Město / Town The (2010/125/USA/Krimi, Drama, Thriller) 79%

10.07.2018 15:27
JEDNOU VĚTOU
„Lupič a oběť, láska a nenávist? Nikoliv - láska a láska.“

OBSAH
V Bostonu dojde každý rok asi ke 300 loupežím. Většina zlodějů žije ve čtvrti o jedné čtvereční míli, která se jmenuje Charlestown. Jedním z nich je Doug MacRay (Ben Affleck), ale není stejná krevní skupina s jeho zlodějskými kolegy. Na rozdíl od nich měl Doug šanci na úspěch, šanci jít jinou cestou než v kriminálních stopách svého otce. Jenže místo toho se stal vůdcem bandy nelítostných bankovních lupičů, kteří se chlubí tím, že si dokážou vzít cokoli a nikdo je nikdy nechytí.Jedinou rodinu, kterou Doug má, jsou jeho parťáci zloději a hlavně Jem (Jeremy Renner), který i přes svou nebezpečnou povahu je pro Douga něco jako bratr, kterého Doug nikdy neměl. Věci se ale změní při poslední akci gangu, kdy Jem zajme jako rukojmí bankovní manažerku Claire Keesey (Rebecca Hall). Když zjistí, že žije v Charlestownu, začne být Jem nervózní a chce zjistit, co všechno Clarire viděla. Doug ví, čeho je Jem schopen, a proto se rozhodne se o ni postarat sám. Claire nemá ani ponětí, že jejich setkání není náhodné a netuší, že ten okouzlující cizinec je jedním z mužů, kteří ji jen před několika málo dny terorizovali. Čím je vztah s Claire vážnější a vášnivější, tím víc chce Doug zmizet z města a změnit svůj dosavadní život. Ale s federální policií v zádech, kterou vede agent Frawley (Jon Hamm) a s Jemem, který zpochybňuje jeho loajalitu, Doug zjišťuje, že zmizet nebude vůbec jednoduché a co je horší – může postavit Claire do palebné linie. Všechny možné volby, které kdysi měl, se smrskly do jedné: buď podvede kamarády, nebo ztratí ženu, kterou miluje…(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tedy při znalosti faktu, že Ben Affleck coby režisér natočil teprve svůj druhý celovečerní film, klobouk dolů. Svůj atmosferický debut sice nepřekonal, ale jestli je druhý film přelomový a teprve on napoví, jaký ten který režisér ve skutečnosti je, o Affleckovi hovořil jasnou řečí - přirozený talent! Je patrné, že Ben Affleck točí o něčem, co zná a čemu rozumí a svou režisérskou (ale i lidskou) typologií mi ze všeho nejvíce připomíná Clinta Eastwooda, možná svého hollywoodského guru. Všichni tady řeší podobnost s Mannovým opusem, s Nelítostným soubojem má Město jistě mnoho společných prvků a jednu z hlavních dějových linek, ale ve výsledku je jiné, své. Tohle není souboj dvou rovnocenných rivalů na různé straně zákona, tohle je óda na to, čemu Američané říkají ,,neighbourhood" a my tady komunitní život, soupeření zločince a muže od FBI je jen vedlejším produktem. Jsem zvědav, s čím přijde Ben Affleck na režisérské stoličce napotřetí... (Radek99) 4*

Tohle schéma už tady bylo mnohokrát a někdy i lépe (v jednom momentu se na ‚ten‘ kousek i hlavní hrdina kouká v televizi), ale líbí se mi Affleckova sympatická režie, která ty archetypální postavy nehrne dějem nijak překotně, ale bez zbytečných vytáček, věcně a poutavě. Že je to chvílemi až moc sevřené v kleštích okoukaných šablon je na škodu hlavně ve chvílích, kdy zběhlejší divák vytuší následující kroky hrdinů dřív než oni sami. Každopádně, ta určitá staromódnost tomu jen a jen prospívá. Na další Affleckův film se těším nevýslovně. [Vážení distributoři, vzhledem k BR-ripu na netu, české premiéře v nedohlednu a současnému programovému složení našich kin, jedna malá poznámka: ‚Vyserte si oko!‘] (Isherwood) 4*

Navzdory urputnému opisování Affleck pominul, že Heat nestál na vztahu De Nira a Eady, ale na konfrontaci De Nira a Pacina. K ní nemohlo v The Town ovšem vůbec dojít, poněvadž agent FBI je čistě žánrová figura hnaná slepou vůlí, kdežto postava Afflecka přepsychologizovaný charakter ukotvený ve skutečným Bostonu, (-spoiler-) díky čemuž se nikdy nemohou střetnout, a také nestřetnou, jelikož každý z nich patří do zcela odlišného světa. Když si porovnáme konec z Heat a konec z The Town, vidíme dosti zřetelný rozdíl. Druhak, Heat byl filmem ideí tázající se po tom, zda mohou prací posedlí jedinci vést rodinný život (jistěže nemohou - dokonalost neexistuje ani ve filmech), ale o čem je vlastně The Town než snad o tom, že na ženský si nikdo dovolovat nesmí. Nějak málo na dvouapůlhodinový biják. (Shadwell) 4*

VELKÁ RECENZE
Kdy naposledy jste viděli film, který splňoval podmínky kvalitnější komerce (ne úplně přímočarý příběh, živé postavy, pořádná porce akce a napětí, nějaká ta romantická linie...). a zároveň jste neměli pocit vypočítavého studiového slepence, ale naopak příjemně osobního, téměř autorského a v rámci možností chytrého díla? Já vím, takové filmy se tu a tam objeví a nemusíme si teď hrát na „něco takového už tady nebylo x let“. Město ve skutečnosti není plnohodnotnou součástí podzimní oscarové sezóny. Nějaké nominace zřejmě získá (neodpustím si: „Když mohlo vyhrát Smrt čeká všude...“), ale mnohem spíš v něm ještě doznívá blockbusterové léto. S tím rozdílem, že filmy jako Salt či Zatím spolu, zatím živí jsou vedle něj ony vypočítavé (a tupé) studiové slepence.
Začněme od toho, co Město není. Především to není vrstevnatá a košatá kriminální sága ve stylu Nelítostného souboje, i když tak na první pohled vypadá. Příběh není nijak složitý a tu a tam si pomůže mírně nepravděpodobnou berličkou či závanem klišé. Doug (Ben Affleck) je chytrý a v zásadě poctivý mladík, avšak vyrostl v zločinem prorostlé čtvrti a je dědicem rodinné tradice, která jej předurčuje k tomu, aby se živil vykrádáním bank a pancéřových vozů.
Hned v úvodu jednu takovou banku se svými třemi společníky vyčistí a kvůli drobné komplikaci musí vzít rukojmí, bankovní manažerku Claire (nevýslovně půvabná Rebecca Hall). Po propuštění ji pro jistotu několik dnů sleduje a, jak se dá čekat, „náhodou“ se s ní seznámí a zamiluje se. Láska jej popostrčí k rozhodnutí s nebezpečným řemeslem skoncovat a odstěhovat se někam na Floridu. Ale zločin není něco, co můžete ze dne na den pověsit na hřebík. Proto je Doug donucen spáchat ještě jednu, mnohem větší loupež, která se pořádně zkomplikuje...
Do toho všeho jsou vpletené linie s vyšetřujícími agenty FBI, násilnickým parťákem Coughlinem (Jeremy Renner je rozhodně nejlepším hercem filmu), bývalou holkou, nyní zfetovanou děvkou (hezoučky tupoučká Blake Lively), uvězněným otcem (minirolička pro Chrise Coopera) či šéfem místního podsvětí Květinářem (Pete Postlethwaite si svůj malý prostor patřičně vychutnal – Morticia Adamsová by u něj mohla studovat péči o růže). Zní to možná spletitě, ale většina filmu se soustředí na vztahy Douga ke Claire a ke Coughlinovi. Romantika se zdá být v první polovině filmu příliš natahovaná na úkor ostatních linií, a taktéž na úkor vedlejších postav, o nichž se vlastně nedozvíme nic hlubšího. Rennerův Couglin je prostě „chlápek, kterému hrdina něco dluží, ale který nezvládá své emoce a střílí na potkání, tak co sakra s ním?“.
Otázkou však zůstává, jestli za každou cenu potřebujeme postavy, které se vykecávají ze svých pocitů, rodinných problémů a dětských traumat. Doug a Claire to dělají, a přestože to postavy obohacuje a navíc jejich traumata sehrají důležitou roli v závěru filmu (je to sice předvídatelný, ale šikovný scénáristický tah), asi by se divák bez toho obešel. Bostonský Charlestown, jak nám ho Město představuje, totiž i tak bují uvěřitelným životem a je plný postav, které opravdu dýchají. Ona emocionální strohost napomáhá realistickému vyznění, a to i za cenu ztráty jisté „osudové vrstevnatosti“. Je to prostě jen příběh muže, který se snaží vymanit z role, předurčené prostředím, v němž vyrůstal. Vlastně je to Dobrý Will Hunting, akorát místo řešení rovnic se tu vykrádají banky a místo sezení s Robinem Williamsem se tu leží s Rebeccou Hall.
Z výše uvedeného se může zdát, že Město vlastně není nijak oslnivě napsaný film. Když se ale oprostíte od očekávání výše zmiňovaného „oscarového materiálu“, dostanete ryzí příběh, který i přes nějaká klišé (nebo právě díky nim) dobře funguje. A, i přes problémy s tempem během „vztahové“ druhé čtvrtiny, je to rychle odsýpající a dynamická podívaná. Dialogy sviští bez zakopnutí, nechybí humor a hlášky. Herci určitě nic nekazí, právě naopak – přestože jejich výkony nemají „award“ sílu, z rolí nevypadávají. Ben? To je trochu složitější. Je to prostě dobře hrající Affleck, ale pořád Affleck. Kdo nesnáší jeho herecký projev, najde si drobné výpadky i tady.
Kde Affleck možná trochu klopýtá jako herec a scénárista (ale pozor, pořád se pohybujeme v kategorii „chytřejší a zajímavější než všechny letní filmy kromě Počátku“), tam válí jako režisér. Nolan, Mann a Greengrass jsou jména, se kterými je tady možné srovnávat. Nolanův rukopis Město připomíná úderností scén a jejich rytmického navazování. Podobně jako v Temném rytíři jako by některé scény (hlavně ty chlapské, kde se řeší prachy, zbraně a rozbíjení hlav) nebyly úplně dořečeny, stříhá se uprostřed dialogu, jedeme dál, žádné kecy.
Pokud je z celého filmu cítit jistá a soustředěná režisérova ruka, v akčních scénách je to ruka opravdového mistra. První loupež ještě proběhne relativně v klidu, druhá už se zvrhne v naprosto luxusní automobilovou honičku, u které si Paul Greengrass bude dělat poznámky, jak u „roztřesené dynamiky“ dosáhnout dokonalé přehlednosti. Finální loupež vrcholí epickou přestřelkou, ze které Mann čiší každým kouskem ustřeleného zdiva, chuchvalcem mozku a vysypaným oknem policejního vozu. V těchto scénách to Affleck-režisér rozjede takovým způsobem, že se vám bude tajit dech – a v tomto případě to nemyslím metaforicky. A Mann ještě jednou – podobně jako u něj, i tady mají akční scény excelentní zvuk, takže kino či výkonný domácí aparát s kvalitním nosičem jsou nevyhnutné.
A zase jsme u toho – Město není film, který by v letošní konkurenci mohl v hlavních oscarových kategoriích doufat v něco víc než nominace. Nemá dostatečně intenzivní herecké výkony, není to velký příběh s promakanými vedlejšími liniemi, není tu moc opravdu hlubokých myšlenek a propracovaných charakterů a konec je nepříjemně sentimentální (ne že bych nebyl dojat). Je to „jen“ kus poctivé, soustředěné a nesmírně sympatické filmařiny, která se nestydí za to, že je cílena na široké publikum. Je to film pro diváky, kteří rádi v kině něco akčnějšího, ale zároveň chytrého, a aby tam pokud možno nepoletovali digitální kašpaři. Pokud se vám líbily snímky, uvedené vedle v sloupku „podobné filmy“, budete u Města spokojeně vrnět. A... poslyš, Bene, dalšího Bournea s Mattem by sis nenatočil? To by byl reunion snů.

Ocenění:
Academy Awards
2011 - Jeremy Renner (Vedlejší herec) (nominace)

Golden Globes
2011 - Jeremy Renner (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

BAFTA
2011 - Pete Postlethwaite (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Dlouhý - Ben Affleck (Doug MacRay), Martin Písařík - Jeremy Renner (James Coughlin), Hana Ševčíková - Rebecca Hall (Claire Keeseyová), Jan Šťastný - Jon Hamm (Adam Frawley), Jolana Smyčková - Blake Lively (Krista Coughlinová), Pavel Rímský - Pete Postlethwaite (Fergus 'Fergie' Colm), Jan Maxián - Slaine (Albert 'Gloansy' Magloan), Martin Sobotka - Owen Burke (Desmond Elden), Petr Svoboda - Titus Welliver (Dino Ciampa), Milan Slepička - Chris Cooper (Stephen MacRay), Dennis McLaughlin (Rusty), Victor Garber (David), Bohdan Tůma - Brian Scannell (Henry), Svatopluk Schuller, Jitka Moučková, Milan Bouška, Jaroslav Horák
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Kvasnička
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 17.9.2010 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 2.3.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 2.3.2011 Magic Box

Tržby celkem - $ 154 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 34 000 000
 
Tvůrci a herci
Ben Affleck (Režie), Basil Iwanyk (Produkce), Graham King (Produkce), David Buckley (Hudba), Harry Gregson-Williams (Hudba), Robert Elswit (Kamera), Dylan Tichenor (Střih), Lora Kennedy (Casting), Sharon Seymour (Scénografie), Susan Matheson (Kostýmy), Aaron Glascock (Zvuk), Curt Schulkey (Zvuk), John E. Jackson (Masky), Trish Seeney (Masky), Peter Craig (Scénář), Ben Affleck (Scénář), Aaron Stockard (Scénář), Ben Affleck (Herec), Rebecca Hall (Herec), Jon Hamm (Herec), Jeremy Renner (Herec), Blake Lively (Herec), Slaine (Herec), Owen Burke (Herec), Titus Welliver (Herec), Pete Postlethwaite (Herec), Chris Cooper (Herec), Gary Galone (Herec), Peter Looney (Herec), Dan Marshall (Herec), Jeffrey Corazzini (Herec), Billy Silvia (Herec), Robert Masiello (Herec), Victor Garber (Herec), Americo Presciutti (Herec), Stephen Bishop (Herec), Katie Iacomini (Herec)
 
2010/125/USA/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Adam Frawley (Jon Hamm) nosí hodinky značky Rolex GMT Master.
- Slovo "fuck" ve filmu zazní 155krát což je 1,26krát za 1 minutu.
- Scéna, kde policista odvrátí zrak od bankovních lupičů, byla do scénáře dopsána dodatečně poté, co režisér Ben Affleck mluvil ve vězení s jedním skutečným bankovním lupičem, který mu tuto situaci popsal.
- Podle knihy měla být Krista téměř čtyřicet let stará, ale Ben Affleck trval na Blake Lively, protože byl uchvácen jejím výkonem v jejím předchozím filmu Soukromé životy Pippy Lee (2009).
- V rámci nastudování role požádal Ben Affleck herečku Blake Lively, aby obcházela různé lokály v Charlestownu. Blake strávila v barech a ubytovnách této čtvrti celý měsíc.
- Když Dough (Ben Affleck) mluví s Kristou (Blake Lively) na baru, hraje v pozadí píseň od Jasona Derula "Whatcha Say". Ta vypráví o muži, který usilovně lže své přítelkyni, a když se ona vše dozví, zničí mu tak celý život.
- Na nápisu na nahrávce FBI je vidět datum narození postavy Claire Keesey. Je to 19.5.1978, tedy stejné jako její představitelky.
- Jeden z požadavků Bena Afflecka na herce byla, aby pochytili typický bostonský "telefonní" přízvuk. Herečka Blake Lively splnila tento úkol na takové úrovni, až si všichni mysleli, že je rozená Bostoňanka, ačkoli vyrůstala v Kalifornii.
- Matt Damon, Affleckův kamarád již od dětství, se skrytý pod kšiltovkou Red Sox jako člen novinářského týmu propašoval na tiskovou konferenci k filmu.
- Když herec Slaine dospíval, pracoval ve Fenwayském parku jako prodavač. Návrat do těchto míst popsal jako "sureálný".
- Každý obrněný vůz bostonské policie, který se ve filmu objeví, má příslušnost k fiktivnímu policejnímu okrsku A-8.
- Ben Affleck je oddaný fanoušek Red Sox a pravidelně navštěvuje jejich zápasy.
 
Odkazy