Mlha v srpnu / Nebel im August (2016/126/Německo, Švýcarsko/Drama, Historický) 73%

09.07.2018 21:01
JEDNOU VĚTOU
„Pacienti na klinice neumírají přirozenou smrtí. O osudu zdejších dětí rozhodují andělé smrti v podobě personálu kliniky…"

OBSAH
Jižní Německo, rok 1940. Třináctiletý sirotek Ernst Loss (Ivo Pietzcker) je vzpurný a těžko přizpůsobivý chlapec a všechny náhradní rodiny a nápravná zařízení, kterými doposud prošel, jej označily jako nenapravitelného. Kvůli tomu se ocitá v psychiatrickém sanatoriu. Ernst si brzy uvědomí, že v tomto sanatoriu nejsou děti léčeny, ale pod vedením Dr. Veithausena (Sebastian Koch) postupně a potají zabíjeny pod nacistickým programem s krycím názvem T4. Ernst se rozhodne bojovat s osudem a začne pomáhat ostatním pacientům a zároveň plánovat svůj vlastní útěk, čímž se ocitá ve smrtelném nebezpečí, protože rozhodnutí „kdo bude další" je jen na vedení sanatoria...(Bohemia MP)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Strašný, když si představíš, že by tam mohlo bejt tvoje dítě, nebo že by si tam byl ty jako dítě uplně bezmocnej.. Scéna podávání malinový šťávy chlapečkovi patří mezi nejděsivější scény vůbec. Dále by mě zajímalo jakých metod použil Kai Wessel, aby s kluka kterýmu je cca 15 let vymáčknul takovýhle přirozeně živelný herecký projev, to je opravdu mistrovská práce. (Enšpígl) 4*

Neobyčejně těžký a naléhavý film... Sice jsem se při sledování nemohl zbavit pocitu, že by se z dané tématiky dalo vytěžit více, ale absolutorium si zaslouží celkový casting a hlavně práce s autentickými mentálně retardovanými naturščiky...stejně jako obdivuhodná práce s dětskými herci...víc autentické herecké obsazení už nešlo... (Radek99) 5*

Zasazení děje do nacistické léčebny s hrozivými metodami zní velice lákavě, ale nenechte se zmást - Mlha v srpnu má svou komorností a orientací na kladné i záporné postavy mnohem blíže k Přeletu nad kukaččím hnízdem. Jen tady vystupují dětští protagonisté, kteří se chovají jako uvědomělí dospělí, a nacisté nenahánějí hrůzu ani morální odpor, naopak je nám jich chvílemi téměř líto (Sebastian Koch je totiž za každých okolností alespoň trochu sympatický a Henriette Confurius je neskutečně krásná, vskutku andělská mrcha). Emocionálního ani fyzického naturalismu se bohužel nedočkáme, tohle je pouze pěkně natočená slátanina filmů z psychiatrického oddělení, která nedokáže zužitkovat svůj palčivý historický podtext tak, aby se na ní ve fanouškovských éterech někdy nahlas vzpomínalo... 55% (lamps) 3*

VELKÁ RECENZE
Ufff! Tak to byl něco opravdu strašného ! Jako člověk zajímající se hodně o válku jsem už o ,,rasové očistě'' formou euthanasie zdravotně postižených či mentálně zaostalých v rámci akce T4 lecos četl. Jedna věc je číst si názvy měst se sanatorii což nebylo nic jiného než skutečné hororové zámky hrůzy (Hadamar atd..), kde byli likvidováni ti nejmenší a nejbezbrannější než tato místa zastoupily koncentráky v Polsku. Vraždění dětí a nemocných či tělesně a mentálně postižených z ekonomických a rasových důvodů je obzvláště odporné a opovrženíhodné. Druhá věc je však sledovat konkrétní příběhy konkrétních lidí a dětí! Tady navíc nepomáhá, ale ono je to jen jako - je to film, protože člověk dobře ví, že skutečnost byla ještě děsivější.
Již je to delší čas, kdy jsem četl jednu archeologickou knihu věnující se rituálním pohřbům a tam jsem narazil na zajímovou věc - zajímavý pohřeb .-) !. Bylo to myslím kdesi ve Francii, kde archeologové našli ostatky jedince tuším z doby kamenné, který byl rituálně pohřben. Na tom by nebylo nic zajímavého, koneckonců, tyto nálezy jsou čas od času běžné, ale zajímavá byla ta kostra. Pohřbený jedinec utrpěl nějaké velmi těžké zranění. To samo však nebylo příčinou jeho smrti, která nastala až o mnoho let později. Dotyčný měl zranění zhojená a i když musel být skoro nepohyblivý, přežil. Nejbližší, tlupa, říkejme jim jakkoliv se o něj starali. Krmili jej, léčili a zřejmě i nosili. A právě tam někde začíná to naše lidství, které nás odděluje od zvířat a neúprosných zákonů přírody. Soucit, potřeba pomáhat slabším, nemocným, bezbranným... O to více je šokující, že velmi vyspělý národ už na začátku třicátých let sešel z céto cesty a začal se chovat opravdu zrůdným způsobem. Už dlouho se mi nestalo abych po celou dobu sledování nějakého filmu měl ,,knedlík v krku'' a na prsou těžký kámen. Myslím, že ve větě mladé sestry vedoucímu lékaři: ,, Potřebuji malinovku, protože děti odmítají přijímat barbituráty'' je obsaženo vše. Ta bezcitnost, efektivnost, anonymnost, touha vyhovět rasově zvrhlým experimentům...
Od mlaďounké zdravotní sestry na dětském oddělení bych čekal opravdu něco jiného než takovouto ,,spolehlivost''. Když se netrávilo, vraždilo se hladem. Na některých chovancích se prováděly lékařské pokusy mající za úkol zjistit příčiny demence, epilepsie, zkoušely se očkovat viry a bakterie.. atd... Stovky mozků z pitvaných těl bylo odváženo předním patologům Německa, kteří se neptali odkud biologický materiál pochází... Opravdu strašné. Musím před dnešními Němci hluboce smeknout, když se pouští do takovéto látky, jistě jim historicky značně nepříjemné a přitom zde podané s naprostou hrůzností bez jakýchkoliv příkras. Jsou tendence jak plyne čas, že různé národy rádi ,,zapomínají'' na své hříšky a pokud něco točí z těch časů pak jsou to hrdinské filmy s často zkreslenou nebo dokonce záměrně zdeformovanou historickou skutečností.
Zde nikoliv a za to dávám o tu hvězdu navíc. Opravdu mne to zasáhlo, tenhle film hned tak nerozdýcháte. Herecké výkony byly vynikající, zejména u dětí. Je nutno točit tyto filmy, je nutno je pouštět ve školách. Nejsou totiž je pro ty, kdo se o látku zajímají. Jsou památníky milionů zavražděných a jsou také vztyčeným prstem, kdyby zase někdy někdo přišel a chtěl tvořit rasově čistou zrůdu, bez špetky lidství.

DABING
V českém znění: Martin Zahálka - Sebastian Koch (Dr. Werner Veithausen), Jakub Nemčok - Ivo Pietzcker (Ernst Lossa), Petr Neskusil - Thomas Schubert (Paul Hechtle), Klára Nováková - Jule Hermann (Nandl), Klára Sochorová - Fritzi Haberlandt (sestra Sophia), Sabina Rojková - Henriette Confurius (Edith Kieferová), Milan Slepička - Branko Samarovski (Max Witt), Tomáš Juřička - Karl Markovics (Christian Lossa), Jan Köhler, Roman Hajlich, Matěj Havelka, Rudolf Kubík, Ondřej Balcar, Eliška Jirotková, Bohuslav Kalva, Marek Libert, Zuzana Ščerbová, Anna Brousková, Svatopluk Schuller, Ladislav Županič, Petr Gelnar, Ivo Novák a další
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel - Datel Union
Produkce: Zuzana Špeciánová
Zvuk: Miloš Sommer
Režie: Martin Těšitel

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.11.2016 Bohemia MP
Premiéra Německo: 29.9.2016 StudioCanal Deutschland
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.3.2017 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - $ 8 000 000
 
Tvůrci a herci
Kai Wessel (Režie), Ulrich Limmer (Produkce), Martin Todsharow (Hudba), Hagen Bogdanski (Kamera), Tina Freitag (Střih), Jacqueline Rietz (Casting), Christoph Kanter (Scénografie), Esther Amuser (Kostýmy), Christof Ebhardt (Zvuk), Michaela Payer (Masky), Holger Karsten Schmidt (Scénář), Robert Domes (kniha) (Předloha), Sebastian Koch (Herec), Ivo Pietzcker (Herec), Fritzi Haberlandt (Herec), Henriette Confurius (Herec), David Bennent (Herec), Karl Markovics (Herec), Thomas Schubert (Herec), Branko Samarovski (Herec), Jule Hermann (Herec), Patrick Heyn (Herec)
 
2016/126/Německo, Švýcarsko/Drama, Historický
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení filmu probíhalo v lokalicích Warstein a Mnichov (Německo) a Vídeň (Rakousko).
- Film je inspirován skutečnými událostmi.
- Celosvětová premiéra proběhla 14. dubna 2016 na filmovém festivalu Giffoni v Itálii.
 
Odkazy