Den nezávislosti: Nový útok / Independence Day: Resurgence (2016/120/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný) 56% -Blu-ray-

21.07.2018 10:36
JEDNOU VĚTOU
„Měli jsme dvanáct let na přípravu... Stejně jako oni..."

OBSAH
Věděli jsme, že se jednou vrátí. Využili jsme proto k obraně všech možností a zdrojů Země. Studovali jsme ukořistěné mimozemské technologie, plány a způsob myšlení vetřelců. Poučili jsme se z předchozího boje o přežití i z cesty k našemu vítězství. Ale bude to stačit? Jsme připraveni na to, co se nyní z hloubi vesmíru blíží k naší Zemi? Nebo nás před zánikem zachrání hlavně naše vynalézavost a důvtip? Jak je vůbec možné čelit vesmírné lodi, která k zaparkování potřebuje celý Atlantský oceán? Den nezávislosti režiséra Rolanda Emmericha před dvaceti lety nově vymezil žánr katastrofického filmu, přinesl nový typ celosvětové katastrofy a ohrožení veškerého lidstva. Nyní se vrací, aby dokončil to, co tenkrát započal. Souboj lidstva s brutálním, bezcitným a technologicky nadřazeným mimozemským nepřítelem bude buď vítězný, nebo poslední, protože v případě porážky žádný člověk nepřežije.(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nejsem si úplně jist, co tamní divák očekával? Druhý díl Den nezávislosti zašel do absolutní lidské krajnosti, kterou bychom si jakožto diváci nedokázali ani představit. Tudíž se Roland Emmerich opět překonal a připravil si budoucnost s emzáky a se vším všudy kolem toho. Nejkřiklavější ze všeho je americký patriotismus, který vysloveně teče proudem snad z každé scény. Kdyby dodal, že film v jednu chvíli vysílá live TV Amerika do sto padesáti států světa, kdy na dvě hodiny zrušili všechny kanály a nechali by běžet jenom toto, nikdo by se mu nemohl divit. Na druhou stranu mě trošku mrzí, že si Roland neumí udělat legraci sám ze sebe a nedokázal z tohoto filmu udělat druhý díl Hvězdné pěchoty. Po straně scénáře v tom naděje rozhodně byla. Za to si ale připravil dokonalý digitální vizuál, který ho zachraňuje všude kde se dá a vlastně ho zachránil i po zbytek filmu. To jediné totiž zaručuje kvality tohoto filmu a vyvyšuje ho alespoň do standardní Emmerichoviny. Takže, co že jsme to vlastně vůbec chtěli? (Malarkey) 3*

Nostalgie vrací úder! Vše, co jste na starém Dnu nezávislosti měli rádi, tady je a navíc je tu dost pomrkávání k některým scénám z původního filmu. Někdy je to až moc, ale všechno tlačí mimozemská invaze dopředu, přímo k jádru všeho. Emmerich hraje na notu nostalgie natolik, že si člověk ani neuvědomí, že film ani nenabízí moc navíc oproti trailerům (osobně mi nepřijde ani tolik akční, jak se tu mluví, možná i ta samotná destrukce je už skoro nezábavná...). Film navíc pracuje nejen s hlavní dějovou linií, ale opět s několika dalšími, které směřují k jednomu bodu a jsou chvílemi spíše vata se starými herci, než smysluplný obsah (např. Julius Levinson, děti v autě, všichni znaj všechny, ...). I přes hromadu náhod, kterou provází film, přes všechny ty taktické nesmysly, které film z pohledu boje přináší, obsahuje hromadu skvělých scén a nápadů, jako je třeba africká část příběhu (až gerilová válka s mimozemšťany) nebo rozebírání zbytků lodí v dálce. Nečekal jsem však, že zrovna z příběhu Dnu nezávislosti budou tvůrci chtít budovat další filmový vesmír, tenhle rozmach je podle mě až přehnaný z toho "nic", co filmy obsahují. Jsem zvědav, zda se tu za (dřív jak) 20 let opět sejdeme, aby jsme si užili další obranu amerických principů:)). Za mě dobrý vzpomínka na filmy, na které už dnes není místo. PS: kdo viděl Oblivion, se musel několikrát potutelně smát nad designem "další rasy" (Djkoma) 4*

Emmerich remakuje sám sebe a stíhá přitom vykrádat asi deset dalších filmů, sypat cheesy hlášky, patetické projevy, a obrovskou monumentální akci, která jen tak mimochodem strká do kapsy všechny destrukční orgie z libovolného akčňáku posledních tří let (zásadní devíza!); prostě devadesátky jedna báseň. Ale! Kristova noho, fakt musela být první půlhodina s představováním nových postav tak zdlouhavá? A to jakože bezcitné zacházení s hrdiny z minula jakbysmet? V době, kdy studia povolují 140 minut kdečemu, jsou Emmerichovi dvě hodiny až příliš těsné a ukazuje se jeho slabina a tou je absence finesy ve zkratkách. Ale ta monumentální epika to ve finále vyhraje. Sice natěsno a dost jalově, ale Emmerichovi jsem už odpustil horší věci. PS: A když si na to chci o dva dny později vzpomenout, vylovím z paměti pouze high-five planety a nové meziplanetární lodě. (Isherwood) 3*

VELKÁ RECENZE
Den nezávislosti je naprostá klasika. Jeden z těch přelomových blockbusterů, který se stal obrovskou událostí, protože tak jako chtěli všichni vidět obřího lidožravého žraloka nebo oživlé dinosaury, zajímali je i mohutné létající talíře a emzáci pustošící naši krásnou matičku Zemi.
Ne, nebyly v něm intelektuálně stimulující dialogy a patriotismus překonal všechny myslitelné meze, mezi velkolepými popcornovými nářezy ale moc lepších filmů nebylo.
Z tohohle Foxové těžko odpálí velkou sérii, která by měla konkurovat Star Wars a Avatarovi.Němec Roland Emmerich tehdy americký svátek Den nezávislosti vnutil málem celému světu. Minimálně v jeho novince, která pracuje s alternativní realitou, v níž jsme technologicky mnohem dál, protože jsme nasáli inspirace z vyspělých mašinek z předaleké galaxie, se mu to ale povedlo! Na národnost se nehledí. Všichni pěkně táhnou za jeden mezinárodní prov proti mezi galaktickému nepříteli. Ten se totiž rozhodl znovu přikvačit, přesně na dvacáté výročí od slavného vítězství (a prvního dílu) a překazit tak hezky naplánovanou oslavu. Parchant!
Záminka pro nový nálet šmejda z vesmíru je absolutně vycucaná z prstu a už sama o sobě přiznává, jak strašně nastavovaná kaše nás čeká. Trapný kalkul sálá i z americko-čínského muckání a nadbíhání LGBT komunitě (tolik homolásky snad ještě v žádném blockbusteru nebylo), v evidentní snaze rozkročit se do co do největší šířky, aby se dvousetmilionová investice rychle vrátila a Foxům se opravdu podařilo získat vlastní galaktickou ságu, k níž se neomaleně našlapuje v samotném finále. Tak veselo ale asi nebude, protože se zapomnělo na to nejpodstatnější: Aby ty Hvězdné války na Zemi opravdu bavily.
Emmerich tentokrát selhal. On nebaví. Logicky už nemůže oslnit měřítkem, vypálit oči megalomanskou destrukcí a tím, že jako jeden z prvních zhmotňuje naše fóbie, že sem přilítne UFO a odpálí Bílý dům, Eiffelovku i Hradčany. Den nezávislosti byl v tomhle směru vychytaným trikovým milníkem a těžil z toho na maximum, překonávat ho v podstatě jen větší mírou demolice, náletem mohutnější lodě, která kolem sebe navíc má ohnivý krunýř, většími kvéry, vícero letadélky a dalšími zničenými městy je naivní. Londýn na plátně vybuchuje pětkrát ročně, tím už nikoho nedojmete.
V Novém útoku se ta demolice navíc děje mnohem rychleji a jako by se nechumelilo (ono se nechumelí, jen prostě pomře pár miliard lidí). Během jedné scény je schopen Emmerich překliknout z bortící se čínské metropole nad londýnský Tower Bridge, aniž by ze situace vyždímal aspoň špetku emocí nebo kulervoucí atrakce. Ta města mizí zbytečně, ani kochat se nestihnete, napětí na nule.
Navíc se ty akční manévry řetězí úplně nahodile, a i když jsou všechny trikově vypiplané, na zadel si z nich žádný poctivý návštěvník multiplexu nesedne – Emmerich už je starší pán, režíruje utahaně a vlastně se ani nesnaží přijít s nějakou zpestřující novinkou, která by ho vydělila od ostatních digidestruktorů. Nebýt godzillovského finále, byla by celá dvojka tak hrozivě rutinní, že bych její tvůrce podezříval, že se ani nesnažili. Jen solidně naaranžovali pár bitev, přisypali desítku hlášek a šichtu prohlásili za splněnou.
Jednička přitom možná byla v jádru blbina, hlučná a třaskavá jízda, nad jejíž naivitou jste se museli každou chvíli uchechtnout. Pořád ale měly činy jejich hrdinů nějakou logickou posloupnost, rozverné mezizastávky a samotné vyprávění rytmus, který vygradoval ve finální strhující palbu. Dvojka se naproti tomu od první minuty topí v efektech a svou pitomostí (viz útok omladiny na loď a následné pobíhání v ní) vůbec brání tomu, abyste s těmi hrdiny nějak souzněli a drželi jim palce.
A že to teda je sebranka! Buď nesympatické nebo nudné mladé ksichty (koho, sakra, zajímá mladej Hemsworth a nějakej Jessie Usher?!), anebo vykopávky, co čekaly dvacet let na další pořádnou roli a jen díky tomu, že se Emmerich snaží o kontinuitu, budou mít zase na zaplacení inkasa. Willa Smithe budete oplakávat víc než jeho vlastní filmová rodina, protože strašlivě chybí. Bez něj, jen s bandou nezajímavých mladíčků a vyšeptalých zarostlých penzistů, velkou hollywoodskou parádu prostě neuděláš.
Den nezávislosti: Nový útok tak možná je spektáklem, zvlášť co se týče proinvestovaných milionů, zapojených trikařů a zničených velkoměst. Ale rozhodně ne v rámci katastrofických roller-coasterů a letních popcornovek. Jak se říká, z hovna bič neupleteš - a z takovéhle zívačky těžko odpálíš velkou sérii, která by měla konkurovat Star Wars a Avatarovi.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Film se odehrává dvacet let po ničivé mimozemské invazi z prvního dílu. Organizace spojených národů vytvořila Zemskou Vesmírnou Obranu (anglicky ESD), globální obranný a výzkumný program využívající mimozemšťanskou technologii jako obranu proti hrozbám z vesmíru. Tyto hlavní obranné síly byly zřízeny na orbitě Země, Měsíci, Marsu a Saturnově měsíci Rhea. Oblast 51 v Nevadě se stala velitelstvím této obrany.
Svět se připravuje na oslavu dvacátého výročí porážky vetřelců. Mezitím se však ředitel ESD David Levinson (Jeff Goldblum) ve Střední Africe setkává s doktorkou Catherine Marceauxovou (Charlotte Gainsbourg) a válečníkem Dikembem Umbutuem, který jej dovede do mimozemské lodi, která zde při invazi přistála a už neodletěla. Uvnitř zjistí, že loď vysílá nouzové volání. Kromě toho se doktor Oblasti 51 Brackish Okun probudí z dvacetiletého kómatu, přičemž Okun, Umbutu a bývalý americký prezident Thomas Whitmore, kteří prodělali telepatický kontakt s mimozemšťany, spatří vizi, v níž vidí zvláštní, neidetifikovatelný kulovitý objekt.
Neidetifikovatelná ohromná kulovitá loď, zcela odlišná od lodí vetřelců před dvaceti lety, se vynoří z červí díry blízko obranné stanice ESD na Měsíci. Levinston je přesvědčen, že se jedná o jinou mimozemskou rasu, kterou doposud neznají, a proto doporučuje, aby neútočili. Přesto však použijí ničivé energetické dělo vetřelců a kulovitou loď sestřelí, načež se zřítí do kráteru Van de Graaff. Kvůli tomu dva piloti z Měsíce, Jake Morrison (Liam Hemsworth) a Charlie Miller (Travis Tope) vyzvednou vesmírným tahačem Levinstona, Marceauxovou, Umbuta a amerického federálního pracovníka Floyda Rosenberga, načež zamíří k troskám neznámé lodi. Mezitím se však z hlubokého vesmíru objeví obrovská loď vetřelců, stejných vetřelců, jaké napadli Zemi před dvaceti lety, s 5000 kilometry v průměru. Během chvilky zničí celou obrannou síť děl kolem Země. Jake s ostatními seberou z trosek kulovité lodě zvláštní kontejner se symbolem kulovitého objektu, načež je zachytí gravitační pole obrovské mimozemské lodi. Od gravitace se odputají až nad Atlantikem, kde loď přistane, a společně odletí v tahači do Oblasti 51. Zjistí, že se loď začíná provrtávat do Zemského jádra, aby jej využila jako pohonnou hmotu, kvůli čemuž vyhubí všechen pozemský život.
Mezitím se Whitmore v Oblasti 51 zavře do cely s jedním z živých vetřelců, kteří se náhle probudili z dvacetiletého spánku. Všichni se prostředním Whitmora, kterého mimozemšťan využívá jako telepatický prostředek k řeči, dozví, že jedna z jejich královen velí zdejší invazi. Následně Whitmore upadne do bezvědomí, z něhož se později opět probere. Levinston má hypotézu, že pokud zabijí královnu, vetřelci přestanou vrtat a ustoupí. ESD zavelí letcům, mezi nimiž je i Jake a Charlie, pod velením Dylena Dubrow-Hillera, syna Stevena Hillera, aby vlétli do úseku mateřské lodě nad Atlantikem, ve které je královna. Avšak jedná se o past, proto všichni ztroskotají uvnitř mateřské lodě.
V Oblasti 51 Okun otevře mimozemský kontejner, díky čemuž uvolní velkou bílou kouli. Tu aktivují a zjistí, že se jedná o posledního člena velmi vyspělé rasy, která si svá vědomí přesunula do těchto kulovitých robotických těl. Dokáže mluvit lidskou řečí, podle níž se jedná o primitivní jazyk, díky čemuž se od ní dozví, že ony vetřelce nazývá „Sklízeči", a vede planetu plnou přeživších uprchlíků, jejichž rasy byly vlivem Sklízečů vyhubeny. Společně vedou odboj proti Sklízečům. Jelikož se Sklízeči této bílé sféry obávají, chtějí jí zničit a získat její vědomosti. Lidé se zavážou, že jí ukryjí. Avšak sféra nevědomky vysílá signál, který upoutá pozornost Sklízečů, kvůli čemuž se k Oblasti 51 začne přibližovat loď Sklízečů s královnou na palubě. Avšak lidé tento signál použijí jako návnadu, aby královnu přilákali do pasti.
V mateřské lodi Sklízečů se Dylen, Jake, Charlie a ostatní proberou, načež úspěšně ukradnou několik jejich stíhačů a odletí z lodě pryč. Mezitím se Whitmore, proti vůli své dcery, dobrovolně přihlásí na sebevražednou misi v jednom z vesmírných tahačů. Úspěšně vletí dovnitř přibližující se královniny lodi, kde odpálí zbraň na studenou fúzi, přičemž zemře. Loď sice exploduje, ale královna kvůli osobnímu silovému poli přežije. Několik stíhačů se pokusí královnu sestřelit, ale neúspěšně. Později se královna začne dobývat ke sféře, ale to jí stihne porazit Jake a ostatní ve stíhačích Sklízečů. Všichni Sklízeči ustoupí a mateřská loď přestane vrtat, načež odletí pryč. Okun všem řekne, že jim sféra nabídla, aby lidé vedli meziplanetární odboj proti Sklízečům. Velitelé souhlasí, přičemž to Okun komentuje slovy: „Pojďme mimozemšťanům nakopat jejich zadky."

O FILMU
Roland Emmerich je mistr v kombinování velkoleposti a zábavy. Filmový výtvarník Barry Chusid poznamenává: “Roland přemýšlí ve velkém. Vy vymyslíte něco velkého a on přijde s něčím ještě větším. Vždy posouvá hranice, rozsah a rámec.”
Jak se to projeví na filmové podívané? Představte si mimozemskou kosmickou loď - super konstrukci nevysvětlitelné velikosti, jejíž gravitace způsobí těžkou újmu celé planetě. Loď zapříčiní formaci zápalného mraku, který se rozšíří po obloze a uvrhne město Singapur do tmy, poté neuvěřitelná síla vše zvedne ze země a vtáhne do šílené destrukce.
Další město - Dubaj se doslova zhroutí na Paříž a nejvyšší stavba světa, mrakodrap Burdž Chalífa, rozloží Eiffelovku patro po patře. Vetřelci rádi útočí na dominanty. Pak obří Buddha zdevastuje Big Ben a Londýnské oko se zřítí do Temže. Obří mimozemská loď přistane do Atlantiku. Do které části? Do celého oceánu!
Den nezávislosti: Nový útok je ten druh filmu, který posouvá hranice filmového řemesla plnou parou vpřed, navíc pracuje s hravostí, která pro tento žánr není typická. “Je to mnohem větší než předchozí díl,” říká Jeff Goldblum, který si zopakoval roli vědce/spasitele, Davida Levinsona.
Emmerich poznamenává, že filmové postavy a jejich humor se nyní stávají středem pozornosti. “Diváci mají tyto postavy rádi,” vysvětluje. “Rozšířili jsme jejich svět, svět Dne nezávislosti a já se nemůžu dočkat, až ho diváci poznají.”
Scenárista Nicolas Wright konstatuje, že spolu s Jamesem A. Woodsem chtěli v prvním filmu zachytit “nevinný a poctivý humor.” Od té doby mnoho jiných velkých studiových produkcí “převzalo tento styl. Tyto filmy mají skvělý rytmus, intenzivní akční scény přerušované humornými momenty podtržené emocemi.” Woods dodává: “Dramatické okamžiky a spektakulární momenty mnohem lépe vyzní, pokud jsou podpořeny humorem a silnými postavami.”
Válka v roce 1996 a její následky
Mimozemšťané před dvaceti lety téměř zdecimovali planetu. Den nezávislosti: Nový útok představuje alternativní realitu dnešního světa. Příběh začíná v roce 1996. Během běžného letního dne a bez varování se stalo něco mimořádného. Všechny oči se obrátily vzhůru k nebi a otázka, zda jsme ve vesmíru sami, byla zodpovězena. Během několika minut se životy všech lidí na celém světě navždy změnili. Osud naší planety byl v sázce a Den nezávislosti nabral zcela nový význam. Už to nebyl jen americký svátek.
Navždy připomínal den, kdy se celý svět musel ubránit společnému nepříteli. Následkem války v roce 1996 byla vyhlazena polovina světové populace. Lidstvo nebylo ještě nikdy tak blízko celkovému vymýcení. Ti, kteří přežili útok mimozemšťanů a znovu náš svět vybudovali, nikdy nezapomněli na padlé a dobře si uvědomovali, že největší síla spočívá v jednotě. Kromě malé buňky odporu v africkém Kongu, byla hrozba vetřelců neutralizována a svět se začal zvedat z popela. Rekonstrukce začala okamžitě. Velká města a památky po celém světě se pomalu obnovily do své bývalé krásy.
Blížící se zničení lidstva mělo nečekaný, ale vítaný postranní efekt. Staleté konflikty a politická nedůvěra vymizely a daly vzniknout bezprecedentní spolupráci mezi světovými národy. Národy se sjednojily a využily ukořistěných mimozemských technoligíí z roku 1996, aby společně strávily poslední dvě dekády jejich přestavbou a spoluprací na ohromném obranném programu, který měl ochránit naši planetu před vetřelci. Program obrany Země a vesmíru sloužil jako systém včasného varování a take jako sjednocená globální obranná jednotka.
Během testovacího letu prvního hybridního bojového letounu neznámá technická závada způsobila předčasnou smrt plukovníka Stevena Hillera. Hillerova udatnost ve válce v roce 1996 z něj udělala oblíbenou globální ikonu. Jeho útok na mateřskou mimozemskou loď v roce 1996 vedl k porážce nepřítele. Hiller za sebou zanechal manželku Jasmine a syna Dylana. Po letech vědeckého výzkumu a vývoje po celém světě, byla představena nová generace vozidel a zbraní. Jednou z nejlepších je H-8, hybridní bojový letoun, který se vymyká nevídanou rychlostí, snadnou ovladatelností a ofenzivními schopnostmi. Využívá antigravitačních motorů, antivzdušných/vesmírných děl a dalších zbraní.
Uplynulo 20 let a v roli prezidenta se poprvé objevila žena, prezidentka Lanfordová. Vědci a inženýři pokračovali ve vylepšování hybridních technologií, ve výrobě modernějších bojových letounů a vývoji ochranných systémů. Dvacetileté přípravy na invazi, o kterých jsme věděli, že jednou přijde, vyvrcholily. Ale bude to stačit? Vetřelci se totiž také připravují na nový útok…
Den nezávislosti: Nový útok rozšiřuje mytologii Dne nezávislosti tím, že dává dohromady původní herecké obsazení s novým. Pro režiséra Rolanda Emmericha představovali tito herci tým snů. “Je vzrušující vidět předávání herecké štafety jednou generací druhé,” poznamenává. “Máme tu hrdiny veterány z prvního filmu, kteří uvolňují místo novému týmu. Setkání s původním obsazením je jako třídní sraz po dvaceti letech.”
Dean Devlin dodává: “Být znovu na place s těmito herci a vidět, že nejsou stejně dobří jako tehdy, ale že jsou ještě lepší - to je nesmírně uspokojující. Když píšete scénář, přemýšlíte o tom, ‘Co bude za 20 let?’ Pak se naši navrátilci pustí znovu do práce a vše se rozzáří. A náš nový tým září stejně tak. Je to perfektní mix.”
Liam Hemsworth, který zobrazil Jakea Morrisona, stojí v čele nováčků. Vychován jako sirotek, Jake je odvážným bojovým pilotem hybridních stíhaček. Hemsworth přiznává, že po nabídce hrát ve Dni nezávislosti: Novém útoku okamžitě skočil. První díl je jedním z jeho nejoblíbenějších filmů, i když mu bylo teprve šest let, když šel snímek do kin. “Bojovat v tomto filmu s invazivní letkou vetřelců pro mě byl splněný sen,” říká herec.
Hemswortha obzvláště těšilo poznávání pohnutek této postavy a stát v první linii nového boje proti mimozemšťanům. “Jakeovi rodiče byli zabiti během války v roce 1996, takže v sobě chová zášť.”
Tato nenávist ovlivňuje Jakeovo chování vůči autoritám. Hemsworth dodává: “Jake dokáže být přímočarý, protože byl vždycky outsiderem, který musel o všechno bojovat sám. Protože vyrůstal jako sirotek, často ho rozčiluje privilegovanost ostatních lidí.”
Jakeova upřímnost, stejně jako jeho nebojácnost a příležitostné pohrdání autoritou, ho opakovaně přivádí do nesnází. Přistřihnou mu křidélka. Je přeřazen a má za úkol pilotovat Moon Tug, což je více či méně jako ovládat obří vysokozdvižný vozík nebo remorkér. Jake má za úkol převážet zbraně na měsíční vojenskou základnu. Tato odlehlá stanice je prvním centrem obrany v případě dalšího útoku mimozemšťanů. “Moon Tug je mnohem pomalejší než tryskáč, na jaký byl doposud zvyklý. Jeho den se v podstatě skládá z přemisťování těžkých dílů z bodu A do bodu B na Měsíci,” říká Hemsworth. “Není to pro něj ta zajímavější práce. Dobře si uvědomuje, že patří do stíhačky. A nakonec ve stíhačce skončí.” Blížící se invaze mimozemšťanů mu to umožní.
Invaze také změní život Davidu Levinsonovi, opět v podání Jeffa Goldbluma. V původním snímku Den nezávislosti to byl Levinson, kdo přišel na to, jak zastavit mimozemskou hrozbu ve velké válce v roce 1996. Stal se středem pozornosti a byl oslavován jako světový hrdina. Po válce Levinson strávil 20 let přípravami na další útok, o kterém věděl, že jednou stejně přijde. Využil k tomu moderní techniky vetřelců, která na Zemi zůstala po první invazi. Byl jmenován prvním ředitelem programu obrany zěmě a vesmíru.
“David ví, že to není o tom, jestli dojde k další invazi vetřelců, ale kdy k ní dojde,” říká Goldblum. “Ocitne se v pozici s odpovědností bránit vše na Zemi před dalším útokem, který bude nejspíš masivnější než ten v roce '96. David se snaží přijít s plánem, který by lidstvu zajistil vítězství. Snaží se o to, aby i ostatní pochopili, co se s touto novou invazí mění. Přestože invaze způsobí několik hrozných dní, najde se tu prostor pro navázání silných mezilidských vazeb. Nové světlo je vrženo na naše chápání vesmíru, na naše místo v něm i na to, s kým ho máme sdílet.”
Goldblum si užíval další příležitosti poznávat nuance této postavy. “David Levinson je složitý muž. Je romantický s neutuchající láskou k planetě a pro vše živé. Avšak nejvíce ze všeho je to skromný a zvídavý člověk. Takže všechny tyto věci vstoupí do hry, když se dozví neuvěřitelnou informaci o tom, kde se nacházíme a kdo je tam venku a co to pro nás znamená.”
Goldblum dále konstatuje, že zatímco vetřelci mají vyspělejší zbraně a vozidla než lidé, chybí jim základní charakteristické vlastnosti. “Vetřelci jsou vybaveni vojensky a v některých ohledech odráží naši lidskou hloupost. Jsou lhostejní vůči krásám planety a vykořisťují její zdroje. To představuje jejich zkázu, stejně jako tu naši v reálném, nefilmovém světě.”
Zatímco David Levinson na sebe bere nové závazky a velkou zodpovědnost, zůstává v jádru stejnou postavou, s jakou jsme se setkali ve snímku Den nezávislosti. Avšak jeho bývalý nejvyšší velitel prošel závratnými proměnami.
Bill Pullman si zopakoval roli bývalého prezidenta USA, Thomase J. Whitmorea, který stál v čele obrany planety v roce 1996. Vzhledem k jeho blízkým setkáním s mimozemšťany, Whitmore prošel něčím, co lékařští profesionálové označují jako post-traumatická stresová porucha po setkání s mimozemšťany. Závažné vnitřní změny zanechali Whitmorea ztrápeného a psychicky narušeného. Tuší, co vetřelci zamýšlejí. Má vize o jejich blížícím se návratu a předtuchy o jejich temném plánu pro planetu Zemi.
“Whitmore si plně uvědomil rozsah vetřelecké armády,” vysvětluje Pullman. “Je to pro jeho mozek jako tlaková vlna. Ale svět ho má stále za hrdinu, i když byl dcerou Patricií a úzkým okruhem spolupracovníků izolován. Trpí vidinami a jeho intuice mu napovídá, že se vetřelci vrátí zpět, ale nikdo mu nevěří.”
Emmerich dodává, že Whitmore: “Ztratil sám sebe. V klasickém dramatu by tato postava byla označena za blázna. Vetřelci mu stále leží v hlavě. Whitmore byl touto zkušeností proměněn. Dokáže se nyní napojit na jejich způsob myšlení. Ví, že se vrací a je přesvědčen, že se tentokrát lidstvu nepodaří je porazit.”
Devlin říká: “Vždycky se mi líbila myšlenka, že nejstatečnější, nejhrdinnější vůdce planety zdánlivě přišel o rozum, protože vetřelci zůstali v jeho hlavě. Sledovat Billa Pullmana, jak hludoko se ve své roli dostává, aby prozkoumal tento nový aspekt Whitmoreova charakteru a zároveň oživil všechny jeho silné stránky a sílu, kterou jsme si oblíbili, bylo radostí.”
Whitmore zanechal v divácích silných dojem svou strhující řečí v prvním filmu, kdy vybízel národy, aby sjednotily své síly a postavily se vetřelcům. O dvacet let později, v našem reálném světě, jsou jeho slova stále aktuální a byla dokonce citována v nedávném Super Bowl TV spotu. Když časopis Forbes sestavil seznam nejlepších prezidentských projevů, řečnické umění prezidenta Whitmorea skončilo na prvním místě.
“Popularita tohoto projevu mě udivuje i dnes,” říká Devlin. “Když jsme psali scénář k původnímu filmu, chtěli jsme napsat scénu jako ze Shakespearova Jindřicha V, kdy král promlouvá ke svým mužům, kteří jsou připraveni jít do boje a jsou neklidní. Král ví, že je musí povzbudit a sjednotit, pokud mají uspět…“
Emmerich poznamenává: “… takže jsme jen museli napsat povzbuzující řeč stejně dobře jako Shakespeare. Maličkost!” Devlin pokračuje: “Řekl jsem jim ‘Nezasekněme se na tom. Dejte mi chvilku, já provizorně něco nahodím na papír a později to můžeme přepracovat a strávit nad tím čas. “Během pěti minut jsem napsal projev. Vložil jsem ho do scénáře a věnovali jsme se zbytku filmu. Pak přišel den, kdy se měla točit scéna s projevem a najednou jsem si uvědomil, ‘Ach, můj bože. Nikdy jsme se k přepracování nedostali!’
“Tak jsem běžel na plac, abych se ujistil, že to můžu přepsat a místo toho jsem zastihl Rolanda uprostřed zkoušky s Billem. Když Bill řeč dokončil, všichni na place začali jásat a tleskat. Měl jsem velkou radost a říkal si ‘Myslím, že to funguje. Použijeme to.”
Filmaři dobře věděli, že zopakovat toto řečnické “oratorium” v novém filmu by bylo obtížné, ne-li nemožné a rozhodli se jít jiným směrem. “Nikdy není dobrý nápad pokusit se zopakovat něco, co je tak dokonalé, jako byla tato řeč,” říká Woods. “Takže jsme se rozhodli zaujmout odlišný a jemnější postup.” Místo toho teď máme Whitmorea, kterak dává povzbuzující řeč Davidovi, jenž si zoufá nad mizivými šancemi země v zastavení invaze. “Whitmore musí motivovat hlavního filmového zachránce - Davida - a zachránce je přitom jeho nejlepší přítel,” dodává Woods.
Whitmoreovy vize a změny v chování jsou drženy pod pokličkou, ví o nich jen ti nejbližší z okruhu bývalého prezidenta. Patří sem jeho již dospělá dcera Patricia. Patricii a jejího blízkého přítele Dylana Hillera, syna zesnulého stíhacího pilota Stevena Hillera, který pomohl zachránit svět během první invaze, provázela sláva od útlého dětství. Producent Harald Kloser říká: “Patricia a Dylan vyrostli v poválečném období se dvěma z největších hrdinů planety, prezidentem Whitmorem a plukovníkem Hillerem.”
Ale její “královské” postavení jí nezabránilo v tom, aby si šla svou vlastní cestou. “Patricia je silná,” říká Maika Monroeová, která roli ztvárnila. “Je to bojovnice, ale přitom má velké srdce, které můžete vidět v jejím vztahu k otci. Udělala by pro něj cokoliv.
“Je znepokojená stavem svého otce a začne tušit, že její otec ví o něčem, co v brzku povede k invazi,” dodává Monroeová. Zatímco Patricia vyrůstala s Dylanem, miluje a chce se provdat za Jakea. Ale Jakeova impulsivnost, v minulosti málem zabil Dylana během zkušebního letu, jejich vztah komplikuje. I přes jejich rozdíly, toto trio představuje novou generaci v čele obrození.
“Patricia potkala Jakea v letecké škole,” vysvětluje Monroeová, “a tak trochu se do tohoto “zlobivého hocha” zamilovala. “Opravdu se milují. Zároveň tam je napětí, protože celý svět předpokládal, že Patricie a Dylan nakonec skončí spolu. Ale srdce si žádá jinak.”
Dylan v podání Jessie Ushera jde ve stopách svého otce, plukovníka Stevena Hillera. Dylan disponuje oslňujícími bojovými schopnostmi pilota. Je členem nové generace hrdinů bojujících s vetřelci a vůdce letky Legacy Squadron. Jeho hlavním rivalem v pilotování i v lásce k Patty je Jake. Tato dynamika se vyplácí, říká Wright, díky: “Liamově a Jessieho rytmu a přirozeným komediálním schopnostem. Pokračují v tradici, kterou Will Smith zavedl jako Steven Hiller v prvním filmu.”
“Stejně jako jeho přítelkyně Patricia, i Dylan je vnímán jako člen “královské rodiny”, říká Usher. “Koneckonců jeho otec byl jedním z nejznámějších lidí na světě. Všichni si myslí, že Dylan dostal vše na stříbrném podnose, ale on je velmi dobrý v tom, co dělá. A to je přesně jeho problém. Musí jít nad rámec a osvědčit se, aby unikl stínu svého otce a vyšlapal si svou vlastní cestu.”
Usherova filmová matka, Vivica A. Fox, která se vrací v roli Jasmine Dubrow Hillerové, se přidá: “Dylan si klade otázku: ‘Mám na to? Jít ve šlépějích Stevena Hillera?’ Jasmine mu dá jasně najevo, že se chystá na svou vlastní cestu a nemá se bát. Buď vším, čím můžeš být!”
Jasmine je odbornicí ve zdravotnictví. Pracuje v nemocnici. Má o Dylana strach, ale zároveň je hrdá, že se ocitl v čele boje. “Jasmine s prací exotické tanečnice skončila,” říká Foxová. “Věnuje se teď záchraňování lidských životů, asistuje při porodech a je stále v jednom kole.”
“Takový je život ve světě Dne nezávislosti,” říká se smíchem. “Lidé se ptají: ‘Jak to jde na natáčení?’ Moje odpověď vždy zní: ‘Hodně se naběhám.’” Další z mnoha silných ženských postav ve filmu je americká prezidentka Lanfordová v podání Sely Wardové. Poté, co v minulosti čelila globální katastrofě v Emmerichově snímku Den poté, Wardová byla připravena řešit další masivní hrozbu, ale tentokrát jako vrchní velitelka ozbrojených sil.
Lanfordová se dost liší od prezidenta Whitmorea, válečného hrdiny, který spojil celý svět svou povzbuzující řečí. Lanfordová je politicky motivována, je asertivní a necouvá před těmi, kteří s ní nesouhlasí. Ze všeho nejvíc je odhodlána nedopustit, aby se dějiny opakovaly. Lanfordová je silnou prezidentkou, protože jí musí být. “Je rozhodná a nebojí se použít síly,” rozvádí Wardová.
Pokud jde o zemi, v jejímž čele Lanfordová nyní stojí, Wardová podotýká: “Uplynulo dvacet let od prvního útoku a každý národ na světě během té doby posiloval svou obranyschopnost. Peníze šly do výdajů na obranu, takže každý musel dělat kompromisy a hodně obětovat. A lidé jsou tím již unavení. Takže hned v úvodu tohoto snímku Lanfordová říká, že je na čase myslet na prvním místě na lidi. Naše globální obranné systémy jsou na svém místě a je přesvědčená, že je lidstvo připraveno čelit dalšímu útoku mimozemštanů, pokud by k němu mělo dojít.”
Pro Lanfordovou je boj s vetřelci také motivován osobní zkušeností, protože ve válce '96 ztratila téměř celou svou rodinu. “To se na ní samozřejmě podepsalo,” říká Wardová. “Lanfordová se stala odolnější a někdy i trochu dravou. To z ní dělá silnou prezidentku. Lanfordová chce jen chránit planetu.”
Další silnou ženskou postavu je čínská modelka a herečka Angelababy, která se připojila k “nové generaci hrdinů” v roli Rain, neoblomné členky elitních stíhacích pilotů. Poté, co se objevila v několika úspěšných asijských akčních filmech, Angelababy byla dobře připravena pro postavu v přední linii nového boje. Rain je rozhodnutá nenechat své emoce, ani romantické návrhy od vtipem sršícího stíhacího pilota a Jakeova nejlepšího přítele, Charlieho, ovlivnit její poslání. “Rain vnímá Charlieho spíše jako mladšího bratra než jako kluka,” říká herečka.
Rainin strýc, generál Lao, je velitelem měsíční základny. Lao vyžaduje disciplínu a pořádek od svých pilotů, takže se dostane do křížku s Jakem Morrisonem. “Lao plní příkazy a chce dělat věci správným způsobem. A pak přijde Jake, který nedokáže žít podle pravidel jako Lao. Takže mezi nimi vzniká velmi zajímavá dynamika.”
Zpátky na Zemi se znovu setkáme se dvěma veterány ze Dne nezávislosti, kteří jsou zdrojem nejen původního, ale i nového filmového humoru v tomto snímku. Judd Hirsch se vrací jako otec Davida Levinsona, Julius, který se plahočí, aby propagoval vlastním nákladem vydanou knihu, ve které píše o svých hrdinských činech během prvního útoku mimozemšťanů. Právě z Juliova pohledu poprvé spatříme vetřelce.
Ať dochází k jakékoliv katastrofě, Julius je stále… Julius. “V průběhu posledních dvaceti let se na něm nic nezměnilo,” říká o roztomilém seniorovi Hirsch. “Opravdu nic. Jistě, svět využívá technologií vetřelců, základny na Měsíci a hybridních stíhaček. Ale Julius stále hledá svého syna Davida a vždy se těsně vyhne katastrofě. Jenže tentokrát namísto Davida najde alespoň pár dětí, které Julius vezme pod svá ochranná křídla. Nebo tomu je možná naopak.”
S velkou pravděpodobností jde o to druhé. Dětských postav se ujali Joey Kingová jako Sam a Garrett Wareing jako Bobby. Kingová vysvětluje: “Vlastně Julia zachrání a vytvoří si s ním pozoruhodný vztah. Stanou se jeho novou rodinou. Mezi Juliem a Sam se rozvine opravdu krásné pouto, tak nějak se stane jejím otcem a dědou, což ona v danou chvíli potřebuje.”
Ještě více excentrický než Hirschův Julius Levinson je Dr. Brackish Okun, vysoce vznětlivý, poněkud pomatený vědec, který měl na starosti výzkum v Oblasti 51 během počátečních útoků. Následkem jeho setkání s vetřelci v prvním filmu, Okun zůstal ležet v bezvědomí po dvě desetiletí v rámci přísně tajných hranic Oblasti 51. Nyní je zpátky a stejně jako prezident Whitmore a ostatní, kteří trpí post-traumatickým syndromem ze setkání s vetřelci, Okun má jedinečný vhled do uvažování mimozemšťanů a do jejich plánů. “Okun se znovu objevil zcela stejný jako v roce '96,” říká Woods.
Brent Spiner, oblíbený pro svou roli androida Data v seriálu Star Trek: Nová generace, se vrací jako Okun. Byl potěšen svým návratem do světa Dne nezávislosti a podotýká: “Vždycky jsem doufal, že se vrátím a skutečnost, že je to už 20 let… no, myslím, že je to v pořádku, protože kdo má možnost zahrát si postavu, kterou nehráli 20 let?”
Po chvilce zamyšlení Spiner připouští: “Ok, Harrison Ford, ne? A taky Stallone. Ok, Schwarzenegger taky. Ale i tak je to vzrušující vrátit se a ztvárnit tohoto chlapíka znovu. Jsem nadšený, že je Okun stále naživu!”
Naživu… a tak nějak ještě divnější, než když jsme se s ním setkali v prvním filmu. “Už tehdy v roce 1996 byl anachronismem s bláznivým účesem a teď je jím ještě víc, protože byl v kómatu a vůbec se nezměnil, vůbec,” říká Spiner.” Ale Okun je i přesto prezevšechno nadále géniem. Je rozhodnutý přijít na způsob, jak zastavit mimozemšťany.”
V africké Demokratické republice D'Umbutu malá skupina přeživších vetřelců z roku 1996 vede deset let trvající válku proti lidem. I přes opakované návrhy od světových politiků, vojenští vůdci v zemi pomoc v potírání vetřelců odmítali, což vedlo k těžce vydobytému vítězství v pozemní válce. Velká část země je stále označkována totemy z lebek a kostí vetřelců a majestátní neporušenou mimozemskou lodí velikosti města, která tam havarovala v roce 1996.
V centru veškerého dění stojí nový vůdce Dikembe Umbutu, impozantní bojovník s klidnou sílou v podání Deobia Oparei. Oparei konstatuje, že se jeho postava vymyká potenciálním stereotypům. “Dikembe vystudoval Oxford, takže mluví s britským přízvukem. Nyní je vůdcem a chce osvobodit svůj lid. Dikembe a David Levinson i další najdou cestu do Jakeovy vesmírné lodi a vydají se do vesmíru, přitom každý z nich následuje svou vlastní misi a to je fascinující.
Setkání s mimozemšťany Dikembeho psychicky poznamenalo, stejně jako Whitmana a Okuna. V tom, aby pochopil a vypořádal se s touto psychickou újmou, mu pomáhá francouzská psychiatrička Dr. Catherine Marceaux v podání Charlotte Gainsbourgové, uznávané britsko-francouzské hvězdy snímků Nymfomanka a Melancholie. Tato role je jejím americkým studiovým debutem.
Avšak Catherine také úzce spolupracuje s Davidem Levinsonem, s nímž kdysi měla milostný vztah. Mnoho let se sice neviděli, ale když se znovu setkají v Africe, proběhne mezi nimi jiskra. “Catherine je velice chytrá, tajemná a zajímavá,” říká Jeff Goldblum. “Je fascinující a s Davidem jsou zcela kompatibilní, společně sdílí svůj zájem o vědu.”
Mezi další nováčky ve Dni nezávislosti patří William Fichtner v roli generála Adamse, který stojí v čele globální vojenské obranné iniciativy; Patrick St. Esprit v roli ministra obrany Tannera; scenárista Nicolas Wright jako Rosenberg, federální správce financí, který podstatně sníží rozpočet na obranu, tedy - dokud nepřijdou vetřelci; a scenárista James A. Woods jako major Ritter, druhý muž ve velení za generálem Adamsem.
Těchto pět slov, která pronese David Levinson, když udělá rychlé srovnání invaze vetřelců z roku 1996 a 2016, do značné míry shrnuje i vizuální rozsah Dne nezávislosti: Nového útoku. Zde je dalších pět slov, která podpoří toto srovnání: “Dubaj se zřítí na Paříž.”
Oscarem oceněný supervizor vizuálních efektů, Volker Engel, se smíchem konstatuje: “To se může stát jen ve filmu Rolanda Emmericha!” Emmerich pokorně připisuje zásluhy pokrokovým počítačovým technologiím, které mu pomohly velkolepé scény přivézt do dokonalosti. Producent Devlin dodává: “Krása prvního snímku spočívá v tom, že Roland skombinoval staromódní vizuální efekty s digitálními. V současné době je jediným omezením vaše představivost a Roland má neuvěřitelnou vizuální představivost.”
Dalším klíčovým hráčem, který do filmu vnesl epický rozměr, byl filmový výtvarník Barry Chusid, který pracoval s Emmerichem již na snímku Den poté a 2012. “Roland je jedním z nejsmělejších režisérů, s jakými jsem kdy pracoval,” říká Chusid. “Umožní vám zariskovat, zkusit nemožné a může se stát, že skončíte nad útesem, ale nejčastěji se vydáte na úžasnou cestu, o jaké se vám ani nesnilo.”
Pod Emmerichovým vedením a s režisérovou vizí Chusid vypracoval návrhy pro Den nezávislosti: Nový útok jako k samostatnému filmu, ne jako k pokračování. “Roland má rád sci-fi, stejně jako já a jedna z nejlepších věcí na práci s ním je, že posouvá hranice každého záběru,” poznamenává Chusid. “Rozsah tohoto filmu je tak obrovský, že se nedá změřit. Když se pokusíte věci kvantifikovat, narazíte na překážku, jak je přesvědčivě umístit do světa, který má problémy se světlem, tmou a gravitací.”
Chusid poznamenává, že si dal hodně záležet na lisko-mimozemském hybridním aspektu návrhů. “Hned na začátku nás napadalo, že by lidé mohli využít technologie sestřelených vesmírných lodí vetřelců,” vysvětluje. “Něco málo z toho lidé mohou pochopit a využít ku svému prospěchu během nadcházející mimozemské invaze. Ať už lidé vyrábí tryskáč nebo děla a pušky, mohou při tom použít technologii vetřelců a je to jako koření ... prostě to všechno udělá lépším.”
Využití technologie mimozemšťanů lidmi je jedním ze zásadních témat filmu. “Snažili jsme se pracovat s myšlenkou, že všechny národy světa jsou sjednoceny v boji se společným nepřítelem,” dodává Chusid. “Už na nás jednou zaútočili a udělají to znovu. V našem příběhu neexistují rozdíly mezi civilisty a armádou, ani mezi jednotlivými zeměmi. Uděláme cokoliv, co je v našich silách, abychom uspěli v boji s mimozemšťany.”

Postavy a obsazení
• Jeff Goldblum - David Levinson
• Bill Pullman - prezident Whitmore
• Brent Spiner - doktor Brakish Okun
• Liam Hemsworth - Jake Morrison
• Maika Monroe - Patricia Whitmoreová
• Charlotte Gainsbourg - doktorka Catherine Marceauxová
• Angelababy - Rain
• William Fichtner - generál Adams
• Judd Hirsch - Julius Levinson
• Jessie Usher - Dylan Hiller
• Sela Ward - prezidentka Lanfordová
• Vivica A. Fox - Jasmine

Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2016 - Nejhorší film (nominace)
2016 - Roland Emmerich (Nejhorší režisér) (nominace)
2016 - Sela Ward (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2016 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel. (nominace)
2016 - Nejhorší scénář (nominace)

The Saturn Awards
2017 - Nejlepší sci-fi (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Holán - Liam Hemsworth (Jake Morrison), Pavel Trávníček - Jeff Goldblum (David Levinson), Anna Brousková - Maika Monroe (Patricia Whitmoreová), Pavel Soukup - Bill Pullman (Prezident Whitmore), Vladislav Beneš - William Fichtner (Generál Adams), Zlata Adamovská - Sela Ward (Prezidentka Lanfordová), Karel Heřmánek - Judd Hirsch (Julius Levinson), Vlastimil Zavřel - Brent Spiner (Dr. Brakish Okun), Kateřina Peřinová - Charlotte Gainsbourg (Dr. Catherine Marceauxová), Eva Josefíková - Angelababy (Rain), Bohdan Tůma - Deobia Oparei (Dikembe), Martin Písařík - Jessie T. Usher (Dylan Hiller), Karel Heřmánek ml. - Travis Tope (Charlie Miller), Petr Gelnar - Gbenga Akinnagbe (Agent Matthew Travis), Jiří Ployhar - John Storey (Dr. Isaacs), Pavel Šrom, Ivo Hrbáč, Petra Hobzová, Vojtěch Hájek a další
Překlad: Zdeněk Hofmann
Zvuk: Petr Posolda
Výsledný mix: Deluxe Media
Produkce: Pavla Draxlerová
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.6.2016 CinemArt
Premiéra USA: 24.6.2016 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.10.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 26.10.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 18 085 633
Tržby celkem - $ 389 681 935
Návštěvnost v ČR 115 471
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény s komentářem
• Komentář režiséra
• Válka roku 1996
• Další Den: Z natáčení filmu Den nezávislosti: Nový útok (4dílný dokument)
• Nepovedené záběry
• Galerie kreseb
• TV pořad It’s Early, ABQ!
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
česky Dolby Digital 5.1 / anglicky Dolby Digital 5.1 / maďarsky Dolby Digital 5.1 / turecky Dolby Digital 5.1
české, anglické, bulharské, chorvatské, italské, maďarské, polské, rumunské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, španělské

FILMY V SÉRII
Den nezávislosti gastonrolinc.webnode.cz/news/a1290/
Sci-Fi / Akční, USA, 1996
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Will Smith, Jeff Goldblum

Den nezávislosti: Nový útok (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a1291/
Sci-Fi / Akční, USA, 2016
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Liam Hemsworth, Jeff Goldblum
 
Tvůrci a herci
Roland Emmerich (Režie), Dean Devlin (Produkce), Roland Emmerich (Produkce), Harald Kloser (Produkce), Harald Kloser (Hudba), Thomas Wanker (Hudba), Markus Förderer (Kamera), Adam Wolfe (Střih), Jo Edna Boldin (Casting), John Papsidera (Casting), Barry Chusid (Scénografie), Lisy Christl (Kostýmy), Howard London (Zvuk), Paul N.J. Ottosson (Zvuk), Hamilton Sterling (Zvuk), Tom Burns (Zvuk), - (Masky), Nicolas Wright (Scénář), James A. Woods (Scénář), Dean Devlin (Scénář), Roland Emmerich (Scénář), James Vanderbilt (Scénář), Liam Hemsworth (Herec), Jeff Goldblum (Herec), Jessie Usher (Herec), Bill Pullman (Herec), Maika Monroe (Herec), Sela Ward (Herec), William Fichtner (Herec), Judd Hirsch (Herec), Brent Spiner (Herec), Vivica A. Fox (Herec), Angelababy (Herec), Charlotte Gainsbourg (Herec), Deobia Oparei (Herec), Nicolas Wright (Herec), Travis Tope (Herec), Chin Han (Herec), Gbenga Akinnagbe (Herec), Robert Loggia (Herec), Joey King (Herec), Garrett Wareing (Herec), Hays Wellford (Herec), Mckenna Grace (Herec), James A. Woods (Herec), Joshua Mikel (Herec), Joel Virgel (Herec), Arturo del Puerto (Herec), Ryan Cartwright (Herec), Travis Hammer (Herec), Lance Lim (Herec), Ron Yuan (Herec), Grace Huang (Herec), Casey Messer (Herec), Ivan G'Vera (Herec), Sam Quinn (Herec), Jetto Dorsainville (Herec), Edward A. Duran (Herec), Mark Falvo (Herec), Andrei Lapionak (Herec), Hans Obma (Herec), Grizelda Quintana (Herec), Gabriel Schmidt (Herec), David Grant Wright (Herec), Patrick St. Esprit (Herec)
 
2016/120/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Během mimozemského útoku je prezidentka v doprovodu poradců eskortována do Čejenské hory, vojenské základy v Coloradu, ve které se nachází velitelství Hvězdné brány ve stejnojmenném filmu Hvězdná brána (1994), jenž natočil taktéž Roland Emmerich.
- Film se natáčel v Albuquerque v Novém Mexiku a v Los Angeles v Kalifornii.
- Roland Emmerich prvýkrát natočil pokračovanie niektorého zo svojich predchádzajúcich filmov.
- S příchodem první upoutávky na Den nezávislosti: Nový útok, se na internetu spustila virální stránka "War of 1996", kde jsou na zobrazené časové ose zaznamenány nejdůležitější události, které následovaly od útoku mimozemských nájezdníků až skoro po současnost, včetně osudu plukovníka Stevena Hillera, kterého si v prvním díle zahrál Will Smith.
- Herec Will Smith odmítl znovu si zopakovat svou roli z prvního dílu.
- Jako první potvrdil svou účast herec Bill Pullman.
 
Odkazy
 

Hrají:

Liam Hemsworth, Jeff Goldblum, Jessie T. Usher, Bill Pullman, Maika Monroe, Sela Ward, William Fichtner, Judd Hirsch, Brent Spiner, Patrick St. Esprit, Vivica A. Fox, Angelababy, Charlotte Gainsbourg, Deobia Oparei, Nicolas Wright, Travis Tope, Chin Han, Gbenga Akinnagbe, Robert Loggia, Joey King, Garrett Wareing, Hays Wellford, Mckenna Grace, James A. Woods, Joshua Mikel, Joel Virgel, Arturo del Puerto, Ryan Cartwright, Travis Hammer, Lance Lim, Ron Yuan, Grace Huang, Casey Messer, Ivan G'Vera, Sam Quinn, Jetto Dorsainville, Edward A. Duran, Mark Falvo, Andrei Lapionak, Hans Obma, Grizelda Quintana, Gabriel Schmidt, David Grant Wright, Morse Bicknell, Monique Candelaria, Beth Bailey, Jason E. Hill, Lawrence Gilligan, Michael E. Stogner, Brandon K. Hampton, Robert Neary, Jacob Browne, Jamie H. Jung, Mark S. Allen, Daniel Zubiate, David Stanford, Landon Hill, Kenny Leu