Godzilla / Godzilla (2014/123/USA, Japonsko/Akční, Dobrodružný, Thriller, Sci-Fi) 61%

23.09.2018 14:33
JEDNOU VĚTOU
„Nejznámější impozantní monstrum na světě se ve filmu postaví proti zlým nestvůrám ohrožujícím samou existenci lidstva, kterým vdechla život vědecká arogance lidí."

OBSAH
Po katastrofě v jaderné elektrárně v Japonsku vláda prohlásí, že šlo o zemětřesení. Inženýr Joe Brody, kterému při neštěstí zemřela žena, ale tuší, že něco bylo jinak. Po patnácti letech zjišťuje, že v zamořené zóně je zvláštní kokon, který vysílá radioaktivní impulzy. Z kokonu se později vylíhne obrovské monstrum pustošící celá města do doby, než se objeví jeho jediný přirozený nepřítel - Godzilla.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Porovnání s předchozí Godzillou být bohužel musí, i když to vlastně ani nejde. Nehodnotím ale filmy jako takové, hodnotím spíš dobu, kdy jsem dané filmy viděl. Dneska bych oba hodnotil nejspíš i stejně, první americká Godzilla ale u mě pořád zůstane s lepším hodnocením, protože jsem na tenhle film nestál frontu ve videopůjčovně a nemluvilo se o něm tak dlouho, jako o tom prvním. Také jsem byl mladší a ty kraviny, co tam Emmerich naplácal jsem tak nějak ani nevnímal. Bral jsem ale fakt, že vše je totálně monumentální a tak nějak si to užíval. Tady třeba beru fakt, že Gareth Edwards to konečně natočil tak, jak nemůže Japonec říct ani slovo. Také se mi líbí, že v rámci příběhu je to úplně jiný svět, u čehož jsem vlastně i rád. Emmerichova Godzilla byla brutální nesmysl a neměla s původní Godzillou nic společného. Také se mi líbí i to, jak Edwards pojal digitální efekty. Každopádně u takového filmu je to možná i dost na škodu. Udělal to tak jako když točil Monsters a nevím, jestli to plno lidem sedne. Tenhle undergroundový způsob totiž Godzille moc nešmakuje, zdá se mi. Noční akční scény, ve kterých nevidím skoro nic mě dost rozčilovali. Na druhou stranu i ty měly své kouzlo, proto zůstávám u lepších třech. (Malarkey) 3*

Destrukce divákova očekávání. Emmerich to začal před lety, trailery v tom pokračovaly. Nedivím se 70 %, protože tenhle film jde proti všemu, co si "obyčejný" do kina přinese. Jenže se toho nebojí a to je na tom hrozně sympatické. Edwards jde proti očekávání "amíci vs. příšera co ničí svět" a nabízí spíše o dost dražší a preciznější verzi Monsters s maximálním ohledem na japonskou kultovní sérii o opravdu velké ješterce. Už úvodní titulky naznačily, že tohle půjde v trochu staromódnějších kolejích a jsem rád, že následující dvě hodiny byly plné napětí a zoufalství a přitom nenabídly prostor pro divákův výsmech. Edwards film drží pevně v rukou, vykresluje skvělou atmosféru, působivé obrazy a díky němu drží film jako celek s inteligentním podtextem i přes pár chybiček (nechci rozebírat elektřinu, ani na co fungoval detektor atomovky, dvojnásob neřeším "great escape", ...). Tenhle film se nebojí jít vlastní cestou, odvážnou a prochází mu to. Už jen za ty pohledy diváků, co čekali něco jiného, to stálo. Tam kde byl Emmerich guilty pleasure, tam je Edwards guilty smart. PS: líbí se mi, jak vojáci prostě všude budou brát ty svoje směšné zbraně, i když protivník je veliký jako mrakodrap:) PPS: tenhle film budou mít rádi v Rakousku, jádro pryč! (Djkoma) 4*

Tenhle film můžu hodnotit jako rejpal intelektuální a můžu se ptát jak je to s radiácí a elektřinou, jak je to s obyčejným sklem na který se valí tsunami, to můžu, ale taky se na to můžu vysrat a můžu film hodnotit jako divák obyčejný, který se přišel do kina bavit, dostat blockbuster se vším všudy, vyslechnout si hlasové možnosti šupinatý přerostlý slečny, mající na vizitce prosté "Godzila" a tak taky ten biják hodnotit chci a budu. Prolog trval krapet delší dobu než měl, chápu že nás Gareth chtěl pořádně natěšit, ale už to hraničilo. Nicméně jak se na scéně objevila přerostlá hovádka, začalo se na sedačce spokojeně pochrochtávat, protože to co umí pan Seamus s kamerou je fakt good job, mostová scéna, para vysádek do San Francisca, bitka na Golden gate, Godzilka v mlze, to jsou abslutní blaha filmu a to fakt musí ocenit každej kdo má část srdce z filmové pásky. Trošku mě mrzel střih, třeba scéna kdy Godzila kousne MUTA a střih na modlící se vojáky, ale budiž Gareth je hold amík a odpouštím mu i proto, že jsem z mnoha záběrů cítil, "miluju tě Godzillko" a podle toho ten film dělám, což se mě líbí. Další chvála půjde na hudbu, hrozně se mě líbil ten akční motiv, škoda že nebyl využit častějc. Herci mě nějak nepřesvědčili, ale oni tady beztak hrajou druhý housle. Fajné a pěkné byly záběry které zdůrazňovaly velikost hovádek. Jo, krapet střihnout ohrané fráze a dialogy a bylo by to bez výčítek. I tak se ale jedná o zábavnou vizuálně nadstandartní podívanou při který člověk zjistí, že Putin není vrcholvej predátor. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Velká ještěrka je zpátky. Jen ve výrazně jiné podobě, než jakou nám představil hollywoodský megaloman Roland Emmerich. Jestli je to dobře, nebo špatně, to nám nejlíp ukáže čas (jenž v těchto případech bývá sakra krátký, obvykle obsáhne jen premiérový víkend), režiséru Garethu Edwardsovi je však nutno přiznat, že i v rámci své první blockbusterové zakázky prokázal odvahu a osobité autorské uvažování a udržel si čitelný rukopis.
Nová Godzilla určitě není od pohledu tak divácky vděčná, není to popcornový roller-coaster, který by do vás smažil atrakce tlama netlama. Nové uchopení je totiž restartem ve smyslu návratu ke kořenům – můžete zapomenout na přerostlého dinosaura, jenž z plezíru požírá lidi a kosí u toho mrakodrapy stylem, za který by Usáma dal všechno saudskoarabské zlato. Godzilla je tentokrát za bájnou kreaturu a mohutnou silou přesahující rámec lidského rozumu, jíž matka příroda vypustí zjednat pořádek v ulicích.
My se tím ale moc kochat nemůžeme. Kochají se snad jen postavy, které neustále civí s otevřenou pusou před sebe (přeborníkem je Aaron Taylor-Johnson, jenž stráví zíráním polovinu své minutáže na plátně - jinak jen nesmyslně pobíhá z místa na místo), zatímco divák je udržován v napětí náznaky, živen jen střípky z monstrřežby. Hlad po eye-candy momentech s velkou potvorou tím roste, ony ale přichází jen po troškách nebo třeba skrze monitory a televizní zpravodajství, což nakonec působí kontraproduktivně: Jako že toho ve filmu vlastně až na těžkotonážní závěr mnohc není. Že toho není dost. A že pořekadlo „dobrého po málu“ tu úplně nezvládne přehlušit brblání diváků.
Edwards přišel se zrcadlovým opakem loňského Pacific Rim, kde bylo bitkařících ještěrek přehršel a nejeden divák byl jejich skopičinami nakonec umlácen do apatie. Tady se šetří, aby bylo za tři, ale godzillí knockout a destrukce města nejsou tak strhující, aby vyvážili bídu okolo - schází tu šťavnaté fanouškovské momenty, schází tu vydatnější porce poctivé trikové řežby, která publikum rozpumpuje, schází tu poutavější příběhové linie jednotlvých postav.
Atmosférické budování napětí není samospásné, zvlášť když ho táhne bezkrevný ansámbl postav. Vedle čumila Johnsona je tu vzlykající nebo utíkající Elizabeth Olsen, Ken Watanabe, jehož hlavním úkolem je pronést slovo „gojira“ typickým japonským dialektem, a Bryan Cranston odehrávající klasické etudy na téma smrt v rodině a „ha, mé konspirační teorie byly pravdivé!“ Ve vyblitě našedlém vizuálním podání a při nuzném tempu (v obojím jde cítit inspiraci sedmdesátkovými katastrofickými bijáky) se z jejich nevýrazných osobních příběhů prostě nemůže zrodit blockbusterový nářez.
Godzillí comeback je vlastně vysokorozpočtovým upgradem Edwardsova indie hitu Monsters, koncepčně originálním a odvážným průnikem žánrové tradice do současného Hollywoodu, ale nakonec v mnoha ohledech i ne-úplně-uspokojivým osvěžením monstržánru.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Roku 1954 se armáda Spojených států pomocí jaderných bomb pokusila v atolu Bikini zabít Godzillu, prehistorického alfa predátora. Roku 1999 vědci organizace Monarch – Ishiro Serizawa a Vivienne Grahamová – zkoumají obří kostru tvora (stejného druhu jako je Godzilla) v jeskyni pod propadlým uranovým dolem na Filipínách. Zde nalézají dvě obří vejce, jedno v hibernaci a druhé vylíhnuté: cosi se z něj odplazilo do moře. Mezitím v Japonsku, se v jaderné elektrárně ve městě Janjira děje neobvyklá seismická aktivita. Dozorčí Joe Brody vyšle svou manželku Sandru a tým techniků k reaktoru, dojde však k nehodě a hrozí únik radiace. Joe je nucen uzavřít dveře reaktoru, zatímco Sandra a celý tým umírají v důsledku ozáření.
O patnáct let později se Joeův syn Ford, pyrotechnik námořnictva USA, vrací z mise domů do San Francisca za ženou Elle a synem Samem. Je však povolán do Japonska, jelikož jeho otec byl chycen, jak se snaží vstoupit do zakázané janjirské zamořené zóny. Joe je odhodlán zjistit příčinu roztavení reaktoru (nevěří, že důvodem bylo zeměstřesení), a přinutí Forda mu pomoci získat své spisy o nehodě z jejich starého domova. V zakázané zóně zjišťují, že zde žádná radiace není a spisy skutečně nalézají, jsou však chyceni a odvezeni do zařízení v ruinách elektrárny. Výzkumné zařízení drží v tajnosti obří kokon, který se po patnáct let živí radiací z reaktorů a vysílá silné elektromagnetické impulsy. Vzápětí se z kokonu vylíhne obří okřídlený tvor, zdevastuje zařízení a odlétá kamsi pryč. Joe je vážně zraněn a později umírá. Celý incident je veřejně publikován jako zemětřesení.
Serizawa, Grahamová a Ford se připojují k flotile námořnictva vedené admirálem Williamem Stenzem. Flotila pátrá po onom okřídleném tvorovi, pracovně zvaném MUTO (v anglickém originále Massive Unidentified Terrestrial Organism), a Serizawa s Grahamovou odhalí, že roku 1954 hlubinná jaderná ponorka probudila Godzillu, a že jaderné testy v padesátých letech byly ve skutečnosti pokusy tohoto predátora zabít; když tento záměr nevyšel, vznikla organizace Monarch, která má za úkol tajit existenci těchto tvorů a eventuálně je studovat. Je vysvětleno, že tito tvorové před miliony let obývali prehistorickou Zemi, v dobách, kdy byla mnohem vyšší úroveň radiace, kterou se živí. Jakmile radiace poklesla, uložili se do dlouhodobé hibernace až do dnešních dní. Vzápětí vysvětlí, že to bylo právě MUTO, co způsobilo nehodu v Janjiře před patnácti lety. Díky Joeovu výzkumu následně zjistí, že MUTO pomocí echolokace s čímsi komunikuje, pravděpodobně s Godzillou.
MUTO zaútočí na ruskou jadernou ponorku a přistane na Oahu, kde požírá její štěpný materiál. Na ostrov dorazí Godzilla, způsobí tsunami v Honolulu a zaútočí na MUTO, které vzápětí odletí pryč. Serizawovi dojde, že echolokace nebyla cílená na Godzillu, ale na něco jiného: donutí proto vojsko, aby prověřilo druhé vejce uložené ve skladišti jaderného odpadu v hoře Yucca v Nevadě. Nicméně, druhé a podstatně větší bezkřídlé MUTO se již vylíhnulo a napadlo Las Vegas. Vědci odhadují, že je to samice, a echolokace byla ve skutečnosti výzva k páření. Přes námitky vědců proto Stenz souhlasí s plánem využít jaderné hlavice jako návnadu, Godzillu i obě MUTO vylákat na otevřené moře a tam je zničit.
Ford se připojuje k týmu, který se vrací na půdu Spojených států a má za úkol přepravit jaderné hlavice vlakem, ovšem samičí MUTO je napadne a většinu hlavic pozře. Zbývající hlavice je letecky přepravena do San Francisca, kde se mají obě MUTO setkat, ovšem na pobřeží u mostu Golden Gate Bridge se objeví Godzilla, pročež vojáci aktivují hlavici. Samec MUTO vzápětí hlavici odnese do nitra města, kde samice naklade vejce a zbuduje hnízdo. Godzilla se pustí do boje s oběma MUTO.
Jaderná bomba, kterou kvůli poškození nelze dálkově deaktivovat, představuje v centru San Francisca problém. Je proto vyslán vzdušný výsadek, jehož se účastní i Ford, aby ručně zneškodnil hlavici. Tým však zjišťuje, že ani ručně nelze hlavici deaktivovat. Bombu proto umístí na loď s úmyslem nechat ji vybuchnout v bezpečné vzdálenosti, zatímco Ford zničí hnízdo a všechna vejce. Godzilla s vypětím sil zabije obě MUTO a vyčerpáním padne na zem. Ford se dostane na loď a odpluje na otevřené moře, kde jej čeká jistá smrt, je ovšem na poslední chvíli zachráněn vrtulníkem. Hlavice vzápětí exploduje bezpečně daleko. Ford se následujícího rána setká se svou rodinou, zatímco Godzilla se probudí a vrátí zpět do moře. Média jej oslavují jako „Krále monster“ a přemítají nad tím, zda je skutečně ochráncem.

Ocenění:
The Saturn Awards
2015 - Nejlepší sci-fi
2015 - Alexandre Desplat (Nejlepší hudba)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Libor Bouček - Aaron Taylor-Johnson (Ford Brody), Jan Šťastný - Ken Watanabe (Dr. Ishiro Serizawa), Pavel Šrom - Bryan Cranston (Joe Brody), Lucie Vondráčková - Elizabeth Olsen (Elle Brodyová), Simona Postlerová - Juliette Binoche (Sandra Brodyová), Vladislav Beneš - David Strathairn (admirál William Stenz), Petra Tišnovská - Sally Hawkins (Vivienne Grahamová), Jakub Nemčok - Carson Bolde (Sam Brody), Adam Terš - CJ Adams (mladý Ford), Bohdan Tůma, Petr Burian, Pavel Vondra, Miroslava Součková, Petr Svoboda, Jan Maxián, Zdeněk Mahdal, Libor Terš, Zuzana Slavíková, Klára Nováková, Zdeněk Gawlik a další
Překlad: Zuzana Pelíšková
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2014

2.DABING (Nova)
V českém znění: Radek Škvor - Aaron Taylor-Johnson (Ford Brody), Jaromír Meduna - Ken Watanabe (Dr. Ishiro Serizawa), Pavel Šrom - Bryan Cranston (Joe Brody), Terezie Taberyová - Elizabeth Olsen (Elle Brodyová), Simona Postlerová - Juliette Binoche (Sandra Brodyová), Vladislav Beneš - David Strathairn (admirál William Stenz), Tereza Chudobová - Sally Hawkins (Dr. Vivienne Grahamová), Filip Švarc - Patrick Sabongui (poručík Marcus Waltz), Oldřich Hajlich - Victor Rasuk (seržant Tre Morales), Bohdan Tůma - Richard T. Jones (kapitán Russell Hampton), Libor Bouček - Jared Keeso (kapitán), Ladislav Cigánek - Brian Markinson (Whelan), Jan Szymik - Al Sapienza (Huddleston), Lukáš Jurek - Ty Olsson (Jainway), Luděk Čtvrtlík - Eric Keenleyside (Boyd), Bohuslav Kalva - Garry Chalk (Stan Walsh), Michal Holán, Ondřej Kavan, Zdeněk Podhůrský, Jiří Krejčí, Matěj Havelka, Irena Máchová, Petr Gelnar, Svatopluk Schuller, Zbyšek Horák, Radka Stupková, Šimon Fikar, Petr Neskusil, Vojtěch Hájek, Jan Köhler, Jan Kolařík, Radana Herrmannová, Karolína Nováková, Kateřina Peřinová, Jolana Smyčková
Překlad: Lucie Ďásková
Zvuk: Petr Kočík
Produkce: Martin Odehnal, Libuše Witzová
Dialogy: Jitka Tošilová
Režie: Mikuláš Pánek
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.5.2014 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 16.5.2014 Warner Bros. US
Premiéra Japonsko: 25.7.2014 Toho Company
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.10.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 1.10.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 13 871 739
Tržby celkem - $ 529 076 069
Návštěvnost v ČR 90 275
Náklady (Rozpočet) - $ 160 000 000

FILMY V SÉRII
Godzilla gastonrolinc.webnode.cz/news/a236/
Akční / Sci-Fi, USA / Japonsko, 1998
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Matthew Broderick, Jean Reno

Godzilla gastonrolinc.webnode.cz/news/a237/
Akční / Dobrodružný, USA / Japonsko, 2014
Režie: Gareth Edwards, Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston

Kong: Ostrov lebek gastonrolinc.webnode.cz/news/a223/
Akční / Dobrodružný, USA / Čína, 2017
Režie: Jordan Vogt-Roberts, Hrají: Tom Hiddleston, Brie Larson

Godzilla II Král monster gastonrolinc.webnode.cz/news/godzilla-ii-kral-monster-godzilla-king-of-the-monsters-2019-132-usa-akcni-dobrodruzny-thriller-sci-fi-54/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Michael Dougherty, Hrají: Millie Bobby Brown, Vera Farmiga

Godzilla vs. Kong (2021) gastonrolinc.webnode.cz/news/godzilla-vs-kong-godzilla-vs-kong-2021-113-usa-akcni-drama-sci-fi-thriller-56/
USA, Akční / Drama
Režie: Adam Wingard, Hrají: Alexander Skarsgard, Millie Bobby Brown KKL,
 
Tvůrci a herci
Gareth Edwards (Režie), Jon Jashni (Produkce), Jon Jashni (Produkce), Brian Rogers (Produkce), Thomas Tull (Produkce), Alexandre Desplat (Hudba), Seamus McGarvey (Kamera), Bob Ducsay (Střih), Sarah Finn (Casting), Owen Paterson (Scénografie), Sharen Davis (Kostýmy), Gregg Landaker (Zvuk), Victoria Down (Masky), Max Borenstein (Scénář), Dave Callaham (Scénář), Aaron Taylor-Johnson (Herec), Bryan Cranston (Herec), Elizabeth Olsen (Herec), Juliette Binoche (Herec), David Strathairn (Herec), Ken Watanabe (Herec), Al Sapienza (Herec), Sally Hawkins (Herec), Brian Markinson (Herec), Richard T. Jones (Herec), Victor Rasuk (Herec), CJ Adams (Herec), Carson Bolde (Herec), Eli Goree (Herec), Anthony Konechny (Herec), Eric Keenleyside (Herec), Jodie Yee (Herec), Ty Olsson (Herec), Monique Ganderton (Herec)
 
2014/123/USA, Japonsko/Akční, Dobrodružný, Thriller, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Alexandre Desplat v rozhovoru pro The Daily Beast uvedl, že práci na Godzille zprvu odmítal a kývl až poté, co viděl Edwardsův debut Zakázaná zóna (2010). Výsledek vlastní práce pak popsal jako nonstop fortissimo se spoustou žesťů, japonských bubnů a elektrických houslí.
- V rámci vdechnutí „duše" monstrům se na konzultacích podílel i herec Andy Serkis.
- Společnost Monarch je pojmenována po motýlovi nesoucím v anglickém jazyce stejné jméno. Logo společnosti tak připomíná motýla.
- Zvukaři pou- Príslušníci Námorníctva USA boli veľmi platnými členmi natáčania. Pri výrobe filmu spolupracovali s filmovým štábom vo viacerých oblastiach.
- Režisér filmu Gareth Edwards bol fanúšikom Godzilly už odmalička.
- Režisérske kreslo sa mal pôvodne zaujať Mexičan Guillermo del Toro.
- Hoci sa značná časť filmu odohrávala aj v Japonsku, filmári krajinu vychádzajúceho Slnka nenavštívili.
- Když Sandra (Juliette Binoche) utíká v elektrárně před radioaktivní mlhou, neustále se mění její pozice vzhledem k ostatním členům.
- Ve filmu nechybí celá řada easter-eggů. Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson) má na teráriu napsáno Mothra, což je jméno jednoho z Godzillových nejslavnějších protivníků. V pokoji má dále plakát, na kterém v japonštině stojí „Nechte je bojovat“. Na plakátě jsou vyobrazeny přišery M.U.T.O., nukleární reaktor a most Golden Gate. Ve škole se děti sledují video o líhnutí motýlů z kokonu a na boku lodi ze závěru filmu je napsáno „Go Whales Tours“. Japonsky se Godzilla řekne Gojira a „jira“ znamená velryba, anglicky "whale" - na lodi je tedy napsáno "Godzilla Tours".
- Klíčové byly pro Garetha Edwardse akční scény. U těch měl jasnou představu, jak budou vypadat, a postavil kolem nich celý film. Dialogové scény a vůbec celý zbytek scénáře se neustále vyvíjel, ale filmaři vždy věděli, jakými body musí příběh bezpodmínečně provést.
- Ve filmu je necelých tisíc trikových záběrů, což je oproti běžnému standardu hollywoodských velkofilmů zhruba polovina. Edwards tak nabyl dojmu úsporného filmaře, dokud mu ale šéf trikového oddělení prozradil, že průměrná délka jednoho trikového záběru je oproti standardu více než dvojnásobná.
 
Odkazy
 

Hrají:

Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn, Ken Watanabe, Al Sapienza, Sally Hawkins, Brian Markinson, Richard T. Jones, Victor Rasuk, CJ Adams, Carson Bolde, Eli Goree, Anthony Konechny, Eric Keenleyside, Jodie Yee, Ty Olsson, Monique Ganderton, Patrick Sabongui, Oliver Drawson, Jason Furukawa, Jill Teed, Ed Heavey, Primo Allon, Jesse Reid, Darren Dolynski, Chris Shields, Toby Levins, Matthew Hoglie, Charles Edward Bae, Peter Kawasaki, Leif Havdale, Bill Marchant, Lane Edwards, James Pizzinato, Melody B. Choi, Kevin O'Grady, Ken Jamamura, Warren Takeuchi, John O'Brien, Josh Cowdery, Rich Paul, Marci T. House, Keo Woolford, Yukari Komatsu, Kurt Max Runte, Gardiner Millar, Dee Jay Jackson, Dalias Blake, Michael Patrick Denis, James Kot, P. Lynn Johnson, David Ross Paterson, Luc Roderique