Nevědomí / Oblivion (2013/124/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Mysteriózní) 74% -Blu-ray-

08.07.2018 12:29
JEDNOU VĚTOU
„Země je vzpomínka, za kterou stojí bojovat."

OBSAH
Jacka (Tom Cruise), kterého na Zemi baví především hledání artefaktů zanikající lidské civilizace, vyvedou z každodenní rutiny dvě události. Tou první je nouzové přistání vesmírné lodi, jejíž jediná členka posádky (Olga Kurylenko) tvrdí, že ji s Jackem pojí společná minulost, aniž pro to existuje racionální vysvětlení. Následně je Jack zajat ilegální armádou operující pod zemským povrchem, jejíž charismatický vůdce Beech (Morgan Freeman) toho o něm ví víc než on sám. Pod vlivem těchto událostí se Jack rozhodne podívat na svět kolem sebe jinýma očima a z toho, co uvidí, mu není dvakrát dobře…(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Joseph Kosinski zdá se býti bohem sterilního designu, ve kterém byste se s radostí zabydleli (a z jeho údržby se zakrátko zcvokli;)) Opětovná spolupráce s Claudiem Mirandou dala vzniknout dvouhodinové ódě na sklo a lesklé povrchy, která bohužel z hlediska dějového už nedrží pohromadě zdaleka tolik, kolik by si divák zasloužil. Výtky Františka Fuky jsou IMHO přehnané, ale na několika místech mi něco dost zásadně nesedělo. Oblivion má do svojí poloviny našlápnuto na hodně podařenou sci-fi ve velmi klasickém provedení, ale potom se to celé posune do zcela jiného stylu a nastanou ty problémy, kterých si mohou nevšimnout jenom hodně zapálení thetani. Díky několika vizuálně a zvukově dokonalým scénám (třeba bazén!!!) je potřeba Oblivion vidět, ale bohužel o tom, že se budu někdy ochotný podívat na víc než tu první polovinu, dost silně pochybuju. (Gemini) 2*

Hlavním důvodem, proč Nevědomí vyšumí z povědomí rychleji než TRON není fakt, že Kosinski vykrádá své kolegy (Stanton, Jones, Lawrence, Trumbull, Kubrick, Wachowští), a dává tím vyniknout, o kolik horším je vypravěčem, ale že vykrádá sám sebe. Zopakování stejného přístupu, navíc ve světě bez možnosti „editovat levely“, která byla pro designéra a fanouška videoher požehnáním, výrazně oslabuje původní wow efekt. Ten byl však stále dost silný, aby mne opájení se audiovizuální dokonalostí bavilo celé dvě hodiny. Kosinského nerdovský přístup k postavám děla z člověka srovnatelně hodnotného nositele významů jako je robot, krajina nebo kus nábytku (přičemž na stejné úrovni se nacházejí také svým výrazně omezeným využíváním zdravého rozumu). Působivější než slova a emoce jsou geometrické kompozice záběrů, jejichž samotný obsah se stává méně podstatným než sdělení povrchu. Všechno a všichni slouží k doladění celkového designu. Tomu jsou podřízeny motivace hrdinů i směřování zápletky. Jako výsměch klasickému „vstupování“ do příběhu skrze identifikaci s postavami lze chápat poslední scénu, která prozrazuje, že jsme své emoce pravděpodobně distribuovali ne zcela správným směrem. Kosinski dokáže unikátním způsobem propojit pohyb s hudbou, kterou na obraz „nanáší“ po jednotlivých vrstvách, a výsledkem je stejně jako v TRONovi mainstreamová variace audiovizuálních symfonií. Zápletka je tady jaksi navíc, ač bez ní (a bez méně a více nechápavý výraz střídajícího Cruise) by 120 milionový projekt jako tento asi nebyl realizován. Kvůli postavám bez života, námětu bez originality a jednání bez logiky bych ale nepodceňoval celý film, který v druhém plánu nabízí inspirativní výpověď o současné společenské realitě efektivních pracovních týmů, jimž se lidé oddávají natolik, že v nich rozpouštějí svou identitu a ztrácejí schopnost autentické existence. Dějově vyprázdněná (a proto lepší) první polovina, s parodií dokonalého partnerského vztahu a se zachycením pracovní činností, která má čistě udržovací charakter bez konkrétního cíle a šance na skutečnou (a pro systém potenciálně nebezpečnou) změnu stavu, toho o dnešku vypovídá víc než mnohé artfilmy s ošklivějším designem. A rozhodně jde o film stvořený pro IMAX! 80% (Matty) 4*

Joseph Kosinski. Jméno, které mi v hlavě bude znít ještě hodně dlouhou dobu. Taky ale člověk, který mě už po druhý dokázal neuvěřitelně potěšit naprosto skvělým a neotřelým filmovým prostředím spojeným s naprosto boží muzikou, která do jeho světů prostě sedí. Tron a Nevědomí má hodně společného. Minimálně samotná hudba spojuje atmosféru dvou filmů, ale i design některých vesmírných lodí nebo minimálně motorky dokáže připomenout posledního Trona. Každopádně to nic nemění na tom, že Nevědomí je pořád dost originální film. Když pominu příběh, který mně osobně vůbec nevadil a dokonce mě ještě potěšil tím, jak se v druhé půlce filmu zajímavě proměnil, musím říct, že mě absolutně sejmul svět, se kterým Kosinski přišel k samotnému divákovi. Pokaždý, když je na scéně nějaký sci-fi, nemůžu se dočkat toho, až uvidím, jak se tvůrci poprali s věrným popsáním dané doby. Tady se s tím poprali naprosto parádně a celý ten post-apokalyptický svět vypadá fakt neuvěřitelně krásně. Krásně na pohled, pravda, že postava Toma Cruise by mi za tohle asi dala facku. Každopádně prostředí, který si Kosinski přichystal je prostě boží. A nejúžasnější na tom všem je fakt, že já na něm hrozně málo vnímal digitál. Přišlo mi to všecko děsně přirozené. A to vůbec nemluvím o Tomovi Cruisovi, který se zase upsal naprosto boží postavě, která mi odteď pořád bude připomínat právě jeho. Nebude to ale jenom on, kdo mě zaujal. Třeba taková pro mě zatím neznámá Andrea Riseborough mi udělala obrovskou radost nebo i Olga Kurylenko překvapila. Oni herečky celkově pod Kosinskiho kamerou vypadají tak nějak...dokonale. No a samotný příběh? Nezlobte se na mě, ale mně přijde originální. Líbí se mi, že se film nesnaží vysloveně tlačit na typickou hollywoodskou linku a jede si svoje. Tom prostě při své první scéně ve filmu hned neskončí v područí nepřítele, ale tak nějak udělá svojí rutinní práci a jede si na základnu odpočinout. Až divákovi musí přijít, že nekouká na film, ale na realitu někoho v alternativní budoucnosti. No, musím říct, že Oblivion byl pro mě v kině obrovský zážitek. A nutno dodat, že za to hodně mohla i samotná hudba, která byla tak dobrá, jako hodně dlouho ne. (Malarkey) 5*

VELKÁ RECENZE
Tom Cruise opět zachraňuje planetu. Tentokrát si v adaptaci komiksu Oblivion zahrál vesmírného údržbáře a sekundovat mu bude pohledná Olga Kurylenko. A ono to vážně funguje.
Inteligentní sci-fi filmy aby člověk v současnosti pohledal. Většinou totiž platí, že čím pitomější je zápletka, tím velkolepějších scén se dočkáme. A že je toho v Nevědomí k vidění opravdu hodně. Něco takového by se od režiséra Josepha Kosinskiho dalo očekávat. V jeho minulém Tronovi totiž forma zkopala děj dokulata a pustila ze schodů.
Jenže Nevědomí je jiné. Pomalejší rozjezd nám detailně představí život hlavního hrdiny Jacka s tváří neohroženého mrňouse Toma Cruise. Ten spolu se svou partnerkou Victorií (Andrea Riseborough) už pět let pracuje na údržbě Země, zdevastované po útoku mimozemšťanů. To není ale jen tak.
Píše se totiž rok 2073, od vyhrané války uběhlo přes padesát let, ale lidé stále žijí na měsíci Titan a ze Země pouze vysávají vodu. Jejich obří čerpadla ale ještě pořád napadají emzáci, kteří po invazi zůstali na Zemi. A technik Jack opravuje škody, které v noci napáchali.
Záběry na sterilně čisté Jackovo obydlí už v úvodu kontrastují s leteckým pohledem na zdevastovanou planetu a dohromady tvoří znepokojivou postapokalyptickou atmosféru. Interiéry jsou architektonicky precizní, přeplněné futuristickou technologií, kterou jsme ale už viděli v jiných scifárnách. Později se přidávají ještě děsivější zákoutí, kterým šéfuje Morgan Freeman. Díky téhle vizuální hře s divákovými smysly vůbec nevadí, že se toho první půlku filmu na plátně moc neděje.
Režisér Kosinski dávkuje informace právě tak pomalu, aby neodkryl všechny trumfy už na začátku, a přesto se divák nezačal u filmu nudit. Pomohl si tím, že nechal Jacka i Vicu projít povinným výmazem paměti, jenže Jackovi se v noci dokola zdají podivné sny o Zemi. A to je teprve začátek zápletky, na kterou se nabalují další a další události, které pochopitelně dospějí k tomu, že nic není takové, jak se zdá.
Další zápletku není tak těžké odhadnout a střídá se v ní jedno klišé za druhým. Navíc už samotné trailery odhalují víc, než je záhodno. Takže kdo viděl aspoň jeden trailer, nejspíš při sledování filmu přijde o půlku zábavy, protože spousta věcí se dá odhadnout už z nich. A když náhodou není něco jasné, vysvětlí vám to Morgan Freeman. A pokud se v tom i dál nevyznáte, zřejmě nebudete jediní.
Dírami ve scénáři by totiž propadl štáb i s technikou. Takové zjevení strnulé Olgy Kurylenko alias astronautky Julie na scéně vyvolává řadu otázek, které ale postava odbyde pár stručnými větami. Ještě nepochopitelnější je, že někoho, kdo se po opravdu dlouhé době objeví na Zemi, proběhlé změny v podstatě netankují. Normální člověk by se pravděpodobně psychicky zhroutil.
Nevědomí v mnohém připomíná klasické sci-fi, v nichž hlavní hrdina bloumá po zdevastované zemi a vzpomíná na lepší časy. Možná se vám taky vybaví Já, legenda s Willem Smithem v hlavní roli, nicméně tak ponuré atmosféry se tvůrcům nepodařilo dosáhnout. Nevědomí vyniká skvělými akčními scénami, kterých je sice jako šafránu, zato je doprovází hypnotická hudba M83. Jen ta dvouhodinová stopáž je mírně řečeno přepálená a ke konci se už filmu ani Tomu Cruisovi nedostává dechu.

O FILMU
2077: Jack Harper působí na evakuované Zemi jako údržbář. Podílí se na masivní operaci, jejímž cílem je získat na Zemi životně důležité zdroje, které tu ještě zbyly po desetiletích válek proti mimozemšťanům, stále plenícím zbytky planety. Jackova mise je téměř u konce. Za dva týdny se má připojit ke zbývajícím přeživším na měsíční kolonii daleko od válkou zmítaného světa, který dlouho nazýval domovem.
Teď Jack žije v závratných oblacích a stráží zemi z tisícimetrových výšek, ale brzy tvrdě dopadne na zem, až zachrání krásnou cizinku z havarovaného letounu. K Jackovi ji táhne něco, co vzdoruje logice, a její příchod spouští řetězec událostí, jež ho donutí zpochybnit vše, čím si byl dosud tak jistý. Poté, co objeví šokující pravdu o tom, co ho spojuje se Zemí minulosti, se jeho realita hroutí a Jack bude muset prokázat hrdinství, o jehož existenci v sobě dosud netušil. Osud lidstva nyní spočívá v rukou muže, který věřil, že náš svět bude brzy navždy ztracen.
V roce 2005, pět let před režijním debutem Josepha Kosinského, jímž byl Tron: Legacy 3D, napsal Kosinski 12stránkovou povídku s názvem „Nevědomí“. V tomto sci-fi příběhu zasazeném do roku 2077, asi šedesát let poté, co mimozemská invaze ozáří Zemi, sledujeme osud Jacka, údržbáře na téměř zničené planetě, který si není jistý svým místem ve vesmíru.
Ačkoli odvážný pilot slouží jako poslední opravář dronů na naší planetě, Jack zpochybňuje autority a podivně ho přitahuje zachování světa tak, jak ho kdysi znal. Když před jeho zraky nouzově přistane oslnivá kráska a převrátí naruby vše, čemu dosud věřil, jeho realita se roztříští na kusy a stojí před ním alternativní pravda, kterou musí přijmout nebo odmítnout. Ve finále se stává vůdcem zbývajících obyvatel Země, mužem, jehož žene vpřed jeho poslání a nový osud.
Kosinski snil o tom, že přepíše „Nevědomí“ do podoby scénáře, ale načasování nebylo právě šťastné. Odklad se však ukázal být příhodný, když se o několik let později Kosinski setkává s Barrym Levinem a Jessem Bergerem, spoluzakladateli Radical Studios. Spolu povídku rozšíří na ilustrovaný grafický román v oboru známý jako „ashcan“, který napíše Arvid Nelson, ilustruje Andrée Wallin a uměleckého vedení se chopí právě Kosinski, Levine a umělecký ředitel Radical Studios Jeremy Berger. Román jim má umožnit ukázat investorům směr, kterým se chtějí se svým dílem ubírat.
Kosinski poodhaluje zápletku svého grafického románu: „Je to akční dobrodružství zasazené do roku 2077 po ničivé válce, která Zemi zanechává bez obyvatel a v troskách. Ústřední postavou příběhu je Jack, údržbář dronů, který je součástí větší mise. Pozoruhodné tajemství, jemu neznámé, se stane klíčem k záchraně zbytku lidstva.“ Režisér se především zaměřil na brutální upřímnost příběhu. Dodává: „Je rozdíl mezi těmi, kdo pravdu ignorují a nosí klapky na očích, a těmi, kdo se rozhodnou postavit pravdě čelem, navzdory tomu, jak těžké to bude.“
Kosinski přiznává, že tuto science-fiction ságu chtěl natočit už dlouho. Když dospíval, okouzlily ho filmy jako The Omega Man, Blade Runner a 2001: Vesmírná odysea, knihy jako „Hyperion“ a televizní seriály typu The Twilight Zone. Nepopírá, že měl vždy rád kontrast drsného prostředí a stylových výdobytků imaginárních technologií budoucnosti. Říká: „Vždy se mi líbilo sci-fi umění 70. let od Chrise Fosse, Petera Elsona a Chrise Moorea a věděl jsem, že s tak pokročilou technologií vizuálních efektů, jako máme dnes, bych mohl bez viditelných přechodů zkombinovat počítačovou animaci se skutečnou krajinou a vytvořit něco jedinečného.“
Levinea a Bergera vize mladého režiséra inspirovala a Levine si vzpomíná na svou první reakci na jeho námět: „Když jsem si Joeův příběh přečetl, připadal mi atraktivní, originální a motivující z hlediska lidské přirozenosti a povahy. Nevědomí je skvělá akční podívaná, ale klíčová je ta jedna hlavní postava, které fandíte, což je hlavní předpoklad pro dobrý film.“
Ilustrovaný román se přirozenou cestou stal samotnou prezentací, která měla film prodat. Na mezinárodním srazu především komiksových příznivců Comic-Con v roce 2010 v San Diegu se Kosinski, který tu představil první stopáž z filmu Tron: Legacy 3D, dočkal ze strany fanoušků ohromující podpory. Radical Studios na srazu distribuovaly na 30 tisíc výtisků grafického románu. Levine vzpomíná: „Na Comic-Conu stála fronta asi tisíce lidí, kteří čekali na to, až jim Joe podepíše jejich výtisk ashcanu Nevědomí. Jako doprovod příběhu jsme vytvořili výrazné logo a ilustrace, které měly okamžitý ohlas. Byla to odvaha, udělat ten krok a adaptovat příběh do podoby scénáře. Jde o intelektuální přístup k jasně definovanému příběhu s perfektními akčními momenty. Nikdo dosud nic takového neviděl.“
Krátce poté, co tým se svým materiálem sondoval terén na Comic-Conu, se na scéně objevilo studio Universal Pictures s návrhem dál projekt rozpracovat spolu s Kosinským, Radical Studios a Chernin Entertainment; začala práce na scénáři Nevědomí. Peter Chernin, veterán mezi producenty, který v roce 2011 úspěšně oživil filmovou sérii blockbusterem Zrození Planety opic, využil zkušeností získaných právě na tomto filmu - který se stal nejlepším současným modelem pro kombinaci nefalšovaných emocí s napínavou a inteligentní spekulativní fikcí. Chernin vysvětluje půvab Nevědomí: „Lidé se s příběhem Nevědomí ztotožňují, protože - ačkoli je to akční film - je to v zásadě film o osudu chlapíka, který se snaží objevit svou lidskost. V tom je jeho podstata, a proto film divákům přináší takové uspokojení.“
Ke Kosinskému a Levineovi se připojili další producenti: Dylan Clark, který spolu s Cherninem produkoval Zrození Planety opic, a Duncan Henderson, který se proslavil velkolepými dramatickými scénami v tak různorodých filmech, jako jsou Master & Commander: Odvrácená strana světa nebo Harry Potter a Kámen mudrců. S technickým scénářem od Karla Gajduseka a Michaela deBruyna už producenti konečně měli vše, co potřebovali k tomu, aby se mohli pustit do gigantického úkolu - výroby filmu Nevědomí.
Clark se zamýšlí nad filmem a jeho výtvarnou stránkou: „Nevědomí se odehrávalo ve vizuálně úžasném světě, který Joe vytvořil. Místem děje byla Země, která však nepůsobila špinavě, chmurně ani temně. Vypadala živě, byla plná barev a působila jedinečně. A to nás dostalo: konceptuální design toho světa byl pro nás něčím nevídaným.“
Vzhledem k tomu, že se příběh odehrává koncem tohoto století, si Kosinski uvědomoval, že potřebuje prvotřídní tým designérů, kteří by navrhli svět jednoznačně futuristický, avšak uvěřitelný pro dnešního diváka žijícího o zhruba šedesát let dříve. Pro ilustraci své verze postapokalyptického světa se obrátil na klíčové spolupracovníky, s nimiž měl zkušenost z natáčení Tron: Legacy 3D.
Henderson věděl, že režisér tuto kolosální výzvu zvládne; přemítá: „Joe je skvělý vypravěč. Jedna z věcí, která mě na práci na tom filmu lákala, byl jeho originální příběh. Navodí v divácích pocit, že něco vědí, ale pak si pozvolna začnou uvědomovat, že to celé až tak nedává smysl. Ve filmu se odhalují nová a nová tajemství, jako když loupete cibuli. Příběh se odkrývá postupně: dostáváte nová fakta a vyjevuje se vám nová realita. Je to jedno fantastické odhalení za druhým.“
Zatímco celá řada akčních a dobrodružných filmů bývá až přelidněna množstvím postav, jedním z mnoha prvků, které Nevědomí odlišují, je relativně malý počet herců. Jelikož je Jack posledním opravářem dronů na opuštěné Zemi, nemá prakticky žádnou příležitost narazit na někoho dalšího. Vzhledem k tomu, že scénáristé vytvořili tak pevně sevřený příběh spoléhající na několik málo postav, byli si producenti vědomi důležitosti obsazení těch správných herců, kteří vdechnou Nevědomí život.
Když Kosinski uvažoval o tom, kdo by dokonale vystihl postavu Jacka, Tom Cruise byl jednoznačně na přední příčce jeho seznamu. Přesto režiséra překvapilo, když mu zavolal Cruiseův agent s tím, že herec viděl ashcan od Radical Studios a chtěl by se sejít a popovídat si o tom. Kosinski a Cruise se sešli v letištním hangáru v Burbanku, kde mu Kosinski ukázal povídku a storyboard k projektu. Asi o tři hodiny později Cruise Kosinskému řekl, že by s ním rád film natočil. Tak začal roční proces vývoje scénáře pro film s Tomem Cruisem v hlavní roli.
Kosinski o spolupráci řekl: „Tom má fantastický čich na to, co dobrý film potřebuje. Spolupracovat s ním byla úžasná zkušenost, nejen na place při natáčení, ale už od samotného začátku, při přípravě scénáře a vývoji jeho postavy.“

Cruise komentuje svůj zájem o účinkování ve filmu Nevědomí: „Přečetl jsem si ten příběh a viděl jsem reklamy, které Joe předtím režíroval, a tak jsem mu zavolal. Sešli jsme se, pustil mi ukázky z Tronu, které mě fascinovaly. Pomyslel jsem si, ‚Wow. Ten chlap je skvělý filmař a má obrovský talent.‘ Joe je člověk, který vytváří nové světy, a právě jeho vize Nevědomí mě zaujala. Nikdy jsem nic takového neviděl: způsob, kterým to chtěl režírovat, a všechny prvky, které chtěl do filmu zakomponovat. Ačkoli jsem od Minority Report nenatočil žádné sci-fi, ten žánr miluju a věděl jsem, že Joe v něm umí chodit.“
Producenti byli nadšení, že Jacka ztvární pilot s licencí, který bude moci řídit jedinečný letoun navržený speciálně pro tento film. Chernin říká: „Tom je do létání blázen. Sám je pilot. Myslím, že si s Bubbleshipem užil hodně zábavy, a na plátně je to vidět.“ Po boku Toma Cruise byly do rolí Julie a Victorie (zvané „Vika“) obsazeny Olga Kurylenko a Andrea Riseborough. Chernin volbu produkce vysvětluje: „Bylo důležité, aby obě herečky byly schopné postihnout emoční složku příběhu. Najít správné představitelky nám dalo hodně práce. Olga vnáší do postavy Julie oduševnělost a hloubku a Andrea je zase svěží a plná života. Jedna druhou skvěle doplňovaly a své postavy dokázaly povýšit nad rámec textu scénáře.“
Filmaři věděli, že role cestovatelky, která po nouzovém přistání tvrdí, že ji k Jackovi váže hluboké pouto, a nutí ho zpochybňovat realitu, bude vyžadovat mnoho vysilujících dnů na place. Svou Julii Rusakovu našli v bývalé Bond girl, která na sebe strhujícím způsobem upozornila v Casino Royale. Clark prozrazuje: „Bylo důležité, abychom do role Julie obsadili někoho stejně drsného jako je Tom. Někdo takový se nehledá snadno, ale Olga, tvrdá ukrajinská žena, do toho šla a prokázala, že to umí. Vystavili jsme ji takovým zkouškám, které nemohla čekat ani v nejbujnější fantazii.“
Kurylenko potvrzuje, že byla svolná k náročným úkolům, které ji čekaly: „V tomhle filmu věci nejsou takové, jak se zdají být. Jakmile se Julia objeví v životech Jacka a Viky, způsobí pohromu. Dokonalá idyla se zhroutí. Nastává chaos, a bylo zábavné to hrát. Navíc je role tak fyzická, se spoustou různé akce, což jsem nikdy předtím nedělala.“
Než před Jackem nouzově přistane Julia, je po dlouhá léta po jeho boku jediná žena. Poslušná a svědomitá Vika Olsen je Jackova navigátorka v rámci jeho mise údržbáře dronů. Ačkoli Jackem zmítá nejistota, Vika ho nabádá, aby nezpochybňoval autority a přijímal věci takové, jak jsou. Britka Riseborough svou roli v příběhu komentuje: „Jack a Vika se dostávají do fáze, kdy si začínají uvědomovat, že každý chtějí v životě něco jiného. Vika je vynikající stratég a je v mnoha ohledech pozitivní a optimistická. Její činy, ačkoli se kontroluje, mohou působit poněkud radikálně.“
Clark vysvětluje, že Riseborough byla pro Cruise ideální partnerkou: „Do role Viky jsme potřebovali někoho, kdo dokáže dokonale a přesně ovládat svůj jazyk i chování. Přišla Andrea a naprosto nás dostala.“
Když Jack na Zemi narazí na skupinu přeživších, uvědomí si, že on a Vika tu nejsou sami. Ke ztvárnění role Beeche, morálně nejednoznačného vůdce odporu, byl přizván držitel Oscara Morgan Freeman. Herec vysvětluje důvody, proč nabídku přijal: „Jedna z věcí, které Nevědomí odlišují od ostatních filmů, je jeho kreativita, kostýmy, kulisy a technické vybavení. Je to svět sám o sobě a Joe je perfekcionista, takže je radost s ním pracovat, protože přesně ví, co chce.“
Nevědomí je prvním filmem, v němž herecké superhvězdy Cruise a Freeman stojí proti sobě, a producenti věděli, že se jim nabízí perfektní příležitost. Levine volbu představitele role velitele odporu, který o hlavním hrdinovu ví víc, než on sám, odůvodňuje takto: „Věděli jsme, že do role Beeche potřebujeme někoho charismatického. Počet postav ve filmu je minimální, není se za čím schovat. Bylo třeba, aby dokázal projevit a vyvolat emoce, a když jsme pozorovali Morgana Freemana při práci, všichni jsme stáli v němém úžasu.“
Cruise popisuje spolupráci s hereckou legendou: „S Morganem jsem se seznámil v roce 1990, když jsme byli oba nominováni na Oscary. Já jsem byl nominovaný za Narozen 4. července a on za Řidiče slečny Daisy. Moc jsem ho obdivoval, a pamatuji si, že v ten oscarový večer jsem se těšil, že se s ním pozdravím a řeknu mu, jak moc se mi v tom filmu líbil, a oba jsme si řekli, že bychom spolu někdy rádi pracovali. Je mi líto, že to trvalo tolik let, než k tomu došlo, ale jsem moc rád, že jsem příležitost s ním pracovat dostal. Je to skvělý člověk a mimořádný herec.“
V roli Sykese, zástupce velitele skupiny přeživších, se objeví Nikolaj Coster-Waldau, který se proslavil průlomovou televizní rolí ve Hře o trůny a nedávno také kasovně úspěšným thrillerem Mama. Hraje zkušeného bojovníka a Beechovu pravou ruku v jakékoli bojové situaci. Freeman postavu popisuje: „Beech ví, jak vypadal život před zkázou, ale někdo jako Sykes v tomto prostředí vyrůstal a prožil celý život.“
Henderson nepřestává Coster-Waldaua chválit: „Nikolajova fanouškovská základna ze Hry o trůny se pořád rozrůstá. Má v sobě něco citlivého i drsného a zároveň z něj vyzařuje inteligence, což publikum nutně přitahuje.“
Coster-Waldau nám popisuje hlavní linii příběhu a svou motivaci pro účast ve filmu: „Ti, kteří přežili, vedou hrozný život. Nic jiného nepoznali. Na příběhu je právě zajímavé, co to s člověkem udělá, a já jsem ocenil, že i když je situace opravdu krutá, Sykes bude bojovat do poslední kapky krve - a pořád mu zůstane naděje.“
Obsazení Nevědomí uzavírá držitelka Oscara Melissa Leo v roli Sally, nadřízené Jacka a Viky a hlasu velícího střediska. Ačkoli její medový hlas přetéká lichotkami, není radno Sally podceňovat. Je to žena skrz naskrz oddaná své práci a jejím jediným zájmem je splnit svůj úkol, ať to stojí co to stojí. Melissa Leo vysvětluje, co ji na ztvárnění role lákalo: „Joe zkombinoval své obrovské nadání v mnoha oborech, aby vytvořil něco opravdu jedinečného. Když jsem přelouskala scénář a pochopila, co se po mně chce, bylo mi jasné, že tohle bude mimořádný projekt. Podstatou Nevědomí je lidský příběh, a film je spojením vyprávění a technologie. Takhle vypadá budoucnost filmu.“
Kosinski poznamenává, že právě Sally drží klíč k mnoha odpovědím, které Jack hledá. Říká: „Melissa má tu zvláštní schopnost znít, jako když zná všechna tajemství vesmíru. Ačkoli se Sally dorozumívá s Vikou a Jackem pouze na dálku přes vysílačku, Melissa brilantně zvyšuje napětí obklopující hlavní postavy. Máte pocit, že jim může v kterýkoli moment pomoct nebo je naopak zničit.“
Natáčení Nevědomí bylo zahájeno v březnu 2012 v obrovských Celtic Studios v Baton Rouge v americkém státě Louisiana. Více než dvě třetiny natáčení probíhaly právě v těchto jižanských ateliérech, přičemž se neustále simultánně točilo v pěti ze sedmi natáčecích hal postavených ve studiích o ploše téměř 100 tisíc metrů čtverečních. V hale č. 4 se Kosinski spolu se štábem asi 350 lidí pustili do výstavby repliky Newyorské veřejné knihovny. V hale vyrostla neuvěřitelná kopie skutečné knihovny sídlící na rohu 42. ulice a Páté avenue, ovšem s postapokalyptickým nádechem, a konstrukce zaplnila obrovský prostor 2800 čtverečních metrů.
Ačkoli probíhal teprve první natáčecí týden, Cruise a tým kaskadérů pod vedením koordinátora Roberta Alonza do toho doslova skočili rovnýma nohama. Cruise se z dvoupatrové výšky, oblečen do Jackova světle šedého pracovního oděvu a s puškou v ruce, noří do temné propastné hlubiny 16 metrů představující zničené podzemní prostory Newyorské veřejné knihovny. Když se Jackovi přetrhne lano, propadne stolem. Pro Cruise to znamenalo třísknout do jednoho z rozbitných stolů, které byly po ruce.
Jako by toho nebylo málo, scénář naplánoval výbuchy a Jack měl být vláčen po podlaze poté, co mu noha uvízne v pasti nastražené mimozemšťany. Všude po zemi se válejí spálené časopisy, knihy a popel. Zatímco Cruise s Alonzem zdokonalovali kaskadérskou choreografii, akci natáčely záběr po záběru tři kamery Oscarem ověnčeného kameramana Claudia Mirandy. Speciálně upravená kamera se nad placem pohybovala po ocelových lanech téměř třicetikilometrovou rychlostí, aby stihla akci zachytit.
Alonzo vysvětluje, že to je pro film rozsahu Nevědomí typické: „Tento typ natáčení a tento typ harmonogramu přináší řadu výzev. Tohle natáčení bylo akčními scénami nabité už od začátku. Jeden kaskadérský kousek za druhým, což je pro film s Tomem Cruisem normální. Tom je jedním z nás: je to kaskadér, o tom není pochyb... a navíc dobrý kaskadér.“
Producent Clark navazuje: „Je důležité, aby lidi pochopili, že Tom kaskadérské akce točí sám, a ve filmu, jako je tento, máte na jedné straně méně technicky náročné kousky jako běh, skoky a rány do obličeje, a pak ty technicky náročnější, jako létání a jízda na motocyklu. A Tom je vyškolený pilot, vyškolený řidič motorky i automobilu. To všechno ovládá. Ten film má několik různých složek. Je to akční dobrodružství, což znamená, že se Tom objeví v celé řadě akčních scén, které jsou napínavé a zároveň nebezpečné.“
I ti nejostřílenější kaskadéři mají své hranice. Producent vizuálních efektů Steve Gaub vysvětluje svou roli, spočívající ve vytvoření sekvencí, které by i takto schopný tým zkrátka nedokázal mimo virtuální svět napodobit: „To, co není v lidských silách předvést v rámci kaskadérské práce, vytvoříme my pomocí vizuálních efektů. Je tam několik skvělých scén, kdy Jack předvádí úžasnou leteckou akrobacii a letecké manévry. Natočili jsme několik sekvencí na Islandu a pak jsme to ve virtuálním světě dali dohromady a přenesli na plátno.“
Scéna pro Newyorskou veřejnou knihovnu je gigantická a ohromující a vedoucí výpravy Darren Gilford se svým výtvarným týmem věnoval pozornost i tomu nejposlednějšímu detailu. Ze stropu viselo dvanáct obrovských lustrů se třemi řadami ověsů a do každého z nich bylo namontováno na 150 ručně vyrobených dřevěných žárovek. Je to prostor pro hru s akční scénou a Mirandu čekalo při jeho využití mnoho neobvyklých výzev.
Kosinski s Mirandou se rozhodli, že zvýrazní intenzitu hereckých výkonů a scén, jako je knihovna, tím, že film natočí na čerstvou novinku, digitální kameru Sony F65. Tato kamera natáčí v rozlišení 4K, které poskytuje úchvatnou hloubku a ostrost záběru vhodnou k promítání na plátna IMAX. Jedná se o čtyřikrát větší rozlišení než formát HD a flexibilita kamery F65 ji pro natáčení dokonale předurčovala. Miranda říká: „Pracovali jsme se slabším osvětlením a F65 je pro expozice při takto slabém světle skvělá.“

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Tom Cruise (Jack), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Beech), Kateřina Lojdová - Olga Kurylenko (Julia), Andrea Elsnerová - Andrea Riseborough (Victoria), Jakub Saic - Nikolaj Coster-Waldau (Sykes), Zuzana Skalická - Melissa Leo (Sally), Zdeněk Mahdal, Antonín Navrátil, Miroslava Součková, Denisa Tůmová, Bohdan Tůma
Překlad: Stanislav Jelínek
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy: Lenka Benešová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.4.2013 CinemArt
Premiéra USA: 19.4.2013 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 21.8.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 21.8.2013 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 11 499 602
Tržby celkem - $ 286 168 572
Návštěvnost v ČR 85 341
Náklady (Rozpočet) - $ 120 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény
• Příslib z Nového světa: Z natáčení fi lmu Nevědomí
• M83 Samostatná zvuková stopa
• Komentář Toma Cruise a režiséra scenáristy Josepha Kosinskiho

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.40:1
česky DTS 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 7.1, maďarsky DTS 5.1, německy DTS 7.1, polsky Dolby Digital 5.1, portugalsky DTS 5.1, rusky DTS 5.1, thajsky Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 5.1, španělsky DTS 5.1
anglické, bulharské, české, čínské tradiční, čínské, estonské, hebrejské, korejské, litevské, lotyšské, maďarské, německé, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské, thajské, turecké
 
Tvůrci a herci
Joseph Kosinski (Režie), Peter Chernin (Produkce), Dylan Clark (Produkce), Duncan Henderson (Produkce), Joseph Kosinski (Produkce), Barry Levine (Produkce), Anthony Gonzalez (Hudba), Joseph Trapanese (Hudba), M83 (Hudba), Claudio Miranda (Kamera), Richard Francis-Bruce (Střih), Marcia Ross (Casting), Darren Gilford (Scénografie), Marlene Stewart (Kostýmy), Al Nelson (Zvuk), Gwendolyn Yates Whittle (Zvuk), Michele Burke (Masky), Karl Gajdusek (Scénář), Michael Arndt (Scénář), Joseph Kosinski (povídka) (Předloha), Tom Cruise (Herec), Morgan Freeman (Herec), Olga Kurylenko (Herec), Nikolaj Coster-Waldau (Herec), Andrea Riseborough (Herec), Zoë Bell (Herec), Melissa Leo (Herec), James Rawlings (Herec), Booch O'Connell (Herec), Tom Cruise (Jack - Dabing), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Beech - Dabing), Kateřina Lojdová - Olga Kurylenko (Julia - Dabing), Andrea Elsnerová - Andrea Riseborough (Victoria - Dabing), Jakub Saic - Nikolaj Coster-Waldau (Sykes - Dabing), Zuzana Skalická - Melissa Leo (Sally - Dabing),
 
2013/124/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- V závěru filmu, kdy Jack (Tom Cruise) přiletí k TETu a otevírá se vstupní otvor, je možné na malý okamžik zahlédnout jednu z verzí svastiky, kterou používají neonacistické skupiny. Obraz je vytvořený otvírajícími se dveřmi.
- Scénu, kde Jack (Tom Cruise) sedí na okraji skály s rostlinou v ruce, štáb natáčel na 600 metrů vysoké hoře Earl's Peak na Islandu.
- Malba vyobrazující ženu s domem v pozadí, který se tak líbí Julii (Olga Kurylenko), namaloval americký umělec Andrew Wyeth a jmenuje se "Christina's World".
- Väčšina filmu bola natočená na Islande, kvôli dennému svetlu, ktoré tam je k dispozícii takmer 24 hodín denne. Celkovo trvalo natáčanie 5 mesiacov.
- Kokpit lietadla a rozloženie v ňom (pedále, joystick) bolo špeciálne upravené na veľkosť Toma Cruisa (Jack Harper).
- Joseph Kosinski prirovnal lietadlo používané Tomom Cruisom (Jack Harper) k vážke.
- Lietadlo, ktoré hlavný hrdina používa celý film, je inšpirované lietadlom Bell 47.
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe snímky, ako napríklad na sci-fi Deň nezávislosti (1996), Vojna svetov (2005), Matrix (1999) či Wall-E (2008) a okrem iných filmov aj na Planétu opíc (1968) či King Kong (1933).
- Scény z prosklené věže, kde má hlavní dvojice základnu, se natáčely ve studiu, na jehož stěny byl promítán předem natočený materiál horizontů z ostrova Maui. Důvodem bylo jednodušší ztvárnění světla a atmosféry, což by bylo s obyčejným modrým pozadím náročné vytvořit v postprodukci.
- Počas prác na snímke oslávil Tom Cruise (Jack) svoje 50. narodeniny. Pri oslavách tohto životného jubilea ho režisér Joseph Kosinski obdaril jedným z futuristických motocyklov, ktoré máme možnosť vidieť vo filme.
- Pôvodne získala práva na film spoločnosť Disney Pictures, avšak keď zistila, že natočenie snímky s ratingom PG bude vyžadovať rozsiahle zmeny v deji, rozhodla sa práv vzdať v prospech Universal Pictures.
- Po filmu Jack Reacher: Poslední výstřel (2012) jde o další snímek, kde Tom Cruise ztvárnil postavu se jménem Jack.
- Jediné scény, pri ktorých režisér využil zelené plátno, boli momenty s lietajúcou helikoptérou s kokpitom v tvare bubliny. Tam museli herci sedieť v makete, ktorá sa otáčala okolo vlastnej osi a zároveň sa točila hore dolu.
- Tom Cruise (Jack) nakrúcal všetky kaskadérske scénky sám.
- Film sa natáčal v exteriéroch v Kalifornii a na Islande.
- Kostým Toma Cruisea je údajně jedním z mála science fiction kostýmů, které jsou kompletně světlé.
 
Odkazy