Piráti na vlnách / The Boat That Rocked (2009/130/Velká Británie, Německo, Francie/Komedie, Drama, Hudební, Romantický 81%

09.07.2018 21:16
JEDNOU VĚTOU
„Vyplouváme. Vysíláme. A vy si trhněte!“

OBSAH
Po Lásce nebeské přichází "Plavba nebeská". Jeden z nejúspěšnějších a nejzábavnějších scenáristů současnosti Richard Curtis umístil svou režijní druhotinu na moře a obsadil do ní ty nejlepší britské komiky současnosti a ty nejlepší hudební kousky z šedesátých let minulého století. Vznikla rebelantsky drzá komedie o skupince excentrických dýdžejů, s nimiž by každý rád prožil aspoň kousek života.Pokud jde o rockovou muziku, byla šedesátá léta zlatou érou. Regulemi sešněrovaný rozhlasový trh ve Velké Británii to ale okázale ignoroval, a tak mohli tamní posluchači svou oblíbenou muziku poslouchat jen dvě hodiny týdně na vlnách veřejnoprávní BBC. Pak se však objevilo Radio Rock, které tuhle nebezpečnou hudbu šířilo 24 hodin denně a přísná nařízení obcházelo jednoduchým trikem – vysíláním z lodi plující Severním moře těsně za hranicemi britských teritoriálních vod, což byla výjimka, na kterou byli i vynalézaví zákonodárci krátcí. Posádku nejzábavnějšího plavidla v dějinách poznáváme společně s teenagerem Carlem, kterého po vyhození ze školy poslala svérázná matka na převýchovu k jeho kmotrovi Quentinovi (Bill Nighy), jenž pirátskému rádiu šéfuje. Carla čeká drsná životní lekce, vedená těmi nejlepšími pedagogy – americkým hudebním fanatikem přezdívaným The Count (Philip Seymour Hoffman), krutě zábavným moderátorem Davem (Nick Frost), playboyem na plný úvazek Gavinem (Rhys Ifans) a dalšími rozhlasáky, kteří jsou všechno, jen ne normální. Miluje je celá Británie s výjimkou ministra zodpovědného za rozhlasové vysílání (Kenneth Branagh). Ten je schopen čehokoliv, jen aby tyhle kacíře umlčel. Rocková lavina se ale zastavit nedá. „Příslušníci naší generace mají stejnou zkušenost. Po nocích jsme pod polštářem poslouchali úžasnou muziku, která se jinde slyšet nedala, a z obýváku na nás řvali rodiče, ať ten kravál vypneme. Kvůli určitému puncu ilegality jsme do ní byli možná o to víc zažraní,“ vzpomíná Curtis, který se na tenhle pubescentní prožitek rozhodl navléct příběh, který stojí a padá s otázkou: „Co všechno se může přihodit na lodi plné bláznů, kteří jsou na ní dobrovolně uvěznění 24 hodin denně?“ Odpovědí je smršť zábavných scén, kterým dávají šťávu neuvěřitelná ega jejich protagonistů. Zatímco Láska nebeská byla především pro nenaprativelné romantiky, tenhle film je pro všechny, kdo mají rádi muziku, trochu nebezpečí, vítr ve vlasech a špetičku nezávazného sexu.(MFF Karlovy Vary)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já vůbec netušil, že v šedesátých letech existovaly rádia, co hrály rock a pop 24 hodin denně. O to větší bylo pak překvapení, že nějaký takový film vůbec vznikl. Krom toho s takovým obsazením, o kterém jsem si jenom mohl snít. Z IT Crowd Jenny a Roy. Ze Soumraku mrtvých tlustej Nick Frost. DJ Paul Bulva alias Rhys Ifans a další, další, další. Parádní nálož, u který jsem se výborně bavil, hrála fantastická muzika, stará někdy i padesát let. Co na tom, kvalita přeci nestárne. To samé bych chtěl tvrdit o této komedii, která se povedla, ale vadilo mi, že si z ní trošičku, až moc zbytečně, udělali drama, který se do toho moc nehodí a ten konec byl dost přehnaný. I tak to je ale hodně dobrá komedie, která má ale svým složením až moc velké nároky, které v mém případě nedokázala splnit. (Malarkey) 4*

Zábavné a velmi stylové dvě hodiny a kus. Na tu dobu vás pohltí svět, v němž se škrobené límečky hrozně bály toho, že se jejich téměř neopodstatněná důstojnost ze dne na den rozplyne, a v němž se hrála nebesky úžasná a až obscénně prostá živelná muzika, na které ujíždíme dodnes (a k tomu občas voláme "Chceme rock'n'roll!!!;)). Ale z té zábavy ve vás nic nezůstane a nebudete vědět, proč že se na to podívat znova. Respektive budete, protože si budete pamatovat supersympatického Philipa Seymoura Hoffmana (neuvěřitelné, vážně jsem neměl tuchu, že tenhle týpek taky dovede vypadat jako fajn chlap), hustopanského šviháka lázeňského Rhyse Ifanse a další velmi ikonické (někdy až moc) uvolněné a svobodomyslné figury ze "zlatých šedesátých" (Džin Morizn included), jimž dělá protiváhu odporně zábavný Kenneth Branagh, který ten nerovný poměr sil a času stráveného na plátně využívá na 110% (jakkoliv jeho výkon občas vypadal jako až moc usilovná snaha o karikaturu). Jenže si taky budete pamatovat jak to místy nesedělo v kupě, jak to postrádalo tu lehkost, se kterou vás Richard Curtis přiměl zobat mu z ruky ten "život", který pro vás vymaloval ve svém majstrštyku Love Actually, jak je to celé v příliš mnoha chvílích umělé až divné (včetně konce, který je jedno velké WTF?!) a hlavně jak je ta Talulah Riley děsivě nefotogenická (byť hraje příjemně), a to radši ani nemyslím na její srovnání s Emmou Thompson, která je tu naprosto šukézní...ale to jsem 1) hodně odbočil a 2) shame on you, Gemini, you naughty boy - go to your room...;) Prostě si vzpomenete na ta pozitiva, ale i na nemálo negativ, vyhraje rozum, a vy se radši podíváte na něco jiného, lepšího a/nebo trvalinvějšího. Ale uznejte sami, že na tu spoustu keců a závorek je 80% víc než slušné hodnocení. (Gemini) 4*

Spíš než-li jako celistvý film bych to viděl na slepenec scének, s hodně kolísavou mírou vtipu. Ve škatulce scénáristy Curtis definuje sám sebe, ale jako režisér s nůžkami v ruce krutě přestřelil. Tuhle přehlídku výstavních exotů totiž nestíhá ani představit, natož tak rozvíjet, takže nebýt té herecké partičky, která to táhne hlavně výstředností a vlastním charismatem prohrál by na plné čáře. Udělejte z toho tříhodinový S.E. Cut a nebo rovnou šestidílnou sérii pro televize a je to za plnou, takhle zoufale znuděné dvě hodiny. (Isherwood) 3*

VELKÁ RECENZE
Přestože už léta předtím vymýšlel neskutečné komediální hovadiny (a s Rowanem Atkinsonem sepsal většinu scénářů k Mr. Beanovi), režijně debutoval až inteligentně přeslazenou Láskou nebeskou. Richard Curtis vycucal žánr až na dřeň a způsobil v něm malou revoltu. Přesně o to se dnes snaží i s Piráty na vlnách, když vypráví příběh o bujarých šedesátkách, kde kvetl rock’n’roll a parta hipíků o tom dávala vědět ve svém ilegálním vysílání.
Pokud má Curtisův film nějaký problém, pak je to ona slovutná revolta, která je zestručněna na prostřihy popíjejících skupin mladých lidí a jejich společných hromadných tanečních kreací. Revolta na lodi samotné je pak znázorněna souloží s fanynkami nelegálního rádia, které se na loď jednou za čas dostanou. No a to je vše. Jestli se tedy hudební revoluce scvrkla na tanec, alkohol a sex v podání, ve kterém se tancuje, alkoholuje i sexuje dneska, pak to v tomhle filmu vůbec nemuselo být. Kdo čeká sofistikovanou výpověď o tehdejší době, která nic nezlehčuje a opravdu své (anti)hrdiny i posluchače nahání nad propast a lynčuje je, ale oni zůstávají silní… pak může jít s klidem o dům dál.
Piráti na vlnách jsou o tom a jenom o tom, kterak skupina lidí paří, pouští do éteru muziku, pronáší úsměvné glosy a řeší své soukromé problémy. Společenské, citové, sexuální a bůh-ví-jaké ještě. Vůbec to nevypadá jako nějaká kultovní rebelie a mohlo by se to klidně odehrávat před pěti lety někde uprostřed oceánu. Vliv vysílání na okolní svět je totiž podřadný - Curtis se stará pouze o své svěřence a zapojuje je do koloběhu jednoduchých a přímočarých historek, které mají předobrazy ve světě, který není poplatný času ani místu. První láska. Nevěra. První láska. Druhá nevěra. Návrat ztraceného otce. Moderátorská rivalita emocionálně eskalující až v pomyslné Hry bez hranic. Sex. Drogy. První sex. A tak dál. Pořadí jednotlivých událostí není důležité, a vždycky jde více o to „jak“ než „proč“.
„Proč“ totiž Curtis příliš nezvládá, ale to „jak“ mu jde bravurně. Pokud u Pirátů na vlnách rezignujete na poselství, zbudou vám dvě hodiny opravdu dobré zábavy v podání opravdu dobrých herců, kteří se očividně baví a jejich bohémská poloha jim zjevně dělá dobře. Do výběru padli jak veteráni (Bill Nighy), tak relativně nová krev (dvě třetiny Partičky IT, Nick Frost atp.) a dohromady tvoří vtipný typový mix, který vydrží být zábavný prakticky celou stopáž. A když už selžou konkrétní vtipy, vždycky je tu spousta muziky, která leccos úspěšně slepí dohromady. To není marné hledání plusů, ale holý fakt – Piráti žijí, tepou, jsou téměř neustále v pohybu a pro každý typ entertainmentu mají v záloze jiný. Jejich energie je záviděníhodná, stejně jako jejich úloha.
Místo dokumentární výpovědi tak ve finále dělají z filmu nadsázku po curtisovsku. Odzbrojující, zábavnou a opět (viz. Láska nebeská) nepříliš chronologicky celistvou, což je určitě důvod, proč ty vlny nejsou chvílemi tak vysoké a piráti na nich tak sebejistí. Ale všechno se v téhle báchorce nakonec v dobré obrátí, protože by to nebyl Curtis, který po vzoru Havla razí, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí. Ta mimochodem (reprezentována vztekem vládních pohlavárů) svojí komičností naprosto přesahuje jakýkoliv seriózní žánr, tudíž nemůže být důstojným partnerem jakémukoli vážnému vyprávění. Co nám tu tedy zbývá? Taková Láska nebeská přes odlhečený průklepový papír s názvem rock’n’roll . Na motivy pravdivých událostí, což znamená přesně 30%. Zbylých 70% je čistý Curtis – a na triku má zatím momentálně nejpozitivnější zábavnou hovadinu roku. I když „jen“ za 7, protože napodruhé už to asi taková zábava nebude.

O FILMU
V roce 1966, v době největší slávy britské pop music, hrála rock’n’roll jen rozhlasová stanice BBC a pouze dvě hodiny týdně. Ale pirátské rádio, vysílající z lodě plující po moři, hrálo rock a pop 24 hodin denně. A 25 miliónů posluchačů - více než polovina britské populace - poslouchalo piráty každý den.
Ze školy nedávno vyloučeného Carla poslala jeho matka na převýchovu ke kmotrovi Quentinovi. Quentin šéfuje pirátskému rádiu Rock, což je rozhlasová stanice vysílající z nezávislých vod Severního moře, kterou obsluhuje parta výjimečných rock’n’rollových dýdžejů.
V jejich čele stojí The Count - velký, ztřeštěný, americký bůh rozhlasových vln, který je do hudby naprostý blázen. Po boku mu věrně stojí kolegové Dave - chytrý a krutě zábavný ironik, Simon - hezoun hledající skutečnou lásku, Midnight Mark - pohledný, málomluvný a nevyzpytatelný chlapík, Wee Small Hours Bob - noční dýdžej, jehož koníčky jsou folk a drogy, Thick Kevin - držitel nejnižší inteligence, jaká byla kdy rozeznána u člověka, On-the-Hour John - zprávař a Angus “The Nut” Nutsford - pravděpodobně nejnudnější muž v Británii.
Život na lodi v Severním moři je plný událostí. Simon potká ženu svých snů Elenore, na lodi se s ní ožení, aby se hned další den na něj vykašlala. Gavin se z drogového turné po Americe vrátí na svoji oprávněnou pozici nejlepšího dýdžeje v Británii, čímž se dostane do sporu s Countem. A Carl objeví opačné pohlaví a zjistí, kdo je jeho skutečný otec.
Mezitím se o pirátskou stanici začne zajímat ministr Dormandy a začne žíznit po jejich krvi. V době, kdy zapšklé vládní koridory nesnáší cokoliv zavánějící mladistvou nespoutaností, zavětří Dormandy svou šanci bodovat na politické scéně a prosadí platnost zákona zakazujícího vysílat z moře, čímž je o kus blíž šanci zlikvidovat rozhlasové piráty a jednou provždy odstranit jejich sílící vliv.
Výsledkem je skutečná bouře na moři. Oddaní fanoušci se rozhodnou svoje oblíbené rádio zachránit a v ohromné flotile vyrazí na moře bránit své hrdiny. Některé věci možná skončí, ale rock’n’roll nikdy neumírá.

O NATÁŠENÍ
Námět filmu
Po celosvětovém úspěchu svého režisérského debutu Láska nebeská se Richard Curtis začal rozhlížet po dalších námětech pro příští film. Při tom si vzpoměl na své dětství, kdy na konci šedesátých let pozdě v noci poslouchal rock’n’roll vysílaný pirátským rádiem z lodí, které kotvily těsně za hranicemi britského námořního prostoru. Díky těmto rádiím se nadšení posluchači seznámili s tak zásadními interprety jako byly skupiny Beatles, Rolling Stones a The Kinks nebo legendární zpěváci Jimmy Hendrix, Dusty Springfield, Janis Joplin a Aretha Franklin. Piráti byli trnem v oku vládě, která dělala vše proto, aby nelegální vysílání směřující z moře do domovů miliónů Britů, zničila.
Curtisova láska pro tehdejší hudbu je znát ve filmu Láska nebeská, kde zní písně Joni Mitchell, Darlene Love i melodie, které napsali Paul Anka a Lennon s McCartneym. Zdálo se přirozené, že příští film bude plně reflektovat jeho slabost pro tuto hudbu. Písně vyšly v kompilaci na soundtracku. “Všichni z mojí generace mají stejné vzpomínky,” říká Curtis. “Šli jsme si večer lehnout, pod polštář dali rádio a poslouchali skvělou hudbu, kterou jste nemohli slyšet nikde jinde. A rodiče křičeli z obýváku ‘Jdi do postele! Zhasnout světlo a spát!’ Pocit, že děláme něco nekalého, tomu dodával ještě větší kouzlo.”
Curtis chtěl do nového filmu promítnout hlavní rysy kultovního seriálu M*A*S*H a komedie Zvěřinec časopisu National Lampoon. Obě tato díla v sobě mají mužské přátelství a komické situace, jaké by mohla zažívat parta chlapů na moři. “Začal jsem vymýšlet scény o tom, co špatného by se mohlo stát na lodi plné chlapů. Hned vás napadne: ‘Jaký mají tito muži vztah k ženám? Přijedou tam holky jednou za 14 dní, aby se s nimi vyspaly? Co když některý z nich chce přítelkyni? Jak ji vlastně získá?”
Ozbrojen spoustou otázek, mlhavými vzpomínkami a spoustou času stráveného u počítače, Curtis vymyslel příběh, v jehož středu dění je osmnáctiletý Carl, který byl nedávno vyloučen ze školy a matka ho na převýchovu poslala ke kmotrovi Quentinovi, který se plaví na lodi v Severním moři. Panic Carl hledá odpovědi na zásadní životní otázky a jeho oduševnělá matka má pocit, že mnohé odpovědi by mohl nalézt u kmotra. Cesta Carla zavede na pirátskou loď plnou diskžokejů s ohromnými egy, kteří dýchají a žijí díky show, jež dělají nonstop 24 hodin denně.”
Curtis odnesl scénář dlouholetým spolupracovníkům Timu Bevanovi a Ericu Fellnerovi z produkční společnosti Working Titles. “Hudba, doba, příběh... prostě všechno nás strašně oslovilo,” vzpomíná Fellner. “Práce s Richardem je vždycky skvělá. Je to mimořádně charismatický a kreativní jedinec.”
Casting
S dvojí zodpovědností jako scénárista a režisér bylo převedení scénáře Pirátů na vlnách pro Curtise poměrně náročné. Měl sice ten luxus průběžně podle herců upravovat scénář, ale režie byla o to těžší.
“Během castingu zjistíte, co jste napsali a jaký film nakonec natočíte,” říká Curtis. “Při vybírání herců hledám především neformálnost a ochotu vyšponovat některé prvky do maximální komičnosti, aniž by to působilo nepřirozeně. Když jsme hledali představitele Carla, viděli jsme 60 lidí a jen Tom Sturridge měl ten ledabylý přístup, který jsem hledal.”
Tento třiadvacetiletý Londýňan při natáčení zažil podobné pocity jako jeho filmová postva. “Když Carl vstoupí na loď, je z těch dýdžejů celý paf,” vysvětluje Sturridge. “Já přišel na plac a měl jsem točit s tak zvučnými jmény jako jsou Philip Seymour Hoffman, Bill Nighy, Rhys Ifans a Nick Frost a cítil jsem stejný úžas, vzrušení, obavy a potěšení z jejich společnosti jakou cítil Carl ve společnosti jejich postav.”
Pro Counta, ztřeštěného dýdžeje, jehož mimořádná znalost rocku je zastíněna jeho sebevědomím, hledala produkce Američana. “Nejznámějším dýdžejem tehdejší doby byl Američan přezdívaný Císař Rosko,” říká Curtis. “Takže jsme chtěli Američana. Měli jsme štěsí, že jsme ulovili nejlepšího herce na světě.”
Hoffmanovi se líbilo, jak Curtis do jeho postavy zpodobil rebelskou atmosféru doby. Jeho postava je prý “jedním z těch chlapíků, kteří jsou doma tam, kde si můžou dělat, co chtějí, což v jeho případě znamená být DJ. Takže může žít kdekoliv.” Count umožnil tisícům Britů poslouchat stejnou hudbu, co oslovila jeho. Je spojnicí mezi hudbou a lidmi a je přesvědčený, že rock’n’roll je lék na všechno.”
Bill Nighy, který pracoval na Curtisově Lásce nebeské, byl obsazen do postavy Quentina, liberálního kapitána pirátské lodi Rádio Rock. Na roli kývl, aniž by četl scénář. “Tolik obdivuju Richarda a jeho psaní, že jsem věděl, že to bude dobré. A nemýlil jsem se, scénář byl odzbrojující.”
Curtis přiznává, že už při psaní scénáře doufal, že Nighy roli Quentina vezme. “Při každém filmu mám v hlavě pár lidí a Bill je jedním z nich,” říká. Do role Gavina, který se do rádia vrací, aby znovu usedl na trůn evropského DJ krále, producenti obsadili Rhyse Ifanse, který před tím hrál v Notting Hill. “Bylo to od Richarda statečné, že mě obsadil do tak rozdílné role než jakou jsem hrál v Notting Hill.”
Charismatického dýdžeje Dava hraje Nick Frost, který je známý díky rolím v thrilleru Hot Fuzz a komedii Soumrak mrtvých.. “Když vám někdo zavolá s tím, že vás chce Richard Curtis obsadit do svého nového filmu, byli byste blázni, kdybyste zavěsili,” směje se Frost. “Myslím, že v současné době neexistuje nikdo, kdo by dokázal to, co dělá on.”
Do rolí dalších dýdžejů, kteří udržují nonstop chod rádia Rock, byli obsazeni další talentovaní herci. Chris O’Dowd hraje neuvěřitelně pohledného (a naivního) ranního dýdžeje Simona. Ralph Brown je Wee Small Hours Bob, “správce úsvitu.” Novozélandský komediální herec Rhys Darby hraje Anguse “The Nut” Nutsforda. Tom Wisdom byl vybrán do role Mignight Marka, který dokáže obalamutit každého, zatímco Will Adamsdale hraje zprávaře Johna.
Herecký výčet uzavírají Katherine Parkinson jako lodní zhrzená lesbická kuchařka Felicity. Tom Brooke a Ike Hamilton hrají Thick Kevina a Harolda. January Jones hraje Simonovu životní lásku Elenore. Talulah Riley přichází jako Quentinova koketující neteř (a objekt Carlovy lásky) Marianne.
Diváci se kromě barvitých postav rádia Rock seznámí s vládními fanatiky, kteří chtějí piráty umlčet. Quentinovým protivníkem na souši je Sir Alexander Dormandy, ministr, který soustředí veškeré své úsilí na ničení pirátských stanic a vykázaní je z vysílacího prostoru. V roli Dormandyho se objeví slavný Kenneth Branagh.
Stejně jako Quentin má Carla, také Dormandy má svého žáka. Je jím dobrácký poskok Twatt. Dormandovu utrápenou sekretářku Miss C hraje Mike Leigh.

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Miroslav Táborský - Philip Seymour Hoffman (Lord), Dagmar Čárová - Emma Thompson (Charlotte), Jaroslav Kaňkovský - Bill Nighy (Quentin), Otakar Brousek ml. - Kenneth Branagh (Ministr Dormandy), Petr Burian - Rhys Darby (Angus Nutsford), Martin Sobotka - Chris O'Dowd (Simon Swafford), Pavel Vondra - Nick Frost ("Doktor" Dave), Marek Libert - Rhys Ifans (Gavin Cavanagh), Michal Holán - Tom Sturridge (Carl), Jitka Moučková - Katherine Parkinson (Felicity), Andrea Elsnerová - Gemma Arterton (Desiree), Kristina Jelínková - Talulah Riley (Marianne), Ivo Novák - Jack Davenport (Dominic Srabb), Zdeněk Mahdal - Tom Wisdom (Půlnoční Mark), Libor Terš - Ralph Brown (Bob Silver), Lumír Olšovský, Ludvík Král, Zbyšek Horák, Ladislav Novák, Veronika Veselá, Jan Szymik, Lucie Svobodová, Klára Sochorová
Překlad: Martin Gust
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2009

2.DABING (Prima)
V českém znění: Bohdan Tůma - Philip Seymour Hoffman (Kníže), Dagmar Čárová - Emma Thompson (Charlotte), Tomáš Racek - Bill Nighy (Quentin), Otakar Brousek ml. - Kenneth Branagh (Ministr Dormandy), Martin Sobotka - Rhys Darby (Angus Nutsford), Jan Vondráček - Chris O'Dowd (Simon Swafford), Jakub Wehrenberg - Nick Frost ("Doktor" Dave), Michal Holán - Rhys Ifans (Gavin Cavanagh), Pavel Vondrák - Tom Sturridge (Carl), Kateřina Lojdová - Katherine Parkinson (Felicity), Ivana Korolová - Gemma Arterton (Desiree), Terezie Taberyová - Talulah Riley (Marianne), Aleš Procházka - Jack Davenport (Dominic Srabb), Libor Terš - Ralph Brown (Bob Silver), Jan Szymik - Stephen Moore (premiér), Oldřich Hajlich, Petr Neskusil a další.
Překlad: Vladimír Fuksa
Dialogy: Monika Macků
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Zdena Sirotková, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Olga Potužáková
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Režie českého znění: Michal Michálek
Vyrobila: FTV Prima, spol. s r.o. ve studiu S Pro Alfa CZ a.s. 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 30.7.2009 Bontonfilm
Premiéra USA: 13.11.2009
Premiéra Francie: 6.5.2009 StudioCanal
Premiéra Velká Británie: 1.4.2009
Premiéra Německo: 16.4.2009 Universal Pictures Germany
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 26.10.2009 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 26.10.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 600 678
Tržby celkem - $ 36 600 000
Návštěvnost v ČR 26 399
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
 
Tvůrci a herci
Richard Curtis (Režie), Hilary Bevan Jones (Produkce), Tim Bevan (Produkce), Eric Fellner (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Danny Cohen (Kamera), Emma E. Hickox (Střih), Fiona Weir (Casting), Mark Summers (Casting), Mark Tildesley (Scénografie), Joanna Johnston (Kostýmy), Ian Voigt (Zvuk), Christine Blundell (Masky), Richard Curtis (Scénář), Bill Nighy (Herec), Kenneth Branagh (Herec), Philip Seymour Hoffman (Herec), Nick Frost (Herec), Tom Sturridge (Herec), Rhys Ifans (Herec), Chris O'Dowd (Herec), Stephen Moore (Herec), Tom Wisdom (Herec), Katherine Parkinson (Herec), Rhys Darby (Herec), Will Adamsdale (Herec), Ralph Brown (Herec), Tom Brooke (Herec), Ike Hamilton (Herec), Jack Davenport (Herec), Talulah Riley (Herec), January Jones (Herec), Gemma Arterton (Herec), Emma Thompson (Herec), Katie Lyons (Herec), Olegar Fedoro (Herec), Sinead Matthews (Herec), Charlie Rowe (Herec), Antonia Bernath (Herec), Olivia Llewellyn (Herec)
 
2009/130/Velká Británie, Německo, Francie/Komedie, Drama, Hudební, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Jedná se o druhý herecký počin Chrise O'Dowda, ve stejném roce si zahrál i v seriálu Fm (od r. 2009).
- Loď Radio Rock pluje pod Panamskou vlajkou, která patří mezi nejčastější vlajky - tzv. "flag of convenience" - pro registraci lodí v případech, kdy se vlastníci chtějí vyhnout určitým regulacím ze strany svých vlastních zemí. Mezi další nejčastější státy, kde jsou lodě takto registrovány, jsou Libérie a Marshallovy ostrovy.
- Deska, kterou se Bob (Ralph Brown) v závěru snaží zachránit, je The 5000 Spirits Or The Layers Of The Onion od Incredible String Band z roku 1967.
- Katherine Parkinson a Chris O'Dowd se na obrazovce nesetkávají poprvé. Učínkovali spolu již v seriálu Ajťáci (od r. 2006).
- Závěrečnými titulky snímek nekončí. Jejich součástí je ještě krátká scéna.
- Na lodi se natáčelo celkem 6 týdnů.
- Bill Nighy a Richards Curtis chtěli do filmu zasadit scénu, která by vykreslila postavu Quentina jako černou ovci rodiny. Měl v ní ukrást rodinný obraz od Rembranta, aby za něj pořídil svou loď, ale scéna se nakonec nenatočila.
- Nick Frost se při natáčení přiznal režisérovi, že nikdy neslyšel desku od Rolling Stones. Vyžívá se totiž v elektronické hudbě a miluje tvrdý house.
- Philip Seymour Hoffman a Nick Frost se během natáčení dali dohromady a trávili spolu nejvíc času mezi natáčením jednotlivých scén. Nick Frost si ho získal svým smyslem pro humor. Na začátku natáčení, kdy se oba slunili na lodi a užívali si klidnou pauzu, oba mlčeli, v polospánku bylo slyšel jenom mořské vlny, se naklonil Frost k Hoffmanovi a řekl mu "přestaň už žvanit o tom svým podělaným Oscarovi". Hoffmana to rozesmálo na dobrých pět minut.
- Film je volně inspirován příběhem pirátské stanice Radio Caroline, která měla velmi podobný styl i osud, jako "Radio Rock". Dle slov režiséra Curtise ale nešlo o mapování příběhu jedné konkrétní stanice, ale spíš o popsání kultu, kterým pirátské lodní stanice ve své době byly. Ve filmu lze však nalézt mnoho odkazů na konkrétní známé stanice a známé DJ. Kromě již zmíného Radio Caroline je to například "Ross Revenge", filmaři se inspirovali životy například Tonyho Blackburna, Kennyho Everetta, Dave Lee Travise nebo Boba Harrise.
- Potřetí spolu účinkují v jednom filmu Jack Davenport a Bill Nighy. Předtím spolu hráli ve dvou dílech Pirátů z Karibiku.
- Počtvrté se v jednom filmu objeví také Emma Thompson a Kenneth Branagh, poprvé však nemají společnou scénu.
- Scény na lodi se natáčely v přístavu Portland blízko města Weymouth, kde se budou mimo jiné konat Olympijské hry v roce 2012. Loď se jmenuje MV Timor Challenger a její barevné schéma bylo inspirováno pirátskou stanicí Radio Caroline (ta fungovala v letech 1983 - 1991).
- Na natáčení se podílela celá řada nadšenců a sběratelů, kteří ochotně zapůjčili části zařízení a přenosové techniky ze svých sbírek z pirátských stanic.
- I když se děj filmu odehrává v roce 1966, byla většina písní, které jsou na soundtracku vydána až po tomto roce. Některé až o tři roky později.
- Postava Kennetha Branagha je parodií na Tonyho Benna, který byl ředitelem poštovního úřadu v té době.
 
Odkazy