Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: The Force Awakens (2015/136/USA/Sci-Fi, Dobrodružný, Akční, Fantasy) 79%

23.09.2018 13:29
JEDNOU VĚTOU
„Po zničení Republiky se moci chopí První řád. Nejvyšší vůdce Snoke hodlá zlikvidovat zbytky Odboje a upevnit kontrolu nad galaxií."

OBSAH
První řád je u moci. Nejvyšší vůdce Snoke, který zpustošil mírumilovnou Republiku, nyní nasazuje své nelítostné legie ve snaze převzít vojenskou kontrolu nad galaxií. Pouze skupina bojovníků Odboje pod vedením generálky Leiy Organy se postaví proti nastupující tyranii. Věří, že se mistr Jedi Luke Skywalker vrátí a vnese do boje jiskru naděje. Ale Odboj je odhalen. Zatímco se První řád řítí k základně rebelů, odvážní hrdinové se zoufale snaží uniknout..

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Noc po shlédnutí a já vlastně nevím, jestli Disney ten posun celé ságy vymyslel dobře nebo ne. První díl nové trilogie super, o tom žádná. Postavy byly zajímavý a odkaz na původní příběh zřejmý. Tady to vlastně není jiné. Celý ten námět se vlastně točí kolem Luka Skywalkera a nemá to chybu. Také představení nových světů tu dopadlo na jedničku. Místy jsem si užíval tu filmovou roztomilost, když se na scéně objevilo nějaký dosud nezmapovaný zvíře. Snad každé mělo oči jak kocour ze Shreka, takže si můžete představit, jak jsem u každé zvířecí scény jihnul. Na druhou stranu jsem si ale říkal, že to působí až moc dětsky. Recenze mluvili o tom, že tenhle díl je daleko temnější, než předchozí díly, ale podle mě temnota vypadá trošku jinak. Tu bych přirovnal tak k druhé epizodě. Tady ta epizoda je taková spíš roztomilá, trošku dětinská, hodně akční a válečná. Celkově vlastně fajn, ale na pátou hvězdu mi chybí trošku více epičnosti k celému Hvězdnoválečnému univerzu. (Malarkey) 4*

Další Hvězdné války jsou velkolepé, audiovizuálně vyladěné a umí vzít dech. Je to přesně tak velký film, jaký má být a je zde odvedena opravdu vynikající práce. A teď k tomu ostatnímu. Jeden z problémů, který s The Last Jedi mám je jeho rozpolcenost. Ano, je tu obrovská odvaha udělat zásadní rozhodnutí a možná vykročit novým směrem, ale současně (a hlavně) tu pro mě je cítit sobeckost v řešeních (pro tenhle díl dobré a v rámci světa a ostatních dílů?). Tam, kde staré i nejstarší díly uměly chodit po stejné cestě, tady přichází několik úskoků. Plavat proti proudu není nutně špatně, ale tady občas v mých očích nepřináší nic pozitivního a podlamuje sérii (Leia a síla, gravitace, dobro a zlo a jejich rozdělení, nepotřeba výcviku,..). Tam, kde 7 díl naznačoval, že všechno má svůj začátek, trénink a pak konec, osmička dokazuje, že je konec starým zvykům (a tahle série dále není pro "staré"). I z mnoha interview a diskuzí jsem pochopil, že Johnson má velice silnou podporu a jeho rozhodnutí zásadně mění SW svět. Jeho návaznost na 7 díl pro mě není ideální, charaktery se vyvíjí podivným způsobem nebo vlastně vůbec (i přes zásadní zlomy s vlivem na jejich vývoj), hodně dějových linek je zbytečných, některé zajímavé se uzavírají až překvapivě brzy a jsou z nich vlastně jen umělé podměty pro fanouškovské diskuze. Bojím se, že Lucas měl vizi, které se držel v dobrém i zlém a aktuální dvojice(trojice) Johnson/Abrams//KK si každý díl upravuje svět pro své potřeby. Johnson uzavírá vše, co mu přijde zábavné a zajímavé a v závěru z prostředního dílu trilogie dělá až díl závěrečný. Nezávidím JJ, jak bude navazovat... a stále si myslím, že teď je čas skočit o 10 a více let dopředu, protože ten "komorní příběh pár lodí" je už tak nicotný oproti celogalaktické krizi, že se ztrácí smysl boje...a těch několik přeživších z odboje prostě nedává moc prostoru pro pokračování. PS(posilery): moje problémy - postupná změna konceptu dobra a zla, umělost konfliktru (pocit malého rozměru), marvelovský humor, kasino linie zbytečná a neskutečně náhodná, Kylo Ren je jediná opravdu zajímavá postava, ale její vývoj?!?, kde bere První řád neustále ty obrovské lodě a vojáky a jaké je teď rozdělení sil? To zajímá jen hrstku rebelů budoucnost galaxie? Jak se rozpadly zbytky republiky? Nebyl PŘ poražen? Scéna se stromem a duchem je pro mě nejhorší z celého filmu. PPS: když si vzpomenu na Bláznivou střelu 33 a 1/3 a udílení cen "Politicky korektní romance a souboj puberťáků na pozadí celogalaktické války, která obyčejné obyvatele planet asi moc nezajímá..." PPPS: Proč 3? Protože původní pocity na úrovni 4* byly druhým shlédnutím ochlazeny (až na pár scén, které jsou však z principu vynikající a postačily sami o sobě na vyšší hodnocení) (Djkoma) 3*

Johnson naplňuje předpoklad, pro který jej u Dineyho najali, a bombarduje ságu ze všech stran, přičemž si nechává nabíjet z bohaté historie i moderních hi-tech udělátek. Hned na začátku v monstrózní akci nastolí svůj řád, kde se odvrátí od Abramsovy rozpustilé geekoviny, aby skoro dvě hodiny nechal hrdiny spíše vykecávat, a šponuje nitky osudovosti na hranici snesitelnosti. A když si postavy dostatečně povodí (Rey je tajemnější a Ben ještě víc emočně nestálejší), vypuknou akční orgie, kvůli kterým má pořád smysl chodit do kina na velké hollywoodské blockbustery. Tohle produkční ošetření je dalece za tím, o čem si mohou mraky jiných franšíz nechat jenom zdát. Už to není prvoplánová pastva pro oko jako posledně, ale Johnson s Yedlinem jsou vizuálně skromnější proto, aby pak sázeli vizuální highlighty přesně tehdy, kdy si to jejich příběh a hlavně hrdinové žádají. Tichá destrukce i rudá sůl jsou vesmírné symfonie obrazu, které naposled přinesl Interstellar. K úplné dokonalosti mi tak vlastně chybí jenom ty původní 3 hodiny stopáže. Fakt jsem měl chvílemi pocit, že tam pár momentů zbytečně klouže mezi prsty. Ale stejně, rozjely se závěrečné titulky a já cítil opravdové fyzické vyčerpání. Fest emoční prožitek, jak z festivalového indie soc-dramatu. PS: V následujících dnech nebude nic zábavnějšího, než číst štkaní konzervativců 30+ nad novou generací hrdinů a stýskáním si nad starými dobrými časy. (Isherwood) 5*

VELKÁ RECENZE
Dva dny po první projekci a dva dny před tou druhou. To, o co se teď pokusím na následujících řádcích bude asi recenze jen částečně, protože těžko stínovat Karla v tom, že je Poslední z Jediů řemeslně fantastické dílo, ve kterém Disney utratil všechny peníze a talent, aby zbytku závodního pole ukázal, jak má vypadat prémiový blockbuster. Až jsem se divil, že byl Rian Johnson schopen celý ten monstpodnik ukočírovat, protože měl doposud zkušenosti jen s nízkorozpočtovými snímky (mezi ty spadá i Looper, ač se to možná podle obsazení nezdá). Ale co už, Colin Trevorrow taky naskočil do Jurského světa rovnou z indie scény a osvědčil se. Je to znakem jejich talentu nebo sevřenosti hollywoodského průmyslu, ve kterém má dnes scenárista větší moc než režisér? Zodpovězení téhle otázky je na úplně jinou pohádku bez happyendu. O tom někdy jindy a někde jinde.
Nemusíte se bát, že bych v tomto textu spoileroval. Budu kolem těch příběhových zvratů tancovat dostatečně obratně, ačkoliv je to mnohdy vyložená škoda, když člověk nemůže svůj myšlenkový proud doložit důkazem místo slibů. Čtenáře, kteří se na osmou epizodu teprve chystají, bych raději odehnal z jiného důvodu. Nechci jim svou kyselou náladou jakkoliv zkazit jejich upřímné natěšení. Po zhlédnutí snímku mne tu mohou buď proklínat, nebo se přidat na mojí stranu. Na rozdíl od Jediů a Sithů nikoho s nataženou rukou nenutím, aby si myslel to či ono. Vlastně chci jen sobecky vědět, zda jsem slepý já, nebo ti z opačné strany barikády. Nejde o článek pro článek, tohle jsou zkrátka emoce a myšlenky, které musí ven.
Začněme tedy od Adama, resp. od Abramse, protože jeho sedmou epizodu tu rozebírat mohu. Nejen čtenáři MovieZone, ale podstatná část Star Wars fanoušků má k Síla se probouzí z nějakého důvodu negativní vztah. Vyčítá Abramsovi příliš opatrný rozjezd do nové kapitoly, bezostyšné vykrádání Nové naděje a vlastně i nedostatečné rozkoukání se v nových poměrech, na úkor fandovského pomrkávání. Nehodlám hájit onu opatrnost ze strany tvůrce či studia, protože mě osobně se sedmá epizoda líbí.
Představila tvárné charaktery - tajuplnou Rey, jejíž nevyjasněný vztah k rodičům a skrytá touha po dobrodružství evokují nejen Lukea Skywalkera, ale jsou přece jasným identifikátorem s novými diváky, co neznají (svou) minulost a touží po něčem vzrušujícím, co se skrývá za rohem či obzorem. Ze stejného těsta je i Finn, který se bouří proti stávajícím pořádkům, a ačkoliv se za ně stydí, ukáže se, že má srdce a coby bývalý pěšák (stormtrooper) nakonec najde svou princeznu, byť je tentokrát z nuzných poměrů. Poe Dameron má nejblíž k retropoetice playboyů, kterou rozhodně neobjevil Han Solo, ale celý regiment slavných postav stříbrného plátna. Už u Jamese Bonda je nám opakováno, že tyhle postavy jsou sociálními dinosaury, ale právě jejich odsun na periferii je na nich to nejzajímavější. A pak je tu Kylo Ren - zřejmě nejlépe hrající a nejlépe načrtnutá postava nové trilogie, skrz kterou lze doufat ve světlé (resp. temné) zítřky.
Ale, ale... vždyť to celé zase opisuje původní klišé a mýtus Star Wars. Ano, sedmá epizoda jede v pohádkovém stylu původní i nové Lucasovy trilogie. Protože tyhle filmy byly vždycky spíš pohádkami, chcete-li fantasy ve vesmíru, než klasickou tvrdou sci-fi. Stejně jako v případě Pátého elementu a Valeriana, Lucas položil základy pohádkového vesmíru na rytířích, princeznách, dracích a spikleneckých rádcích. Můžete se tomu bránit, protože vám to evokuje srovnání s Princové jsou na draka, ale právě na oněch archetypech vždy Star Wars stály a právě ty mnohonásobně osvědčené konstrukty jim zajistily nesmrtelnost napříč několika generacemi a kulturami. Abrams si to uvědomoval a stejně opatrně jako zrestartoval Star Trek (minimálně první film), nakopnul i Star Wars. Zatímco trekkies byli u vytržení, fandové Star Wars se bůhví proč ošívají, že dostali znovu to stejné. Může za to Lucasova nová trilogie, jež se jen neobratně pokusila zaplnit mezery a vsadila na mizerný casting hlavní role a příliš okatou CGI revoluci? Možná. Jisté je, že Disney se leknul. Pohádkový zámek koupil licenci na nejpopulárnější pohádku moderní éry a plebs je nespokojený? Jak z toho ven...
A tady přichází na scénu Rian Johnson. Věřím, že drtivá většina diváků, co přiběhne z kina, si bude tohle jméno googlovat, aby zjistila, co je to vlastně za člověka. Bez ohledu na to, zda se jim osmá epizoda líbila nebo ne. Kdyby jste si udělali svůj domácí úkol už dřív, věděli byste, že Johnson je všechno, jen ne vděčný režisér. Vždycky se vzpírá otěžím žánru nebo příběhu, jak vidno v jeho debutu Zmizení, neuchopitelných Bratrech Bloomových nebo progresivním Looperovi. Pokud se tato vzpurnost chytne za správný konec, mohou z toho být podvratné snímky, jež svou jinakostí obohatí žánr, nebo dokonce poslouží jako jeho cynický komentář. Johnson si všechny filmy nejen režíruje, ale také píše, čímž je samozřejmě zajištěna maximální míra jeho rukopisu, jde o jakýsi návrat k hollywoodskému auteurství - totální kontrole jednoho člověka nad výsledným dílem. Pokud vám připadá, že něco takového jde absolutně proti všemu, co si o Disneym po Rogue One a nadcházejícím Solovi myslíte, nejste v tom sami.
U sedmé epizody se hodně spekulovalo o tom, že Disney vlastně nemá žádný větší plán. Že sice existuje nějaká skupina scenáristů a producentů, kteří mají za úkol vymyslet směřování celé ságy, ale že sedmá epizoda vznikla tak rychle, že vlastně nikdo nestihnul poskládat jakékoliv směřování. Za čtyři miliardy se koupil Lucasfilm, a tak bylo třeba kout železo, dokud je žhavé. Abramsovi se věřilo takřka bezmezně a Síla se probouzí přivedla na stříbrná plátna směsku starých i nových postav, které měly potenciál dovyprávět Skywalkerovskou éru a zároveň navázat s novými kapitolami a novou generací na všechno, co jsme na Star Wars milovali.
Zároveň Abrams zůstal férový vůči svým následovníkům a rozehrál figury na šachovnici tak, aby bylo možné v dalších epizodách upřednostnit kohokoliv z nováčků - Rey, Kyla, Finna nebo Poea. S tím, že Rey zůstala v závěru sedmičky největším otazníkem, zatímco Kylo definitivně vstoupil na temnou stranu Síly, když chladnokrevně rozpáral svého otce. Finn a Poe jsou postavy, které nemají Sílu, ale rozhodně nepostrádají sílu, jsou právě tak hybným prvkem nových epizod jako Han a  Leia, odsouzení v původní trilogii do role běžných smrtelníků (minimálně do půlky Návratu Jediho), ale o to víc divákem snadno uchopitelní a díky své romanci i neuvěřitelně sympatičtí. Ano, sedmá epizoda to rozehrála trochu jinudy, ale právě bublající vztah mezi Finnem a Rey obě postavy polidšťuje a Poe, ač s minimem času na plátně, si hravě vystačí se stínováním Hana Sola. Frajírky prostě galaxie potřebuje. A jak si s tímhle dědictvím poradil Johnson?
Už jsem zmínil, že Rian Johnson je nevděčný, a tak trochu podvratný. Jednoduše vzal celou Abramsovskou šachovnici a obrátil ji vzhůru nohama. Pak figurky posbíral a rozestavěl si je podle svého gusta, protože evidentně pořád neexistuje žádný mozkový trust, jenž by nové Epizody popoháněl kupředu v nějakém organizovaném tempu. Tam kde jsou marvelovky plánovány na pětiletky, nebo možná už i dekády dopředu, tam se u Star Wars jede partyzánským způsobem. Johnson napíše scénář, odmítne rady od Lucase i bývalých hvězd Star Wars, a jeho odvážná nová vize je odklepnuta studiem a po prvních projekcích aplaudována tak silně, že je mu rovnou svěřena zbrusu nová (na Skywalkery ničím nenapojená) trilogie.
Je mi z toho smutno, protože osmá epizoda není triumfem odvážného vizionáře, ale spíše pohřbem starých hodnot a tradičního přístupu k vyprávění. Podobně se u Skyfallu tleskalo dekonstrukci bondovských hodnot s tím, že "kurník už potřeboval vymést", jen aby se pak dostavila kocovina ve Spectre, kde najednou nové hodnoty nebylo o co opřít. A Johnson neztrácí čas, jakkoliv ho má nejvíc v celé historii Star Wars. Práce je totiž příliš, než aby se plýtvalo nějakou expozicí a odpovídáním na dříve položené otázky. Jakákoliv naděje na budování mostů s původní mytologií jako by zhasla, když Luke přijme svůj starý světelný meč. To, co s ním udělá, jako by vyjadřovalo Johnsonův přístup k dědictví jeho předchůdců. A nemůže to být náhoda, protože Disney to všechno třikrát orazítkoval. Ne, tohle není pálení mostů v režii jednoho muže, tohle je snaha studia definitivně se odstřihnout od čtyřicetileté "zátěže"!
Disney naprosto vědomě ignoruje všechny oficiální i neoficiální fanfikce, které putují za hranici časové linie šesté epizody. To je fér, protože si nikdo nechce nechat svazovat ruce předem. Zároveň je tu ale patrná křečovitá snaha zbavit se starého a nahradit ho novým. Smrt Hana Sola v závěru sedmé epizody byla dokonalým odrazovým můstkem pro další filmy. Záměrným zabitím dost možná nejoblíbenější postavy celé mytologie si připravila zrod záporné, ač trochu rozervané postavy, definitivně načrtnula, kdo je bílý, kdo černý a kdo šedý (mluvíme o barvě figurek, to aby bylo jasno) a dala onomu souboji Prvního řádu a Odboje mnohem osobnější přesah. Johnson to ale shodil ze stolu, protože Kylo Ren je v osmičce znovu postavou tragickou a skoro až na rozcestí, jako bychom všichni zapomněli na úkladnou vraždu ze Síla se probouzí. I přes tuhle nečekanou kličku je Adam Driver zdaleka nejzajímavější postavou, protože to zaškobrtnutí dokáže uhrát a stává se nejdůležitější figurou na šachovnici.
Staré hráče (ať už původem nebo zkušenostmi) Rian Johnson kvapně odklízí na lavičku náhradníků a tlačí do popředí ty nové, často skoro proti jejich vůli. Rey se celý film tak nějak potácí mezi pozicí Harryho Pottera (má post vyvoleného, ale sama vlastně netuší proč) a Černého Petra (opět jde jen o obraznost, nikoliv doslovnou barvu), kterého však Johnson jako trumf neumí použít. Ze začátku to vypadá, že Luke Skywalker poslouží jako katalyzátor pro obě postavy, nebo že se možná dočkáme uspokojivých odpovědí na otázky ohledně Reyina původu, jejího vztahu k Síle, nebo snad významu oné vize, kterou měla při prvním přímém kontaktu se Sílou (když sáhnula na Lukeův meč), ale Johnson zdánlivě ústřední postavu halí do dalších kouřových clon a zrcadel. Může to být hezká rozehrávka na další epizodu, ale v dvouapůlhodinovém filmu to působí jako přešlapování s nejasným koncem, zvlášť když devítku bude režírovat opět Abrams.
Ten Abrams, kterému Johnson doslova hodil hračky do kanálu. Publikum tleská, ale u mnohých to přičítám pokročilému syndromu nepozornosti, který v nás hollywoodské blockbustery minimálně poslední dekádu pěstují čím dál tím úspěšněji. Moderní velkofilmy se vyhýbají kontextu jako čert kříži. Kontext v rámci dvou na sebe navazujících scén? Není problém. Kontext v rámci jednoho filmu? Když to musí být. Ale v rámci série o dvou a více filmech? Tady už nacházíme trhliny nejen u komiksového DC, ale i u Transformerů, Pirátů z Karibiku a dalších frančíz. A nemluvíme přitom o remacích a rebootech, ale o prostých sequelech, kdy se postavy vyvrací z kořenů, protože "změna je život". Pokud ale takovou změnu nepromyslíte dopředu, začne to rychle skřípat.
Důkaz místo slibů a bez spoilerů? To není tak snadné, ale zkuste si na pivní podtácek rozepsat Lukea, Obi-Wana, Vadera, Císaře a Leiu s Hanem. Jde to snadno, protože už během Nové naděje máte dostatek indícií. O tom jsou právě ty archetypy - mentor, hloupý Honza z "venkova", frajírek z "města", princezna, dva robotičtí šaškové, zlý čaroděj a jeho mocná pravá ruka. A i s těmihle snadno charakterizovanými kašpárky lze sehrát velké divadlo, když je pospojujete neotřelým způsobem. V nové trilogii to mělo být podobné - Abrams dodal skvadru čitelných postav a Johnson je mohl pospojovat svým vizionářským způsobem. Místo toho se těch čitelných postav kvapně zbavuje a do těch zbývajících pod tlakem hustí motivy a činy, které jdou proti jejich charakteru.
V půlce trilogie by vám zkrátka mělo být jasné, kdo odkud kam jde, případně jaké je makro a mikro tohoto světa. Místo toho vás Johnson zanechá po dvou a půl hodinách ve stavu mírného třesu, ve vesmíru, kde není kámen na kameni. Celý konflikt Prvního řádu s Odbojem je až posměšně relativizován, Rianovy koně přešlapují na místě, zatímco ostatní odcházejí tam, odkud není návratu. A jediná čitelně načrtnutá postava, admirálka Holdo v podání Laury Dern? Příliš málo, příliš pozdě.
Johnson se zcela očividně snažil rozbít onen mýtus předurčenosti. V původní trilogii jsme měli hrstku postav, které dal dohromady osud. Podle všeho se prostě dřív nebo později musely potkat, aby dobro mohlo zvítězit nad zlem. Osmička tomuhle schématu ukazuje prostředníček. Noví hrdinové jsou neuchopitelní a nevypočitatelní, jsou pány (a dámami) svého osudu - stát se může cokoliv, umřít může kdokoliv, vítejte v éře chaosu. Pohádka skončila, milé děti. Teď to berou do ruky dospělí.
Nevyčítám Disneymu, že bere lidem jejich pohádku, ačkoliv je to vzhledem k image studia a jeho marveláckému megaúspěchu (co jiného jsou marvelovky než glorifikovanými pohádkami o dobru a zlu?) přinejmenším paradoxní. Fascinuje mě, kolik lidí Rianu Johnsonovi tleská ve chvíli, kdy obřím kladivem rozbíjí základy jedné z nejmilovanějších filmových sérií všech dob. A vůbec nezávidím Abramsovi, protože některé věci už prostě vrátit nejde. Devítka definitivně ukáže, jestli jsou u Disneyho jenom trestuhodně neopatrní, nebo je zbrklá dekonstrukce Lucasova impéria předem naplánovanou strategií, jak otrávit plody dětství dnešním třicátníkům a zavést v galaxii nový řád pro teenagery, kterým vyhovují neuchopitelní, beztrestně omylní a podivně bezohlední hrdinové, jejichž falešná zodpovědnost začíná a končí u další bezchybně zorchestrované vesmírné honičky.
Budoucnost je nejistá. Nedokážu si představit, jak může být Abramsova devítka kompatibilní s osmičkou, když právě osmička pošlapává Abramsovu práci na sedmičce. A studio se zjevně staví za Johnsona, kterému svěřilo další éru Star Wars, ke které musí Abrams v devítce umést cestičku (byť na jeho film nebude nijak navazovat). Výsledkem tedy bude, že trilogie Epizod VII až IX skončí stejně rozervaná jako její hrdinové. Přerostlé děti zjevně prohrály, u kormidla jsou dospělí bez fantazie. Každý z táborů teď bude mít minimálně dva roky na to, aby se s tím vypořádal.

Ocenění:
Academy Awards
2018 - John Williams (Hudba) (nominace)
2018 - Mix zvuku (nominace)
2018 - Střih zvuku (nominace)
2018 - Vizuální efekty (nominace)

BAFTA
2018 - Zvuk (nominace)
2018 - Vizuální efekty (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2017 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

Central Ohio Film Critics Association
2018 - Bob Duscay (Nejlepší střih) (nominace)

Denver Film Critics Society
2018 - Rian Johnson (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2018 - Nejlepší hororový/sci-fi film (nominace)
2018 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Filip Blažek - Oscar Isaac (Poe Dameron), Michal Dlouhý - Mark Hamill (Luke Skywalker), Eva Josefíková - Daisy Ridley (Rey), Filip Tomsa - John Boyega (Finn), Kateřina Šildová - Kelly Marie Tran (Rose Tico), Štěpán Benoni - Adam Driver (Kylo Ren), Jan Šťastný - Andy Serkis (Nejvyšší vůdce Snoke), Radek Valenta - Domhnall Gleeson (Generál Armitage Hux), Milena Steinmasslová - Carrie Fisher (Leia Organa), Simona Vrbická - Laura Dern (viceadmirálka Amilyn Holdo), Vladislav Beneš - Benicio Del Toro (DJ), Dana Batulková - Amanda Lawrence (komandérka D'Acy), Jaroslav Plesl - Anthony Daniels (C-3PO), Bohuslav Kalva - Frank Oz (Yoda), Tereza Bebarová - Lupita Nyong'o (Maz Kanata), Otakar Brousek ml. - Tim Rose (Admirál Ackbar), Stanislava Jachnická - Gwendoline Christie (Kapitánka Phasma), Nikola Votočková - Carrie Fisher (Leia Organa - hologram), Jaromír Meduna - Mark Lewis Jones (kapitán Canady), Jaromír Dulava - Adrian Edmondson (kapitán Peavey), Daniel Bambas, Tomáš Borůvka, Šimon Fikar, Lenka Gmitrová, Michal Gulyáš, Marek Hrazdil, Zuzana Hykyšová, Tereza Chudobová, Martin Janouš, Ondřej Kavan, Jiří Krejčí, Klára Kuklová, Stanislav Lehký, Petr Macháně, Tereza Martinková, Ivo Novák, Martin Písařík, Jiří Ployhar, Martina Šťastná, Roman Štabrňák, Pavel Tesař, Milada Vaňkátová
Překlad: Vojtěch Kostiha
Odborný poradce: Pavel Klimeš
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier
Asistent režie a produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a Režie: Vladimír Žďánský
Kreativní supervize české verze: Maciej Eyman
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual® v roce 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.12.2017 Falcon
Premiéra USA: 15.12.2017 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 27.6.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 27.6.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 79 419 356
Tržby celkem - $ 1 332 539 889
Návštěvnost v ČR 494 383
Náklady (Rozpočet) - $ 317 000 000
 
FILMY V SÉRII
Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje gastonrolinc.webnode.cz/news/a060/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 1977
Režie: George Lucas, Hrají: Mark Hamill, Harrison Ford

Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder gastonrolinc.webnode.cz/news/a061/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 1980
Režie: Irvin Kershner, Hrají: Mark Hamill, Harrison Ford

Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho gastonrolinc.webnode.cz/news/a062/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 1983
Režie: Richard Marquand, Hrají: Mark Hamill, Harrison Ford

Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba gastonrolinc.webnode.cz/news/a063/
Sci-Fi / Fantasy, USA, 1999
Režie: George Lucas, Hrají: Liam Neeson, Ewan McGregor

Star Wars: Epizoda II - Klony útočí gastonrolinc.webnode.cz/news/a064/
Sci-Fi / Fantasy, USA, 2002
Režie: George Lucas, Hrají: Ewan McGregor, Natalie Portman

Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů gastonrolinc.webnode.cz/news/a065/
Sci-Fi / Fantasy, USA, 2005
Režie: George Lucas, Hrají: Ewan McGregor, Natalie Portman

Star Wars: Síla se probouzí gastonrolinc.webnode.cz/news/a215/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 2015
Režie: J.J. Abrams, Hrají: Harrison Ford, Mark Hamill

Rogue One: Star Wars Story gastonrolinc.webnode.cz/news/a43/
Akční / Dobrodružný, USA, 2016
Režie: Gareth Edwards, Hrají: Felicity Jones, Mads Mikkelsen

Star Wars: Poslední z Jediů gastonrolinc.webnode.cz/news/a248/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Rian Johnson, Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver

Solo: Star Wars Story gastonrolinc.webnode.cz/news/a97/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Ron Howard, Hrají: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson

Star Wars: Vzestup Skywalkera gastonrolinc.webnode.cz/news/star-wars-vzestup-skywalkera-star-wars-the-rise-of-skywalker-2019-143-usa-sci-fi-dobrodruzny-akcni-fantasy-61/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: J.J. Abrams, Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver
 
Tvůrci a herci
J.J. Abrams (Režie), J.J. Abrams (Produkce), Bryan Burk (Produkce), Kathleen Kennedy (Produkce), John Williams (Hudba), Daniel Mindel (Kamera), Mary Jo Markey (Střih), Maryann Brandon (Střih), Nina Gold (Casting), April Webster (Casting), Alyssa Weisberg (Casting), Rick Carter (Scénografie), Darren Gilford (Scénografie), Michael Kaplan (Kostýmy), David Acord (Zvuk), Amy Byrne (Masky), Lawrence Kasdan (Scénář), J.J. Abrams (Scénář), Michael Arndt (Scénář), Harrison Ford (Herec), Mark Hamill (Herec), Carrie Fisher (Herec), Adam Driver (Herec), Daisy Ridley (Herec), John Boyega (Herec), Oscar Isaac (Herec), Lupita Nyong'o (Herec), Andy Serkis (Herec), Domhnall Gleeson (Herec), Anthony Daniels (Herec), Max von Sydow (Herec), Peter Mayhew (Herec), Gwendoline Christie (Herec), Simon Pegg (Herec), Kiran Shah (Herec), Greg Grunberg (Herec), Emun Elliott (Herec), Brian Vernel (Herec), Yayan Ruhian (Herec), Sebastian Armesto (Herec), Warwick Davis (Herec), Mark Stanley (Herec), Ken Leung (Herec), Iko Uwais (Herec), Anna Brewster (Herec), Harriet Walter (Herec), Michael Giacchino (Herec), Judah Friedlander (Herec), Miltos Yerolemou (Herec), Billie Lourd (Herec), Jessica Henwick (Herec), James McArdle (Herec), Kate Fleetwood (Herec), Jefferson Hall (Herec), Thomas Brodie-Sangster (Herec), Jack Laskey (Herec), Bill Hader (Herec), Ben Schwartz (Herec), Kenny Baker (Herec), Daniel Craig (Herec), Alec Guinness (a.z.) (Herec), Kevin Hudson (Herec), Ewan McGregor (Herec), David Norfolk (Herec), Frank Oz (Herec), Karol Steele (Herec), Clem So (Herec), Pip Torrens (Herec), Joonas Suotamo (Herec), Richard Riddell (Herec)
 
2015/136/USA/Sci-Fi, Dobrodružný, Akční, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Název základny Starkiller vychází ze jména Luke Starkiller, tedy jména, které měl podle původního návrhu nosit Luke Skywalker (Mark Hamill).
- Droida BB-8 ve skutečnosti tlačil po speciální kovové konstrukci komparzista, který byl celý oblečený v zelené. Prach, který se tolikrát při přesunu BB-8 rozvířil, nezpůsobil droid, ale chůze člena štábu, jehož stopy byly digitálně odstraněny.
- Postava Maz Kanata je inspirovaná učitelkou angličtiny režiséra J.J. Abramse a produkčního designera Ricka Cartera, konkrétně jejich společnou učitelkou Rose Gilbert. Stejně jako Maz nosila i obdobné brýle.
- Jedním z vraků na planetě Jakku je Ravager, jeden ze Super-Star Destroyerů, které se poprvé objevily v Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983).
- Jméno záporné postavy Kylo Ren (Adam Driver) vzniklo ze jména hlavní záporné postavy Kybo Ren ze seriálu Droids (od r. 1985), který se Star Wars úzce souvisí.
- Původně měl mluvit John Boyega postavu Finna s britským přízvukem. Později si to však J. J. Abrams rozmyslel a rozhodl se raději pro americký.
- Stormtrooper TR-8R nazve Finna (John Boyega) zrádcem, v originále „traitor". Zajímavostí je, že pěšákovo jméno se čte stejně, tudíž se jedná o slovní hříčku.
- Účes Billie Lourd, která ztvárnila poručici Connix, je odvozen od účesu její skutečné matky Carrie Fisher, která hrála princeznu Leiu, z dílu Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977).
- J. J. Abrams vymyslel jméno kapitánky Phasma (Gwendoline Christie) na základě její uniformy, která mu silně připomínala snímek Phantasm (1979).
- Loď Millennium Falcon má v tomto snímku náhradní anténu, neboť původní ztratila v bitvě o Endor v díle Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983).
- Uniforma generála Huxe (Domhnall Gleeson) je údajně inspirována nacistickými stejnokroji.
- Reyino oblečení bylo původně navrženo umělcem Ralphem McQuarrie pro Luka Skywalkera (Mark Hamill), neboť si George Lucas pohrával s myšlenkou, že by ve skutečnosti mohl být ženou. Nakonec tak s mírnými úpravami bylo použito pro postavu Rey (Daisy Ridley).
- Pro roli Kylo Rena (Adam Driver) byli původně zvažováni Michael Fassbender a Hugo Weaving. Joel Edgerton byl zvažován na roli Poe Damerona (Oscar Isaac), a to i přesto, že si již dříve zahrál strýčka Owena, který vychovával Luka Skywalkera (Mark Hamill).
- Slovo „garbage" (v tomto případě možno volně přeložit jako "vrak"), které použije Rey (Daisy Ridley), když uvidí loď Milenium Falcon, je převzato ze Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977). Tehdy tak tuto loď nazval Luke Skywalker (Mark Hamill).
- Herní šachovnicová deska s bojovými monstry, do níž omylem vrazí Finn (John Boyega) odkazuje na předchozí díl Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977). Tehdy tuto hru hráli Žvejkal a R2-D2.
- Jedná se o první snímek, kde si Kenny Baker nezahrál R2D2, byl pouze obsazen jako jeho konzultant.
- V den premiéry snímku (tedy 18. prosince 2015) s ním vyšla úzce související stejnojmenná kniha "Star Wars: The Force Awakens".
- Původně se uvažovalo se o tom, že postava Snoke (Andy Serkis) bude žena. To proto, že J.J. Abrams a výtvarník Neal Scanlan nechtěli, aby postava vypadala příliš podobně Palpatinovi (Ian McDiarmid).
- Kylo Ren (Adam Driver) je první Sith z dosud natočených snímků Star Wars, který nemá titul Darth před jménem.
- Tento díl se měl jmenovat původně Star Wars: Shadow of the Empire.
 
Odkazy
 

Hrají:

Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Max von Sydow, Peter Mayhew, Gwendoline Christie, Simon Pegg, Kiran Shah, Greg Grunberg, Emun Elliott, Brian Vernel, Yayan Ruhian, Sebastian Armesto, Warwick Davis, Mark Stanley, Ken Leung, Iko Uwais, Anna Brewster, Harriet Walter, Michael Giacchino, Judah Friedlander, Miltos Yerolemou, Billie Lourd, Jessica Henwick, James McArdle, Kate Fleetwood, Jefferson Hall, Thomas Brodie-Sangster, Jack Laskey, Bill Hader, Ben Schwartz, Kenny Baker, Daniel Craig, Alec Guinness (a.z.), Kevin Hudson, Ewan McGregor, David Norfolk, Frank Oz, Karol Steele, Clem So, Pip Torrens, Joonas Suotamo, Richard Riddell, Nigel Godrich, Hannah John-Kamen, Phil Hodges, Maisie Richardson-Sellers, Victor McGuire, Paul Kasey, Morgan Dameron, Leanne Best, Crystal Clarke, Tobias James-Samuels, Raymond Mamrak, Verona Blue, Cailey Fleming, Tosin Cole, Dave Chapman, David McCarrison, David M. Santana, Pablo Verdejo, Meredith Salenger, Gerald W. Abrams, David Acord, Jay Rincon