Oko bere / 21 (2008/118/USA/Drama, Krimi, Thriller) 73%

08.07.2018 12:27
JEDNOU VĚTOU
„Pět studentů, jeden skvělý plán a Las Vegas na lopatkách.“

OBSAH
Ben Campbell (Jim Sturgess) je stydlivý a geniální student M.I.T., který nachází odpověď na svoje problémy s financováním studia v hazardních hrách. Je mu nabídnuto členství ve skupině nejnadanějších studentů, kteří každý víkend odjíždějí pod falešnou identitou do Vegas, kde využívají svých dovedností k tomu, aby si v kartách přišli na slušné peníze. Jejich potenciál objevil svérázný profesor matematiky a génius v oboru statistiky, Micky Rosa (Kevin Spacey), a společnými silami vymysleli způsob, jak herní systém pokořit. Zásluhou toho, že se naučili počítat karty a osvojili si komplikovaný systém tajných signálů, jsou schopni vyhrávat v kasinech pohádkové částky. Ben, který podlehne vidině peněz, životnímu stylu v Las Vegas a chytré a pohledné člence jejich týmu, Jill Taylor (Kate Bosworth), stále více riskuje. Ačkoliv počítání karet není nezákonné, v sázce je mnoho a záhy nejde jen o to orientovat se v kartách, ale také o nutnost nenechat se přistihnout hrozivým šéfem ochranky jednoho z kasin: Colem Williamsem (Laurence Fishburne).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nějak jsem viděl modré hodnocení a tak jsem si řekl, že na večer si to pustit můžu a uvidím, co se z toho nakonec dokáže vyklubat. Nečekal jsem, že to bude až tak moc chytlavé, jako to na první pohled absolutně nevypadalo. Sympatičtí herci, zajímavý matematikou propletený příběh. Asi bych si také přál mít mozkovnu plnou matematických výpočtů. Jen si to představit. Přijít do casína s pár šupy a odejít s miliony v kapse. Hezky by to hřálo, ale špatně by to dopadlo. To je jednou jasné. Peníze dokáží člověka změnit, ať si řiká co chce, takže je tu jedna věc k dobru, ale další věci naopak k zlu. Tenhle film to vlastně ukáže dost znatelně, jen se chce do toho všeho pořádně zahledět. Do jádra filmu, do jeho karet, které rozvrhne po stole a už jen závisí na divákovi, zdali bude chtít jeho hru hrát až do konce. Každopádně já jsem to zkusil a rozhodně jsem nelitoval. Ten král s desítkou na stole, představující jednadvacet, totiž řikal pravdu a tu, že tento film si lepší ohodnocení rozhodně zaslouží. (malarkey) 4*

"Studenti, dnes si povíme, jak snadno a rychle odrbat dobře prosperující kasino." Ach, ti američtí kantoři, kéž bychom měli více takových i u nás, kde je dobrá podrazácká průprava nezbytnou podmínkou k přežití. Sice asi nepředejdete tomu, aby nakonec neodrbali také vás, když už to holt mají v povaze, ale jedno máte jisté – užijete si spoustu srandy na hraně zákona. Nový film Roberta Luketice té zábavy neskýtá tolik, kolik jí, věřím, skýtala skutečná akce studentů MIT, a ze všeho nejvíce připomíná o spoustu věcí ochuzené pokračování Dannyho parťáků (takové „Jak začínali“). Spacey ani Fishburne účast v tomhle filmu pravděpodobně nebudou zvýrazňovat ve svých životopisech, to spíš „účesyjakonaběžícímpáseměnící“ Kate Bosworth, od Supermana konzistentně nevýrazná, naláká do svého fanklubu pár nových pubescentů. Scénáristé z reálných událostí vypreparovali pouze pevné jádro, které následně překryli tím nejpředvídatelnějším hollywoodským make-upem. Pár vtipných hlášek a předvedení jednoho z mála praktických využití jednoduché matematiky, to jsou nejsilnější zbraně tohoto řadového krupiéra. U stolu jeho a jemu podobných přinejhorším vždy víte, že – nezávisle na hodnotě vlastních karet - nemůžete prohrát. 60% (Matty) 3*

Pravá oddechovka. Kevin Spacey se zase jednou propůjčil k zajímavé roli, která z počátku vypadá nevinně, ale končí skvěle. Jim Sturgess odvádí zajímavý a poutavý výkon. Oko bere je především pro milovníky Las Vegas a hazardu velmi zajímavý a dá se říct i poučný snímek. Konečně jsem se dozvěděl, jak funguje slavné "počítání karet" v Blackjacku a můžu vyrazit do města plného automatů a karet. Herecké obsazení je na malý snímek až překvapivě příjemné a překvapí nadhledem. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Parta studentíků obírá nejvyhlášenější kasina o stovky tisíc dolarů, aniž by přitom vrtala díry do trezorové ocele? Možná to zní jako nuda, ale kluci a holky z elitního kroužku profesora Rosy umějí počítat. Dokonce tak dobře, že by vám daňové přiznání protáhli kalkulačkou tam i nazpátek, než byste stihli vypít třetinku točené kofoly. I Ben Campbell je chodící stroj na čísla, kterému bůh do hlavy nadělil malou, velkou i největší násobilku. Holčičí známosti přesto může počítat na prstech, stejně jako mince v kapse. Rád by místo integrálů počítal skalpely na operačním sále, ale k vystudování Harvardu mu chybí jedna podstatná věc - tři sta tisíc dolarů. A protože studentské úvěry jsou cesta do pekla, může Ben jenom poděkovat, že jednoho dne zabloudí ke karetnímu stolu, u něhož rozdává Kevin Spacey. Vypadá to na partii plnou es, ale nenechte se mýlit, i tady úřaduje rohatej. I když pokud disponujete byť jen desetinou Benovy inteligence, pravděpodobně vám došlo, že na vás čeká další pohádka o pýše, která předchází pád a teď jen čekáte, v čem je ultimátní háček.
Vůbec v ničem! To je snad jediný a bohužel zásadní problém Oko bere. Totiž že vám nic nedá. Tedy kromě nažehleného looku Jima Sturgesse, několika žetonových koláží a vcelku nepřesvědčivého hrůzopána Kevina Spaceyho. Ten sice zvládá úlisné pohledy, ale záporáci mu obecně příliš nejdou a spíš plýtvají slovy než činy. Plán profesora Rosy je svým způsobem geniální. Jeho nejlepší studenti se naučí "počítat" karty, což je v podstatě legální způsob hry, při kterém si je hráč plně vědom svých statistických šancí. Co není úplně fér je, když aktuální stav sdělí dalšímu "stolovníkovi" a ten pak ve správný čas vsadí tu správnou sumu. S trochou štěstí můžete kasino obrat o velké peníze, zatímco naštvaný šéf ostrahy (Laurence Fishburne) skřípe zubama a hledá dorozumívací znamení a někoho, kdo by po rozcvičce, která začíná s okovanou pěstí na žebrech, konečně promluvil.
Což se ve finále samozřejmě stane a bude to další z "já to říkal" okamžiků, jež vás budou pronásledovat celým filmem. Ať už jde o to, jak Ben sbalí svou femme fatale, o jeho prostý původ nebo skryté důvody pod skelným pohledem Kevina Spaceyho. Všechno je snad až příliš jasné, jako by soupeři hráli s předem odhalenými kartami. Dokud se neřeší sociální a morální témata a Ben si užívá výcviku a následného zúročení svých schopností, je všechno v pořádku. Luketic míchá hezké obrázky a i když je k divákovi poměrně nepřátelský a víc než samotný princip počítání, vysvětluje systém dorozumívání na základě čísel a slov, snímek se drží své dynamiky a lehké retro stylizace. Všichni vypadají jako by vypadli ze sedmdesátých let (i když se film evidentně odehrává nejpozději v letech devadesátých a Fishburneovi hrozí, že ho nahradí automatické systémy sledování hráčů, o kterých se tak živě spekuluje ve třetích Dannyho parťácích), nikdo nemluví sprostě, nepoužívá iPod a dokonce i soundtrack má notně prošlé datum spotřeby. Což rozhodně není na škodu, písničky totiž nestárnou. Narozdíl od scenáristických berliček.
Propagační materiály se snaží podsouvat filmu image studentských Dannyho parťáků. Realita je zcela odlišná a hodně mi připomněla podobný studentský snímek Zahřívací kolo, ve kterém James McAvoy dobývá dívčí srdce a titul krále vědomostních soutěží v režii Toma Vaughana, který má na svědomí nedávný Mejdan v Las Vegas. Robert Luketic měl oproti Vaughanovi jistotu vyššího rozpočtu a atraktivnější zápletky, sice ukotvené v realitě - vysokoškolští studenti si do Vegas jezdí přivydělávat vcelku běžně - ale notně přikrášlené. Nikdo asi nečekal, že uvidí Sturgesse vyhazovat do vzduchu sejfy a utíkat z místa činu na provazovém žebříku visícím z helikoptéry, ale Luketicovi se zoufale nedaří diváka vtáhnout do hry. Na rozehrání dramatického oblouku nemá dost zkušeností a najednou neví, co si má s herci počít. Dokonce i zkušený Spacey příliš těsnou škatulku nepřekročí a zmůže se na pouhé přicmrndávání, ostatní pak nemají ve scénáři kam sahat a kvůli jejich plochosti ztrácí na věrohodnosti i přerod hlavního hrdiny. Sturgess může být sympaťák každým coulem, ale i na Black Jack potřebujete někoho, kdo vám bude rozdávat. A bez dobrých karet prohraje i nejlepší hráč.
Luketic tak přikládá pod kotlem jen ve chvílích, kdy je mu dovoleno brát podprůměrný scénář na lehkou notu a dovolit hrdinům distanc v podobě humoru. Ten zajišťuje především svižný Asiat Aaron Yoo (už v Disturbii jsem věděl, že z něj něco bude), ale i jeho tajtrlíkování je postupně vytlačeno na okraj vážností situace. A právě tam snímek svou partii prohrává. Více laškování, méně povinností a mohla to být vcelku uvolněná gamblerská legrace. Takhle zůstává jen otisk nevyužité šance, který během několika dnů vyblednul natolik, že jsem si pro jména hrdinů musel odskočit na IMDb. A to nikdy není dobrá vizitka. Pokud se přesto rozhodnete s hollywoodskými výtečníky zasednout ke stolu, vězte, že vaše šance jsou přesně fifty-fifty... buď usnete a definitivně tak prohrajete dvě hodinky vašeho času nebo zůstanete plus mínus na svém. Být vámi, raději se přesunu k jinému stolu. V nějakém tom multiplexu, kde to dneska bliká skoro jak ve skutečném Vegas, jich jistě budete mít na výběr dostatek.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Film začíná tím, jak se Ben Campbell (Jim Sturgess) snaží dostat na lékařskou fakultu Harvardovy univerzity, ale zjistí, že i přes svoji genialitu potřebuje 300 000 USD, aby mohl na škole studovat. Proto pracuje v módním butiku za 8 USD týdně a společně se 2 přáteli se účastní soutěže 2,09 o nejlepšího robota bez lidského ovládání. Vypadá to, že nebude mít dost prostředků na studia. Při hodině matematiky, kterou vede profesor Micky Rosa (Kevin Spacey) však ukáže svůj talent a profesor Rosa ho zavede do skupinky nadaných matematiků, kteří se živí obíráním kasin počítáním karet ve hře Blackjack. Ačkoliv je tato metoda legální, tak kasina ji nevidí rádi a velitel ostrahy Cole Williams (Laurence Fishburne) takovéto hráče většinou odmění svojí pěstí. Přes tato rizika je to velice výnosné, ale Ben zpočátku odmítá. Nabídku, aby se stal členem týmu, přijme až po rozhovoru s Jill Taylorovou (Kate Bosworth), která ho přesvědčí o výhodnosti tohoto podniku. Po ozkoušení jeho schopností a po přípravě týmu se všichni vydávají do Las Vegas, kde postupně vydělají velké peníze, ale postupně se tým rozhádá a navíc Bena dostihne jeho chamtivost. Navíc prohraje velkou částku peněz a jeho učitel opustí tým a Benovy vydělané peníze ukradne. Ben se snaží vést tým sám, ale skončí v podzemí kasina, kde ho Cole Williams zmlátí, ale nabídne mu obchod, že chce dostat Mickyho Rosu, který v minulosti počítáním karet připravil kasina, kde působil Cole, o velké peníze. Ben se naoko vrátí do týmu a společně tým rozehraje velkou hru v Las Vegas, kdy je Micky chycen Colem, který tím dokončí svůj případ a odchází na penzi. Ben se vrací ke starým přátelům, které opustil, když začal hrát s týmem. Navíc vyhrají soutěž 2,09 a Jill se vrátí k Benovi. Navíc se dá tým opět dohromady společně s 2 Benovými kamarády a opět obírají kasina. Vše graduje, když Ben díky své hráčské zkušenosti uspěje u pohovoru o stipendium na studium medicíny na Harvardu.

O FILMU
Kdo by se nechtěl vydat do Vegas a přijít si na spoustu peněz, ne proto, že měl štěstí, ale proto, že vymyslel neprůstřelný plán?“ ptá se Kevin Spacey, když popisuje kouzlo příběhu filmu 21. Spacey prohlašuje, že i když příběh působí jako pohádka, inspiroval se skutečným příběhem skupiny studentů M.I.T., který se odehrál v devadesátých letech. „Moc se mi líbil ten kontrast mezi tím, jak žijí v Bostonu - kde jsou za šprty - a ve Vegas, kde jsou kýmkoliv, kým chtějí být.“
Je tomu už poměrně dlouho, co Spaceyho producentský partner, Dana Brunetti, zaslechl zvěsti o studentech matematiky, kteří svých schopností využili k tomu, aby vymysleli způsob, jak prohlédnout fungování blackjacku a obrali casina ve Vegas o miliony dolarů. „Od chvíle, kdy jsem začal hrát blackjack, mě na něm fascinovalo to, že je ho možné rozlousknout,“ vypráví Brunetti. „Pak došlo k tomu, že jeden z mých přátel naprostou náhodou povečeřel s jedním ze členů dřívějších týmů, které počítaly karty. Hned mě napadlo, že je to dobrý námět na film.“ Brunettimu bylo jasné, že Spaceyho by takový příběh rozhodně zajímal. „Ale dokud nenapsal Ben Mezrich svůj článek pro magazín Wired, nic jsem v tom ohledu nepodnikal.“
Ten vyšel v září 2002 a protože obsahoval všechny potřebné prvky, působil spíše jako fiktivní námět na hollywoodský film. Brunetti Mezricha okamžitě kontaktoval, ale autor článku se nejprve domníval, že se jedná o vtip jednoho ze studentů, o kterých psal (což nebyla příliš nepravděpodobná varianta). „Zavolal mi jakýsi člověk a říká 'Já jsem Dana Brunetti a mám tu na drátě Kevina Spaceyho.' To určitě. Zapsal jsem si jeho číslo a řekl, že se mu ještě ozvu. Pak jsem si v Googlu našel jméno Dana Brunetti - a on pro Kevina Spaceyho skutečně pracoval!“ Brunetti a Spacey si tak brzy zajistili práva na zfilmování článku.
Shodou okolností zmíněný článek četl i Luketic a také si říkal, že by šlo o zajímavý film. „Zrovna jsem se vrátil z Evropy, kde jsem dělal propagaci filmu Pravá blondýnka, a přemýšlel jsem o tom, co budu dělat dál. V časopise Wired jsem si přečetl o týmu geniálních studentů M.I.T., kteří pokořili Vegas - ale když jsem se autorovi ozval, zjistil jsem, že už práva koupil Kevin Spacey. Uběhla spousta let, ale pak se mi na stole objevil scénář a já si to všechno znovu vybavil. Asi to byl osud.“ Když se na pultech objevila Mezrichova kniha, stal se z ní okamžitě hit. Na žebříčku bestsellerů zůstala 59 týdnů a prodalo se jí přes 1.5 milionu výtisků.
Aby mohli tvůrci filmu knihu adaptovat, upravili si mírně její příběh, ačkoliv zdůrazňují, že jejich zásahy nemají vliv na nic z toho, kvůli čemu měla takový úspěch. „Jde o zábavný film, nemá to být dramatický dokument,“ objasňuje Dana Brunetti. „Pozměnili jsme do jisté míry příběh tak, aby se dal odpovídajícím způsobem zpracovat. Posunuli jsme příběh do současnosti a přidali romantickou linii. Ale nikdy jsme se ani nedotkli jeho podstaty: napínavá akce, vzrušení ze sázení, falešné identity a odhodlání vyšplhat se až na samý vrchol zrychleně fungujícího světa Vegas, přelstít casina a vydělat miliony - to všechno v něm zůstalo. O tom ta kniha je, a o tom je tedy pochopitelně i náš film.“
Kniha i film se inspirovaly zážitky Jeffa Ma, který na M.I.T. studoval v polovině devadesátých let. Ma se byl na natáčení nesčetněkrát podívat, jak ve Vegas, tak v Bostonu, a dokonce se ve filmu mihl v malé roli krupiéra.
V hierarchii týmu měl Ma roli velkého hráče: jakmile jeho kolegové, takzvaní pozorovatelé, objevili vhodnou příležitost, zapojil se Ma do hry a s vědomím, že má velkou šanci na jejich návrat, sázel velké peníze. Ma říká, že k tomu, aby při něčem takovém působil patřičně sebevědomě, musel se naučit ignorovat některé aspekty své přirozené povahy. „Pořád máte strach, ať už oprávněně nebo ne, že vás někdo chytí,“ říká. „Jsem ten typ člověka, co nemá rád, když na něj kdokoliv křičí. Takže ať už by vám casina mohla nebo nemohla nějak ublížit fyzicky, stejně vždycky máte strach.“
Ma už ve většině casin v Las Vegas blackjack hrát nesmí - i když je mu dovoleno účastnit se ostatních hazardních her, tu, ve které je nejlepší, už hrát nemůže. Podle jeho slov mu nechybí ani tak blackjack, jako spíš pocit toho, že je součástí nějakého týmu. „Bylo nás kolem deseti, dvaceti, a byli jsme děti - doslova, bylo nám nějakých jednadvacet - a starali jsme se o milionovou společnost a pokoušeli se vydělat další miliony. Chybí mi ten pocit sounáležitosti.“
Režisérské křeslo nabídli producenti Robertovi Luketicovi. Producent Michael De Luca říká, že ho s Brunettim a Spaceym lákala Luketicova vize. „21 pokrývá širokou škálu žánrů a stylů,“ míní. „Je to napínavý film plný akce s prvky komedie a romantického filmu, a je inspirován skutečnými událostmi. Robert byl ale schopen spojit tohle všechno do jednoho celku.“
„Točil jsem už několik romantických komedií a toužil jsem po tom zkusit něco jiného,“ říká Luketic. „Vzhledem k tomu, co všechno film 21 nabízel, se jednalo o neuvěřitelnou příležitost.“
Hlavní role se ujal Jim Sturgees, který byl naposledy k vidění v muzikálu režisérky Julie Taymor Across the Universe. Luketic se domnívá, že Sturgees stojí na počátku fenomenální kariéry. „Je naprosto všestranný,“ prohlašuje režisér. „Je si naprosto jistý, co se týče dramatu, a současně má komediální talent, což je vzácná kombinace. Svou prací skutečně žije; to já, jako režisér, pochopitelně vyhledávám. S jeho nasazením a talentem mi bylo jasné, že je pro tu roli dokonalý.“ „Poslal jsem jim zkušební kazetu a ani jsem vlastně nečekal nějakou odezvu. Pak mi zavolali a řekli mi, že se se mnou chce Robert setkat. Sešli jsme se společně v Londýně na snídani, odbyl jsem si pár kamerových zkoušek, a pak mi tu roli nabídli,“ vzpomíná Sturgees. „Moje postava se nachází v situaci, kdy jí dochází, že jenom mozek nestačí. Potřebuje k životu ještě něco, něco víc, než jen dobré známky.“
Hrdinové filmu používají různá přestrojení, aby se skryli před svými pronásledovateli. To bylo jednou z věcí, které Sturgeese na filmu nejvíce zaujaly - možnost hrát v rámci jedné role několik různých postav. Podle jeho slov mu v tom pomohl kostým. „Když sedíte ve třídě v tričku a mikině, je snazší cítit se jako student M.I.T. A když se procházíte pod zářivými světly Vegas v obleku od Armaniho a s tisíci dolarů v kapsách, tak to určitě pomáhá ve snaze být někým jiným.“
Laurence Fishburne na Jimovu adresu poznamenává: „Je to skvělý začínající herec, je schopný, má talent a své práci se věnuje s velkým nasazením. Dává do toho všechno, co má. To je pro herce důležité - hrajeme jeden na druhého. Takže pracovat s Jimem bylo skutečně osvěžující.“
Do role Jill Taylor po boku Sturgeese byla obsazena Kate Bosworth. Poté, co si se Spaceym zahrála ve filmech Za mořem a Superman se vrací, bylo její obsazení otázkou jednoho telefonátu. „Během natáčení Superman se vrací se Kevin o tomhle filmu zmínil. Poměrně dlouho poté jsem právě dokončovala jiný film a plánovala volno, když se mi Kevin znovu ozval. Doslova řekl - 'Mohla bys prosím přijet do Vegas a do Bostonu a zahrát si?' Bylo dost těžké to odmítnout.“
Ve filmu jako 21, který má několik hlavních hrdinů, jsou podle Bosworth vztahy mezi herci důležité stejně, jako herci samotní. „Tenhle film je o skupině lidí, kteří se už dlouho znají a kteří si bezmezně důvěřují, takže stojí a padá na vztazích mezi jejich představiteli, má-li působit věrohodně.“
„Kate je skutečná hvězda - dodává roli své megawattové charisma a hollywoodský šarm,“ míní De Luca. „Stejně tak ale dokáže opravdu zapůsobit, umí hrát tak dobře, jako jen málo hereček. Měli jsme štěstí, že souhlasila.“
„Pracovat s Kate je pokaždé skutečnou radostí,“ říká Spacey.. „Je překrásná, velice inteligentní, má neuvěřitelný talent, a když jste s ní tři týdny ve Vegas, užijete si spoustu legrace. Měl jsem velkou radost, že nám to s ní vyšlo.“
Spacey sám pochopitelně od začátku předpokládal, že si zahraje vedlejší roli Mickyho Rosy, šíleného génia a nadšence pro statistiku, který dá ve filmu studentský tým dohromady. „Ta postava je umělá,“ poznamenává. „Jde o spojení několika skutečných lidí, a to celé je ještě upravené pro potřeby filmu - jak doufám, jde především o moje úpravy, když už ho hraji.“
Spacey míní, že s ohledem na to, že se sám s matematikou příliš nekamarádí a nemohl tedy z ničeho vycházet, „takhle nějak si představuji opravdové herectví. Z matematiky jsem v posledním ročníku na střední škole propadl, takže představa, že bych byl schopen počítat karty, je poměrně absurdní. Ale stejně doufám, že to bude působit uvěřitelně.“
Díky Spaceyho aktivitám se mezi hvězdy filmu zařadil také Laurence Fishburne, zkušený herecký veterán s obrovským množstvím fanoušků. „Znám se s Kevinem Spaceym už dlouho,“ prohlašuje. „Pohybujeme se mezi stejnými lidmi a máme společné přátele. Obdivuji ho a vážím si ho, ale nikdy jsme neměli šanci spolupracovat, takže jsem se na možnost hrát s ním velice těšil.“ „Nejsem zrovna hazardní hráč, ale na jejich životním stylu a celé té kultuře kolem toho je zkrátka něco sexy,“ dodává Fishburne. „Tahle role je pro mě možností, jak do toho světa nahlédnout.“
„S Laurencem Fishburnem toužím pracovat dlouhou dobu,“ poznamenává Spacey. „Jednou z věcí, které na něm obdivuji, je to, jak usilovně na svých postavách pracuje, dává jim minulost, hloubku a působivost.“
Do role Choie byl obsazen Aaron Yoo, který se objevil v loňském hitu Disturbia. Liza Lapira, která se nejvíce proslavila svou rolí v seriálu Huff, ztvárnila Kiannu. A roli Fishera si zahrál Jacob Pitts, který byl k vidění v komedii Eurotrip.
„Knihu jsem si přečetl, hned jak vyšla, a pak jsem zjistil, že práva na její zfilmování koupil Kevin Spacey. Zavolal jsem svému agentovi a řekl jsem mu, že doufám, že tam pro mě najde nějakou roli, pokud se ten film někdy začne točit. No, a o řadu let později jsem na festivalu Sundance, nevím, co dřív, a ozve se mi agent, jestli bych mohl natočit zkušební video a poslat ho do LA, že o mě mají zájem pro film, o kterém jsem se mu před milionem let zmínil. Nakonec jsem nasedl v Park City do letadla a letěl do Vegas na zkoušku osobně.“
Lapira říká, že možnost pracovat s Kevinem Spaceym ji ohromila. „Když jsem zjistila, že jsem dostala roli ve filmu s Kevinem, byla jsem unešená. Vím, že to zní jako klišé, ale jen tím, že jsem ho sledovala při práci, jsem se hodně naučila.“
Pittsovi se na filmu 21 líbilo to, jak se od ostatních aktuálních filmů z prostředí Vegas odlišuje. „Ve Vegas se odehrává tolik filmů, plných drsňáků, znechucených světem, ve kterém žijí. V tomhle filmu jde v podstatě o děti. Žijí stejným stylem, ale nermoutí je to. O tom ten film v podstatě je - poznávají tuhle tvář Vegas, přicházejí o svou nevinnost.“
Dva týdny před zahájením natáčení strávila pětice herců, představujících členy týmu, nějaký čas s konzultantem Kylem Morrisem, který je měl naučit hrát. Ten s herci posléze úzce spolupracoval i při natáčení a objevuje se v jedné scéně jako krupiér. „Herci mě velice překvapili,“ poznamenává. „Řada z nich se v blackjacku vůbec nevyznala, ale zato se celkem vyznali v herectví. Daleko důležitější bylo naučit je, jak se hráč blackjacku chová, aby působili přirozeně.“
Jim Sturgees připouští, že blackjack nikdy v životě nehrál. „Kyle nás naučil základní taktiky - jak se u stolu chovat, jak dávat spoluhráčům znamení - prostě všechno to, co bylo třeba, abychom u stolů působili uvolněně.“
„Předvedl nám také různé techniky přemísťování žetonů a zacházení s nimi - věci, které se naučite, když strávíte hodně času v casinech.“ To se ale netýkalo Jima Sturgeese „Zeptal jsem se na to Jeffa Ma a ten mi řekl, že on tyhle věci nikdy nedělal, protože měl působit nezkušeně - kdyby se choval takhle profesionálně, přišli by na něj,“ vzpomíná.
„Naší přípravou na role bylo, že jsme se měli ve Vegas naučit hrát blackjack proti skutečným hráčům. Co je na tom těžkého?“ směje se Kate Bosworth. „Byla jsem tam už několikrát a trochu jsem hrála, ale teď se cítím tak, jako bych měla alespoň určitou jistotu v tom, co dělám.“
„Někteří z herců zašli ještě dál,“ prozrazuje Morris. „Aaron a Liza trénovali počítání karet. Několikrát se stalo, že jsem rozdal karty, Liza mi řekla, jaký je jejich součet, a měla pravdu!“ Morris vypráví, že herci zaznamenali pár úspěchů i ve svém volném čase. „Vím, že někteří z nich vyhráli během svého pobytu ve Vegas docela dost peněz a přisuzovali to právě přípravě na roli,“ říká. „Zbývá jen doufat, že až začnou prohrávat, nebudou z toho vinit mě.“
Jakmile se rozjelo natáčení, bylo pro tvůrce důležité, aby co nejvíce materiálu natočili ve skutečných casinech. Zpočátku se obávali, že se to jejich majitelům nebude příliš zamlouvat, když se v jejich podniku budou snažit natáčet film o počítání karet. „Brzy jsme ale zjistili, že se jim to docela zamlouvá, protože díky tomuto filmu bude mít řada lidí dojem, že jsou schopni casina jednoduše přechytračit. A právě proto lidé do takových podniků chodí,“ objasňuje Brunetti.
Jedním z nejtěžších úkolů bylo pro Luketice zachytit chaos města hazardu. „Casino nemůžete nikdy úplně zavřít,“ vysvětluje, „ale dokázali jsme si rezervovat stůl nebo dva, nebo menší salónek. My jsme u jednoho stolu natáčeli a vymýšleli složitý záběr, a u vedlejšího stolu seděli nějací mladí kluci a skvěle se bavili. Casina nám vyšla velice vstříc - jsem velice hrdý na to, co jsme za dva týdny ve Vegas dokázali.“
Úkolem zaznamenat složité záběry herního prostředí se stylem, sofistikovaně a se zářivými barvami bylo úkolem oscarového kameramana Russella Carpentera, ASC. „Ve Vegas podniky nikdy nezavírají - jsou v provozu nonstop. Klíčovou podmínkou proto bylo, abychom byli schopni natočit vše, co potřebujeme, bez toho, abychom narušili provoz casina kolem nás. Bylo to zajímavé.“
„Robert ve Vegas režíroval velice uvolněným stylem,“ zdůrazňuje producent Dana Brunetti. „Přišel, měl ve všem naprosto jasno a věděl, čeho chce dosáhnout, ale současně byl přístupný novým nápadům a sledoval, jakým směrem se natáčení přirozeně ubírá. Vytvořil kolem sebe atmosféru, která byla současně uvolněná i metodická, což nám v chaosu Las Vegas pomohlo pracovat bez stresů.“
Luketic je toho názoru, že v knize už bylo veškeré drama a napětí, které film potřeboval, ale pro převedení příběhu do filmové podoby bylo třeba přijmout tvůrčí rozhodnutí o tom, jakým způsobem divákům svět počítání karet zprostředkovat. „Blackjack rozhodně není na pohled kdovíjak zajímavý, ale my jsme z něj museli udělat kontaktní sport,“ říká. „Přemýšleli jsme o tom, jakým způsobem ztvárnit génia, jak nahlédnout hlavnímu hrdinovi do hlavy? S využitím speciálních objektivů a počítačové grafiky jsme byli schopni umístit kameru přímo na karty a zabírat oči naší postavy. Z hlediska realizace jsem u tohoto filmu byl nucen zkoušet řadu nových prvků.“
Záři Las Vegas měla za úkol divákům zprostředkovat výtvarnice Missy Stewart, která už s Luketicem v minulosti spolupracovala. „To, co na plátně vidíte, já považuji za 'nové Las Vegas'. Tak se jeví mladým lidem, kteří tam přijedou strávit víkend. Od těch starých casin se hodně liší,“ pokračuje Stewart.
Kontrastem k Vegas je velice umírněný a klidný tón bostonských sekvencí. „Boston na člověka působí dojmem klasického města z devatenáctého století,“ říká. „Líbil se nám nápad, že většinu z bostonských scén natočíme ve starších budovách, jako například v Doyle's Tavern, která tam stojí už od počátku devatenáctého století.“
Carpenter s tím souhlasí. „Nejvíce mne bavily snahy o to, aby materiál z Vegas a Bostonu působil patřičně odlišně. Energičnost Vegas natáčíme v jiných barvách a jiným postupem, abychom tak podtrhli pocit toho, jak omezený se v Bostonu Ben cítí.“
„Pracovat na dvou výrazně odlišných místech nebylo lehké,“ dodává Luketic. „Ale když se podívám na výsledek práce, kterou jsme s takovýmto talentovaným štábem a herci a díky spolupráci casin a vedení měst Boston a Cambridge, myslím, že se nám podařil natočit skvěle vypadající a vzrušující film.“
Odlišnost stylů byla důležitá i pro kostýmního návrháře Luca Moscu. Byl koneckonců zodpovědný za proměnu obyčejných studentů ve lvy salonů v Las Vegas. „Bylo velice zábavné pracovat na jejich proměně, kterou přesuny z jednoho prostředí do druhého přinášely.“
To je ale jen jedna z mnoha proměn ve filmu. Dokonce i jako student se Ben v průběhu filmu začíná měnit, tak, jak získává sebejistotu. „Přeměnit zvolna Bena, našeho hlavního hrdinu, z obyčejného studenta M.I.T. v tričku v někoho docela jiného a sebevědomého, aniž bychom toho prozradili až příliš, bylo obzvláště náročné,“ poznamenává Mosca.
Pro herce bylo odhození jejich vegaské masky součástí zábavy. „Jednou z mých nejoblíbenějších věcí na tomhle filmu byla skutečnost, že se studenti neustále maskovali, aby je provozovatelé nepoznali. Zahrála jsem si upjatou paničku, děvče z New Jersey i tajemnou intelektuálku. Byla to zábava!“

DABING
V českém znění: Matěj Hádek - Jim Sturgess (Ben Campbell), Otakar Brousek ml. - Kevin Spacey (profesor Micky Rosa), Tereza Bebarová - Kate Bosworth (Jill Taylor), Tereza Chudobová - Liza Lapira (Kianna), Radek Hoppe - Josh Gad (Miles Connoly), Petr Burian - Sam Golzari (Cam), Michal Holán - Aaron Yoo (Choi), Filip Švarc - Jacob Pitts (Fisher), Martin Zahálka - Laurence Fishburne (Cole Williams), Daniela Bartáková - Helen Carey (Ellen Campbellová), Miloslav Mejzlík - Jack Gilpin (profesor Bob Phillips), Jiří Hromada - Bradley Thoennes (Warren), Jana Jeníková, Alice Šnirychová, Milan Slepička, Jiří Valšuba a další
Překlad: Martin Brát
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Sommer, Petr Lenděl
Dialogy a režie českého znění: Ivana Slámová
Vyrobili: ABZ, divize Bontonfilms 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.5.2008 Falcon
Premiéra USA: 28.3.2008 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.11.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 279 918
Tržby celkem - $ 158 000 000
Návštěvnost v ČR 20 910
Náklady (Rozpočet) - $ 35 000 000
 
Tvůrci a herci
Robert Luketic (Režie), Dana Brunetti (Produkce), Michael De Luca (Produkce), Kevin Spacey (Produkce), David Sardy (Hudba), Russell Carpenter (Kamera), Elliot Graham (Střih), Francine Maisler (Casting), Missy Stewart (Scénografie), Luca Mosca (Kostýmy), Michael D. Wilhoit (Zvuk), Trish Seeney (Masky), Peter Steinfeld (Scénář), Allan Loeb (Scénář), Ben Mezrich (kniha) (Předloha), Jim Sturgess (Herec), Kevin Spacey (Herec), Kate Bosworth (Herec), Aaron Yoo (Herec), Liza Lapira (Herec), Jacob Pitts (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Jack McGee (Herec), Helen Carey (Herec), Jack Gilpin (Herec), Billy Silvia (Herec), Eric Rollins (Herec), Americo Presciutti (Herec), Jeffrey Corazzini (Herec), Robert Masiello (Herec), Josh Gad (Herec), Kris Williams (Herec), Kieu Chinh (Herec), Spencer Garrett (Herec), Christopher Michael Holley (Herec), Sally Levi (Herec)
 
2008/118/USA/Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Autor knižní předlohy Ben Mezrich je sám absolventem Harvardské univerzity. O své alma mater napsal také další knihu, a to "The Social Network", která se stala předlohou pro filmový hit Sociální síť (2010).
- Blackjack Team vypráví svůj příběh v dokumentu Making Millions the Easy Way (2005).
- Po filmu Superman se vrací (2006) se jedná o druhý snímek, ve kterém si Kevin Spacey a Kate Bosworth zahráli hlavní roli.
- Praví studenti Blackjack Teamu chodili do kasin vždy po čtyřech. Jeden hrál, dva počítali karty a dávali mu tipy, čtvrtý přecházel mezi stolky a podle pokynů ostatních sázel velké sumy.
- V roce 1997 závratná jízda Blackjack Teamu skončila. Jeden z členů prodal seznam parťáků kasinu za pouhých 25 tisíc dolarů.
- Společnost MGM, která film koprodukovala, vlastní většinu kasin, která v 90. letech obral o obrovské sumy reálný Blackjack Team. Úspěch filmu Oko bere pro MGM vlastně znamená splacení starých dluhů.
- Zatímco hrdina filmu chodí do kasina proto, aby si vydělal na studium medicíny, jeho skutečný předobraz Jeff Ma hrál jenom kvůli vzrušení z toho, že umí obehrát kasino.
- Ačkoliv partu tvořili Asiaté, jejich role dostali běloši. Ve skutečnosti ovšem barva pleti hrála velkou roli: Asiaté připadali obsluze kasin "jeden jako druhý", navíc měli pověst notorických a nepříliš úspěšných gamblerů.
- O napínavý příběh projevil zájem jako první Kevin Spacey: toužil zahrát si profesora, který stál po dlouhá léta v čele Blackjack Teamu.
- Knihy "Bringing Down the House", kterou o případu napsal Ben Mezrich, se prodalo 1,5 milionu výtisků a přeložena byla do 12 jazyků.
- Massachusettský technologický institut nedovolil filmařům natáčet v univerzitním areálu, museli proto vzít zavděk bostonskou univerzitou.
- Film byl v USA použit jako atraktivní cena pro soutěžící deváté řady Big Brothera. Soutěžilo se v blackjacku a vítězové zhlédli speciální projekci snímku. Hlavní cena byla zájezd do Las Vegas v hodnotě 21 tisíc dolarů.
- U nás populární hra oko se od amerického blackjacku liší hlavně tím, že se nehraje s žolíkovými kartami, nýbrž s mariáškami.
- První kasino, které nepřetržitě monitorovalo všechny hrací stoly kamerami, bylo věhlasné Mirage, otevřené v Las Vegas roku 1989.
- Aby vypadali suverénně, učili se herci dva týdny hrát blackjack od profesionála. Trénovali i ve skutečných kasinech ve Vegas.
- Skutečný příběh party několika studentů, kteří vynikali v matematických počtech, se stal inspirací k tvorbě tohoto filmu. Tzv. ''Blackjack Team'', jak si studenti říkali, obral kasina v Las Vegas o obrovské sumy.
- Film se točil v kasinech v Las Vegas za plného provozu, věšinou měli filmaři k dispozici pouze dva nebo tři hrací stolky.
 
Odkazy