Sherlock Holmes: Hra stínů / Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011/123/USA/Dobrodružný, Krimi, Akční, Thriller) 75% -Originál DVD-

22.07.2018 10:21
JEDNOU VĚTOU
„Holmes s Watsonem musejí přelstít svého rivala, profesora Moriartyho!“

OBSAH
Sherlock Holmes býval nejchytřejším mužem salónu... až dosud.  Na scéně je ovšem nový kriminalistický mozek  - profesor Moriarty (Jared Harris), který se intelektuálně Holmesovi nejen vyrovná, ale jeho cit pro špatnost spolu s naprosto chybějícím pocitem svědomí mu vlastně může pomoci slavného detektiva předstihnout. Když najdou rakouského korunního prince mrtvého, podle důkazů, jak je interpretuje inspektor Lestrade (Eddie Marsan), to vypadá na sebevraždu.  Ale Sherlock Holmes usuzuje, že princ se stal obětí vraždy, která je navíc pouze kouskem větší a daleko a zlověstnější záhady, kterou zkonstruoval profesor Moriarty. Při výkonu služby spojené se zábavou Holmes najde stopu v podzemním pánském klubu, kde Holmes spolu se svým bratrem Mycroftem Holmesem (Stephen Fry) zapíjejí poslední noc svobody Dr. Watsona. Právě tady se Holmes seznámí se Sim (Noomi Rapace), cikánskou kartářkou, která vidí víc, než prozrazuje. Vyšetřování se stává ještě nebezpečnějším, když se Holmes, Watson a Sim dostávají na starý kontinent. Prohnaný Moriarty je pořád o krok napřed a spřádá sítě smrti a zkázy. Všechno je součástí většího plánu, který, pokud vyjde, změní celé dějiny.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Sherlock Holmes: Hra stínů je dost specifický film. Sherlock v podání Roberta Downeye Jr. je taková kombinace solidní britské solidnosti a Jacka Sparrowa z Pirátů z Karibiku. Celé je to pak hozené do naprosto brutálně naklipované akční zábavy, která má hromadu, ale opravdu hromadu akce, která je natočena tak zvláštním způsobem, že někomu vysloveně sedne a někdo z ní bude maximálně otrávenej. Já ale musím říct, že jsem si to neuvěřitelně užil. Robert se mi potvrdil jako skvělý herec, který v sobě má glanc humoru a vážnosti...a umí britský akcent :) Jude Law také nezklamal a stejně tak Noomi Rapace, která mě docela překvapila, jak rychle se po úspěchu trilogie Milénium dostala za hranice Švédska. Jediná chyba, kterou tento film má je pak příběh, který vlastně vůbec není zajímavý. Vlastně je o ničem. To podstatné v tomto filmu je hlavně ta akce, kterou jsem si ale já osobně v kině naprosto užil. (Malarkey) 4*

Přes všechnu tu samoúčelnost, která mi v příbězích Sherlocka Holmese příliš nesedí, snahu vytvořit nového geniálního-alfa-samce z Downeyho Juniora, a velkolepě stylizované scény, z kterých čiší digitál, je druhý díl povedenější zábava. Pomáhá tomu především kvalitní záporák, kterého Jared Harris zvládá díky svým úchvatným hlasivkám... Díky němu nebudete řešit mnohé detaily, které v příběhu nesedí nebo ty skoro až fantasy (švýcarský zámek v horách?! konec?) scenérie a scénáristické vykličky. Po (krásně stylizovaných) titulcích mám na jazyku sladkokyselou pachuť, v které se podle mě Ritchie jako režisér začíná ztrácet a film chvílemi až často připomíná "slepenec nejšílenějších nápadů, co jsem našel doma v šuplíku", ale tentokrát mu to s přivřením jednoho okna odpouštím. Vždyť tady vás oberou o všechno, hlavně o tu pěknou šálu, s kterou jste přišli.. (Djkoma) 4*

Tony Stark s lulkou alias Sherly Sólista je tam, kde ho producentská konta vidí nejraději - zpátky v akci! A to slovo AKCE bych několikrát podtrhl, protože přestřelky olovem mají po celou dobu navrch nad těmi verbálními a hlavně vyšetřováním (!), což pro mě u krále dedukce a chodící Wikipedie znamená docela závažný problém. Guy Ex-Ciccone může naklást vypečených slow-motion scén kolik zábavný průmysl ráčí, ale já toužím s geniálním mozkem rozplétat případ a ne otupěle sledovat exhibiční křepčení Jacka Sparrowa a jeho kohorty po Evropě. Jednou to tolerovat lze, podruhé člověk zjistí, že si na to zvykne ztěžka.. Navíc hlasitě volám po exhumaci Blackwooda Stronga, neboť profesor Moriarty oplýval charismatem moučného mola, nicméně tohle bych přičetl na vrub scénáristům. Ti totiž ve své kulhavé invenci hravě zvládli udělat z vysoce inteligentní hackerky prababičku boxera bez rukavic Mickeyho O´Neila, která má za úkol jen mlčet a očima hltat slova nabubřelého excentrika, co nechal housle v zastavárně. No nic, aspoň že otazník za nápisem END naznačil, že psa z Baskervillu a peníze v diváckých šrajtoflích čeká v brzké době společný osud - utracení.. A mimochodem, byl jsem snad jediný, kdo si všimnul toho jemně erotického jiskření mezi Holmesem a Watsonem? Mám pak za to, že svatba byla jen maškaráda a paní Watsonová je lesbické orientace. Jinak by přece neodvracela zrak od ztělesnění kalokagathie - nahého Mycrofta Holmese.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Londýn (od našeho zvláštního zpravodaje) - Jak že to říkávaly naše maminky? Krávu bys měl dojit, dokud mléko dává? Nějak tak to asi bylo.
U Warnerů rozhodně poslouchají svoje maminky a zároveň ctí to nejzákladnější pravidlo současného Hollywoodu: blockbustery, které zaznamenaly alespoň průměrný komerční úspěch, se vyplatí proměňovat v série a série ve zlaťáky, které pokryjí nájmy rozlehlých nemovitostí s nekonečnými terasami, drahé drinky a vnadné krasavice pobíhající po plážích na Bahamách.
Ohledně druhého Sherlocka padaly už rok před premiérou zvěsti a velké sliby. Bude větší, zamotanější, chytřejší a hlavně osudovější. Hlavně na tom posledním se mělo zapracovat důsledně. A teoreticky to muselo dobře dopadnout: Vždyť co může být pro doyleovský svět zásadnějšího, než nástup na scénu zlověstného arcinepřítele Moriartyho! Přestože si Warneři mohli tuhle divokou kartu schovat až do třetího dílu (a že se ho na Vánoce 2013 dočkáme, na to si můžete jít vsadit tiket do Fortuny), střet dvou největších londýnských mozků na konci století páry vévodí už téhle části.
Dvojka Sherlocka je nicméně opravdu o velký kus ambicióznější, zamotanější a osudovější. Už jsme si ale zvykli, že to nemusí nutně znamenat i „chytřejší a zábavnější“. Především tam, kde se mělo rafinovaně zašmodrchat klubko, po jehož rozmotání si bude Sherlock moci pověsit za klopu titul nejchytřejšího detektiva, vědce a alkoholika na světě, zůstal jen prázdný pocit z promarněné šance.
Druhého Sherlocka dokonale charakterizuje sousloví prázdná velkolepost. Hezké obrázky nahrazují příběhovou rafinovanost.
Bohužel a nebo bohudík, britská televize BBC nám před druhým dílem Sherlocka a la Hollywood stihla naservírovat hrdinu pro rok 2010 podle svého. Nesnesitelného, narcistického chytrolína, který snědl všechnu moudrost světa. A byl to sympaťák k pohledání! I Robert Downey, Jr.|Downey je ve verzi 2.0 zdánlivě takový, při bližším ohledání ale postrádá to důležité koření, které z hrdiny dělá skvělého hrdinu. Výraznější charakterové rysy, které by ho povýšily nad pouhou přechytralou hláškující figurku, jež cituje repliky ze scénáře. Podobně jako Disney v pokračování Pirátů z Karibiku totálně vykastroval duši Jacka Sparrowa a udělal z něj karikaturu, která přechází ze scény do scény a tam se legračně tváří a usypává bonmoty, začíná se stejným směrem ubírat i Downeyho Sherlock.
Bylo by ale nespravedlivé spílat primárně Downeymu. Nudný scenáristický půdorys mu zkrátka nedovoluje hlouběji se profilovat, což platí kromě charakterové roviny i pro tu emocionální. Scénář mu dal do vínku velké trauma (pro hrdinský film to nejdůležitější, ehm), ale neumí ho pořádně rozvést na ploše delší pěti minut. Ve filmech, kde současná bourneovská generace hrdinů bojuje srdcem a je poháněna litry vlastního testosteronu, Sherlock se pachtí s neutrálním výrazem v náznacích nedokresleného dramatu, kterému jako by nevěřil ani on sám.
Motivy jsou na papíře jasně zřetelné, ale ve filmu mají velmi malou emocionální dynamiku. A celá ta hra je na obou frontách (případ Moriarty i Sherlockův vnitřní boj s nedávnou minulostí) poněkud neprůhledná, neuchopitelná a unylá. Indicie se rozplétají samovolně bez hlubších dedukcí a většinou přijde na pomoc deus ex machina jako lepící můstek pro další vývoj. A pak je tu slovutný Moriarty, který měl rozbít příběhový bank a zatopit Sherlockovi tak, že se z toho orosí i na spodní části přirození. I velká ikona fiktivního světa páně Doylea však dojela na lenost scenáristů a místo svalů a mozku odhaluje pouze odstíny a odlesky své knižní slávy. Jinak výborně obsazený Jared Harris nemá žádné velké scény, které by osvětlily jeho podlé motivy a tak je prostě jen apriori zlý a ani to ne pořádně. Celému vztahu na poloose hrdina-záporák chybí hloubka a onen fatální rozměr, který by přesáhl prostá fakta ve scénáři a dokázal definovat tempo celého filmu. Ani ty dvě scény (první rozhovor a finále), v nichž se oba protivníci potkají na déle než minutu a opatrně kolem sebe přešlapují, vyčkávajíc soupeřův další krok, nejsou nijak přesvědčivé. O tom, že by se Moriartyho stín podvědomě táhl celým příběhem, nemůže být vůbec řeč.
Tam, kde televizní Sherlock dominuje – tj. dává divákovi prostor pro zapojení se do pátrání (je vrah skutečně taxikář?) a uhání jen půl kroku před ním, nikdy však ne celý –, tam scenáristé druhého Sherlocka totálně selhávají i jako vypravěči poutavého příběhu. Podobně jako v Pirátech z Karibiku postavy kmitají z A do B, něco nějak vyřeší nebo seberou, následuje velkolepá akce a poté přesun do C se stejně schematickým dalším vývojem. Když postavy dorazí do D, přestává to být zábava a u F už je vlastně úplně jedno, co se děje. Tvůrci zcela zapomínají nastartovat detektivní motor (pro žánr nezbytný!) a mezi ponurými a úplně stejně vyhlížejícími lokacemi jen vrší pseudo-deduktivní úvahy, z nichž je divák zcela vynechán. Do mezer mezi nimi pak tlačí pompézní atrakce a choreograficky podobné akce (někam vylez, dej někomu pěstí nebo vystřel a lez dál), které pouze umocňují pocit, že vizuální efektnost tu nahrazuje příběhovou efektivitu.
On už první díl inklinoval k podobnému schématu, jenže ho ve finále zachránil nový neotřelý pár, špičkující se v duchu těch nejlepších tradic žánru buddy-movie. Ve dvojce je ale tahle hra už okoukaná, navíc se zdá, že Watson z nějakého důvodu oblékl hroší kůži a úplně rezignoval na dialogové odvety. Momenty z jedničky, kdy nedával Holmesovi nic zadarmo, ve dvojce většinou přechází jednou hláškou, jako by se toho vlastně tolik nestalo. Partnerská chemie, na níž film mohl stát, totálně rozbředla do schematických klukovin, z  nichž se vytratilo i to sympatické pošťuchování. A účast Noomi Rapace? Ta prostě jen dokresluje líné schéma druhého Sherlocka: Potřebujeme víc akce, víc lokací, víc postav. Neznamená to ale, že bude mít vše snůj jasný význam... Věci a lidi tu prostě jen tak existují a je jich tu víc, protože si to sequel žádá. Sympatická Sim se celým filmem jen promlčí a prokouká a kdyby ve filmu vůbec nebyla, nic by se nestalo.
Druhého Sherlocka dokonale charakterizuje sousloví prázdná velkolepost. Hezké obrázky nahrazují příběhovou rafinovanost a nebýt v titulcích jméno Ritchieho, mohl to být klidně film jakéhokoliv jiného řemeslně zručného režiséra. Samozřejmě s výjimkou všech těch zrychlovaček, zpomalovaček a velmi intenzivních detailních momentů, které jsou Ritchieho obrovskou devizou a i v takhle velké míře stále zvládají bavit i překvapovat. Přetechnizované detaily skvěle sedí k nástupu modernější techniky poslední dekády devatenáctého století (šestiranné kolty se mění za desetiranné automatické pistole) a do vizuálu filmu se promítly náramně pozitivně. Těch detailů na letící projektily a tříštící se materiály je zkrátka dost na to, aby si vizuální fajnšmekři mohli poslintat svršky a provlhčit spodky.
Ale když si člověk všechno tohle odmyslí, zbude mu jenom další hlasitý blockbuster, kterého se jako divák nemůže hlouběji účastnit. Navíc je to zatraceně dlouhý blockbuster, ještě delší než tahle recenze.
K dobru mu budiž připočteno to, že koule si doma nenechal. Jenom na tu duši se tentokrát zapomnělo. Možná ve trojce dojde na plnohodnotný reparát. Ale jsou to další dva roky čekání...

O FILMU
Tato dvě slova na konci filmu z roku 2009 „Sherlock Holmes“ dávala divákům naději, že se dočkají dalších dobrodružství. A tuhle naději teď naplňuje snímek „Sherlock Holmes: Hra stínů“, který znovu přivádí legendárního detektiva na filmové plátno v novém tajemném akčním příběhu, na jehož přípravě se opět sešli stejní herci a tvůrci jako na filmu předchozím.
Režisér Guy Ritchie říká: „Pro mě byla radost vrátit se ke světu Sherlocka Holmese už jen proto, že má zkušenost s prvním filmem byla veskrze pozitivní jak po osobní, tak po profesionální stránce. Škála přístupů k hlavnímu hrdinovi je přitom rozsáhlá díky tomu, kolik má Holmes různých tváří. Jeho výstřednosti prakticky všechny nejde popsat, a tak jsem rád využil příležitosti se jím více zabývat a nabídnout divákům něco, co ještě neviděli. Snímek „Sherlock Holmes“ nabídl nové pojetí slavného hrdiny Sira Arthura Conana Doyla pro současnou generaci diváků. Legendárního detektiva ve filmu ztvárnil Robert Downey ml. a doktora Johna Watsona, Holmesova slavného přítele, partnera a příležitostného nešiku Jude Law.
Producent Joel Silver říká: „Mezi Robertem a Judem v rolích Holmese a Watsona fungovalo jakési zvláštní kouzlo, které jsme chtěli znovu a ještě o něco více využít. V prvním filmu jsme museli divákům dát určitý prostor, aby se seznámili se základními rysy postav. Pro druhý film jsme tak už měli u diváků položené základy, a tak jsme mohli přejít rovnou k akci, které je ještě vtipnější a výbušnější,“ vysvětluje producent.„Naším hlavním cílem bylo zachovat tělesný charakter příběhu tvořící základ Guyovy původní vize, a současně předložit Holmesovi ještě složitější případ, který bude představovat další výzvu jeho neskutečným schopnostem,“ doplňuje producentova slova Holmesův představitel Robert Downey ml. A další výzva se týká Holmesova snad nejslavnějšího protivníka, jehož jméno snad zná každý, kdo ví alespoň něco o kánonu příběhů o Holmesovi, a totiž profesora Jamese Moriartyho.„Potřebovali jsme tajemství, které bude pro Holmese výzvou, a tak jsme ho postavili proti jeho nejslavnějšímu nepříteli,“ vysvětluje producentka Susan Downey. „Na konci prvního filmu se o Moriartym Holmes letmo doslechl od Ireny Adler. V mezidobí se ale stal tímto padouchem přímo posedlý a právě se přibližuje konečnému odhalení š íře jeho zločinných plánů,“ dodává. Producent Lionel Wigram poznamenává: „Profesor Moriarty je vedoucí osobnost světového zločinu. Je to génius, byť génius zla, a pro Holmese je tím pravým soupeřem právě díky jeho kvalitám.“
Režisér Ritchie zdůrazňuje: „Právě proto, že jsou si oba po intelektuální stránce do určité míry rovni, je jejich vzájemný souboj stimulující pro oba. Jeden vlastně svým způsobem potřebuje druhého, což je myšlenka, která je i v knize. Holmes potřebuje Moriartyho úplně stejně, jako Moriarty potřebuje Holmese,“ vysvětluje režisér. Na napsání scénáře producenti angažovali píšící manželský pár Kierana a Michele Mulroneyovi. Hlavně Michele je přitom odbornicí na Holmesovy příběhy. „Coby rodačka z Anglie jsem již jako dítě četla knihy o Holmesovi a byla jsem tímhle zvláštním a úžasným hrdinou naprosto pohlcena,“ vzpomíná Michele Mulroney. „Bylo pro mě skvělé si v dospělosti jeho originální příběhy oživit a znovu obdivovat vynalézavost a tajemnost jejich autora,“ dodává.Skuteční nadšenci ve filmu zaregistrují, že tvůrci vzdali hold autorovi tím, že některá z jeho slov zapojili přímo do dialogů. Scénáristé také cítili povinnost zachovat se spravedlivě jak k hlavnímu padouchovi příběhu, tak i k jeho hrdinům. „Věděli jsme od začátku, že ať už si Moriarty zvolí jakýkoli ďábelský plán, musí vypadat naprosto nepřemožitelně,“ potvrzuje Kieran Mulroney. „Rizika samozřejmě musela odpovídat profesorově touze naplňovat zlo, která byla logicky obrovská. Naším cílem bylo donutit Holmese a Watsona, aby v boji s profesorem dospěli na samou hranici svých možností, čímž koneckonců prověří svůj vztah ještě více než v prvním filmu.“„Jsem rád, že srdcem i duší příběhu zůstal i nadále vztah mezi Holmesem a Watsonem,“ říká Jude Law, který se ve filmu vrací jakožto představitel doktora Watsona. Producent Dan Lin, který se scénáristy pracoval již v minulosti, říká: „Kieran a Michele se ve svém scénáři zabývají vývojem vztahu Holmese a Watsona od posledního filmu. Zatímco Sherlock je připravený na další případ, Watson se zasnoubil s Mary a plánuje se usadit a opustit kariéru soukromého detektiva. Co tohle znamená pro jejich budoucnost? A jak bez nich svět přežije, zejména ve chvíli kdy se znovu zjevuje Sherlockův nejnebezpečnější nepřítel, profesor Moriarty?
“Kromě profesora Moriartyho představuje film „Sherlock Holmes: Hra stínů“ současným divákům i další postavu, dobře známou čtenářům původních příběhů, a to Sherlockova staršího a usedlejšího bratra Mycrofta Holmese, kterého ve filmu ztvárnil Stephen Fry. Ve filmu se také znovu objeví Irene Adler, která Holmese opět pokouší a trápí, a také nová ženská postava, cikánka jménem Sim, představovaná švédskou herečkou Noomi Rapace. Sim by mohla ve filmu být posledním dílkem skládačky tvořící Moriartyho nekalý plán.
Jak se ve filmu postupně ukazuje rozsah Moriartyho spiknutí, děj začne přesahovat hranice Londýna a dospěje do Francie, Německa i Švýcarska. „Příběh nám umožnil dostat se za hranice a roztáhnout křídla po celé Evropě, což mu dodalo nový rozměr,“ potvrzuje Guy Ritchie.
Producent Lionel Wigram k tomu říká: „Přesuny mimo Anglii nám umožnily doplnit do filmu pozadí, zobrazující různé děje z konce 19. století v oblasti politiky, hospodářského vývoje a průmyslu. Náš film se totiž odehrává na úsvitu moderního věku, kdy jsou zaseta semena moci vojenskoprůmyslového komplexu s jeho většími a mocnějšími zbraněmi,“ vysvětluje producent.S měnícím se světem samozřejmě přicházejí i nová nebezpečí. No a pro ty, kdo vědí, jak přikládat pod kotel, je to také příležitost získat obrovské bohatství a moc. A jediný Sherlock Holmes odhaluje, že pod kotlem ve skutečnosti přikládá profesor Moriarty a že je jen otázkou času, kdy celý kotel vybuchne.
„Je to naše poslední dobrodružství, Watsone. A proto mám v úmyslu si ho užít naplno.”
Hlavní hrdina ztvárněný v „Sherlocku Holmesovi“ Robertem Downeym ml. bořil všechny zažité konvence. Sherlock Holmes opustil legendární kostkovanou čepici, zahnutou dýmku i britské dekorace, a namísto toho se objevuje elegán a boxující rváč, jehož fyzické schopnosti jsou stejně skvělé jako jeho úžasná mysl a až nadpřirozené schopnosti vnímání.
Režisér Ritchie k tomu říká: „Jednou z nejdůležitějších věcí, o kterou jsme v prvním filmu usilovali, bylo překonání určitého, pokud to tak mohu říct, zaprášeného dojmu z hlavního hrdiny, který možná většina diváků očekávala. Chtěli jsme samozřejmě zachovat to hlavní z Sherlocka Holmese v pojetí Conana Doyla, tj. inteligenci a vtipnost, ale taky jsme mu chtěli dodat i fyzický rozměr, který v původních příbězích chybí. No a Robertovi se naštěstí povedlo dostat všechny tyhle aspekty našeho hlavního hrdiny do rovnováhy. Já si teď už nikoho jiného jako Sherlocka Holmese ani nedokážu představit,“ konstatuje režisér. Downey na režisérova pochvalná slova reaguje takto: „Práci s Guyem jsem si moc užil. Pracovalo se mi s ním výborně a oceňoval jsem hlavně jeho smysl pro humor. Z mého pohledu jsme v našem filmu Sherlocka Holmese znovu objevili. Na jednu stranu jsme nechtěli úplně potlačit humorný rozměr příběhu, ale na straně druhé jsme mu chtěli dodat i trochu vážnosti.“„Robert přesně věděl, jak proniknout do Holmesovy hlavy a jak ho udělat vtipným a excentrickým a současně maximálně důvěryhodným nejslavnějším detektivem všech dob,“ poznamenává Silver. „Dívat se na jeho práci byla vyloženě radost,“ dodává.
V době, která uplynula od posledního filmu, se Holmes vydal na sólovou misi, a to po zjištění, že zatímco bojoval se zločinným Lordem Blackwoodem, unikla mu ještě větší hrozba. Úkryt v utajení totiž začal trpělivě spřádat plány na využití díla započatého právě Lordem Blackwoodem, samotný profesor Moriarty.Downey k tomu říká: „O několik měsíců později už vidíme, že Holmes je pohlcen bojem s profesorem Moriartym natolik, že téměř zešílí. Holmes se na Moriartyho zaměřil na úkor všeho ostatního, včetně vlastního duševního zdraví,“ konstatuje herec.No a právě v tomhle stavu objeví svého starého přítele doktor Watson, když se vrátí na Baker Street těsně před svoji svatbou s Mary. „Watson dorazí za Holmesem natěšený na rozlučku se svobodou, kterou měl Holmes zorganizovat. Namísto toho ale najde svého přítele ve znepokojivém stavu posedlosti profesorem Moriartym. Nemyslím si sice, že by Watson pochyboval o tom, že by Holmes neměl pravdu, protože ve Watsonovi se nakonec vždy projeví duše vojáka, který chce, aby spravedlnosti bylo učiněno zadost. Jenže Watson si také uvědomí, že bude znovu čelit dilematu, které musel řešit již mnohokrát v minulosti: na jedné straně klidný a bezpečný život s manželkou a na straně druhé nový dobrodružný případ. Watson přitom samozřejmě ví, že každý případ s Holmesem přináší fantastické zážitky, a také chce příteli pomoci v problémech, kterým čelí. Takže pro Watsona to v jeho věčném vnitřním boji vůbec není lehké rozhodování,“ vysvětluje herec.
Režisér Ritchie říká: „Asi bychom všichni byli rádi, kdybychom byli stejně geniální jako Sherlock Holmes, ale ve skutečnosti se většina z nás ztotožní spíš s doktorem Watsonem. I když jako doktor je Watson taky do určité míry intelektuál, je to především obyčejný člověk, který se k akčnímu ž ivotu dostane jenom díky Holmesovi. To je základem skvělého vztahu mezi nimi, a to je také motorem příběhů o nich,“ vysvětluje Ritchie.
Úzký vztah mezi Holmesem a Watsonem se odrazil i na vztazích mimo kameru mezi představiteli hlavních dvou hrdinů. „Měl jsem vůči Judeovi podobné city, jako Sherlock vůči Watsonovi. Cítil jsem se, jako by to byl můj bratr. Lepšího filmového partnera jsem si snad ani nemohl přát,“ říká Robert Downey ml. „Práce na vzájemných vztazích mezi Holmesem a Watsonem byla na celém filmu to nejzábavnější, a tomuto rozměru jsme proto s Robertem věnovali pozornost po celou dobu natáčení,“ vzpomíná Jude Law. „Naší výhodou bylo, že teď už jsme naše postavy dobře znali, protože jsme je poznali už v prvním filmu. Díky tomu jsme teď mohli dát více prostoru instinktu a ještě víc se tomuto rozměru věnovat,“ dodává herec. Michele Mulroney říká, že souznění herců s jejich postavami bylo pro ztvárnění jejich postav klíčové: „Robert i Jude svými postavami vyloženě dýchali a věděli přesně, co jejich hrdinové prožívají. Ve filmu nenajdete jediný dialog, který by přesně neodpovídal jejich vztahu. Pro ztvárnění Holmese a Watsona byli oba naprosto nenahraditelní,“ konstatuje scénáristka.„Robert a Jude jsou mimořádně talentovaní herci, kteří svoji práci milují, a zároveň jsou to i skvělí chlápci,“ říká režisér Ritchie. „Jejich přítomnost dodávala našemu štábu spoustu energie a ulehčovala práci nám všem,“ uzavírá režisér.
„Ten muž bez tváře, se kterým jste ve spojení, není žádný běžný zločinec. Je to Napoleon zločinu.“
V průběhu filmu se ukáže, že Watson nebude mít na výběr, jestli se k Holmesovi přidat nebo ne. Tohle rozhodnutí za něj totiž udělá profesor Moriarty, který se ve své válce se slavným detektivem obrátí i proti nebohému doktoru Watsonovi a jeho milované Mary coby detektivovým spojencům. Postavu profesora Moroartyho, kterého sám nazývá prvním „nadzloduchem v moderní literatuře“, ve filmu s nadšením ztvárnil Jared Harris. „Mým úkolem bylo zahrát hrdinu na takové úrovni, která ospravedlňuje Holmesovo vysoké mínění ohledně hrozby, kterou představuje. Diváci musí uvěřit, že Moriarty je stejně chytrý nebo ještě chytřejší než Holmes, že je jako šachista, který je několik tahů napřed před svým soupeřem. To, že se ale současně jedná o nemocného sociopata, ještě zvyšovalo moji radost z téhle role,“ směje se herec. Při výběru herce vhodného ke ztvárnění jednoho z největších zločinců všech dob museli filmaři zohlednit, že svět vnímal Moriartyho jako skvělého, leč zločinného profesora matematiky, který byl nicméně spíše obdivován než obáván. „Chtěli jsme se držet Doylovy myšlenky, že profesor Moriarty je tím nejméně pravděpodobným zločincem, jakého si dokážete představit,“ vysvětluje režisér Ritchie. „Profesora svedl na scestí hlavně rozsah jeho ambicí. Jared Harris byl pro nás naprosto ideální adept na tuhle roli,“ dodává režisér. Producent Wigram režisérova slova potvrzuje: „Jared Moriartyho hraje s úžasnou kombinací šarmu a nebezpečnosti. Působí na jednu stranu velmi plaše a slušně, ale na druhou stranu je v jeho očích něco šíleného. Profesor tak přesně odráží svůj literární vzor: na jedné straně respektovaný univerzitní profesor a přítel bohatých a mocných, na straně druhé ďábelský organizátor rozsáhlého zločinného spiknutí, který včas jako nikdo jiný odhalil změny vyplývající z industrializace a využil je ve svůj prospěch způsobem, který nikoho jiného nenapadl. A právě v tom je jeho genialita,“ říká producent.„Jediný Holmes v plné míře pochopil rozsah a komplexnost plánů profesora Moriartyho,“ konstatuje režisér Ritchie. „A tak je na něm vysvětlit to Watsonovi a jeho prostřednictvím i divákům,“ dodává.
Sám Holmes by možná ani včas neodhalil profesorovy plány, nebýt Ireny Adler, která v minulosti pro profesora pracovala. Irene Adler odhalila jeho identitu Holmesovi a paradoxně jej varovala před profesorovým podceněním přesto, že sama působila někde na půli cesty mezi oběma nepřáteli.Susan Downey k tomu říká: „Irene je jediná žena, která kdy na Holmese vyzrála a dostala se mu pod kůži. Její vztah s Holmesem je velmi napjatý, čehož si je Moriarty velmi dobře vědom. To se samozřejmě ukáže být nebezpečným pro oba,“ vysvětluje producentka Susan Downey.
Rachel McAdams, která si roli Holmesovy femme fatale zopakovala i ve druhém filmu, říká: „Irenin vztah se Sherlockem je jedna velká hra na kočku a myš, ve které se hraje o to, kdo z nich dá své city najevo jako první. Současně je to ale i drama plné intrik, protože si nikdy nemůžete být jisti, jaké eso Irene zrovna vytáhne ze svého rukávu. Práci s Guyem a Robertem a hledání té pravé rovnováhy mezi láskou a nenávistí jsem si užila skvěle jako nějaký úžasný tanec,“ konstatuje herečka. Irene, která působí jako kurýr pro Moriartyho, nevědomky poskytne Sherlockovi i další nápovědu v podobě dopisu tajemné cikánce jménem Sim, věštkyni, která se stane slovy Downeyho „základním článkem řetězu vedoucího k rozluštění příběhu“.
Postava Sim byla první anglickou rolí pro Noomi Rapace, herečku, která se dostala do povědomí tvůrců zásluhou švédského filmu „Muži, kteří nenávidí ženy“. To potvrzuje režisér Ritchie: „Všichni jsme byli jejími velkými fanoušky. Když jsme se s ní poprvé setkali, měla už spoustu nápadů týkajících se její postavy. Práce s ní byla vyloženě radost, protože je odvážná, chytrá a své práci se věnuje maximálně naplno, což jsou všechno vlastnosti, které jsem pro Sim hledali,“ říká režisér.Noomi Rapace o své postavě říká, že jí zformovaly hlavně nomádský životní styl a doba, ve které žila. „Sim je pořád na cestách, a ať se ocitne kdekoli, nikde s ní nezacházejí moc dobře, takže se musí naučit postarat se o sebe sama. Její lidé dokážou přežít v mimořádných podmínkách na okraji společnosti a v místech, kde nejsou vítáni. Sim se už mockrát setkala s temnějšími stránkami lidské duše, což mají svým způsobem společné s Holmesem,“ vysvětluje herečka. Herečka ovšem dokonce může mít něco společného i se svojí postavou. „Můj otec byl španělský zpěvák Flamenca, a já jsem vždycky od ostatních slyšela, že měl částečně cikánskou krev,“ říká herečka. „Nejsem si sice úplně jistá, jestli je to pravda nebo ne, ale cikáni mě vždycky zajímali a možnost zahrát si Sim mi nabídla obrovskou příležitost pořádně se ponořit do téhle mé záliby a hlavně do zkoumání toho, jakým způsobem žijí, milují a jak u nich funguje silný cit pro rodinu a loajalita. Guy mi dal poměrně velký prostor pro ztvárnění a rozvoj mé postavy, což jsem samozřejmě oceňovala,“ popisuje své pojetí postavy herečka. „Noomi byla skvělá nejen jako nádherná herečka, ale i jako úžasný člověk,“ říká producent Joel Silver. „Ve většině scén se ve filmu objevuje po boku Roberta a Juda, a přesto se i v téhle hvězdné společnosti dokázala prosadit,“ dodává producent. Šifrovaný dopis, který dovedl Sherlocka Holmese k Sim, pocházel od jejího bratra Reneho. Sim a Rene se před mnoha lety stali součástí skupiny anarchistů nazývané Lapin Vert. Když se skupina příliš zradikalizovala, Sim a její bratr jí opustili, avšak Rene se do skupiny později z neznámých důvodů vrátil a nakonec se stal pěšákem ve smrtící šachové partii rozehrané profesorem Moriartym. Sim proto souhlasí, že Holmesovi a Watsonovi pomůže za podmínky, ž e zachrání jejího bratra. Holmes nejprve hledá Sim v pánském klubu, kam vzal Watsona a svého bratra Mycrofta Holmese pod záminkou rozlučky s Watsonovou svobodou.
Mycrofta Holmese, který zastává nespecifikovaný, avšak evidentně vysoký post v britské vládě, ve filmu představuje známý britský herec a komik Stephen Fry. Ten říká: „Sherlock Holmes byl vždy jednou z mých prvních a nejvášnivějších lásek v oblasti literatury. Stal jsem se dokonce členem londýnské Společnosti Sherlocka Holmese, a to myslím dokonce nejmladším členem. Když mě tvůrci oslovili s nabídkou zahrát si ve filmu Mycrofta, byl jsem tak nadšený, že jsem samou radostí skákal až do stropu,“ směje se herec. „Na Sherlocku Holmesovi je úžasné, že má své kvality, které přetrvají generace a díky nimž si na něm každá doba najde své,“ pokračuje Stephen Fry. „Když jsem poprvé viděl ‘Sherlocka Holmese’, kterého natočil Guy s Robertem a Judem, tak jsem si hned pomyslel, že tahle je verze je ta pravá zrovna pro naši dobu. Najdete v ní totiž ten správný mix akce a humoru i všeho ostatního, co představuje ty nejsilnější stránky hlavního hrdiny. Guy je skvělý režisér, chytrý, neustále zvídavý, přesně ví, co chce i to, jak vytvořit při natáčení zábavnou atmosféru.“
„Stephen Fry je v Anglii považován za něco jako národní poklad, což pochopíte až teprve tehdy, pokud strávíte nějaký čas po jeho boku,“ říká producentka Susan Downey. „Nejenže to je mimořádný herec, ale současně ho považuji i za jednoho z nejčistších, nejvzdělanějších a nejvýřečnějších lidí, jaké znám. Je to chodící encyklopedie. Kdykoli jsme měli nějakou otázku, ať už týkající se historie nebo Holmese, tak jsme se obrátili na Stephena, protože jsme mohli vždy spoléhat na to, že bude znát přesnou odpověď,“ dodává producentka. Protože je Fry skutečným nadšencem do Holmesových příběhů, přijal roli Mycrofta již s velice důkladnou znalostí všech jeho vrtochů. „Vždycky mě fascinovala představa, že Sherlock Holmes má bratra chytřejšího, než je on sám, jenže také naprosto líného a bez zájmu o lidi. Mycroft je totální misantrop. Je spoluzakladatelem klubu jménem Diogenes, ve kterém je zakázáno mluvit. Kdykoli se sejde se Sherlockem, skončí to snahou obou vyzrát na toho druhého. A někde mezi nimi uprostřed se vždycky ocitne chudák Watson,“ směje se herec. Watsonova nevěsta Mary, která se po zmaření svatební cesty ze strany Sherlocka Holmese dočasně ocitne v péči jeho bratra Mycrofta, je zjištěním o existenci dalšího Holmese šokována až vyděšena. V roli Mary Morstan, nyní již paní Watsonové, se ve filmu znovu objevuje Kelly Reilly, kterou producentka Susan Downey nazývá mimořádně talentovanou herečkou. „Potěšilo nás, že jsme mohli pro film vytvořit další akční i komediální scény, ve kterých se Mary objeví. Současně jsme se snažili o zachycení určitých rozdílů mezi Kelly jako herečkou a Mary jako postavou,“ dodává producentka.Kelly Reilly o své postavě říká: „Mary ví, že jí John miluje, ale také moc dobře ví, jak moc je Watson rozpolcen mezi klidný život po jejím boku a dobrodružství po boku Sherlocka Holmese. Jsem přitom ale přesvědčena, že i Mary si Watsonova dobrodružství užívá více, než je ochotna připustit,“ konstatuje herečka.
Ve filmu „Sherlock Holmes: Hra stínů“ se dále objevili Paul Anderson v roli Moriartyho pravé ruky, plukovníka Sebastiana Morana, známého mimo jiné jako nejlepší střelec v Evropě, a Thierry Neuvic v roli Cluada Ravache, vůdce skupiny Lapin Vert, který se dopustí osudové chyby a spolčí se s Moriartym, což povede k tragickým důsledkům.
„Milý příteli, kdybyste dokázal vidět až na konec, tak bych Vás nikdy nemohl žádat o Vaši pomoc.“
Holmes byl Moriartymu na stopě už nějakou dobu předtím, než se znovu dal dohromady s doktorem Watsonem. Watson dorazí na rozlučkovou party se svobodou na adresu 221B Baker Street, jejíž exteriér byl vytvořen ve studiích Levesden. Watson očekává klasickou pánskou jízdu, jenže ve skutečnosti by měl vědět, že tradice zrovna nepatří mezi silné stránky jeho přítele. Když se otevřou dveře Holmesova bytu, uvidí Watson místo rozlučkové párty džungli uprostřed města - obývací pokoj plný rostlin, stromů a spousty exotických zvířat.
Erupci flóry a fauny v Holmesově bytě na Baker Street má na svědomí autorka scény Sarah Greenwood s jejím týmem a vytvořila ho ve studiích Elstree. Sarah Greenwood k tomu říká: „Úžasné bylo, že jsme do Holmesova bytu mohli umístit prakticky jakékoli rostliny, protože Holmes si je všechny dovezl z různých míst s cílem testovat jedy a lékařské recepty. Bylo na tom dokonce něco svým způsobem krásného, přestože Holmes jinak nic z čistě estetických důvodů nedělal; v jeho činnostech musí vše složit svému účelu,“ vysvětluje autorka scény. Hluboká džungle byla Holmesem navrstvena na už existující směsici nábytku, knih, papírů, výsledků pokusů a jiných nesmyslů, a to tak, že byste si řekli, že už se tam nic dalšího nemůže vejít. „Až jsme si skoro říkali, jak se filmařům vůbec podaří do toho místa dostat kameru, ale nakonec se jim to nějak povedlo,“ vzpomíná Sarah Greenwood.
Holmes, schovaný někde ve své džungli, je ve svém bytě prakticky neviditelný, protože je od hlavy k patě oblečen do maskovacího oblečení. „Sherlock má ve filmu několik různých převleků, což sice byla výzva, ale také legrace,“ konstatuje autorka kostýmů Jenny Beavan. „Jinak jsme se ale drželi zásady, že Holmesův šatník je spíše různorodá směsici ne vždy ladícího oblečení. Naopak Watson se obléká elegantně, jak se sluší na vojáka ve výslužbě. I na jeho oblečení v civilu tak lze pozorovat stopy po dřívější uniformě,“ říká Jenny Beavan.Holmes si také přivlastnil původní Watsonovu pracovnu, kterou proměnil na složitý sledovací systém k pozorování Moriartyho spiknutí. Výstřižky z novin, mapy a spousta dalšího materiálu, tvořící komplexní obraz spiknutí a vražd a vedoucí vždy k profesoru Moriartymu.
Když oba hrdinové opustí Holmesův byt, řídí Watson jeden z prvních automobilů. Výzkum a design automobilu zajistila Sarah Greenwood, stavbu stroje pak provedl tým zvláštních efektů v čele s Markem Holtem.
Sarah Greenwood ale pro film vytvořila i další populární dopravní prostředek oné doby, a to velkorysý viktoriánský železniční vagón, ve kterém měl doktor Watson v úmyslu zahájit své líbánky, netuše, že bude své plány muset posunout. Sarah Greenwood k tomu říká: „V předchozím filmu jsme moderní dobu jenom lehce naťukli, a tak jsme chtěli v jeho pokračování mnohem více využít rychle se rozvíjející průmysl, který ovlivňoval všechny části společnosti. Celý svět byl v té době na pokraji obrovských změn,“ vysvětluje Sarah Greenwood.Na konci 19. století pomalu elektrické lampy vytlačovaly původní petrolejové lampy. Nové elektrické lampy se poměrně neočekávaně hodily kameramanovi Philippu Rousselotovi. Ten říká: „Nejstarší elektrické lampy měly často podobu velkých obloukových lamp osvětlujících město, a zrovna tyhle lampy docela připomínají světla, která při natáčení používáme dnes. To se nám samozřejmě při natáčení hodilo, protože jsme nemuseli schovávat veškeré naše osvětlení, aniž bychom narušovali historický ráz jednotlivých záběrů,“ vysvětluje kameraman.
Podobně jako v prvním filmu, Rouseelot a Guy Ritchie k natáčení použili vysokorychlostní digitální kameru jménem Phantom, která umožňuje režisérovi různými způsoby měnit rychlost akce. Ritchie tuto kameru využil v prvním filmu třeba pro natočení scén, které nazval „Holmesovize“, ve kterých zobrazil hrdinovy bleskové myšlenkové pochody.
Ritchie nicméně říká: „Nikdy nechci své postupy opakovat dvakrát, takže jsme ve druhém filmu holmesovizi posunuli někam jinam. Holmesovy myšlenky tentokrát nezobrazujeme tak, jak probíhají jeho hlavou, ale spíš naopak jeho myšlenky přizpůsobujeme rychlosti děje,“ vysvětluje režisér. Režisér také vysvětluje, že techniku použili i pro zdůraznění souboje mezi hlavním kladným a záporným hrdinou filmu a ž e tímto způsobem zobrazovali Holmesovu strategii a Moriartyho protistrategii. „I díky technice jsme měli možnost přesně ukázat, že Holmes a Moriarty operují na stejné intelektuální úrovni. I tak ale náš Sherlock Holmes zůstává i fyzicky zdatný,“ dodává Ritchie. Eric Oram, který roky trénoval Roberta Downeyho ml. v bojovém umění Wing Chun Kung Fu a který s ním pracoval i na filmu „Sherlock Holmes“, na tuto spolupráci navázal i v tomto filmu, a to hlavně s cílem naučit herce intuitivní bojový styl jeho hrdiny. Koordinátor kaskadérských scén Franklin Henson říká: „Robert často tyhle scény natáčí sám a je v tom opravdu dobrý. Ericova přítomnost nicméně byla každopádně velkou výhodou už jenom proto, že Eric zná dynamiku, na kterou je Robert zvyklý.“Pokud jde o profesora Moriartyho, u něj Henson pracoval spíše na tradičním boxerském stylu, a to zejména proto, že Moriarty byl boxerským šampiónem na Cambridgi. Jared Harris si své scény také natáčel sám a prokázal v nich, že profesor je Holmesovi rovným protivníkem nejen mentálně, ale i fyzicky. To potvrzuje i režisér Ritchie: „Moriarty sice vypadá jako člověk z akademického prostředí, ale vzhled jak víme č asto klame.“Bojové scény se ale ve filmu neomezují pouze na muže, což rozhodně ocenila Noomi Rapace. „Sim je pouliční bojovnice,“ říká herečka. „Dokáže dát ránu, kopat a je skvělá v boji s nožem, ale umí si poradit i s čímkoli jiným, co zrovna najde po ruce. Je jako z béčkového filmu. Líbí se mi,“ směje se Noomi Rapace.Sim svoji bojovnost předvede zejména v napínavé akční scéně, která začne v pánském klubu, kde ovšem Holmesovy skutečné motivy nemají s Watsonovou rozlučkovou party společného prakticky nic, resp. vůbec nic. V tomto podniku, na který se dočasně proměnila londýnská historická Wilton’s Music Hall, Holmes odvrátí útok akrobaticky mimořádně zdatného kozáckého vraha vyslaného Moriartym, aby zabil Sim. Následující honička a bojová scéna, která se odehrává v různých patrech pánského klubu, zahrne bojové umění herců i kaskadérů, oblečených do ruského oblečení. Při přípravě kostýmu pro Sim vzala Jenny Beavan v potaz jak fyzické dispozice postavy, tak i její cikánskou krev. „Sim by určitě nebyla ochotna podřídit se viktoriánské módě,“ vysvětluje Jenny Beavan. „Chtěla jsem, aby její oblečení vyzařovalo určitý pocit svobody. Našla jsem v Harper’s Bazaaru fotografii ženy z 90. let 19. století v loveckém oblečení, jehož součástí byla na tehdejší dobu velmi krátká sukně. No a hned jsem věděla, že právě takové oblečení by bylo ideální pro Sim,“ dodává.
Přestože Simino oblečení není nějak příliš opulentní, je barevné, s jemnými výšivkami a vrstvami různých látek a vzorů. Její pokrývka hlavy a boty tak trochu připomínají muže, zatímco ženskost zase zdůrazňují její šperky.
„Musíme ho najít a zastavit ho… jinak západní civilizace zanikne. Ale jinak o nic nejde.“
Moriartyho velký plán je zamýšlen tak, aby měl globální dopady, a tak se Holmes a Watson na své misi dostanou i za hranice Anglie. Mezinárodní rozměr filmu představoval pro filmaře současně příležitost i výzvu, a to zejména s ohledem na skutečnost, že se film takřka výhradně natáčel ve Spojeném království. Znovuvytvoření Evropy 19. století si samozřejmě využilo použití technologií 21. století. Tým tvůrců vizuálních efektů v čele s Chasem Jarrettem pro natáčení použili druhou kameru a zelené obrazovky, a to s cílem překlenout více než století změn. „Nejnovější technologie vizuálních efektů nám umožnila natáčet primárně v Londýně a okolí a teprve následně do záběrů doplňovat další místa v Evropě,“ vysvětluje Dan Lin. Greenwich byl použit pro natočení scén jak z Anglie, tak i z Francie, a to včetně úvodní scény odehrávající se v londýnských ulicích, kde maskovaný Sherlock Holmes sleduje Irenu Adler. Kromě toho se v Greenwichi natáčely i exteriéry představující scénu před pařížskou operou.Londýnský Richmond Park posloužil k natáčení Simina romského tábora, do kterého Holmes a Watson sledují Sim, která se k nim následně přidá v jejich pátrání po svém bratrovi Reném, které začne v Paříži. Kavárna ve stínu Eiffelovy věže, tehdy nově postavené architektonické perly, byla postavena v Hampton Court přímo na kraji města. S postupným rozšiřováním Moriartyho ničivých pokusů se Holmes, Watson a Sim musejí vydat z Německa do Francie na koních, kde se ukáže jedna z Holmesových slabých stránek. Tahle scéna byla natáčena v horách ve Walesu. Historické anglické doky Chatham Dockyards posloužily pro natáčení německé zbrojní továrny Meinhard Munitions Factory. Tady diváci uvidí moderní zbrojní průmysl v masovém měřítku, a Holmes se zde zase z první ruky dozví o krutosti svého nepřítele. Děj nakonec nezadržitelně dospěje k osudové konfrontaci Holmese a Moriartyho u Reichenbachských vodopádů ve švýcarských Alpách. Scénu opět vytvořila Sarah Greenwood a její myšlenky uvedli do praxe Jarretovi lidé z VFX týmu. Donwey k tomu říká: „Myslím si, že jsme scénu natočili přesně tak, jak by jí chtěl vidět Conan Doyle, na cožjsem obzvláště hrdý. Z mého pohledu je uchvacující hlavně to, že scéna je současně majestátní i hrozivá, což je skvělé pozadí pro poslední střet oněch dvou obdivuhodných nepřátel,“ konstatuje Downey. Mezinárodní rozměr filmu se odráží i v hudbě Hanse Zimmera, který složil filmu už pro první film. „Samozřejmě, že jsme zařadili i klasické sherlockovské téma, jenže tenhle film byl majestátnější a epičtější, a to jsme chtěli zachytit i v hudbě,“ říká Zimmer.
Skladatel složil pro film nové téma pro Moriartyho a do hudby také vtělil cikánskou kulturu, ovlivňující Sim. Zimmer za tím účelem navštívil romské vesnice na Slovensku, kde podle svých vlastních slov objevil neuvěřitelné muzikantství. „Oslovil jsem několik kapel, posadil jsem je do autobusu a odvezl do Vídně, kde jsme se přesunuli do malého nahrávacího studia a nahráli tam spoustu muziky. Zajímavé bylo, že ačkoli já neumím romsky a oni neuměli německy ani anglicky, tak jakmile jsme si sedli a začali hrát, bylo úplně jedno, jakým kdo mluví jazykem,“ vysvětluje Zimmer. Ritchie k tomu říká: „Práci s Hansem mám moc rád. Je to skvělý spolupracovník, což ale ostatně můžu říct o všech členech našeho týmu. Nejde jenom o mě, producenty nebo herce; náš film je výsledkem kreativní práce spousty talentovaných lidí,“ dodává režisér. Joel Silver jeho slova potvrzuje: „Práce na našem filmu byla radost pro všechny a já mohu jen doufat, že uděláme radost i divákům. A také věřit, že až budou diváci z kina odcházet, položí si jedinou otázku: ‘A co bude dál?’“

DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Robert Downey Jr. (Sherlock Holmes), Saša Rašilov - Jude Law (Dr. John Watson), Otakar Brousek ml. - Jared Harris (Profesor James Moriarty), Týna Průchová - Noomi Rapace (Madam Simza Heronová), Jaromír Meduna - Stephen Fry (Mycroft Holmes), Hana Ševčíková - Kelly Reilly (Mary Watsonová), Jitka Ježková - Rachel McAdams (Irene Adlerová), Aleš Procházka - Paul Anderson (Plukovník Sebastian Moran), Miroslav Táborský - Thorston Manderlay (Alfred Meinhard), Martin Zahálka, Zuzana Mixová, Dalimil Klapka, Petr Burian, Michal Holán, Zbyšek Horák, Jan Vágner (titulky)
Překlad: David Záleský, Markéta Záleská
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Kvasnička
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time v roce 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.1.2012 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 16.12.2011 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 9.5.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 9.5.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 25 002 192
Tržby celkem - $ 49 364 209
Návštěvnost v ČR 209 286
Náklady (Rozpočet) - $ 125 000 000
 
FILMY V SÉRII
Sherlock Holmes gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1300/
USA / Německo, Akční / Dobrodružný, 2009
Režie: Guy Ritchie, Hrají: Robert Downey Jr., Jude Law

Sherlock Holmes: Hra stínů gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1299/
USA, Akční / Dobrodružný, 2011
Režie: Guy Ritchie, Hrají: Robert Downey Jr., Jude Law

SERIÁL V SÉRII
Sherlock (seriál) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/0030/
Velká Británie, Krimi / Mysteriózní, 2010
Režie: Paul McGuigan, Nick Hurran, Hrají: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman
 
Tvůrci a herci
Guy Ritchie (Režie), Susan Downey (Produkce), Lionel Wigram (Produkce), Dan Lin (Produkce), Joel Silver (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Philippe Rousselot (Kamera), James Herbert (Střih), Reg Poerscout-Edgerton (Casting), Sarah Greenwood (Scénografie), Jenny Beavan (Kostýmy), Oliver Tarney (Zvuk), Chris Munro (Zvuk), - (Masky), Kieran Mulroney (Scénář), Michele Mulroney (Scénář), Arthur Conan Doyle (kniha) (Předloha), Robert Downey Jr. (Herec), Jude Law (Herec), Noomi Rapace (Herec), Stephen Fry (Herec), Jared Harris (Herec), Kelly Reilly (Herec), Rachel McAdams (Herec), Eddie Marsan (Herec), Geraldine James (Herec), Gilles Lellouche (Herec), Paul Anderson (Herec), William Houston (Herec), Vladimír Furdík (Herec), Clive Russell (Herec), Affif Ben Badra (Herec), Fatima Adoum (Herec), Jack Laskey (Herec)
 
2011/123/USA/Dobrodružný, Krimi, Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- V rukách Sherlocka Holmese (Robert Downey Jr.) se vystřídá mnoho zbraní, ve filmu lze např. spatřit revolver Webley Mk V, revolver Webley No. 5, čtyřhlavňovou pepřenku Sharps Model 1A Pepperbox nebo pistoli Mauser C96. Doktor Watson (Jude Law) používá jako osobní zbraň stejně jako v předchozím díle revolver Webley Bulldog. (Kirman)
- Sebastian Moren, který se objevuje také v Doylově povídce "Prázdný dům", je ve skutečnosti veterán z Indie, ne Afghánistánu.
- Při Holmesově (Robert Downey Jr.) pohřbu používá Watson (Jude Law) slova téměř přesně odcitovaná z Doylovy knihy "Vzpomínky na Sherlocka Holmese", konkrétně konce povídky "Poslední případ".
- Wolf Kahler, který hraje Dr. Hoffmansthala, hrál českého krále ve filmu Skandál v Čechách (1984), kde jsou ústředními postavami také Sherlock Holmes a doktor Watson.
- Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) má v oblibě různé návykové látky, například kokain. V tomto filmu přikročí až k balzamovacímu roztoku - formaldehydu. Jeho účinky si ale evidntně užívá, přestože při jeho požití může dojít k poleptání sliznice, může navodit kóma a v závažných případech může vést až ke smrti. Pít ho místo whisky je proto holý nesmysl.
- Převléci Sherlocka Holmese za ženu byl nápad jeho představitele, Roberta Downeyho Jr.
- Postava plukovníka Sebastiana Morana (Paul Anderson) sa objavila aj v pôvodných poviedkach. V knižnej predlohe patril k tým Moriartyho (Jared Harris) nasledovníkom, ktorí chceli Sherlocka (Robert Downey Jr.) zabiť aj po udalostiach v Reichenbachu.
- Vo filme nazve Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) Moriartyho (Jared Harris) "Napoleonom zločinu". Toto pomenovanie bolo prevzaté z Doylových poviedok.
- O obsazení Stephena Frye jako Sherlockova (Robert Downey Jr.) bratra Mycrofta se zasloužil zpěvák Chris Martin ze skupiny Coldplay, který se považuje za velkého fanouška Sherlocka Holmese a přátelí se s jak s režisérem Guyem Ritchiem, tak i Robertem Downeym Jr. [Zdroj: femalefirst.co.uk]
- Scénu, ve které jede Watson (Jude Law) na koni a Holmes (Robert Downey Jr.) za ním na poníku, podbarvuje hudba s motivem oslího hýkání z westernu Dva mezci pro slečnu Sáru (1970) od Ennia Morricona.
- Robert Downey Jr., představitel Holmese, během natáčení scény s množstvím figurín z legrace dupl na ruku ležící na podlaze, protože si myslel, že je gumová. Následný křik ho ale přesvědčil o opaku. Komparzista naštěstí vyvázl bez horších následků a vše pojal s humorem.
- Film byl natočen na motivy příběhu sira Arthura Conana Doyla "Hlavní problém". Odkazuje však i na jiné povídky. Příkladem je „Znamení čtyř“, „Údolí strachu“, „Umírající detektiv“ a další.
- Medaile, které nosí Watson během svého loučení se svobodou, jsou Afghánská válečná medaile a Kandaharská bronzová hvězda. Watson je totiž veterán z Druhé Afghánské války.
- Rómská skupina, která se podílela na nahrávání hudby, se jmenuje Kokavakére Lavutára alias Sendreiovci (navíc si Hans Zimmer zavolal ještě čtyři členy z Cigánskych barónov z východního Slovenska). Nahrávání probíhalo ve Vídni. Při premiéře v Londýně byli představováni jako Sendreiovci z Bratislavy, protože pro zúčastnené by bylo těžké vyslovit Kokava nad Rimavicou.
- Jedná se o první pokračování, které kdy Guy Ritchie režíroval.
- Postavy sa vo filme ocitajú okrem Anglicka aj vo Francúzsku, Nemecku a Švajčiarskych Alpách.
- Jared Harris dostal postavu Moriartyho na poslednú chvíľu. Natáčanie začalo len 10 dní po tom, ako sa dozvedel, že rola je jeho.
- Text, který Sherlock Holmes zanechá v jedné scéně Watsonovi "Přijďte, jakmile se to bude hodit, pokud se to hodit nebude, přijďte též," je odkazem na dílo Arthura Conana Doyla "The Adventure of the Creeping Man".
 
Odkazy