Slídil / Nightcrawler (2014/117/USA/Krimi, Drama, Thriller) 78%

09.07.2018 21:16
JEDNOU VĚTOU
„Čím větší zoom, tím větší špína."

OBSAH
Uživit se je pro některé jedince velký problém a tak se chytají doslova každého stébla trávy. Jako Lou Bloom, který se jedné noci všimne kameramana horlivě se snažícího natočit nějakou nehodu. A nápad byl na světě. Pořídit si kameru, být v pohotovosti, odposlouchávat policejní vysílačku, být co nejdříve na místě, natočit co se dá a prodat záběry nějaké televizi. Amerika je prostě země neomezených možností. Příběh však odkrývá zákulisí takové práce, které denně mohou američtí diváci vidět. Televizím jde o sledovanost a tak berou každou senzaci bez ohledu etiku, pokud je to ještě v rámci zákona. A tak takové kameramanské lovce zaplatí a vyžadují záběry další. A když se k tomu ještě přidá nemalá konkurence, mohou se odehrát i takové věci, jaké ukazuje tento snímek. A ten je natočen velice dobře v celé své perspektivě. Je předem jasné, že události všeho dění jsou předvídatelné, ale Dan Gilroy, scénárista a režisér v jedné osobě, to celé pojal tak, že i přes to je divák usazen do křesla a je mu ponechána zvědavost, jak se co bude odehrávat. O napětí a akci není nouze a ať se to někomu líbí nebo ne, ryzí realita z toho skutečně ční. Touha po zisku je ohromná všude a ne nadarmo se říká, že mnozí jsou schopni jít i přes mrtvoly. Příběh je efektní a skutečně profesionálně zfilmovaný ve své až šokující podstatě. Takže, až se divák bude ve zpravodajství divák na nějaké takové podobné záběry, nechť se zamyslí, co všechno se dělo, aby něco takového vzniklo.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nejlepší date movie pro bulvární novináře. Zároveň ale film, který odkvétající televizní zpravodajství využívá jen jako základny k tomu, aby s hořkým cynismem zpracoval univerzálnější témata - ideologie sebezdokonalování, vyhrocený individualismus a kariérismus v podmínkách tržního kapitalismu (který velí udílet významně znějící názvy nejen bezvýznamným pracovním pozicím, ale třeba i vraždě). Také díky tomu, že Gyllenhaalova noční šelma se „zeligovskou“ schopností splynout s libovolným prostředím postrádá stálou identitu (ne náhodou jeden z posledních záběrů cituje finále Obvyklých podezřelých), výborně funguje jako zrcadlo prohnilé společnosti. Od začátku chladnokrevně a bez jakýchkoliv morálních zábran (zřejmě ani neví, že něco jako morálka existuje) napodobuje druhé. Rychlou cestu k velkému úspěchu sám nevymyslel, ale odpozoroval a odposlouchal (mj. z televize a internetových kurzů). Pochopil, že nejlépe prodává průběžně přikrmovaný strach, že každý člověk a každá nešťastná událost mohou být zpeněžitelným zbožím. To, co chce, si prostě vezme. I kdyby kvůli tomu měl vraždit. Případně vytouženou skutečnost sám vytvořit. Znamenitě odstupňovaný vývoj Louových úprav reality před kamerou považuji za přednostní kvalitu tohoto návratu k osmdesátkové estetice (z níž podobně čerpá Michael Mann) a vypravěčské přímočarosti. Od přeuspořádání fotografií na ledničce a zatajování některých fakt cesta plynule pokračuje k přemísťování mrtvol a lžím, které mohou zabíjet. Celé Los Angeles se pro Loua stává počítačovou hrou (GPS mapa, plnění misí v časovém limitu), kde lze bez zásadních konsekvencí (pro viníka) spáchat cokoliv. S tím souvisí další nadčasová rovina příběhu – ztráta schopnosti rozlišovat ve světě žijícím skrze média mezi reálným a zprostředkovaným (Louova poznámka, že pozadí v televizním studiu vypadá tak reálně, jeho snaha komunikovat s reportérem na obrazovce). S touto hranicí mezi fikcí a realitou si pohrává samotný film, když i v záběrech, které nejsou točeny televizní kamerou, přejímá „akční“ způsob zpravodajského snímání a v podstatě nechává protagonistu, aby se stal režisérem toho, co vidíme. Kromě neschopnosti rozlišovat, co je skutečné a co jenom jako, se však Lou od lidí, kteří žijí jen pro kariéru, až tolik neliší. Díky tomu by Slídil mohl vyvolávat nepříjemné mrazení i dlouho poté, co bude televizní zpravodajství vytlačeno tím internetovým. Nebo něčím ještě horším. (Matty) 4*

Emoce vřelé asi jako zimní ráno a postavy bez osobního příběhu mohou vzbuzovat dojem divácké antipatie, ale ta úsporná práce s hrdiny, kteří se zaprodali číslům sledovanosti, funguje na jedničku, jelikož tihle slídilové pro většinu z nás zůstanou něčím odosobněným, prostupující k nám skrze pikantní záběry z televize, i v běžné realitě. Navíc Gyllenhallova slizká kreace funguje tak silně, že je vám vlastně úplně jedno, jakým způsobem byste měli na hrdinu nahlížet, což se v závěru vyjeví jako hlavní trumf tvůrčího vyprávění a tak nějak vezmete na milost i ten předtitulkový dojezd. 4 a 1. (Isherwood) 4*

Není překvapením, že Nightcrawler je dost jiný než trailery, které na něj lákaly. Pryč je dynamika a tah na bránu, navíc tenhle film postrádá poezii Drive a stejně tak zlomový moment, který by Vás šokoval, donutil říct, že tenhle film musíte vidět znovu. Přesto jde o velice dobře odvedenou práci, kterou Dan Gilroy silně stylizuje do televizního vzhledu, dokáže doslova prodávat obraz formou (pohled na mrtvolu je skrze pomocný display kamery hlavní postavy, ne přímo). Nesmíme totiž zapomínat, že my jsme ti divaci, kteří si pak "užívají" práci slídila (vynikající výkon Jakea Gyllenhaala, ty jeho oči, fuj). Scénář využívá mnoho zajímavých témat (obsah zpravodajství, televize-tvůrce-divák, vývoj hlavní postavy, honba za úspěchem za každou cenu, ...) jen jim chybí osudovost. Tenhle film prostě uplyne, je dobrý, ale kdo na něj bude měsíc vzpomínat? PS: slabší 4* (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Nightcrawler je svěží a zábavná charakterová studie. Pokud jste viděli jeden z trailerů a napadlo vás, že něco podobného potřebujete vidět, můžete rovnou přestat číst recenzi a sjet k výslednému hodnocení. A pak už jen doufat, že se Nightcrawler objeví v českých kinech. Jen výjimečně přesvědčuji čtenáře, aby se vykašlali na zbytek recenze, ale Nightcrawlerovi se povedlo tu svěží a nadupanou atmosféru dvouminutové ukázky udržet po celou bezmála dvouhodinovou stopáž. A Gyllenhaal jako magor k pohledání neuvěřitelně kope nad rámec své dosavadní ligy. Motto jeho postavy, Louise Blooma, ostatně hovoří za vše: Potkáte mne v nejhorší den vašeho života.
Louis rozhodně nekecá. Finanční krize ho přitlačila ke zdi a donutila tu a tam něco ukrást. Louis má ovšem plán. Byznys plán. Chce najít něco, v čem bude opravdu dobrý. Celé dny tráví na Wikipedii a jako houba do sebe nasává informace o všech možných branžích. Až ho to jednoho dne trefí do hlavy. Stane se svědkem bouračky a v ohromení sleduje, jak se policajtům plete pod nohy týpek s kamerou. Jeho cílem je natočit co nejšťavnatější záběry a ty pak za tepla prodat televizní stanici, která nabídne nejvíc. Předměstí Los Angeles je plné nebezpečných živlů, které se tu a tam pohybují i v těch lepších čtvrtích. A právě tam bydlí diváci, kteří jsou bez sebe strachy, že by se jednoho dne mohli zločinci objevit i na jejich prahu. Zadání pro noční paparazzi je tedy jasné - vraždy, znásilnění a loupeže. Čím blíž centru, tím líp.
Louis odposlechem jednoho telefonního hovoru získá víc než v korespondenčním kurzu "udělej sám sebe". Přes noc mění svoje priority, kupuje levnou kameru a hodlá se stát kameramanem, režisérem a producentem v jedné osobě. A protože ručička jeho morálního kompasu už dávno neexistuje, stoupá jeho hvězda strmě vzhůru. Základem úspěchu je policejní vysílačka, rychlé auto a solidní kamera, především ale notná drzost a ochota jít doslova přes mrtvoly. Jak jinak je chcete dostat do hledáčku, no ne?
Nightcrawler je ukazováčkem namířeným na praxi lokálních televizních stanic, které vyplácejí tučné odměny externistům, všehoschopným kobylkám, které filmují na místech činu ještě doutnající oběti, odkrývají ledabyle přikryté mrtvoly a za pár dolarů úplatku otvírají ledničky v márnicích. Při téhle práci musíte obětovat žaludek, páteř a dost možná i další orgány, ale právě postava Louise Blooma tu relativně průhlednou a banální premisu prodává na sto procent. Týpek s vykulenýma očima, kterému to pořád šrotuje a snaží se vymyslet, jak se prodrat nahoru. Má ostré lokty, při rozhovorech používá naučená marketingová moudra a cituje selfmade bible, zametá se zaměstnanci a nadřízeným naopak leze do zadku nebo rovnou pod sukni, bez ohledu na věkový rozdíl nebo pohlaví. Prostě všehoschopný bezobratlovec, který kariérně přeskočí všechny ostatní, protože dře od nevidím do nevidím a je ochoten jít tu extra míli, i když to znamená udělat něco nezákonného a morálně zavrženíhodného.
Gyllenhaal s rozevlátými mastnými vlasy a hladovým pohledem nedostudovaného snažílka dává postavě takovou hloubku, že dostanete závrať, jakmile ho poprvé potkáte. Možná dokonce někoho podobného znáte - pravděpodobně prodává životní pojištění, umí vykecat lidem díru do hlavy a jezdí v Audi A8, protože si někde přečetl, že ti nejúspěšnější jezdí přesně v tomhle autě a on chtěl být od dětství jako oni. Chodí s holkou, co mu připomíná Megan Fox, a v sobotu byl na opeře, ačkoliv ji nesnáší, protože lidé v jeho postavení si zkrátka na podobné věci potrpí. Louis Bloom samozřejmě ve své noční praxi zajde ještě trochu dál. Ale to už je jen klasická hollywoodská hyperbola, třešnička na dortu, který je jinak hodně povědomý a děsivý.
Nightcrawler přitom uhání zběsilým tempem a vůbec není nějakou didaktickou podívanou, která se moralisticky sápe po Oscarech. Režijní debut scenáristy Dana Gilroye (bratr Tonyho Gilroye - úspěšného scenáristy a občasného režiséra) je klasickým výronem debutanta, jenž v sobě dlouho něco dusil a najednou to muselo ven. Zároveň se ale ukazuje, že je Gilroy v řemesle zběhlý. Jeho postavy trefují všechny terče, režie nabízí za osm milionů dolarů rozpočtu docela dost muziky a obsazení je parádní, i když ho rámuje především Gyllenhaal a mírně odkvetlá Renee Russo (režisérova manželka mimochodem), které to ovšem pořád ještě skvěle hraje.
Nightcrawler je tak směsí debutantského nadšení a zkušené ruky, což není k vidění tak často. Gilroy jako by si uvědomoval, že nesmí za žádnou cenu spadnout do vážně míněného pitvání hlavního hrdiny. Louis Bloom neustále opakuje naučené fráze byznysových guru, ale zároveň mu absence svědomí dovoluje naplňovat smělé plány do posledního písmenka, zatímco všem, u kterých ještě před pár týdny žebral o šanci, až příliš pozdě dochází, že byli touhle legrační figurkou vysáti a odhozeni, jakmile byli přeskočeni při honbě za vyšším cílem. V tomhle směru je určitě Bloomovo pálení mostů i pomrknutím na současný Hollywood, resp. šoubyznys jako takový. Gilroy ovšem všechny situace prezentuje z Gyllenhaalova pohledu jako naprosto logické vyústění jeho cesty, bez ohledu na jejich brutalitu nebo zvrhlost. Tenhle lhostejný přístup film udržuje na tenkém ledě, kdy si divák ohromeně furt opakuje "tak to už si teda dovolili příliš" a zároveň ví, že Gyllenhaalův umaštěný satan to má tak dobře promyšlené, že mu to snad dokonce i projde.
Nightcrawler je inspirativní. A tím teď nemyslím, že si půjdu za tři tisíce dolarů koupit káru s osmiválcem (GoPro a zrcadlovku s externím mikrofonem už mám) a začnu po nocích brázdit ulice města, které je podle statistik sídel do sto tisíc obyvatel třetí nejnebezpečnější lokalitou v USA. Mluvím čistě jako filmový divák, pro kterého je Gilroyův debut jedním z nejzábavnějších, nejzvrhlejších a nejsvěžejších filmů konce letošní sezóny. Vlastně jsem chvilku uvažoval i o devítce, ale možná za to může i fakt, že mi pod okny pětkrát za noc prosviští sirény a v sobotu večer chodím ulicí, kde člověk nezřídka potká pět, šest policejních aut rozsvícených jako vánoční stromeček. I bez téhle perspektivy ale nepochybuji ani vteřinu, že se najde dost lidí, pro které bude Nightcrawler parádním dárkem. Český distributor to sice pod stromeček asi nestihne, ale naděje umírá poslední.

Ocenění:
Academy Awards
2015 - Dan Gilroy (Původní scénář) (nominace)


Independent Spirit Awards
2015 - Dan Gilroy, David Lancaster, Jake Gyllenhaal, Jennifer Fox, Michel Litvak, Tony Gilroy (Nejlepší debut)
2015 - Dan Gilroy (Nejlepší scénář)
2015 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2015 - Riz Ahmed (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - John Gilroy (Nejlepší střih) (nominace)

Golden Globes
2015 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec - drama) (nominace)

BAFTA
2015 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2015 - Rene Russo (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Dan Gilroy (Původní scénář) (nominace)
2015 - Nejlepší střih (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2014 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2014 - Rene Russo (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

AACTA International Awards
2015 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec) (nominace)


The Saturn Awards
2015 - Rene Russo (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2015 - Nejlepší thriller (nominace)
2015 - Jake Gyllenhaal (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
DABING: ( DVD )
V českém znění: Filip Jančík - Jake Gyllenhaal (Louis Bloom), Zlata Adamovská - Rene Russo (Nina Rominová), Václav Rašilov - Riz Ahmed (Rick), Irena Hrubá - Michael Hyatt (detektiv Fronteiriová), Pavel Šrom - Bill Paxton (Joe Loder), Jiří Ptáčník, Petr Burian, Kateřina Březinová, Olga Želenská, Bohdan Tůma, Adéla Nováková, Kateřina Halešová, Ludvík Král, Pavel Tesař, Jan Szymik, Veronika Bajerová, Jiří Valšuba, Lucie Svobodová, Tomáš Juřička a další
Překlad Václav Patera
Zvuk: Pavel Balcar
Produkce: Zdena Sirotková, Markéta Stegbauerová
Dialogy: Nataša Čermínová
Režie: Lucie Petra Svobodová
Vyrobilo: studio Babidabi v roce 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.1.2015 H.C.E.
Premiéra USA: 17.10.2014 Open Road Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.7.2015 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 820 646
Tržby celkem - $ 50 300 000
Návštěvnost v ČR 6 455
Náklady (Rozpočet) - $ 8 300 000
 
Tvůrci a herci
Dan Gilroy (Režie), Jennifer Fox (Produkce), Tony Gilroy (Produkce), Jake Gyllenhaal (Produkce), David Lancaster (Produkce), Michel Litvak (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Robert Elswit (Kamera), John Gilroy (Střih), Mindy Marin (Casting), Kevin Kavanaugh (Scénografie), Amy Westcott (Kostýmy), Scott Martin Gershin (Zvuk), Malanie Romero (Masky), Dan Gilroy (Scénář), Jake Gyllenhaal (Herec), Rene Russo (Herec), Riz Ahmed (Herec), Bill Paxton (Herec), Ann Cusack (Herec), Michael Hyatt (Herec), Kevin Rahm (Herec), Eric Lange (Herec), Kathleen York (Herec), Anne McDaniels (Herec), Jamie McShane (Herec), Michael Papajohn (Herec), Marco Rodríguez (Herec), Leah Fredkin (Herec), James Huang (Herec)
 
2014/117/USA/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) odmítl dabléra a všechny scény v autě odřídil sám. Nebylo výjimkou, že se pohyboval rychlostí přesahující 140 km/h v úzkých ulicích Los Angeles.
- Film je režisérskym debutom Dana Gilroya a herečka Rene Russo, stvárnujúca postavu Nini Romina, je vo skutočnosti jeho manželkou.
- Červené auto, ktoré používa Lou (Jake Gyllenhaal) neskôr vo filme, je Dodge Challanger SRT. Sluneční brýle, které nosí, vyrábí firma Clubmaster.
- Riz Ahmed (Rick) strávil niekoľko nocí so skutočnými "sliedičmi", aby sa vedel lepšie pripraviť na svoju rolu.
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru.
- Aby sa dosiahol vyziabnutý vzhľad postavy Loua, cvičil Jake Gyllenhaal až 8 hodín denne a na nakrúcanie chodil na bicykli alebo tam jednoducho bežal po vlastných.
 Tělesná konstrukce Lou Blooma (Jake Gyllenhaal) nebyla ve scénáři nikdy zmiňována. Až Jake Gyllenhaal se rozhodl, že by měl být hubený a působit hladově, zapáleně pro věc.
- Jake Gyllenhaal se před natáčením postupně přizpůsoboval stylu postavy Lou Blooma. Přestal téměř jíst, hladověl, nestýkal se s přáteli, uzavřel se do sebe a přivykal životu v noci.
- Jake Gyllenhaal si při natáčení jedné scény poranil ruku. Scéna byla velmi emotivní a on se do ní natolik vžil, že udeřil pěstí do zdrcadla, které rozbil a pořezal se. Následně byl odvezen do nemocnice, kde ho ošetřili. Rána si vyžádala několik stehů. Ještě týž den se Jake vrátil na natáčení. Během posledních natáčecích dnů, kdy se točily úvodní scény ve sběrném dvoře. Jake Gyllenhaal držel po celou dobu ruce založené za zády, aby poranění nebylo vidět.
- Natáčení probíhalo pouze v Los Angeles, které navíc podle vyjádření Davida Lancastera hraje ve filmu svou vlastní roli.
 
Odkazy