Labyrint: Zkoušky ohněm / Maze Runner: Scorch Trials (2015/129/USA/Akční, Sci-Fi, Thriller) 61%

23.09.2018 14:37
JEDNOU VĚTOU
„Labyrint: Zkoušky ohněm – bez bludiště, zato se zombíky."

OBSAH
Když Thomas a jeho kamarádi dokázali uniknout z vražedného labyrintu, doufali, že se dokážou vrátit ke svým starým životům. Nemohli se ale splést víc. Místo svobody je čekal pouhý postup do druhé fáze zkoušky připravené organizací Z.L.S.N. Pro Thomase a ostatní přeživší Placery z labyrintu tak běhání zdaleka nekončí. Jejich další útěk je zavede na Spáleniště, nejvíce sežehnutou část planety, krajinu plnou nepředstavitelných překážek. Sluneční erupce sežehly Zemi na popel a proměnily ji v pustinu. Světové vlády se zhroutily – a s nimi i řád a právo. Rozpadajícími se troskami měst teď bloudí takzvaní „raplové", lidé pokrytí hnisajícími ranami, které nakažlivý virus dohnal za hranu příčetnosti. Jejich jediným cílem je najít cokoliv živého, aby se nasytili. Thomas a jeho přátelé musí rychle najít bezpečné útočiště a organizace Z.L.S.N. se stará o hlavně to, aby jim šance na přežití nastavila v jejich neprospěch. Placeři se ale dokáží spojit s bojovníky odporu, zasáhnout vrchní velení Z.L.S.N. a odhalit tak další šokující plány, které si pro ně společnost přichystala. Thomase čeká tvrdá zkouška ohněm. Skutečně se někde uvnitř v jeho hlavě skrývá tajemství, které je zachrání?(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V prvním díle se utíkalo z labyrintu, teď se pěkně po teenagersku utíká od problémů. Zkouška ohněm zachraňuje příběhovou prázdnotu neustálým pohybem, akcí (i když třeba útěk z obchodáku byl ustřižený až to bolelo) a "zvraty" (logiku ponechme stranou). Na téhle sérii mě halvně zajímají dvě věci, první je, zda to celé dopadne opravdu tak, že vlastně ty teenageři jsou "ti špatní", kteří pro lepší život pár mladých obětují ostatní lidstvo (aneb mládí vpřed, i přes hroby předchozí generace) nebo to bude jen (pseudo)kritika farmaceutických korporací, které pomocí nemoci ovládají a manipulují s lidskými životy. Tak jako tak, mě to zajímá. Už jen proto, že tady hlavní romance není vůbec standardní! Konečně! PS: útěk z obchodáku mi hned připomněl jeden scénář z Left for dead 2... (Djkoma) 3*

Pupíšci moji, celé se to má takhle. Pinďour Thomas s vizáží pouličního prostituta se i se svojí růžovou partou dostal z deště pod okap. Jejdanánky! Musí pro nebezpečnou organizaci C.H.A.O.S. ušít pestrobarevné ochranné oblečky (jsou trendy a in), aby se už nikdy nikdo nenakazil moc zlou nemocí zvanou Buzerantie, která po sobě nechává moc ošklivé lidičky, které mocinky křičí a dožadují se soulože ve fázi rozkladu. Všichni musí podniknout rychlý útěk do hor, kde je bezpečno, neboť zde sídlí početná armáda Pravá ruka, co tak úžasně umí pohonit pyje imunních růžových lidiček. A zásadně nehoní levou rukou. To máte smůlu, nebude to honění s pocitem jak od cizího. Wes Koule má koule a moc príma to zrežíroval. Ti, co mají rádi homixy, budou úplně vedle. Homix je speciální žánr, v němž počet chlapců převažuje nad děvčaty. A počet chlapeckých análů převažuje nad poševními vchody. Vše je, na rozdíl od předešlého dílu, invenčnější, barevnější, výpravnější, už nehrozí, že je děj svázán jednotvárností prostředí, dvě třetiny mají spád i dynamiku. Nebude se líbit závěrečná třetina, která přepne do laciného a silně seriálového módu, který naruší budovanou strukturu také tím, že celé to pořádně a růžově nevygraduje. Pupíšci, nevěšte hlavu, že závěrečná fáze připomíná prostředím skalisté exteriéry jugoslávských indiánek. Prostě asi tvůrcům došly penízky. Už se zde trochu víc tlachá, bombastické vyvrcholení není dopřáno, a tak ten tlumený výstřik do ruky ubral filmu bodíky. Ale jo, spokojenost by mohla být. Film trvá dvě hodiny, nešlo udržet vše na patřičné úrovni po celou dobu. Kdo nechce být homo, má zde Kayu Scodelario. Kdyby se trochu opláchla a přišmrncla, byla by sexy. A není tedy divu, že ve stavu, v jakém se nachází, se na ni žádný z chlapců nevrhne. Možná by z toho zápachu a celkové nedbalosti o zevní rodidla vrhl. Takže i po tomhle druhém dílu zůstanete s jistotou homo. A už si pozvolna připravujte pyje na další díl, který se rýsuje. U nás moc zástupců homixů nenajdete. Třeba "My z konce světa" nebo "Kamarádi". A vida, Pinďour Thomas připomíná Tondu Navrátila zamlada. Tak vidíte, jak je ten svět filmových homoboys malý. 60% (kingik) 3*

Jednu věc jsem nepochopil. Ehm, takže, pokud ve dvojce naznačí, že postapokalyptická společnost nutně potřebuje imunní děti na hormon, který léči pandemickou nemoc, proč je kurva v prvním díle zabíjeli v nějakým obludným labyrintu? Jako, dalo by se asi najít vysvětlení, ale to jsem z druhého filmu tedy nepobral. Proč jako měly projít takovou zkouškou, která je v drtivé většině eliminuje? K čemu byly ty zabité děti? Má snad léčivější hormon ten, který běhá nejrychleji? A to v případě totálního úhynu lidstva museli je fakticky eliminovat? Ve dvojce je pak tři prdele zbytečných dospělých vojáků a různých strážců... To je fakt unfér a divný. A dál, matně si vzpomínám, že konec jedničky naznačoval, že ten labyrint byl jen první kolo selekce, dál že budou hoši postupovat něčím dalším, ale to ani nyní zbla nenaznačili, labyrintovalo se jen tak mimoděk v klimatizaci a později pak v ruinách města, což je tedy chabá náhražka. Mimo jiné taky to působí, že první díl klidně být nemusel, nebo jinak, mohly to být dva různé filmy a ty by fungovaly, kdyby se to nějak zaonačilo. Vše ostatní tu celkem funguje. Trosky města a naháněčka zombiků byla fajn. Espozito a Gillen perfektní. Asi kouknu do knihy, nechci věřit, že by to byla chyba jen filmových tvůrců zejména scenáristů, tam je to asi na pyču mezi vakátem a tiráží. Uvidíme. (Segrestor) 3*

VELKÁ RECENZE
První Labyrint byl tak trochu blesk z čistého nebe. Nikdo nečekal, že se v záplavě young adult ptákovin objeví poctivá sci-fi žánrovka, která smíchá moderní trikové eskapády se staromilským smyslem pro dobrodružství. Zkrátka šlo o náctiletou trefu, která překvapila dobrými herci a zručnou akcí. A díky vysokým tržbám se okamžitě začala kuchtit dvojka.
Ta nese podtitul Zkoušky ohněm a z mohutného bludiště se v ní přesouváme do rozlehlých trosek lidské civilizace. Hlavní hrdinové tu i nadále řeší organizaci ZLOSIN, která s nimi nemá zrovna pěkné plány. A navrch se snaží dostat do bezpečí, které je vždycky o krok dál, než se zdá. Druhý Labyrint je tak v podstatě jeden velký road trip. A to (minimálně v první půlce) dost našlápnutý.
Režísér Wes Ball, který už minule ždímal malý rozpočet na maximum, se totiž ve dvojce rozjel ještě víc. Očividně nakoukal kupu žánrových klasik a snaží se je replikovat, což většinou funguje lépe, než byste doufali. Druhý Labyrint tak míchá atmosféru The Last of Us s děsuplnými momenty jak z Vetřelců. A aby toho pomrkávání nebylo málo, při akci se Ball snaží těžit z cameronovských kamerových jízd a podhledů. Tu si vzpomenete na Terminátora, tu na třetí Resident Evil, tu na Šíleného Maxe... o atraktivní filmové momenty prostě není nouze.
Ano, někteří to označí za prachsprosté vykrádání. Ball ale všechny odkazy skládá do celkem svižného celku, ve které fandíte hrdinům a pořád je tu dost tajemství na to, abyste neztratili pozornost. Ze začátku se vlastně jen střídají povedené scény s ještě povedenějšími a chvílemi potěší i dost hutná PG-13ka. Ball jde zkrátka na "náctiletou" dřeň, přičemž je vám vlastně líto, že netočí něco dospělejšího.
Jestli totiž Zkoušky ohněm něco táhne dolů, jsou to příběhové mantinely. Ball dostal víceméně nalajnovaný příběh, kterého se musí chtě nechtě držet, a logika si tedy často dává dovolenou. Spousta věcí se nevysvětlí, nad jinými zase není radno vůbec přemýšlet. Takže se film čím dál tím víc noří do klišovité revoluce, která vás zajímá daleko méně, než asi by měla. Mimoto se s přibývajícím časem moc mluví a některé žánrové odbočky jsou tu vyloženě zbytečné (hlavně psychedelický matrixovský večírek). Příběh tak pomaličku ztrácí půdu pod nohama, Ball do toho ale pořád šlape tak odhodlaně, že vás nikdy neztratí.
Druhý Labyrint ale samozřejmě musí vnadit na trojku. A protože se nikdo nezdržuje s vysvětlováním prvního dílu (což je ale vlastně dobře), brzy zjistíte, že příliš nestojí na vlastních nohách. Co tím chci říct? Že je rozhodně potřeba vidět jedničku, a pokud vám sedne, teprve pak se můžete vydat dál. Jako samostatný biják Zkoušky ohněm moc nefungují, takové ale holt bývá prokletí prostředních dílů.
Na druhou stranu, já jsem jedničku viděl a užil si jí. Takže mi tenhle střemhlavý žánrový mix vyloženě sednul. Ball v něm opakovaně dokazuje, že si zaslouží víc peněz, Dylan O'Brien je sympatickým hereckým tahounem a za každým rohem se skrývá milé překvápko. Co zaujme nejvíc? Určitě herci ve vedlejších rolích. Kdykoliv totiž na scénu dorazí nová postava, vždycky uznale pokývete hlavou, že jste zrovna tohohle borce chtěli vidět v podobné roli. Nádhera!
Ve finále je tedy druhý Labyrint stejně povedený jako jednička Sice mu chybí sevřenost a vyrovnané tempo prvního dílu, na druhou stranu ale nabízí řadu výraznějších scén a vítaných žánrových nápadů. Zkrátka a dobře je zaděláno na skvělé finále. A pokud Ball zázračně nevyměkne, za pár let z Labyrint vyleze režisérská persóna, která by mohla dokázat velké věci.

O FILMU
Ve snímku Labyrint: Zkoušky ohněm, v další kapitole epické ságy Labyrint, Thomas a jeho kamarádi placeři čelí své zatím největší výzvě: pátrají po tajemné a mocné organizaci známé jako Z.L.S.N. Jejich cesta je zavede na spáleniště, do pusté krajiny plné nepředstavitelných překážek. Placeři se ale dokáží spojit s bojovníky odporu, zasáhnout vrchní velení Z.L.S.N. a odhalit tak další šokující plány, které si pro ně organizace přichystala.
Labyrint: Zkoušky ohněm navazuje tam, kde Labyrint: Útěk skončil, v momentě kdy jsou placeři vysazeni z vrtulníku, který je měl dopravit do bezpečí, pryč z labyrintu. Namísto toho se dveře helikoptéry rozletí a maskovaní vojáci je zaženou do podzemního bunkru. Bunkr je řízen pokryteckým Jansonem, který sice zajistí jídlo a lůžka, ale ve stejnou chvíli varuje, “svět tam venku je v poněkud prekérní situaci. Všichni visíme na tenkém stéblu. Skutečnost, že vy, stále děti, dokážete přežít ten zatracený virus…”
Janson nařídí placerům, aby absolvovali vyčerpávající testování v laboratoři, a podrobí Thomase výslechu, aby se dozvěděl co nejvíce o jeho vzpomínkách na Z.L.S.N. a zjistil, na čí straně stojí. Thomas si klade své vlastní otázky: například proč byla Teresa oddělena od ostatních placerů? Převažující vojenská přítomnost v bunkru mu nenabízí žádné odpovědi. Nicméně samotář Aris, který přišel z jiného labyrintu, Thomase vyhledá a zavede ho do tajného prostoru, kde na hromadě leží lidské mrtvoly.
Thomas pojme podezření, že bunkr neřídí nikdo jiný než Z.L.S.N., navzdory Jansonovu ujišťování o opaku. Thomas musí placery přesvědčit, že tady nejsou v bezpečí. Jejich vzájemná oddanost je to jediné, na co se mohou spolehnout. Placeři se rozhodnou uprchnout a bojovat s vojáky vyzbrojenými zbraněmi s elektrickými střelami. Pod velením Thomase a Minho popadnou Terezu ze soukromého operačního sálu a uprchnou z bunkru do zuřící písečné bouře.
Jejich útěk je zavede na Spáleniště, nejvíce sežehnutou část planety, krajinu plnou nepředstavitelných překážek. Sluneční erupce sežehly Zemi na popel a proměnily ji v pustinu. Thomase sžírají pochyby, klade si otázku, zda měl placery vyvést z bludiště. Přežili sice labyrint, ale teď by mohli zemřít v této spálené zemi.
Skupina narazí na opuštěné nákupní centrum pokryté pískem a sutí, kde přehodnotí své možnosti. Thomas a Aris si poví o tom, co zaslechli v bunkru - zprávy o skupině bojovníků hnutí odporu, kteří žijí v horách, kde založili tábor Right Arm. V obchodním centru mezitím propukne chaos, když jsou placeři náhle napadeni tzv. raply, nebezpečnými, zmutovanými tvory, kteří jsou žijícím ztělesněním nebezpečného viru.
Raplové vyženou placery z nákupního centra zpět na spáleniště, kde placeři utrpí smrtelné ztráty ve vlastních řadách. Zbývající placeři se vydají na cestu a postupně objevují ruiny zničeného města.
Útočiště najdou ve vícepodlažní budově s lešením, kterou obývají skvoteři, v tzv. Jorgeho doupěti. Skvoteři si tu vytvořili svou vlastní hierarchii, vysvětluje jedna z obyvatelek, temperamentní Brenda. Brenda placery seznámí s Hortem, který místním předsedá ze svého přístřešku, kde monitoruje rádiové přenosy, o kterých si myslí, že jsou vysílány z pověstmi opředeného tábora Right Arm.
Z.L.S.N. Jorgeho doupě napadne a pátrá po placerech, kteří v chaosu prchají a rozptýlí se do podzemních tunelů a vypleněného města. Placeři se musí rozhodnout, zda je horský tábor Right Arm pouze iluzí nebo skutečně bezpečným útočištěm pro ty, kteří jsou imunní vůči virové nákaze.
Labyrint: Útěk byla první kniha z úspěšné postapokalyptické knižní série Jamese Dashnera. Kniha vyšla poprvé v roce 2009 a stala se New York Times bestsellerem. Upoutala představivost čtenářů po celém světě. Fanoušci ji popisují jako kombinaci Pána much, Hunger Games a legendárního televizního seriálu Ztraceni. Druhá kniha - Zkouška ohněm byla vydána v roce 2010 a třetí - Vražedná léčba vyšla v roce 2011.
Zástupy fanoušků knižní předlohy snímek Labyrint: Útěk přijali. Film nakonec celosvětově vydělal více než 340 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že všechno začalo u Dashnera a jeho imaginativních světů a živých postav, tvůrci chtěli, aby se autor podílel i na vývoji scénáře k Labyrintu: Zkoušky ohněm. “Hodně jsme diskutovali o změnách, které jsme považovali za nutné, aby se dala filmová adaptace realizovat,” vzpomíná Dashner. “Některé věci se prostě musely změnit. Hned jsem viděl jejich obrovské úsilí zůstat věrní postavám, ději a duchu tohoto světa. Nemohl jsem být šťastnější.”
“Opravdu chceme, aby lidé měli pocit, že v tomto filmu dostávají dostatečné odpovědi. Tyto odpovědi je zavedou ještě dále ve třetím filmu, který bude o rozřešení a odhalení,” říká Dashner. Zatímco Labyrint: Útěk byl o útěku, Labyrint: zkouška ohněm je o cestě.
Režisér Wes Ball, pro kterého byl Labyrint: Útěk celovečerním debutem, a který se v roli režiséra vrátil i s dalším dílem série, vysvětluje: “V tomto filmu se dozvíme, že na Thomase a placery čeká venku mnohem větší svět. Svět spálený sluncem a vypleněný smrtícím virem. Tito mladí lidé musí v tomto světě najít své místo a přijít na to, jak ho napravit. Placeři jsou velmi cenní hned pro několik různých skupin a oni sami jsou rozpolcení mezi záchranou světa a svou osobní svobodou.”
Labyrint: Zkoušky ohněm odpoví na mnohé z otázek, které se objevily v prvním filmu. Mezi placery se proslechne, že většina Země byla zničena, a že to byla tvrdá, vědecky zaměřená vládní entita známá jako Z.L.S.N., která vyslala placery do labyrintu, aby vyzkoušela, zda dokáží přežít.
Zjistí, že někteří z nich jsou imunní vůči smrtelné nemoci, která pustoší populaci. Ti, kteří jsou chránění imunitou, mají ve svém těle biologické enzymy, které by mohly ostatním pomoci zdolat virovou nákazu.
“Labyrint: Útěk byl o klaustrofobii. Vždy jsme byli uzavřeni a nikdy neviděli horizont. Ale v tomto novém filmu jsme se vydali ven do otevřeného světa s obřími písečnými dunami, které svět v podstatě polykají,” říká Ball.
Producent Wyck Godfrey poznamenává: “Tento příběh začíná odhalovat tajemství o tom, co se stalo ve světě kolem a jak byl zpustošen. Naše postavy nachází odpovědi, když se vydají na velmi nebezpečnou cestu.
“Ústřední otázkou druhého filmu je: možná jsme nikdy neměli odejít? Je to trochu tematické, jako to, čím si procházíte během dospívání,” pokračuje Godfrey. “V dětství toužíte dostat se pryč z domu ven do skutečného světa. Pak jako dospělí pochopíte, že věci nejsou takové, jak se zdály, že je to složitější. Když odhalí okolní svět, působí to na placery trochu impozantně a nebezpečně.”
Spoluautor scénáře filmu Labyrint: Útěk T.S. Nowlin říká: “Tajuplnost a záhadnost byla motorem, který poháněl děj prvního filmu - kdo postavil toto bludiště a proč? Druhý film pohánějí honičky, je to příběh uprchlíků.” Ve filmu se opět vrací herci z prvního dílu, včetně filmové hvězdy Dylana O'Briena.
Herec poznamenává: “V prvním filmu se z Thomase stane muž a stane se vůdcem. Dává placerům naději. Thomas si uvědomuje, že nese zodpovědnost za to, co se s placery děje. Thomas je přesvědčil, aby utekli z labyrintu. Teď vstoupili do světa, který není takový, jaký si mysleli, že bude. Slíbil svým přátelům, že opustit labyrint bylo správné rozhodnutí a že je to zachrání. Takže Thomas musí nést tuto váhu na ramenou a moc dobře ví, že nejsou v bezpečí. Mohlo by to pro ně být na spáleništi mnohem horší a ještě k tomu v rukou Z.L.S.N. Musí se s tím vypořádat a zůstat silný.”
Novými filmovými nepřáteli jsou raplové, nebezpečné a zmutované bytosti, které jsou živoucím ztělesněním viru. “Raplové nejsou jen monstra,” říká Ball. “Jsou to bytosti, které i když jsou velmi děsivé, vyvolávají jisté sympatie, protože byly kdysi lidmi, kteří měli své životy, ze kterých byli vytrženi.”
Větší hrůzu než monstrózní raplové nahání síly, které řídí Z.L.S.N.“ Z.L.S.N. je metafora pro autority a autoritativní vlády, které se domnívají, že jednotlivec není tak důležitý jako celek. Myslím, že to je něco, proti čemu mladí lidé rebelují,” říká Godfrey. “Chtějí žít vlastním životem. Chtějí dělat vlastní rozhodnutí.”
Na druhou stranu říká: “ Z.L.S.N. nepředstavuje stoprocentní zlo. Snaží se najít lék na nemoc, která ničí lidstvo. Ale přitom ničí život několika lidí, kteří jsou schopni s touto nemocí žít a možná obnovit život na Zemi. Je v tom jistý morální rozpor.”
Pro Dashnera bylo vytvoření těchto postav a jejich světa osvobozující: “V dnešním světě existují světy, které jsou temné a dystopické. Takže toto je zábavný způsob, jak zažít dobrodružství, akci a zvraty a také vyvolat některé skutečné morální otázky ohledně našeho světa a směru, jakým se ubírá.”
Členové hereckého obsazení se vypráví o svých postavách a o tom, co se od nich dá očekávat:

O POSTAVÁCH
Dylan O'Brien
Hraje vynalézavého vůdce Thomase: “Nejvíc se mi na něm líbí, jak je odvážný v situaci, do které se dostal. Líbí se mi, že má elán. V tomto filmu nese na remenou velkou váhu, protože neexistuje žádný způsob, jak zjistit, zda skupina bojovníků hnutí odporu, o které slyšeli, skutečně existuje nebo je jen pouhou fantazií, o které si lidé na spáleništi povídají, aby nepřišli o veškerou naději. Co když neexistuje? V takovém případě by Thomas vedl své přátele do velmi špatné situace.”
Ki Hong Lee
Ztělesnil ochranářského Minho: “Minho se pustí do akce, když je to zapotřebí. Je to velmi rezervovaný člověk, který mluví, jen když absolutně musí. Minho je “svalem” skupiny. Je velmi fyzický a je nejsilnější. Jeho úkolem je chránit ostatní a ujistit se, že vždy najde cestu ven, protože placeři vždycky uvíznou v těžké situaci.”
Kaya Scodelariová
Se ujala role Teresy, tajemné mladé ženy, která s Thomasem sdílí minulost: “Byla jsem velmi nadšená, že jsem mohla do hloubky prozkoumat postavu Teresy, její mysl a instinkty. Může nebo nemusí souhlasit s Thomasem. Chtěla jsem Teresu oddělit od ostatních a zkoumat, co soudí o tomto světě. Teresa je jedinečná a je sama. Je přítomná tělem, ale její duše je jinde. Její myšlenkový proces je velmi odlišný od ostatních. Ona opravdu nemá nikoho, s kým by to mohla sdílet. Cítila jsem se jako herečka osamělá, ale ráda jsem si s tím hrála. Život není jen růžový.”
Thomas Brodie-Sangster
Ztvárnil vnímavého Newta, který placery spojuje: “Newt je označován jako “lepidlo” a myslím, že je to pravda. Pořád drží skupinu pohromadě a žene ji kupředu. Není nutně nejlepší ve vedení; to je spíš Thomasova doména. Ale je dobrý v tom, aby byli všichni na stejné stránce a cítili nadšení z toho, kam jdou a co dělají.”
Dexter Darden
Hraje Frypana, laskavého kuchaře: “V prvním filmu Frypan dával lidi dohromady a držel je pohromadě. Co spojuje lidi víc než jídlo? V tomto filmu v tom pokračuje. Frypan se stále snaží náladu odlehčovat, protože všichni svým způsobem čelí odlišným problémům. Nyní nečelí [zrůdám/antagonistům jako v prvním filmu]; čelí světu, který je neznámý, a který nikdy nezažili. Frypan se snaží pozvednout jejich náladu a Thomas se je snaží udržet v pohybu.”
Alexander Flores
Hraje Winstona: “Na spáleništi Winston pracuje jako řezník. Winston si nebyl jistý, jestli může důvěřovat Thomasovi, ale poté, co ho Minho přesvědčil, začal Thomase respektovat. Nyní se snaží navzájem udržet jeden druhého naživu. Winston bojuje, aby chránil sebe a své přátele a zjistil, proč je Z.L.S.N. umístila do bludiště a proč jsou placeři pro Z.L.S.N. tak důležití.”
Jacob Lofland
Hraje samotáře Arise, který se přidal k placerům v bunkru: “Aris pomáhá placerům utéct z Z.L.S.N., ale zároveň neví, kam jít. Takže snaha dostat se rychle pryč je pro něho a Thomase týmovou prací.”
Rosa Salazarová
Ztělesnila Brendu, člověka z Jorgeho doupěte: “Mám jednu scénu, kde Rosa v podstatě říká Thomasovi `Pomohu vám, ale budeme se řídit mými pravidly, protože jsem tvrdší než vy, rychlejší než vy a žila jsem tady dlouhou dobu.’ Její nezávislost vás opravdu bije do očí. Žila na vlastní pěst a Jorge je pro ni otcovskou figurou. Je velmi tvrdá a nezávislá a to jí někdy dělá starosti. Nesedne si s vámi ke kafi a nezačne mluvit o pocitech.“
Giancarlo Esposito
Přijal roli velitele Jorgeho, který velí squatterům v doupěti, které podle sebe pojmenoval: “Jorge je drsný, ale ještě víc než to, je vášnivý čtenář, zná historii a rozhodl se vytvořit svět pro sebe a lidi, kteří ho následují, aniž by byli součástí Z.L.S.N. Takže Jorge vytváří útočiště pro sebe tím, že dělá některé věci, na které by mohlo být nahlíženo jako na odsouzeníhodné. Vytvoří místo - doupě, kde jsou jeho lidi v bezpečí. Když ho najde skupina placerů, je konfrontován s volbou: Má udělat to, co by udělal za normálních okolností, čili prodat je? Ale má zájem na nalezení tábora Right Arm. Líbí se mi na něm kombinace temnoty a světla. Bojuje se svými vnitřními démony a dělá rozhodnutí, která jsou součástí záchrany světa, na rozdíl od jeho zničení.”
Patricia Clarksonová
Hraje inteligentní, panovačnou Avu Paigeovou, která řídí Z.L.S.N.: “Ava Paige je nebojácná. Čím blíže se dostává k léku, tím více se stává nemilosrdnou. Je to impozantní žena, která věří, že jedná v zájmu většího dobra. V Labyrintu: Zkoušky ohněm je zkoušena a i přesto triumfuje. Její síla je trvalá a pokračuje…”
Aidan Gillen
Hraje vychytralého Jansona: “Janson pracuje pro Z.L.S.N. a jeho definující charakteristikou jsou jeho ambice. Janson se nejdříve staví do pozice mecenáše placerů, ale nakonec se stane někým, koho se obávají. Má svůj cíl, je precizní a zaměřuje se na budoucnost — a možná na post Avy Paigeové.“
Lili Taylorová
Hraje soucitnou doktorku Mary, která opustila Z.L.S.N., aby se přidala k Right Arm táboru: “Mary myslela, že našla bezpečné místo, ale netušila, že Z.L.S.N. by nedovolila někomu s jejími schopnostmi, aby je přemohl. Ale protože stojí na té správné straně, je schopná jít dál a v případě potřeby se obětovat.”
Barry Pepper
Ztělesnil oddaného Vince, který stojí v čele tábora Right Arm: “Vince je vůdce této odbojové skupiny v kopcích. Jeho členové utekli z měst a během své cesty se vyzbrojili. Je to partyzánská rebelská skupina, která se v horách připravuje na boj s Z.L.S.N. Jejich cílem bylo nashromáždit co nejvíce přeživších, aby se stali rovnocennou silou proti represivnímu režimu.“
Nathalie Emmanuelová
Hraje soběstačnou Harriet, velitelku skupiny mladých žen, které uprchly z Labyrintu B, aby se přidaly do tábora Right Arm: “Harriet je opravdu tvrdá bojovnice. Přežila Labyrint stejně jako Thomas a jeho gang. Nebojí se bojovat za svobodu. Harriet a Sonya jsou dvě drsné holky, které se starají jedna o druhou a staraly se i o Arise, když byl ještě v labyrintu.”
Katherine McNamaraová
Ztvárnila Sonyu, která unikla z Labyrintu B spolu s Harriet, aby našly útočiště v táboře Right Arm: “Sonya je opravdu neoblomná holka. Byla druhá ve velení skupiny B, kterou Z.L.S.N. nasadila do jiného labyrintu. “Zvládli jsme to a skončili v Right Armu. Ona a Harriet jsou nejlepší kamarádky, které dokáží komunikovat beze slov. Nosí pušky a ona má dokonce pistoli a já mám dýku a tomahavk připoutaný k noze, takže si s námi radši nezahrávejte!”

Postavy a obsazení
• Dylan O'Brien - Thomas
• Aidan Gillen - Janson „Rat-Man“
• Rosa Salazarová - Brenda
• Thomas Brodie-Sangster - Newt
• Kaya Scodelariová - Teresa
• Ki Hong Lee - Minho
• Patricia Clarksonová - Ava Paige
• Jacob Lofland - Aris Jones
• Giancarlo Esposito - Jorge
• Nathalie Emmanuelová - Harriet

Ocenění
Teen Choice Awards
2016 - Dylan O'Brien (Nejlepší herec v akčním či dobrodružném filmu)
2016 - Dylan O'Brien,  Thomas Brodie-Sangster (Nejlepší filmová chemie)
2016 - Nejlepší akční či dobrodružný film (nominace)
2016 - Kaya Scodelario (Nejlepší herečka v akčním či dobrodružném filmu)

DABING
V českém znění: Petr Neskusil - Dylan O'Brien (Thomas), Jolana Haan Smyčková - Kaya Scodelario (Teresa), Jiří Köhler - Thomas Brodie-Sangster (Newt), Karel Heřmánek ml. - Ki Hong Lee (Minho), Radek Hoppe - Dexter Darden (Pánvička), Oldřich Hajlich - Alexander Flores (Winston), Roman Hajlich - Jacob Lofland (Aris), Petra Hobzová - Rosa Salazar (Brenda), Pavel Vondra - Giancarlo Esposito (Jorge), Ladislav Cigánek - Aidan Gillen (Janson), Radoslava Stupková - Patricia Clarkson (Ava), Martin Draxler, Ivo Hrbáč, Daniel Margolius, Roman Hájek, Ivan Jiřík, Vanda Károlyi, Martin Kubačák, Svatopluk Schuller, Klára Sochorová, Hana Igonda Ševčíková, Miroslava Součková, Bohdan Tůma, Radovan Vaculík
Překlad: Zdeněk Hofmann
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Josef Mašek
Výsledný mix: Deluxe Media
Režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 17.9.2015 CinemArt
Premiéra USA: 18.9.2015 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.1.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 20.1.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 10 984 000
Tržby celkem - $ 312 325 103
Návštěvnost v ČR 79 700
Náklady (Rozpočet) - $ 61 000 000

FILMY V SÉRII
Labyrint: Útěk gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a249/
Akční / Mysteriózní, USA / Velká Británie, 2014
Režie: Wes Ball, Hrají: Dylan O'Brien, Kaya Scodelario

Labyrint: Zkoušky ohněm gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a252/
Akční / Sci-Fi, USA, 2015
Režie: Wes Ball, Hrají: Dylan O'Brien, Thomas Brodie-Sangster

Labyrint: Vražedná léčba gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a253/
Akční / Thriller, USA, 2018
Režie: Wes Ball, Hrají: Dylan O'Brien, Dexter Darden
 
Tvůrci a herci
Wes Ball (Režie), Marty Bowen (Produkce), Wyck Godfrey (Produkce), Ellen Goldsmith-Vein (Produkce), Lee Stollman (Produkce), John Paesano (Hudba), Gyula Pados (Kamera), Dan Zimmerman (Střih), Denise Chamian (Casting), Daniel T. Dorrance (Scénografie), Sanja Milkovic Hays (Kostýmy), Paul Ledford (Zvuk), Ai-Ling Lee (Zvuk), Bonnie Masoner (Masky), T.S. Nowlin (Scénář), James Dashner (kniha) (Předloha), Dylan O'Brien (Herec), Thomas Brodie-Sangster (Herec), Kaya Scodelario (Herec), Ki-hong Lee (Herec), Dexter Darden (Herec), Alexander Flores (Herec), Jacob Lofland (Herec), Rosa Salazar (Herec), Giancarlo Esposito (Herec), Aidan Gillen (Herec), Patricia Clarkson (Herec), Lili Taylor (Herec), Barry Pepper (Herec), J. Nathan Simmons (Herec), Alan Tudyk (Herec), Jenny Gabrielle (Herec), Lora Martinez-Cunningham (Herec), Matthew Page (Herec), Tatanka Means (Herec), Katherine McNamara (Herec), Nathalie Emmanuel (Herec), Bryce Romero (Herec), Keith Jardine (Herec), Gary Hood (Herec), McKenna Pippen (Herec)
 
2015/129/USA/Akční, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Jorge (Giancarlo Esposito) používá ve filmu i v knižní předloze obecné oslovení „hermano" (španělsky: bratr). Stejný herec si zahrál také v seriálu Perníkový táta (od r. 2008) postavu Gustava Fringa, který vlastní síť rychlého občerstvení Los Pollos Hermanos, v překladu Kuřecí bratři.
- Auto, na ktorom sa skupina vydáva do hôr s Jorgem (Giancarlo Esposito), je Chevrolet Suburban.
- Výroba a autorizovaná distribúcia filmu podporili viac ako 13 000 pracovných miest.
- Pro mnohé čtenáře byl film zklamáním, hlavně protože druhý díl neměl téměř nic společného se svou knižní předlohou.
- Natáčení začalo v říjnu 2014 v Albuquerque v Novém Mexiku a trvalo 94 dní.
- Vzhľad a správanie nakazených bolo inšpirované úspešnou videohrou „The Last of Us“. Rovnako ako niektoré dejové prvky,  napríklad putovanie imúnnych, hľadanie "Pravej ruky" či lieku.
 
Odkazy