Wind River / Wind River (2007/107/Velká Británie, Kanada, USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller) 84%
09.07.2018 11:37
JEDNOU VĚTOU
„Zkušený stopař pomáhá agentce FBI vyšetřit vraždu mladé ženy v indiánské rezervaci Wind River ve Wyomingu."
OBSAH
Stopař Cory Lambert objeví uprostřed zasněžené pusté krajiny Wyomingu tělo mrtvé indiánské dívky. Vyšetřování se ujímá novopečená agentka FBI Jane Bannerová, která do odlehlé indiánské rezervace Wind River přijíždí z Las Vegas, zcela nepřipravená na drsné podnebí, jež tam panuje. Na pomoc s vyšetřováním si přizve stopaře Coryho a společně se snaží přijít na kloub záhadné smrti...(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Taylor Sheridan není tak dobrý režisér jako Denis Villeneuve, ale naučil se toho od něj hodně. Dobrého (práce s krajinou, prodlužování napětí na hranici snesitelnosti, šokující výbuchy násilí) i špatného („chtěnost“ a zbytečná doslovnost). Vyšetřování zločinu mu slouží především jako prostředek k vytvoření atmosféry zmaru a totální deziluze (jako ve filmech noir, v nichž je odhalení pachatele mnohdy také spíše dílem náhody než výsledkem poskládání jednotlivých indicií) a jako záminka k rozkrytí čehosi shnilého uprostřed jedné komunity. Tedy podobně jako v Top of the Lake nebo Pustině, ovšem na mnohem menší ploše, což nese svou daň v podobě přehnaných scén, které se toho snaží sdělit naráz příliš mnoho (žena sedí v ložnici, pláče a řeže se do ruky, uvidí ji jiná žena, beze slova zavře dveře a odchází). Realistický tón navíc narušují baladické dialogy o zmrzlém pekle a nevymýtitelném zlu (které by mnohem lépe vyzněly na stránkách knihy) a využívání westernových archetypů, posunující drama lidí ukotvených v konkrétní sociální realitě k nadčasovému podobenství o lovcích a predátorech a střetu dvou upadajících kultur. Spojení obou rovin vyprávění by mohlo být hladší, nakládání s ženskou hrdinkou ztracenou mezi muži, kteří mnohem lépe rozumí tomu, co se okolo děje, by nemuselo tolik připomínat Sicaria, a někdy by k řečení toho podstatného možná stačilo, kdyby postavy prostě jen seděly a mlčely, ale katarze, kterou Wind River ve finále přináší, je tak silná, že nepřesvědčivost jednotlivých částí drtivě přebijí. (Matty) 4*
Když máte rádi filmy a měsíčně jich dáte celou řadu včetně těch nových, tak rádi oceníte film, který je od začátku do konce tak precizně napsán, že je radost na něj koukat. Asi proto bych jednoduše popsal, proč jsem filmu dal pět hvězd. Měl jsem totiž pocit, že od začátku do konce koukám na kriminálku s celou parádou. Nijak složité vysvětlování, úžasně mrazivá atmosféra, nádherné prostředí. Všechno do sebe perfektně zapadá a vy si k tomu všemu užíváte nejenom tu zkušenostmi strádající Elizabeth Olsen, ale také toho osamělého bojovníka za spravedlnost, kterým se Jeremy Renner sám ocenil v momentě, když si nasadil tu bílou kombinézu a vydal se do terénu. Byl jsem nadšen. V případě tohoto filmu mi neunikla ani minuta. A nejlepší na tom všem je, že z něj sakra cítíte rukopis Taylora Sheridana. Cítíte tu mrazivou realitu Sicaria, ale i ty nebezpečné přestřelky filmu Za každou cenu. A i přesto víte, že tenhle film je svým způsobem stejně naprosto jedinečný. Snad mu ta píle zůstane i nadále. Wind River je filmařsky jedním z nejlépe zvládnutých filmů, co jsem v roce 2017 viděl. (Malarkey) 5*
Jako režisér Taylor Sheridan trochu hledá styl i optimální rytmus vyprávění, jako scenárista (opět) exceluje. Podobně jako v Sicariovi a Hell or High Water vytváří další drsný prostor, který jako by existoval kus mimo naši realitu. A podobně jako v Sicariovi do něj přivádí trochu naivní ženu, která potřebuje průvodce a iniciátory, aby tu přežila. Tzn. ortodoxní zastánce feminismu ve filmu Wind River nezahřeje. Wyoming je tu především prostorem truchlení, zoufalství a mizejících tradic, sněhovým plátnem mizérie a odevzdanosti, krajinou lovců a stopařů, v níž ženy mizí beze stopy. Sheridan do detektivně-thrillerového půdorysu zapouští osobní příběh o smíření, o přijetí světa, v němž "štěstí bydlí ve městech" a lidé mimo něj mají nanejvýš dost času truchlit a propadat beznaději. Jeremy Renner je obdivuhodný, úsporný jako lovící šelma i zranitelný ve chvíli, kdy ztratí stopu. Předvádí nejlepší výkon kariéry, o tom nemám pochyby. Sheridan si pomalu připravuje půdu pro poslední dějství, jehož vrcholem není přestřelka ani drsná retrospektiva, ale poslední dialog, v němž je skryto všechno podstatné. O lidech, kteří žijí na půdě, jež jim byla ukradena, ztrácejí pouto s předky, nemají před sebou vidinu lepší budoucnosti, jen smutek, který je třeba přijmout. Wind River je melancholický film-portrét místa, akčnější žánrová verze Manchester by the Sea. Sheridan píše slova, krajiny i postavy, které se mě hluboce dotýkají. Věčná škoda, že český divák se v distribuci k Wind River nepodívá... (Marigold) 5*
VELKÁ RECENZE
Scenárista Taylor Sheridan nás svými filmy na pomezí temných dramat a thrillerů v poslední době hodně baví, letos se ale rozhodl přidat si k psaní i režii a zvládl to na výbornou. Reakce a ceny z festivalů v Cannes a Karlových Varech naznačovaly, že jako debutant za kamerou zvládá bez problémů držet krok se zkušenějšími filmaři, kteří točili jeho předchozí kousky. No a já tenhle názor rád a hlasitě potvrdím. Wind River je totiž pecka.
Zároveň je ovšem nutné říct, že Sheridan jako režisér hraje na jistotu a jeho novinka je víceméně to, co se od něj dalo čekat. Ale taky to, co jsme chtěli vidět. Napoprvé se vyhýbá experimentům, blbnutí a velkým ambicím a točí další „sheridanovinu“, tedy pomalu vyprávěný drsný příběh stojící na zajímavých hrdinech a atmosféře, která umí zalézt pod kůži. Opět dojde na jeho oblíbená témata a pokud znáte Sicaria a Za každou cenu, budete za chvíli doma. I tentokrát se totiž podíváme do světa, jenž v jednadvacátém století připomíná divočinu a kam civilizace spíš nakoukla, než aby se tam usídlila natrvalo. Zatímco minule jsme zamířili do Mexika ovládaného drogovými kartely a do Texasu zničeného ekonomickou krizí, ve Wind River hraje prim příroda. Ledová pustina Wyomingu je extrémně nehostinné místo, kam před desítkami let vyhnali bílí Američané zbytky indiánů a ti tu nějak přežívají navzdory tomu, že by se venku mohla odehrávat Carpenterova Věc. Když místní lovec Cory Lambrt nalezne uprostřed lesů mrtvou indiánskou dívku, přijíždí agentka FBI Jane Banner, aby pomohla odhalit vraha.
No a kdo teď čeká klasickou detektivku, ten by se měl připravit na zklamání. Nebo se podívat na Sicaria, protože stejně jako v mexickém thrilleru i tady jde mnohem víc o hrdiny než o to, co se děje kolem nich. A i v tomhle případě dorazí na scénu žena, která se cítí být připravená na všechno, avšak v jeden okamžik jí dojde, že na tenhle svět plný tvrdých chlapů, ještě tvrdší přírody a těch nejtvrdších vražd jednoduše nemá, ačkoliv si myslela opak. Elizabeth Olsen tu prochází podobným vývojem jako Emily Blunt v Sicariovi, jen je na ni Sheridan trošku mírnější, ale i jeho novinka je především chlapský a chlapácký film. Jeremy Renner tu dostal dost možná nejlepší roli svojí kariéry a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby z toho byla další oscarová nominace a možná i něco navíc. Na rozdíl od své vyšetřující kolegyně totiž ví, co od ledového Wyomingu čekat, jací tam žijí lidé a že slabost se tu neodpouští. Takže i když se musí vyrovnávat s vnitřní bolestí, jde pořád dál. S totálním a uvěřitelným odhodláním a nekompromisností, která vrcholí jednou z nejefektnějších akčních scén posledních měsíců a velmi působivým závěrečným zúčtováním s hlavním zlem.
I tak se ale připravte na film, který je a chce být pomalý, na všechno má dost času a nikam nespěchá. Pokud k Wind River přistoupíte jako k detektivce, asi vás čeká zklamání, protože celý případ není zrovna komplikovaný a nebýt nehostinného prostředí, nejspíš by ho vyřešili během dopoledne. O to víc však funguje seznamování s hrdiny, kteří v téhle divočině, kde se člověk nemůže schovat před ani sám před sebou, musí čelit vlastním démonům, chybám a omylům. A většinou jsou na to sami. Když dojde na scény, kdy se musí postavy bavit o svých emocích a pocitech, je to obvykle trošičku trapné, nepatřičné a klišovité. Ne proto, že by to Sheridan špatně napsal nebo natočil, ale protože tohle hrdinové prostě neumí. Společně s velkoměstskou agentkou tak pomalu zjišťujete, že tenhle svět hrubých a drsných chlapů není apriori nepřátelský a zlý, jen prostě nedovolí přežít a uspět lidem, kteří na něj nejsou stavění. Emoce, strach, radost i zoufalství tu jsou tak mnohdy spíš naznačované než přímo vidět a díky výtečným hercům to funguje na jedničku.
Wind River se těžko něco vytýká, když už bych ovšem musel hledat nějaké problémy, tak pro někoho by mohla být potíž jistá obyčejnost. Nemyslím to nijak negativně, ale Sheriden režisér tu slouží Sheridanovi scenáristovi. Villeneuve si u Sicaria našel čas na pár působivých záběrů, které vypadají skvěle v trailerech, ale u tohohle zimního thrilleru jde především o příběh. Sheridan za kamerou má všechno pevně v ruce, ačkoliv krom drsné přestřelky nepředvádí audiovizuálně nic, co by si člověk zapamatoval. Zároveň je však třeba říct, že se o to ani nepokouší a minimalistický přístup spojený s působivou hudbou a velkým prostorem pro lidi před kamerou Wind River sluší dostatečně.
Sheridanovi se zkrátka povedlo s režijním debutem natočit to, co pro něj zatím dělali ostatní filmaři a ukázal, že se v budoucnu obejde i bez nich. Máme tu tedy další temný, pomalý, ale extrémně působivý a drsný příběh s chytře pojatými hrdiny, skvělými herci a vtahující atmosférou. A šlape to pořád stejně dobře.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Lovec Cory Lambert, ve službách federální vládní agentury Úřadu pro ochranu rybaření a divoké přírody, objevil při stopování pum ve wyomingské Indiánské rezervaci Wind River umrzlou 18letou indiánskou dívku. S bosýma nohama a bez zimního oblečení před něčím prchala v odlehlé zasněžené krajině. Krevní skvrny jsou nalezeny na těle i sněhu. Přivolána je tak začínající speciální agentka FBI Jane Bannerová z Las Vegas, aby určila míru cizího zavinění. Vraždy v rezervaci spadají do jurisdikce federální vlády a tedy FBI. Průvodcem agentky, spolupracující s místním policejním velitelem Benem, se stává Lambert.
Otec umrzlé Natalie vypovídá, že měla přítele, o němž nic neví. Bannerová se s dalšími vydává za dívčiným drogově závislým bratrem Chipem, žijícím v přívěsu s místními dealery, bratry Littlefeatherovými. Po přestřelce jeden z nich umírá. Zbylí dva jsou odvezeni do vazby. Chip znající Lamberta od dětství mu sděluje, že se partner sestry jmenuje Matt a pracuje v ochrance blízkého ropného vrtu, kde také přebývá. Lambert si na místě všímá stop po sněžném vozidle, jež míří do oblasti nálezu těla, a rozhodne se je s agentkou sledovat. Na cestě nacházejí druhou mrtvolu nahého muže.
Agentkou nařizená pitva potvrzuje Lambertův předpoklad, že se příčinou dívčina úmrtí stalo plicní krvácení v důsledku ruptury stěn plicních sklípků po dlouhodobém vdechování mrazivého vzduchu. Patolog zadokumentoval tržnou ránu na čele, omrzliny, zlomená žebra a mnohočetné znásilnění, ovšem odmítá doplnit za příčinu úmrtí vraždu. Bez ní je však případ delegován od FBI lokálním policejním složkám. Agentka se přesto rozhoduje dále Benovi pomáhat, aniž by výstupy hlásila nadřízeným.
Bannerová navštěvuje Lambertův domov, aby mu sdělila, že společně nalezená mrtvola je tělem Natalina přítele Matta Rayburna. Místní lovec se agentce svěřuje se ztrátou vlastní dcery, kterou před třemi lety nechali s manželkou samotnou doma. Teenagerka toho využila k uspořádání mejdanu. Její tělo pak bylo objeveno ve sněhu u silnice.
Šerif Ben přijíždí s místními policisty a agentkou k ropnému vrtu. Narážejí na několik ozbrojenců ochranky, kteří tvrdí, že Matta neviděli několik dní od sněhové bouře, kdy se měl pohádat s přítelkyní. Policisté chtějí vyslechnout odpočívajícího člena ochranky v přívěsu. Lambert se mezitím vydal sledovat sněžné stopy související s pohybem Matta. Přichází tak na horský hřeben, aby zjistil, že se svažuje přímo k základně ochranky. Radiovým spojením se však marně snaží Bena varovat.
Bannerová členům ochranky vypoví, že dívka měla vyplnit formulář o zmizení Matta, které nyní vyšetřuje. Ochranka mimoděk prozrazuje, že se dozvěděla o nálezu Natalina těla z odposlechu policejního radiokanálu. Když agentka kontruje, že ve vysílačce nikdy nepadlo jméno Natalie, jeden z policistů vytahuje zbraň při obkličování ochrankou. Během okamžiku obě skupiny tasí zbraně a vzájemně se drží v šachu. Bannerová prohlašuje, že jako agentka FBI má jediná pravomoc na území rezervace a nařizuje sklopení hlavní. Všichni se vydávají k obytné buňce za odpočívajícím pracovníkem.
Ve chvíli, kdy Bannerová klepe na dveře buňky se příběh vrací do osudné noci…
Na dveře buňky klepe Natalie, která přišla za Mattem. Během večera přijíždí parta jeho opilých spolupracovníků. Po obtěžování dívky dochází k fyzickému konfliktu a Matt je po potyčce přesilou ubit k smrti. Natalie se stává obětí opakovaného znásilnění a v šoku prchá do mrazivé noci. Než zemře, bosá na cestě k záchraně ujde 10 kilometrů.
Děj se vrací do současnosti… Člen ochranky kolegovi hlásí, že před dveřmi stojí FBI. Vyšlá rána zpoza nich ji odmršťuje. Rozpoutá se přestřelka, v níž jsou zabiti všichni policisté a někteří členové ochranky. Když se její přeživší člen chystá ležící Bannerovou dorazit, smrtelně ho zasáhne projektil odstřelovače. Lambert pokračuje v palbě ze vzdáleného úkrytu a zlikviduje všechny ozbrojence vyjma Peta, jenž odpočíval v ubytovně.
Po Petově útěku do hor jej Lambert dostihne, odzbrojí a sváže. Pokud mu člen ochranky sdělí, co se odehrálo, je připraven mu dopřát stejnou šanci, kterou měla Natalie. Pete se přiznává ke znásilnění a ubití Matta. Podle Lamberta byla dívka bojovnice, když naboso k silnici ušla 10 kilometrů. Petovi nedává ani kilometr. Násilníka propouští bosého směrem k hřebenu, aby mu po několika desítkách metrů vypověděly službu plíce a zkolaboval.
Lambert navštěvuje agentku v nemocnici a oceňuje její odhodlání. Natalin indiánský otec si na obličej namaloval tvář smrti a na zahradě rozjímá o odchodu ze světa. po přisednutí Lamberta mu oznamuje, že si po roce telefonoval s Chipem, který zůstává na policejní stanici. Rozhoduje se dále žít. Lovec mu vypráví příběh Natalie i osud členů ochranky odpovědných za její smrt.
O FILMU
Matthew George ze společnosti Acacia Entertainment obdržel scénář k filmu od Bena Kramera z CAA, který se pokoušel získat finanční podporu pro třetí projekt Taylora Sheridana od roku 2015.
„Scénář jsem si přečetl ještě toho večera a ráno jsem Benovi zavolal, abych mu sdělil, že mě naprosto ohromil a že bych si rád s Taylorem promluvil,“ popisuje George. „Následujícího dne jsem se sešel s Basilem Iwanykem a Ericou Lee ze společnosti Thunder Road, a s Bradenem Aftergoodem ze společnosti Film 44. O pár dní později jsme s Taylorem hovořili po telefonu a poté, co jsme si poslechli jeho motivaci k tomu, proč scénář napsal, jaké má s rezervacemi zkušenosti a jak chtěl k celému filmu přistoupit, jsme věděli, že půjde o velmi výjimečný projekt a bylo pro nás velice snadné se mu začít věnovat naplno.“
Pokud se zahrnou přípravné práce, trvalo natáčení snímku Wind River pět měsíců od ledna 2016 do května 2016 v Park City v Utahu. Elizabeth Olsen se na filmu začala podílet již ve velmi raných fázích jeho přípravy. Ostatně, dle Sheridana byla jeho jedinou volbou pro obsazení role Jane Bannerové. Stejně tak počítal s některými herci s indiánským původem, ať už se jednalo o Grahama Greeneho, který ztvárnil roli Bena, náčelníka indiánské policie, či Gila Birminghama, jenž se ujal role Martina Hansona, Nataliina otce. Ale obsazení role Coreyho Lamberta se ukázalo jako větší výzva.
„Na obsazení hlavní mužské role Coryho Lamberta jsem s Taylorem spolupracoval velice úzce. Taylor navrhl několik herců a zvažovali jsme různé možnosti, ale potom mi zavolal s nápadem obsadit Jeremyho Renera a já souhlasil s tím, že se pro roli Coryho jedná o skvělou volbu,“ říká George.
Matthew George navrhl, aby Sheridan Rennera oslovil sám. Jeho zpráva přiměla Rennera k tomu, aby si scénář přečetl a následně se oba setkali osobně. Téhož dne Renner potvrdil svou účast na filmu.
Od samého počátku bylo pro tvůrce filmu důležité, aby pravdivě a citlivě zobrazili současný stav v mnoha rezervacích po celé zemi. Díky Sheridanovi na pozici scenáristy i režiséra se to podařilo. Charl Chapman, vedoucí organizace Tunica-Biloxi Economic Development Corporation, byl tak ohromený pravdivostí scénáře, který Taylor Sheridan napsal, že ho zcela upřímně velmi překvapila skutečnost, že není indiánského původu.
Sheridan s Georgem oslovili řadu indiánských kmenů a organizací již během přípravných prací na filmu, aby zajistili jeho věrohodnost. Kmen Tunica-Biloxi z Louisiany, který je partnerem společnosti Acacia Entertainment, se na celém natáčení podílel velmi významným způsobem. Na filmu se podílel i Úřad pro indiánské záležitosti a nejrůznější svébytné národy, ať už šlo o výrobu kostýmů, stavbu dekorací. Všichni se usilovně snažili o to, aby vše bylo naprosto autentické, včetně loga kmenové policie Wind River, jež se objevuje na kostýmech některých postav a na jehož tvorbě se podíleli členové kmenu východních Šošonů. Carl Chapman z louisianského kmene Tunica-Biloxi a Daryl Begay z kmene Navaho se na filmu podíleli jako konzultanti. Oba jsou v indiánské komunitě velmi aktivní. Natáčení filmu v Park City také navštívili členové obchodní rady severních Arapahů, včetně jejího předsedy a místopředsedy, stejně jako i členové kmenové rady východních Šošonů.
„Snímek Wind River byl pro ně velmi výjimečný tím, kde se odehrává, a podařilo se mu upozornit na vážné věci, které život komunit po celých Spojených státech ovlivňují. Spolupráce s Indiány, od herců až po produkční tým, stejně jako i kontakt s řadou vůdčích postav nejrůznějších kmenů, byl poučnou a výjimečnou součástí vzniku snímku Wind River.“
Věrohodnost byla velmi důležitá také pro kameramana Bena Richardsona, jehož prvotní rozhovory s Sheridanem se zabývaly otázkou přírody coby nejnebezpečnějšího predátora vůbec. Kamera musela zprostředkovávat pocit křehkosti člověka tváří v tvář přírodě. Snaha o pravdivé ztvárnění nemilosrdnosti a zákeřnosti přírody ve Wind River s sebou ale přinášela i některá úskalí.
„V počátečních fázích natáčení jsme museli bojovat s velmi nízkými teplotami, řídkým vzduchem a sněhovými bouřemi. Ačkoliv jsme si dokázali poradit, představovala pro nás tuhá zima neustálý boj. Veškerou techniku i členy štábu jsme museli přepravovat na sněžných skútrech ze základního tábora, do kterého se dalo dojet s nákladními vozy, a v exteriérech jsme neustále musei dbát na to, abychom nenarušili sníh, který jsme tam přijeli natáčet,“ popisuje Richardson. „Nikdo z původních obyvatel v minulosti na těchto místech v zimě nepobýval, všichni na ta nejhorší období migrovali do jiných oblastí, ale jelikož jsou dnes místní omezeni prostorami rezervace, žijí tu v podmínkách, ve kterých je přežití velmi obtížné. Naše postavy všude cestují na sněžných skútrech a je velice evidentní, že bez této techniky jsou tyto oblasti zcela odříznuté od jakékoliv pomoci. To je důvod, proč Natalin úvodní útěk působí ještě mnohem intenzivněji.“
„Ke konci natáčení se blížilo jaro a výzvou pro nás byla především snaha zachovat onen pocit izolace a chladu, zatímco se sníh pod našima nohama zvolna rozpouštěl,“ pokračuje Richardson.
Richardson se ale nesoustředil pouze na prostředí. Během natáčení se snažil zajistit, aby se mu podařilo zachytit izolovanost a čirý chlad onoho prostředí, a vyvážil je s emocionálním dopadem celého příběhu.
„Postavy filmu bojovaly o přežití v náročném prostředí a já toužil po tom, aby to diváci dokázali vnímat,“ svěřuje se Richardson. „S ohledem na náročné téma snímku Wind River jsem se snažil v první řadě o to, aby kamera na diváky nepůsobila rušivě a nepoutala na sebe zbytečnou pozornost, a snažil se vytvořit přímé citové pouto mezi divákem a hereckými výkony. Následkem toho jsou některé z těch nejpůsobivějších scén filmu Wind River po filmové stránce velmi prosté a já se snažil věnovat pozornost především úžasným hercům, kteří se v záběru ocitají.“
„Věrohodnost je doufám cílem všech, kteří natáčejí filmy, ale v případě tohoto filmu jsme ji povýšili na zcela novou úroveň, protože se jedná o snímek, který se velmi úzce dotýká celé řady důležitých problémů, jimž indiánská komunita čelí. Taylor i my jakožto producenti filmu jsme toužili po tom, aby vše bylo velmi věrohodné a vynaložili jsme velké úsilí na to, abychom toho skutečně dosáhli,“ říká George. „Taylor chtěl, aby vše bylo od samého počátku naprosto realistické - a my všichni jsme jeho úsilí sdíleli.“
Film končí specifickým titulkem: „Ačkoliv se vedou statistiky o zmizelých osobách pro všechny ostatní skupiny obyvatelstva, v případě indiánských žen žádné neexistují. Nikdo neví, kolik je jich vlastně pohřešovaných.“ Matthew George a Taylor Sheridan strávili řadu hodin studiem podkladů a snahou nalézt konkrétní číslo, které by mohli v rámci statistik na konci filmu uvést. Absence jakýchkoliv dostupných informací byla po citové stránce velmi znepokojivá a jen podtrhuje naléhavost současné situace, která vyžaduje naši pozornost a měla by dostát změn.
Ocenění:
Cannes IFF
2017 - Taylor Sheridan (Nejlepší režie - Un Certain Regard)
2017 - Taylor Sheridan (Cena "Un Certain Regard") (nominace)
2017 - Taylor Sheridan (Caméra d'Or) (nominace)
Las Vegas Film Critics Society
2017 - Nejlepší film (nominace)
NAACP Image Awards
2018 - Nejlepší nezávislý film (nominace)
North Texas Film Critics Association
2018 - Jeremy Renner (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
Phoenix Film Critics Society
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Nejpřehlíženější film (nominace)
Karlovy Vary IFF
2017 - Taylor Sheridan (Divácká cena deníku Právo)
Detroit Film Critics Society
2017 - Taylor Sheridan (Nejlepší scénář) (nominace)
Satellite Awards
2018 - Jeremy Renner (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
DABING
V českém znění: Filip Švarc - Jeremy Renner (Cory Lambert), Andrea Elsnerová - Elizabeth Olsen (Jane Bannerová), Marcel Vašinka - Graham Greene (Ben), Bohdan Tůma - Hugh Dillon (Curtis), Jakub Saic - James Jordan (Pete Mickens), Petr Neskusil - Ian Bohen (Evan), Veronika Veselá - Julia Jones (Wilma), Tereza Říhová - Teo Briones (Casey), Pavel Vondra - Gil Birmingham (Martin) + Jon Bernthal (Matt), Terezie Taberyová, Tomáš Juřička, Renata Volfová, Vojtěch Hájek, Klára Sochorová, Robin Pařík
Překlad: Martin Kratochvíl
Zvuk: Matěj Večeřa, Michal Páleníček
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, studio Budíkov 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.9.2017 Falcon
Premiéra USA: 4.8.2017 The Weinstein Company
Premiéra Kanada: 11.8.2017 VVS Films
Premiéra Velká Británie: 8.9.2017 STX Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 28.2.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.2.2018 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 6 100 839
Tržby celkem - $ 45 000 000
Návštěvnost v ČR 42 728
Náklady (Rozpočet) - $ 11 000 000
„Zkušený stopař pomáhá agentce FBI vyšetřit vraždu mladé ženy v indiánské rezervaci Wind River ve Wyomingu."
OBSAH
Stopař Cory Lambert objeví uprostřed zasněžené pusté krajiny Wyomingu tělo mrtvé indiánské dívky. Vyšetřování se ujímá novopečená agentka FBI Jane Bannerová, která do odlehlé indiánské rezervace Wind River přijíždí z Las Vegas, zcela nepřipravená na drsné podnebí, jež tam panuje. Na pomoc s vyšetřováním si přizve stopaře Coryho a společně se snaží přijít na kloub záhadné smrti...(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Taylor Sheridan není tak dobrý režisér jako Denis Villeneuve, ale naučil se toho od něj hodně. Dobrého (práce s krajinou, prodlužování napětí na hranici snesitelnosti, šokující výbuchy násilí) i špatného („chtěnost“ a zbytečná doslovnost). Vyšetřování zločinu mu slouží především jako prostředek k vytvoření atmosféry zmaru a totální deziluze (jako ve filmech noir, v nichž je odhalení pachatele mnohdy také spíše dílem náhody než výsledkem poskládání jednotlivých indicií) a jako záminka k rozkrytí čehosi shnilého uprostřed jedné komunity. Tedy podobně jako v Top of the Lake nebo Pustině, ovšem na mnohem menší ploše, což nese svou daň v podobě přehnaných scén, které se toho snaží sdělit naráz příliš mnoho (žena sedí v ložnici, pláče a řeže se do ruky, uvidí ji jiná žena, beze slova zavře dveře a odchází). Realistický tón navíc narušují baladické dialogy o zmrzlém pekle a nevymýtitelném zlu (které by mnohem lépe vyzněly na stránkách knihy) a využívání westernových archetypů, posunující drama lidí ukotvených v konkrétní sociální realitě k nadčasovému podobenství o lovcích a predátorech a střetu dvou upadajících kultur. Spojení obou rovin vyprávění by mohlo být hladší, nakládání s ženskou hrdinkou ztracenou mezi muži, kteří mnohem lépe rozumí tomu, co se okolo děje, by nemuselo tolik připomínat Sicaria, a někdy by k řečení toho podstatného možná stačilo, kdyby postavy prostě jen seděly a mlčely, ale katarze, kterou Wind River ve finále přináší, je tak silná, že nepřesvědčivost jednotlivých částí drtivě přebijí. (Matty) 4*
Když máte rádi filmy a měsíčně jich dáte celou řadu včetně těch nových, tak rádi oceníte film, který je od začátku do konce tak precizně napsán, že je radost na něj koukat. Asi proto bych jednoduše popsal, proč jsem filmu dal pět hvězd. Měl jsem totiž pocit, že od začátku do konce koukám na kriminálku s celou parádou. Nijak složité vysvětlování, úžasně mrazivá atmosféra, nádherné prostředí. Všechno do sebe perfektně zapadá a vy si k tomu všemu užíváte nejenom tu zkušenostmi strádající Elizabeth Olsen, ale také toho osamělého bojovníka za spravedlnost, kterým se Jeremy Renner sám ocenil v momentě, když si nasadil tu bílou kombinézu a vydal se do terénu. Byl jsem nadšen. V případě tohoto filmu mi neunikla ani minuta. A nejlepší na tom všem je, že z něj sakra cítíte rukopis Taylora Sheridana. Cítíte tu mrazivou realitu Sicaria, ale i ty nebezpečné přestřelky filmu Za každou cenu. A i přesto víte, že tenhle film je svým způsobem stejně naprosto jedinečný. Snad mu ta píle zůstane i nadále. Wind River je filmařsky jedním z nejlépe zvládnutých filmů, co jsem v roce 2017 viděl. (Malarkey) 5*
Jako režisér Taylor Sheridan trochu hledá styl i optimální rytmus vyprávění, jako scenárista (opět) exceluje. Podobně jako v Sicariovi a Hell or High Water vytváří další drsný prostor, který jako by existoval kus mimo naši realitu. A podobně jako v Sicariovi do něj přivádí trochu naivní ženu, která potřebuje průvodce a iniciátory, aby tu přežila. Tzn. ortodoxní zastánce feminismu ve filmu Wind River nezahřeje. Wyoming je tu především prostorem truchlení, zoufalství a mizejících tradic, sněhovým plátnem mizérie a odevzdanosti, krajinou lovců a stopařů, v níž ženy mizí beze stopy. Sheridan do detektivně-thrillerového půdorysu zapouští osobní příběh o smíření, o přijetí světa, v němž "štěstí bydlí ve městech" a lidé mimo něj mají nanejvýš dost času truchlit a propadat beznaději. Jeremy Renner je obdivuhodný, úsporný jako lovící šelma i zranitelný ve chvíli, kdy ztratí stopu. Předvádí nejlepší výkon kariéry, o tom nemám pochyby. Sheridan si pomalu připravuje půdu pro poslední dějství, jehož vrcholem není přestřelka ani drsná retrospektiva, ale poslední dialog, v němž je skryto všechno podstatné. O lidech, kteří žijí na půdě, jež jim byla ukradena, ztrácejí pouto s předky, nemají před sebou vidinu lepší budoucnosti, jen smutek, který je třeba přijmout. Wind River je melancholický film-portrét místa, akčnější žánrová verze Manchester by the Sea. Sheridan píše slova, krajiny i postavy, které se mě hluboce dotýkají. Věčná škoda, že český divák se v distribuci k Wind River nepodívá... (Marigold) 5*
VELKÁ RECENZE
Scenárista Taylor Sheridan nás svými filmy na pomezí temných dramat a thrillerů v poslední době hodně baví, letos se ale rozhodl přidat si k psaní i režii a zvládl to na výbornou. Reakce a ceny z festivalů v Cannes a Karlových Varech naznačovaly, že jako debutant za kamerou zvládá bez problémů držet krok se zkušenějšími filmaři, kteří točili jeho předchozí kousky. No a já tenhle názor rád a hlasitě potvrdím. Wind River je totiž pecka.
Zároveň je ovšem nutné říct, že Sheridan jako režisér hraje na jistotu a jeho novinka je víceméně to, co se od něj dalo čekat. Ale taky to, co jsme chtěli vidět. Napoprvé se vyhýbá experimentům, blbnutí a velkým ambicím a točí další „sheridanovinu“, tedy pomalu vyprávěný drsný příběh stojící na zajímavých hrdinech a atmosféře, která umí zalézt pod kůži. Opět dojde na jeho oblíbená témata a pokud znáte Sicaria a Za každou cenu, budete za chvíli doma. I tentokrát se totiž podíváme do světa, jenž v jednadvacátém století připomíná divočinu a kam civilizace spíš nakoukla, než aby se tam usídlila natrvalo. Zatímco minule jsme zamířili do Mexika ovládaného drogovými kartely a do Texasu zničeného ekonomickou krizí, ve Wind River hraje prim příroda. Ledová pustina Wyomingu je extrémně nehostinné místo, kam před desítkami let vyhnali bílí Američané zbytky indiánů a ti tu nějak přežívají navzdory tomu, že by se venku mohla odehrávat Carpenterova Věc. Když místní lovec Cory Lambrt nalezne uprostřed lesů mrtvou indiánskou dívku, přijíždí agentka FBI Jane Banner, aby pomohla odhalit vraha.
No a kdo teď čeká klasickou detektivku, ten by se měl připravit na zklamání. Nebo se podívat na Sicaria, protože stejně jako v mexickém thrilleru i tady jde mnohem víc o hrdiny než o to, co se děje kolem nich. A i v tomhle případě dorazí na scénu žena, která se cítí být připravená na všechno, avšak v jeden okamžik jí dojde, že na tenhle svět plný tvrdých chlapů, ještě tvrdší přírody a těch nejtvrdších vražd jednoduše nemá, ačkoliv si myslela opak. Elizabeth Olsen tu prochází podobným vývojem jako Emily Blunt v Sicariovi, jen je na ni Sheridan trošku mírnější, ale i jeho novinka je především chlapský a chlapácký film. Jeremy Renner tu dostal dost možná nejlepší roli svojí kariéry a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby z toho byla další oscarová nominace a možná i něco navíc. Na rozdíl od své vyšetřující kolegyně totiž ví, co od ledového Wyomingu čekat, jací tam žijí lidé a že slabost se tu neodpouští. Takže i když se musí vyrovnávat s vnitřní bolestí, jde pořád dál. S totálním a uvěřitelným odhodláním a nekompromisností, která vrcholí jednou z nejefektnějších akčních scén posledních měsíců a velmi působivým závěrečným zúčtováním s hlavním zlem.
I tak se ale připravte na film, který je a chce být pomalý, na všechno má dost času a nikam nespěchá. Pokud k Wind River přistoupíte jako k detektivce, asi vás čeká zklamání, protože celý případ není zrovna komplikovaný a nebýt nehostinného prostředí, nejspíš by ho vyřešili během dopoledne. O to víc však funguje seznamování s hrdiny, kteří v téhle divočině, kde se člověk nemůže schovat před ani sám před sebou, musí čelit vlastním démonům, chybám a omylům. A většinou jsou na to sami. Když dojde na scény, kdy se musí postavy bavit o svých emocích a pocitech, je to obvykle trošičku trapné, nepatřičné a klišovité. Ne proto, že by to Sheridan špatně napsal nebo natočil, ale protože tohle hrdinové prostě neumí. Společně s velkoměstskou agentkou tak pomalu zjišťujete, že tenhle svět hrubých a drsných chlapů není apriori nepřátelský a zlý, jen prostě nedovolí přežít a uspět lidem, kteří na něj nejsou stavění. Emoce, strach, radost i zoufalství tu jsou tak mnohdy spíš naznačované než přímo vidět a díky výtečným hercům to funguje na jedničku.
Wind River se těžko něco vytýká, když už bych ovšem musel hledat nějaké problémy, tak pro někoho by mohla být potíž jistá obyčejnost. Nemyslím to nijak negativně, ale Sheriden režisér tu slouží Sheridanovi scenáristovi. Villeneuve si u Sicaria našel čas na pár působivých záběrů, které vypadají skvěle v trailerech, ale u tohohle zimního thrilleru jde především o příběh. Sheridan za kamerou má všechno pevně v ruce, ačkoliv krom drsné přestřelky nepředvádí audiovizuálně nic, co by si člověk zapamatoval. Zároveň je však třeba říct, že se o to ani nepokouší a minimalistický přístup spojený s působivou hudbou a velkým prostorem pro lidi před kamerou Wind River sluší dostatečně.
Sheridanovi se zkrátka povedlo s režijním debutem natočit to, co pro něj zatím dělali ostatní filmaři a ukázal, že se v budoucnu obejde i bez nich. Máme tu tedy další temný, pomalý, ale extrémně působivý a drsný příběh s chytře pojatými hrdiny, skvělými herci a vtahující atmosférou. A šlape to pořád stejně dobře.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Lovec Cory Lambert, ve službách federální vládní agentury Úřadu pro ochranu rybaření a divoké přírody, objevil při stopování pum ve wyomingské Indiánské rezervaci Wind River umrzlou 18letou indiánskou dívku. S bosýma nohama a bez zimního oblečení před něčím prchala v odlehlé zasněžené krajině. Krevní skvrny jsou nalezeny na těle i sněhu. Přivolána je tak začínající speciální agentka FBI Jane Bannerová z Las Vegas, aby určila míru cizího zavinění. Vraždy v rezervaci spadají do jurisdikce federální vlády a tedy FBI. Průvodcem agentky, spolupracující s místním policejním velitelem Benem, se stává Lambert.
Otec umrzlé Natalie vypovídá, že měla přítele, o němž nic neví. Bannerová se s dalšími vydává za dívčiným drogově závislým bratrem Chipem, žijícím v přívěsu s místními dealery, bratry Littlefeatherovými. Po přestřelce jeden z nich umírá. Zbylí dva jsou odvezeni do vazby. Chip znající Lamberta od dětství mu sděluje, že se partner sestry jmenuje Matt a pracuje v ochrance blízkého ropného vrtu, kde také přebývá. Lambert si na místě všímá stop po sněžném vozidle, jež míří do oblasti nálezu těla, a rozhodne se je s agentkou sledovat. Na cestě nacházejí druhou mrtvolu nahého muže.
Agentkou nařizená pitva potvrzuje Lambertův předpoklad, že se příčinou dívčina úmrtí stalo plicní krvácení v důsledku ruptury stěn plicních sklípků po dlouhodobém vdechování mrazivého vzduchu. Patolog zadokumentoval tržnou ránu na čele, omrzliny, zlomená žebra a mnohočetné znásilnění, ovšem odmítá doplnit za příčinu úmrtí vraždu. Bez ní je však případ delegován od FBI lokálním policejním složkám. Agentka se přesto rozhoduje dále Benovi pomáhat, aniž by výstupy hlásila nadřízeným.
Bannerová navštěvuje Lambertův domov, aby mu sdělila, že společně nalezená mrtvola je tělem Natalina přítele Matta Rayburna. Místní lovec se agentce svěřuje se ztrátou vlastní dcery, kterou před třemi lety nechali s manželkou samotnou doma. Teenagerka toho využila k uspořádání mejdanu. Její tělo pak bylo objeveno ve sněhu u silnice.
Šerif Ben přijíždí s místními policisty a agentkou k ropnému vrtu. Narážejí na několik ozbrojenců ochranky, kteří tvrdí, že Matta neviděli několik dní od sněhové bouře, kdy se měl pohádat s přítelkyní. Policisté chtějí vyslechnout odpočívajícího člena ochranky v přívěsu. Lambert se mezitím vydal sledovat sněžné stopy související s pohybem Matta. Přichází tak na horský hřeben, aby zjistil, že se svažuje přímo k základně ochranky. Radiovým spojením se však marně snaží Bena varovat.
Bannerová členům ochranky vypoví, že dívka měla vyplnit formulář o zmizení Matta, které nyní vyšetřuje. Ochranka mimoděk prozrazuje, že se dozvěděla o nálezu Natalina těla z odposlechu policejního radiokanálu. Když agentka kontruje, že ve vysílačce nikdy nepadlo jméno Natalie, jeden z policistů vytahuje zbraň při obkličování ochrankou. Během okamžiku obě skupiny tasí zbraně a vzájemně se drží v šachu. Bannerová prohlašuje, že jako agentka FBI má jediná pravomoc na území rezervace a nařizuje sklopení hlavní. Všichni se vydávají k obytné buňce za odpočívajícím pracovníkem.
Ve chvíli, kdy Bannerová klepe na dveře buňky se příběh vrací do osudné noci…
Na dveře buňky klepe Natalie, která přišla za Mattem. Během večera přijíždí parta jeho opilých spolupracovníků. Po obtěžování dívky dochází k fyzickému konfliktu a Matt je po potyčce přesilou ubit k smrti. Natalie se stává obětí opakovaného znásilnění a v šoku prchá do mrazivé noci. Než zemře, bosá na cestě k záchraně ujde 10 kilometrů.
Děj se vrací do současnosti… Člen ochranky kolegovi hlásí, že před dveřmi stojí FBI. Vyšlá rána zpoza nich ji odmršťuje. Rozpoutá se přestřelka, v níž jsou zabiti všichni policisté a někteří členové ochranky. Když se její přeživší člen chystá ležící Bannerovou dorazit, smrtelně ho zasáhne projektil odstřelovače. Lambert pokračuje v palbě ze vzdáleného úkrytu a zlikviduje všechny ozbrojence vyjma Peta, jenž odpočíval v ubytovně.
Po Petově útěku do hor jej Lambert dostihne, odzbrojí a sváže. Pokud mu člen ochranky sdělí, co se odehrálo, je připraven mu dopřát stejnou šanci, kterou měla Natalie. Pete se přiznává ke znásilnění a ubití Matta. Podle Lamberta byla dívka bojovnice, když naboso k silnici ušla 10 kilometrů. Petovi nedává ani kilometr. Násilníka propouští bosého směrem k hřebenu, aby mu po několika desítkách metrů vypověděly službu plíce a zkolaboval.
Lambert navštěvuje agentku v nemocnici a oceňuje její odhodlání. Natalin indiánský otec si na obličej namaloval tvář smrti a na zahradě rozjímá o odchodu ze světa. po přisednutí Lamberta mu oznamuje, že si po roce telefonoval s Chipem, který zůstává na policejní stanici. Rozhoduje se dále žít. Lovec mu vypráví příběh Natalie i osud členů ochranky odpovědných za její smrt.
O FILMU
Matthew George ze společnosti Acacia Entertainment obdržel scénář k filmu od Bena Kramera z CAA, který se pokoušel získat finanční podporu pro třetí projekt Taylora Sheridana od roku 2015.
„Scénář jsem si přečetl ještě toho večera a ráno jsem Benovi zavolal, abych mu sdělil, že mě naprosto ohromil a že bych si rád s Taylorem promluvil,“ popisuje George. „Následujícího dne jsem se sešel s Basilem Iwanykem a Ericou Lee ze společnosti Thunder Road, a s Bradenem Aftergoodem ze společnosti Film 44. O pár dní později jsme s Taylorem hovořili po telefonu a poté, co jsme si poslechli jeho motivaci k tomu, proč scénář napsal, jaké má s rezervacemi zkušenosti a jak chtěl k celému filmu přistoupit, jsme věděli, že půjde o velmi výjimečný projekt a bylo pro nás velice snadné se mu začít věnovat naplno.“
Pokud se zahrnou přípravné práce, trvalo natáčení snímku Wind River pět měsíců od ledna 2016 do května 2016 v Park City v Utahu. Elizabeth Olsen se na filmu začala podílet již ve velmi raných fázích jeho přípravy. Ostatně, dle Sheridana byla jeho jedinou volbou pro obsazení role Jane Bannerové. Stejně tak počítal s některými herci s indiánským původem, ať už se jednalo o Grahama Greeneho, který ztvárnil roli Bena, náčelníka indiánské policie, či Gila Birminghama, jenž se ujal role Martina Hansona, Nataliina otce. Ale obsazení role Coreyho Lamberta se ukázalo jako větší výzva.
„Na obsazení hlavní mužské role Coryho Lamberta jsem s Taylorem spolupracoval velice úzce. Taylor navrhl několik herců a zvažovali jsme různé možnosti, ale potom mi zavolal s nápadem obsadit Jeremyho Renera a já souhlasil s tím, že se pro roli Coryho jedná o skvělou volbu,“ říká George.
Matthew George navrhl, aby Sheridan Rennera oslovil sám. Jeho zpráva přiměla Rennera k tomu, aby si scénář přečetl a následně se oba setkali osobně. Téhož dne Renner potvrdil svou účast na filmu.
Od samého počátku bylo pro tvůrce filmu důležité, aby pravdivě a citlivě zobrazili současný stav v mnoha rezervacích po celé zemi. Díky Sheridanovi na pozici scenáristy i režiséra se to podařilo. Charl Chapman, vedoucí organizace Tunica-Biloxi Economic Development Corporation, byl tak ohromený pravdivostí scénáře, který Taylor Sheridan napsal, že ho zcela upřímně velmi překvapila skutečnost, že není indiánského původu.
Sheridan s Georgem oslovili řadu indiánských kmenů a organizací již během přípravných prací na filmu, aby zajistili jeho věrohodnost. Kmen Tunica-Biloxi z Louisiany, který je partnerem společnosti Acacia Entertainment, se na celém natáčení podílel velmi významným způsobem. Na filmu se podílel i Úřad pro indiánské záležitosti a nejrůznější svébytné národy, ať už šlo o výrobu kostýmů, stavbu dekorací. Všichni se usilovně snažili o to, aby vše bylo naprosto autentické, včetně loga kmenové policie Wind River, jež se objevuje na kostýmech některých postav a na jehož tvorbě se podíleli členové kmenu východních Šošonů. Carl Chapman z louisianského kmene Tunica-Biloxi a Daryl Begay z kmene Navaho se na filmu podíleli jako konzultanti. Oba jsou v indiánské komunitě velmi aktivní. Natáčení filmu v Park City také navštívili členové obchodní rady severních Arapahů, včetně jejího předsedy a místopředsedy, stejně jako i členové kmenové rady východních Šošonů.
„Snímek Wind River byl pro ně velmi výjimečný tím, kde se odehrává, a podařilo se mu upozornit na vážné věci, které život komunit po celých Spojených státech ovlivňují. Spolupráce s Indiány, od herců až po produkční tým, stejně jako i kontakt s řadou vůdčích postav nejrůznějších kmenů, byl poučnou a výjimečnou součástí vzniku snímku Wind River.“
Věrohodnost byla velmi důležitá také pro kameramana Bena Richardsona, jehož prvotní rozhovory s Sheridanem se zabývaly otázkou přírody coby nejnebezpečnějšího predátora vůbec. Kamera musela zprostředkovávat pocit křehkosti člověka tváří v tvář přírodě. Snaha o pravdivé ztvárnění nemilosrdnosti a zákeřnosti přírody ve Wind River s sebou ale přinášela i některá úskalí.
„V počátečních fázích natáčení jsme museli bojovat s velmi nízkými teplotami, řídkým vzduchem a sněhovými bouřemi. Ačkoliv jsme si dokázali poradit, představovala pro nás tuhá zima neustálý boj. Veškerou techniku i členy štábu jsme museli přepravovat na sněžných skútrech ze základního tábora, do kterého se dalo dojet s nákladními vozy, a v exteriérech jsme neustále musei dbát na to, abychom nenarušili sníh, který jsme tam přijeli natáčet,“ popisuje Richardson. „Nikdo z původních obyvatel v minulosti na těchto místech v zimě nepobýval, všichni na ta nejhorší období migrovali do jiných oblastí, ale jelikož jsou dnes místní omezeni prostorami rezervace, žijí tu v podmínkách, ve kterých je přežití velmi obtížné. Naše postavy všude cestují na sněžných skútrech a je velice evidentní, že bez této techniky jsou tyto oblasti zcela odříznuté od jakékoliv pomoci. To je důvod, proč Natalin úvodní útěk působí ještě mnohem intenzivněji.“
„Ke konci natáčení se blížilo jaro a výzvou pro nás byla především snaha zachovat onen pocit izolace a chladu, zatímco se sníh pod našima nohama zvolna rozpouštěl,“ pokračuje Richardson.
Richardson se ale nesoustředil pouze na prostředí. Během natáčení se snažil zajistit, aby se mu podařilo zachytit izolovanost a čirý chlad onoho prostředí, a vyvážil je s emocionálním dopadem celého příběhu.
„Postavy filmu bojovaly o přežití v náročném prostředí a já toužil po tom, aby to diváci dokázali vnímat,“ svěřuje se Richardson. „S ohledem na náročné téma snímku Wind River jsem se snažil v první řadě o to, aby kamera na diváky nepůsobila rušivě a nepoutala na sebe zbytečnou pozornost, a snažil se vytvořit přímé citové pouto mezi divákem a hereckými výkony. Následkem toho jsou některé z těch nejpůsobivějších scén filmu Wind River po filmové stránce velmi prosté a já se snažil věnovat pozornost především úžasným hercům, kteří se v záběru ocitají.“
„Věrohodnost je doufám cílem všech, kteří natáčejí filmy, ale v případě tohoto filmu jsme ji povýšili na zcela novou úroveň, protože se jedná o snímek, který se velmi úzce dotýká celé řady důležitých problémů, jimž indiánská komunita čelí. Taylor i my jakožto producenti filmu jsme toužili po tom, aby vše bylo velmi věrohodné a vynaložili jsme velké úsilí na to, abychom toho skutečně dosáhli,“ říká George. „Taylor chtěl, aby vše bylo od samého počátku naprosto realistické - a my všichni jsme jeho úsilí sdíleli.“
Film končí specifickým titulkem: „Ačkoliv se vedou statistiky o zmizelých osobách pro všechny ostatní skupiny obyvatelstva, v případě indiánských žen žádné neexistují. Nikdo neví, kolik je jich vlastně pohřešovaných.“ Matthew George a Taylor Sheridan strávili řadu hodin studiem podkladů a snahou nalézt konkrétní číslo, které by mohli v rámci statistik na konci filmu uvést. Absence jakýchkoliv dostupných informací byla po citové stránce velmi znepokojivá a jen podtrhuje naléhavost současné situace, která vyžaduje naši pozornost a měla by dostát změn.
Ocenění:
Cannes IFF
2017 - Taylor Sheridan (Nejlepší režie - Un Certain Regard)
2017 - Taylor Sheridan (Cena "Un Certain Regard") (nominace)
2017 - Taylor Sheridan (Caméra d'Or) (nominace)
Las Vegas Film Critics Society
2017 - Nejlepší film (nominace)
NAACP Image Awards
2018 - Nejlepší nezávislý film (nominace)
North Texas Film Critics Association
2018 - Jeremy Renner (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
Phoenix Film Critics Society
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Nejpřehlíženější film (nominace)
Karlovy Vary IFF
2017 - Taylor Sheridan (Divácká cena deníku Právo)
Detroit Film Critics Society
2017 - Taylor Sheridan (Nejlepší scénář) (nominace)
Satellite Awards
2018 - Jeremy Renner (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
DABING
V českém znění: Filip Švarc - Jeremy Renner (Cory Lambert), Andrea Elsnerová - Elizabeth Olsen (Jane Bannerová), Marcel Vašinka - Graham Greene (Ben), Bohdan Tůma - Hugh Dillon (Curtis), Jakub Saic - James Jordan (Pete Mickens), Petr Neskusil - Ian Bohen (Evan), Veronika Veselá - Julia Jones (Wilma), Tereza Říhová - Teo Briones (Casey), Pavel Vondra - Gil Birmingham (Martin) + Jon Bernthal (Matt), Terezie Taberyová, Tomáš Juřička, Renata Volfová, Vojtěch Hájek, Klára Sochorová, Robin Pařík
Překlad: Martin Kratochvíl
Zvuk: Matěj Večeřa, Michal Páleníček
Produkce: Markéta Kratochvílová
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, studio Budíkov 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.9.2017 Falcon
Premiéra USA: 4.8.2017 The Weinstein Company
Premiéra Kanada: 11.8.2017 VVS Films
Premiéra Velká Británie: 8.9.2017 STX Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 28.2.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.2.2018 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 6 100 839
Tržby celkem - $ 45 000 000
Návštěvnost v ČR 42 728
Náklady (Rozpočet) - $ 11 000 000
Tvůrci a herci
Taylor Sheridan (Režie), Elizabeth A. Bell (Produkce), Peter Berg (Produkce), Matthew George (Produkce), Basil Iwanyk (Produkce), Wayne L. Rogers (Produkce), Nick Cave (Hudba), Warren Ellis (Hudba), Ben Richardson (Kamera), Gary Roach (Střih), Jordan Bass (Casting), Lauren Bass (Casting), Neil Spisak (Scénografie), Kari Perkins (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Greg T. Moon (Masky), Taylor Sheridan (Scénář), Jeremy Renner (Herec), Elizabeth Olsen (Herec), Graham Greene (Herec), Jon Bernthal (Herec), Julia Jones (Herec), Gil Birmingham (Herec), Kelsey Asbille (Herec), Apesanahkwat (Herec), Martin Sensmeier (Herec), Hugh Dillon (Herec), Tantoo Cardinal (Herec), Eric Lange (Herec), Mason D. Davis (Herec), Blake Robbins (Herec), Matthew Del Negro (Herec), Tara Karsian (Herec), James Jordan (Herec), Devin Hansen (Herec), Teo Briones (Herec)
2007/107/Velká Británie, Kanada, USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller
Zajímavost k filmu
- Elizabeth Olsen, Jeremy Renner a Jon Bernthal jsou všichni součástí stejného filmového vesmíru v Marvel Cinematic Universe. Olsen jako Scarlet Witch, Renner jako Hawkeye a Bernthal jako Punisher v Daredevilovi (od r. 2015) a Punisherovi (od r. 2017) od Netflixu.
- Pušky, které Cory (Jeremy Renner) použivá, jsou Remington Model 700 v úvodní scéně a Marlin Model 1895SBL po zbytek filmu.
- V priebehu natáčania navštívil režisér Taylor Sheridan niekoľkých kmeňových náčelníkov v rezervácii Shoshone, ktorí ho prekvapili zistením, že v tejto približne šesťtisícovej indiánskej rezervácii bolo v tej dobe (2016) až 12 nevyriešených vrážd.
- Elizabeth Olsen (Jane Banner) zažila počas natáčania tzv. "snežnú slepotu" (zápal očnej rohovky a spojivky).
- Jeremy Renner (Cory Lambert) používa dvojicu ďalekohľadov Swarovski EL Binoculars. Kus stojí približne 3000 amerických dolárov.
- Zatiaľ čo skutočná rezervácia Wind River sa nachádza v štáte Wyoming, filmovalo sa v meste Park City, štát Utah.
- Film si vyslúžil po svojej premiére na festivale v Cannes 8 minútový nepretržitý potlesk.
- Natáčanie trvalo 40 dní.
- Režisérovou prvou voľbou pre obsadenie postavy Coryho Lamberta bol Jeremy Renner, ktorý bol však v tom čase zaneprázdnený natáčaním filmu Prvý kontakt (2016). Následne bol oslovený Chris Pine, ktorý taktiež musel od projektu odstúpiť, pre natáčanie filmu Wonder Woman (2017). Nakoniec sa predsa len Renner dokázal uvoľnit a úlohu získal.
- Film je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Skutočná je aj rezervácia Wind River, ktorá je v Spojených štátoch siedmou najväčšou indiánskou rezerváciou. Založená bola v roku 1868.
- Jon Bernthal (Matt) prišiel pri opakovaní scény, keď ho kolegovia ubijú na smrť, o štyri nechty.
- Počet mŕtvych vo filme je 15.
- Elizabeth Olsen, Jeremy Renner a Jon Bernthal jsou všichni součástí stejného filmového vesmíru v Marvel Cinematic Universe. Olsen jako Scarlet Witch, Renner jako Hawkeye a Bernthal jako Punisher v Daredevilovi (od r. 2015) a Punisherovi (od r. 2017) od Netflixu.
- Pušky, které Cory (Jeremy Renner) použivá, jsou Remington Model 700 v úvodní scéně a Marlin Model 1895SBL po zbytek filmu.
- V priebehu natáčania navštívil režisér Taylor Sheridan niekoľkých kmeňových náčelníkov v rezervácii Shoshone, ktorí ho prekvapili zistením, že v tejto približne šesťtisícovej indiánskej rezervácii bolo v tej dobe (2016) až 12 nevyriešených vrážd.
- Elizabeth Olsen (Jane Banner) zažila počas natáčania tzv. "snežnú slepotu" (zápal očnej rohovky a spojivky).
- Jeremy Renner (Cory Lambert) používa dvojicu ďalekohľadov Swarovski EL Binoculars. Kus stojí približne 3000 amerických dolárov.
- Zatiaľ čo skutočná rezervácia Wind River sa nachádza v štáte Wyoming, filmovalo sa v meste Park City, štát Utah.
- Film si vyslúžil po svojej premiére na festivale v Cannes 8 minútový nepretržitý potlesk.
- Natáčanie trvalo 40 dní.
- Režisérovou prvou voľbou pre obsadenie postavy Coryho Lamberta bol Jeremy Renner, ktorý bol však v tom čase zaneprázdnený natáčaním filmu Prvý kontakt (2016). Následne bol oslovený Chris Pine, ktorý taktiež musel od projektu odstúpiť, pre natáčanie filmu Wonder Woman (2017). Nakoniec sa predsa len Renner dokázal uvoľnit a úlohu získal.
- Film je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Skutočná je aj rezervácia Wind River, ktorá je v Spojených štátoch siedmou najväčšou indiánskou rezerváciou. Založená bola v roku 1868.
- Jon Bernthal (Matt) prišiel pri opakovaní scény, keď ho kolegovia ubijú na smrť, o štyri nechty.
- Počet mŕtvych vo filme je 15.
Odkazy
Hrají:
Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Asbille, Apesanahkwat, Martin Sensmeier, Hugh Dillon, Tantoo Cardinal, Eric Lange, Mason D. Davis, Blake Robbins, Matthew Del Negro, Tara Karsian, James Jordan, Devin Hansen, Teo Briones, Austin R. Grant, Althea Sam, Gabe Casdorph