Zběsilý útěk / Running Scared (2006/117/USA, Německo/Akční, Drama, Krimi, Thriller) 78%

09.07.2018 13:06
JEDNOU VĚTOU
„Pistole, která měla navždy zmizet, a zoufalý kriminálník, jehož život závisí na jejím nalezení.“

OBSAH
Prvotřídní, krutě šokující, akční film, který s vámi otřese jako nic předtím. Zbraň, která zabila zkorumpovaného policistu se omylem stane nástrojem pomsty v rukou dvou desetiletých kluků. Otec jednoho z nich, malá gangsterská ryba Joey Gazelle (Paul Walker), se náhle ocitá v dosahu ruské mafie, která za každou cenu chce dopadnout a zlikvidovat toho, kdo připravil o život jednoho z jejich významných členů (Karel Roden). Začíná kolotoč omylů, podrazů a především velkých problémů. Pro Joeyho to bude hodně krušná noc a jestli nenajde tu zbraň včas, mohla by být i jeho poslední.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zběsilý útěk je postavený na neustálém vršení dalších a dalších vyhrocených situacích. Joey Stále pádí vpřed, ale jeho cíl je stále stejně vzdálený. Tempo je opravdu zběsilé, proto zamrzí jeho znatelné zpomalování dojemnými příběhy z minulosti jednotlivých postav (na Rodenovo vyprávění o desetiminutové verzi Kovbojů jen tak nezapomenu :)). Zběsilý útěk není čiročirou akční smažbou, jeho hlavní myšlenka je nejlépe patrná na scénách z „doupěte“ dvou, děti k smrti milujících, individuí. Jde o nikdy nekončící útěk před strachem. Nikoliv o strach z příšer vytvořených bujnou dětskou fantazií, nýbrž o strach z všudypřítomného, dobře viditelného i hmatatelného lidského zla. Myšlenková hloubka mě vzhledem k očekáváním mile překvapila. Zpočátku jsem měl sklon k cynismu, k zesměšňování sofistikovaně se tvářících vět, ale když mi došlo že zde výjimečně neplní pouze funkci „vaty“ mezi jednotlivými akčními sekvencemi, o sto osmdesát stupňů se změnil i můj přístup k filmu. Mnohé situace jsou velice nepravděpodobné, pouze dotvářející dojem co nejefektivnější podívané. Množství samoúčelných kamerových exhibic překračuje jistou únosnou mez. Když se kamera náhle otočí vzhůru nohama, je to pěkné, ale nemá smysl hledat v tom nějaký záměr, že by to třeba mělo znázorňovat momentální psychologické rozpoložení hlavního hrdiny. Jde prostě o efekt a ten je v daném okamžiku dostatečně „cool“, abyste upustili od řešení jistých logických nejasností. Nejvíce jich vyplave na povrch po odhalení pointy „převracečky“ dávající všemu dosavadnímu dění zcela odlišný význam a vlastně jej činící poněkud zbytečným. K tomuto odhalení dojde během super efektivní a super krvavé scény v modře podsvícené hokejové hale, která mi svou náladou v mnohém připomněla Scottova Posledního skauta. Touto scénou a tímto odhalením však film bohužel nekončí. Je na pro nás přichystáno ještě jedno překvapení, o němž víme již od počátku (postřelený Oleg), kdy však ještě nevíme, že bude překvapením. Ze všech samoúčelných scén v celém filmu je tato nejsamoúčelnější a pokud si při ní řeknete „páni, ti mě zase vypekli“, dokonale splní svůj účel a pak už může následovat finále jako z antické tragédie (skoro!), při němž nezůstane jedno oko suché. Více než herecká účast Karla Rodena (měl by si své ruské bastardy nechat patentovat) potěší Paul Walker předvádějící oproti teenagerským akcím Rychle a zběsile nebo Do hlubiny mnohem vyzrálejší výkon. Více než pouhou teenagerskou akcí je ovšem celý film, který kdyby se oprostil od místy přílišné efektivnosti, nebál bych se o Wayne Kramerovi začít psát jako o novém Tonym Scottovi. Právě Scotta považuji za jednoho z mála současných režisérů schopných natočit, bez nadsázky, inteligentní akční film. (Matty) 4*

Noční New Jersey, plné temných zákoutí jak v ulicích, tak v relativně přepychových bytech, v režisérském vizuálním fetiši, na který se jen tak nezapomíná. Práce s kamerou, filtrováním a střihem možná v první chvíli připomene Tonyho Scotta, ale Wayne Kramer po pár minutách ještě přitvrdí a ukazuje, že s patnáctimilionovým budgetem a „erkovým“ ratingem se dají dělat divy. Příjemně odvázaný sex, střelba hlava nehlava (doslovně!) a takový koncentrát „fucků“, že na jiné řeči pomalu ani nezbylo místo. Což nebrání v dobře rozehrané dějové partii udělat režisérovi (a scénáristovi v jedné osobě) několik působivých zlomů, takže o napětí a divákův zájem není nouze. A nářky nad konečným vyústěním jsou zcestným výkřikem těch, kteří prostě nejsou schopni akceptovat jistá žánrová pravidla, která však mohla být (jen tak mezi námi) projednou porušena. (Isherwood) 4*

Slušný thriller, který jako by z oka vypadl filmům od Tony Scotta za žalostných 15 milionů dolarů a nutno dodat, že režisér s nimi dokázal zázraky. Od chvíle, kdy New Jerseyská mafie naběhne do bytu a odstřelí chlápka, který se rozmázne na stěně a nechá po sobě krvavou skvrnu velikostí gigantické kapusty se film ne a ne zastavit a diváka uzemní svojí dávkou akce až do konce. Film se točil v Praze a kdybych si nepřečetl recenze, tak bych si ani nevšiml například Nuselského mostu...ono toho více v podstatě ani vidět není. Objevil se zde i (jak už je v amerických akčních filmech pomalu zvykem) Karel Roden, škoda sice že jen na chvíli, ale zase se zásadní rolí a bylo vidět, že si ji patřičně vychutnal stejně jako já tento film a kdyby nebylo krapet přehnaného konce nejspíš bych se odhodlal i pro 5 *. (Malarkey) 4*

V.I.M. FILMU
Chtěl jsem tohle VIMko načnout tím, že když jsem tenkrát v roce 2007 vyšel z kina, měl jsem pocit, že Wayne Kramer je bůh. Jenže pak jsem zjistil, že Zběsilý útěk u nás v kinech ani nedávali (a přitom se točil mj. i v Praze). Stylizovanou pohádku o jedné zatoulané bouchačce a démonech v dobře střižených oblecích, co vám rozemelou hubu hokejovým pukem, a pak obalí zbytky vašeho chrupu v olovu... kdo by, sakra, tohle nechtěl vidět v kině? Wayne Kramer stvořil monstrum, vizuálně úžasnou a fantasticky přestylizovanou gangsterku s neustále utíkajícím černovlasým Paulem Walkerem, jehož tep neustále dribluje kolem infarktových hodnot. A ten váš bude taky. Pár týdnů před premiérou Cranku tohle bylo nejblíž celuloidové formě lékařské dávky adrenalinu. Nepotřebovali jste předpis, stačilo si koupit to správné DVDčko a nechat si propláchnout hlavu filmem, který zdaleka nebyl jen povrchní honičkou ega, ale přitom se na povrchu tááák krásně blýskal.
Stačilo si proklestit cestu lízátkovými slow-motiony, zdrsnělými kamerovými filtry a záběry na nádherný zadek Very Farmigy a ve Walkerově sprintu rázem bylo něco víc než jen schopně namíchaný energy drink. Wayne Kramer se zkrátka uměl tvářit chytře a zábavně zároveň, asi jako profesor z Cambridge po dvou prohraných partičkách beer pongu. O to smutnější je, že se Kramer z tohohle úspěchu nikdy nevzpamatoval. Extrémně úsporný a kritikou i fanoušky zbožňovaný projekt se díky zvorané distribuci nedostal do černých čísel a Kramerovi se nikdy nepoštěstilo chytit za šos něco většího. Možná proto se teď po sedmi letech vrací s podobně striženou gangsterkou Pawn Shop Chronicles a světě div se, zase tam hraje Walker, tentokrát ještě ušmudlanější než minule. Už z ukázky to sice vypadá, že dvakrát do stejné řeky tenhle tým nevstoupí, ale tím spíš byste měli zavzpomínat na Zběsilý útěk a znovu si ho střelit do žil. Jeho nástup je stejně okamžitý jako před lety, a protože podobně našlapané malé filmy poslední dobou vyloženě absentují, možná vás čistota tohohle matroše převálcuje jako nikdy předtím. Přestaňte utíkat a nechte se touhle peckou dohnat. Rozhodně nebudete litovat.

VELKÁ RECENZE
Když jsem před dlouhými měsíci zahlédnul na jednom sloupu pod Nuselákem nevinné prohlášení místní radnice, že v následujících třech dnech se pod slavnou pražskou hrůzostavbou rozvalí filmový štáb natáčející Running Scared, nevěnoval jsem tomu příliš pozornosti, protože jsem neměl šajn o co jde. Nakonec jsem se tam vypravil s foťákem, zamrkal na Paula Walkera a odcházel s pocitem, že se nám peče další videopultovka. Což mohla být klidně pravda, kdybych tak zásadně nepodcenil človíčka jménem Wayne Kramer.
Za chyby se platí a první ránu do břicha jsem dostal, když vyšel trailer. Divočejší než Domino a sprostší než vaše domovnice. Tyhle dva důvody samy o sobě rozsvítí očka spoustě fandů celuloidové směsky, ale nerad bych předčasným přirovnáním k Dominu někoho odradil, protože Wayne Kramer se od Tonyho Scotta dost zásadně liší. Žádné divoké kličkování vratkým scénářem, žádné střihové sekvence mimo limity očních rohovek, Kramer se jen snaží za prachbídných 15 milionů natočit stylovou gangsterku, při které se nemusí bát pohlavku od MPAA. Osobně nechápu, jak se tenhle film vešel do eRka, ale jsem za to rád. Tohle jste totiž už dlouho neviděli a dost možná ani dlouho neuvidíte.
Těžko se to popisuje slovy, ale jestli vás tenhle text přesvědčí, pochopíte to už během prvních minut. To že Kramer pracuje ve scénáři s obvyklými berličkami (flashback na úvod, lámání časové linie mezi epizodky několika postav atd.) je nakonec vedlejší, protože tempo snímku je tak obrovské, že budete ještě rádi, když vám nějaké to klišé zpomalí tep. Rozjezd zajišťuje scéna v doupěti party překupníků, kterou naruší maskovaní elegáni s bouchačkama. Tohle se ve filmu děje často a budete se na to těšit jako na Vánoce, protože Wayne Kramer akci umí. Jeho kameraman se musel hodně zapotit a trikaři odvedli za ty peníze zatraceně dobrou práci, ale stojí to za to. Naposledy jsem měl takhle intenzivní pocit při přestřelkách z dílny Johna Wooa (starého dobrého Johna Wooa ;) a to nechci nijak přehánět, protože mýma očima už prošlo hodně olova. Jako by Kramer sledem záběrů uměl zastavit čas a vy jste se mohli procházet po scéně a sledovat všechny ty detaily - černocha letícího vzduchem po zásahu brokovnicí, zakuklence kontrolujícího právě prořízlou achillovku nebo Paula Walkera, jak se krčí za prostřeleným gaučem. Všechno je to tak intenzivní, až se začnete potit. A to je prvních pět minut.
Dobrá tedy, začnete si říkat něco o tom, že chudák Kramer vytasil největší trumf hned v úvodu filmu, jenže ještě než to dořeknete, přiběhne Paul Walker domů a "obtáhne" svojí manželku na pračce. Sbohem cenzoři, sbohem děti a sbohem kardiaci, tohle vážně není film pro vás. Jako by byl Wayne Kramer jedním z nás "rozlobených mužů", kterým vadily všechny ty hollywoodské PG-13 splašky, kterými nás branže krmí rok co rok. A všechna ta frustrace jako by pilovala už tak ostré hrany tohoto snímku. Krve není nikdy dost, do každé věty jde nějak nacpat slůvko "fuck", na sex je vždycky dost času. Nic proti PG-13 akčňákům s vymydlenými frajírky, rád se na ně podívám, ale když mi někdo jednou za čas dopřeje Paula Walkera s tmavým sestřihem, kterak chodí po městě, nadává na všechny strany a láme lidem ručičky, půjdu si s chutí několikrát pro nášup. A Wayne Kramer má co servírovat.
A přitom ten film není nějak nuceně obhroublý, nešokuje překvapivou brutalitou... tohle je gangsterka z New Jersey a to že se hlavní hrdina jmenuje Joey Gazelle ještě neznamená, že je to přiteplené ořezávátko. Paul Walker dokázal geniálně vyskočit ze svojí thymolinové škatulky a i když mu možná nevěříte jeho modré oči, když mlátí gangstery, je tzv. k nezaplacení. Dobře mu sekundují i méně známé, ale od přírody drsné tváře - Johnny Messner konečně zas dostal slušnou roli, Chazz Palminteri jen oprášil svoje mafiánské role a Karel Roden... panebože... Kájo... tvoje role je sice dost kýčovitá, ale už kvůli tomu tetování na zádech tě prohlásím za národního hrdinu. Víc takových chlápků, ať jsme na tebe pyšní.
Hezky to do sebe zkrátka zapadá a sviští kolem vás rychlostí, proti které se neodvážíte protestovat. Praha, zaskakující za New Jersey, je poznat snad jen v záběrech z Folimanky a Stromovky a musíte být echt Pražák, abyste to poznali. Chybějící peníze si pak v některých záběrech Kramer vynahrazuje alespoň likvidací morálních poselství. Připraví vás tak o poslední hollywoodskou jistotu. Když jste na někoho nasraní, projde vám zkrátka všechno. Nemohu tu zacházet do detailů, takže si o tom třeba pokecáme v komentářích po premiéře, ale tahle konkrétní scéna, odehrávající se v jednom hodně obskurně vybaveném bytě, se mi zaryla do duše a hrozně mě zahřálo, že si Kramer dovolil ji vyřešit tak neortodoxně. Mno a pak jsou tu všechny akční scény, které vás krok za krokem přesvědčují o tom, že vrchol ještě nenadešel. Stylové finále na hokejovém kluzišti je stejně cool, jak povrch na kterém se odehrává a vy si připadáte jako v teplém pelíšku, ze kterého už nikdy nebudete muset vylézt.
Všechno dobré ale jednou končí a každá mešita má v sobě jednu vadnou cihlu. V případě Running Scared to není ani příliš skromná délka (snímek má 122 minut), ani nějaké přestřelení (i když každému podle jeho gusta), zamrzí prostě jenom to, že se v úplném závěru musel Wayne Kramer zavděčit divákům a tak se jedním veleklišé nechal "dobrovolně" spoutat. Ale co... všechno odpuštěno, Kramere. Ještě jeden, dva takové filmy a postavím ti na Folimance pomník z inteligentní plastelíny.

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Filip Švarc - Paul Walker (Joey Gazelle), Ivana Milbachová - Vera Farmiga (Teresa Gazelle), Martin Stránský - Karel Roden (Anzor Yugorsky), Ladislav Cigánek - Johnny Messner (Tommy 'Tombs' Perello), Jitka Moučková - Ivana Milicevic (Mila Yugorsky), Antonín Navrátil, Zdeněk Maryška, Bedřich Šetena, Jiří Hromada, Bohdan Tůma, Ludvík Král, Vlasta Žehrová, Radek Hoppe, Nikola Votočková, Martin Spurný, Jan Rimbala, David Štěpán
Překlad: Petr Zenkl
Zvuk: Martin Ženíšek
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy a režie českého znění: Martin Kolár
Vyrobil: LS Productions dabing 2006

2.DABING (Nova)
V českém znění: Filip Švarc - Paul Walker (Joey Gazelle), Dana Černá - Vera Farmiga (Teresa Gazelle), Karel Roden - Karel Roden (Anzor Yugorsky), Svatopluk Schuller - Johnny Messner (Tommy 'Tombs' Perello), Jan Rimbala - Cameron Bright (Oleg Yugorsky), Václav Mareš - Chazz Palminteri (detektiv Rydell), Antonín Molčík - John Noble (Ivan Yugorski), Zuzana Schulzová - Elizabeth Mitchell (Edele), Jiří Plachý - Arthur J. Nascarella (Frankie Perello), Petr Neskusil - Alex Neuberger (Nicky Gazelle), Jiří Prager, Libor Terš, Radek Hoppe, Martina Kechnerová, Rudolf Kubík, Jitka Moučková, Klára Vodenková, Jan Szymik (titulky)
Překlad: Petr Chalupecký
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Martin Kot, Veronika Dvořáková
Dialogy a režie: Michal Pavlík
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 spol. s.r.o. v roce 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 24.2.2006 New Line Cinema
Premiéra Německo: 13.4.2006 3L Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 17.1.2007 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 9 700 000
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000
 
Tvůrci a herci
Wayne Kramer (Režie), Sammy Lee (Produkce), Brett Ratner (Produkce), Michael A. Pierce (Produkce), Mark Isham (Hudba), Jim Whitaker (Kamera), Arthur Coburn (Střih), Anne McCarthy (Casting), Jay Scully (Casting), Toby Corbett (Scénografie), Kristin M. Burke (Kostýmy), Scott Hecker (Zvuk), Hana Surkalova (Masky), Wayne Kramer (Scénář), Paul Walker (Herec), Cameron Bright (Herec), Vera Farmiga (Herec), Chazz Palminteri (Herec), Karel Roden (Herec), Johnny Messner (Herec), Ivana Milicevic (Herec), Alex Neuberger (Herec), Michael Cudlitz (Herec), Bruce Altman (Herec), Elizabeth Mitchell (Herec), Arthur J. Nascarella (Herec), John Noble (Herec), Brian Caspe (Herec), Jeff Caster (Herec), Glenn Wrage (Herec), David Warshofsky (Herec), Thomas Rosales Jr. (Herec)
 
2006/117/USA, Německo/Akční, Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Scéna se stíny na zdi v bytě pedofilních manželů odkazuje na slavnou sćenu se stínem z filmu Upír Nosferatu (1922).
- V závěru filmu pasák Lester (David Warshofsky) zvedne zbraň a řekne: "Say hello to my little friend," stejně jako Tony Montana (Al Pacino) ve snímku Zjizvená tvář (1983).
- Anzor Yugorsky (Karel Roden) sleduje film Malí kovbojové (1972).
- Režisér Wayne Kramer byl příjemně překvapen, že film dostal od MPAA hned na první pokus označení R místo NC-17, které očekával.
- Většina krvavých efektů byla dodělána digitálně. Jediná mechanická metoda (vybuchující pytlíky s umělou krví přidělané na těle) ve filmu byla použita v závěru na hokejovém hřišti.
- Lék, podle něhož najde Oleg (Cameron Bright) adresu bytu Deze a Adele, je Zovirax. Užívá se k léčbě oparů.
- Thomas Jane odmítl roli Joeyho Gazella. Roli nakonec dostal Paul Walker, který byl druhým kandidátem na tuto roli.
- Scény v hokejové hale se natáčely na stadionu HC Sparta Praha.
- Slovo "fuck" a jeho variace zazní ve filmu 328krát.
- Film se točil i v Praze, jež se musela tvářit Americky. Autobusové nádraží Florenc se například proměnilo v americké přelepením nápisů na cedulích.
- České herce zastupuje v první řadě Karel Roden - na DVD ho ale paradoxně předaboval jiný český herec.
 
Odkazy