Ghost Rider 2 / Ghost Rider 2 (2011/95/USA, Spojené arabské emiráty/Akční, Thriller, Fantasy) 32%

20.09.2018 11:11
JEDNOU VĚTOU
„Když se Johnny Blaze schovává ve východní Evropě, je vyzván, aby zastavil ďábla, který na sebe chce vzít lidskou podobu."

OBSAH
V pokračování světově úspěšného hitu Ghost Rider z roku 2007 se Johnny, který stále bojuje se svou kletbou ďáblova lovce, skrývá na vzdáleném místě ve východní Evropě, když si ho najme tajná náboženská sekta, aby zachránil mladého chlapce (Fergus Riordan) před ďáblem (Ciarn Hinds). Nejdříve se Johnny zdráhá přijmout zodpovědnost Ghost Ridera, ale je to jediný způsob, jak ochránit chlapce a jediná možnost pro něj, jak se navždy zbavit kletby.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V období, kdy točil hity jako Skála, Con Air nebo 8MM, pana Cage rozhodně nenapadlo, že jednou skončí v nějakých rumunsko-osmanských lokacích ve společnosti rezavých Dácií, cikánské kapsářky a sanitek, co pamatují Ceauceska - neschopen sebereflexe, až po krk ponořen v béčkovém marastu pro vyžilé akční hvězdy dávné minulosti. Každý ovšem strůjcem svého štěstí a já už ani nemám sílu, abych kritizoval Nicolasovu marnou snahu o herectví, potažmo účes, protože ty vlasy už stejně nejsou jeho.. Epos o hořící kostřičce tak definitivně sklouzl do nechtěné komediální roviny, ostatně není se co divit, když C.Lambert byl na natáčení jen dva dny a pak odešel i se scénářem napsaným na tváři a pokud by snad tento tým napadlo natočit další pokračování, nechť vše jednou provždy ukončí doktor Venkman s práškovým minimaxem.. (Gilmour93) 1*

Nicolas Cage se i v pokračování nemůže dostat ze sevření pekelného chřtánu a čas od času se proměňuje v ďábelské monstrum v kožené bundičce, s řetězem a hořící lebkou prohánějící svoji čertovskou duši na mašině tentokrát po východoevropských lokacích. A nyní přišla šance, jak se prokletí jednou provždy zbavit. Jak si s tím poradí, a zda se mu to nakonec podaří a jestli se mu nakonec podaří zastavit pekelníka chystajícího si vzít na sebe lidskou podobu, se dozvíte až z filmu. Jedno je ale jisté. Rating PG-13 podělá každý potencionálně dobrý film. A aby se náctiletí mohli bavit bez výskytu potoků krve a praskajících kostí, tak podle toho film vypadá. Stylová dvojka Neveldine/Taylor se zkrátka musela chtě nechtě podřídit a přijít s poněkud přijatelnější verzí. Jenže tenhle film přímo vybízel k drsným scénám, kterých je ale pochopitelně minimum. Naštěstí nemám z filmu podobný pocit jako z ultranudné Ženy v černém, protože stylová dvojka se s naprosto nevhodným ratingem popasovala celkem dobře, ačkoliv můj pocit byl nejbližší natlakovanému hrnci, který sice mohutně syčí, ale nebouchne, ačkoliv v nadupaném finále měl k tomu nejblíž. A dobrých dynamických akčních scén by mohlo být ve filmu hodně, ale zůstaly někde uprostřed. Tedy není jich málo a není jich moc. Neveldine s Taylorem svazováni ratingem a slabším Goyerovým scénářem do toho nešli naplno, jak u nich bývá zvykem, navíc, ošklivější lokace než jsou tady k vidění, už jsem dlouho nikde neviděl. Obsazení herců je adekvátní. Cage tradičně vykrádá sám sebe svým množstvím až legračních grimas, které na nás vybalí, pro někoho přehrává, ale to dělal celou svoji kariéru, jen se to nazývalo jinak, a sice kvalitním herectvím. Nebyla by to šílená dvojka režisérů, kdyby do svého filmu neobsadili nějakou vyzývavou atraktivní a kozatou herečku, v tomto případě jí je Italka Violante Placido, která tyhle parametry plní na 100%, jen jí zase brzdí rating a bujný dekolt ukrývá pod hustou vrstvou oblečení, chudák holka, muselo jí být vedro. Ze zbytku hereckého ansámblu všichni nějakým způsobem z toho vycházejí dobře a nikdo mě nijak neštval, až tak nějak zbytečný se jevil ten kluk, co měl být obětován v rituálu. Idris Elba prokázal schopnost uhrát prázdnou postavu zajímavě, hlavní pekelný záporák Ciarán Hinds to hrál na odpudivý vzhled a ze za zmínku stojí i Christopher Lambert jako zlotřilý mnich s holou lebkou a v jeho případě jsem se ujistil, že ještě (herecky) žije nebo k nepoznání namaskovaný a do zvoleného ujetého konceptu zapadající Johnny Whitworth. Nebýt nevhodného ratingu pro mnou nenáviděné parchanty, byl by to super film s množstvím hustých scén. Takhle je to film pro znuděné parchanty ládující se v kině popcornem, z nudy smažící hry na konzolích, a proto tenhle (ne)přiznaný comicsový kousek jednu takovou hru připomíná. Projedete ji, pobavíte se u ní, ale stejně budete pokukovat po nějaké ještě efektnější. plné hustého gore, hlášek a ještě větší stylovosti. Tenhle film se vysmíval ostatním i sám sobě a zejména v animovaných sekvencích se mu dařilo být rozporuplným dílem, ale s nízkým ratingem je to taková akční a málo hororová pohádka, ve které se pořád něco děje a proto velmi rychle uběhne. A hlavně je mnohem lepší než uhozená jednička. 80% (kingik) 4*

Po všech stránkách strašnej průser... Duo Neveldine/Taylor dostalo usmrkanej budget (55 melounů na komixovou adaptaci je zatraceně málo), ale ten je ve svých pekelných plánech nezastavil. Pánové proto odjeli do východní Evropy (oblíbená turistická země, van Damme a Seagal můžou vyprávět), kde v těch nejlevnějších lokacích dali stvořit dalšího pochybnýho filmu s pekelnym jezdcem. Cage u toho samozřejmě nemohl chybět. Jenže když uviděl na výplatnici svůj honorář, nahodil tak strašně "motherfucker badass" obličej, že se ho tvůrci rozhodli použít do všech záběrů. A pak že do stejný řeky dvakrát nevstoupíš... Akce nepřehledná, hlášky splachovací ("Nebojím se tě". - "Ale měla bys!"), zkrátka klišé spaluje klišé. Je pravda, že hořící lebka vypadá z minula o hodně líp, ale co naplat, když nuda tu drží hlavní slovo. (Bloody13) 2*

VELKÁ RECENZE
 Říct, že „Ghost Rider 2“ je úplně špatným filmem, by asi nebylo úplně fér, protože přece jen má momenty, které nejsou úplně zlé, ale jako celek je to prostě nepovedené dvojče filmu prvního. Nechybí zde Nicolas Cage a několik dalších poměrně známých herců jako Idris Elba a Ciarán Hinds, ale to ještě neznamená, že nás tahle skupinka zavede do nějakého naprosto skvělého dobrodružství. Už začátek nám dá tušit, že tohle bude kvalitativně hodně nevyrovnaná podívaná.
Jsme rovnou vrženi do akce. Postavy nám nejsou příliš představeny, na to se dostane až později. Kde se vzala postava Moreaua, není úplně jasné a její opodstatněnost není doložena ani během zbytku filmu. Kult mnichů, kterým pomáhá, by zde vůbec být nemusel, nic moc by se nezměnilo. Snad bychom akorát přišli o přítomnost Christophera Lamberta, což by už jen pro tu nostalgii byla docela škoda. To je tak asi jediné.
David S. Goyer vytvořil další ze slabších komiksových příběhů, který se chtěl trochu inspirovat filmem „Hellboy“, trochu nedávným snímkem Drive Angry 3D, v kterém také hrál Cage, ale na rozdíl od Drive Angry 3D „Ghost Rider 2“ není tak promakaná béčková jízda. Goyer si s příběhem příliš hlavu nelámal, dal tam dobro a zlo, Ghost Ridera, který neví, na které je straně, hromadu klišé, a aby to bylo ještě méně originální, natáčelo se ve Východní Evropě, konkrétně pak v Rumunsku. Děj se ještě na chvíli přesunul do Turecka, kde je podle všeho líheň ďábla.
Příběh je velmi prvoplánový a člověk má pocit, že už ho někde viděl. Ghost Rider – nikdo přesně neví, proč zrovna on – je Moreauem vybrán k tomu, aby se postaral o jednoho kluka a jeho mámu. Ukáže se, že kluk je synem toho chlápka, který se postaral, že Johnny má sem tam místo hlavy hořící lebku. Film nás tak směřuje k očekávanému finále. Dvojice Neveldine/Taylor mají za sebou dva filmy „Zastav a nepřežiješ“ a také dle mého názoru trochu nedoceněný, i když pravda nedotažený snímek „Gamer“. „Ghost Rider 2“ se dokládá průměrnou až podprůměrnou kvalitou jejich děl a nijak nevybočuje. Vlastně je to od této dvojice standard.
Co rozhodně nestojí za řeč, to je výkon Nicolase Cage, který je místy prostě strašný. Stejně ho mám pořád rád. Co na druhou stranu musím zmínit, to jsou skvělé vizuální triky. Hlavně díky nim film alespoň vypadá hodně dobře. Cageova hořící lebka je ukázkou toho, jak je v současné době poměrně jednoduché udělat digitální triky, které stojí za to. Člověk se pak jenom diví, že ještě mohou být filmy, kde je právě triková stránka to nejhorší. „Ghost Rider 2“ není filmem, který by příliš napravil reputaci filmu „Ghost Rider“, ale dívat se na to dá. Aspoň jednou a s minimem pozornosti.

O FILMU
„Z možnosti ujmout se režie dalšího dílu již rozjeté série s Nicolasem Cagem jsme byli nadšeni, a samozřejmě nás fascinovala šance popasovat se s touhle skvělou a odvážnou comicsovou sérií po svém - nakonec, tenhle chlápek má místo hlavy hořící lebku a je to fakt drsňák,“ popisuje Neveldine. „Myslím, že filmová společnost chtěla tuhle sérii posunout do trochu drsnější polohy, takže náš styl dokonale vyhovoval tomu, oč usilovali. Viděli jsme to všichni podobně.“
Protože dostali volnou ruku k tomu přizpůsobit si film svému vkusu, mohli režiséři popustit uzdu své fantazii. „Jediné, co jsme chtěli zachovat z prvního dílu, byl Nick Cage. Všechno ostatní jsme chtěli změnit - to, jak vypadá, jak se obléká, na čem jezdí. Chtěli jsme, aby v tomhle filmu hořely duše a byly vláčeny do pekel. A naštěstí pro nás zástupci filmové společnosti řekli, že to je skvělé, protože přesně to by rádi viděli také. A to byl začátek naší práce na tomhle filmu. Primární pro nás byla atmosféra, pocity, jistá estetika - aby z něj byl drsňák.“
Jak vysvětluje Cage, tento způsob náhledu na práci jim vydržel po celé natáčení. „Energie, která obklopovala natáčení tohohle filmu, byla unikátní,“ míní herec. „Šlo o mnohem divočejší zážitek - dokonce i z pohledu toho, jak ho Mark Neveldine natáčel. Je jako kaskadér, stokrát riskuje život, visí na provazech nebo natáčí během jízdy na kolečkových bruslích - je to velice aktivní, chlapský režisér. Fanoušci budou z práce, kterou Mark, Brian a Brandon Trost s kamerami odvedli.“
„Primárně jde o to, abychom zaznamenali herecké výkony a natočili potřebné záběry, a toho docílíme jakýmkoliv způsobem,“ vysvětluje natáčecí styl Neveldine. „Budeme klidně vlát na jedoucích autech nebo natáčet na kolečkových bruslích, abychom filmové možnosti posunuli někam dál.“
Zatímco jiní režiséři by možná chtěli Ghost Riderův svět stvořit v počítači, Neveldine / Taylor natáčeli maximum záběrů přímo naživo. „Používáme tu kaskadéry a skutečné motorky - ačkoliv hlavu jsme mu zapálili až na počítači,“ usmívá se Taylor. „Myslím, že na diváka působí lépe, když vidí věci, které jsou skutečné.“
Stříhač Brian Berdan, který s nimi spolupracoval na filmu Crank, říká: „Jsou neuvěřitelně tvůrčí. Všechno to jsou ruční záběry a nejsou naplánované do posledního detailu. Tahle živá atmosféra, která se pojí s použitím ruční kamery a uplatněním někoho, kdo má cit pro situaci, dodává celému filmu skutečně věrohodnou atmosféru. Může být náročné to sestříhat, protože máte v rukách spoustu materiálu - a někdy si můžete začít říkat, že to prostě nejde - a pak se kamera objeví přesně v tom správném místě a vy najdete přesně to, co jste potřebovali k finálnímu sestřihu.“
Na Idrise Elbu udělali režiséři dojem. „Dokázali zachytit naprosto vše, hlídali sebemenší detaily i herecké výkony i dění na pozadí. Jsou také velice odvážní. Můžete na nich vidět, jak je to baví, ale současně máte pocit, že vědí, co dělají. Jdou do toho vážně naplno. Když jsem viděl Marka, jak vybaluje kolečkové brusle - a já sedím na motorce na dálnici v Rumunsku a skoro na ní neumím jezdit, zrovna jsem se to naučil - říkal jsem si, že je to naprostý blázen, ale proč to nezkusit!“
Extrémní styl Neveldinea a Taylora vyžadoval příběh, který bude podobně revoluční. Nebylo možné pouze navázat tam, kde předchozí díl skončil. „Tenhle příběh se odehrává o řadu let později, když už se Blaze - a Ghost Rider - nacházejí ve zcela jiné situaci,“ vysvětluje producent Avi Arad. „Johnny Blaze je teď daleko od svého rodiště a snaží se utéci démonovi, který se v něm ukrývá. Pak se objevuje mnich, Moreau, v podání Idrise Elby, který slíbí, že mu pomůže - pokud společně najdou jistého chlapce. Pokud to Johnny dokáže a zachrání ho, pak by tímto činem mohl zachránit i svou vlastní duši.“
Některé z těchto nápadů pocházejí už z doby, kdy Cage cestoval po světě v rámci reklamní kampaně k prvnímu dílu. „Byl jsem v Anglii, na tiskové konferenci, oblečený od hlavy k patě v černé kůži, a rozhodl jsem se, že si během přestávky na oběd zajdu do Westminsterského opatství,“ vzpomíná. „Netušil jsem, že vcházím na summit o životním prostředí, pořádaný canterburským arcibiskupem a představitelem řecké ortodoxní církve. Vešel jsem tam a oni mě usadili vzadu, ale pak si mě všiml biskup z Colorada a pozval mě dopředu. Představil mě arcibiskupovi a ten povídá, že mě provede po opatství. Takže se procházíme a on se dívá na moje oblečení a povídá, 'Mimochodem, já taky dokážu pouštět hrůzu.' A tím to pro mě všechno začalo - nápad na to, že John a Ghost Rider nějakým způsobem budou pracovat pro církev, že ho církev bude z nějakého důvodu potřebovat.“
Pro Cage práce na filmu Ghost Rider 2 znamenala v mnoha ohledech začít zcela od začátku. Jedná se o zcela nového Johna Blaze - v současné době už není v soužití s Riderem nováček. V původním filmu se ho neustále snažil uklidňovat - vyhýbal se alkoholu, poslouchal Karen Carpenterovou...cokoliv, co by dokázalo zabránit tomu, aby mu vzplála hlava. Teď se ocitáme o řadu let později. Jeho hlava vzplála a on s tím musí žít. Takže jde o docela jiného Johnnyho, který se ukrývá v Rumunsku.
„Nick ve filmech působí jako šílenec, když ho vidíte, ale ve skutečnosti je jeho herectví ohromně a pečlivě promyšlené,“ říká Taylor. „Všechno, co dělá, je dokonale promyšlené - jeho šílenství má v sobě metodiku. Proto jsou jeho výkony tak zajímavé - nejde o to, že by se jenom choval jako blázen. A to se týká i projektu, jako je tenhle - jde o chlápka s hořící hlavou, co jezdí na motorce, ale ponořili jsme se do mytologie toho světa hodně hluboko. Nejenom, že jsme pro Blaze vymysleli nový příběh, ale chtěli jsme odhalit jisté skutečnosti o tom, co je ten démon zač, jaký je jeho příběh, proč je Ghost Rider takový, jaký je.“
Cageovi herečtí kolegové byli také jeho hereckým rozpětím a nasazením překvapeni. „Je to jeden z nejzábavnějších a nejelegantnějších herců, s jakým jsem kdy spolupracoval,“ říká Idris Elba. „Víte, je to samozřejmě obrovská hvězda, ale když se s ním setkáte, je velice skromný. Má radost, když může pracovat. Má radost, když může zkoušet. S radostí opakuje scénu znovu a znovu. Je to skvělý člověk.“
Cage také podotýká, že stejně jako Ghost Rider sám je i Johnny Blaze navenek jiný. „Vypadá drsněji,“ říká herec. „Má těsnější bundu a nejsou na ní žádné bodce. Není tak heavymetalová. Když se Blaze v klasické motorkářské bundě a kožených kalhotách mění na Ghost Ridera, vypadá to mnohem přirozeněji a živěji. S Brianem jsme hodně řešili to, jakým způsobem se na něm vše zapaluje, černá, roztéká a bublá.“
Kostymérka Bojana Nikitovic dodává: „Brian a Mark nechtěli, aby se jednalo o stylizaci. Chtěli, aby to vypadalo reálně - abyste si kostýmů takřka ani nevšímali. Skoro každá z hlavních postav má jen jeden kostým - jsou to postavy, které ve svém oblečení žijí, takže se z oblečení stává jejich druhá kůže, zejména v případě Johnnyho Blaze a Moreaua. Všechno musí být obnošené.“
Johnny Blaze není jedinou rolí, kterou Cage ve filmu ztvárnil - poprvé si také zahrál samotného Ghost Ridera. V prvním filmu z roku 2007 ho představovalo hned několik kaskadérů. „Brian Taylor toužil po tom, aby ve filmu jednoznačně vyzněla oběť, kterou Blaze podstupuje - neustále je mu připomínána bolest jeho původní smlouvy s ďáblem,“ říká Cage. „Takže byl velkým zastáncem nápadu, abych hrál nejenom Blaze, ale i Ghost Ridera. Bylo pro něj důležité, abych se sžil s démonem Zarathosem - je to zkažený a padlý duch spravedlnosti, který se stal duchem pomsty. To mi nabízelo celou řadu nových možností. Už jsem v minulosti více postav v jednom filmu hrál, například v Adaptaci, ale tentokrát jsem měl co do činění s postavou, která není člověk. Jak si s něčím takovým poradit? Bylo to pro mě velice zajímavé - a přiznejme si to, ten film se jmenuje Ghost Rider, nikoliv Johnny Blaze. Ghost Rider je hvězdou filmu.“
„Říkali jsme si, že je to skvělá příležitost - máte k dispozici Nicka Cage, skvělého herce, a můžete ho nechat hrát dvojroli Johnnyho Blaze a Ghost Ridera,“ říká Neveldine. „Myslím, že se mu zamlouvala možnost zahrát si temnou duši a vypořádat se s démonem, kterého ve svém nitru ukrývá.“
„Skutečně jsme to brali jako dvojroli - Ghost Rider není Johnny Blaze,“ říká Taylor. „Johnnyho se zmocnil démon Zarathos. Takže si Nick musel představit, jak tenhle démon vypadá, když je v pekle. Teď obývá lidské tělo - jak vypadá taková situace? Jak chodí? Jak se pohybuje?“
Při práci na této postavě Cage s režiséry společně pracovali na celkovém pojetí démona. „S Brianem jsme si říkali, že se podobá starověkému faraonovi. Má v sobě jistou vznešenost a není někým, do koho se dokážete vcítit,“ soudí Cage. „A také jsem přemýšlel o tom, jaká zvířata by k sobě přitahoval. Jistou dobu jsem doma choval dvě kobry a sledoval jsem, jak se pohybují a co dělají, když se ke mně otočí zády. Pokud se podíváte kobře na záda, uvidíte vzor, který téměř připomíná okultní oko. Začaly tančit a pak se prostě otočily a odhalily zuby. Tím jsme se u Ghost Ridera inspirovali, podobným hypnotizujícím pohybem, který se vás snaží uspat, a pak najednou přijde útok. To byl jeden ze způsobů, jak pojmout bytost, která se nepodobá ničemu, co jste do té doby viděli, alespoň doufáme, a která vás současně vyděsí i pobaví.“
Ačkoliv diváci Cageův obličej u Ghost Ridera nikdy neuvidí, přesto herec chodil na natáčení s vlastním líčením, které vytvářelo dojem lidské lebky místo hlavy, a nosil kontaktní čočky, které mu kompletně začerňovaly oči.
Violante Placido tvrdí, že jsou všichni zúčastnění herci velice zdatní a proto se snažili využít svou představivost k tomu, aby si představili obraz, který posléze v počítači vznikne...ale nic se nemůže vyrovnat realitě. „Byl to opravdu velký rozdíl, když přišel Nick s tímhle nalíčením a tmavými kontaktními čočkami,“ říká. „Nalíčený vypadal naprosto jinak, jako nějaký hmyz nebo had s černým, neproniknutelným pohledem. Dvě černé díry, které vás současně hypnotizují a děsí.“
„Na konci filmu na mě křičí a já se snažím ze všech sil někam odplazit, kamkoliv,“ vysvětluje Ciarán Hinds. „Když jsem se na něj otočil a zahlédl to neuvěřitelné líčení, které vymyslel, tak mě jeho tvář doslova pohltila a působila jako z jiného světa.“
Idris Elba stojí v čele skupiny evropských herců a vycházejících hvězd, kteří se objevují po Cageově boku. „Moreau je věřící, který se vydal po vlastní cestě - takový osamělý mstitel,“ říká. „Když se s ním setkáváme, je právě uprostřed pátrání po Nadye a Dannym, které už nějakou dobu hledá. Procestoval svět a žil na různých místech. Když jsem se sešel s Markem a Brianem, bavili jsme se o tom, že tahle postava musí působit dojmem, že už leccos viděla a zažila. Ačkoliv je to mnich, rád se občas napije. A má motorku a frajerské oblečení - nemá s tím problém.“
„Především se mi zamlouvá jako člověk - je to někdo, s kým si rád povídám, a jako herec je velice odvážný,“ říká o Elbovi Cage. „Idris se nebojí dodat své postavě patřičný rozměr. V očích má stopy okouzlujícího šílenství a má úžasný, tak trochu šílený smích, který čas od času zazní.“
Stejně jako v případě své památné role v Thorovi se i tentokrát Elba rozhodl nosit kontaktní čočky, které zesvětlují jeho oči. „Ta postava byla popsána jako někdo, komu oči dočista září - což jsem si vyložil doslovně, jako že mu doopravdy září oči,“ popisuje. „Takže jsem se Marka s Brianem zeptal, co kdybychom upravili barvu jeho očí. Co kdybychom diváka trochu znejistili v tom, jak to s těma očima doopravdy je? Není to superhrdina, není to žádná tajemná bytost - je to člověk - ale chtěl jsem, aby občas tak trochu působil jako z jiného světa. A jim se ten nápad moc líbil.“
Ciarán Hinds představuje postavu jménem Roarke, ale nic si nebudeme namlouvat. „Proč chodit kolem horké kaše, Roarke je Ďábel,“ objasňuje Ciarán Hinds. „A nehledá spasení. Uchvátil si pro sebe lidské tělo. Bohužel jsou ale lidé takoví, jací jsou, slabí a zranitelní, takže se to tělo začíná rozpadat. Protože zplodil syna, má ještě záložní plán, ale jde o čas, protože nejen že se musí onoho chlapce zmocnit v přesně specifický okamžik, ale jak na své pouti postupuje, je ve stále horším stavu. Po nějaké době to začíná vypadat, jako by mu úplně odpadal obličej.“
„Ciarán Hinds je ten nejmilejší člověk na světě - velice citlivá duše - ale jsem si jistý, že Ďábel je naprosto stejný,“ míní Cage. „Všechno tohle své kouzlo vložil do role. A je s ním navíc velká zábava.“
Pro roli Roarkeho musel Hinds také podstoupit komplikované maskování a líčení. „Je to opravdu tvůrčí, úžasné dílo,“ žasne herec. „Potřebujete k tomu trochu zenové disciplíny a spoustu trpělivosti, protože líčení trvá dvě hodiny - vlasy, masky, čočky. Většina z toho je prostetika, která je v průběhu líčení aplikována na tvář a u nosu. Sleduji postup celého líčení a když je u konce, vypadá polovina mého obličeje úplně jinak, než jak vypadala, když jsem si do toho křesla sedal.“
Violante Placido se ujala role Nadyi, která se s Johnnym sblíží, když ho tajná církevní sekta najme, aby pomohl jejímu synovi. „Měla tvrdý život, žila na ulicích a proto je zocelená,“ říká Placido. „Představuji si ji jako takovou toulavou kočku. Umí zacházet se zbraněmi a s nožem - je připravena zabíjet, pokud to bude nutné. Jejím největším hříchem je její syn, Danny. Je to paradox, protože je pro ni současně jediným důvodem k životu. Snaží se ho ochraňovat a možná dojít spasení a začít nový život.“
„Nadya je šílená - v životě už podváděla, kradla a pravděpodobně zabíjela. Ale ve finále jí jde jen o to, aby byla dobrou matkou - chce se postarat o svého syna,“ vysvětluje Neveldine. „Violante to na ní velice zdůraznila. Cítíte, že její roli matky upřednostňuje a díky tomu jde o postavu, která má šanci na spasení.“
„Ve Violantině podání Nadyi se ukrývá jisté tragické tajemství, které je pro tuhle roli ideální,“ míní Cage. „Je to cikánská tulačka, která se stýkala se špatnými lidmi a teď má obavy o osud dítěte - bojí se o jeho budoucnost a cítí se vinna. A to se jí odráží v očích.“
„Není zcela jasné, zda to skutečně je cikánka, ale žije takovým stylem,“ konstatuje kostymérka Bojana Nikitovic. „Když oblékáte krásnou ženu, je vhodné zdůraznit její křivky a možná sem tam něco odhalit, takže nám hledání toho pravého kostýmu příliš neusnadňovala skutečnost, že se příběh odehrává v zimě. Abychom Violante ochránili před chladem, našli jsme kabát, který se jí líbil, a poté si pohráli s barvami. Rozhodně jsme chtěli, aby měla barevné oblečení, protože ostatní postavy působí takřka monochromaticky.“
Johnny Whitworth si zahrál roli Carrigana - Nadyina bývalého přítele a postavu, která se promění v zákeřného Blackouta. „Je to sociopath - rozhodně záporná postava,“ vysvětluje Whitworth. „Roarke ho najme, aby Nadyu vystopoval, protože chce jejího syna. Ale strana dobra najala Ghost Ridera se stejnými úmysly. Obyčejný člověk nemá proti Ghost Riderovi šanci, takže když přitom téměř zahyne, zjistí, že se z něj stal Blackout - a rázem se ocitá na stejné nadpřirozené úrovni jako Ghost Rider, další ďáblovo stvoření.“
„Johnny je jedním z těch herců, kteří se objeví v jedné nebo dvou scénách a zapůsobí na diváky víc než hlavní hvězda,“ soudí Taylor. „Takže jsme si říkali, že je na čase dát mu skutečně prostor. Je to nevyzpytatelný herec, hraje tu skvělého padoucha. Pro fanoušky původního comicsu bude myslím důležité, že zachoval ducha postavy Blackouta, a na ty, co comics neznají, alespoň udělá zatraceně silný dojem.“
Takováto výrazná postava si žádala náročný make-up a masky. „Laťku jsme nasadili opravdu hodně vysoko, protože jsme potřebovali zajistit, aby Blackout a Ghost Rider, který byl pochopitelně vytvářený v počítači, působili přesvědčivým dojmem, že pocházejí ze stejného světa,“ popisuje Taylor. „Myslím, že ve finále se to našemu týmu podařilo na jedničku.“
Christopher Lambert představuje klíčovou postavu Methodia, vůdce sekty, ke které se Moreau snaží přivést Dannyho, Nadyu a Blazea, protože všichni tři věří tomu, že tam budou v bezpečí.
„Je skvělé mít vedle sebe někoho jako Christopher, s jeho zkušenostmi a pověstí,“ svěřuje se Idris Elba. Ale Methodiovy představy o bezpečí, co se Dannyho osudu týče, se poměrně zásadně liší od představ jeho matky i chlapce samotného. „Nedá se říct, jestli je to kladná postava nebo padouch. Je to prostě člověk, který v něco velice silně věří, a podle toho se hodlá chovat,“ podotýká Lambert.
Ztvárnění věřícího člověka, který je zcela připraven popravit mladého chlapce, ale nebyla pro herce na této roli ta největší výzva - tou bylo vyrovnání se s tím, jak má podle režisérů Methodius vypadat. „Když mě Mark a Brian požádali, jestli bych si mohl oholit hlavu a nechat si potetovat obličej, dost jsem se toho bál. Nevěděl jsem, jak budu s holou hlavou vypadat - neúspěšně jsem se je snažil přesvědčit, aby mi pleš vyrobili maskéři. Nakonec jsem si ji oholil postupně. Neměl jsem dlouhé vlasy, ale byly dost dlouhé na to, abych mohl postupovat v několika krocích. Nejprve jsem si je ostříhal hodně nakrátko, potom kratší, potom ještě kratší a k mému údivu se mi to zamlouvalo. Nechám si je zase trochu narůst, ale budu je nosit krátké, protože je to jednak velice praktické a jednak jsem z toho měl dobrý pocit.“
Tetovací proces vytvořený maskérem pro speciální efekty Jasonem Robertem Hamerem byl podle Lamberta velice prostý. „Naštěstí ta tetování vydrží - mohl jsem ve své masce spát. Den před natáčením jsme vyřídili polovinu obličeje a hlavu a potom ráno v den natáčení zbytek. Dohromady jde asi o dvě a půl hodiny času a odstranit ho trvá delší dobu než ho vyrobit.“
Třináctiletý Fergus Riordan je poslední z hlavních hvězd filmu a ztvárnil pochopitelně zásadní roli Dannyho. „Bohužel je to Ďáblův syn,“ svěřuje se Riordan. „Jeho matka uzavřela smlouvu s Ďáblem a porodila mu dítě. Takže utíká před těmi hodnými i těmi zlými - vlastně si není ani tak docela jistý, kdo je vlastně kdo. Nakonec se ale musí rozhodnout, komu věřit.“
„Měli jsme štěstí, že jsme Ferguse objevili,“ souhlasí vedoucí výroby E. Bennet Walsh. „Chystali jsme se na to, že budeme po celé Evropě hledat ideálního představitele téhle role. Hlavní role už byly obsazené a očekávali jsme, že nás čeká ohromně rozsáhlé hledání. Naši castingoví vedoucí z Londýna nám poslali Fergusovo video a my za ním o víkendu vyrazili. Přečetl nám nějaké dialogy ze scénáře a Mark s Brianem ho hned na místě obsadili.“
Podle Cage je Riordan „jedním z nejprofesionálnějších herců, s jakými jsem kdy spolupracoval, a to mu ještě nebylo ani čtrnáct. Je příkladem toho, jak by se měl herec při natáčení chovat - vždycky je všude včas, je vždy připravený a je velice, velice dobrý. Má v sobě něco nespecifikovatelného, má skvělé načasování a je sebevědomý. Točili jsme na nejrůznějších odlehlých, promrzlých místech a pracovali jsme velice intenzivně, ale on si ani jednou na nic nepostěžoval. Navíc je úžasný.“
Jako ikonický motocykl Johnnyho Blaze si tentokrát tvůrci filmu zvolili Yamahu V-Max. Její řidič Nicolas Cage si jejich volbu pochvaloval. „Měl jsem radost, že budu moci jezdit na Yamaze, protože mi všechno výrazně usnadnila,“ vysvětluje Cage. „Když jezdíte na chopperu s jeho dlouhými předními vidlicemi, je dost těžké trefit se v záběru na správné místo. Skoro se na něm nedá manévrovat a když na vás koukají tři stovky lidí a ještě vás u toho natáčí kamera, nechcete dělat chyby. V-Max to za mě všechno vyřešil. Chová se skvěle - připadá mi, jako by ta motorka byla součástí mého těla. Cítím se s ní dokonale spjatý.“
Výtvarník Kevin Phipps a odborník na filmové motocykly Alex King společnými silami nachystali V-Max pro potřeby filmu. Rozložitý motocykl je sice zamazaný a špinavý, ale současně působí dojmem, že se těší pozornosti svého majitele a má na sobě stopy, které naznačují, že už společně leccos prožili.
Pak bylo samozřejmě třeba připravit ještě jeden motocykl pro Ghost Ridera. Blazeova motorka se proměňuje společně s ním - když se z něj stane Ghost Rider, promění se motocykl v Hell Cycle, pekelnou motorku. „Pekelná verze jeho motorky je odlišná - vypadá trochu jako tekoucí láva, jako ohořelý vrak. Aby na ní mohly zaplát plameny, potřebovali na ni lidé z týmu vizuálních efektů připevnit světelné diody a oranžové značky.“
„Tenhle stroj už zažil přechod do roztaveného stavu a zpátky tisíckrát,“ dodává Phipps. „Hledali jsme inspiraci na lávových polích, v ocelárnách i dalších provozech, kde dochází k tepelnému zpracování kovů, abychom viděli, jaké jsou důsledky tepelné roztažnosti a koroze. Experimentovali jsme s různými nátěry a dalšími druhy opracování povrchů a postupně motocykl pokryli složitě vytvořenou vrstvou. Mark a Brian to průběžně sledovali, měli k tomu různé poznámky a návrhy a společnými silami jsme nakonec vytvořili něco, z čeho jsme měli velkou radost.“
Dost možná nejpůsobivějším dopravním prostředkem ve filmu je ale patrně obří Bagger 288, který ovládá Ghost Rider během velkolepého souboje v lomu, kde čelí dobře vyzbrojenému Carriganovi a jeho lidem. Bagger je obří korečkový bagr, který je 220 metrů dlouhý a zhruba 96 metrů vysoký.
Jízdě na motocyklech byla věnována přinejmenším stejná péče jako jejich přípravě. Pod vedením Markose Rounthwaiteho se důležité role Ghost Riderova dvojníka pro kaskadérské scény ujal kaskadér Rick English. „Kaskadérský tým je ohromně důležitý,“ chválí je Cage. „Rick je jedním z nejlepších jezdců na světě a s motorkami dokáže neuvěřitelné akrobatické věci. A Markos, který je odborník na bojová umění, přišel s chvaty, které scény skutečně oživují.“
„Markos za námi přišel s plánem na přirozené kaskadérské scény ze staré školy,“ popisuje Neveldine. „Prostě chtěl, aby se před kamerou srážela auta a lidi byli zavěšeni na provazech. Měli jsme k dispozici skvělý kaskadérský tým - jezdce, kteří dokázali jezdit po zadním a ustát jakoukoliv havárii a skákat z nákladních aut, to celé s chirurgickou přesností. A když jsme chtěli točit pád do propasti, skončili jsme na provazech i my.“
„Je ideální, když herci natáčejí sami všechno, co dokáží,“ dodává Rick English. „A Nick je velice zdatný. Ukázali jsme mu vše při zkouškách, poslechli si jeho komentáře a provedli úpravy - měl chuť zkusit cokoliv a byl v tom velice dobrý. Totéž se týká i jízdy na motorce. Vydali jsme se společně před natáčením na projížďku, on už nějakou dobu na motorce neseděl a já si říkal, že to vezmeme pěkně v klidu a od začátku. A o dvě minuty později se kolem mne prohnal asi sto šedesátkou a já si uvědomil, že bych si měl sakra pospíšit, jestli ho chci dohonit! Je to skvělý jezdec a neustále dbá na bezpečnost, což je dobře. Vždycky respektoval názor Markose i ostatních členů týmu.“
Ačkoliv chtěli tvůrci filmu Ghost Rider 2 natočit maximum scén přímo naživo, od začátku bylo jasné, že bude třeba uplatnit i počítačovou grafiku. Nakonec, hlavní hrdina má místo hlavy planoucí lebku.
Tým vizuálních efektů vedl Eric Durst, který opět, jako všichni ostatní, zdůrazňuje, že se tento film výrazně liší od předchozího. „Mark a Brian pro tento snímek opravdu toužili po novém stylu. Je to temnější film, takže jsme navrhli styl, který tomu odpovídal. Samotný hlavní hrdina není nijak stylizovaný - vypadá, jako kdyby Ghost Rider skutečně existoval a skutečně mu hořela hlava. Lebka je tmavá a ohořelá - přesně taková, jaká by byla, kdybyste ji strčili do ohně. Další drobností jsou ramena bundy - dělaly by se na nich bubliny od žáru uvnitř těla.“
Hlavní výzvou při tvorbě vizuálních efektů je podle Dursta skutečnost, že musí být hlavní hrdina „interaktivní“. „Světlo, které vydávají plameny na jeho hlavě, musí dopadat na jeho ramena a na všechno kolem. Ale interaktivní světlo je velice komplikovaná věc. Jde o velice citlivou záležitost a různé látky a objekty na něj reagují různě. Abychom toho docílili, pracovali jsme při natáčení s kapucí se svítícími diodami, které blikaly. To pro nás mělo dvě výhody: jednak nám sloužily jako značky v počítači, takže když Nick pohnul hlavou, mohli jsme ten pohyb v počítači následovat. Ale současně vrhaly světlo na vše v okolí, takže nám ukázaly, co by se stalo, kdyby náš hrdina skutečně měl hlavu, která svítí.“
Durst také zdůrazňuje, že od uvedení prvního Ghost Ridera došlo k obrovským pokrokům v počítačové grafice. „Základem realistických plamenů je dynamika kapalin a v posledních pěti nebo šesti letech se toho na tomhle poli změnilo obrovské množství,“ popisuje. „Pro první film si v Sony Pictures napsali vlastní programy a pracovali s tehdejšími systémy. My jsme v současnosti měli oproti nim obrovský náskok. Dnes je možné vytvářet neuvěřitelně realistické věci.“
Tento snímek také Ghost Ridera představuje ve 3D. „Od samého počátku jsme plánovali film natočit trojrozměrně - máme rádi intenzivnější zážitky. Zdálo se to jako velice dobrý nápad, zejména s ohledem na náš styl práce,“ říká Taylor. „Snažíme se posouvat hranice. Na začátku nám řekli, co nemůžeme dělat - žádné záběry z ruční kamery, žádné rychlé střihy, žádné odlesky světla v objektivech, žádné rozostřené popředí, žádné záběry teleobjektivy, žádné záběry širokoúhlými objektivy...a my se jich zeptali, proč se domnívají, že to nejde.“
„Existují jistá pravidla a Mark a Brian je rádi porušují, takže jsem jejich porušování měl v popisu práce i já,“ prohlašuje Craig Mumma, zodpovědný za 3D podobu snímku. „Chtěli vzít svůj standardní styl, adaptovat ho a zprostředkovat pozoruhodný 3D zážitek. Způsob, jakým Mark a Brian pracují, vychází z předpokladu, že je kamera zásadním prvkem filmu, skoro jako další postava. Nepřichází v úvahu, že by svůj styl práce změnili, takže jsme museli vymyslet způsob, jak se tomu podřídit.“
Ghost Rider 2 se natáčel v exteriérech v Rumunsku a Turecku. „V Rumunsku jsou na natáčení filmů výtečně zařízeni,“ říká E. Bennett Walsh, vedoucí výroby. „Začali s Hollywoodem spolupracovat při natáčení filmů s nižším rozpočtem - natočilo se tam asi třicet nebo čtyřicet filmů s rozpočtem kolem pěti až deseti milionů dolarů, a také Návrat do Cold Mountain, ale to byla výjimka. Chápou systém, jakým naše filmy natáčíme. Rozdíl mezi Cold Mountain a naším filmem je ten, že na Cold Mountain pracovaly dvě stovky lidí ze zahraničí. My jsme si přivezli jen asi 25 lidí a zbytek byli Rumuni.“
Natáčení filmu Ghost Rider 2 probíhalo v okolí Bukurešti a celá řada scén se točila v ateliérech a na pozemcích Castel Studios u Snagova. Štáb také strávil více než měsíc cestováním a natáčením v malebném historickém středním Rumunsku (včetně částí Transylvánie).
„Díky natáčení v Transylvánii jsme získali přístup k horským silnicím, vznešenému hradu i divoké přírodě, které jsme si pro film odehrávající se ve východní Evropě představovali. Rumunsko bylo ideální,“ libuje si Neveldine.
Jedna z klíčových scén filmu se natáčela na malebného města Sibiu, největší a nejbohatší ze sedmi podobných opevněných osad, které tu ve dvanáctém století postavili němečtí osadníci (transylvánští Sasové). Sibiu bylo pro rok 2007 jmenováno Evropským městem kultury. Dosud neotevřená nová dálnice nedaleko Sibiu pak posloužila pro natáčení dalších scén.
Moreauovým cílem na začátku filmu je opevněný klášter, kde se setkává s Nadyou a Dannym. Scény z něj se natáčely na zámku Corvin ve městě Hunedorea v Transylvánii. Krásná opravená a udržovaná gotická pevnost ze 14. století (které nechybí ani obří vodní příkop) je jedním z nejkrásnějších hradů na světě.
Carriganovo téměř osudové střetnutí s Ghost Riderem se natáčelo v obřím lomu nedaleko města Targu Jiu v jihozápadním Rumunsku. Některé části této sekvence se natáčely v kulisách na pozemcích Castel Studios u Bukurešti.
Z Rumunska se natáčení přesunulo do Turecka. „Byl jsem tam před šesti lety, když jsem hledal lokace pro natáčení jiného filmu, a říkal jsem si, že to tam je úžasné a že se tam někdy musím vrátit,“ říká Walsh. „Mark a Brian chtěli pro třetí akt filmu zcela jiné prostředí, které by se odlišovalo od evropských lokací plných krásy a zeleně. V Cappadocii a Pamukkale se barvy vytratily a vše působilo prastaře. Nejde tu o žádné kulisy za půl milionu dolarů, vylepšené v počítači - ta neuvěřitelná místa skutečně existují.“
V Cappadocii se natáčel finální střet mezi Ghost Riderem a Carriganem/Blackoutem a Roarkem. Na Cage tato země udělala velký dojem. „Bylo to pro mě něco docela nového - kamenné útvary v Cappadocii, kde jsme natáčeli, jsou plné míst, kde ve skalách žili po tisíce let lidé. A na místech bývalých řeckých a římských usedlostí zase můžete spatřit opravdu hromady mramorových ozdob a stavebních prvků, a my se mezi nimi pohybujeme tak, jako by se jednalo o další nudný den v zaměstnání. Nemůžete se ubránit úžasu a obdivu.“
Scény z Methodiova sídla, kam Moreau zavede Blaze, Nadyu a Dannyho, se také natáčely v přírodním muzeu v Cappadocii Zelve, na prastarých místech v takřka fantasticky působících osadách plných jeskynních obydlí a svatyň. Křesťané a Muslimové zde žili stovky let (až do 20. století).
Velkolepý obřad, během kterého chce Roarke přesunout svou sílu do Dannyho těla, se natáčel v rozvalinách Hierapolis, prastarém řeckém, později římském a ještě později křesťanském sídle, postaveném na místě horkých přírodních pramenů. Konkrétně se jednalo o římský amfiteátr, jenž pochází z druhého století před naším letopočtem.
Ciarán Hinds, který jako Julius Caesar velel římským vojskům v seriálu stanice HBO Řím, byl tímto místem ohromen. „Stojíte uprostřed kruhové arény a všichni vás slyší - představujete si, jak to asi vypadalo, když byla aréna plná lidí, kteří sledovali skvělé antické hry. Protože mám s divadlem zkušenosti, bylo úžasné si tam jen tak stoupnout a vnímat atmosféru. Bylo to překrásné a je o to tam skvěle pečováno - a my tam natáčeli jakýsi podivný ďábelský rituál. To byla docela zábava.“

Ocenění:
Razzies
2012 - Nicolas Cage (Nejhorší herec) (nominace)
2012 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel. (nominace)

DABING
1.DABING (DVD, Prima)
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Nicolas Cage (Johnny Blaze / Ghost Rider), Tereza Chudobová - Violante Placido (Nadya), Pavel Soukup - Ciarán Hinds (Roarke), Pavel Rímský - Idris Elba (Moreau), Jakub Saic - Johnny Whitworth (Ray Carrigan), Jindřich Žampa - Fergus Riordan (Danny), Milan Slepička - Anthony Head, Vincent Regan (Benedict, Toma Nikasevic), Milan Bouška - Christopher Lambert (Methodius + titulky), Veronika Bajerová, Jaroslav Horák a další
Překlad: Jan Feldstein
Zvuk: Matěj Večeřa
Dialogy a režie: Jan Žáček
Vyrobila: Společnost Riafilm pro Intersonic v roce 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.3.2012 Falcon
Premiéra USA: 17.2.2012 Sony Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.12.2014 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 567 966
Tržby celkem - $ 149 217 355
Návštěvnost v ČR 18 141
Náklady (Rozpočet) - $ 57 000 000

FILMY V SÉRII
Ghost Rider gastonrolinc.webnode.cz/news/a128/
Akční / Thriller, USA / Austrálie, 2007
Režie: Mark Steven Johnson, Hrají: Nicolas Cage, Eva Mendes

Ghost Rider 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a131/
Akční / Thriller, USA / Spojené arabské emiráty, 2011
Režie: Mark Neveldine, Brian Taylor, Hrají: Nicolas Cage, Violante Placido
 
Tvůrci a herci
Mark Neveldine (Režie), Brian Taylor (Režie), Ashok Amritraj (Produkce), Ari Arad (Produkce), Steven Paul (Produkce), Michael De Luca (Produkce), David Sardy (Hudba), Brandon Trost (Kamera), Brian Berdan (Střih), Colin Jones (Casting), Gail Stevens (Casting), Kevin Phipps (Scénografie), Bojana Nikitovic (Kostýmy), Roland Winke (Zvuk), Daniela Busoiu (Masky), Scott M. Gimple (Scénář), Seth Hoffman (Scénář), David S. Goyer (Scénář), Nicolas Cage (Herec), Violante Placido (Herec), Ciarán Hinds (Herec), Idris Elba (Herec), Johnny Whitworth (Herec), Christopher Lambert (Herec), Anthony Head (Herec), Fergus Riordan (Herec)
 
2011/95/USA, Spojené arabské emiráty/Akční, Thriller, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu je slyšet tzv. Wilhelm scream, tedy výkřik, který byl použit ve více než 300 filmech, od roku 1951, kdy byl poprvé použit ve filmu Distant Drums (1951).
- Danny (Fergus Riordan) je pojmenován po Danielu Ketchovi, třetím známém Ghost Riderovi, po Johnny Blazeovi (Nicolas Cage) a po Carteru Sladeovi (Sam Elliott).
- Christopher Lambert (Methodius) nosil make-up pokrývající celou hlavu tetováním. Příprava trvala tak dlouho, že se rozhodl si make-up nechat dokud nebylo natáčení jeho scén kompletní, i když se každý večer namaskovaný vracel do hotelu.
- Po skončení natáčení filmu se práva vztahující se k hlavní postavě vrátila zpátky společnosti Marvel.
- Do role Nadyi Ketch byla zvažována Eva Longoria.
- Film nebyl před uvedením promítán kritikům.
- Jedná se již o třetí film podle komiksu od Marvelu, ve kterém si zahrál Nicolas Cage.
- Ve filmu je možné vidět obrazovou scénu, kde si hořící muž podává ruku s mužem v obleku. Tato scéna byla inspirována obrázem alba "Wish You Were Here" od skupiny Pink Floyd.
- Uzak Gokten, ve filmu popsán jako nejvzdálenější místo od nebe, doopravdy v turečtině znamená daleko od nebe.
- Problikávající obraz ďábla je ve skutečnosti Jerry Springer.
- Ve filmu se objevují především auta značky Dacia, konkrétně modely Duster, Logan a Sandero. Dále se objeví vozy Porshe Cayenne a Škoda Octavia.
- V tomto díle nevypadá Ghost Rider (Nicolas Cage) stejně jako v předchozím. Největších změn si můžeme všimnout na lebce. Ghost Riderova lebka byla celkově přepracována. Nová lebka je černá a jakoby ohořelá, což odpovídá tomu, že je lebka vlastně v ohni, na rozdíl od čisté bílé lebky v plamenech z předchozího filmu.
- V porovnání se 120milionovým rozpočtem prvního dílu se museli tvůrci během natáčení pokračování značně uskromnit. Ropozčet byl méně oproti předchozímu snímku méně než poloviční a činil 52 milionů amerických dolarů.
- Motorka použitá ve filmu je Yamaha V-Max. Zajímavé také je, že v některých kaskadérských scénách musel být V-max nahrazen namaskovanými Kawasaki KX. (Roland Sands)
 Eva Mendes odmítla možnost zopakovat si svoji roli.
- Natáčení probíhalo také v Rumunsku, konkrétně na Drákulově hradě v Sighişoaře.
 
Odkazy