Johnny English se vrací / Johnny English Reborn (2011/97/USA, Velká Británie, Francie/Dobrodružný, Komedie) 61%

23.09.2018 13:30
JEDNOU VĚTOU
„Nebezpečí je třeba zesměšnit."

OBSAH
Kdo zachrání Její veličenstvo britskou královnu, když agent 007 James Bond zrovna leží u ledu? Jeden muž už před lety dokázal, že je na něj spolehnutí a že raději Britské ostrovy zbourá, než by je vydal nepříteli všanc. Jmenuje se Johnny English, nosí tvář Rowana Atkinsona, alias Mr. Beana, disponuje mimořádným rejstříkem grimas a silným magnetem na katastrofy všeho druhu.Po poslední takové „nehodě“ se více méně dobrovolně uchýlil do tibetského kláštera, kde kromě vnitřního míru hledá esprit pravého bojovníka. Až tady si ho najdou mateřské tajné služby, které se právě řítí do kolosálního průšvihu. Na oficiální návštěvu Velké Británie se chystá čínský premiér, pro kterého má jít podle zaručených informací o úplně poslední cestu v jeho životě, nepočítáme-li tu na hřbitov. A protože se šéfová MI7, Pamela Thorntonová (Gillian Anderson), nemůže na nikoho spolehnout, neboť se to v jejím revíru hemží dvojitými agenty, kteří jsou do plánovaného atentátu zapojení, vsadí vše na jednu kartu – na Johnnyho Englishe. Ten po návratu z azylu zjišťuje, že se doba radikálně změnila. Šéfuje mu ženská bez smyslu pro humor, která odmítá tolerovat jakékoliv výstřelky, a proto mu pořídí dozor v podobě urputného agentského zelenáče, agenta Tuckera (Daniel Kaluuya). Pracovní negativa naštěstí vyvažuje krásná psycholožka Kate Sumner (Rosamund Pike), do jejíhož dobývání se English pustí s vervou sobě vlastní. Stejně vehementně se vydá po stopách organizátorů globálního spiknutí proti čínskému premiérovi, zcela v souladu s osobním mottem: „Katastrofy lze tolerovat, neúspěch nikoliv.“(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hrozba globálního terorismu jde stranou, Johnny English se vrací. Význam výcviku, jimž agent v prologu prochází, zůstává utajen až do posledních minut. Englishovy vnější projevy vykazují stále stejnou míru malodušnosti. Nechápe a odmítá pochopit, co se kolem něj děje, z čeho jsou dokola těženy vtipy obdobného ražení. Rozeznatelné jsou stupněm předvídatelnosti (povětšinou velmi vysoký) a tím, nakolik jejich pointa souvisí s kopnutím do pánského rozkroku. Své lepší grimasy už dávno vyčerpal i Atkinson, ještě jednou vytěžující postavu pana Beana (skeč s poštovním pytlem), oproti němuž se English pohybuje v příliš seriózním kontextu, aby nás mohl bavit alespoň svou nadreálnou excentričností. (Proto také výrazně lépe funguje brutálně stylizovaný Austin Powers, který náznak vážnosti okamžitě sestřeluje Myersovým pitvořením.) Z naprosto jiného filmu sem stejně jako v jedničce zavítala chabá romantická podzápletka, jejíž předčasné utnutí jako by značilo Englishovu neschopnost (nemožnost?) dospět, stát se mužem. Pár záblesků ambicióznější legrace (střešní „honička“) není rozvinuto dostatečně, aby se druhý Johnny English dal označit za nápaditý komentář proměn, jež žánr špionážních filmů za poslední roky prodělal. English působí jako menší idiot zejména díky tomu, že dostal za parťáka většího idiota. Oba jsou obdobami filmových nadšenců, kteří vzhlížejí k neohroženým agentům typu Jamese Bonda. Nedochází jim přitom, co je z vyznění filmu zřejmé – bude-li svět spasen, pak ne hrdiny, ale náhodou. Dozvědět se něco takového ze žánrové podívané by bylo skoro důvodem ke znepokojení, nebýt ta podívaná příliš natvrdlá, abyste jakémukoli jejímu podtextovému sdělení přikládali větší pozornost. Čekání na další bondovku si lze zkrátit i zábavnější činností. Třeba poslechem královniných vánočních projevů. 50% (Matty) 2*

Film jako celek drží spíš silou vůle, ale má geniální jednotlivý gagy. Jako příklad nechť nám poslouží třeba ta záchodová scéna, která v podstatě neustále graduje. Uměním dohrávat rozehrané gagy do nečekaných konců nedisponuje mnoho filmů. Hrozně se mě líbílo že i opakovaný fór je stále fórem viz Englishovi střety s "uklizečkou" . Rowan umí se svým ksichtem pracovat dokonale, v dřívejších dobách se mě zdálo , že to trošku přeháněl a gagům to trošku ubíralo, tady v tom filmu jsem tenhle pocit neměl. Osobně si myslím, že je to nejvyspělejší "Atkinson" co jsem viděl a bylo zde mnoho momentů u kterých jsem se ze srdce zasmál a to je v dnešní době opravdu vítaný úkon na mým obličeji. Ještě slovíčkem k Rosamund.......ňam. (Enšpígl) 3*

Od dob našich agentů Vašků Hrušků si přisvojujeme i ty mile roztržité agenty z britských ostrovů vydávajících se ve smokingu na tajné mise s cílem zneškodnit elitní zabijáky. Chystá se atentát na čínského premiéra a jen Johnny English z MI7 ho dokáže překazit. V Mozambiku to sice před pár lety zmrvil a tak se raději uchýlil bezprostředně mezi tibetské mnichy, ale je zpět. A musí odhalit zrádce ve vlastních řadách, který rozjíždí velkou akci, ale na Johnnyho Englishe je zkrátka krátký i ten sebelepší zabiják. Představte si, že i když to tak na první pohled vypadá, není to tak komediálně pojato. Je to až nečekaně seriozní podívaná ve stylu bondovek s několika komediálními vsuvkami ve kterých je to podle grimas házených na kameru velmi často než častěji Mr.Bean než Johnny English. Na svou misi tentokrát není sám a vedle mladého agenta jsou zde k vidění také Gillian Anderson jako ředitelka MI7, které sice není tahle role až tak vzdálená, ale oproti tomu nebývá příliš k vidění v komediálních záležitostech nebo Rosamunde Pike v roli psycholožky do které se dokonce zamiluje. Naopak záporák Dominica Westa postrádal stylovost a nic extra nepředvedl a proplul tak filmem bez výraznější odezvy. Akčních sekvencí je dostatek. Nejsou sice až tak nápadité a navíc příznivci zadních projekcí nebo umělého sněhu mohou mít radost. Vtipu je poskrovnu. Scénky s golfem, respektive s nešikovným golfistou, s čínskou babkou vycvičenou do role zabijáka nebo s drogou ovládající lidskou mysl, to už je celkem ohrané, ale občas to i funguje. Nemusíte mít nakoukáno ve špionážním žánru, ani být příznivcem bondovek, protože tenhle film není přímou parodií. Dokonce se snaží jít ve vlastních špionážních stopách. Ne vždy se mu to daří a zaplátovat nudné odpoledne je cíl, který byl splněn. Po první nekoukatelném dílu je tohle hotový zázrak. 60% (kingik) 2*

VELKÁ RECENZE
Johnny English se vrací… po osmi letech? Kdo by to do alternativní špionské jedničky řekl. Všichni už jsme tak nějak smířili s tím, že je humor Rowana Atkinsona minulostí, jíž si můžeme připomínat maximálně v televizi a na DVD. Slavný komik se ale rozhodl upozornit na to, že ještě nepatří do starého železa. A tak se ještě jednou vrátil do divácky vděčné role agenta-ňoumy, který bude muset znovu zachránit nejen Británii, ale v tom lepším případě i celý svět.
Pokud chcete od druhého Johnnyho Englishe něco originálního, sněte dál. Tenhle film určitě nevznikl proto, aby lámal žánrová pravidla, oslňoval špičkovou akcí nebo rozšiřoval komediální repertoár Rowana Atkinsona. Všechnu je tu nalajnované přesně tak, jak to čekáte. Zápletka se točí kolem chystaného atentátu na čínského premiéra a je snadno průhledná už od první minuty. Humor vychází především z prověřených grimas, nešikovných pádů a parodování špionských klišé, což znáte z mnoha (nejen Atkinsonových) filmů. No a herecké obsazení sází s výjimkou „agentky Scullyové“ na britské jistoty, mezi kterými se dokonce nachází i jedna nefalšovaná bondgirl.
Předem jasný je i hlavní cíl Englishovy druhé mise. Protože jsme se ocitli v době, kdy akční filmy znamenají hlavně parkour a minimum šviháctví, míří se tu přímo do Casina Royale a Bourneovek. Nostalgicky se tedy vzpomíná na časy, kdy se ve jménu Jejího veličenstva skákalo padákem, balilo jediným pohledem a chodilo pro nejnovější vynálezy do velkých, nebezpečnými ptákovinami přetékajících laboratoří. Staré špionské způsoby, při nichž se používala především hlava a šarm, se tu zkrátka ostře střetávají s pobíháním po střechách a prorážením zdí. Jelikož je u toho ale Johnny English, který každou brilantní úvahu vyváží dvěma idiotskými, jsou pravidelné srážky starého psa s novými kousky pádným důvodem k provětrání bránice.
Co přesně to znamená? Že dokud si English dělá prvoplánovou srandu ze žánrových inovací a nesnaží se o nic jiného, funguje jeho comeback jako velká sbírka vydařených gagů, jež Atkinson prodává s beanovskou neomylností. Pokud jste tedy s jeho obvyklým blbnutím kompatibilní, budete se možná i divit, kolikrát se scénáři podaří ždímat jej celkem přirozeně. Ke konci už to sice zavání přehnaným sázením na přednosti hlavního hereckého představitele, i tak je ale ve filmu slušná řádka zásahů do černého, které by si bohužel zasloužily lepší pospojování.
Jedním ze dvou kamenů úrazu je nevyváženost scénáře. Ze začátku film sprintuje jako o život, aby ve vás navodil dojem rychlopalné komediální bondovky. Brzy ale začne být zřetelné, že na tomhle principu nic s Atkinsonem prostě fungovat nemůže. A tak se pomalu přepíná na klasickou šňůru vypointovaných gagů, u kterých nesmíte moc hledět na to, jak dobře přispívají k pohybu děje kupředu
Větší problémy ale přináší akční scény. Respektive jejich nedostatek. Tam, kde se první díl chlubit říznou akcí, totiž dvojka jen opatrně dávkuje neortodoxní nápady. V praxi to znamená, že valnou většinu honiček zmaří ve prospěch toho, aby English prováděl šílené věci, které jsou vtipné jen občas, nebo jen chvíli. Roztažené na několik dlouhých minut ale filmu berou potřebný drive, který by z něj udělal plnokrevnější agentské dobrodružství. A tím pádem i celkově lepší film.
Explozivní finále to samozřejmě trochu vynahradí a vrátí Englishe k tomu nejlepšímu, co v tomhle ohledu nabízela jednička. Avšak pachuť po tom, že kdyby se přidalo na tradičních akčních prvcích, mohl film bavit o něco víc, mizí těžko.
I takhle jde každopádně o vydařený návrat britské modly, který pěkně vsazuje staré do nového. A šlape i přesto, že z něj těžko bude žánrová trvalka.

O FILMU
Nejoblíbenější tajný agent Johnny English se po totálním průšvihu v Mozambiku před osmi lety ukryl do tibetského kláštera, který vede Ting Wang. Když však Englishe povolají z MI7 do úkolu vést misi, kterou zvládne pouze on, je beze všech pochybností zpět v akci.
Po příletu do Londýna English zjišťuje, že se MI7 během jeho nepřítomnosti povážlivě změnila. Nyní ji vede v politicky korektním duchu Pamela Thorntonová, alias Pegas, která se snaží rychle našeho hrdinu odnaučit jeho starým drzým způsobům. Potěšen svým návratem se English opět schází se svým idolem, agentem Ambrosem, alias Agentem jedna a s Quartermainem, který je připoutaný na kolečkové křeslo. Nakonec se seznamuje s krásnou behaviorální psycholožkou Kate Sumnerovou.
Pegas přiděluje Englishovi naléhavé poslání: odletět do Hongkongu a nalézt tam bývalého agenta CIA Fishera, který má podle tajných služeb zavraždit čínského premiéra Xiang Pinga na nadcházejících anglicko - čínských jednáních. Aby zajistila dodržování protokolu, přiřadí k Englishovi naprostého nováčka, agenta Tuckera, alias Špióna měsíce.
Do Hongkongu tedy English přilétá s Tuckerem v závěsu a sleduje zde sérii stop, které ho zavedou do hotelu, ve kterém se skrývá Fisher. Fisher Englishovi prozradí, že za tajným plánem na zavraždění premiéra stojí skupina s názvem Vortex…která má tajnou zbraň. Ukáže Englishovi klíč, jeden ze tří klíčů, které, pokud se použijí společně, umožní přístup k mocné a ničivé zbrani. Fisher Englishovi také prozradí, že Vortex má tři členy - Fisher sám je jedním z nich a jeho život je v nebezpečí.
Mezi lety 1992 a 1997 vystupoval komediální herec Rowan Atkinson v řadě populárních britských reklam na kreditní karty, kde hrál špióna - smolaře. V té době dostal Atkinson nápad vytvořit o této postavě z reklamy celovečerní film. Ukázal svůj koncept Timu Bevanovi a Ericu Fellnerovi, producentům z Working Title Films, s kterými řadu let spolupracoval např. na filmu The Tall Guy, na trháku Čtyři svatby a jeden pohřeb nebo na filmu Bean. V roce 2003 získal celovečerní film Johnny English ohromný mezinárodní úspěch a celosvětově vydělal více než 160 miliónů US dolarů.
V režii Petera Howitta a v produkci Bevana, Fellnera a Marka Huffama se ve filmu objevil Atkinson jako Johnny English, australská herečka Natalie Imbruglia jako speciální agentka Lorna Campbellová, komik Ben Miller jako Englishův poskok Bough a držitel několika nominací na Oscara John Malkovich jako velmi francouzský a velmi ďábelský obchodní magnát Pascale Sauvage.
Poté Atkinson vytvořil pokračování pro jinou svou postavu, a tento další díl byl stejně populární jako ten první: v roce 2007 se v kinech objevil film Prázdniny pana Beana, který sklidil úspěchy po celém světě. Atkinson si však nemyslel, že je čas poslat Englishe do důchodu. Začal připravovat druhý film, který šel do produkce v roce 2010.
„Druhý film s Beanem jsme s Rowanem natočili zhruba před čtyřmi lety,“ vysvětluje Bevan. „Vždy po čtyřech pěti letech má pocit, že by měl natočit další film, takže jsme usoudili, že teď nastala ta správná chvíle k natočení pokračování. Už nějakou dobu nebyla natočena žádná nová bondovka nebo bourneovka, takže když vyrazíme se svým filmem do kin ve druhé polovině roku 2011, budeme mít hřiště sami pro sebe. Také jsme teď cítili, že lidé chtějí trochu komedie.”
Pro natočení dalšího pokračování komediálně špionážního thrilleru mluvily nejen komerční důvody, ale štáb v něm také spatřoval možnost natočit film, který bude mít zcela odlišnou atmosféru od toho prvního. „Johnny English si vedl extrémně dobře,” shrnuje producent Chris Clark. „Podle nás je English fascinující postava a nyní jsme viděli příležitost umístit ho do reálnějšího světa a do více strhujících situací.“
Britský komik, spisovatel a herec Hamish McColl, který s Atkinsonem a Working Title Films spolupracoval na Prázdninách pana Beana, byl přizván, aby se podílel na scénáři založeném na příběhu výkonného producenta Williama Daviese. „Od doby Johnnyho Englishe,” říká McColl, „vznikly nové bourneovky a bondovky, které změnily celý styl tohoto žánru. Chtěli jsme, aby druhý film vycházel z toho prvního a aby byl současný a zároveň napínavý.“ Komediálnost ale zůstala pro scénáristu stejně důležitá. „Mým cílem je diváky zcela vtáhnout do filmu. Pokud nebudou tajit dech z příběhu, chci, aby ho nemohli popadnout, jak se budou smát vtipu komedie.“
Atkinson věřil, že první Johnny English přinesl příběh, který byl méně uvěřitelný než většina špionážních filmů. Jeho snahou teď bylo vytvořit realističtější příběh, na který navěsí vtipné situace. Shrnuje to takto: „Chtěli jsme lidi pobavit, ale také jsme se hodně snažili přinutit publikum ke zvědavosti, co se stane s postavou. Chtěli jsme vložit trochu více emocí do postavy Johnnyho Englishe a zejména do situací, kdy se Johnny dostává do nepříjemností. Doufali jsme, že právě toto diváky přitáhne.”
Herec si svůj návrat do role Johnnyho Englishe po osmi letech užil. „Vždy jsem měl postavu Johnnyho rád, tu jeho domýšlivost, schopnost se překonávat a přeceňovat svoje schopnosti. Je na něm něco velmi zábavného. Všechny postavy, které hraju, mám rád, ať už je to Mr. Bean nebo postava jako Johnny English. Do těchto rolí vklouznu vždy s radostí a s lehkostí.“
Britský komediální herec a režisér Oliver Parker se ujal režie filmu, když byl scénář už rozpracovaný a podle jeho slov se mu scénář Hamishe McColla hned od začátku velmi líbil.
Na setkání s Atkinsonem, McCollem a s producenty se Parker ujistil, že se jejich představy shodují, a celý štáb začal intenzivně pracovat na tom, aby vytvořil skutečně velkolepý projekt. Podle Parkera se svět špionáže od jejich prvního filmu hodně změnil a nebylo proto nezbytně třeba hrát pořád stejným způsobem. Styl natáčení podle něj klidně snesl novou injekci kreativity a nápadů: „Scénář vypráví ambiciózní příběh a já jsem věděl, že to klidně může být thriller sám o sobě. Výzvou číslo jedna byla kombinace komedie a napětí. Pokud to totiž zvládneme, thriller komediálnost ještě umocní.“
Také Atkinsonovi se s Parkerem a McCollem pracovalo velmi dobře. Sám o tom říká: „Působila mezi námi silná chemie, byli jsme jako impozantní třínohý stůl, u kterého mohl být celý film kreativně vytvořen a od kterého byl řízen.“
Herec oceňuje na scénáristovi jeho všestrannost a na režisérovi jeho trpělivost. Atkinson to komentuje takto: „Kromě toho, že je Hamish talentovaný komediální herec, je také talentovaný scénárista komedií. Nejdůležitější ale je, že s ním vycházím extrémně dobře. Přichází s nápady, které mě baví a doufám, že já přicházím s nápady, které baví jeho. A Oliver je velmi trpělivý. Já jsem ten, který často ztrácí důvěru a zpochybňuje všechno, co se děje, což je pro režiséra těžké a frustrující. On kupodivu nikdy neztrácí náladu, nikdy nenadává a zajistí, že se film natočí podle časového harmonogramu a že se vejde do rozpočtu. Skvěle se s ním pracuje a co je důležitější, pozná dobrý vtip, když ho vidí - a pozná také jakoukoliv neuváženost, když ji vidí. Co jiného od režiséra potřebujete?”
Režisér mu chválu vrací: „Je fascinující vidět Rowana, ať už před nebo za kamerou. Má neuvěřitelný talent, je obětavý a přemýšlivý. Na osobní úrovni bylo zajímavé vidět, jak se ambice a vize, které jsme do filmu vložili, vyplatily. Plus možnost vidět Rowana, jak pracuje s takovými herci jako Gillian, Rosamund a Dominic - to vše dohromady byla skvělá jízda.“

O OBSAZENÍ
Při výběru hereckého obsazení filmu Johnny English se vrací byla klíčovým slovem „autenticita“. Parkerovým záměrem bylo sestavit takový tým, který by, kdyby do něj vklouzl Daniel Craig, mohl společně zahrát bondovku. „Svět, do kterého jsem chtěl Johnnyho umístit, byl světem, kde dávají agenti skutečně hodně v sázku. To zvyšuje tlak, který je na Johnnyho vyvíjen, aby všechno přesně klaplo a zároveň je pro nás všechny zdrojem velké zábavy, když to tak nějak úplně nevyjde.“
Roli Pamely Thorntonové, šéfky MI7, která nesnáší žádné hlouposti a která vede organizaci do nových výšin, přijala Gillian Anderson, jejíž nejznámější rolí je bezesporu silná zvláštní agentka Scullyová z celosvětového trháku Akta X. Americká herečka sklidila nadšenou kritiku za svůj výkon v Ponurém domě a skvěle ovládla akcent nezbytný pro jednu z nejmocnějších žen v britské státní službě.
Anderson je fanouškem Atkinsonovy komedie a možnost zahrát si šéfku MI7 byla lákavou vyhlídkou. Sama říká, že když viděla první film, smála se od prvního záběru. „Na Rowanově načasování něco je. Podle mě je nesmírně zábavný. Příležitost pracovat na komedii velkého rozsahu a možnost pracovat s Rowanem a sledovat jeho práci byla prostě příliš lákavá na to, abych ji prošvihla.“
Také Atkinsonovi se líbilo, co do role tvrdé a neústupné Pegas herečka vložila. „Gillian přináší Pamele tvrdost, důvěryhodnost a říz,” rozplývá se Atkinson. „Věříte, že tato žena je rozená šéfka, která nebere zajatce a rozhodně nehodlá tolerovat jakoukoliv hloupost Johnnymu Englishovi.“
Do role behaviorální psycholožky MI7 Kate Sumnerové obsadili filmaři Rosamund Pike, známou svými výkony ve filmech Pýcha a předsudek, Škola života, Vyrobeno v Dagenhamu a naposledy ve filmu Barneyho ženy. Pro filmaře bylo důležité, aby publikum uvěřilo romantickému spojení mezi okouzlující Kate a neohrabaným Englishem. Pike byla herečka, která jejich očekávání splnila.
Parker vysvětluje: „Johnny dělá spoustu chyb v mnoha situacích, ale je také velmi loajální a věrný. Víte, že někde uvnitř sebe má tu kapacitu na to, být hrdinou. A je to právě Kate, kdo je schopen vidět tuhle stránku jeho osobnosti. To úžasné na Rosamund jako na herečce je, že se velmi zajímá o to, co lidi pohání. Věříte, že je fascinovaná zvláštností Johnnyho charakteru a tahle zvědavost a empatie nám umožňuje věřit v jejich romanci.“
Podle Atkinsona se Pike do své role skutečně vcítila. „Opravdu se toho polena zamilovala. Je dost těžké něco takového zahrát, když máte co do činění s někým, kdo má evidentní nedostatky, a těch má Johnny skutečně požehnaně. Co je na Rosamundině práci nejúžasnější, je to, že jí věříte její přesvědčení, že potkala slušného muže, který to myslí upřímně a maká, aby ze sebe vydal to nejlepší,” říká Atkinson.
Pike při přípravě na roli prostudovala řadu materiálů o behaviorální psychologii, a to včetně knih pocházejících z FBI nebo od antropologa Desmonda Morrise. „Je to fascinující obor,“ říká herečka. „Kateina práce spočívá v tom, že čte v lidských výrazech a interpretuje jejich chování MI7. Johnnyho vidí jako úchvatnou studii…s jeho nezvyklou mimikou a tělesnými tiky. Vidí čestnost, která tvoří jádro jeho charakteru, což ona obdivuje.“
Do role Englishova nekonečného hrdiny, agenta MI7 Simona Ambrosea (Agenta jedna) byl obsazen Dominic West, známý svým ztvárněním vtipného baltimorského detektiva Jimmiho McNultyho v populárním seriálu HBO The Wire - Špína Baltimoru. „Potřebovali jsme někoho, kdo by byl ztělesněním klasického agenta, jakým Johnny tolik touží být a vůči komu je enormně podlézavý,“ vysvětluje Parker, podle kterého má West tolik charismatu a inteligence, že je snadné uvěřit mu, že může být buď padouchem, nebo novým Bondem.
Když bylo Westovi 15 let, viděl Atkinsona hrát ve one-man show, a od té doby jeho práci obdivuje. „Je zajímavé pozorovat, jak pracuje, jeho preciznost a koncentraci. Je metodický a puntičkářský.“
Podle Atkinsona ztvárnil West agenta Ambrosea naprosto skvěle. „Dominic dodal roli naprostou věrohodnost; je to heroická, temperamentní a okouzlující postava,“ říká umělec. „Johnny svého hrdinu naprosto nekriticky obdivuje a uctívá, což se samozřejmě ukáže jako ne zcela oprávněné.“
Jedním z nejtěžších oříšků pro casting bylo najít někoho, kdo by zahrál agenta Tuckera, Englishova poskoka. Filmaři hledali mladého herce, který by mohl reprezentovat nové prostředí MI7 a který by kontrastoval s Englishovým tradičním a už zastaralým způsobem. Poté, co konkurzy prošla řada mladých talentů, našli britského herce Daniela Kaluuyae, který je britskému publiku známý svou rolí Poshe Kennetha v kultovním teenagerském televizním seriálu Skins. Tento herec také nedávno získal Divadelní cenu Evening Standard a Divadelní cenu Critics’ Circle pro herecký objev za svou roli ve hře Roye Williamse Sucker Punch.
Když Parker viděl Kaluuyaův výkon v této hře, okamžitě věděl, že mladý herec je jejich Tuckerem. Poznamenává k tomu: „Nechápal jsem, kde se v Danielovi bere všechna ta energie - nejde jen o rychlost jeho nápadů, ale také o přirozenost a uvolněnost jeho výkonu. Daniel je strašně univerzální a rozený komediální herec. Bylo mi jasné, že se pro tu roli skvěle hodí.“
„Daniel je velmi příjemný a milý, ale také empatický,” říká Atkinson. „Hledali jsme někoho, komu by publikum uvěřilo, že trpí a toleruje zvláštnosti spolupráce s Johnnym Englishem, a to se Danielovi podařilo výjimečně dobře.“
Kaluuya oceňuje jemné nuance, které Atkinson do komedie vnáší. „Rowan je velký komik a když s ním pracujete, je vám jasné, proč. V jeho komedii je všechno logické. Chce, aby film co nejlepší - ne kvůli svému ego nebo kvůli slávě, ale protože chce ve své práci využít všechen svůj potenciál. Je velmi inspirující vidět někoho takhle makat.“
Do jiné větší vedlejší role obsadili filmaři Tima McInnernyho jako Patche Quartermaina, na invalidní vozík upoutaného experta MI7 na zbraně. McInnerny s Atkinsonem nepracoval od seriálu Černá zmije. „Bylo trochu zvláštní začít zase spolupracovat s Rowanem, ale bylo to opět skvělé,“ svěřuje se herec. „Už jsme věděli, jak ten druhý pracuje, takže naše spolupráce byla bezvadná.“
Do dalších vedlejších rolí byla obsazena Pik-Sen Lim jako Nájemná čistička, která přemění jakoukoliv věc - ať už vysavač nebo golfové hole - na pušku a která se všemi způsoby snaží o Englishův konec. Williams Belle byl obsazen do role Linga, muže, kterého English pronásleduje přes střechy Hongkongu. Britského ministerského předsedu ztvárnil Stephen Campbell Moore, agenta CIA Fishera si zahrál Richard Schiff a Mark Ivanir se představil jako ruský špión Karlenko.
Ještě před natáčením si Parker s Atkinsonem dopřáli luxus v podobě doby vyhrazené na zkoušky s talentovanými herci. „Věřím, že celý proces příprav a zkoušení je pro všechny filmy životně důležitý - a Rowan má zkoušení velice rád,“ říká Clark. „Je to důležitá součást celého procesu. Zjistili jsme, kam až sahají možnosti komedie a jak daleko můžeme zajít.“
Držitel ceny Britské filmové akademie za výpravu k filmu Potomci lidí režiséra Alfonsa Cuaróna, výtvarník Jim Clay, se ke štábu filmu Johnny English se vrací připojil s úkolem vytvořit filmu pocit autentičnosti.
„Jim není schopen vytvořit malou scénu,” usmívá se Parker. „Má bohatou a detailní vizi celého filmu a vždy vidí věci v souvislostech. Umí vytvořit působivé prostředí, do kterého Johnnyho Englishe pouze postavíte, a ono je to okamžitě strhující. Máte pocit, že vše, co se ve filmu děje, je věrohodné a může se skutečně stát. I když tohle není napodobenina špionážních filmů, jsou tu momenty, kdy by bylo velmi zajímavé sledovat, jak by si ve scénách Johnnyho Englishe vedl Bond.“
Pro kostymérku Beatrix Pasztor, mezi jejíž úspěchy patří např. tak uznávané filmy jako Dobrý Will Hunting a Jarmark marnosti, představovalo výzvu vytvořit styl kostýmů hodících se pro všechny příležitosti, které se ve filmu vyskytnou. Také kameraman Danny Cohen, držitel nominace na Oscara za opěvovaný film Králova řeč, měl za úkol zachytit skutečný svět, ve kterém English prováděl špionáž. „Beatrix má úžasný talent, hledá individualitu každé postavy a dodává výpravě velké kouzlo,“ komentuje její práci Parker. „A Danny má fantastickou energii a styl. Je vynalézavý a nebojácný.“
Štáb nejprve natáčel 13 týdnů v Británii, poté se přesunul do Hongkongu a do francouzských Alp. Natáčelo se také v Ealing Studios a některé velké záběry byly pořízeny v Gillette Building v západním Londýně. Budova postavená ve stylu Art Deco sloužila do počátku 21. století jako evropská centrála společnosti Gillette, v současnosti je však prázdná.
Poslední dva týdny se natáčelo v Hongkongu a v sousední oblasti Macau. „S filmy je to docela legrační,“ podotýká Bevan, „vše, co potřebujete, je jenom působivé pozadí … a díky tomu jste najednou ve větším filmu. Je to něco, co v našem prvním filmu chybělo, takže jsme do tohoto filmu záměrně vybrali další lokality, Hongkong a Alpy, aby působil větším dojmem.“
Výtvarník Clay dodává: „Hongkong tvoří ke zbytku filmu značný kontrast. Náš svět MI7 je úhledný a moderní, je to cool svět. V Hongkongu jsme viděli drsný, barevný povrch a špinavý kontrast proti ostatnímu světu. Johnnymu to dodává úplně jiný rozměr.“ Parker oceňuje možnosti, které natáčení v Hongkongu poskytovalo. „Zinscenovali jsme bitku na pontonu v hongkongském přístavu. Vzrušující bylo postavit Johnnyho do živého a rušného prostředí spojeného s určitou možností ohrožení, a dívat se, jak se s tím vypořádá.“
Mez místa, na kterých se v Hongkongu natáčelo, patří například i střecha známého Chungking Mansions, kde se odehrála honička Linga a Englishe. Protože jediný způsob, jakým se bylo možné dostat na střechu, bylo prolézt poklopem, byl na střechu namontovaný jeřáb, který zvedal všechno vybavení z ulice na střechu. Scéna s člunem a pontonem se natáčela v novém Yau Ma Tei Typhoon Shelter a v přístavu. Na poslední dva dny natáčení v této oblasti se produkce přesunula do Macau, kde byly natočeny scény z kasina v hotelu Grand Lisboa.
Po prosincovém natáčení v Londýně se zredukovaný štáb odebral do Megeve ve francouzských Alpách, kde strávil pět dní natáčením záběrů lanovky a lyžařských a parašutistických scén, ve kterých Johnny opět uniká smrtícímu útoku.
Atkinson brzy zjistil, že jeho návrat do role Johnnyho Englishe znamená trochu víc práce než jeho první počin v kůži super agenta. Přestože se v obtížnějších scénách nechal zastoupit kaskadérem, Atkinson se do určité míry podílel na všech kaskadérských kouscích. K tomu říká: „Měli jsme udělat více akčních scén v minulém filmu natáčeném před osmi lety a méně akcí v tomto filmu. Teď to pro mě byla docela výzva, překvapilo mě to, a to navzdory extrémně dobrému dublérovi. Ale přežil jsem a film je natočený.“
Jedna kaskadérská scéna ukazuje Atkinsona, jak se obrovskou rychlostí řítí na Quartermainově motorizovaném kolečkovém křesle obchodním centrem the Mall u Buckinghamského paláce ve snaze uniknout tajným službám. O této scéně vypráví Parker toto: „Byla to v podstatě klasická honička v autech s tím rozdílem, že místo do auta jsme Englishe posadili na invalidní vozík, který uháněl Londýnem závratnou rychlostí. Rowan je mistr kamenné tváře, a spojením všech těchto prvků dostane scéna skutečně švih, který spojuje komedii a vzrušení.“
Bylo potřeba přesvědčit studio, aby povolilo Atkinsonovi tuhle divokou jízdu natočit. „Těžiště vozíku je velmi vysoko, takže v zatáčkách a při brždění - a samozřejmě při zrychlování - může být docela nebezpečný,“ vysvětluje Parker. „Chtěli jsme skutečně dobrý vozík, který by byl schopen jet 45 nebo 50 mil za hodinu.“ Tým SFX nakonec vyrobil celkem čtyři kolečková křesla, která byla upravena pro každou ze scén, ve kterých se objevila.
Žádný špionážní film by však nebyl kompletní bez speciálních důmyslných zařízení. Spolehlivý Quartermain ukáže Englishovi své vylepšené přístroje, včetně Englishova auta. Atkinson měl o auta vždy velký zájem a teď hledal auto, které by působilo velmi britským dojmem…něco speciálního, něco, co se nedá koupit v autosalónech. Poznamenává k tomu: „Věděl jsem, že Rolls-Royce vyvinul před několika lety svůj fenomenální devítilitrový motor V16. Požádali jsme Rolls a oni laskavě souhlasili, že nám zapůjčí Rolls-Royce Phantom s tímto motorem. Ten vůz má neuvěřitelné možnosti, pracuje extrémně dobře. Nemá jen velký a úžasný motor, ale je plný různých důmyslných zařízení pro zneškodňování zločinců.“
Důležité však bylo, že žádná technická hračička ani kaskadérský kousek nezastínily největší tajnou zbraň produkce - Atkinsona. Parker uzavírá: „Na natáčení Rowana je úžasné, že můžete získat velmi mnoho informací z jeho nejmenšího gesta - pozvednutého obočí nebo očí protočených v sloup. Funguje to ale stejně dobře ve větších záběrech, protože celé jeho tělo je komediální nástroj. Rowan má ke komedii velmi analytický přístup a jeho pochopení tohoto žánru je výjimečné a propracované. Způsob, jakým umí rozložit vtip je vynikající, stejně jako způsob, jakým umí vtip vytvořit. Klíčové je při práci s Rowanem nechat mu prostor pro to, aby mohl tyto věci využít.“
Složením hudby ke komediálně špionážnímu thrilleru byl pověřen skladatel a dlouholetý spolupracovník Matthewa Vaughna Ilan Eshkeri. Parker si ho vybral poté, co ho zaujala Eshkeriho schopnost nalézt intenzivní zvuky pro takové projekty, jakými jsou např. Po krk v extázi a Kick-Ass režiséra Matthewa Vaughna a Ninja Assassin režiséra Jamese McTeiguea, stejně jako lehounké tóny pro romantickou fantasy Hvězdný prach a historické drama režiséra Jean-Marca Vallée Královna Viktorie.
Co vedlo Parkera k rozhodnutí svěřit hudbu k filmu Eshkerimu? „Ilan do hudby přináší nové nápady, je to hudební pyrotechnik. Umí přeskočit z rozjeté akce do decentní komedie, ze vzletné romantiky do grotesky, a činí tak s vtipem a elegancí.“
Ať už se jedná o „A View to a Kill” od Duran Duran a Johna Barryho nebo o spolupráci Bona a Tiny Turner v „GoldenEye“ - co by byl světový špionážní film bez kultovní titulní písně? Jako ústřední píseň filmu Johnny English se vrací byla vybrána „I Believe in You” složená skladatelem a producentem „Egem“ Whitem a nahraná britskou zpěvačkou a skladatelkou Rumer.
White, který je známý svou spoluprácí s hvězdami jako P!nk, Kylie Minogue, Adele, Joss Stone a Duffy, složil titulní nahrávku, kterou zpívá britská zpěvačka Rumer. Tento film vlastně opětovně svádí Rumer dohromady s Atkinsonem - Rumer herci prodala laptop, když jako začínající zpěvačka pracovala před několika lety v obchodě Apple.
Co si myslí Parker o Whiteově písni a jak vnímá vokály Rumer, které atmosféru celého filmu dokreslují: „Je úžasné, s jakou přirozenou ladností a ženskostí nás tato píseň přenese přes titulky. Egova skvělá píseň ‘I Believe in You’ je nádherným doplňkem celého filmu - vášnivá, ctižádostivá a něžná. My všichni věříme v Johnnyho.”

DABING
V českém znění: Jiří Prager - Rowan Atkinson (Johnny English), Petra Hanžlíková - Gillian Anderson (Pamela), Ludvík Král - Dominic West (Ambrose), Jitka Ježková - Rosamund Pike (Kate), Michal Jagelka - Daniel Kaluuya (Agent Tucker), Jaromír Meduna - Richard Schiff (Fisher), Radek Hoppe - Burn Gorman (Slater), Petr Rychlý - Tim McInnerny (Quartermain), Radovan Vaculík - Togo Igawa (Ting Wang), Libor Terš - Mark Ivanir (Karlenko), Bohdan Tůma - Stephen Campbell Moore (premiér), Andrea Elsnerová, Zbyšek Horák, Zdeněk Mahdal, Anna Nemčoková, Eva Miláčková, Apolena Veldová, Mirka Součková, Zdeněk Gawlik.
Překlad: Robert Hájek
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.2011 Bontonfilm
Premiéra USA: 21.10.2011 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 7.10.2011
Premiéra Francie: 19.10.2011 StudioCanal
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 15.2.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 15.2.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 11 528 015
Tržby celkem - $ 160 078 586
Návštěvnost v ČR 102 757
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000

FILMY V SÉRII
Mr. Bean: Největší filmová katastrofa gastonrolinc.webnode.cz/news/a219/
Komedie / Rodinný, Velká Británie / USA, 1997
Režie: Mel Smith, Hrají: Rowan Atkinson, Peter MacNicol

Prázdniny pana Beana gastonrolinc.webnode.cz/news/a220/
Komedie / Rodinný, Velká Británie / Francie, 2007
Režie: Steve Bendelack, Hrají: Rowan Atkinson, Steve Pemberton

Johnny English (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a221/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Francie, 2003
Režie: Peter Howitt, Hrají: Rowan Atkinson, Natalie Imbruglia

Johnny English se vrací gastonrolinc.webnode.cz/news/a222/
Dobrodružný / Komedie, USA / Velká Británie, 2011
Režie: Oliver Parker, Hrají: Rowan Atkinson, Gillian Anderson

Johnny English znovu zasahuje gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0216/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Francie, 2018
Režie: David Kerr, Hrají: Rowan Atkinson, Olga Kurylenko
 
Tvůrci a herci
Oliver Parker (Režie), Tim Bevan (Produkce), Eric Fellner (Produkce), Chris Clark (Produkce), Ilan Eshkeri (Hudba), Danny Cohen (Kamera), Guy Bensley (Střih), Lucy Bevan (Casting), Jim Clay (Scénografie), Beatrix Aruna Pasztor (Kostýmy), Glenn Freemantle (Zvuk), Richard Pryke (Zvuk), Sally Collins (Masky), William Davies (Scénář), Rowan Atkinson (Herec), Dominic West (Herec), Daniel Kaluuya (Herec), Rosamund Pike (Herec), Gillian Anderson (Herec), Mark Ivanir (Herec), Richard Schiff (Herec), Togo Igawa (Herec), Burn Gorman (Herec), Tim McInnerny (Herec), Ben Miller (Herec), Chris Mansfield (Herec), Williams Belle (Herec), Stephen Campbell Moore (Herec), Christina Chong (Herec), Benedict Wong (Herec), Clara Paget (Herec), Joséphine de La Baume (Herec), Mandi Sidhu (Herec), Richard Syms (Herec), Lobo Chan (Herec), Isabella Blake-Thomas (Herec)
 
2011/97/USA, Velká Británie, Francie/Dobrodružný, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Dívka u motorky, které English sebere její helmu, když jede na vozíčku, je Atkinsonova dcera Lily.
- Na konci filmu, během závěrečných titulek, lze shlédnout ještě jednu krátkou ukázku, ve které English efektivně vaří.
- K natočeniu pokračovania neviedli len komerčné dôvody, ale aj túžba otestovať postavu v novej žánrovej konštelácii. Scenáristi chceli Englisha zobraziť dramatickejšie a reálnejšie.
- Jednou z inspirací pro postavu Johnnyho Englishe (Rowan Atkinson) byl také agent, kterého Atkinson ztvárnil v 90. letech v reklamních upoutávkách na firmu Barclaycard.
- Rosamund Pike si zahrála i ve skutečném filmu o Jamesi Bondovi. Objevila se ve snímku Dnes neumírej (2002) v roli Mirandy Frost.
- Ve scéně, kdy Johnny English (Rowan Atkinson) navštíví svého parťáka Tuckera (Daniel Kaluuya), hraje Tucker (Daniel Kaluuya) automobilovou hru Need for Speed.
- Rowan Atkinson pokračování natáčet nechtěl, byl však přemluven produkčním týmem.
- Rowan Atkinson je automobilový nadšenec. Vozidlo Rolls Royce Phantom, které se ve filmu objevuje, má prototyp motoru V16 a jedná se o jeho vlastní vůz. Zúčastnil se s ním také v pořadu Top Gear (od r. 1978), kde se stal nejrychlejší celebritou v autě za rozumnou cenu.
- Do jedné z rolí tvůrci zvažovali také obsazení jednoho z původních představitelů agenta 007 Pierce Brosnana.
 
Odkazy