Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny / Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny (2016/139/USA, Austrálie/Životopisný, Válečný, Historický, Drama) 83% -Blu-ray-

09.07.2018 13:43
JEDNOU VĚTOU
„Když přišel rozkaz k ústupu, jeden muž neuposlechl.“

OBSAH
Krátce poté, co Japonci 7. prosince 1941 zaútočili na Pearl Harbor, přihlásil se tehdy třiadvacetiletý Američan Desmond Doss, tak jako mnoho jiných mladíků, do služby vlasti. Z hloubi svého přesvědčení však odmítal nosit jakoukoliv zbraň a zabíjet. Stal se zdravotníkem 307. pěšího pluku 77. pěší divize. Skutečnost, že Doss odmítal zbraň, se nesetkávala s pochopením u jeho spolubojovníků. Jen blázen by chtěl, aby mu v boji kryl záda chlapík, vyzbrojený pouze odhodláním a lékárničkou. Často musel čelit nevraživosti a útokům ostatních vojáků. Přesto, jako jediný americký voják ve 2. světové válce, bojoval v první linii neozbrojený. V březnu 1945 vypukla krvavá bitva o Okinawu. Dossova rota měla za úkol dobýt 120 metrů vysoký útes. Když vojáci vyšplhali s pomocí lan na vrchol, dostali se do těžké dělostřelecké, minometné a kulometné palby. Vojín Doss se odmítl ukrýt a zůstal uprostřed krvavého pekla. Snášel jednoho zraněného po druhém z útesu do bezpečí. Během vyčerpávajících 12 hodin, za stálého ostřelování, zachránil životy 75 mužů...(Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tento film bych rozdělil na dvě části tak, jak tomu je například v Olověné vestě. Jenže na rozdíl od Olověné vesty je první půlka tréninku poměrně nudná a druhá to naštěstí zachraňuje naprosto precizní válkou, kterou jsem ve filmech neviděl hodně dlouho. Válka je tu totiž ztvárněna hodně brutálně, s čímž jsem u Mela Gibsona i počítal. Chvílemi jsem dokonce vzpomínal na brutálnost a efektivnost vojína Ryana. Jen s tím rozdílem, že Hacksaw Ridge je o skoro dvacet let starší. Pořád se ale jedná o jeden z nejlepších válečných filmů za posledních několik let a jsem rád, že se ho chopil zrovna Mel Gibson, který všem po svých eskapádách ukázal, že má na to, aby se opět proslavil, což se mu vlastně povedlo už jenom tím, že ho nominovali na Oskara. Jinak si zkuste něco zjistit o hlavní postavě, kterou tu hraje Andrew Garfield. Popravdě jsem nevěděl, co si o ní myslet. Podle mě totiž Desmond Doss byl solidní psycholabil, což se potvrzovalo i v první hodině. Koneckonců to film ukázal jak na samotném fotrovi despotovi, tak i na skutečnosti, že celá rodina byla součástí nějaké adventní církve Ježíšova posledních dnů a rodina na tom pacifismu doslova stavěla. Každopádně oceňuji snahu pomáhat. Bylo vidět, že i přes tu duševní díru to Desmond myslel opravdu dobře a je fajn, že o něm Mel Gibson natočil takový film. Příběh je to opravdu epický. (Malarkey) 4*

Začátek mě přišel zbytečně zdlouhavej, jak láska, tak rodina, tak vojenský výcvik bych zkrátil na nezbytné minimum, protože nic zásadního na tak dlouhý čas se tam neudávalo. Navíc je škoda, když na výcviku Doss poprvé svému důstojníkovi (Vince Vaughn) oznamuje, že zbraň do ruky nevezme, místo záběru a přímé reakce důstojníka přijde střih a jsme v kanceláři, to si myslím že mohla být zrovna zajímavá scénka. Ale nic, to sou takový miniprkotiny, který tady beztak běžně nepitvám. Jak se ocitneme ve válečném pekle, film se mění v hodně vydařenou jízdu a Mel předvádí dokonalé režisérské umění. Jasně bible ani syrově surové záběry jsou Melovým filmovým monogramem a i tady si jich užjeme do sytosti, ale není to hnaný do extrému a má to s ohledem na kontrast víry hlavního hrdiny své opodstatnění. Co mně přišlo dokonalý všechny ty akční miniscény ve válečné vřavě, zalehnutí granátu, odpal dvou znepatřelných vojáků, to je vynikajcí, ovšem tak jako detailní zábery jsou skvělý i celkové záběry, náběhy Japonců, dělostřelecká palba, fakt luxus, za tuhle podstatnou část filmu bych neměl problém ani s Melovou nominačkou na zlatýho-plešatýho.Poslední zaachraná fáze je asi nejsilnější z hlediska emocí a opravdu pokud je ten příběh blízký pravdě, tak před Dossem velký respekt, kéž bychom měli podobnou úctu k životu jakou měl tenhle symatický vegetarián. Pokud jde o herecký výkony, největší šok mě uchystal Vince, já se přiznám, že jako herce jsem ho nikdy moc nebral, ale tady zahrál důstojníka velmi uvěřitelně. Mela už jsem dvakrát chválil, ale opravdu člověk díky jeho režijnímu umění v týhle válečný bitce skutečně byl a to je velká filmařská frajeřina. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Chápu, že když se člověk ožere a začne vyřvávat do světa rasistické voloviny, nechce s ním mít nikdo v Hollywoodu nic společného. Na druhou stranu jako fanouška mě mrzí, že Mel Gibson alias Mad Max, Martin Riggs a William Wallace si musí dávat hereckou pauzu a ve velkých projektech ho nikdo nechce. Jak dlouho tahle situace potrvá, nejspíš netuší ani on. Naštěstí ale režisér Statečného srdce opět dokazuje, že když bude chtít stát na plný úvazek za kamerou, tak může. A bude patřit k nejlepším.
Jeho Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny už stačilo sklidit spoustu chvály a potlesku na několika světových festivalech, tam se ovšem tleská skoro všemu… každopádně přívlastek, který Gibsonovu režijní novinku provázel na každém kroku, byl „brutální“. A já bych k tomu rád ještě přidal slovo „tradiční“, ale vezmeme to postupně a začneme tou brutalitou. Od Zachraňte vojína Ryana a jeho legendární úvodní scény vylodění v Normandii jsme tu vážně nikdy neměli takové válečné inferno. Funguje však hlavně proto, že si na něj počkáme přibližně hodinu. Režisér sice hned na začátku naznačí, že válka v jeho podání nebude žádná sranda. pak je ovšem dost dlouhou dobu klid. Drsné to začne být až v okamžiku, kdy hrdinové poprvé vstoupí na bojiště. Okamžik, kdy nezkušení bažanti uvidí hrůzy boje na Okinawě na vlastní oči, se vážně podobá sestupu do pekla. Do té doby byl film víceméně pohodové a hezky vypadající drama, ale po přesunu na bojiště se stává skoro až nepříjemnou podívanou.
Bitva o Okinawu je v Gibsonově podání chaos. Řev, křik, výbuchy, krev, vnitřnosti rozházené po bojišti a absolutně nelítostný boj o přežití. Nic hezkého. Teď nemyslím jen onu realistickou brutalitu a urvané nohy nebo vojáky držící si střeva, ale samotný boj. Hrdinové netuší, kdy přilétne kulka a z jaké strany, jednoduše se snaží přežít a pokud to bude jen trochu možné, postoupit o metr blíž k davům Japoncům ochotných umřít. Není to hezká podívaná. Je strhující, atmosférická, výborně natočená a Gibson občas přijde s nějakým hodně povedeným záběrem. Přitom je však evidentní, že nechce natočit „hezký a efektní“ válečný film a spíš se pokouší zachytit děsivost a nesmyslnost podobných bitev, kde se z člověka s puškou stává jeden ze stovek a kde smrt číhá úplně všude. Nic pro slabé povahy a dost možná se stane, že i když vydýcháte ono násilí, bezútěšná atmosféra krutosti vás semele ještě víc.
Hacksaw Ridge má být spíš protiválečný než válečný film a tady se dostáváme k tomu slovu „tradiční“. Gibson totiž natočil příběh, který vypadá jako něco z poloviny minulého století. V Zachraňte vojína Ryana jsou hrdinové, co o sobě pochybují, nevěří si, chovají se neuvážlivě a řeší, jestli jejich mise a riskování několika životů pro záchranu jednoho má vůbec smysl. Tady ne, tady existuje jen černá a bílá. Desmond Doss zkrátka chce do války, aby zachraňoval životy (klidně i nepřátelské, když na to přijde), odmítá vzít do ruky zbraň a zakusí za to pohrdání spolubojovníků i nadřízených. Ale zároveň je to právě on, kdo si tváří v tvář válečným hrůzám dovede zachovat lidskost a neopustit vlastní ideály. Jo, je to Mirek Dušín, chová se jako vesnický prosťáček a možná mu to nijak zvlášť nepálí, avšak má svůj morální kodex a toho se drží. On je ten správný, ti ostatní ovšem nejsou špatní, jen váhající a nejistí. A potřebují jeho, aby jim pomohl tváří v tvář utrpení přežít a zachovat si lidskost.
Celý příběh je svým způsobem strašlivě jednoduchý a bojím se, že spousta diváků bude mít problém s tím, že Doss je v podstatě dokonalý klaďák, vedle něhož vypadá i Steve Rogers jako šéf gestapa. Hacksaw Ridge ale chce válku ukázat v těch nejodpornějších odstínech, kde normální člověk přijde o rozum i o lidskost a Doss tak musí být trošku jinde než ostatní vojáci. Naivní, možná hloupý, možná trošku natvrdlý paličák, ovšem rozhodně ochotný udělat dobrou věc i v situaci, kdy prakticky není možné žádné dobro najít.
Hacksaw Ridge je na jednu stranu extrémně drsná a realistická podívaná, ale zároveň i drama ze staré školy, jehož tvůrci chtějí jen ukázat, jak strašlivá byla druhá světová válka a zároveň i to, že v ní bojovali lidé ochotni navzdory všemu zlu, krutosti a násilí zachovat si lidskou tvář a dělat to, co považovali za správné. Můžete to brát jako naivní historku a vysmát se tomu, avšak těch pětasedmdesát lidí, které Doss odnesl do bezpečí, by vám asi vysvětlilo, že hrdinové možná naivní a trošku hloupí jsou, ale rozhodně je dobré, když někoho takového máte vedle sebe.
Kdyby na začátku dostala cihlou přes tlamu dětská verze Andrewa Garfielda, nikoliv její filmový bratr, celý film by dával mnohem více smyslu. Moc jsem nevěděl, jak vážně mám mladíka s výrazem božího prosťáčka, kterému příliš nedochází, jak fungují mezilidské vztahy, natož mezinárodní politika, brát. Film jej každopádně bere vážně dost na to, aby postupně ztratil veškerou kredibilitu. Zato debility nabízí koňskou dávku. Předpokládám, že závěrečná scéna nanebevzetí se do filmu zatoulala z nikdy neodvysílaného skeče Monty Pythonů. Jako z absurdního divadla je koncept, na němž celý film stojí. Učinit hrdinou největšího filmového ohňostroje vyhřezlých střev a rozstřelených hlav od Vojína Ryana silně věřícího pacifistu, který odmítá jakékoli násilí, mi přijde jako dost krutá ironie. Nezdá se ale, že by si ji Mel uvědomoval. Jatečních scén (brzy spíše otupujících než šokujících) nepoužívá k tomu, aby Desmonda dovedl ke zjištění, že válka je mnohem drsnější, než jak si ji představoval (potom by lépe fungoval i kontrast první a druhé poloviny filmu), ale aby ukázal, jak těžké to chlapec bude mít, chce-li bez pušky v ruce přežít déle než půl vteřiny. Zrození hrdiny, který odmítá násilí, je tak paradoxně podmíněno právě všudypřítomným násilím. Kdyby jeho kamarády netrhaly na kusy kulky a granáty zdivočelých Japonců (což je národnostní stereotyp, který vyšel z módy společně s Johnem Waynem), hrdinou by se stát nemohl. Nepochybuji, že v tom, co sám vnímám jako neřešitelný rozpor, někdo jiný najde průzračnou logiku, ale i kdyby mi film ze své podstaty nepřišel postavený na hlavu, horko těžko bych hledal důvody, proč jej někomu doporučit jako příklad toho nejlepšího, co letos v Hollywoodu vzniklo. Působivé a (přesto) vcelku přehledné zachycení válečné vřavy jsme dříve viděli mnohokrát a přehledná struktura vyprávění a učebnicová segmentace, díky které se nikdy nezačnete nudit, jsou kvality, jimiž se americké filmy chlubí již mnoho desetiletí. Hacksaw Ridge je zkrátka myšlenkově i formálně poněkud opožděným filmem. 60% (Matty) 3*

O FILMU
Na jaře roku 1945, když válka v Pacifiku vstupovala do závěrečné fáze a americké síly se na Okinawě dostaly do nejzuřivějších bojů, jeden voják se od ostatních lišil. Desmond T. Doss, odpůrce vojenské služby, který navzdory slibu nikdy nezabít, sloužil odvážně jako neozbrojený zdravotník u pěchoty. Bez pomoci zachránil desítky životů pod smrtící palbou nepřítele bez vypálení jediné kulky.
Doss žil ve Virginii a byl členem Církve adventistů sedmého dne, když se rozhodl narukovat do armády USA. Neměl zájem bojovat, ale chtěl sloužit jako zdravotník. Doss byl hubený, vegetarián, odmítal v sobotu trénovat, ale hlavně odmítal nosit zbraň. Díky tomu byl zpočátku zesměšňován a šikanován ostatními vojáky, kteří byli přesvědčeni, že neozbrojený muž, který s nimi bude v zákopech, představuje nebezpečí a snažili se ho z armády vyhnat. Ale Doss vytrval.
Cestou do Okinawy dostala jeho jednotka téměř nemožný úkol. Obsadit 120 metrů vysoký útes Maeda Escarpment, známý jako Hacksaw Ridge. Na vrcholu tohoto útesu leželo silně opevněné kulometné hnízdo, minové nástrahy a japonští vojáci v jeskyních.
Na tomto místě Doss dokázal, kolik v sobě má odvahy. Tváří v tvář těžké palbě se odmítl ukrýt. Když jeho jednotka dostala rozkaz k ústupu, on sám zůstal ve smrtící zóně pouze se svou vírou a přesvědčením. Postupně odtáhl do bezpečí 75 těžce zraněných mužů, kteří by zemřeli, kdyby jim Doss nepomohl.
V říjnu 1945 byl Doss vyznamenán prezidentem Harry Trumanem Medailí cti. Rozhodl se dál vést tichý a skromný život.
Producent filmu Bill Mechanic říká: „Desmond nikdy nechtěl prodat práva ke zfilmování svého příběhu, nechtěl sám sebe popularizovat, bylo to pro něj v rozporu s tím, kdo byl. Až později, na sklonku jeho života, ho ostatní přesvědčili, že nastal čas, aby byl jeho příběh vyprávěn, aby jeho příběh žil dál.“ Doss zemřel ve věku 87 let, v březnu 2006. O několik let předtím, dostal režisér Terry Benedict jeho požehnání, aby o něm začal produkovat dokument s názvem „Odpůrce“ a zajistil práva vyprávět jeho příběh. Benedict získal zájem producenta Davida Permuta, ten přizval producenta Billa Mechanica, kterého příběh nadchnul.
Mechanic říká: „Vždycky jsem viděl tento příběh jako příběh muže, který má velmi silné přesvědčení, které je pak zkoušeno v absolutním pekle. A z toho pekla ten muž vychází ještě silnější.“
Režisér Mel Gibson o filmu
Když jsem poprvé slyšel příběh Desmonda Dosse, byl jsem ohromený rozsahem jeho obětavosti. Byl zde muž, který neúnavně a naprosto nezištně opakovaně riskoval svůj život, aby zachránil životy svých bratrů ve zbrani. Desmond byl úplně obyčejný člověk, který dělal neobyčejné věci.
Když vypukla 2. světová válka, mladí muži se dobrovolně hlásili. Desmond stál před dilematem: chtěl stejně dychtivě jako ostatní muži sloužit vlasti, ale páchání násilí odporovalo jeho náboženskému a mravnímu přesvědčení. Odmítl se dotknout zbraně. Desmond podstoupil pronásledování, ale nepolevil ve svém přesvědčení. Pak vstoupil do válečného pekla vyzbrojen jen svou vírou a vyšel z něj jako jeden z největších válečných hrdinů.
Desmond Doss byl pozoruhodný. Existuje jen velmi málo lidí, pokud vůbec nějací, kteří by byli schopni něčeho podobného. Desmond tvrdil, že pokora je důkazem odvahy muže. Když byl Desmond požádán o souhlas ke zpracování jeho příběhu do filmové podoby, opakovaně odmítal a trval na tom, že skuteční hrdinové jsou ti, kteří padli. V současné době vládnou filmovému plátnu smyšlení superhrdinové. Řekl jsem si, že je čas oslavit i jednoho skutečného. Bylo pro mě privilegium a čest vyprávět tento příběh.
Při hledání scenáristů, kteří by dokázali citlivě skloubit historický, životopisný a duchovní aspekt Dossova příběhu, producent Bill Mechanic najal Roberta Schenkkana. Schenkkan získal Pulitzerovu cenu za drama Kentucky Cycle. Hra o západní historii a mytologii vyprávěná prostřednictvím třech příběhů Kentuckých rodin. Schenkkanova vášeň pro humanizaci velkých historických událostí byla ideální pro vyprávění Dossova příběhu.
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny rozhodně nebyl příběh, který by byl konvenční. Kombinuje zdánlivě nesourodé prvky romantiky, rodinných rozepří, zkoušení víry a brutální realitu války.
Mechanic vysvětluje: „Já i Schenkkan jsme cítili, že musíme pochopit, odkud Desmond pochází, abychom pochopili rozhodnutí, která dělá. Původně jsme chtěli, aby náš film začal až v Okinawě. Ale bylo prostě příliš důležité vysvětlit vliv rodičů na mladého Desmonda, jeho setkání s manželkou Dorothy a formování jeho víry.“
Schenkkan si pohrál s počátky příběhu, vykreslil do detailu i vedlejší postavy, které měly na Dosse vliv. Ale když přišlo na neuvěřitelné výkony Dosse na Hacksaw Ridge, Schenkkan se snažil o co nejfaktičtější dodržení událostí. To znamenalo, že film potřeboval režiséra, který dokáže divákům odkrýt intimní vnitřní život Dossovy rodiny, ale také znovu vytvořit epickou bitvu v Okinawě s důrazem na realistické ztvárnění.
Proto producent Mechanic začal sledovat práci Mela Gibsona. Jeho režisérská tvorba bez výjimky zahrnovala velké a silné příběhy, jako Statečné srdce, za které Gibson získal Oscara, či Patriot a Umučení Krista až po epické drama o zániku mayské civilizace Apocalypto. Gibson jako režisér si pro své filmy vybírá velká témata a diváky svým atmosférickým stylem vtahuje do světa svých filmů. Mechanic s Gibsonem pracoval právě na Statečném srdci. „Poprvé jsem Melovi poslal skript k Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny v roce 2002, potom v roce 2010 a znovu v roce 2014,“ vzpomíná Mechanic. „Jeho lidé ho četli již dříve, ale Mel ho osobně četl až v roce 2014. Přečetl ho přes noc a ráno byl okamžitě rozhodnutý a chtěl točit“.
Pro Mechanica byl Gibson vždy jedinou volbou na post režiséra. „Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny má tolik společného se Statečným srdcem,“ komentuje producent. „Spojuje stejná témata víry, násilí a války, i když je to velmi odlišný příběh o muži ze zcela odlišné doby. Mel je pro mě dokonalý režisér. Je skvělý při práci s postavami, herci, s kamerou a následně ve střižně a dokáže divákům zprostředkovat nové zkušenosti“.
Gibson viděl v příběhu Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny možnost přivést na světlo zapomenutého hrdinu. Desmond Doss ho přitahoval jako člověk, který byl odhodlaný najít způsob, jak žít podle hodnot, které pro něj znamenaly vše, i když se zdálo, že celý svět je proti.
Režisér Gibson říká: „Desmondu Dossovi se hnusilo násilí. Bylo proti jeho zásadám, proti jeho náboženskému přesvědčení, ale zároveň chtěl sloužit své zemi ve válce jako zdravotník. Jak dokáže někdo jít na nejhorší místo na zemi beze zbraně? Chtěl jsem pravdivý příběh vyprávět svým vizuálním jazykem a přinést ho lidem“.
Pro Gibsona bylo důležité najít pro film rovnováhu ve vyobrazení Desmonda před nástupem do armády a vyobrazení Desmonda jako muže, kterým se stal na bojišti, kde se spolehnul na svou víru uprostřed naprostého šílenství. „První část filmu je o Desmondově obtížném vztahu s otcem, o hledání pravé lásky, o rodině,“ říká režisér.
Mechanic dodává, že když přišlo na sekvence z bitvy, Gibson dokázal přesně vypíchnout nejpodstatnější detaily. „Mel má neuvěřitelný cit pro válečnou akci, mám pocit, že byl skutečným tvůrcem všech bojových scén, bez ohledu na to, kdo ty scény psal,“ říká producent.
Gibson dodává: „Důležitou součástí bylo dát divákům pocit, že tohle je to nejhorší místo, které kdo kdy viděl. Což pro ty muže bylo. A najednou je tu Desmond, chlap, kterého jste poznali a zamilovali si ho. Je vhozen na tohle strašné místo, kde zjistí, zda dokáže dostát hodnotám, které si sám stanovil“.
Bitva na Hacksaw Ridge
Osudový okamžik Desmonda Dosse přišel na jaře roku 1945 při pokusu o dobytí srázu známého jako Hacksaw Ridge. Jeho hřeben houževnatě bránili japonští vojáci, kteří zasypávali Američany těžkou palbou z dobře ukrytých kulometných hnízd, která se nacházela v jeskyních rozesetých po celém svažitém terénu. Masové ztráty na straně Američanů byly nevyhnutelné. Kdyby nebylo Dosse, který zraněné kamarády odnášel, ztráty by byly mnohem horší.
Mel Gibson chtěl do bojových scén přinést bezprostřednost, která je v jeho práci jeho charakteristickým znakem. Přístup Gibsona k natáčení bitvy byl jednoznačný: využít v co největší míře klasické natáčení kamerou, s co nejmenším využitím CGI efektů. Mel Gibson spolupracoval s pomocným režisérem Mic Rodgersem, specialistou na zvláštní efekty Danem Oliverem a jeho pomocníkem Lloydem Finnemorem.
Producent Mechanic říká: „Od Statečného srdce až po Apocalypto - Melův styl je vše dělat prakticky a realisticky, což vás propojí s postavami na plátně a vy máte pocit, jako byste byli součástí toho světa a příběhu, který se před vámi odehrává.“
K vytvoření intenzivního válečného pekla v Okinawě vyrobil tým pro zvláštní efekty nový přístroj, který nazvali „bedna na bomby“. Lloyd Finnemore popisuje nové zařízení: „kartonová krabice umístěná v zemi obsahuje bezpečné úlomky, které jsou odpáleny do okolí vysokou rychlostí. V zařízení je také umístěn prvek, který vytváří při odpálení velmi oslňující záblesk. S tímto jsme byli schopni vytvořit prakticky většinu výbuchů, které za normálních okolností vyžadují obrovské množství práce na počítači.
Gibson k tomu dodává: Toto zařízení vytváří natolik bezpečné výbuchy, ž nám umožnilo dostat herce do bezprostřední blízkosti. Tím myslím, že mohou stát přímo vedle „bomby“ a nic se jim nestane. Když jsem pouštěl lidem první kusy filmu, říkali: „Páni, skvělý CGI efekty, vypadá to fakt skutečně“. Na to jsem mohl jen říct: „No, ono je to skutečné. Náš tým pro zvláštní efekty byl prostě tak dobrý.“
Tento aspekt byl stěžejní, aby Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny vtáhlo diváky přímo do válečné vřavy, říká producent Mechanic: „Tyto reálné exploze budete cítit, jako byste byli uprostřed zuřící bitvy. Díky našemu zařízení mohl Mel umístit kameru vždy přesně do středu všeho dění, všech výbuchů, což tento pocit umocňuje.“
Režijní práce byla fyzicky náročná, říká supervizor přes zvláštní efekty Chris Godfrey: „Jsou režiséři, kteří zůstávají během natáčení ve svých stanech. Ale Mel se v podstatě neustále vrhal do bitvy. Pokud něco nebylo tak, jak chtěl, vrhnul se klidně na zem, absolvoval s ostatními desítky pokusů, než byl spokojen.“
Pomocný režisér Mic Rodgers se s Gibsonem poprvé setkal při natáčení Smrtonosné zbraně. Od té doby s ním pracoval na všech pokračováních a i Melových dalších filmech - Statečné srdce, Pták na drátě, Maverick nebo Výkupné.
K použitým zvláštním efektům Rodgers říká: „Existuje spousta explozí, požárních roubíků, ale my jsme vyvinuli způsob jak skutečně zasáhnout vojáka plamenometem v reálném čase a nezranit ho. Hlavní myšlenkou bylo, aby vše bylo velmi realistické.“
Po natočení výbuchů, atmosférických efektů, létajících kulek a motáků bylo přidáno jen velmi malé množství CGI efektů. Požadavek Gibsona na CGI tým byl jednoduchý: „Dělejte, co můžete, aniž by si toho ve výsledku někdo všiml.“
Pro herce byla naprostá bezprostřednost při výrobě filmů v podstatě usnadněním jejich práce. „Svým způsobem bylo natáčet válečnou scénu s Melem úplně triviální. Vzhledem k tomu, že exploze byly naprosto reálné, tak stačilo prostě přirozeně reagovat“, vysvětluje Vince Vaughn.
Děj Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny se odehrává ve třech ostře kontrastních prostředích: maloměstský Lynchburg ve Virginii, kde Desmond vyrůstal, kasárny, kde Desmond dokazuje nepolevující odhodlání sloužit jako zdravotník a šílenství na útesu Hacksaw Ridge.
Natáčení filmu probíhalo celé v Austrálii, která byla schopná simulovat Virginii roku 1930 a stejně tak drsný terén Hacksaw Ridge.
Hodně náročný úkol čekal na supervizora zvláštních efektů Chrise Godfreyho a jeho tým, kteří museli vytvořit zbořené okolí Okinawy. Godfrey vysvětluje: „Okinawa bylo poslední místo, které spojenci chtěli dobýt, takže Američané ho bombardovali týdny. Německo už bylo fakticky mimo, takže všechny prostředky se soustředily na Okinawu. Útes byl zpustošený ve všech směrech, takže jsme museli vytvořit různé stupně devastace - od zničeného statku obklopeného zelení až po rozbité tanky.“
Štáb úzce spolupracoval s odborníky na 2. světovou válku, se kterými konzultoval typy zbraní, které byly používané, způsob útoků lodí, velikost a reálnost výbuchů. Godfrey říká: „Existuje naštěstí spousta odborníků, kteří znají drobné detaily druhé světové války, a my jsme se na ně v tomto ohledu naprosto spoléhali.“
Detailní příprava scén a dekorací herce přenesla do války: „Bylo to šílené,“ vzpomíná herec Luke Bracey. „Když nás přivezli na první scénu, kdy se točila bitva, byla to prostě konfrontace s realitou té doby. Krásný travnatý kopec, trocha červené hlíny a pak najednou absolutní pustina plná kráterů a děr, spálených stromů - obraz krajiny, která je rozervaná absolutní zkázou. Pomohlo nám to pochopit, jak se ti vojáci museli cítit.“
To byla realita, které Desmond Doss čelil. Realita trýznivé války pro člověka, který svou neprůstřelnou vírou věří v mír. Mel Gibson na závěr dodává: „Jak vzdát hold člověku, jako Desmond Doss? Myslím, že nejlepší, co můžete udělat, je pokusit se vytvořit příběh, který ctí pravdu. Desmond šel daleko za hranice toho, co by většina z nás udělala. Byl výjimečný, ale je připomínkou, že každý z nás se může pokusit čelit zlu a zůstat lidský.“

SKUTEČNOST
Desmond Thomas Doss (7. února 1919 – 23. března 2006) byl během druhé světové války desátník Armády Spojených států a vojenský zdravotník. Kvůli své víře se odmítal dotknout zbraně. Přesto však jako medik zachránil více než 75 lidských životů a stal se válečným hrdinou. Za své hrdinství v bitvě o Okinawu obdržel jako první a jediný odpírač plné vojenské služby za druhé světové války nejvyšší americké vojenské vyznamenání, Medaili cti.
Desmond Doss se narodil ve městě Lynchburg ve Virginii, jako syn tesaře a veterána první světové války Williama Thomase Dosse a dělnice v továrně na obuv, Berty E. (Oliver) Doss. Pracoval ve vojenských loděnicích v Newport News ve Virginii.
Do armády dobrovolně narukoval v dubnu 1942. Jako člen křesťanské církve Adventisté sedmého dne Doss odmítl zabíjet nepřátelské vojáky nebo nosit zbraň do boje kvůli svému osobnímu přesvědčení. Jeho přáním bylo stát se zdravotníkem a to se mu splnilo. Byl přidělen jako medik k rotě B 1. praporu 307. pěšího pluku americké 77. pěší divize, která byla za 2. světové války nasazena proti Japonskému císařství. Zúčastnil se bitvy o Guam a bojů o Filipíny v roce 1944, kde získal dvě Bronzové hvězdy za chrabrost. Později, během nasazení v bitvě o Okinawu v roce 1945, zachránil Desmond Doss více než 75 zraněných vojáků z frontové linie, aniž by slevil ze svého náboženského přesvědčení nepoužít zbraň. Za prokázané hrdinství mu byla 12. října 1945 ve Washingtonu udělena Medaile cti z rukou amerického prezidenta Harryho S. Trumana. Sám Doss byl však na Okinawě čtyřikrát zraněn, za což opakovaně obdržel Purpurové srdce, a krátce před jeho odchodem do civilu v roce 1946 mu byla diagnostikována tuberkulóza, která jej nakonec stála jednu plíci. Po propuštění z armády strávil následujících pět let v lékařské péči kvůli následkům svých zranění a onemocnění z války.
Doss si vzal za ženu Dorothy Schutte, měli spolu jednoho syna, Desmonda Thomase ml. (zvaného Tommy). Dorothy zemřela v roce 1991 při autonehodě. Po dvou letech od její smrti si Desmond vzal jako druhou ženu Frances Duman.
Desmond měl z války těžké zdravotní postižení a pracoval na své malé farmě v Georgii. Trávil mnoho času přednášením o zkušenostech z války a sloužil také ve své církvi ve skautském programu pro děti a mládež.[1]
Doss zemřel v roce 2006 v kruhu svých nejbližších ve městě Piedmontu v Alabamě poté, co byl hospitalizován pro dýchací problémy. Ve stejný den zemřel i jiný nositel Medaile cti, David B. Bleak.
Desmond Doss byl pohřben se všemi vojenskými poctami na Národním hřbitově v Tennessee. Při slavnostním pohřbu vezl jeho rakev přikrytou americkou vlajkou koňský povoz. Americká armáda vyslala na pohřeb mimo jiné formaci vojenských vrtulníků k provedení čestného přeletu nad hrobem.

Ocenění:
Academy Awards
2017 - John Gilbert (Střih)
2017 - Mix zvuku
2017 - Bill Mechanic, David Permut (Nejlepší film) (nominace)
2017 - Mel Gibson (Režie) (nominace)
2017 - Andrew Garfield (Hlavní herec) (nominace)
2017 - Střih zvuku (nominace)

AACTA Awards
2016 - Nejlepší film
2016 - Mel Gibson (Režie)
2016 - Andrew Knight a Robert Schenkkan (Nejlepší původní scénář)
2016 - Andrew Garfield (Nejlepší herec)
2016 - Teresa Palmer (Nejlepší herečka) (nominace)
2016 - Hugo Weaving (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
2016 - Rachel Griffiths (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Simon Duggan (Nejlepší kamera)
2016 - John Gilbert (Nejlepší střih)
2016 - Andrew Wright, Robert Mackenzie, Kevin O'Connell, Mario Vaccaro, Tara Webb a Peter Grace (Nejlepší zvuk)
2016 - Barry Robinson (Nejlepší produkční design)
2016 - Lizzy Gardiner (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2016 - Shane Thomas and Larry Van Duynhoven (Nejlepší masky)  (nominace)

Golden Globes
2017 - Nejlepší film - drama (nominace)
2017 - Andrew Garfield (Nejlepší herec - drama) (nominace)
2017 - Mel Gibson (Nejlepší režie)

BAFTA
2017 - John Gilbert (Nejlepší střih)
2017 - Andrew Garfield (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2017 - Andrew Knight, Robert Schenkkan (Adaptovaný scénář) (nominace)
2017 - Zvuk (nominace)
2017 - Masky (nominace)

AACTA International Awards
2017 - Mel Gibson (Nejlepší režie)
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Andrew Garfield (Nejlepší herec) (nominace)
2017 - Teresa Palmer (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2017 - Andrew Knight, Robert Schenkkan (Nejlepší scénář) (nominace)

Critics' Choice Awards
2016 - Nejlepší film (nominace)
2016 - Mel Gibson (Nejlepší režie) (nominace)
2016 - Andrew Garfield (Nejlepší herec) (nominace)
2016 - John Gilbert (Nejlepší scénář) (nominace)
2016 - Nejlepší masky (Shane Thomas, Angela Conte, Bec Taylor a Noriko Waztanabe) (nominace)
2016 - Nejlepší akční film
2016 - Andrew Garfield (Nejlepší herec v akčním filmu)

Dallas-Fort Worth Film Critics Association
2016 - Nejlepší film (nominace)

Hollywood Film Awards
2016 - Mel Gibson (Nejlepší režie)
2016 - John Gilbert (Nejlepší střih)
2016 - Nejlepší masky (Shane Thomas, Angela Conte, Bec Taylor a Noriko Waztanabe)

Washington D.C. Area Film Critics Association
2016 - Andrew Garfield (Nejlepší herec)

Hollywood Music in Media Awards
2016 - Rupert Gregson-Williams (Nejlepší původní instrumentální hudba ve filmu) (nominace)

Screen Actors Guild Award
2017 - Andrew Garfield (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2017 - Nejlepší obsazení

St. Louis Gateway Film Critics Association
2017 - John Gilbert (Nejlepší střih)
2017 - Nejlepší akční film

Camerimage
2016 - Simon Duggan (Zlatý žabák za nejlepší kameru)

Satellite Awards
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Mel Gibson (Nejlepší režie) (nominace)
2017 - Andrew Garfield (Nejlepší herec)
2017 - Andrew Knight, Robert Schenkkan (Adaptovaný scénář) (nominace)
2017 - Simon Duggan (Nejlepší kamera) (nominace)
2017 - Rupert Gregson-Williams (Nejlepší hudba)
2017 - Barry Robinson  (Nejlepší filmová architektura)
2017 - John Gilbert (Nejlepší střih)
2017 - Zvuk

Razzies
2016 - Mel Gibson (Malinová cena vykoupení)

DABING
V českém znění: Jiří Vojta - Andrew Garfield (Desmond Doss), Jan Šťastný - Vince Vaughn (Seržant Howell), Jitka Ježková - Teresa Palmer (Dorothy Schutteová), Jakub Saic - Sam Worthington (Kapitán Glover), Michal Holán - Luke Bracey (Smitty Ryker), Zbyšek Pantůček - Hugo Weaving (Tom Doss), Petra Jindrová - Rachel Griffiths (Bertha Dossová), Oldřich Hajlich - Nathaniel Buzolic (Harold 'Hal' Doss) + Luke Pegler (Hollywood Zane), Petr Burian - Nico Cortez (Wal Kirzinski) + Ryan Corr (Poručík Manville), Radovan Vaculík - Goran D. Kleut (Ghoul), Bohdan Tůma - Milo Gibson (Šťístko Ford + titulky), Vladimír Kudla - Jacob Warner (James Pinnick) + Ori Pfeffer (Irv Schecter), Tomáš Juřička - Robert Morgan (Plukovník Sangston), Petr Neskusil - Ben Mingay (Grease Nolan), Ivo Novák, Klára Sochorová, Jiří Böhm, Ondřej Novák, Roman Hajlich, Adam Němec
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Zdeněk Javůrek
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Magic Box 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.11.2016 Bioscop
Premiéra USA: 4.11.2016 Lionsgate US
Premiéra Austrálie: 3.11.2016 Icon Film Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 29.3.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 7 811 794
Tržby celkem - $ 180 500 000
Návštěvnost v ČR 57 864
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
český 5.1 DTS-HD, anglický 5.1 DTS-HD
české, slovenské
 
Tvůrci a herci
Mel Gibson (Režie), Terry Benedict (Produkce), Paul Currie (Produkce), Bruce Davey (Produkce), William D (Produkce). Johnson (Produkce), Bill Mechanic (Produkce), David Permutc (Produkce), Rupert Gregson-Williams (Hudba), Simon Duggan (Kamera), John Gilbert (Střih), Nikki Barrett (Casting), Barry Robison (Scénografie), Lizzy Gardiner (Kostýmy), Robert Mackenzie (Zvuk), Angela Conte (Masky), Robert Schenkkan (Scénář), Andrew Knight (Scénář), Andrew Garfield (Herec), Vince Vaughn (Herec), Sam Worthington (Herec), Luke Bracey (Herec), Teresa Palmer (Herec), Hugo Weaving (Herec), Rachel Griffiths (Herec), Milo Gibson (Herec), Richard Roxburgh (Herec), Nathaniel Buzolic (Herec), Ryan Corr (Herec), Matt Nable (Herec), Goran D. Kleut (Herec), Firass Dirani (Herec), James Mackay (Herec), Ori Pfeffer (Herec), Nico Cortez (Herec), Damien Thomlinson (Herec), Bill Young (Herec)
 
2016/139/USA, Austrálie/Životopisný, Válečný, Historický, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Pracovné označenie filmu bolo The Conscientious Objector.
- Desmondovi T. Dossovi (Andrew Garfield) bola udelená Medaila cti od vtedajšieho prezidenta Harryho S. Trumana.
- Natáčanie začalo 29. septembra 2015 a trvalo 59 dní.
- Štáb úzko spolupracoval s odborníkmi na 2. svetovú vojnu, s ktorými konzultoval tipy zbraní, spôsob útokov lodí, veľkosť a reálnosť výbuchov.
- Celé nakrúcanie filmu prebiehalo v Austrálii, ktorá bola schopná sim, ulovať Virginiu z roku 1930 a rovnako tak drsný terén Hacksaw Ridge.
- K vytvoreniu intenzívneho vojnového pekla v Okinawe vyrobil tím pre zvláštne efekty nový prístroj, ktorý nazvali „bedňa na bomby". Išlo o kartónovú krabicu umiestnenú v zemi, ktorá obsahuje bezpečné úlomky, ktoré sú odpálené do okolia vysokou rýchlosťou. V zariadení je taktiež umiestnený prvok, ktorý pri odpálení vytvára veľmi oslňujúci záblesk. S tým boli tvorcovia schopní vytvoriť prakticky väčšinu výbuchov, ktoré za normálnych okolností vyžadujú veľké množstvo práce na počítači.
- Producent Hal B. Wallis sa snažil kúpiť práva na tento príbeh od Desmonda Dossa už v 50. rokoch, pričom ústrednú postavu si mal zahrať Audie Murphy. Avšak Doss neprejavil žiaden záujem.
- Pôvodne mal film režírovať Randall Wallace.
- Pôvodne mal hudbu k filmu zložiť James Horner, s ktorým Mel Gibson spolupracoval v minulosti - The Man Without a Face (1993), Braveheart (1995) a Apocalypto (2006). Potom, čo náhle zomrel, ho mal nahradiť John Debney (zložil hudbu k jednému z predošlých Gibsonových filmov - The Passion of the Christ 2005). Debney síce hudbu zložil, avšak produkcii sa nepozdávala a tak ho nahradil Rupert Gregson-Williams.
- Aj keď je väčšina postáv vo filme americkej národnosti, jediným Američanom v hereckom obsadení bol Vince Vaughn. Okrem neho a Brita Andrewa Garfielda je zvyšok obsadenia austrálskej národnosti.
- Trvalo 14 rokov, kým sa nápad natočiť tento film zrealizoval.
- Mel Gibson, který režíroval, měl v tomto filmu i kratičkou hereckou roli – jinak řečeno v herecké hantýrce tzv. štěk. Objevuje se ve velmi kratičkém okamžiku jako jeden z vojáků. Konkrétněji je to ve scéně, ve které skupinka vojáku spouští Desmonda Dosse (Andrew Garfield) na nosítkách z hrany vyvýšeniny Hacksaw.
- Když otevře Desmon Doss (Andrew Garfield) Bibli tam, kde má fotografii svojí milované ženy, je kapilola Bible 1. Samuelova 17. Zde je slavný příběh o vítězství krále Davida nad Goliášem.
- Zbraň, kterou používá Smthy (Luke Bracey), je lehký kulomet BAR 1918. Zbraň, se kterou bojuje seržant Howell (Vince Vaughn), je samopal M3 přezdivany Greaser (Olejnička). Zbraně na americke straně byly: puška M1 Garand, M1 Carabine, Colt 1911 a plamenomet M1A1, samopal Thompson a kulomet M1919A4. Zbraně na japonske straně: kulomet Typ 96, Typ 92, puška Arisaka typ 38.
- Ve filmu se Desmond (Andrew Garfield) seznámí s Dorothy (Teresa Palmer) coby zdravotní sestřičkou. Ve skutečnosti ale se jí ale stala až po válce.
- Kromě skladatele Jamese Hornera je snímek in memoriam věnován také kameramanovi Andrewovi Lesniemu, který měl Hacksaw Ridge původně snímat. On i Horner zemřeli v roce 2015.
- Hudbu měl původně složit James Horner, který s Melem Gibsonem spolupracoval už na Muži bez tváře (1993), Statečném srdci (1995) a Apocalyptu (2006). Po Hornerově smrti v roce 2015 se úkolu ujal John Debney, jenž komponoval pro Gibsonovo Umučení Krista (2004), ale jeho práce se do do filmu nakonec nedostala a zcela novou hudbu složil Rupert Gregson-Williams. Film je Jamesi Hornerovi věnován in memoriam.
- Po premietaní na 73. ročníku MFF v Benátkach (2016) si film vyslúžil až 10-minútový standing ovation.
- Film je inspirovaný skutečným příběhem armádního zdravotníka a pacifisty Desmonda T. Dosse, který odmítal vzít do rukou zbraň a přesto bez jediného výstřelu zachránil v krvavé bitvě o Okinawu 75 vojáků.
 
Odkazy