně točí. Knepper přehrává, jako kdyby mu šlo o život, ale i když fyzicky na hlavního hrdinu nemá a jeho padouch by byl směšný i vedle Austina Powerse (likvidování vlastních poskoků je hodně srandovní), je to svým způsobem sympaťák a jedna z mála věcí, která se na filmu dá pochválit. Tou druhou je nezklamávající charisma Jasona Stathama a jedna slušná automobilová honička.
Celkově je ale třetí Kurýr mizérie, jež dokazuje, že Luc Besson zvládne vyprodukovat jeden dobrý film na pět špatných. Kurýr 3 se sympaticky béčkové jedničce nevyrovná ani zdaleka a díky odfláknuté akci a nesmírně otravné herečce (to sakra při natáčení nikdo neviděl, jaké je to dřevo?) nemá ani na dvojku. Ta byla sice pitomá, avšak koukalo se na ní hezky. Třetí Kurýr je bohužel jen laciná nuda, od totálního odpadu zachraňuje pouze Jason Statham. A i ten by si měl příště rozmyslet, jestli Bessonovi zavolá zpátky, až bude chtít dělat čtyřku.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Inspektor Tarconi a Frank společně rybaří, když Tarconi dostane hlášení o muži, který prchá v Marseille policistům v černém audi. Do Francie přilétá zločinec Johnson a začíná vydírat ministra životního prostředí. K Frankovi domů skrz stěnu vlétne prchající černé audi s mužem, vykonávajícím práci kurýra, která byla původně určena právě Frankovi. Muž je odvezen do nemocnice a Frank ve voze najde dívku. Ta ho upozorní na náramek, který měl i odvezený muž - v určité vzdálenosti od vozu má náramek explodovat. To už ale Frank muži a záchranářům nestihne říct a sanitka vybuchne... Franka po návratu do domu překvapí muž a omráčí ho. Frank se pak probudí s náramkem na ruce ve zvláštní místnosti. Přichází Johnson a Frank je pod pohrůžkou zabití nucen přijmout práci předchozího muže. Jediné, co chce, je jet vlastním vozem. Dostává upravené audi, ve kterém čeká dívka z předchozího vozu, ona a dvě tašky mají být doručeny na místo určení. Inspektor zatím začíná vyšetřovat, kam zmizel Frank, a ministr řeší svůj problém s vydíráním. Při odvozu černého audi je muž s odtahovým vozem zastřelen a z vozu je ukraden navigační systém... Frank je na cestě s dívkou Valentinou a snaží se dopátrat, co je na místě, kam míří - v Budapešti. Policisté mezitím najdou svého zastřeleného kolegu s odtahovým vozem a inspektor si přehrává videozáznam, který je ukryt ve voze. U ministra jsou muži ze společnosti Eco Corp. Vydíraný ministr má této společnosti vyjít vstříc a má podepsat proclení jejich lodí. Nechává si den na prostudování materiálů. Muži, kteří vzali z audi navigační systém, hovoří s ministrem a jsou již na cestě do Budapešti, kam míří i Frank... Frank sjíždí z trasy a u kamaráda Otta se chce zbavit náramků. Sem ale přijíždí skupina mužů vyslaná Johnsonem, která má Franka navrátit na trasu, ať už po dobrém, anebo po zlém... Frank zlikviduje celou skupinu, při čemž se do něj Valentina evidentně zakouká. Ale snaha o sundání náramků je marná, pokračují tedy v cestě dále. Frank si po telefonu domlouvá s Johnsonem osobní schůzku, místo toho ale na určeném místě jen telefonují přes budku. Frank se dozví, že je vyhozený, a s vozem mu zatím ujíždí neznámý muž. Valentina zatím v klidu spí na zadních sedačkách. Frank má ale náramek, a tak se snaží dojet auto v uličkách na kole. Valentina se probudí a snaží se nového šoféra zastavit. Když se jí to podaří, Frank ho vystřídá za volantem. Pak zavolá Tarconimu a snaží se dozvědět další informace. Zavolá také Johnsonovi, chce vyjednat sundání náramků za výměnu zásilky. Hovor lokalizoval Tarconi a dozvídají se tak, kde Johnson sídlí. Další souřadnice, které Frank obdržel, ho dovedou do Bukurešti. Cestou Valentina najde povzbuzující prášek a přes nesouhlas Franka si ho vezme. U benzinky už je značně v náladě. Při čerpání paliva ale přijíždí mercedes a začíná honička. Během ní volá Frank Johnsonovi a zjistí, že muže neposlal on. Honička končí pádem a výbuchem mercedesu. Další cestou se ho Valentina snaží neúspěšně svádět. Frank jde do kufru vozu a zjistí, že dvě tašky v kufru jsou jen na jeho zmatení. Až teď je mu vše jasné - jediné důležité, co veze, je právě Valentina.

O FILMU
Frank Martin si dává pauzu? Nepředstavitelné pro jeho fanoušky. A stejně tak nepředstavitelné pro gangstery, kteří ho chtějí dostat zpět do hry, ať chce nebo nechce. Proti chlápkovi, jako je Johnson, je to, co nejméně chcete, opravdu problém. A tak s detonačním náramkem kolem zápěstí Frank Martin zjistí, že se nemůže vzdálit od svého auta na více jak 20 m, jinak náramek exploduje. Dobrý důvod jet do Oděsy, doručit záhadný balíček a tiše snášet přítomnost záhadné ženy - mladé, bezstarostné Valentiny - ve svém autě. „Velkým krokem kupředu v této třetí části je to geniální nebezpečí, které visí nad Frankem,“ říká režisér Olivier Megaton. „Poprvé ve své kariéře čelí hrůzostrašnému protivníkovi, který skutečně posouvá laťku hodně vysoko. A poprvé se zamiluje, čímž se dostává ještě do větších problémů. Dokud byl Frank nezaujatý, byl jako stroj - jen dělal svou práci. Jako zamilovaný je ale mnohem více zranitelný. Dokáže vyjádřit své city a navíc odmítá nechat Valentinu na kraji silnice, jen aby si zachránil vlastní kůži. Hranice se posouvají dál, což dodává této postavě nový rozměr… tento ohromný akční film vás uzamkne do svých kódů a nepustí.
Corey Yuen, který spolupracoval např. s Jet Li a Jackie Chanem, než se přestěhoval na západ, kde se zapojil do příprav řady filmů a působil jako koordinátor bojových scén, se připojil k týmu Kurýru 3. Jak Olivier Megaton zdůrazňuje: „nebylo mým záměrem udělat jedinou scénu tak, aby připomínala některou z těch patnácti filmů, které fungují jako měřítko. Vždy se snažím dělat věci jinak a vymýšlet nové scény. Mojí představou bylo posunout tuto podívanou dál. Například scéna v garážích - ačkoliv Jason Statham bojuje s každým nástrojem, který má na dosah ruky, jsme na míle vzdáleni od stylu Jackie Chana.“
Detailní scéna, ve které Jason Statham předvádí boj a je při tom svlečený do půli těla, také poskytuje Olivierovi Megatonovi šanci ukázat vyrýsované svaly herce, který před natáčením držel speciální dietu. „Celý rok pracoval tvrdě na vytvarování své postavy. Ten úbytek na váze je vidět i na jeho obličeji a podtrhuje jeho charisma. Samozřejmě jsme se snažili co nejvíce vyzískat z jeho atletické figury. Záměrem té „striptýzové“ scény bylo ukázat Valentině, že Frank není jen rváč. Že je nejen bojovník, ale že má také tělo snů, a to ji na něm jako první upoutá. Je logické, že toto hlavně zapůsobí na ženské publikum.“
Další lákavou scénou pro diváky je závěrečné zúčtování mezi Frankem a Johnsonem, explozivní rozuzlení šachové hry, kterou hrají v průběhu celého filmu. „Chtěl jsem v tomto závěrečném boji zdůraznit, že proti Frankovi stojí rovnocenný soupeř,“ říká Robert Knepper, „že by Frank mohl být v tomto filmu i zabit, že je to souboj dvou gladiátorů. Úžasné bylo to, že s námi pracoval Corey Yuan a že nešlo jen o brutální sílu, ale zároveň o psychickou výzvu s východní filozofií.
Před pár lety jsem dělal Tai-Chi a pamatuji si, že to je založeno na podobenství zvířat, a tak jsem stále měl na mysli kudlanku nábožnou, která jde, pak se rozeběhne a zaútočí. Po většinu boje jsem byl schopen se této strategii držet, ale pak tam byl jeden tak specifický pohyb, že jsem ho raději nechal na dablérovi.
„Tu scénu jsme natáčeli dva dny a bylo to vyčerpávající, ale také povzbuzující, protože nacházíte v sobě tu neuvěřitelnou zásobu energie; a tak se vrátíte a točíte to znovu. Máte skutečně pocit, jako byste byl na Olympiádě.“
Po ohromném úspěchu prvních dvou Kurýrů - přes 1,5 mil. diváků ve Francii a přes 50 mil. liber celosvětový výnos. Co se týče akčních scén, měl by třetí díl pozvednout laťku ještě výš. „V Kurýru 1 a 2, kromě několika vyjímek, trvaly akční scény 30-40 vteřin. Od té doby filmy jako Bourneova trilogie nebo Domino od Tonyho Scotta nastartovaly motor. Dokonce i s menším rozpočtem jsme museli tyto filmy následovat a ukázat, že to dokážeme udělat ještě lépe. Sice jsme neměli k dispozici 75 mil. Euro, ale zato jsme měli spoustu nápadů!“
S náročným natáčecím schématem, které se roztáhlo od 18. února do 9. července 2008, předvádí Kurýr 3 neomezené akrobacie, honičky - zkrátka nic Franku Martinovi neodpustili.
Hlavní zbraní tvůrců, jak se držet schématu a rozpočtu, byl mimořádně propracovaný storyboard vytvořený Jonathanem Delerue. „Tím, že jsme vložil do filmu řadu akčních scén, nemohli jsme na place plýtvat časem, takže bylo důležité, aby měl každý přesný přehled o tom, co děláme. Vše, co je ve filmu, bylo rozkresleno v detailním storyboardu.“
Pokud jde o kaskadéry, vstoupil do hry další expert: Rémi Julienne, jehož práce zahrnuje šest Bondovek, většinu Belmondových filmů a v nedávné době Šifru mistra Leonarda. Režisér říká: „Rémi a já jsme měli společný cíl - být netradiční, jak je to jen možné, bez použití něčeho, co použil již dříve ve svých filmech. Všechny honičky v autech jsou natočeny ve skutečné rychlosti, bez modelů, abychom zachytili tu rychlost a setrvačnost auta jdoucího do rotace.“ Na rozdíl od moderních akčních filmů bylo 3D využito jen minimálně a na place byla přítomna většinou kaskadérů. „Šlo o to přijít s novými nápady. Jak vyskočít s autem na vlak bez toho, aniž byste ho rozmlátili? Jak s ním sjedet z kamionu? Každý den představoval jinou výzvu a většina řešení vznikla během okamžiku. Díky tomu bylo natáčení tak vzrušující a zábavné.“
Většina scén-honiček je sestavena jako akční symfonie, která vyúsťuje do zmačkaných nárazníků, velmi riskantního ‚vzduchem létajícího‘ sekáčku a dokonce záměrně vybudovaného vězení v ulicích Marseille.
Stejně jako v prvních dvou epizodách této série dává i Kurýr 3 znovu dohromady Franka a Tarconiho. Jediný francouzský herec v gangu nedokázal skrýt své potěšení ze znovuspojení se svým britským protějškem: „Pokaždé si padneme do náruče,“ a stejně tak ani stres, který mu způsobovala dvoujazyčná role: „Prvních pár dní bylo náročných, protože moje angličtina je velmi slabá, takže pak ani nehrajete tak, jako byste hrál ve francouzštině. Nedáváte totiž stejný důraz na slova jako ve francouzštině. To znamená, že jsem musel pracovat se soukromým učitelem a je to jedna z mála chvil, kdy jsem se cítíl na place nervózní.“
Vedle něho se v Kurýru 3 objeví i dva nováčci, začněme s padouchem, kterého hraje Robert Knepper, známý jako T-Bag ze seriálu Útěk z vězení a který si nedávno zahrál ve filmu Hitman. „Na Robertu Knepperovi je úžasné to,“ říká Olivier Megatone, „že kromě svého zjevného charisma je velmi precizní ve dialozích a pohybech. Pokud máte takové štěstí a pracujete s hercem jeho kalibru, je důležitý každý detail. Pro svoji postavy vymyslel velmi individuální způsob chování a vytvořil tak úžasně skličujícího chlápka. Ukázal jsem mu v mobilu jednu hru, abych mu dal určitou představu, co jsem chtěl mít, s trochu více specifickým hlasem Kiefera Sutherlanda, jaký měl např. ve filmu Telefonní budka. Jason pak byl ve velmi riskantní pozici, když stál po boku tak úžasného herce. Pamatuji si první den natáčení, když se poprvé setkali. Jason okamžitě vycítil, že Knepper posunul laťku víš, a stejný způsobem na to reagoval.“
A opravdu, ve své přípravě na roli nenechává Robert Knepper po fyzické a psychické stránce nic náhodě. „Důležitá je to komplexnost té postavy. Před několika lety, na hodině herectví, říkával ohromný učitel, Bill Esper: „Nehrajete doktora jako doktor, nehrajete padoucha jako padouch, vy hrajete padoucha jako dobrý chlap. Musíte mít stále na mysli a v srdci, že to, co děláte, je správné. Pokud děláte něco, o čem si myslíte, že je špatné, nebudete schopni sami se sebou dlouho vydržet. Z nějakého důvodu jsou tito lidé schopni ospravedlnit své činy.“ A já si nedokáži představit chlápka jako je Johnson, aby nebyl schopen žít sám se sebou. Na druhou stranu si myslím, že je až přehnaně patriotický a skutečně věří, že dělá něco - špinavou práci vlády - pro dobro své země a světa. Dokáži si představit, že vyrůstal na typicky nudném předměstí v Americe a věděl, že uvnitř něj je něco, co dlouho v tomto malém městě nevydrží. Pravděpodobně má Harvard nebo Yale, je vzdělaný a chytrý. Když jsme točili Hitmana, myslel jsem při tom stále na Putina, a pro Johnsona jsem měl před očima obličej muže, diplomata, kterého americká vláda vyšle do Iráku, který vystoupí z letadla a vypadá jako dokonalý businessman, v pěkném obleku, s pěknou vizáží, jako by kandidoval na prezidenta. Takový je Johnson ve filmu. Velmi elegantní. Spíše vypadá na to, že by se s vámi posadil a diskutoval o knize z 18. století, než by vytáhl zbraň a zabil vás.“
Natalya Rudakova, také známá jako Sasha, vnáší do tohoto až příliš maskulinního světa trochu ženskosti. Luc Besson ji poprvé spatřil v New Yorku, když přecházela ulici, a nabídl ji roli v Kurýru 3 - pro ni herecký debut. „Šla jsem po ulici a potkala jsem Luca a on se mne zeptal, jestli bych nechtěla zkusit několik hodin herectví, a vyšlo to dobře. Pak jsem šla na konkurz. Bylo to poprvé, kdy jsem stála před kamerou. Celá jsem se třásla.“ Pro Oliviera Megatona představovala Sasha svěžest, kterou potřeboval zachytit na plátně a která by zdůraznila spontánnost její postavy, Valentiny, kterou popisuje jako: „naprostý protiklad Franka, který se tak dokonale kontroluje. Ona žije ze dne na den. Pracovat s debutantem je něco jako režírovat dítě, jehož bezprostřednost je tou nejdůležitější věcí.“ „Valentina miluje život,“ dodává Sasha. „Ona je vážně bláznivá, stejně jako spousta moderních, mladých dívek. Jako jediná žena ve filmu vnáší do děje spontánnost a rozptýlení. Je jako sopka. Bez ní bychom se nudili, není to tak?“

Ocenění:
European Film Awards
2009 - Olivier Megaton (Cena diváků) (nominace)

DABING
1. DABING (HBO)
V českém znění: Ladislav Cigánek - Jason Statham (Frank Martin), Jolana Smyčková - Natalya Rudakova (Valentina Vasilevová), Jiří Plachý - François Berléand (inspektor Tarconi), Zbyšek Pantůček - Robert Knepper (Johnson), Bohuslav Kalva - Jeroen Krabbé (Leonid Vasilev), Antonín Molčík - Eriq Ebouaney (Ice), Pavel Šrom - Timo Dierkes (Otto), Vladimír Kudla - David Atrakchi (Malcom Manville + více rolí), Zdeněk Hruška, Petra Jindrová, Jaroslav Kaňkovský, Marek Libert, Regina Řandová, René Slováčková, Jiří Valšuba, Bohdan Tůma (titulky) a další
Překlad: David Dušek
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Jana Trefná
Dialogy a režie českého znění: Jiří Ptáček
Vyrobila: Společnost SDI Media pro HBO, 2010

2. DABING (DVD)
V českém znění: Pavel Vondra - Jason Statham (Frank Martin), Nikola Votočková - Natalya Rudakova (Valentina Vasilevová), Jaromír Meduna - François Berléand (inspektor Tarconi), Libor Hruška - Robert Knepper (Johnson), Vladimír Čech - Jeroen Krabbé (Leonid Vasilev), Bohdan Tůma - Eriq Ebouaney (Ice), Tomáš Juřička - Timo Dierkes (Otto), Michal Holán - David Atrakchi (Malcom Manville), Jaroslav Horák, Jiří Valšuba, Petr Gelnar, Radek Hoppe, Libor Terš, Vojtěch Hájek, Rudolf Kubík, Svatopluk Schuller, Kateřina Petrová, Jana Páleníčková, Radovan Vaculík (titulky) a další
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel, Agentura K
Zvuk: Miloš Sommer, Roman Čapek
Produkce: Milena Čapková
Režie českého znění: Martin Těšitel
Vyrobilo: Studio Soundwave pro SPI, 2010

3. DABING (Prima)
V českém znění: Lukáš Hlavica - Jason Statham (Frank Martin), Tereza Bebarová - Natalya Rudakova (Valentina Vasilevová), Jaromír Meduna - François Berléand (inspektor Tarconi), Otakar Brousek ml. - Robert Knepper (Johnson), Jiří Plachý, Stanislav Lehký, Marek Holý, Ludvík Král, Jan Szymik, Ivan Jiřík, Filip Jančík, Radana Herrmannová, Ivo Novák, Vojtěch Hájek, Marek Libert, Svatopluk Schuller, Zuzana Ďurdinová a další
Překlad: Petronila Pleskotová
Zvuk: Richard Tomíček
Dialogy: Monika Macků
Produkce: Markéta Stegbauerová, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: FTV Prima spol. s r.o. ve studiu S Pro Alfa CZ a.s., 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.2.2009 SPI Film
Premiéra Francie: 26.11.2008 EuropaCorp Distribution
Premiéra Velká Británie: 5.12.2008
Premiéra USA: 26.11.2008
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 18.5.2010 H.C.E.
Poprvé na DVD: 18.5.2010 H.C.E
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 254 571
Tržby celkem - $ 108 979 549
Návštěvnost v ČR 26 524
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
FILMY V SÉRII
Kurýr gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku4/
Akční / Thriller, Francie / USA, 2002
Režie: Corey Yuen, Louis Leterrier, Hrají: Jason Statham, Qi Shu

Kurýr 2 www.imdb.com/title/tt0293662/combined
Akční / Krimi, Francie, 2005
Režie: Louis Leterrier, Hrají: Jason Statham, Alessandro Gassman

Kurýr 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a295/
Mysteriózní / Dobrodružný, Francie, 2008
Režie: Olivier Megaton, Hrají: Jason Statham, Natalya Rudakova

Kurýr: Restart gastonrolinc.webnode.cz/news/a39/
Akční / Krimi, Francie / Čína, 2015
Režie: Camille Delamarre, Hrají: Ed Skrein, Ray Stevenson
 
Tvůrci a herci
Olivier Megaton (Režie), Luc Besson (Produkce), Steven Chasman (Produkce), Alexandre Azaria (Hudba), Giovanni Fiore Coltellacci (Kamera), Camille Delamarre (Střih), Carlo Rizzo (Střih), Swan Pham (Casting), Patrick Durand (Scénografie), Olivier Bériot (Kostýmy), Luc Besson (Scénář), Robert Mark Kamen (Scénář), Jason Statham (Herec), Natalya Rudakova (Herec), Robert Knepper (Herec), François Berléand (Herec), Jeroen Krabbé (Herec), David Atrakchi (Herec), Yann Sundberg (Herec), Eriq Ebouaney (Herec), Farid Elouardi (Herec), Katia Tchenko (Herec), Tonio Descanvelle (Herec), Timo Dierkes (Herec), Martial Bezot (Herec), Denis Braccini (Herec)
 
2008/99/Francie, Velká Británie/Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Auta, kterými ukrajinská policii jede k vlaku, jsou české Škody Felicie.
- Hudba, která hraje v autě, když si Valentina (Natalya Rudakova) bere drogu, je Busta Rhymes, rapper zaznamenaný Guinessovou knihou rekordů jako vůbec nejrychlejší ze všech.
- Olivier Megaton prezradil, že jeho Kuriér má byť niečo medzi Jamesom Bondom a Smrtonosnou pascou.
- Až teprve v tomto pokračování se diváci mohou dozvědět Frankovo (Jason Statham) přijmení, které zní Martin.
- SPŽ Merecedesu je BB 9944.
- Valentina (Natalya Rudakova) má na krku vytetovaný čínsky znak, ktorý symbolizuje mier.
- Evidenčné číslo Frankovho Audi je 32 AEJ 13.
- Podľa nápisu na mriežke chladiča šoféruje Frank automobil Audi A8 W12. Chrómované prvky karosérie auta, ako napr. kryty spätných zrkadiel, sa však používajú výhradne pre model Audi S8.
- Souboj mezi Frankem Martinem (Jason Statham) a Johnsonem (Robert Knepper) se natáčel dva dny.
- Natáčelo se ve Francii, Rusku a v Odděse na Ukrajině.
- Olivier Megaton se ve skutečnosti jmenuje Olivier Fontana. Umělecký pseudonym zvolil podle data narození. Když poprvé spatřil světlo světa 6. srpna 1965, bylo to zrovna dvacet let poté, co Američané svrhli atomovou bombu na Hirošimu.
- Jason Statham se nenechal zastoupit kaskadérem.
- Jeden z reklamních plakátů ukazuje Valentinu (Natalya Rudakova) jak drží zbraň, i když ve filmu ji se zbraní neuvidíte.
 
Odkazy