Sněhurka a lovec / Snow White and the Huntsman (2012/127/USA/Dobrodružný, Fantasy, Akční, Drama) 66%

21.07.2018 10:36
JEDNOU VĚTOU
„Sněhurka a lovec je britsko-americký fantasy film na motivy pohádky o Sněhurce."

OBSAH
Mocná čarodějnice Ravenna (Charlize Theron) se lstí vetřela do přízně krále prosperující a mocné říše, který z ní záhy udělá královnu a pak zemře. Ravenně ale podle proroctví kouzelného zrcadla stojí ve štěstí nevlastní dcera Sněhurka (Kristen Stewart) a posedlost vlastní krásou, kterou by si ráda uchovala navěky. Všechny problémy by vyřešila Sněhurčina smrt, jenže dívka právě uprchla z domácího vězení do Temného lesa, odkud se ještě nikdo živý nevrátil. Ale královna potřebuje mít jistotu, a tak si najme odvážného lovce (Chris Hemsworth), který dostane za úkol ji vystopovat a přivést zpátky. Jeho sebevražednou misi komplikují nejen podivuhodní obyvatelé, kteří les obývají, ale také to, že Sněhurka není jen tak obyčejná holka. Klidu na práci lovci nepřidává ani statečný princ (Sam Claflin), jenž pro ni má slabost už od dětství, a hlavně partička sedmi trpaslíků, kteří sice nejsou tak roztomilí jako Prófa a Stydlín, zato se umí náramně ohánět se sekyrou a vědí, že se Sněhurkou jim svitla naděje na záchranu temnotou zmítané říše.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na Sněhurku s lovcem jsem se těšil. Když je na scéně jakákoliv fantasy, tak se těším. O to sympatičtější je, když vidím, že je tohle režisérův první pořádný film. Klobouk dolů za tu fantazii toho Sněhurčina světa. To se mně moc líbilo. Příběh už byl ale těžký standard, i když kvalitně odvyprávěný. Vlastně je to od začátku do konce těžce průhledný film, kde pokud znáte původní příběh a dokážete si ho představit v podobě výpravného fantasy příběhu jakým je například Pán prstenů, tak výsledek bude právě tenhle film. Kirsten Stewart už by možná mohla přestat s otevřenou držkou civět na všecky kolem sebe, ale to by byla asi jediná věc, co bych samotným hercům vytknul. I ti se totiž maximálně předvedli, což je dobře. Snad jenom do příště míň digitálu. Ty dva hrady se určitě mohli udělat méně monumentální a více opravdoví, aby vše bylo maximálně dokonáno a fantasy film tak dostal skutečný punc realističnosti, jaký si zaslouží. Teda alespoň v tomhle ohledu. (Malarkey) 4*

V pondělí si pan režisr šel lehnout a před spaním si pustil Pána prstenů. V úterý si pan režisér šel lehnout a před spaním si pustil Pána prstenů II. Ve středu si šel pan režisér lehnout a pustil Pána prstenů III. Ve čtvrtek ráno se pan režisér vzbudil, prohábnul si koule a řek "Je na čase natočik Sněhurku a lovce." Správnej mix temnoty, středověku, bitev, chlapů frajerů, holek vztyčovaček (kdo neví co holky umí dokonale vztyčit, ať si dá mraženýho Míšu a popřemejšlí ) se skvěle gradujícím závěrem, ten náběh na hrad mně dostal, já v kině málem začal řval "kurva skřeti votevřete to už do hajzlu práce." Navíc mám novej objev, Kristen Steward, hmmm hned bych jí koupil pololetní kupon na jízdu v pražské MHD, aby jsme spolu mohli trávit v autobusu číslo 177 mnoho krásných a romantických chvilek, protože ona je fakt těžkotonážní chlapolepidlo. Debat jestli byla víc sexy Kristen nebo Charlize se neučastním já bych je bral do postele obě, nejlépe najednou a navrch bych si tam přizval i toho bílýho jelena, na kterýho sněhurka tak nadrženě koukala, aby to mělo pořádný krády. (Enšpígl) 4*

(Jakkoli se domnívám, že v tomto případě není moc o čem SPOILERovat, raději nečtěte před zhlédnutím filmu.) Ani víla, ani drak. Moderní zpracování archetypálního příběhu se epicky rozpíná na území Hry o trůny (rádoby drsné venkovské prostředí, incestní vztah mezi sourozenci), Pána prstenů (četné „putovací“ money shots), disneyovek (vílí les), Bessonovy Johanky z Arku (včetně nepatřičného spirituálního rozměru) a videoherních fantasy rubaček (efektní, nekrvavé sekání nepřátel, částečně i Sněhurčino oživení, přítomné ovšem zřejmě ve všech verzích). Modernost přitom, až na špatně čitelný feministický podtext, netkví v reinterpretaci nebo v přesazení známého příběhu do jiného kontextu, scenáristé jednoduchou vyprávěnku prostě roztáhli na celovečerní velkofilm, takže nám nezbývá, než si postupně odškrtávat známé situace. Okamžitá rozpoznatelnost předlohy a nijak neznejišťované vědomí, jak to celé dopadne, přirozeně odvádí pozornost od obsahu k rozmanitým pamlskům pro oko (většina scén s královnou) a ucho (z Anglie importovaní trpaslíci). Pohádkově černobílé rozdělení sil bohužel není nijak relativizováno a budete-li chtít namísto anemické princezně fandit emancipačnímu boji Charlize Theron proti patriarchálnímu řádu, film vás v tom nijak nepodpoří. ___ Královnino paranoidní hájení vydobyté pozice, doprovázené vsugerovanou potřebou být nejkrásnější, by se přitom krásně dalo využít k nadčasovému komentáři genderové nerovnoprávnosti, k níž tradiční (a filmem zvolený) závěr naopak přispívá. Za pozornost stojí, že zatímco poslušná Sněhurka dochází k pochopení „své“ pozice bez autoritativního usměrňování, ovšem obklopena macho muži, agresivnější královna byla dle letmých náznaků k pohrdání mužským pokolením vedena matčinou výchovou a poslušně doprovázena jen zženštilým bratrem. Vrcholný akt Sněhurčina vzdoru následuje po sérii útrap završených její klinickou smrtí, kdy si navlékne asexuální zbroj, sloužící k odrážení šípů stejně jako mužských pohledů (vzniká tak opozice Sněhurky jako "butch" a Královny jako "femme" ženy, čím se ještě víc zamotává již tak nejistá sexuální orientace postav). Svou výlučnou pozici mezi muži Sněhurka paradoxně získává tím, že se vzhledově sama jedním z nich stane (přesný opak královnina neustálého sebe-zkrášlování). Je ovšem možné, že právě tento typ hrdinek, které se ke svému vítězství, jež považují za zasloužené ze své princeznovské podstaty, musí „probolet“, dnešní dívky (ne nutně jenom fanynky Twilightu) vyhledávají. Muži Sněhurku věrně následují až poté, co její utrpení dosáhne maxima (ač ten, kdo viděl Mučedníky, by k jejímu líbeznému sesutí na zem mohl mít námitky). Topos trpící hrdinky zde oproti melodramatům nevyvolává primárně „neproduktivní“ dojetí, nýbrž podmiňuje aktivní boj. Paradoxně boj o opuštěný domov, kde jsou možnosti ženské emancipace z principu omezené. Otázku, nakolik závislé bude Sněhurčino vládnutí na mužích, ponechává film raději bez odpovědi. Nabízí se vícero možností, jak symptomy nové filmové Sněhurky interpretovat, obávám se ale, že bude málo těch, které by vyzněly jednoznačně ve prospěch žen. ___ Sněhurka a lovec je filmem navenek přitažlivým, leč s každou seškrábnutou vrstvou méně a méně přesvědčivým v tom, co a jak nám chce sdělit. 65% (Matty) 3*

VELKÁ RECENZE
LOTRovských fantasy jsme za poslední dekádu moc nedostali. Tenhle žánr se většinou svezl k dětinským báchorkám, ve kterých vyvolený capart zachraňoval něco, co nás příliš nezajímalo. Asi nejblíž se dodrápala druhá Narnie, které ale podráželo nohy tolik věcí, že to nespasila ani jedna epická bitva. Vlastně až Sněhurka a lovec tedy přináší oblíbený mix temné magie a středověkých bitev, v němž si to kráska a drsňák musejí rozdat s ultimátním zlem. A už nyní vám můžu říct, že se jejich pohádkou šmrncnuté dobrodružství docela podařilo.
Ne, ještě nejásejte. Slůvko „docela“ je totiž integrální částí tohohle prohlášení. Na Sněhurku a lovce je vskutku radost pohledět. Rupert Sanders se od první minuty prezentuje jako fanatický fanoušek Ridleyho Scotta, a příběh o nemilosrdné blondýně, která likviduje jedno království za druhým, roztáčí do velice nadějných otáček. Už úvodní bitva ze sebe vydává to nejlepší, co v PG-13 můžete vyčarovat. A následná čtvrthodinka s nádherně mrchoidní Charlize Theron jen potvrzuje, že Sandersovo vizuální cítění funguje jak v bitevních scénách, tak v intimnějším prostředí jedné místnosti.
Potud to všechno klape na jedničku a vy máte dojem, že jestli Sanders pojede celou dobu z perspektivy zlé královny, budete mu na konci filmu líbat nohy. To se ovšem dle očekávání nestane a na scénu tak brzy nastoupí zbytek hereckého osazenstva, se kterým už to tak slavné není. Jakmile film provede odklon k oné sněhurkovské story, ve které musí mladá králova dcera utéct za sedmi trpaslíky a čekat, než jejím směrem přiletí nějaké to otrávené jablko, začne kapku přituhovat. Sanders jako by nevěděl, co přesně si má s postavami počít, a tak raději promptně sjednotí Sněhurku a lovce a pošle je vstříc dalším vizuálním hrátkám.
Postavy tedy ze „scottovského“ středověku zabočí do „deltorovského“ lesíka, kde se můžete dál opájet hezkými obrázky a přitom zjišťovat, že o moc víc než skvělou akci a pár dalších povrchních atrakcí z filmu nevyždímete. Film sice příběh o Sněhurce láme do příkladně epického pojetí, jemuž nechybí ani pořádná finální bitva. Jenže nikdy neoživí komplexní a promyšlený svět, jaký známe třeba od zmíněného Scotta nebo Petera Jacksona. Člověk akorát sleduje přesuny tlupy hrdinů mezi pěkně nasnímanými lokacemi, v nichž se to vždycky popere a zase se běží dál.
Absence hlubší mytologie zamrzí. Ještě horší je to ale ve chvílích, kdy začne docházet pára hercům. Sandersova práce s nimi totiž působí překvapivě odfláknutě, a ústřední trio se tudíž nikdy nepodaří vykreslit tak, jak by bylo potřeba. Hemsworthův lovec ani přes velkou snahu nepřekročí stín odvážného ochlasty. Kdysi nevinná Sněhurka v podání Kristen Stewart se sice úspěšně transformuje v odvážnou dívčinu. Scénář jí ale cpe do úst takové ptákoviny, že má velké problémy to rozchodit. No a Charlize Theron se s postupem času mění v chabě motivovanou sexbombu, jejíž psychotický řev vás až příliš ujišťuje v tom, že byste jí neměli fandit.
Situaci tak musí částečně zachraňovat ostatní postavy. Trpaslíci se na to ale objeví příliš pozdě, a nemají zdaleka tolik prostoru, kolik by si zasloužili. No a pak už vlastně zbývá jen trailery utajovaný mladík William, který sice nastoupí do hry zatraceně cool způsobem. Záhy se ale stane obětí jednoho z nejdivnějších romantických trojúhelníků posledních let (nebo co to mělo být), což definitivně zabije Sandersovu snahu o fantasy, kterou byste si jednou za čas rádi připomněli.
Na jednu stranu je to smutné. Na tu druhou je ale malý zázrak, že Sanders z takhle neprokresleného materiálu vytřískal úchvatně vypadající film, který můžeme bezezbytku obdivovat jako povrchní blockbusterovou atrakci (hodně mu pomáhá i skvělá hudba Jamese Newtona Howarda). Když se totiž smíříte s tím, že se postavám nikdy nedostanete pod kůži a že si budete u dějových zvratů občas klepat na čelo, pořád vám zbyde hezky odsýpající dospělácká fantasy, v níž není nouze o spoustu vynikajících momentů. Akorát holt nedávají dohromady vynikající film, nýbrž jen povedený debut.

O FILMU
Sněhurka a lovec přináší novou dech beroucí verzi proslulé pohádky. Kristen Stewart je jedinou ženou v celé zemi, která je krásnější než zlá královna Ravenna, jež se ze všech sil snaží ji zničit. Zákeřná královna ale neví, že mladá dívka, které se povedlo uniknout z jejího područí a nyní ohrožuje její moc, je zběhlá v bojovém umění, ke kterému ji vycvičil lovec jménem Eric, nyní pověřený, aby ji zajal a přivedl zpět.
Sam Claflin doplňuje hvězdné herecké obsazení coby William, mladý vévoda dlouhodobě očarovaný Sněhurčinou vzpurností a vrozenou ryzostí. Spolu s trpaslíky doprovázejí Sněhurku a Lovce na jejich dobrodružné výpravě. Trpaslíky ztvárnili nejslavnější britští herci: Ian McShane jako Beith, zahořklý vůdce klanu; Bob Hoskins jako Muir, slepý vysloužilý politik; Ray Winstone coby Gort, permanentně špatně naladěný pijan; Nick Frost jako Nion, Beithova pravá ruka; Toby Jones je Coll, nejhouževnější voják ze všech; Eddie Marsan jako Duir, Colleův stín; Johnny Harris coby Quert, Muireův muzikální syn a Brian Gleeson jako Gus, nejmladší z trpaslíků, který ztělesňuje lásku celého království ke Sněhurce.
Herecký výčet doplňují zkušení i začínající herci, jsou to Sam Spruell coby Finn, Ravennin pomstychtivý bratr, který ji podporuje v jejích temných kouzlech; Vincent Regan je kníže Hammond, Williamův otec, který stojí v čele odboje; Lily Cole představuje mladou služebnou Gretu; Noah Huntley je král Magnus, Sněhurčin otec odsouzený ke zkáze; Liberty Ross, princeznina prozíravá matka a ve svém celovečerním hereckém debutu Raffey Cassidy jako malá Sněhurka.
Joe Roth, bývalý ředitel filmových studií 20th Century Fox a Walt Disney Studios a producent velkého hitu Tima Burtona Alenka v říši divů, věděl, že objevil něco mimořádného, když mu na stole v Los Angeles přistál scénář Evana Daughertyho, ze kterého měla vzniknout Sněhurka a Lovec. Spolu s Palakem Patelem se rozhodli najít někoho, kdo jim pomuže zrealizovat tento inovativní pohled na starou pohádku bratří Grimmů, která byla poprvé publikována v roce 1812.
Rupert Sanders si svoji pozici nahoře vydobil nezvyklými, vizuálně poutavými reklamami. Byl jediný, komu producenti poslali scénář s nabídkou k posouzení. Ten ji přijal s vizí, že příběh přetvoří a vizuálně poutavě upraví pro diváky obou pohlaví. Všichni cítili, že Sandersova idea a schopnosti jsou zárukou úspěchu.
Producent Rorth souhlasí, že se mu líbila myšlenka obrátit prověřený příběh vzhůru nohama. “Po Alence v říši divů jsem věděl, že když máte dobrý příběh, dáte na něj vizionářského režiséra, který má oko a máte k dispozici technické vymoženosti moderního světa, máte vše, co potřebujete k úspěchu.” Sám britský režisér ale připouští, že nabídku nepřijal hned. “Hledal jsem zajímavý projekt, o několika jsem rozmýšlel. Když mi přišel scénář ke Sněhurce, říkal jsem si ´Děláte si ze mne legraci?´ Když jsem si ale scénář přečetl, napadlo mě, že je to jedinečná příležitost vytvořit svět, jaký diváci ještě neviděli.” Navíc ho lákala možnost “udělat s příběhem něco víc mužského”. “Pořád máme kouzelné zrcadlo, červené jablko a zlou Královnu, ale uvrhli jsme je do těžkých bitev a nepokojů. Jde tu o víc, je to souboj na život a na smrt.”
Ve svých návrzích producentům ukázal Sněhurku ne jako křehkou dívku, kterou zachrání někdo jiný, ale jako zarputilou hrdinku, která je na svůj cíl upnutá stejně jako její sokyně.”
Režisér vnímal symboly ve verzi bratří Grimmů mnohem hlouběji. “Jablko je symbolem života. Příběh o Sněhurce nám pomáhá rozumět smrtelnosti a nabádá nás, abychom se neutopili v žárlivosti a vzteku, který nás ochromuje. Říká nám, že si máme užívat života a nehledat něco, co je nedůležité.”
Další producent Mercer vysvětluje, že důvodem, proč se chtěl na tomto projektu podílet, byl fakt, že moderní verze příběhu stále ctí přetrvávající kouzlo hlavní postavy. “Sněhurka je na výpravě, ale ještě to nepřijala za své. Musí ovládnout království a pokračovat v tom, co její otec začal.”

O OBSAZENÍ
Roth, Mercer a Sanders chtěli natočit film, který bude nadčasový a zároveň zachytí náladu, styl a tón bratří Grimmů, tak jak si je snad před dvě stě lety představovali. Jako první měla být obsazena postava nejzlejší: královna Ravenna. Tato dcera čarodějnice se pomalu přesouvá na temnou stranu. V dětství byla unesena krutým čarodějem a jedinou silou, kterou byla obdařena, je její nadpozemská krása. Ačkoliv nad ní matka rozprostřela kouzlo, které mělo její vzhled uchránit před vlivem času, Ravenna si může svůj vzhled uchovávat jen odebíráním životů nevinným pannám. Poté, co zaklela a zabila Sněhurčina otce, krále Magnuse, oddálila Ravenna svoji smrt a vypustila zlo, které se po království rozpíná jako rakovina. Její krutost tím ale nekončí. Aby se stala navěky nesmrtelná, musí ve chvíli, kdy se Sněhurka stane nejkrásnější v celé zemi, sníst její srdce…
Královna symbolizuje smrt, sama zkouší příchod vlastní zastavit. Hledá nesmrtelnost a tím je všechno v království vyvedeno z rovnováhy. Oproti tomu Sněhurka je plná života a úkolem Lovce je jí život vzít. Pokud Královna neuspěje, život a smrt se dostanou zpět do souladu a království se navrátí tam, kde bylo.
Volbu obsadit do této role Charlize Theron vysvětluje Sanders takto: “Charlize je mimořádná herečka a zároveň je neuvěřitelně krásná. Víc než kdokoliv v herecké branži spojuje sílu a krásu dohromady. Je jako spojení Margaret Thatcher a Kate Moss.”
Sama herečka vysvětluje Královninu minulost: “Matka ji ve velmi raném věku vštípila, že jedině když zůstane mladá a krásná, bude mocná a silná. Ravenna si uvědomuje, že tato síla je její šance na přežití. A proto se danou cestou vydá.”
Přestože má podle Theron Ravenna “brutální instinkty” a “trpí posedlostí, že potřebuje Sněhurčino tlukoucí srdce, které jí zajistí nesmrtelnost”, neztratila královna úplně všechnu svoji lidskost. “Ravenna si moc dobře uvědomuje, že chce něco, co by mohla mít, kdyby se dřív v životě rozhodla jinak. Ale protože si vybrala určitou cestu, není to možné.”
Když zemře Sněhurčina matka a otec se znovu ožení s Ravennou, mladá princezna zjistí, že její nevinnost a povaha jsou nové královně trnem v oku. Dalších sedm let stráví zamčená ve věži, odkud trpce sleduje, jak vražedkyně jejího otce vládne království železnou pěstí. Mladé krásce, která se potají začala zdokonalovat v jízdě na koni, střelbě lukem a sokolnictví, se nakonec povede z vězení uniknout a začne bojovat s nelehkou sokyní. Nastal čas, aby ochránila svůj lid před tou, která ho ničí.
Producenti věděli, že při volbě představitelky Sněhurky, jsou na tenkém ledu. V původní verzi je Sněhurka mladá dívka, která je spíš obětí než bojovnicí. Problémy, se kterými se potýká, jsou vlastní dívkám a ženám po celém světě i dnes: osamocení a zrání, plus problém s důvěrou, láskou a sílou (a nezadržitelným uvadáním) krásy.
Obsazení Sněhurky bylo komplikovanější než obsazení její protivnice. V případě princezny filmaři hledali herečku, které by zosobnila archetyp nevinnosti, naivity a něhy, kterou Sněhurka ukazuje v první části filmu a houževnatou bojovnicí, kterou se stane v části druhé. Našli spoustu mladších hereček, které skvěle zvládaly první tvář, ale těžko byly uvěřitelné v roli bojovnice. Na druhou stranu o roli stály starší herečky, které by skvěle ztvárnily bitvami zkoušenou bojovnici, ale byly nepřesvědčivé jako tichá vězenkyně, která byla požadovaná v prvních scénách.
Do role byla nakonec obsazena Kristen Stewart, známá postavou Belly Swanové ze ságy Twilight. Producent Sanders vysvětluje tuto volbu: “Kristen má mimořádný talent. Její dosavadní práce je skvělá, ale tato klasická role jí otevírá možnost oslovit ještě širší publikum. Je to její šance zazářit a proslavit se.”
Roth přibližuje detail výběru: “Všichni jsme chtěli, aby naše Sněhurka nebyla plachá, ale naopak útočná, asertivní, typově něco jako Johanka z Arku. Původně jsme stejně jako v Alence v říši divů, kde jsme objevili Miu Wasikowskou, chtěli obsadit někoho neznámého, ale pak jsme se vydali za Kristen na natáčení Twilight a moc se nám líbila. Hodně se na tuto roli připravovala. Čtyři měsíce se učila jezdit na koni a další čtyři měsíce trénovala anglický přízvuk.”
Kristen Stewart představuje svoji podobu Sněhurky: “Nechceme ji úplně změnit. Zachovali jsme to, čím opravdu je. Je připomínkou toho, jak se k sobě lidé mohou chovat.” Stejně jako Charlize Theron, i jí se líbí přístup scénáristů k tématu krásy a síly: “Sněhurka nemá ponětí, co je ješitnost. Žádnou nemá. Skoro v každé roli, kterou hrajete, máte minimálně tušení, kdo jste a jak vypadáte a se svojí ješitností se potýkáte, jak postupně dospíváte v ženu.”
Další postavou je Lovec. Eric, který zná Zakletý a temný les jako své boty. Kromě toho, že má respekt ke zvěři, kterou pronásleduje, dokáže myslet jako zvířata. Poté, co jeho žena Zara zemřela, stal se z něj žoldák a pijan. Teď byl pověřen, aby v lesích vystopoval Sněhurku a dovedl ji zpět k Ravenně, která potřebuje sníst její srdce. Když ale prohlédne královninu proradnost, rozhodne se postavit na druhou stranu a začne mladou dívku, která je rozhodnuta skončit, co Ravenna začala, trénovat k boji. Eric vidí ve Sněhurce naději na ukončení temna, které pohltilo království a začne opět věřit, že na zámku zaplápolá královská standarda.
Postava Lovce měla být původně mnohem starší než Sněhurka. Jako kandidát na tuto roli si pozornost filmařů získal Chris Hemsworth svojí nejslavnější rolí nordického boha Thora ve stejnojmenném filmu.
Co by to bylo za pohádku, kdyby v ní nebyl prince. Zde se jmenuje William, je to Sněhurčin nejbližší kamarád z dětství a syn býválého králova poradce. Když byla Sněhurka uvězněna, prchnul William s otcem a jejich lidem do lesů, osídlených trpaslíky, trolly a vílami. Roky dávali dohromady armádu, která by ochránila to, co z království zbylo. A když William zjistí, že jeho dětská láska stále žije, vyšle zkušeného střelce, aby Sněhurku vypátral a nezpustil ji z očí.
William je navíc přesvědčen, že život v exilu za vysokými zdmi je málo, a na rozdíl od svého otce je přesvědčen, že stojí za to riskovat, aby se jim i lidem v království žilo lépe.
Vedlejší role hrají Sam Spruell jako ničemný Finn, bratr Ravenny, který udělá cokoliv, co mu sestra nakáže. Vincent Regan hraje statečného vévodu Hammonda, králova pravou ruku (a Williamova otce), který odvede svůj lid do okolních lesů. Noah Huntley hraje zrazeného krále Magnuse, jehož předčasná smrt uvrhne zemi do hlubokého zoufalství, zatímco Liberty Ross hraje královu časně zemřelou ženu, matku malé princezny. Lily Cole hraje služebnou Gretu, jejíž mladí je vysáváno Ravennou. Konečně Raffey Cassidy hraje malou Sněhurku.
Do rolí trpaslíků byla obsazena smetánka britských herců. Díky kombinaci efektů a triků staré školy byste těžko uvěřili jejich velikosti.
Důležitou součástí nové verze pohádky o Sněhurce jsou kostýmy. Za jejich zrodem stála oscarová návrhářka Colleen Atwood. Kostým Sněhurky je přizpůsoben její bojové povaze. Na začátku má dlouhé šaty, jak se ale v průběhu filmu stále víc připravuje na soboj, její oblečení se zkracuje a je doplňováno úzkými kalhotami.
Lovec má na sobě po celou dobu prakticky jeden oblek. Pohodlný kostým, který mu plně umožňuje bojovat a má dostatek prostoru pro uchovávání zbraní. Nejnáročnější postavou, co se kostýmu týče je královna Ravenna. V průběhu příběhu obleče 12 různých kostýmů. Každý byl ušit ručně, dohromady zabraly stovky hodin práce. Nejnáročnější byl Ravennin havraní plášť, díky kterému se může proměňovat. Jeho výroba trvala čtyři týdny a stála 20 000 liber!

Ocenění:
Academy Awards
2013 - Colleen Atwood (Kostýmy) (nominace)
2013 - Vizuální efekty (nominace)

BAFTA
2013 - Kostýmy (nominace)

Razzies
2012 - Kristen Stewart (Nejhorší herečka)

DABING
V českém znění: Nikola Votočková - Kristen Stewart (Sněhurka), Jan Maxián - Chris Hemsworth (Lovec), Ivana Andrlová - Charlize Theron (Ravenna), Filip Švarc - Sam Spruell (Finn), Petr Gelnar - Sam Claflin (Princ William), Oldřich Vlach - Bob Hoskins (Muir), Ladislav Cigánek - Ian McShane (Beith), Václav Knop - Toby Jones (Coll), Ondřej Izdný - Johnny Harris (Quert), Martin Sobotka - Eddie Marsan (Duir), Milan Slepička - Ray Winstone (Gort), Libor Terš - Nick Frost (Nion), Jiří Prager - Brian Gleeson (Gus), Tomáš Gibiš - Christopher Obi (Zrcadlo), Tomáš Borůvka - Vincent Regan (vévoda Hammond), Dagmar Čárová - Rachael Stirling (Anna), Stanislav Lehký - Dave Legeno (Broch), Ludvík Král - Noah Huntley (král Magnus), Petra Tišnovská - Liberty Ross (královna), Zuzana Skalická - Anastasia Hille (matka Ravenny), Michaela Tvrdíková - Lily Cole (Greta), Aneta Talpová - Raffey Cassidy (mladá Sněhurka), Jindřich Žampa - Xavier Atkins (mladý William), Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Kateřina Langerová, Martin Svejtšil
Zpívají: Alena Průchová - Kristen Stewart (Sněhurka), Ondřej Izdný - Johnny Harris (Quert), Martin Sobotka - Eddie Marsan (Duir), Milan Slepička - Ray Winstone (Gort)
Překlad a texty písní: Petr Putna
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Výsledný mix: Deluxe Denham
Hudební režie: Ondřej Izdný
Dialogy a režie: Petr Sitár
Vyrobilo studio LS Productions - 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.5.2012 Bontonfilm
Premiéra USA: 1.6.2012 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.10.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.10.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 11 722 733
Tržby celkem - $ 396 600 000
Návštěvnost v ČR 109 880
Náklady (Rozpočet) - $ 170 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Sněhurka a lovec gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1286/
Dobrodružný / Fantasy, USA, 2012
Režie: Rupert Sanders, Hrají: Kristen Stewart, Charlize Theron

Lovec: Zimní válka gastonrolinc.webnode.cz/news/a1287/
Akční / Dobrodružný, USA, 2016
Režie: Cedric Nicolas-Troyan, Hrají: Chris Hemsworth, Jessica Chastain
 
Tvůrci a herci
Rupert Sanders (Režie), Sam Mercer (Produkce), Palak Patel (Produkce), Joe Roth (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Greig Fraser (Kamera), Conrad Buff IV (Střih), Neil Smith (Střih), Lucy Bevan (Casting), Dominic Watkins (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Craig Henighan (Zvuk), Chris Munro (Zvuk), Sharon Martin (Masky), Hossein Amini (Scénář), Evan Daugherty (Scénář), Kristen Stewart (Herec), Charlize Theron (Herec), Chris Hemsworth (Herec), Ian McShane (Herec), Bob Hoskins (Herec), Sam Spruell (Herec), Toby Jones (Herec), Eddie Marsan (Herec), Ray Winstone (Herec), Nick Frost (Herec), Sam Claflin (Herec), Lily Cole (Herec), Dave Legeno (Herec), Vincent Regan (Herec), Rachael Stirling (Herec), Izzy Meikle-Small (Herec), Noah Huntley (Herec), Greg Hicks (Herec), Mark Wingett (Herec), Liberty Ross (Herec), Peter Ferdinando (Herec), Johnny Harris (Herec), Anastasia Hille (Herec), Julian Seager (Herec), Jamie Blackley (Herec), Joey Ansah (Herec), Gregor Truter (Herec), Kevin Hudson (Herec), Jd Roth-round (Herec), Raffey Cassidy (Herec), Brian Gleeson (Herec), Hattie Gotobed (Herec), Darren Kent (Herec), Lasco Atkins (Herec), Paul Warren (Herec), Xavier Atkins (Herec), Mark Haldor (Herec), Chris Obi (Herec)
 
2012/127/USA/Dobrodružný, Fantasy, Akční, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Sněhurku (Kristen Stewart) nadabovala Nikola Votočková, avšak pouze mluveným slovem. Zpěv nadabovala Alena Průchová.
- Na jaře 2012 byly v kinech uvedeny hned dvě filmové adaptace příběhu o Sněhurce a v obou dabovali hrdiny členové kapely Nightwork. Ve filmu Sněhurka (2012) se dabingu ujal Vojtěch Dyk a ve filmu Sněhurka a lovec Jan Maxián.
- Herci, kteří ztvárnili trpaslíky, museli před začátkem filmování navštěvovat tzv. školu pro trpaslíky, kde se pod vedením choreografa učili například chodit v husté trávě po kolenou, aby se zdály menší.
- Postava lovce (Chris Hemsworth) se jmenuje Eric, ačkoliv ve filmu jeho jméno nezazní ani jednou.
- Film pomáhali vytvárať aj akademický konzultanti z University of Chichester a University of Oxford, ktorí sa zaoberali výskumom rozprávok a stredovekých bitiek.
- Hrad, v ktorom bola väznená Snehulienka (Kristen Stewart) bol celý počítačovo vygenerovaný na ostrove Gateholm.
- Scény na pláži boli natáčané vo Veľkej Británii, v Pembrokeshire.
- Po uvedení filmu Kristen Stewart přiznala, že se v době natáčení spustila s režisérem a otcem dvou dětí Rupertem Sandersem.
- Jedná se o jednu z mála filmových verzí pohádky, kde nebyli do rolí trpaslíků obsazeni herci malého vzrůstu, nýbrž bylo využito speciální trikové techniky, díky níž se zdají herci mnohem menší než ve skutečnosti. Film si kvůli tomuto vysloužil vlnu kritiky ze strany malých lidí, jako je i herec Warwick Davis, který se nechal veřejně slyšet, že to je stejné, jako kdyby do rolí postav tmavé pleti přebarvovali bílé herce načerno.
- Režisérovi filmu Rupertovi Sandersovi se zdálo, že falešná krev vypadá při natáčení příliš uměle, a proto se rozhodl použít svou vlastní. K neobvyklému kroku se odhodlal pro scénu, ve které si Sněhurčina (Kristen Stewart) matka píchne do prstu a kapky její krve padají na sníh.
- Charlize Theron přiznala, že si během natáčení filmu mimořádně oblíbila svou hereckou kolegyni Kristen Stewart. "Opravdu, opravdu zbožňuji to děvče. Skočila bych pro ni z okna. Je úžasná, naprosto úžasná. A dělá skvělé masáže," vyjádřila se.
- Podle průzkumu společnosti Fandango byl snímek u něžnějšího pohlaví nejočekávanějším filmovým hitem léta 2012.
- Aby Kristen Stewart natočila svou roli, musela překonat strach z koní.
- Již během natáčení se začalo pracovat na druhém díle.
- Výroba filmu byla v říjnu 2011 dočasně pozastavena poté, co si Kristen Stewart přetrhla vaz v palci během útoku ve scéně s trpaslíky. Dalším zraněním, ke kterému během natáčení došlo, byl monokl na tváři Chrise Hemswortha, o který se omylem postarala Kristen Stewart.
- Natáčení probíhalo od října 2011 ve Velké Británii.
- Charlize Theron kvůli tomuto filmu odmítla roli ve filmu J. Edgar (2011).
- Představitelé Ian McShane a Sam Claflin si spolu zahráli již v seriálu Pilíře Země (2010) a ve filmu Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (2011).
- Do role Sněhurky byly zvažovány Dakota Fanning, Saoirse Ronan, Riley Keough, Alicia Vikander, Bella Heathcote, Felicity Jones, Selena Gomez, Emily Browning a Lily Collins, která byla nakonec obsazena do jiného filmu s názvem Sněhurka (2012).
- Postavy sedmi trpaslíku jsou pojmenovány podle římských císařů: Ceasar, Tiberius, Konstantine, Claudius, Hadrianus, Traianus a Nero.
 
Odkazy