Den nezávislosti / Independence Day (1996/139/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller, Dobrodružný) 73%

21.07.2018 10:36
JEDNOU VĚTOU
„Otázka, zda jsme ve vesmíru sami, je zodpovězena. Teď je otázkou, zda se nám setkání s gigantickou mimozemskou lodí nestane osudným."

OBSAH
K Zemi sa blíži niečo veľmi veľké. Niečo, čo má v pláne urobiť z našej planéty a života na nej pojem minulosti. Nespočetné množstvo 25 kilometrových lietajúcich tanierov sa rozmiestnilo nad hlavnými mestami sveta a deň D sa blíži. A tak sa musia ľudia sveta spojiť, aby sa pred neodvratným začiatkom konca svojej existencie ochránili. Americký prezident (Bill Pullman), vojak Steven (Will Smith) a televízny technik David (Jeff Goldblum) sadajú do stíhačiek a spolu s armádou ďalších bojových letiek sa strmhlav púšťajú do boja s presilou...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
mmerichův vrchol, který nejen nastartoval famózní kariéru WIlla Smithe, ale také předvedl světu film nabitý skvělou akcí, efekty a postavami. Den nezávislosti je synonymem sci-fi akčního filmu druhé poloviny 90sátých let. Vždyť skvělá akci napomáhá i slušný příběh a celé se to perfektně i díky dobrému hudebnímu doprovodu spojuje do něčeho většího a lepšího než "další variace na Válku světů". To nemluvím o efektech, které jsou viditelně jiné než digitální a působí realisticky a příjemně. vše je velké a vše velkém také vybuchuje. Den nezávislosti ocenili diváci, ale jak se na to koukám, na čsfd je asi nějaká hromada nudných intelektuálů, které nedokáže pobavit Smith ani Goldblum ať říkají Hups nebo kouří své doutníky vítězství. Smutná ukázka hodnocením podceňovaného snímku, který nemá mezi akčními sci-fi snímky příliš konkurence. Poprvé jsem Den nezávislosti viděl, když jsem byl opravdu dost malý ani ne desetiletý, a scény i příběh na mě měli obrovský dopad (sakra, jak já se bál u pitvy mimozemšťana a široko daleko nikdo nebyl. (Djkoma) 5*

Větší béčko s áčkovým rozpočtem jsem snad neviděl...ale je pravda, že mě ID4 v mých 12 letech hluboce zasáhl. Houby jsem věděl co to je psychologie postav, co to je předvídatelnost děje, prostě jsem zapadnul do sedačky a asi dvě hodiny uslintával nad tehdy úžasnými efekty. Ale zaplaťpánbůh jsem alespoň trochu dospěl, takže bych si při vzpomínce na některé věci, které jsem o tomhle "hlubokém" díle prohlašoval, musel dát pěstí. Dneska už bych ID4 nedoporučil ani jako popcornovou zábavu, ta má často alespoň nějaký nápad:) A navíc mám dojem, že každý druhý příšerně patriotický film o Americe stejně natočili Němci... Update 2013 - měl jsem tu původně 60%, ale nedávno jsem to znovu viděl a musel jsem uznat, že je to precizně zvládnutý mozkový výplach jako byli třeba první Transformeři (i když na těch výhradách vůči vlajkoslávě a patetickým patriotickým gestům stále trvám, protože prezident-fighter pilot je už hodně přes čáru). A jelikož funguje i o víc jak patnáct let později, zaslouží si červenou barvu. 70% (Gemini) 4*

Pohnutě vzpomínám na ten úžasný podzim 1996 v našich kinech. Nejdřív MISSION: IMPOSSIBLE, pak TWISTER a nakonec to nejlepší - ID4. Kurvablockbuster. Velkolepý, kulervoucí, vtipný a tak krásně kýčovitý a patetický. Nepřemýšlet a namísto toho se kochat vybuchujícím Bílým domem, nechat se strhnout zapáleným prezidentovým projevem a zasmát se když si jde Will Smith klidně před dům pro noviny a nechápavě hledí na sousedy nalevo a napravo, jak zuřivě balí. A to vše za usmolených 75 milionů dolarů. Jediné mínus spatřuji v tom, že svůj teprve třetí hollywoodský velkofilm už Emmerich nikdy nemohl překonat a taky nepřekonal. Pro zajímavost armáda podporovala natáčení jen do chvíle než zjistila, že se ve scénáři vyskytuje oblast 51. Premiéra pak proběhla stylově druhého července, ve stejný den, kdy začíná děj. Zkratka ID4 byla užita kvůli právním problémům s původním názvem. A česká Cinema dala filmu stoprocentní hodnocení. (choze) 5*

V.I.M. FILMU
Když jsme před rokem a půl mapovali blockbustery, které startovaly na Den nezávislosti, tedy v dlouhodobě nejlukrativnějším období distribučního roku, odpíchli jsme se od léta 1996. Roland Emmerich tehdy vyrukoval s velkoprodukcí, jež ve všech ohledech zvýraznila sousloví „Den nezávislosti“ - jak po stránce obchodní, tak i co se týče typu filmové podívané. Jejím symbolem je popcorn, jejím efektem neskonalá zábava a vypoulené oči diváků, zaražených do sedadel a civících na plátno…
…kde se odehrává to, co ještě nikdy jinde neviděli. Den nezávislosti byl za ty roky samozřejmě překonán, ale ve své době ťápnul do filmového světa s razancí King Konga. Chodilo se na invazi mimozemšťanů, což bylo bráno jako další radikální krok v rámci evoluce filmových triků, ale i jako zajímavá protiváha ke spielbergovským vizím o milých návštěvnících z vesmíru. Právě Spielberg prohluboval technologické možnosti svými osmdesátkovými hity E.T. a Blízká setkání třetího druhu, v nichž se emzáci s chutí bratřili, pak nám zhmotnil sny v Jurském parku. A Emmerich jeho sentimentálně-filozofující vize přebil. Nebo spíš rozmetal na maděru a zadupal přívalem povrchních radostí.
Den nezávislosti jich poskytuje opravdovou fůru. Jasně, tenhle megaflák stárne trochu rychleji než jiné, propracovanější a myšlenkově nosnější sci-fi výtvory. Ale pořád z něj jde snadno vypíchnout esenci popcornových jízd, u nichž se kino rozburácí na maximální možnou míru. Příběh o tom, jak voják, vědec a americký prezident nakopali šmejdům z vesmíru pozadí (a pak si zapálili doutník), se prostě tak žůžově skládá dohromady, že mu nejde vyčítat duševní prostotu. Je to bezelstná, velikášská hra, ve které může alkoholik z práškovacího letadla zastavit mezigalaktickou flotilu a ještě u toho stihne hláškovat. Fakt, že mu k tomu americký prezident navíc zasalutuje, je jen takovou samozřejmou třešinkou.
Veleúspěšný německý dovoz jménem Roland Emmerich tehdy ještě nebyl zcela pohlcen svou zálibou v destrukcích, po Univerzálním vojákovi a Hvězdné bráně se u něj samožerské megalomanství pořád ještě rozvíjelo. I díky tomu Den nezávislosti nebyl jen o náletech ufounů na vojenské základny.  Je to výborně vymyšlený kolotoč, na kterém se člověk veze od prvního varování, přes jednotlivé příběhy šokovaných postav (a hrdinů proti své vůli), až dostane explozivní atrakce, u nichž se řve „wow“. Ani dvacet let po prvních Hvězdných válkách totiž nebyly souboje lítajících talířů se stíhačkami k vidění. Minimálně ne v takové šíři a trikové vypiplanosti - revoluční digitální postupy se propojovaly s promakanými modely a miniaturami, až výsledek jednoznačně posouval laťku zas o kus výš.
Další spolupráce Emmericha se scenáristou a producentem Deanem Devlinem (Godzilla, Patriot) pak názorně potvrdily, že ve Dni nezávislosti se triková lákadla podařilo velmi organicky spojit se vším ostatním. Stačí si uvědomit, že i když Emmerich vyrukoval s gigantickými talíři, pořád si dokázal dlouhé minuty hrát s atmosférou, jíž vyvolával zlověstný stín plížící se nad velkoměsty. Navíc i povinné ždímání emocí z několika vedlejších dějových linek tu funguje, už proto, že jej ze všech stran načechrávají hlášky (nejen od Smithe s Goldblumem) a zavčas je rozřezává hlasitá akce nebo ještě hlasitější demolice. Proto Den nezávislosti pořád funguje jako jistá vzorová šablona.
Má mouchy. Ale viděli jsme v ní Bílý dům rozpadnout se v prach - a za to i ta nálož amerického patosu bohatě stála.

OLDIES FILMU
Ukázka začíná nevinně, sledujeme Willa Smithe při jeho každodenním rituálu, aby to na nás Emmerich "nečekaně" rozbalil s hořícími nebesy a monumentálním hudebním podkresem. Pobíhající davy, explodující Empire State (Bílý dům v traileru není, ten si Emmerich schoval pro televizní spoty ;), obrovské kolosy na obloze a spousta hrdinských nápisů. Trailer na Den nezávislosti je dokonalou přehlídkou gradace a patosu, obojí tu pracuje na plné obrátky, s přesností švýcarských hodinek, až znovu uslyšíte Pullmanův prezidentský proslov, budete to chtít tomu šmejdu z vesmíru nandat, i když ho v traileru vlastně, až na krátký záblesk, ani pořádně neuvidíte. Je také docela zajímavé sledovat úroveň počítačových triků - i o dekádu později vypadá Den nezávislosti skvěle, i když některé z použitých efektů dnes najdeme v každé druhé počítačové hře, evoluce je zkrátka potvora. Emmerichův film každopádně nestál jen na propracované trikové stránce, což vám trailer s přehledem dokáže. Takové to jemné mrazení a nutkání sáhnout do poličky (nevymlouvejte se, někde tam tu kazetu nebo DVDčko (s director´s cutem) určitě máte), to vyvolávají jen filmy, u kterých jste se kdysi bavili. A v případě Dne nezávislosti jdou chloupky po celém těle poslušně nahoru.

VELKÁ RECENZE
Pravděpodobná teorie praví, že slovo vzniklo od toho, jak se fronty na takové představení táhnou přes několik městských bloků. Štrůdly na Independence day byly předlouhé, finanční komentátoři škytali nad rekordním rachotem vybraných mincí, političtí přihřívači v sílících předvolebních tahanicích podle příklonu chlebodárců mudrovali, kterému že kandidátu se role presidenta ve filmu více podobá. Zaznamenal jsem rozhlasový pořad, jehož moderátor podle zážitků telefonujících posluchačů z celých Států zjišťoval, jak dav reagoval na záběry ničených amerických státních symbolů (Bílého Domu, Parlamentu, sochy Svobody) - tedy zdali se smáli, plakali, skřípali zuby či netečně zírali. Nejrozšířenější byl pocit stísněnosti a tichý smutek.
Já vím, ještě nepadlo ani slovo o filmu samotném. Musím tedy říci, že bez ohledu na reklamu a ohlasy, kasovní zisky atd., ID4 je skutečně dobrý film, jenž je třeba vidět.
Žádné potutelné objevování mimozemšťanů nás nečeká. Najednou jsou tady, mají obrovskou kosmickou loď, jejíž výsadkové moduly měří 8 kilometrů v průměru, hrnou se nad všechna velká města a neodpovídají na pokusy o komunikaci. Propuká poměrně oprávněná panika, milióny lidí si na vlastní kůži vyzkouší, že evakuace jakékoliv metropole je nesmysl. Děj se střídá mezi Bílým domem, kde mladý prezident (Bill Pullman) řeší krizovou situaci, zatímco první dáma (Mary McDonnel) je v Los Angeles, na jehož předměstí vojenskému pilotovi Stevenu Hillerovi (Will Smith) náhle končí opušťák a musí nechat svou přítelkyni Jasmine (Vivica Fox) s malým synkem, aby se o sebe sami postarali, v poušti kdesi v Kalifornii je všem pro smích vietnamský pilot - veterán Marty (Harvey Fierstein), který prohlašuje, že jej před deseti lety ufouni unesli a dělali na něm pokusy, a že nás všechny pozabíjejí.
Mimozemšťani se očividně nehodlají s nikým bavit. Zatímco davy prchají a nadšenci vítají pozdvižení, obrovské lodě se pomalu přesouvají nad nejlidnatější metropole a sídla vlád. Televizní vysílání je značně narušeno, a jak komunikační inženýr David (Jeff Goldblum) objeví, není to náhodou, nýbrž zlá návštěva užívá pozemských družic k přenosu vlastního signálu, jenž není nic jiného než strašný countdown. Je zřejmé, že až dopočítá do nuly, stane se současně na celé zeměkouli něco strašného.
Záměrem ufounů je zřejmě vyhladit lidstvo. Když udeří, výsledek má ničivý účinek jaderných náloží, města jsou srovnána se zemí a v několika minutách umírají milóny lidí, Lodě útočníků se ukazují nezničitelné konvenčními i jadernými zbraněmi. Zprávy o marném boji přicházejí z celého světa. Americký prezident a další hrdinové z dosud nesouvisejících dějových liníí se (nepravděpodobně) scházejí na tajné vojenské základné Oblast 51, kde hodlají posbírat znalosti a síly k odvetnému útoku.
Zvláštní efekty, jež jsou naprosto nepostradatelnou součástí tohoto filmu, jsou dobře vyvážené s „normálním“ dějem a určitě na mě nepůsobily uměle - spíš naopak, věrohodnost zániku městských center, reakcí lidí a vojenských ztrát byla děsivá. Určitě běžte do kina s velkým plátnem a dobrou akustikou.
Lidské role byly nepatrně méně věrohodné - David je trochu moc přírodně ochráncovitý a recyklačně zdravovýživový, prezident rozhodně příliš mladý, poradce (James Rebhom) má neuvěřitelně špatný charakter, a podobně.
Je to báječná podívaná, určitě rekord v počtu mrtvých v průběhu děje, leč mnoho tělesného násilí tu neuvidíme, takže citliví rodiče mohou bez obav doporučit film ratolestem. Myšlenka, že by se věčně řevnivé lidstvo mohlo semknout tváří v tvář ohrožení taky není k zahození. Prezidentův projev před závěrečným útokem je docela vážně hodnocen jako jeden z nejpůsobivějších státnických projevů poslední doby. Prostě klasický americký sci-fi velkofilm.
Vězte, že poslední slova Dne Nezávislosti jsou: „Slíbil jsem ti ohňostroj, ne?“

PODROBNÝ POPIS FILMU
Dne 2. července 1996, obrovská mimozemská mateřská loď, která má jednu čtvrtinu hmotnosti Měsíce, vstoupí na oběžnou dráhu Země. Vypustí menší kosmické lodě talířového tvaru o průměru 24 kilometrů, které se začnou vznášet nad velkými městy a základnami. David Levinston (Jeff Goldblum), což je satelitový technik MIT, dekóduje mimozemský signál, který vysílají prostřednictvím zemských satelitů, a zjistí, že je to odpočet do koordinovaného útoku. Díky své bývalé manželce Constance Spanové (Margaret Collin), jenž pracuje v Bílém domě, se Levinston se svým otcem Juliem (Judd Hirsch) dostane do Oválné pracovny a varuje prezidenta Thomase J. Whitmora (Bill Pullman), že mimozemšťané jsou nepřátelští. Whitmore vydá příkaz k hromadné evakuaci z velkých měst, mezi něž patří New York, Los Angeles a Washington, ale je příliš pozdě; odpočet dosáhne nuly a lodě aktivují své zbraně na bázi energetických paprsků, kvůli čemuž zabíjí miliony lidí. Whitmore, Levinston a ostatní uprchnou o vlásek na palubě Air Force One, jelikož mimozemšťané zničí Bílý dům.
Následujícího dne, mezinárodní vůdcové dávají rozkaz k útoku na mimozemské lodě. Ať používají letadla či rakety, proti lodím nic nezmůžou, jelikož jsou chráněny silovými poli. Mezitím kapitán Steven Hiller (Will Smith), pilot námořní pěchoty letky VMFA-314 vyláká mimozemský stíhač do uzavřených prostor Great Canyonu, kde sice obětuje své letadlo, ale zasáhne mimozemský stíhač, díky čemuž spadne na zem. Živého mimozemšťana z tohoto stíhače uhodí do bezvědomí, zabalí ho do padáku a vezme jej s sebou. Přidá se ke koloně přeživších s bývalým pilotem Russelem Cassem (Randy Quaid). Společně dopraví mimozemšťana do nedaleké Oblasti 51, kde je i Whitmore, Levinston a ostatní. Od ministra obrany Alberta Nimzickiho (James Rebhorn) zjistí, že už zde mimozemšťané byli – jeden z jejich stíhačů havaroval roku 1947 u Roswellu. A právě v Oblasti 51 uchovali onen stíhač a tři mrtvoly mimozemšťanů.
Když vědec Oblasti 51, dr. Brackish Okun (Brent Spiner) zkoumá mimozemšťana, dojde k nehodě. Vetřelec se probudí a zaútočí. Telepaticky mluví prostřednictvím Okuna. Ten jim řekne, že nejlepší bude, když celé lidstvo vymře. Zároveň však mimozemšťan psychicky zaútočí na Whitmora. Ten spatří vize, v němž mimozemšťané cestují z planety na planetu, z nichž vybírají zdroje, a tím ničí veškerý život na povrchu. Okun propadne do kómatu a zdejší ochranka mimozemšťana zabije. Neochotně povolují jaderný útok na mimozemskou loď nad Houstonem, ale kvůli silovému poli loď nijak nepoškodí.
Následujícího dne, tedy 4. července, Levinston zjistí, že klíčem k poražení vetřelců je deaktivace jejich silového pole. Zjistí, že se dá deaktivovat pomocí počítačového viru. Rozhodne se použít jeden s mimozemských stíhačů, na jejichž palubě je jaderná bomba. Plán je jednoduchý. Nahraje virus do mateřské lodi a uvnitř odpálí atomovou bombu. Dobrovolně se i přihlásí Hiller. Zároveň Whitmore začne připravovat piloty i dobrovolníky, včetně Casse, na bitvu, jelikož se k Oblasti 51 přibližuje jedna z lodí, která se chystá Oblast 51 zničit.
Všichni se připraví. Propukne bitva, při níž deaktivují silová pole mimozemšťanů. Mají v plánu použít ničivé hlavice. Neúspěšně použijí téměř všechny kromě poslední. Tu má na palubě stíhačky Casse. Když loď začne připravovat svoje dělo pro zničení Oblasti 51, Casse vletí do přímo do děla, tudíž se obětuje. Mimozemskou loď tím úspěšně zničí. Mezitím Levinston a Hiller nepozorovaně vletí do mateřské lodě. Zde nechají atomovou bombu, kterou odpálí a těsně odletí z vybuchující mateřské lodi. Všichni lidé po celém světě ničí pomocí počítačového viru mimozemské lodě. Levinston a Hiller opět přistanou v Oblasti 51, kde všichni, včetně Hillerovi rodiny, pozorují trosky mateřské lodi, které hoří v atmosféře. Hiller řekne synovi, že mu splnil jeho přání o ohňostroj. Lidstvo úspěšně porazilo mimozemšťany.

Ocenění:
Academy Awards
1997 - Vizuální efekty
1997 - Mix zvuku (nominace)

BAFTA
1997 - Zvuk (nominace)
1997 - Vizuální efekty (nominace)

The Saturn Awards
1997 - Nejlepší sci-fi
1997 - Roland Emmerich (Nejlepší režie)
1997 - Clay Pinney, Douglas Smith, Joe Viskocil, Volker Engel (Nejlepší speciální efekty)
1997 - Dean Devlin, Roland Emmerich (Nejlepší scénář) (nominace)
1997 - Jeff Goldblum (Nejlepší herec) (nominace)
1997 - Will Smith (Nejlepší herec) (nominace)
1997 - Brent Spiner (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1997 - Vivica A. Fox (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1997 - James Duval (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
1997 - David Arnold (Nejlepší hudba) (nominace)
1997 - Joseph A. Porro (Nejlepší kostýmy) (nominace)

Razzies
1996 - Dean Devlin, Roland Emmerich (Nejhorší scénář filmu, který vydělal přes 100 miliónů dolarů) (nominace)

Český lev
1996 - Divácky nejúspěšnější film
1996 - Cena časopisu Cinema (nominace)

MTV Movie Awards
1997 - Vivica A. Fox, Will Smith (Nejlepší polibek)
1997 - Nejlepší film (nominace)
1997 - Will Smith - Nejlepší mužský herecký výkon (nominace)
1997 - Vivica A. Fox (Nejlepší průlomový herecký výkon) (nominace)
1997 - Nejlepší akční sekvence (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Dlouhý - Will Smith (kapitán Steven Hiller), Pavel Soukup - Bill Pullman (prezident Thomas J. Whitmore), Pavel Trávníček - Jeff Goldblum (David Levinson), Vlasta Žehrová - Mary McDonnell (Marilyn Whitmore), Stanislav Fišer - Judd Hirsch (Julius Levinson), Bohumil Švarc - Robert Loggia (generál William Grey), Miroslav Saic - Randy Quaid (Russell Casse), Zlata Adamovská - Margaret Colin (Constance Spano), Ladislav Županič - James Rebhorn (Albert Nimzicki), Pavel Šrom - Harvey Fierstein (Marty Gilbert), Jiří Schwarz - Adam Baldwin (major Mitchell), Vlastimil Zavřel - Brent Spiner (Dr. Brackish Okun), Michal Jagelka - James Duval (Miguel Casse), Lucie Kožinová - Vivica A. Fox (Jasmine Dubrow), Nikola Votočková - Lisa Jakub (Alicia Casse), Jakub Hemala - Ross Bagley (Dylan Dubrow), Adéla Draxlerová - Mae Whitman (Patricia Whitmore), Bohuslav Kalva - Bill Smitrovich (Lt. plukovník Watson), Helena Dytrtová - Kiersten Warren (Tiffany), Jakub Saic - Harry Connick Jr. (kapitán Jimmy Wilder), Dalimil Klapka - Rance Howard (Kaplan, vojenský kněz), Bohdan Tůma - Jeff Phillips (pilot B-2), Filip Jančík, Petr Pospíchal - Randy Oglesby (mechanik ve stravovně), Vladimír Kudla - Thom Barry (technik SETI #2), Miluše Šplechtová, Tomáš Juřička - Jay Acovone (stráž u brány Area 51), Radovan Vaculík - Leland Orser (zdravotní asistent Area 51), Dana Syslová, Pavel Chalupa - James Wong (technik SETI #1), Rudolf Jelínek - Erick Avari (šéf SETI), Libor Hruška, Regina Řandová, Martina Menšíková - Jana Marie Hupp (technik SETI #3), Petr Říčánek, Bedřich Šetena (titulky).
Překlad: Ivan Němeček
Zvuk: Lubomír Zajíc
Střih: Jana Stejskalová
Produkce: Jaromír Šindelář
Dialogy: Jan Rejžek
Režie českého znění: Jaromír Polišenský
Vyrobilo: pro Bontonfilm-Beta, Barrandov Studio, Dabing, 1996

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.10.1996 Bontonfilm
Premiéra USA: 3.7.1996 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.1996 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na VHS: 1.9.1997 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 7.12.2006 Světový film
Poprvé na Blu-ray: 15.3.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 22 444 455
Tržby celkem - $ 817 400 000
Návštěvnost v ČR 553 879
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000

https://www.fdb.cz/film/den-nezavislosti-independence-day/6026
https://www.kfilmu.net/film/den-nezavislosti/

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Den nezávislosti gastonrolinc.webnode.cz/news/a1290/
Sci-Fi / Akční, USA, 1996
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Will Smith, Jeff Goldblum

Den nezávislosti: Nový útok (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a1291/
Sci-Fi / Akční, USA, 2016
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Liam Hemsworth, Jeff Goldblum
 
Tvůrci a herci
Roland Emmerich (Režie), Dean Devlin (Produkce), David Arnold (Hudba), Karl Walter Lindenlaub (Kamera), David Brenner (Střih), Wendy Kurtzman (Casting), Oliver Scholl (Scénografie), Patrick Tatopoulos (Scénografie), Joseph A. Porro (Kostýmy), John Paul Fasal (Zvuk), Jeff Wexler (Zvuk), Bill W. Benton (Zvuk), Jeff Wexler (Zvuk), - (Masky), Dean Devlin (Scénář), Roland Emmerich (Scénář), Will Smith (Herec), Jeff Goldblum (Herec), Bill Pullman (Herec), Mary McDonnell (Herec), Judd Hirsch (Herec), Mae Whitman (Herec), Vivica A. Fox (Herec), Margaret Colin (Herec), Robert Loggia (Herec), James Rebhorn (Herec), Randy Quaid (Herec), James Duval (Herec), Harvey Fierstein (Herec), Adam Baldwin (Herec), Brent Spiner (Herec), Harry Connick Jr. (Herec), Kiersten Warren (Herec), Devon Gummersall (Herec), Leland Orser (Herec), Bobby Hosea (Herec), Dan Lauria (Herec), Jay Acovone (Herec), Frank Welker (Herec), Robert Pine (Herec), Derek Webster (Herec), Erick Avari (Herec), Dean Devlin (Herec), John Capodice (Herec), Lyman Ward (Herec), Richard Speight Jr. (Herec), Kevin Cooney (Herec), Andrew Keegan (Herec), Malcolm Danare (Herec), Giuseppe Andrews (Herec), Thom Barry (Herec), Randy Oglesby (Herec), Nectar Rose (Herec), Tracey Walter (Herec), Darin Mangan (Herec), Lisa Jakub (Herec), Jana Marie Hupp (Herec), Bill Smitrovich (Herec), Raphael Sbarge (Herec), Rance Howard (Herec), John Bradley (Herec), Peter J. Lucas (Herec), Kimberly Beck (Herec), Darla Rae (Herec)
 
1996/139/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- V jedné scéně je možno vidět v televizi scénu z filmu Den, kdy se zastavila Země (1951).
- Will Smith (Steven Hiller) sa objaví vo filme až v 22 minúte.
- Bill Pullman (Thomas J. Whitmore) obsadil roku 2012 třetí místo v anketě „The Hollywood Reporter“ o nejlepší náhradu reálného presidenta filmovým.
- Plaketa s podpisy astronautů, která je na začátku filmu zobrazena v měsíčním prachu, je dodnes umístěna na přední noze části lunárního modulu, která po Apollu 11 na měsíci skutečně zůstala.
- Studio původně zvažovalo načasování premiéry snímku na Den padlých vojáků, aby se vyhnulo tradičně nelítostnému soupeření o diváky na Den nezávislosti 4. července.
- Producent filmu Dean Devlin během natáčení prohlásil: "Speciální efekty nemají smysl, pokud vás neosloví lidé, kolem kterých se dějí." Vysekl tak především poklonu Willu Smithovi a Jeffu Goldblumovi.
- Natáčení probíhalo pouhých 72 dní, což je na nákladný blockbuster nezvykle málo.
- Patrick Tatopoulos měl dva návrhy pro vzhled mimozemšťanů. Emmerichovi se líbily oba, jeden byl proto použit pro vzhled samotných mimozemšťanů a druhý pro jejich biomechanické obleky.
- Studio 20th Century Fox zvažovalo přejmenovat film na „Soudný den“ a stanovit termín premiéry na jiný den, aby se vyhnulo tradičně nelítostnému soupeření o diváky na Den nezávislosti 4. července.
- Většina nepočítačových triků se vytvářela v hangárech firmy Hughes Aircraft, kterou založil Howard Hughes, o němž byl natočen film Letec (2004) s Leonardem DiCapriem.
- Při scéně, kdy se ohnivá vlna valí městem, šlo o model zavěšený vzhůru nohama. Pod ním pyrotechnici vytvořili menší explozi, která pohltí celé město. Kamera byla zavěšena stejně jako model vzhůru nohama a nastavena na mnohem vyšší frekvenci než běžných 24 snímků za vteřinu, čímž vznikl dojem pomalé exploze, která by ve skutečnosti trvala necelé dvě vteřiny.
 
Odkazy
 

Hrají:

Will Smith, Jeff Goldblum, Bill Pullman, Mary McDonnell, Judd Hirsch, Mae Whitman, Vivica A. Fox, Margaret Colin, Robert Loggia, James Rebhorn, Randy Quaid, James Duval, Harvey Fierstein, Adam Baldwin, Brent Spiner, Harry Connick, Jr., Kiersten Warren, Devon Gummersall, Leland Orser, Bobby Hosea, Dan Lauria, Jay Acovone, Frank Welker, Robert Pine, Derek Webster, Erick Avari, Dean Devlin, John Capodice, Lyman Ward, Richard Speight Jr., Kevin Cooney, Andrew Keegan, Malcolm Danare, Giuseppe Andrews, Thom Barry, Randy Oglesby, Nectar Rose, Tracey Walter, Darin Mangan, Lisa Jakub, Jana Marie Hupp, Bill Smitrovich, Raphael Sbarge, Rance Howard, John Bradley, Peter J. Lucas, Kimberly Beck, Darla Rae, Kristof Konrad, Ross Bagley, Carlos Lacámara, John Bennett Perry, Jon Shear, Jim Piddock, Barry Del Sherman, Jessika Cardinahl, Wayne Wilderson, Greg Collins, Pat Skipper, Frank Novak, Kevin Sifuentes, Nelson Mashita, Thomas F. Duffy, Anthony Crivello, Barry Nolan, David Pressman, Tim Kelleher