REC / [Rec] (2007/78/Španělsko/Horor, Thriller) 77%
21.09.2018 11:21
Zajímavost k filmu
- Policista (Jorge-Yamam Serrano) má ve filmu zbraň Glock 17 ráže 9x19mm.
- Adresa domu, ve kterém se celý děj odehrávám je Rambla de Catalunya, 30, Barcelona ve Španělsku. Dům lze dobře vidět na Google mapách v aplikaci Street View.
- Pracovní název filmu byl Bombers, což v katalánštině znamená Hasiči.
- DVD verze filmu nebyla v USA vydáno do doby, než byl natočen remake a než se do kin dostalo pokračování Rec 2 (2009).
- Manuela Velasco je i ve skutečnosti televizní reportérka.
- Natočeno chronologicky.
- Po celou dobu sledování filmu není možné spatřit tvář kameramana, narozdíl od amerického remake.
- Pro film nebyly postaveny žádné kulisy, celý se odehrává ve skutečných interiérech.
- Ve scéně, kdy mladý požárník spadne ze schodů, žádný z herců nevěděl že se tak stane. Jejich zděšené reakce jsou tedy reálné, nehrané. Mysleli si že došlo k nehodě při natáčení.
JEDNOU VĚTOU
„Noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž."
OBSAH
Reportéři malé televizní stanice dokumentují průběh noční směny na hasičské stanici. V přímém přenosu vysílají reportáž o profesionálech, kteří pracují, zatímco ostatní lidé spí. Při prvním nočním výjezdu mají hasiči vyprostit starou paní, která se nemůže dostat ven z bytu. Zpočátku rutinní akce se ale vyvíjí naprosto nečekaně. V domě je cosi ďábelského, co se vymyká veškeré kontrole. Hasiči jsou spolu s televizním štábem uvězněni uvnitř a jejich konfrontace s neznámem, které zabíjí, je nevyhnutelná. Hlavní je najít si úkryt, přežít a dostat se ven z domu. Ať se děje, co se děje, kamera stále točí. Až do poslední chvíle...
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
To byl teda španělskej masakr, jen co je pravda. Poslední dobou se s tím autoři neserou, a tak, když v Záhadě Blair Witch natáčeli všechno na amatérské kamery a bylo to úspěšné, všichni si řekli, je to autentické, je to dobré, ale proč se na to všechno pak čekalo tak dlouho? Nakonec přišlo Monstrum a právě [Rec], o kterém se zas tolik neví, ale zpracovává opět příběh o zombií, ale tak v originálním pojetí, že to nemůže zklamat. Bohužel s plným počtem já nemůžu souhlasit. Vadila mi přílišná šablonovitost, se kterou kameraman přichází a fakt, že jim všechno padá pod ruku tak nenápadně až je to nápadné. A ta poslední věc je, že jsem celou dobu věděl jak to dopadne. Jenže ta autenticita, ta byla dokonalá, ta byla tak neskutečně mrazivá, že jsem se do toho s kameramanem tak rychle dostal, až jsem pak nevěděl čemu všemu vůbec věřit. Jen kdyby se to všecko, dokola tak neopakovalo, i když co jiného do tak malých prostor vecpat... Každopádně je to jeden z těch nejoriginálnějších a nejzajímavějších hororů, které jsem vůbec kdy viděl. A věřím, že se mezi nimi jen tak neztratí. (Malarkey) 4*
Blair witch styl dotažen takřka k dokonalosti. Rec působí jako zjevení ze Španělska, které dokáže (v noci) otřást snad každým. Jednoduché postavy, které pobíhají po obrazovce společně s pochopitelnou snahou kameramana mít dobrý záběr. Konečně se našla vize, která je tak primitivní a krvavě účinná. V každém podobně laděném snímku se divák musel ptát, "proč to sakra točí?", ale tentokrát je to jednoduše a stylově vyřešeno existencí kameramana a televizní reportérky, která je mimochodem, alespoň z počátku, půvabná a divák ji začne fandit. Lekacích okamžiků není 5 za sekundu, ale jejich hustota je přesto daleko před Blair Witch projektem, který mě osobně překvapil v jediné scéně. Krom toho závěr, jako často bolavé místo hororů i jinak mysticky laděných filmů skvěle zapadá(Spoiler:křesťanská tématika vítána!). Hurá s kamerou do paneláku, každý si teď může natočit vlastní obdobu REC... (Djkoma) 4*
Intenzivní hororové peklo, ve kterém to režiséři perou do diváka s takovou razancí, až vám bude i ta diskutabilní ruční kamera úplně šumák, byť má silnou obhajobu v televizní show, kde chtějí novináři natočit všechno kolem sebe. Vědomí, že se zombíky už moc novinek vytasit nelze, tedy přivádí na scénu vynikající partu charakterů, které se vybarví už v poklidném úvodu, aby jste jim v tom závěrečném infernu mohli, s nehty v zubech, fandit. Hlavní hrdinka je fajn sympaťačka a já si uvědomil, že už dlouho jsem se o nikoho, tak jako o ni, ve filmu nebál. Těch několik šokujících momentů (pád ze schodů, holčička u maminky) a celý závěr, vstupem do podkroví počínaje, je pak samostatná kapitola, za kterou bych tvůrcům pozlatil ruce. Dlouze nazpět se musím otáčet, abych si vzpomněl na TAK kvalitní hororový kus. (Isherwood) 5*
VELKÁ RECENZCE
Mladá televizní reportérka Ángela Vidalová pořádá reportáž z hasičské stanice pro pořad ,,Zatím co vy spíte´´. Zanedlouho se však účastní také hasičského výjezdu s hasiči Manu a Alexem, který byl od začátku pro ní hlavní prioritou. Jede s hasiči do starého činžovního domu, odkud bylo hlášení o podivně chovající se ženě v jejím zamčeném bytě. Tu se snaží policisté uklidňovat až žena pokouše jednoho z policistů. Když se zraněného snaží přemístit ven z domu, zjistí, že armáda celý dům uzavřela a uvalila pod karanténu. Nikdo nemá tušení co se dějě, jsou jen informováni zvenčí, že je to pro jejich bezpečnost. Policista je pokousán a do toho všeho z třetího patra spadne Alex, který je vážně zraněn. Za příčinou se vydají Manu a jiný policista a s nimi společně Ángela a její kameraman. Žena, která policistu pokousala, napadne i jinou obyvatelku domu a následně je zastřelena.
Po šoku se Manu pokusí najít cestu z domu ven, ale je zvenčí zadržen policií, která to izolovaným lidí nedovolí. Zkusí jim pomoct Guillem, lékař a správce domu, který ví o místě, odkud skočit na dvůr, ale tam jim to policie také nedovolí a dojde ke konfliktu s policistou Jovenem, o němž mají ostatní pochyby, že o celé akci věděl. Vše se s poklidem vyřeší, Ángela udělá reportáž s páru obyvateli domu. Později jsou informováni, že do domu přijde hygienik s tím, že hrozí, že v domě je infekce. Ángela a kameraman chtějí vše, co má hygienik v plánu, natáčet.
Ležící ranění jsou připoutaní a je jim podaná injekce. Zanedlouho ale jeden z nich napadne Guillema a všichni jsou nuceni opustit místnost. Guillem je pokousán a všeci vyžadují od hygienika vysvětlení. Dozví se, že hygiena dostala zprávu od jednoho veterináře, který měl případ psa nakaženého neznámou infekcí. Bylo v kómatu a po chvíli začalo napadat všechny ostatní zvířata. Bylo utraceno a identifikační čip je dovedl do onoho domu. Ukázalo se, že pes patřil malé holce Jennifer a matce, která tvrdí, že její holčička má pouze horečku, což se později projeví jako nákaza a matka je pokousána. Jennifer utekla a Joven s Manu musí holčičku chytit a dát ji injekci. Holčičku našli, zároveň si všimnou, že zastřelená žena zmizela. Joven je později pokousán a Manu s kameramanem utíkají pryč. Nakažený Guillem se snaží přes roletu vedoucí do haly s ostatními dostat s druhým pokousaným policistou. Matka Jennifer je připoutána a Ángela se jí snaží odpoutat. Není čas a nakažení se dostávají do haly. Všichni utíkají do bytu, včetně Ángely.
V bytě se také nachází hygienik, od kterého se dozví, že ho pokousali. César, obyvatel domu, má možná tušení, jak se z budovy dostat. Stihne jim pouze sdělit, že do kanalizace vedou pancéřové dveře, pro které je potřeba klíč. Hygienik ho ale pokouše a Manu, Ángela a kameraman zůstanou sami. Po chvilce přemýšlení, jak najít správcův byt je napadnou schránky s čísly bytů a jmenovkami. Během toho si všimnou nakažené matky, přes kterou se naštěstí dostanou. Během cesty po schodech je napadnou další dva nakažení. Ángela se dostala do správcova bytu, kde chvíli hledá dané klíče, které nakonec našla a běží pro Manu, který měl na ně před bytem čekat, ale zjistí, že je už také nakažený. Ángela tedy sama s kameramanem utíká do podkroví, během čehož je nakažení honí. Do bytu se ještě stihnou schovat.
V bytě je ale tma a po rozsvícení osvětlení kamery si povšimnou několika článků a fotek v nich, což Ángelu děsí. Pojednávají o jakési portugalské holčičce Tristaně Medeiros, která je posedlá. Majitel bytu, který v bytě dlouho nebyl, měl podezření o nebezpečném viru, který byl vážným případem související s démonickou posedlostí. Objeví také audionahrávky, kde se majitel k viru vyjadřuje. Ángela je náhle vyděšena prudkým otevřením dvířek na půdu, kde se kameraman pokusí kameru strčit a podívat se, co tam je. Do kamery ale uhodilo jakési zkrvavené dítě, díky čemuž se světlo rozbije a Pablo je nucen použít noční režim. Ángelu, vyděšenou k smrti, Pablo uklidňuje a slibuje ji, že se odtamtud zkusí dostat. Ale během obhlídky kamerou Pablo zastihne vychrtlou postavu, nejspíš ženu, blížící se k nim. Ta kráčí, s kladivem v rukou, do kuchyně, kde se snaží něco najít, během čehož se Pablo s Ángelou pokusí utéct. Bohužel se prozradí a Pablo je napaden. Ángela kameru hledá a přes ní objeví vychrtlou ženu, jak Pabla pojídá. Ta napadne taky Ángelu a kamera s zřítí k zemi. Když se pokouší Ángela kameru znovu zvednout, je s křikem odtáhnuta pryč do tmy.
Na rozdíl od amerického remake z roku 2008 probíhalo natáčení ve skutečném činžovním domě v Barceloně, bez kulis. Film byl také natáčen chronologicky a v páru scénách herci dokonce improvizovali. Konkrétně ve scéně, kdy požárník Álex spadne ze schodů dolů na podlahu haly, při čemž si herci mysleli, že skutečně došlo ke zranění.
REC nebo také [Rec] je španělský hororový film z roku 2007, jehož režiséry jsou Jaume Balagueró a Paco Plaza. Film, ač s délkou 1h a 15 minut, se dočkal velkého úspěchu jak ve Španělsku, tak i v zahraničí.
V.I.M. FILMU
Tahle španělská hororová pecka se dost výrazným způsobem zapsala do podmnožiny drasťáren, které působivým způsobem simulují záznam skutečných událostí. Našla přitom recept, jenž je jednak efektní a velmi účinný v servírování žánrových atrakcí, zadruhé i výhodný co se týče realizace. I proto se [REC] dočkalo povedeného sequelu a těší se statutu možná jediné hororové série, kterou uznáváme. Našláplý start téhle roztočené tetralogie (nebo dílů bude nakonec víc?) si tudíž jednoznačně zaslouží zařazení do naší databáze zásadních filmů.
Moc hororů 21. století se mu prozatím nevyrovná. Razantní režisérská dvojice sice nedisponovala kdovíjakým rozpočtem, ale koncept filmu jí umožnil rozjet strhující běsnění. Prostě stačil jeden dům, schodiště, ze kterého se dá velice elegantně spadnout (rozprsknutí mozku po dlaždičkách je milou povinností), a pár bytů, v nichž lze lehce zrealizovat nečekané výpady nakažených mrch. Ty přitom navazují na relativně čerstvou módu sprintujících zombíků, které krátce po nákaze a mrtvolném vytuhnutí popadne amok. A pak začnou s rychlostí Carla Lewise hledat nejbližší tepnu k zakousnutí.
Je to ideální podhoubí pro pravidelnou dávku emocí. A napětí. A jaksepatří krvavou akci. Nejde přitom o žádné guerillové strašení. Navzdory relativně skromným podmínkám je [REC] vysoustruženou žánrovkou, s přehlednou výstavbou, adekvátní gradací a dechberoucím koncem. Finále „na noční režim“ se dá koneckonců počítat mezi nejintenzivnější vyvrcholení hororové historie vůbec – přitom i k němu stačilo relativně málo: Vlastně jen jeden zdroj hrůzy, jenž je však tak chytře naštelován před kameru a tak zručně vpašován do těsné blízkosti hlavní hrdinky, že člověk málem zapomíná dýchat a děsí se událostí příštích.
[REC] rozhodně nešokuje zásadními inovacemi nebo výjimečnou brutalitou, do mrtě však využívá svého konceptu a formy. Divák je vydán napospas subjektivnímu vidění kamery a prostě musí čekat, kdy se okolo něj znovu spustí peklo. A nevědět, odkud ten teror vlastně přijde. Zvolený přístup ústí ve výjimečný koncentrát napětí, zálibně prošpikovaný lecjakou hororovou libůstkou „od fanoušků pro fanoušky“. Je to špičkový plod éry digitální a globalizované kinematografie, který dělá mezi mladými filmovými nadšenci (a nejen mezi nimi) Španělsku mnohem lepší reklamu než Almodóvar s Banderasem dohromady.
Ocenění:
European Film Awards
2008 - Jaume Balagueró, Paco Plaza (Cena diváků) (nominace)
DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Jana Mařasová - Manuela Velasco (Ángela Vidal), Petr Pospíchal - Pablo Rosso (Pablo), Pavel Vondra - Ferran Terraza (Manu), Radovan Vaculík - Jorge Serrano (Joven), Martin Kubačák - David Vert (Álex), Libor Terš - Carlos Vicente (Guillem Marimon), Jiří Prager - Carlos Lasarte (César), Zuzana Ďurdinová - Akemi Goto (Japonka), Aneta Talpová - Claudia Silva (Jennifer), Kateřina Petrová, Josef Nedorost, Jana Šulcová, Vanda Károlyi Konečná, Bedřich Šetena (titulky)
Překlad: Pavla Satorie
Zvuk: Petr Posolda
Produkce: Pavla Draxlerová
Dialogy: Petra Jindrová
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov studio dabing pro Magic Box v roce 2009
2.DABING (Prima)
V českém znění: Tereza Chudobová - Manuela Velasco (Ángela Vidalová), Petr Burian - Jorge Serrano (Joven), Michal Jagelka - Pablo Rosso (Pablo), Petra Jindrová-Lupínková - Akemi Goto (Japonka), Kateřina Lojdová - Maria Lanau (hysterická matka), Zdeněk Maryška - Carlos Lasarte (Joven), Jaroslava Brousková - María Teresa Ortega (Abuela), Ludvík Král a další
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.2.2009 (Spanish Film Festival)
Premiéra USA: 17.10.2008
Premiéra Španělsko: 23.11.2007 Filmax
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 18.1.2010 (DVD) Magicbox
Poprvé na DVD: 18.1.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 32 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 2 000 000
FILMY V SÉRII
Karanténa gastonrolinc.webnode.cz/news/a138/
Horor / Thriller, USA, 2008
Režie: John Erick Dowdle, Hrají: Jennifer Carpenter, Steve Harris
Karanténa 2: Terminál gastonrolinc.webnode.cz/news/a138/
Horor / Mysteriózní, USA, 2011
Režie: John Pogue, Hrají: Josh Cooke, Ignacio Serricchio
REC gastonrolinc.webnode.cz/news/a155/
Horor / Thriller, Španělsko, 2007
Režie: Jaume Balagueró, Paco Plaza, Hrají: Manuela Velasco, Javier Botet
Rec 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a137/
Horor / Thriller, Španělsko, 2009
Režie: Paco Plaza, Jaume Balagueró, Hrají: Manuela Velasco, Ferran Terraza
„Noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž."
OBSAH
Reportéři malé televizní stanice dokumentují průběh noční směny na hasičské stanici. V přímém přenosu vysílají reportáž o profesionálech, kteří pracují, zatímco ostatní lidé spí. Při prvním nočním výjezdu mají hasiči vyprostit starou paní, která se nemůže dostat ven z bytu. Zpočátku rutinní akce se ale vyvíjí naprosto nečekaně. V domě je cosi ďábelského, co se vymyká veškeré kontrole. Hasiči jsou spolu s televizním štábem uvězněni uvnitř a jejich konfrontace s neznámem, které zabíjí, je nevyhnutelná. Hlavní je najít si úkryt, přežít a dostat se ven z domu. Ať se děje, co se děje, kamera stále točí. Až do poslední chvíle...
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
To byl teda španělskej masakr, jen co je pravda. Poslední dobou se s tím autoři neserou, a tak, když v Záhadě Blair Witch natáčeli všechno na amatérské kamery a bylo to úspěšné, všichni si řekli, je to autentické, je to dobré, ale proč se na to všechno pak čekalo tak dlouho? Nakonec přišlo Monstrum a právě [Rec], o kterém se zas tolik neví, ale zpracovává opět příběh o zombií, ale tak v originálním pojetí, že to nemůže zklamat. Bohužel s plným počtem já nemůžu souhlasit. Vadila mi přílišná šablonovitost, se kterou kameraman přichází a fakt, že jim všechno padá pod ruku tak nenápadně až je to nápadné. A ta poslední věc je, že jsem celou dobu věděl jak to dopadne. Jenže ta autenticita, ta byla dokonalá, ta byla tak neskutečně mrazivá, že jsem se do toho s kameramanem tak rychle dostal, až jsem pak nevěděl čemu všemu vůbec věřit. Jen kdyby se to všecko, dokola tak neopakovalo, i když co jiného do tak malých prostor vecpat... Každopádně je to jeden z těch nejoriginálnějších a nejzajímavějších hororů, které jsem vůbec kdy viděl. A věřím, že se mezi nimi jen tak neztratí. (Malarkey) 4*
Blair witch styl dotažen takřka k dokonalosti. Rec působí jako zjevení ze Španělska, které dokáže (v noci) otřást snad každým. Jednoduché postavy, které pobíhají po obrazovce společně s pochopitelnou snahou kameramana mít dobrý záběr. Konečně se našla vize, která je tak primitivní a krvavě účinná. V každém podobně laděném snímku se divák musel ptát, "proč to sakra točí?", ale tentokrát je to jednoduše a stylově vyřešeno existencí kameramana a televizní reportérky, která je mimochodem, alespoň z počátku, půvabná a divák ji začne fandit. Lekacích okamžiků není 5 za sekundu, ale jejich hustota je přesto daleko před Blair Witch projektem, který mě osobně překvapil v jediné scéně. Krom toho závěr, jako často bolavé místo hororů i jinak mysticky laděných filmů skvěle zapadá(Spoiler:křesťanská tématika vítána!). Hurá s kamerou do paneláku, každý si teď může natočit vlastní obdobu REC... (Djkoma) 4*
Intenzivní hororové peklo, ve kterém to režiséři perou do diváka s takovou razancí, až vám bude i ta diskutabilní ruční kamera úplně šumák, byť má silnou obhajobu v televizní show, kde chtějí novináři natočit všechno kolem sebe. Vědomí, že se zombíky už moc novinek vytasit nelze, tedy přivádí na scénu vynikající partu charakterů, které se vybarví už v poklidném úvodu, aby jste jim v tom závěrečném infernu mohli, s nehty v zubech, fandit. Hlavní hrdinka je fajn sympaťačka a já si uvědomil, že už dlouho jsem se o nikoho, tak jako o ni, ve filmu nebál. Těch několik šokujících momentů (pád ze schodů, holčička u maminky) a celý závěr, vstupem do podkroví počínaje, je pak samostatná kapitola, za kterou bych tvůrcům pozlatil ruce. Dlouze nazpět se musím otáčet, abych si vzpomněl na TAK kvalitní hororový kus. (Isherwood) 5*
VELKÁ RECENZCE
Mladá televizní reportérka Ángela Vidalová pořádá reportáž z hasičské stanice pro pořad ,,Zatím co vy spíte´´. Zanedlouho se však účastní také hasičského výjezdu s hasiči Manu a Alexem, který byl od začátku pro ní hlavní prioritou. Jede s hasiči do starého činžovního domu, odkud bylo hlášení o podivně chovající se ženě v jejím zamčeném bytě. Tu se snaží policisté uklidňovat až žena pokouše jednoho z policistů. Když se zraněného snaží přemístit ven z domu, zjistí, že armáda celý dům uzavřela a uvalila pod karanténu. Nikdo nemá tušení co se dějě, jsou jen informováni zvenčí, že je to pro jejich bezpečnost. Policista je pokousán a do toho všeho z třetího patra spadne Alex, který je vážně zraněn. Za příčinou se vydají Manu a jiný policista a s nimi společně Ángela a její kameraman. Žena, která policistu pokousala, napadne i jinou obyvatelku domu a následně je zastřelena.
Po šoku se Manu pokusí najít cestu z domu ven, ale je zvenčí zadržen policií, která to izolovaným lidí nedovolí. Zkusí jim pomoct Guillem, lékař a správce domu, který ví o místě, odkud skočit na dvůr, ale tam jim to policie také nedovolí a dojde ke konfliktu s policistou Jovenem, o němž mají ostatní pochyby, že o celé akci věděl. Vše se s poklidem vyřeší, Ángela udělá reportáž s páru obyvateli domu. Později jsou informováni, že do domu přijde hygienik s tím, že hrozí, že v domě je infekce. Ángela a kameraman chtějí vše, co má hygienik v plánu, natáčet.
Ležící ranění jsou připoutaní a je jim podaná injekce. Zanedlouho ale jeden z nich napadne Guillema a všichni jsou nuceni opustit místnost. Guillem je pokousán a všeci vyžadují od hygienika vysvětlení. Dozví se, že hygiena dostala zprávu od jednoho veterináře, který měl případ psa nakaženého neznámou infekcí. Bylo v kómatu a po chvíli začalo napadat všechny ostatní zvířata. Bylo utraceno a identifikační čip je dovedl do onoho domu. Ukázalo se, že pes patřil malé holce Jennifer a matce, která tvrdí, že její holčička má pouze horečku, což se později projeví jako nákaza a matka je pokousána. Jennifer utekla a Joven s Manu musí holčičku chytit a dát ji injekci. Holčičku našli, zároveň si všimnou, že zastřelená žena zmizela. Joven je později pokousán a Manu s kameramanem utíkají pryč. Nakažený Guillem se snaží přes roletu vedoucí do haly s ostatními dostat s druhým pokousaným policistou. Matka Jennifer je připoutána a Ángela se jí snaží odpoutat. Není čas a nakažení se dostávají do haly. Všichni utíkají do bytu, včetně Ángely.
V bytě se také nachází hygienik, od kterého se dozví, že ho pokousali. César, obyvatel domu, má možná tušení, jak se z budovy dostat. Stihne jim pouze sdělit, že do kanalizace vedou pancéřové dveře, pro které je potřeba klíč. Hygienik ho ale pokouše a Manu, Ángela a kameraman zůstanou sami. Po chvilce přemýšlení, jak najít správcův byt je napadnou schránky s čísly bytů a jmenovkami. Během toho si všimnou nakažené matky, přes kterou se naštěstí dostanou. Během cesty po schodech je napadnou další dva nakažení. Ángela se dostala do správcova bytu, kde chvíli hledá dané klíče, které nakonec našla a běží pro Manu, který měl na ně před bytem čekat, ale zjistí, že je už také nakažený. Ángela tedy sama s kameramanem utíká do podkroví, během čehož je nakažení honí. Do bytu se ještě stihnou schovat.
V bytě je ale tma a po rozsvícení osvětlení kamery si povšimnou několika článků a fotek v nich, což Ángelu děsí. Pojednávají o jakési portugalské holčičce Tristaně Medeiros, která je posedlá. Majitel bytu, který v bytě dlouho nebyl, měl podezření o nebezpečném viru, který byl vážným případem související s démonickou posedlostí. Objeví také audionahrávky, kde se majitel k viru vyjadřuje. Ángela je náhle vyděšena prudkým otevřením dvířek na půdu, kde se kameraman pokusí kameru strčit a podívat se, co tam je. Do kamery ale uhodilo jakési zkrvavené dítě, díky čemuž se světlo rozbije a Pablo je nucen použít noční režim. Ángelu, vyděšenou k smrti, Pablo uklidňuje a slibuje ji, že se odtamtud zkusí dostat. Ale během obhlídky kamerou Pablo zastihne vychrtlou postavu, nejspíš ženu, blížící se k nim. Ta kráčí, s kladivem v rukou, do kuchyně, kde se snaží něco najít, během čehož se Pablo s Ángelou pokusí utéct. Bohužel se prozradí a Pablo je napaden. Ángela kameru hledá a přes ní objeví vychrtlou ženu, jak Pabla pojídá. Ta napadne taky Ángelu a kamera s zřítí k zemi. Když se pokouší Ángela kameru znovu zvednout, je s křikem odtáhnuta pryč do tmy.
Na rozdíl od amerického remake z roku 2008 probíhalo natáčení ve skutečném činžovním domě v Barceloně, bez kulis. Film byl také natáčen chronologicky a v páru scénách herci dokonce improvizovali. Konkrétně ve scéně, kdy požárník Álex spadne ze schodů dolů na podlahu haly, při čemž si herci mysleli, že skutečně došlo ke zranění.
REC nebo také [Rec] je španělský hororový film z roku 2007, jehož režiséry jsou Jaume Balagueró a Paco Plaza. Film, ač s délkou 1h a 15 minut, se dočkal velkého úspěchu jak ve Španělsku, tak i v zahraničí.
V.I.M. FILMU
Tahle španělská hororová pecka se dost výrazným způsobem zapsala do podmnožiny drasťáren, které působivým způsobem simulují záznam skutečných událostí. Našla přitom recept, jenž je jednak efektní a velmi účinný v servírování žánrových atrakcí, zadruhé i výhodný co se týče realizace. I proto se [REC] dočkalo povedeného sequelu a těší se statutu možná jediné hororové série, kterou uznáváme. Našláplý start téhle roztočené tetralogie (nebo dílů bude nakonec víc?) si tudíž jednoznačně zaslouží zařazení do naší databáze zásadních filmů.
Moc hororů 21. století se mu prozatím nevyrovná. Razantní režisérská dvojice sice nedisponovala kdovíjakým rozpočtem, ale koncept filmu jí umožnil rozjet strhující běsnění. Prostě stačil jeden dům, schodiště, ze kterého se dá velice elegantně spadnout (rozprsknutí mozku po dlaždičkách je milou povinností), a pár bytů, v nichž lze lehce zrealizovat nečekané výpady nakažených mrch. Ty přitom navazují na relativně čerstvou módu sprintujících zombíků, které krátce po nákaze a mrtvolném vytuhnutí popadne amok. A pak začnou s rychlostí Carla Lewise hledat nejbližší tepnu k zakousnutí.
Je to ideální podhoubí pro pravidelnou dávku emocí. A napětí. A jaksepatří krvavou akci. Nejde přitom o žádné guerillové strašení. Navzdory relativně skromným podmínkám je [REC] vysoustruženou žánrovkou, s přehlednou výstavbou, adekvátní gradací a dechberoucím koncem. Finále „na noční režim“ se dá koneckonců počítat mezi nejintenzivnější vyvrcholení hororové historie vůbec – přitom i k němu stačilo relativně málo: Vlastně jen jeden zdroj hrůzy, jenž je však tak chytře naštelován před kameru a tak zručně vpašován do těsné blízkosti hlavní hrdinky, že člověk málem zapomíná dýchat a děsí se událostí příštích.
[REC] rozhodně nešokuje zásadními inovacemi nebo výjimečnou brutalitou, do mrtě však využívá svého konceptu a formy. Divák je vydán napospas subjektivnímu vidění kamery a prostě musí čekat, kdy se okolo něj znovu spustí peklo. A nevědět, odkud ten teror vlastně přijde. Zvolený přístup ústí ve výjimečný koncentrát napětí, zálibně prošpikovaný lecjakou hororovou libůstkou „od fanoušků pro fanoušky“. Je to špičkový plod éry digitální a globalizované kinematografie, který dělá mezi mladými filmovými nadšenci (a nejen mezi nimi) Španělsku mnohem lepší reklamu než Almodóvar s Banderasem dohromady.
Ocenění:
European Film Awards
2008 - Jaume Balagueró, Paco Plaza (Cena diváků) (nominace)
DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Jana Mařasová - Manuela Velasco (Ángela Vidal), Petr Pospíchal - Pablo Rosso (Pablo), Pavel Vondra - Ferran Terraza (Manu), Radovan Vaculík - Jorge Serrano (Joven), Martin Kubačák - David Vert (Álex), Libor Terš - Carlos Vicente (Guillem Marimon), Jiří Prager - Carlos Lasarte (César), Zuzana Ďurdinová - Akemi Goto (Japonka), Aneta Talpová - Claudia Silva (Jennifer), Kateřina Petrová, Josef Nedorost, Jana Šulcová, Vanda Károlyi Konečná, Bedřich Šetena (titulky)
Překlad: Pavla Satorie
Zvuk: Petr Posolda
Produkce: Pavla Draxlerová
Dialogy: Petra Jindrová
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov studio dabing pro Magic Box v roce 2009
2.DABING (Prima)
V českém znění: Tereza Chudobová - Manuela Velasco (Ángela Vidalová), Petr Burian - Jorge Serrano (Joven), Michal Jagelka - Pablo Rosso (Pablo), Petra Jindrová-Lupínková - Akemi Goto (Japonka), Kateřina Lojdová - Maria Lanau (hysterická matka), Zdeněk Maryška - Carlos Lasarte (Joven), Jaroslava Brousková - María Teresa Ortega (Abuela), Ludvík Král a další
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.2.2009 (Spanish Film Festival)
Premiéra USA: 17.10.2008
Premiéra Španělsko: 23.11.2007 Filmax
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 18.1.2010 (DVD) Magicbox
Poprvé na DVD: 18.1.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby celkem - $ 32 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 2 000 000
FILMY V SÉRII
Karanténa gastonrolinc.webnode.cz/news/a138/
Horor / Thriller, USA, 2008
Režie: John Erick Dowdle, Hrají: Jennifer Carpenter, Steve Harris
Karanténa 2: Terminál gastonrolinc.webnode.cz/news/a138/
Horor / Mysteriózní, USA, 2011
Režie: John Pogue, Hrají: Josh Cooke, Ignacio Serricchio
REC gastonrolinc.webnode.cz/news/a155/
Horor / Thriller, Španělsko, 2007
Režie: Jaume Balagueró, Paco Plaza, Hrají: Manuela Velasco, Javier Botet
Rec 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a137/
Horor / Thriller, Španělsko, 2009
Režie: Paco Plaza, Jaume Balagueró, Hrají: Manuela Velasco, Ferran Terraza
Tvůrci a herci
Jaume Balagueró (Režie), Paco Plaza (Režie), Julio Fernández (Produkce), Xavi Mas (Hudba), Pablo Rosso (Kamera), David Gallart (Střih), Cristina Campos (Casting), Gemma Fauria (Scénografie), Gloria Viguer (Kostýmy), Oriol Tarragó (Zvuk), Lucía Salanueva (Masky), Jaume Balagueró (Scénář), Luiso Berdejo (Scénář), Paco Plaza (Scénář), Manuela Velasco (Herec), Javier Botet (Herec), Manuel Bronchud (Herec), Martha Carbonell (Herec), Claudia Silva (Herec), Vicente Gil (Herec), Ferran Terraza (Herec), Pablo Rosso (Herec), Ana Isabel Velásquez (Herec), David Vert (Herec), Jorge-Yamam Serrano (Herec), Carlos Lasarte (Herec))
2007/78/Španělsko/Horor, Thriller
- Policista (Jorge-Yamam Serrano) má ve filmu zbraň Glock 17 ráže 9x19mm.
- Adresa domu, ve kterém se celý děj odehrávám je Rambla de Catalunya, 30, Barcelona ve Španělsku. Dům lze dobře vidět na Google mapách v aplikaci Street View.
- Pracovní název filmu byl Bombers, což v katalánštině znamená Hasiči.
- DVD verze filmu nebyla v USA vydáno do doby, než byl natočen remake a než se do kin dostalo pokračování Rec 2 (2009).
- Manuela Velasco je i ve skutečnosti televizní reportérka.
- Natočeno chronologicky.
- Po celou dobu sledování filmu není možné spatřit tvář kameramana, narozdíl od amerického remake.
- Pro film nebyly postaveny žádné kulisy, celý se odehrává ve skutečných interiérech.
- Ve scéně, kdy mladý požárník spadne ze schodů, žádný z herců nevěděl že se tak stane. Jejich zděšené reakce jsou tedy reálné, nehrané. Mysleli si že došlo k nehodě při natáčení.
Odkazy
Hrají:
Manuela Velasco, Javier Botet, Manuel Bronchud, Martha Carbonell, Clàudia Silva, Vicente Gil, Ferran Terraza, Pablo Rosso, Ana Isabel Velásquez, David Vert, Jorge-Yamam Serrano, Carlos Lasarte, Ben Temple, Javier Coromina, Maria Lanau, Carlos Vicente