Legenda o Zorrovi / The Legend of Zorro (2005/126/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Western) 55%

22.07.2018 10:20
JEDNOU VĚTOU
„Muž s černou maskou se vrací."

OBSAH
V novém akčním dobrodružství z produkce Columbia Pictures a Spyglass Entertainment Legenda o Zorrovi se maskovaný hrdina vydává na dosud nejtěžší úkol svého života. Antonio Banderas, který byl v minulosti nominován na několik Zlatých glóbů, a oscarová herečka Catherine Zeta-Jones se pod vedením režiséra Martina Campbella znovu ocitají ve vzrušujícím příběhu plném akce, který se tentokrát odehrává v Kalifornii během kritických dnů, předcházejících jejímu prohlášení státem Unie. Příběh Legendy o Zorrovi začíná deset let od okamžiku, kdy jsme hrdiny opustili na konci předchozího dobrodružství. Alejandro (Banderas) a Elena (Zeta-Jones) se stali manžely a mají spolu 10letého syna Joaquina (Adrian Alonso). Přestože si Alejandro stále obléká masku Zorra, aby ochránil chudé a utlačované obyvatele kalifornského teritoria před hamižností tamějších vládců, musí se často rozhodovat mezi svým pocitem pro spravedlnost a touhou po normálním životě. Když několik prominentních obchodníků a místních magnátů začne spřádat zločinné plány, které mají zabránit tomu, aby se Kalifornie stala 31. státem USA, čeká jej toto dilema znovu. Při statečném pokusu o překažení jejich plánů se Zorro ocitá v krizi, která ohrožuje nejen jeho vlastní život, ale také bezpečí jeho rodiny.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Podobně příjemné dobrodružství jako dnes už klasický první díl, ze kterého se televizní omílání pokusilo udělat otravnou nováckou stálici. I tentokrát při pohledu na Zetu umírám, při špičkování s Alejandrem se nepřestávám usmívat a Cambellova režie má i dnes pořádný kus šmrncu. Jen je škoda, že základní dějová linka i tentokrát pokulhává, jen místo pomsty tentokrát Zorro bojuje o spravedlivé připojení k federaci, což povedenou adrenalinovou podívanou zahání do nechtěně úsměvných momentů. I tak ale Legenda povedený kousek ze skupiny staromilských šestákových románů, kterých si považuji stále víc. (novoten) 4*

Když několik prominentních obchodníků a místních magnátů začne spřádat zločinné plány, Antonio Banderas alias Zorro zasáhne a jejich plány překazí. Jenže cena za statečnost je vysoká - jeho vztah s Catherine Zeta-Jones je v troskách a krize ohrožuje nejen jeho vlastní život, ale také bezpečí jeho rodiny. Mně se dvojka líbila víc než jednička. Je o dost akčnější, propracované akční scény mají drive a k sympatické dvojce přibyl Rufus Sewell, který s Banderasem svede boj o srdce krásné Catherine-Zeta Jones, a pomalu jsem nevěděl, komu fandit, protože oba sokové v lásce byli velmi sympatičtí. Komplikovaný scénář nabízí řadu motivů, včetně politického, a ne všechny linie jsou zvládnuty a využity dokonale, ale jako dobrodružný film s komediální nadsázkou to funguje dokonale. 80% (kingik) 4*

Excelentní řemeslník s lehce nevyrovnanou výkonností Martin Campbell dostal do ruky i druhý díl rutinní (ale drahé) nevážné zábavy, které vévodily kordy a ritmo latíno gitáro (a korzet Catherine Zety-Jones). A natočil v podstatě totéž co prve, ale bez Sira Anthonyho, zato s natahováním se o odvaze a vzorovosti rodičů pro svá dítka, což Banderas daleko zábavněji předváděl v prvních Spy Kids, a hlavně se zápletkou, která jako by vypadla z Wild Wild West. Rufus Sewell tu neuvěřitelně mrhá svým talentem, a divák si říká, proč vlastně takovýhle naivní za každou cenu líbivý výplach sázející na romantiku té doby a geografického zasazení vzniknul - a nemůže dojít k jinému závěru než že rozhodně ne pro jeho potěchu, ale pro peníze:P A nemůže necítit jisté zadostiučinění z toho, že hrubý kalkul producentské sebrance nevyšel. Tyhle příhody šlechetného dona s kreací žárlivého Španěláka jsou naprosto zbytečné, a proto i přes svoje nesporné řemeslné kvality nedostanou víc než první díl - proto 50%. (Gemini) 2*

VELKÁ RECENZE
Když budete za dvacet let prohledávat šuplíky ve filmovém archivu, v přihrádce „zprasené sequely“ najdete pod číslem 972 i Legendu o Zorrovi. Pořád stejná písnička. I nezměněný tým, který tolik zaujal první misí bájného černého mstitele se dokázal připojit k důvěrně známé hře na blbou bábu. Bábu, která si přinese víc peněz a pak zaneřádí odkaz originálu naprosto zbytečným pokračováním. A světe div se, může ji řídit i v mnoha ohledech šikovný režisér Martin Campbell.
Antonia Banderase tentokrát necepuje celý film mentorský Anthony Hopkins. Od jeho filmové smrti totiž uplynulo už deset let, po nichž je největší výzvou pro maskovaného hrdinu stmelení vlastní rozhárané rodiny. Elena chce rozvod, synek pořádného tátu a my zpátky svého Zorra. Ze zastánce chudých a šikanovaných se totiž v roce 2005 stal zapálený bojovník za americký model demokracie, což poznáte už z první akce, kdy Zorro hrdinně zachrání volební skříňku (!), v níž se skrývají hlasy souhlasící se svobodným připojením Kalifornie ke Spojeným státům. Tehdy to ještě tolik nevadí, protože i když si Mr. Z trochu trapně užívá ovace davu, šermířská ekvilibristika a likvidace kočáru navnadí na Campbellovu zálibu v jednoduše, přehledně a přesto napínavě pojatých exhibicích s kordy.
Jenže více než dvě hodiny (bez debat neúnosně dlouhé) stopáže si Campbell nerezervoval pro břinkající čepele a zářivou choreografii, nýbrž pro rozvláčně pojatého obsahového Frankensteina, v němž jsme každé druhé políčko viděli v jiném filmu. Nejtrapnější je pochopitelně již zmíněná budovatelská linie, která by pasovala k Rolandu Emmerichovi, ale v lehkém dobrodružném menu nemá co pohledávat. Stevenu Spielbergovi jako producentovi asi nehapruje, že legendární mstitel se španělskou krví oroduje za začlenění pod americká křídla a bojuje přitom proti chlapíkovi, jenž testuje na zahrádce výbušniny a vede tajnou (a evidentně teroristickou) organizaci, která nechce jen zabránit připojení nových státečků, ale rovnou hodlá zničit celou Ameriku. Ameriku, která by mohla konečně nastolit pořádek a navždy znemožnit vykořisťování ubohých dělníků bohatými (bohužel neinterpretuji - pouze cituji). Jestliže v Hledám Amy tvrdil Hooper, že se Lucas postavou Dartha Vadera pokouší namluvit černým, že v jádru chtějí být bílí, Campbell beze vší ironie nadhazuje, že každý hispánec a osmahlý Mexikán doufá v občanský průkaz s hvězdičkami a pruhy. A že Zorro je v podstatě hrdina Ameriky. Přeloženo: Fujky fuj.
V dlouhých sekvencích bez akce je na tohle blábolení po hříchu spousta prostoru, což ještě stvrzuje druhá, otřepaně superhrdinská linie o spasiteli, který nezvládá ukočírovat svůj soukromý život a marně slibuje utnout svou riskantní kariéru. Zorro přidává na comicsovosti, a to není rozhodně dobrá zpráva, protože všechny scenáristické záludnosti útočící na Zorrovo rodinné zázemí jste už s mnohem větší působivostí mohli prožít s druhým Spider-Manem nebo novým Batmanem. A co víc, tím výčet nepříjemné podobnosti s jinými filmy zdaleka nekončí, protože vedle všech comicsů posledních let a čehokoliv od Emmericha připomíná Zorro i dobovou variaci na špionážní žánr, bondovky, buddy-komedie, druhou Mumii, Klub rváčů (už Tyler věděl, co dovede mýdlo) anebo Mr. and Mrs. Smith (tříštící se kočár vypadá mimochodem úplně stejně jako poletující auta ze Smithů). V takové situaci není těžké spočítat si, že originální chuť Banderasova Zorra vzala za své a nahradil ji jen řadový prefabrikát, v němž není pro co se nadchnout, snad jen pro obrázkově líbeznou Catherine Zetu-Jones. Ale tu si můžete stáhnout na wallpaperu z netu. :-)
Přesto, i když Campbell nezvládl rozesmát víc jak třetinou zamýšlených vtípků, finále se mu rozjelo tak jako stovkám kolegů před ním a stereotypní hrátky s jeřábem v exteriérech musí trochu pozornějšímu divákovi lézt na nervy, parte bych pro něj ještě nesepisoval. Souboje totiž opět potěší nádhernou přehledností a jsou prosty zmatečných a letos tolik oblíbených detailů, v jejichž sériích by zanikaly mrštné triky kaskadérů. I v polocelcích lze nasnímat líbivou akci. Škoda že z Legendy o Zorrovi nevybočuje nic víc - ale jak by mohlo, když jsou Campbellovo vláčné (ne)gradování a sterilní Hornerova hudba zakomponovány do jedné koherentní (koherentně nudné) lekce o ničivosti druhých dílů. Technické kvality a vyšší rozpočet zajímavý film nedělají. Hodnocení zaokrouhlujte rozhodně dolů.

O FILMU
Zorro se poprvé objevil v románu Johnstona McCulleyho Prokletí Capistrana z roku 1919 a je dodnes považován za prvního maskovaného hrdinu novodobé americké beletrie. „Zorro ochraňuje obyčejné lidi, což před ním dělal jen málokterý z hrdinů. Je to skutečný muž z lidu. Nemá žádné nadpřirozené schopnosti nebo pomůcky, jen svůj meč, bič a rozum,“ říká režisér filmu Martin Campbell. „Samozřejmě s nimi umí velmi nevšední kousky, ale je to pořád člověk z masa a kostí, nikoliv digitální postava jako spousta současných superhrdinů.“
„V tomto novém dobrodružství se ponoříme hlouběji do Zorrova příběhu - příběhu opravdového, tradičního amerického hrdiny, který je odhodlán vzepřít se proti útlaku i navzdory tomu, že se tím vystavuje velkému riziku,“ pokračuje Campbell.
Film Zorro: Tajemná tvář oslavil tak velký úsměv zčásti díky obsazení hlavních rolí Zorra a Eleny, v nichž se představili Antonio Banderas a Catherine Zeta-Jones. Film vydělal po celém světě přes 250 milionů dolarů.
V Legendě o Zorrovi se se sympatickou dvojicí setkáváme znovu, tentokrát o deset let později. „Jednou z věcí, které vymýšlení nového příběhu trochu zkomplikovaly, byla jejich svatba na konci předchozího filmu,“ říká producentka Laurie MacDonald. „Na začátku tohoto dobrodružství mají relativně spokojené manželství, které bohužel provází několik vážných problémů - natolik vážných, že ohrožují jejich vztah. Tím se stává příběh jejich soužití dramatičtějším.“
„Milostné příběhy jsou nejlepší tehdy, kdy je stabilita vztahu nějakým způsobem narušena, když musí milenci překonat spoustu překážek, aby k sobě (znovu) našli cestu. A přesně o to jde i v tomto filmu,“ říká režisér Campbell.
Když si Banderas nový scénář přečetl, zjistil, že obsahuje všechny prvky, které činily první díl natolik vzrušujícím. „Byl tam humor, který je pro tento typ filmu nezbytný, skvěle napsané dialogy a spousta dobrodružství. Věděl jsem, že Martin a spousta dalších lidí, kteří pracovali na prvním pokračování, bude součástí štábu i tentokrát, proto mi bylo jasné, že natáčení bude opět velká zábava.“
„Nikdo z nás by nechtěl na dalším příběhu pracovat, pokud by nebyl přesvědčen, že bude stejně kouzelný jako první film. Když jsme ale viděli, že se scénáristům podařilo stejnou atmosféru zachytit i tentokrát, šli jsme do toho s nadšením,“ přitakává Zeta-Jones.
Hledání vhodného představitele Zorrova syna Joaquina si vyžádalo konkurzy v mnoha koutech světa včetně Los Angeles, Londýna, Miami, Španělska, New Yorku a Mexika. „V okamžiku, kdy jsme začali natáčet, zúžil se výběr na dvě děti - jednoho velmi talentovaného herce z Ameriky a Adriana Alonsa,“ říká producent Walter F. Parkes.
Režisér Martin Campbell nakonec vybral 10letého mladíka původem z Mexika - i přesto, že měl na kontě dosud jen dva filmy a neuměl ani slovo anglicky. „Věděl jsem, že to musí být on. Když už zbyli jen oni dva, tak jsem nechal každého z nich promluvit si s Antoniem a pak jsme s oběma natočili jednu scénu.“
„Martin mi řekl - ‚Jdi si s těma klukama popovídat někam ven. Chci, aby sis s nimi promluvil o normálních věcech - o fotbale, škole, hodinách herectví …‘ Když jsem se vrátil, bylo mi jasné, že to musí být Adrian,“ vzpomíná Banderas.
Zeta-Jones patří k Alonsovým největším fanouškům. „Pro roli Joaquina našel Martin takový malý poklad. Z Adriana se může stát další Marlon Brando, pokud se tomu bude věnovat. Dokáže být v roli natolik přirozený, že nemusí hrát, on je prostě sám sebou. Někdy je dost těžké donutit k tomu dospělého člověka, natožpak dítě, se kterým je to ještě mnohem těžší.“
Mladý herec se naučil své dialogy foneticky spolu s jazykovou poradkyní Tinou French, která s ním scény nacvičovala. „Tina je naše skrytá hrdinka, protože Adrian pokaždé přišel na plac naprosto rozzářený, dokonale připravený a dokonale rozuměl tomu, o co ve které scéně jde,“ říká Campbell.
Rufus Sewell, který se proslavil především zápornou rolí ve filmu Příběh rytíře, a zkušený herec Nick Chinlund, do jehož obsáhlého hereckého portfolia patří snímky jako Training Day nebo nadcházející Ultraviolet, se zhostili rolí dvou velmi odlišných mužů, kteří však oba usilují o to, aby se Kalifornie nestala součástí Spojených států.
Armand v podání Sewella je velkým evropským patriotem, který se snaží zabránit něčemu, co považuje za další krůček k růstu moci Ameriky. Kromě toho je také okouzlen krásou Zorrovy manželky Eleny. Sewella, který hrál padouchy už v minulosti, představa další záporné role původně příliš nenadchla. Poté, co si o Armandovi promluvil s Campbellem, však zjistil, že nejde o obyčejného záporňáka. „Jak říká Martin, Armand je patriot, voják,“ říká Sewell. „Je zcela oddán svému záměru. Bohužel je ten záměr špatný.“
Ke ztvárnění podlého Jacoba McGivense si Campbell vybral Chinlunda: „Nick působí hrozivě a daří se mu navodit pocit, že je ten, kdo dělá špinavou práci.“
Své volby v průběhu natáčení ani jednou nelitoval: „Líbilo se mi, že Nick to ve své roli nikdy nepřeháněl. Hrál to s naprostým klidem. Úplně bez problému mu uvěříte, že pracuje jen pro peníze, zabíjí jen pro peníze a je v tom extrémně úspěšný. To je v přímém kontrastu s uhlazeným Armandem, který pohrdá i tím, že musí vůbec jednat s někým jako je McGivens - pokud však chce dosáhnout svého, nic jiného mu nezbývá. Na druhou stranu, McGivense trochu baví Armanda dráždit. Je to skvělý vztah.“
Campbell je zkušený akční režisér, který má na kontě takové hity jako Zlaté oko, Vertical limit nebo Zorro: Tajemná tvář. Nové Zorrovo dobrodružství patří k jeho náročnějším akčním projektům. „Bojové scény jsou z hlediska šermířských soubojů mnohem náročnější než ty v prvním filmu a ke konci je velké akční vyvrcholení, které se odehrává na střeše jedoucího vlaku. Velké množství akce si vyžádalo spoustu plánování, a to pro jak pro hlavní, tak i pro pomocný štáb. Ke všem scénám musely být vytvořeny storyboardy a všechno muselo být detailně promyšleno a naplánováno.“
Kameraman Phil Meheux, který s Campbellem spolupracuje už po několik let, byl s jeho vedením velmi spokojen. „Martinovi jde akce od ruky. Umí ji natáčet, protože má zkušenosti ze své dávné televizní kariéry, kdy piloval své umění na akčních seriálech o policajtech a zlodějích. Vzhledem k tomu, že se natáčely hodně hektickým tempem, muselo být všechno velmi pečlivě naplánováno. A to je přesně to, v čem je Martin skvělý - plánování.“ <>Obrázek nenalezen<> Šermířské souboje v tomto filmu jdou ještě o krok dál než minule,“ říká expert v oblasti šermířských soubojů Mark Ivie. „Jsou mnohem dynamičtější a komplikovanější, protože se odehrávají za dramatičtějších okolností a na obtížných místech, jako je akvadukt, vinárna (kde se utká šest lidí) nebo střechy vagónů jedoucího vlaku. Martin je skvělý akční režisér a dokáže vyjádřit své představy, domluvit se s autory storyboardů a hodit to všechno na papír, abychom si o tom mohli povykládat. Když pak výtvarníci dokončí kulisy, vymyslíme přímo na místě choreografii a celou scénu dopilujeme.“
Nový film o Zorrovi Meheuxovy schopnosti důkladně prověřil. „Hlavní problém se Zorrem je v tom, že původní autor jej vymyslel jako postavu v černém plášti, s černou maskou a s černým kloboukem. Čili když se scéna odehrává v noci nebo na nějakém místě, kde nejsou žádné zdroje světla, je to docela oříšek - zvláště s přihlédnutím k tomu, že jezdí na černém koni. V jedné scéně jeho kůň seskočí ze střechy vlaku do vagónu, přičemž vlak krátce poté vjede do tunelu. Takže máte chlapa v černém, který sedí na černém koni - v tunelu! Najít realistický způsob, jak za podobných okolností hrdinu na plátně zviditelnit, je docela obtížné.“
Legenda o Zorrovi má také velmi propracované prostředí. Hlavní výtvarnice Cecilia Montiel, která pracovala také na prvním snímku, napočítala celkem 76 scén, jež musela pro film připravit - „a žádná z nich nebyla jednoduchá!“ jak sama podotýká. „Na scénách pracovala spousta lidí, protože v souvislosti s jejich přípravou bylo třeba vyřešit spoustu otázek: Jak se budou postavy pohybovat, co budou dělat, jaké speciální efekty bude třeba do scény zakomponovat, jaké se tam budou provádět kaskadérské kousky, kolik lidí a jak tam bude šermovat - protože na to je třeba spousta místa … Všechny tyhle věci bylo třeba před začátkem práce na každé scéně důkladně promyslet.“
„Publikum by mělo cítit, že ve filmu se neděje nic na pozadí, že je to všechno realita. Chtěla bych, aby zapomněli i to, že se dívají na historický film. Největší pochvalou pro hlavního výtvarníka je tvrzení, že všechno vypadalo skutečně,“ říká Montiel.
Krotitel Jack Lilley, který pracuje ve filmovém průmyslu už přes 50 let jako kaskadér i trenér zvířat, vycvičil pro roli Zorrova černého koně Tornada celkem 11 hřebců. „Někteří z nich byli vycvičeni na skoky. Tři nebo čtyři byli určení pro ‚estetické‘ záběry - běh podél vlaku a podobně. No a nakonec tam byli koně, kteří umí zůstat potichu, aby mohli herci odříkat své dialogy,“ vysvětluje Lilley.
Celkem bylo při natáčení filmu použito 40 koní, 15 oslů, 29 krav, 15 prasat a 50 kuřat. „Nepracovali jsme s ovcemi ani kozami, protože dělají moc velký hluk,“ říká Lilley.

DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Antonio Banderas (Don Alejandro de la Vega / Zorro), Dana Černá - Catherine Zeta-Jones (Elena de La Vega), Filip Jančík - Rufus Sewell (Armand), David Štěpán - Adrian Alonso (Joaquin), Antonín Navrátil - Julio Oscar Mechoso (kněz Felipe), Pavel Šrom - Nick Chinlund (Jacob McGivens), Ludvík Král - Raúl Méndez (Ferroq), Martin Kolár - Shuler Hensley (Pike), Jaroslav Kaňkovský - Tony Amendola (otec Quintero), Leo Burmester (plukovník Beauregard), Phil Meheux (Lord Dillingham), Jan Hanžlík - Pedro Armendáriz Jr. (guvernér Riley), Radovan Vaculík - Gustavo Sánchez Parra (Guillermo Cortez), Ladislav Novák - Pepe Olivares (Phineas Gendler), Roman Novotný - Michael Emerson (Harrigan, titulky), Zuzana Skalická - Giovanna Zacarías (Blanca Cortezová), Lucie Svobodová - Alexandra Benedetti (Lupe), Mar Carrera (Marie), Ivo Novák, Bohdan Tůma (Titulky)
Překlad: Hana Jiřičková
Dialogy: Lenka Tůmová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Sommer, Petr Šoltys
Režie českého znění: Bohdan Tůma
Vyrobily: ABZ - Divize Bonton Films 2005

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.10.2005
Premiéra USA: 28.10.2005 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.3.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.12.2007 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 3 984 235
Tržby celkem - $ 142 400 065
Návštěvnost v ČR 38 160
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000

FILMY V SÉRII
Zorro gastonrolinc.webnode.cz/news/zorro-zorro-1975-124-italie-francie-dobrodruzny-western-akcni-komedie-67/
Dobrodružný / Western / Akční / Komedie, Itálie / Francie, 1975
Režie: Duccio Tessari, Hrají: Alain Delon, Ottavia Piccolo

Zorro: Tajemná tvář gastonrolinc.webnode.cz/news/a1295/
Dobrodružný / Akční, USA / Německo, 1998
Režie: Martin Campbell, Hrají: Antonio Banderas, Anthony Hopkins

Legenda o Zorrovi gastonrolinc.webnode.cz/news/a1296/
Akční / Dobrodružný, USA, 2005
Režie: Martin Campbell, Hrají: Antonio Banderas, Catherine Zeta-Jones
 
Tvůrci a herci
Martin Campbell (Režie), Laurie MacDonald (Produkce), Walter F. Parkes (Produkce), Lloyd Phillips (Produkce), James Horner (Hudba), Phil Meheux (Kamera), Stuart Baird (Střih), Pam Dixon (Casting), Cecilia Montiel (Scénografie), Graciela Mazón (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Tateum Kohut (Zvuk), Fernando Legarreta (Masky), Nena Smarz (Masky), Davina Lamont(Masky), Ken Diaz (Masky), Alfredo Mora (Masky), Roberto Orci (Scénář), Alex Kurtzman (Scénář), Antonio Banderas (Herec), Catherine Zeta-Jones (Herec), Pedro Armendáriz Jr. (Herec), Rufus Sewell (Herec), Michael Emerson (Herec), Giovanna Zacarías (Herec), Nick Chinlund (Herec), Julio Oscar Mechoso (Herec), Mary Crosby (Herec), Fernando Becerril (Herec), Phil Meheux (Herec), Shuler Hensley (Herec), Adrian Alonso (Herec), Matthew Stirling (Herec), Rowley Irlam (Herec)
 
2005/126/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Western
 
Zajímavost k filmu
- Tvorcovia uvažovali nad tým, žeby oživili starého Zorra s tvárou Anthonyho Hopkinsa, ten však požadoval veľký honorár, a tak z tohto nápadu zišlo.
- Banderas utrpěl při natáčení spoustu šrámů, vážněji zraněný ale nebyl. Zato jeho 8 dablerů skončilo se zlomenými zápěstími a přeraženými čelistmi.
- Zorrova syna Joaquina hraje 10ti letý chlapec z Mexika, který už má sice na kontě 2 filmy, ale neumí ani slovo anglicky. Dialogy se naučil foneticky.
- Celkem bylo při natáčení použito: 40 koní, 15 oslů, 29 krav, 15 praset a 50 kuřat.
- Zorrova hřebce ve filmu představuje 11 různých černých koní.
- 80-milionová produkce opět vznikla pod producentským dohledem Stevena Spielberga a se stejným štábem. Výměna se odehrála na scénáristickém postu, neboť autory původního scénáře s názvem „Zorro Unmasked“ jsou Ted Elliot a Terry Rossio (Piráti z Karibiku), kteří napsali první díl Zorra, ale do titulků se nedostali.
- Zorro znamená ve španělštině „liška“.
- Scénáristé Orci a Kurtzman debutovali Legendou o Zorrovi na filmovém plátně. Za sebou měli například práci na seriálu Alias.
- Zorro se na stránkách knih objevil poprvé v roce, kdy ho do boje za chudé vesničany vyslal Johnston McCully. Od té doby pokračovala jeho pouť kiny, TV sériemi, komiksy a dalšími jinými nosiči. Inspiraci v Zorrovi přiznává i tvůrce Batmana Bob Kane.
- První díl si v US kinech vybojoval slušný výdělek (93 milionů) v létě 1998 navzdory tomu, že se zároveň promítaly také trháky Smrtonostná zbraň 4, Armageddon a Zachraňte vojína Ryana. Producenti ve snaze vytlouct ze svého franchise co nejvíce proto přesunuli premiéru sequelu až na „nudnou“ podzimní sezónu.
- Málokdo ví, že původně měl první díl režírovat Robert Rodriguez, ale producenti nebyli příliš nadšení jím připravovanou, o mnoho násilnější verzí, která by určitě byla mládeži nedostupná.
 
Odkazy