Lovec: Zimní válka / Lovec: Zimní válka (2016/114/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Fantasy) 59%

21.07.2018 10:36
JEDNOU VĚTOU
„Dřív než Lovec potkal Sněhurku…"

OBSAH
Děj snímku Lovec: Zimní válka se zčásti odehrává v době, kdy ještě Sněhurka nebyla na světě a královna Ravenna (Charlize Theron) tak může bez obav diskutovat s kouzelným zrcadlem o tom, kdo že je na tom světě nejkrásnější. Starosti má jen s mladší sestrou Freyou (Emily Blunt), která je v očích Ravenny příliš měkká. Když ale Freya při tragické nehodě přijde o právě narozené dítě, promění se v Ledovou královnu, jejímž smyslem existence se stane dobytí celého světa. Kvůli tomu začne na svých taženích unášet děti a z nich pak vychovává nelítostné válečníky. Takovými rekruty byli i Erik (Chris Hemsworth) a Sára (Jessica Chastain), kteří z řad bojovníků armády Ledové královny vybočují svými schopnostmi a také vzájemnou náklonností, jež se v téhle zemi považuje za největší zločin. Trestem pro Erika je ztráta Sáry a vyhnanství. Z něj vede cesta přes porážku jeho bývalé velitelky. Ta se však chystá zmocnit kouzleného zrcadla sestry Ravenny a s ním pak bude prakticky neporazitelná. Erikovi by se ho muselo podařit ukořistit dřív. Jenže jak může neobyčejný smrtelník uspět v souboji proti dvěma sestrám, z nichž jedna je nebezpečnější než druhá?(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pro mě osobně v podstatě obsazení snů, nádherná Jessica Chastain, něžná Emily Blunt a femme fatale Charlize Theron. Bohužel výsledek je zbytečný průměr. Ono ne, že by film byl naprostá nuda, jde o pohyb skupiny postav a jejich minimální vývojové interkaci (navzájem i s okolím) v rámci naplánovaného příběhu, který nemá žádný zvrat. Opravdu žádný, a to je až zarážející. Na druhou stranu se podívejte na předchozí filmy obou scénáristů a bude Vám jasné, odkud vítr vane. Ani sebelepší obsazení pak film nezachrání. Ravenna je do děje vrácena velice "bolestivě" a brání své mladší sestře v hlubším vývoji, právě Freya v podání Emily Blunt i přes krásu své herecké představitelky nemá dostatek "královského charizmatu" na "ty špatné věci, co dělala její sestra". Ve výsledku jí tak Jessica Chastain jako Lovcova vyvolená přehrává prakticky neustále, protože v jejím obličeji je mnohem více odhodlání a síly... Tenhle příběh měl navíc. (Djkoma) 3*

Nezaměstnán dostatečně podněty skýtanými filmem, přemýšlel jsem v kině, komu je tento s campem hraničící kříženec Ledového království a Hry o trůny vlastně určen. Mladším ročníkům Lovec nenabízí k identifikaci postavu odpovídajícího věku, pro starší je v něm mnoho pubertálního trpasličího humoru a málo vícerozměrných postav, jejichž rozhodnutí by byla motivována něčím jiným než požadavky žánru (přibližně žádná). Stejně jako předchozí díl, vůči němuž je Lovec prequelem i sequelem zároveň (a spin-offem k tomu), se film snaží oslovovat zejména divačky. O své feministické podstatě se nás snaží přesvědčit nejen početní převahou hereček, ale také minimálně jednou křečovitou deklarací ženské nezávislosti. Činy ovšem vždy neodpovídají slovům a samostatnost žen je převážně iluzorní. Přirozené je tvořit pár. Ženy bez partnera jsou přinejmenším emočně labilní a nemožnost realizace výchovou dítěte si jedna z nich kompenzuje výchovou osobní Hitlerjugend armády, s pomocí které si následně začne podmaňovat okolní království (protože může). Podobně jako je zápletka slepencem klišé z dobrodružných a fantasy filmů, jsou při vykreslování ženských postav recyklovány stereotypy o marnivých, nečitelných a zahořklých osobách bez smyslu pro humor (zvlášť v kontrastu s Erikem a dvěma trpaslíky, kteří vtipkují bez přestání). Ani koncept nietzscheovské nadženy, která si jde nemilosrdně za svým a likviduje všechny muže, kteří jí přijdou do cesty, zde není aplikován se stejnou důsledností jako minule (nebo jako v prakticky libovolném předkodexovém filmu s Barbarou Stanwyck). U filmu režírovaného specialistou na vizuální efekty nepřekvapuje, že je povrchem fascinován stejně jako sebevzhlíživá Ravenna. Překvapuje mne nicméně, že ony efekty nejsou mnohdy moc vydařené (zejména velké celky království vypadají jako z lepší videohry). Zimní válka vůbec působí jako z povinnosti a bez velkého nasazení natočený derivát úspěšného filmu, v němž jsou skutečně přesvědčivé pouze výpravné kostýmy Colleen Atwood (na něž jsme různými nadhledy a detaily náležitě upozorňováni). Kdyby se Sněhurka nespustila s režisérem, dokázal by druhý Lovec, fungující nakonec nejlépe jako špatná komedie, svou existenci možná obhájit lépe. 50% (Matty) 2*

U jedničky jsem si hrozně přál, aby se odhodlala k výrazně údernějšímu podání. Neměla osekávat v rámci možností PG-13, ale vzít to pořádně od podlahy. I dvojka nabízí solidní vizuální pochutiny i několik lákavých scén, ale divák znovu jen zoufale kroutí hlavou nad plochostí postav, nulovým dějem a motivy, u kterých by bylo zbytečné čekat na nějaké smysluplné rozřešení. Pokračování je tak rovněž navenek přitažlivé (už jenom ta skvostná ženská herecká sestava, která si své role dokonale užívá), ale uvnitř uhlazené a podlízavé. Možná po vzoru animovaného Ledového království tu máme dvě sestry, které spojuje nejen krása, ale i magická moc. Jenže sestřičky se odloučily (ano, mohlo za to zrcadlo, které mělo povědět, kdo je na světě nejkrásnější), ta hodnější se pomátla a nově nenávidí všechno, co připomíná lásku. Takže zatopí i našemu hrdinovi z jedničky, kterému to tak náramně jde se sekerou. Zbytek jde podle klasicky vyšlapané cestičky. Nijak neurazí, ale zdaleka ani nenadchne. Akce je slušná, ale prostě moc líbivá, aby náhodou děcka s popcornem neměla špatné spaní. Přitom ona doba byla syrová, zlá, nehostinná. A béčková. Jenže my uvidíme jen pár kapek krve. Příště prosím trio Jessica Chastain, Emily Blunt a Charlize Theron znovu pospolu v nějakém dusném erotickém thrilleru. (cstor) 3*

VELKÁ RECENZE
Ze čtyři roky staré fantasy Sněhurka a lovec se nakonec vyklubala celkem pohodová podívaná. A taky úspěšná, což v Hollywoodu stačí na to, aby se začalo pracovat na dvojce. Ta se nakonec musí obejít jak bez Sněhurky, tak bez režiséra Ruperta Sanderse, protože ti dva se během natáčení dali dohromady, Sandersovi se z toho rozpadlo manželství a to je publicita, o kterou studio nestojí. Takže Kristen Stewart si dala odchod, za kameru se usadil nováček Cedric Nicolas – Troyan a vyráží se trošku jiným směrem.
Lovec: Zimní válka je sice klasický sequel, ale flashback do minulosti hlavního hrdiny je tak dlouhý a tak zásadní, že by se částečně dalo mluvit i o prequelu. Jak jste z názvu asi pochopili, tentokrát se děj mnohem víc točí kolem lovce Erica, o němž toho vlastně moc nevíme, jen to, že se umí ohánět sekyrou. Takže dojde na vyprávění o tom, jak ho spolu s další hromadou dětí unesla čarodějnice Freya, mladší sestra záporačky Ravenny z prvního dílu, která se po smrti dítěte malinko zbláznila, nenávidí všechno, co připomíná lásku, buduje si vlastní armádu a ovládá mráz. Prostě Ledové království v hardcore verzi. Teď si brousí na zuby na kouzelné zrcadlo, co dávalo moc její séřge a pokud se k němu dostane, bude to zlé. Eric se tak spolu se dvěma neschopnými trpaslíky vydává mocný artefakt hledat a brzy zjistí, že není sám. Po jeho stopě se vydává i Sara, drsná válečnice, o které si myslel, že je po smrti. A je to jeho stará láska. A dál už se to řeže, zrazuje, zachraňuje a kouzlí přesně tak, jak čekáte.
Nemám extra problém s tím, že Lovec: Zimní válka existuje, ale byl bych osobně asi radši, kdyby těch pár šikovných lidí, kteří se kolem filmu motali, dělalo na něčem jiném. Výsledek rozhodně není špatný a předchozímu filmu ostudu nedělá, na druhou stranu tu nenajdete moc důvodů k tomu, abyste si film pamatovali déle než pár dní. A to trošku zamrzí.
Ale začněme chválením. Casting se fakt vydařil. Chris Hemsworth není bůhvíjaký herec, avšak moc dobře ví, kde jsou hranice jeho schopností a na co stačí. A vypadat dobře, máchat kolem sebe sekyrami a zachraňovat svět je přesně to, co mu jde. Takže proč ne. Eric není extra zajímavá postava, na béčkového hrdinu v trochu druhořadé fantasy ale stačí. Zajímavější jsou ovšem dámy. Charlize Theron už minule ukázala, že tahle záporácká poloha jí sedí a funguje to skvěle i tentokrát. Především ve scénách s Emily Blunt, jejíž Freya je dokonalým opakem Ravenny. Theron je zlá, arogantní, namyšlená a děsivá. Blunt budete na druhou stranu možná trochu litovat, i když i ona je prvotřídní mrcha. A pak tu máme Jessichu Chastain, která si akčnější polohu vyloženě užívá. Sice trochu ubírá na svém hereckém projevu a sází na to, že většinu scén uhraje nasupeným výrazem a těsnými koženými kalhotami, ale celkem jí to vychází. Tahle čtveřice zkrátka odvedla dobrou práci a je docela radost se na jejich blbnutí koukat.
Dál už už to taková sláva není. Režisér sice akci celkem zvládá, ale Lovec: Zimní válka je vlastně dost komorní film a platí to i o bitkách. Nečekejte nic, co by vás posadilo na zadek. Pár solidních a řemeslně zručně natočených rubanic tu je, přesto se až příliš často dostaví pocit, že koukáte na pilot nějakého fantasy seriálu než na ambiciózní blockbuster se stomilionovým rozpočtem. Vizuálně film neurazí, bohužel však ani neuchvátí. A to je trochu problém, protože za příběh a scénář tvůrci moc bodů brát nebudou.
Jede se tu podle klasické formule „jdeme na místo A, kde musíme najít věc B, tu odnést na místo C, v půlce nás někdo zradí a pak se vzájemně pomlátíme a uvidíme, co z toho vyleze“. Jak už jsem psal výš, Hemsworth a Chastain jsou spíš cool a charismatičtí než zajímavé postavy, takže jejich dialogy, tokání a společná minulost vás budou zajímat nejspíš míň než selfíčka Zdeňka Škromacha. Mně osobně navíc ani trochu nesedl tupý humor trpaslíků, kteří tu dostávají až příliš mnoho prostoru a v půlce se jejich počet ještě zdvojnásobí.
Celkově z toho vylezl takový ten neurážející průměr, kde se bude vaše spokojenost nebo naštvanost nejvíc odvíjet od toho, jak moc vám je sympatické obsazení. Zbytek filmu je totiž jinak solidní rutina, která neurazí, ale tleskat kvůli ní nejspíš nikomu nebudete.

O FILMU
Před Sněhurkou:
Lovec: Zimní válka začíná
V roce 2012 vdechla Sněhurka a lovec nový život klasické pohádce. Film, ve kterém hráli Kristen Stewartová, Chris Hemsworth a Charlize Theronová vydělal celkem téměř 400 millionů dolarů a potěšil diváky na celém světě.
Když nastal čas uvažovat o návratu k tomuto temnému a fantazijnímu světu, který si tvůrci představovali, producenti se rozhodli pro příběh, ovlivněný původní a jen nepřímo zmiňovanou Erikovou bývalou láskou a její tragickou smrtí. Ve skvělém Hemsworthově podání je Lovec nesmírně oblíbená postava a pohled na tyto dva paralelní příběhy působí dobrým dojmem na všechny zúčastněné.
Pokračování prvního úspěšného filmu také filmařům umožnilo podívat se na chystaný film z jiné perspektivy a nabídlo tak možnost reagovat na úspěch prvního filmu i objevit slabiny, které tak mohly být vylepšeny. „Nechtěli jsme, aby tento film byl tak temný jako ten první“, komentuje to producent Joe Roth, který přepracoval pohádky jako je Zloba - královna černé magie a Mocný vládce Oz, jehož schopnost vyprávět příběh je nepřekonatelná. „Také jsme chtěli nějakou romantiku.“
Scénář Evana Spiliotopoulose a Craiga Mazina, založený na postavách Evana Daughertyho, přesně to nabízí: vypráví o Erikově ztracené první - a jediné - skutečné lásce, jak je osud svedl dohromady a pak zase oddělil. To současně slouží jako původní příběh pro Lovce, který se objevuje v prvním dobrodružství ne jako záhada, ale jako skutečná postava.
Když je zlá královna Ravenna očividně poražena, všichni v království žijí šťastně a spokojeně pod vládou spravedlivé královny Sněhurky. Ale když vyžene kouzelné zrcadlo ze svého zámku a zrcadlo poté zmizí, princ William se může spolehnout jen na jednoho jediného muže, který dokáže zrcadlo najít a přinést jej zpět: na lovce Erika. Erik se vypraví na cestu, aby našel kouzelné zrcadlo a vyrval ho tak z rukou temných sil, odkrývá tajemství toho, kdo zrcadlo ukradl; během této cesty se k němu vrací duchové z jeho minulosti a on čelí největšímu dobrodružství svého života.
Chris Hemsworth vysvětluje, že věci, které se objevují v tomto filmu, měly jistou spojitost i s filmem předcházejícím. „Bez lásky v jakékoliv podobě nemůžeme přežít“, říká. „Tento film si klade otázku, co pro Erika znamená láska, a co pro ni on udělá.“
Herec si myslí, že úspěch prvního filmu netkví jen v naší znalosti klasické Sněhurky, ale také ve výjimečné přeměně prosté pohádkové dívky v mocnou válečnici, bojující za to, v co věří.
Pro filmaře bylo důležité, že tato kapitola divákům odhalí mnohem víc. A skutečně, jako kousek chybějící skládanky zapadá do příběhu: vždy tam [ten kousek skládanky] byl, jen dosud nepoznaný. „Nejlepší věcí v tomto filmu je, jak se všechno tak nádherně prolíná. Není to výhradně fantazijní svět, a není to ani skutečně historický. Je to příběh uchycený kdesi v pseudohistorickém světě, kde se pohybujete mezi kouzly, romantikou a mnohým dalším“, komentuje Nicolas-Troyan.
V Hemsworthově podání vidíme Erika jako schopného válečníka, někoho, kdo je loajální a věrný, ale velmi uzavřený co se týče sdílení svých pocitů se svým okolím. Lovec: Zimní válka zkoumá Erikovu minulost, a nakonec dospěje ke zjištění, že on vlastně není tak sám. Ve skutečnosti bojuje celý svůj život - nejdříve za Freyu, Ravenninu sestru.
Zatímco Ravenna je zlá uchvatitelka duší a používá svou černou magii, aby ze svých obětí vysála všechnu životní sílu, její mladší sestra Freya je hodnou královnou sněhu a ledu, která vybudovala své vlastní ledové království… zatímco Ravenna získávala větší a větší moc.
Když zlá a po moci lačnící královna Ravenna zradí ledovou královnu a provede něco neodpustitelného, zdrcená Freya opustí domov a vybuduje si království ledové jako její srdce. Nikdo se k ní už nesmí přiblížit, a obklopena početnou armádou lovců, kteří byli v útlém věku odebráni svým rodinám, si tak zajistí svou ochranu… a tak ani ona, ani její vojáci už nikdy nebudou muset přetrpět bolest lásky.
Eric byl jedním z oněch dětských vojáků, vycvičen k tomu, aby věřil ve svou královnu a bojoval za ni, příliš mladý na to, aby si dokázal uvědomit bolest ve Freyině srdci. Ale když potká Sáru a zamilují se do sebe - což je ve Freyině říši zakázané - rychle dojde k poznání, že některé věci jsou důležitější, než je síla a moc.
„Freyina myšlenka je, že láska zabíjí“, vysvětluje producent Joe Roth. „Navzdory všem jejím varováním si Eric a Sára nemohou pomoci. Film je o tom, jak se Eric a Sára vzájemně zamilují, přestože Freya udělá vše, aby tomu zabránila. V pohádkách však nakonec láska zvítězí.“
„Když jsem poprvé viděl Erika ve Sněhurce a lovci, byl to opilý zoufalec“, říká Chris Hemsworth. „Utápí se v beznaději a lítosti kvůli ztrátě své ženy. Když potká Sněhurku, začne znova žít, a když se s ním v tomto filmu setkáváme, je stejný jako dřív a žije si poklidně v divočině.“
Ale brzy je opět povolán, aby pomohl své královně ještě jednou, a aniž by si to uvědomil, aby také čelil své minulosti. Filmaři nemuseli dlouho hledat režiséra, který by byl optimistický, měl vizi a nápaditost k vyprávění Erikova příběhu. Cedric Nicolas-Troyan, respektovaný trikový supervizor, který se zasloužil o působivý vzhled prvního filmu, už dlouho toužil po tom, aby mohl jednoho dne sám režírovat.
„To, že bych dostal k režírování právě tenhle film, mě vůbec nenapadlo. Ani se mi nesnilo o tom, že bych mohl jako svůj první režisérský počin mít film takového rozsahu“, usmívá se Nicolas-Troyan. „Když jsem se to dozvěděl, najednou jako by to všechno začalo dávat smysl. To, že jsem pracoval na prvním filmu, bylo jako bych se vrátil domů.“
Nicolas-Troyan coby režisér-nováček byl nápad Joea Rotha, především kvůli zkušenostem, které Nicolas-Troyan měl. „Dohlížel jsem na víc než 400 filmů, a to pak člověk velmi rychle pozná, kdo na to má, a kdo na to nemá. A Cedric na to má, vždy působil jako zkušený režisér. Nezalekl se hromady herců, které jsme před něj postavili. Jeho otevřenost je něco, co herci milují, můžou s ním hovořit o čemkoliv a on se dokáže na věci dívat velmi realisticky.“
Režisér souhlasí s Chrisem Hemsworthem, že myšlenka filmu je mnohem více v srdci filmu, než v ukázce síly. „Není to o zachraňování světa“, říká Nicolas-Troyan. „Je to o pocitech, a je to zamilovaný příběh. Můžu tam dát všechny možné příšery a akčnost, ale pokud mě nakonec neuchvátí postavy na plátně a emocionální obsah děje, nebudu mít na čem stavět.“
A to platí především o titulní roli. „Na filmu bylo důležité, aby postavě Lovce přidal ono pověstné je ne sais quoi. Změnil se, už to není ten samý chlapík“, říká Nicolas-Troyan.
Královny a lovci:
Kouzelný svět se rozšiřuje
Dát dohromady skvělé herce pro první film byl náročný úkol, ale obsazení pro film Lovec: Zimní válka bylo ještě náročnější. Chris Hemsworth, Charlize Theronová a Nick Frost se vracejí, a k nim se přidává Jessica Chastainová, Emily Bluntová, Rob Brydon, Sheridan Smithová a Alexandra Roachová, jen abychom uvedli pár jmen.
„Všichni jsou to umělci“, komentuje to Nicolas-Troyan. „Když mluvíte s těmito herci o jejich postavách, jsou v obraze. Pro mě jako pro režiséra je snadné s nimi pracovat. Mám tendenci nedržet se při emocionálních scénách přesně scénáře, ale spíš nechat hercům volnost a počkat si, kdo s čím přijde. Není mnoho těch, kteří by takhle dokázali hrát, ale zrovna tito herci to dokážou.“
Chris Hemsworth připouští, že ho vždy přitahovala myšlenka objevení pozadí Erikova příběhu. „Proč byl tak opilý a skleslý, když jsme se setkali na začátku Sněhurky a lovce?“, ptá se. „Hledání toho se mi na příběhu líbilo.“
Od okamžiku, kdy se divákům představil první film, začala Hemsworthova hvězda prudce stoupat vzhůru, také díky nemalým rolím ve filmech Thor a sériím Avengers, stejně jako díky životopisnému filmu Rivalové a připravované předělávce filmu Krotitelé duchů. „Když jsem poprvé uviděl Chrise, věděl jsem, že je předurčen k tomu být hvězdou“, říká producent Joe Roth, který ho obsadil do prvního filmu. „Je to člověk nesmírných kvalit, je otevřený a působí na všechny kolem jako laskavý člověk, což taky je.“
Pro Charlize Theronovou nebyla opětovná spolupráce s Chrisem Hemsworthem nic složitého. „O herci vypovídá hodně to, že se znova setkáte při práci po několika letech a přitom máte pocit, jako byste se viděli včera“, vysvětluje Charlize Theronová. „On je přesně takový, jak na své okolí působí, což znamená, že je to skvělý chlap, který rozumí své práci a kterého jeho práce baví.“
Asi nejtěžším úkolem producentů bylo najít odpovídající herečku pro roli Sáry, pravé lásky Erika. A opravdu - najít skvělou bojovnici se srdcem stejně věrným jako to Erikovo vyžadovalo herečku působivé síly.
Sára nemůže uvěřit, že Eric ji zůstal po všechny ty roky odloučení věrný, odmítá mu odpustit to, co si myslí, že kdysi udělal. Až když už jí nic jiného nezbývá, přidá se k němu na dlouhou cestu. Ale nejdřív mu dá nůž na krk, než mu začne důvěřovat. „Snaží se zjistit, jestli je skutečně hodna toho být milována“, vysvětluje Jessica Chastainová, která se role Sáry zhostila. „Je to pro ni velká překážka, musí ještě plno věcí týkajících se důvěry překonat.“
Jessica Chastain přiznává, že na roli Sáry reagovala okamžitě. „Líbilo se to, kde začala, a kde skončila“, říká, „a také tajemství, která skrývala. Byla to postava, jakou jsem nikdy předtím nehrála. Líbila se mi jistá živočišnost, hrála jsem v mnoha filmech, které byly temné a tísnivé, takže teď jsem chtěla něco, u čeho se budu dobře bavit. A tohle byla nejspíš největší zábava, jakou jsem kdy [při natáčení] zažila.“
Setkání s Jessicou Chastainovou proběhlo na London Critics’ Circle Film Awards. Chris Hemsworth a Jessica Chastainová měli stejného agenta, a Hemsworth zmínil roli a přislíbil poslat scénář. Hereččina první otázka, podle Hemsworthových slov, byla: „Nakopu v tom filmu někomu zadek?“
„Nakopala víc zadků než kdykoliv předtím“, říká Hemsworth. „Většinu práce ve filmu je právě s Jessicou. Má skvělý smysl pro humor a užili jsme si hodně srandy, takové bratrsko-sesterské škádlení. Popichovali jsme jeden druhého a byla to opravdu zábava.“
„Jessica vnáší do filmu hodně různorodosti“, říká režisér Nicolas-Troyan. „Postava Sáry nebyla ničím takovým, co doposud hrála, ale ona tomu dala všechno. Trénovala, chtěla být připravená. Přišla na scénu a znala všechny postupy. Natáčení jsme si opravdu užili.“
Pro Jessicu Chastainovou bylo velmi důležité mít režiséra, který je ochotný hercům naslouchat. „Bála jsem se, že to bude nějaký obrovský fantastický film, ve kterém se může ztrácet i vlastní realita. A realita je nejdůležitější věcí při utváření postavy. Ale Cedric mi naslouchal a inspiroval mě, a také říkal věci, které mou postavu vedly novým směrem. Když jsem se ho na něco zeptala, naslouchal a bral to v potaz.“
Protože Charlize Theronová velmi zapůsobila svým ztvárněním královny Ravenny v prvním filmu, nebylo snadné najít herečku, která by mohla hrát její sestru, Freyu, která se záhy ukáže jako Erikův celoživotní protipól. Producenti se shodli na Emily Bluntové.
„Freya je zajímavým typem záporné postavy, protože taková, jakou ji poznáváme na začátku filmu, je úplně jiná, než jakou se nakonec stane“, říká Emily Bluntová. „Když se s ní seznámíte, je to neuvěřitelně laskavá osoba. Je to mladé děvče, které se zamiluje do nesprávného muže, ale pak přijde o své dítě a je natolik zdrcená žalem a zatvrzelá ze své ztráty, že objeví svou sílu. Její vlasy zbělají, ona sama celá zbledne a objeví svou schopnost měnit věci v led.“
Po tom, co se stalo, se Freya rozhodne, že láska je zlá a špatná věc a musí být ze světa vymýcena; unáší děti rodičům a vychovává je ve víře, že láska je nebezpečná. „Myslím, že ona skutečně věří, že dělá správnou věc“, vysvětluje Emily Bluntová. „Myslí si, že zachraňuje tyto děti tím, že je dá do armády a vychovává je bez lásky. Zachraňuje je tak před utrpením, kterým si sama prošla.“
Režisér Nicolas-Troyan k tomu říká: „Není zlou, protože by chtěla mít moc nebo vládnout. Je to mnohem složitější, protože ona si myslí, že tyto děti zachrání tím, že z nich udělá skvělé bojovníky. Neuvědomuje si, jak je krutá, protože děti odtrhne od všeho, co znají a milují.“
Sama herečka se tomu s trochu nadsázky směje: „Freya je pravděpodobně ta nejděsivější matka, jakou si můžete pro svoje dítě představit.“ Ačkoliv Emily Bluntová není akce a dobrodružství úplně cizí, což je divákům zřejmé z filmů jako Na hraně zítřka, k filmu jí přílákala možnost hrát postavu, s jakou se dosud nesetkala. „Bylo to dobře napsané a Freya byla emocionálně velmi komplikovanou zápornou postavou“, pochvaluje si Emily Bluntová.
Chris Hemsworth vysvětluje, že Freya se od své sestry velmi liší. „Ravenna je tak hrozivá a nemilosrdná. Není v ní ani kousek lidskosti. Emily dokázala dát Freye alespoň malinký kousek srdce, přestože se zoufale snaží to přehlížet. Neustále se snaží potlačit sebemenší náznak vřelosti“.
Svým způsobem jsou její zbytky laskavosti mnohem nebezpečnější. „Je to nebezpečné, ale v úplně jiném smyslu. Je to manipulativní, protože Freya dokáže být v jednom okamžiku laskavá a hned nato dokáže zlostně vybuchnout“.
Již v prvním filmu se Ravenna v podání Charlize Theronové ukázala být nesmírně populární zápornou postavou, a tak přesto, že jsme uvěřili, že zemřela, myšlenka na její opětovné objevení v tomto filmu byla všemi odsouhlasena. „Na Ravenně se mi líbí, že je tak trochu záhadou“, říká Charlize Theronová. „Je to, jako by vzešla z okolností života, neměla příliš na výběr. Je sama sobě tím největším nepřítelem.“
Vrátit její postavu zpět do děje bylo ve skutečnosti snažší, než se zprvu mohlo zdát. „Scénáristé přišli s báječnou myšlenkou, jak jí vrátit zpět do děje. To mě okamžitě zaujalo“, říká Charlize Theronová.
„V tomto filmu je Ravenna vlastně dvěma postavami“, poznamenává Nicolas-Troyan. „Vidíme před událostmi prvního filmu a vidíme její zlo, ale ne bez lidské stránky. Dokážeme se tak k Ravenně více přiblížit. V druhé části filmu se vrací po událostech z filmu prvního. Už je celkově jinou postavou, protože zemřela, ale přesto duše, temnota a kouzla Ravenny zůstávají.“
„Charlize ztělesňuje v obou filmech úžasné zlo,” chválí Roth. „Umí totiž být jaksi vybraně zlá nejen k lidem, které nezná, ale stejně vybraným způsobem je zlá i k lidem ve své rodině.“
„Bylo to naprosto skvělé být s Charlize“, říká Emily Bluntová. „Ona je nesmírně energický člověk, tahoun, a velmi ispirativní herečka. Hodně jsme se spolu nasmály a měly jsme mezi sebou téměř sesterský vztah, který se nám podařilo přenést i do filmu.“
„Nikdy jsem nenatáčela film se dvěmi tak energickými herečkami jako je Jessica a Emily“, říká Charlize Theronová. „Ty dvě mě dokázaly udržet v neustálé pohotovosti a díky nim je pro mě natáčení nezapomenutelná zkušenost. Je vždy velice milé, když narazíte na příběh, ve kterém jsou ženy vykresleny tak, že se cítí věrohodně. Myslím, že kina ztrácí kontakt s těmito filmy, kde jsou ženy nositelkami příběhu a jsou stejně komplikované a konfliktní jako muži. Ale úžasné je, že v posledních deseti letech se to pomaličku obrací a lidé jsou tím ovlivněni.“
Komická podpora:
Seznamte se s trpaslíky
Mezi nejoblíbenější postavy, které se představily již ve Sněhurce a lovci, patří sedm trpaslíků, které hrají skvělí herci jako Ray Winstone, Ian McShane a nedávno zesnulý Bob Hoskins. Ukázalo se, že jsou nesmírně populární, takže byli záměrně obsazení do dalšího filmu a jejich postavám byl dán větší prostor.
Vzhled trpaslíku byl předem daný a producenti přizvali zpět Nicka Frosta, který hrál oblíbeného Niona v původním filmu. Přátelský a komický, Beithina pravá ruka v prvním filmu, Nion je horlivým trpaslíkem a šovinistou, který dlouho nedůvěřuje Erikovi a jeho pohnutkám. Avšak za příslib pokladu společně s Erikem doručí kouzelné zrcadlo do zakázaného lesa.
Objeví se zde nový trpaslík v podání Roba Brydona, Gryff. A zatímco Nion se během uplynulých let obměkčil, o jeho společníkovi Gryffovi se to rozhodně říci nedá. Nabručený, hrubý, pokrytecký a chamtivý Gryff dělá vše pro to, aby se o trpaslících smýšlelo jen špatně.
Oba herci, Rob Brydon a Nick Frost vytvořili úžasné duo komiků. „Byla to ohromná zábava pracovat s Robem a Nickem“, říká Chris Hemsworth. „Oba mají skvělý smysl pro humor a při natáčení sršeli energií. Tím dodali i určitou jiskru mé postavě. Když hrajete, sotva jim stíháte“, říká Hemsworth skromně. „Připadá mi, že oni dva udělají nějaký vtip a mně to dojde minutu nebo dvě poté - oba jsou na stejné vlně.“
Nick Frost říká, že měl svou roli v prvním filmu velmi rád… až na ty hodiny strávené v maskérně, kdy se měnil v trpaslíka. Vrátit se znovu ke své postavě trpaslíka pro něj bylo jako navštívit starého přítele. „Je to obyčejný trpaslík a nemá moc co na práci“, vysvětluje. „Chtěl by přátele a rodinu, chce najít lásku, ale není moc přemýšlivý, což je pro něj asi lepší.“
Trpaslíci nevnášejí do filmu jen zábavu. Nick Frost to komentuje: „V Zimní válce zjistíte, že trpaslíci jsou vlastně samotářští tvorové. Obvykle jsou v tlupách stejného pohlaví. Ale když potká Doreenu, kterou hraje Alexandra Roachová, zamiluje se do ní. Je to něco, co nikdy předtím necítil, ale nebojí se toho.“
Brydonův Gryff je z úplně jiného těsta. „Vztah mezi Nionem a Gryffem je zajímavý“, říká velšský herec. „Gryff je z nich ten starší a má k Nionovi vztah otcovský i bratrský. Mohou spolu soupeřit, ale Gryff je v podstatě zbabělec. On je hromada řevu a hromada řečí, ale velice často je z jeho činů zřejmé, že má strach. Na druhé straně Nion je veden svým srdcem, a ne hlavou.“
Gryff také zakusí přitažlivost, když se střetne s paní Bromwynovou v podání Sheridan Smithové. Když se s ní setká, napadá ho, jestli právě nepotkal svůj stejně pokrytecký protějšek. „Obvyklý vztah mezi trpaslíky a trpaslicemi je nepřátelství a vzájemné opovržení“, vysvětluje Rob Brydon.
Jeden z nejlepších stopařů v kouzelné zemi, paní Bromwynová, má pouze dva zájmy: poklad a kde ho najít. Zřekla se trpaslíků kvůli zlatu a dobrodružství, a jediným, na koho se soustředila, je Eric. Její hašteření se s Gryffem může znamenat buď lásku až za hrob - anebo jeho smrt.
Také je nutno zmínit, že člověk se nesmí nechat zmást Doreeninou roztomilostí a plachým úsměvem. Pokud jí zkřížíte cestu, dokáže být stejně tvrdá jako její zločinná parťačka paní Bromwynová. Od okamžiku, kdy potkala Niona, okouzlená Doreena je důkazem toho, že trpaslíci a trpaslice se nemusí nutně vždy nenávidět.
Jako nováček musel Rob Byron zvládnout požadované techniky pro roli trpaslíka, a tak on, Sheridan Smithová a Alexandra Roachová navštěvovali „Školu pro trpaslíky“, kde se učili správně se pohybovat, aby v záběrech působily jejich pohyby věrohodně. Učitelem pohybu trpaslíků byl Peter Elliott, který pracoval už na prvním filmu a který měl rozsáhlé zkušenosti s pohybovou výukou pro film.
„Když jsem říkala přátelům, že chodím do „Školy pro trpaslíky“, nechtěli mi věřit“, směje se Sheridan Smith. „Peter je mistr trpaslíků, učili jsme se chodit jako trpaslíci. A je celkem těžké s tím přestat, jakmile si zvyknete takhle chodit. Najednou si uvědomíte, že vystupujete doma z auta a vykračujete si jak trpaslík.“ „Bylo to překvapivě náročné naučit se správně chodit“, dodává Rob Brydon. „A taky to bolelo. Když změníte svůj přirozený způsob chůze, okamžitě to začnete cítit v kolenou.“
Sheridan Smithová popisuje paní Bromwynovou jako kurážnou postavu. „Dlouhou dobu žila v lesích a je velmi chamtivá, pokud jde o peníze a poklady“, říká herečka. „Nikdy předtím jsem trpaslici nehrála, ale byla to zábava. Museli jsme dorazit do maskérny v půl čtvrté ráno, nasadit si protetiku a mezitím nám vytvářeli to obrovské čelo a mrňavý nos. A Colleen Atwood navrhla úžasné kostýmy, ten můj byl korzet a kůže a sukně, připadala jsem si jako skoro jako drsňačka.“
Herečka si užívala kamarádství a trpasličí flirtování s Robem Brydonem. „Je to pěkný nemrava“, směje se. „Ve filmu je paní Bromwynová ta kurážná a dává Gryffovi trochu zabrat, ale ve skutečnosti to bylo obráceně a Rob dával zabrat mně. Vedle něj jsem prostě nedokázala udržet vážnou tvář. Když byl na place on, nebyla tam ani chviličku nuda, bavil celý štáb.“
Vybudování zimního světa:
Jak vypadá dobrodružství
Lovec: Zimní válka je svým barevným laděním mnohem jasnější než první film a vyvádí nás z temných lesů předchozího filmu do světa zářícího barvami, kouzly, romantikou a dobrodružstvím.
Film je plný senzačních scén, náročných bojových sekvencí inspirovaných starodávným válečnickým uměním, zakázanou láskou a působivým bojem dobra proti zlu, a nabízí tak divákům ještě více dobrodružství a romantiky.
Film Lovec: Zimní válka se natáčel v anglickém studiu Shepperton and Pinewood Studios v průběhu 16 týdnů, podobně jako záběry historických míst jako Wells Cathedral a Bishop’s Palace v Somersetu. Také se točilo v některých z nejkrásnějších anglických míst jako je Windsorský park, Bears Rails, South Forest, Manor Hill, Johnson’s Pond, Frensham Common, a v kouzelných lesích Stockwoodu a Puzzlewoodu.
Supervizor výtvarné stránky filmu Frank Walsh říká: „Hlavním úkolem bylo dát filmu podobu, která by připomínala Sněhurku a lovce, ale také vytvořit nový svět. Freyin svět je ve filmu dominantním místem a představoval nejnáročnější kulisu k vytvoření.“
Přestože pro pohádku je to charakteriský rys, ledové světy pro film potřebovaly nový, neotřelý pohled. Byla to výzva, přetvořit sníh, který často probouzí kouzelný dojem, v něco hrozivého. „Musíte být opatrní, aby celá snaha neskončila tím, že vše bude vypadat až příliš krásně“, prohlašuje Walsh. „Je to film částečně ukotvený v realitě a tak jsme použili sníh tak, aby působil hrozivým dojmem, aby se z filmu nestala Zimní pohádka.“
Spolupráce trikového mága Paula Lamberta s bývalým kolegou, tentokrát v roli režiséra, byla pro Lamberta významná zkušenost. „Cedric přesně ví, co chce a v jeho filmu je od všeho trochu“, říká. „Máte tu počítačově vytvořené postavy, obrovské stavby i zvláštní efekty.“
Zkouška pro královnu:
Kostýmy Collen Atwood
Kostýmní návrhářka Colleen Atwoodová a trojnásobná držitelka Oscara má na svém kontě filmy jako Alenka v říši divů, Chicago a Geisha. Colleen Atwoodová přináší celou řadu výjimečných kostýmů, které nemohou být určeny pro nikoho jiného než ledovou královnu Freyu a její zlověstnou sestru Ravennu.
„Kdybych řekl Colleen, aby se snažila ještě o trochu víc, už bych nejspíš byl někde v nemocnici“, žertuje producent Joe Roth. „Colleen byla jedenáctkrát nominovaná na Oscara a třikrát ho vyhrála. Jediné, co bylo třeba jí říci, bylo, že tento film je laděn v jiných barvách než ten předchozí a že je tam téma ledu, a bylo to. Všechno ostatní už zvládla sama.“
„Jsou to ty nejkrásnější kostýmy“, říká Emily Bluntová. „Colleen je skutečná umělkyně. Bylo úžasné sledovat, jak vytvořila efekt ledu z kovu a stříbra; vytvořila spojením těchto materiálů něco, co jste nikdy neviděli.“
„Na Colleeniných kostýmech je něco zvláštního. Když si je oblečete, úplně vás změní“, říká pochvalně Charlize Theronová. „Kostýmy vypovídají o postavách strašně moc.“
Colleen Atwoodová zaměstnávala tým 120 lidí, do čehož nebyli zahrnuti drobní dodavatelé, aby vytvořili kostýmy podle požadavků produkce. To zahrnovalo střihače, úpraváře, řemeslníky a celou skupinu lidí, kteří měli na starosti lovcovu koženou zbroj.
Technologie, která od prvního filmu pokročila, umožnila Collen Atwoodové vytvořit kostýmy pro trpaslíky ve dvou velikostech - pro herce a pro jejich dvojníky.
Atwoodová spojuje individuální rysy jednotlivých postav s jejich kostýmy. „Pro Freyu se vytvářel kostým, který pod ledovou fasádou skrýval jemnou královnu“, vysvětluje. „Skrývá se za svou fasádou, ale jak se příběh odvíjí dále, nahlédneme do jejího vnitřního světa.“
Naproti tomu Sára je bojovnice, a tomu musí odpovídat i její kostýmy. „Chtěla jsem, aby působily žensky a také odrážely její sílu.“ Kostýmy také musely umožnit Jessice Chastainové volnost pohybu kvůli několika akčním sekvencím. „S týmem kaskadérů jsme pracovali několik týdnů, abych se naučila správně bojovat“, vzpomíná Jessica Chastainová. „Byla to obrovská zábava a já si doslova zamilovala zbraně, které jsem při tom používala. Dříve jsem tančila, takže bojové scény mi připomínaly choreografii, bylo to jako tanec.“

Postavy a obsazení
• Chris Hemsworth - Eric
• Conrad Khan - malý Eric
• Charlize Theron - Královna Ravenna
• Emily Bluntová - Freya
• Jessica Chastainová - Sara
• Niamh Walter - malá Sara
• Nick Frost - Nion
• Sam Claflin - Král William
• Rob Brydon - Gryff
• Alexandra Roach - Doreena
• Sheridan Smith - Bromwyn
• Sope Dirisu - Tull
• Sam Hazeldine - Liefr
• Sophie Cookson - Pippa
• Colin Morgan - Andrew
• Fred Tatasciore - zrcadlo (hlas)
• Madeleine Worrall - Ericova matka
• Liam Neeson - vypravěč

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Chris Hemsworth (Lovec / Erik), Barbora Šedivá - Jessica Chastain (Sára), Ivana Andrlová - Charlize Theron (Ravenna), Jolana Smyčková - Emily Blunt (Freya), Jiří Valšuba - Rob Brydon (Gryff), Petra Jindrová - Sheridan Smith (paní Bromwynová), Libor Terš - Nick Frost (Nion), Jan Vlasák - Liam Neeson (Vypravěč), Jan Škvor – Sope Dirisu (Tull), Petra Tišnovská – Alexandra Roach (Doreena), Tomáš Borůvka - Sam Hazeldine (Leifr), Petr Gelnar - Sam Claflin (William), Tomáš Gibiš - Fred Tatasciore (Zrcadlo + titulky), Michal Holán - Colin Morgan (vévoda z Blackwoodu), Bohdan Tůma - Ralph Ineson (hospodský), Mikuláš Převrátil - Nana Agyeman-Bediako (mladý Tull), Alžběta Volhejnová - Niamh Walter (mladá Sára), Ladislav Novák - Robert Wilfort (šlechtic v lese), Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Martin Svejštil
Překlad: Helena Šváchová
Dialogy: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner, Roman Čadek, Martin Ženíšek
Výsledný mix: Deluxe Media
Režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo studio LS Productions - 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.4.2016 CinemArt
Premiéra USA: 22.4.2016 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.8.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 24.8.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč  6 049 417
Tržby celkem - $ 164 989 338
Návštěvnost v ČR 49 496
Náklady (Rozpočet) - $ 115 000 000
 
Tvůrci a herci
Cedric Nicolas-Troyan (Režie), Joe Roth (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Phedon Papamichael (Kamera), Conrad Buff IV (Střih), Lucy Bevan (Casting), Dominic Watkins (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Chris Munro (Zvuk), Paul Munro (Zvuk), Tobias Poppe (Zvuk), - (Masky), Evan Spiliotopoulos (Scénář), Craig Mazin (Scénář), Chris Hemsworth (Herec), Jessica Chastain (Herec), Emily Blunt (Herec), Charlize Theron (Herec), Nick Frost (Herec), Sheridan Smith (Herec), Rob Brydon (Herec), Alexandra Roach (Herec), Sam Claflin (Herec), Colin Morgan (Herec), Sam Hazeldine (Herec), Lynne Wilmot (Herec), Annabelle Dowler (Herec), Sophie Cookson (Herec), Mark Haldor (Herec), Zoe McLane (Herec), Ian Davies (Herec), Sarah Sharman (Herec), Liam Neeson (vyp.) (Herec)

2016/114/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Původně se ve filmu Sněhurka (Kristen Stewart) objevit vůbec neměla. Nakonec se však objevila v úvodu filmu pomocí archivních záběrů z prvního dílu Sněhurka a lovec (2012).
- Snímek je natočen na motivy pohádek "Sněhurka" od bratří Grimmů a "Ledová královna" od Hanse Christiana Andersena.
- Na tento snímek byla vytvořena parodie v podobě rapového klipu „Freya vs. Ravenna".
- Jessica Chastain bola "nútená" objaviť sa v tomto filme, kvôli zmluve z predchádzajúceho filmu štúdia Universal, a to Crimson Peak (2015).
- Po tom, čo sa podarilo hackerom vniknúť do emailovej pošty spoločnosti Sony a zverejniť množstvo mailov, vyšlo najavo, že Charlize Theron má dostať za zopakovanie svojej úlohy oveľa menej ako iný herec z predošlého dielu, Chris Hemsworth. Herečka preto odmietla v pokračovaní účinkovať, kým nedostane toľko ako Hemsworth. Universal napokon súhlasil a obom hercom vyplatil zhodne niečo cez 10 miliónov dolárov.
- Film se natáčel v anglickém studiu Shepperton and Pinewood Studios v průběhu 16 týdnů, podobně jako záběry historických míst jako Wells Cathedral a Bishop's Palace v Somersetu. Také se točilo v některých z nejkrásnějších anglických míst jako je Windsorský park (Bears Rails, South Forest, Manor Hill, Johnson's Pond), Frensham Common a v kouzelných lesích Stockwoodu a Puzzlewoodu.
- Film měl původně režírovat Rupert Sanders, který měl vztah s Kristen Stewart, jež se měla původně objevit coby Sněhurka. Po Rupertu Sandersovi se měl režie ujmout Frank Darabont, ale kvůli tvůrčím neshodám projekt nakonec opustil i on.
 
Odkazy