Zastav a nepřežiješ / Crank (2006/88/USA/Akční, Thriller, Krimi) 72%

21.07.2018 10:35
JEDNOU VĚTOU
„Jed v žilách, pomsta v srdci."

OBSAH
Existuje tisíc způsobů, jak si zvednout adrenalin v krvi. Chev Chelios ho dnes bude potřebovat hodně. Chev Chelios dnes začíná své ráno neobvyklým způsobem. Celý svět se s ním točí, prakticky se nemůže hýbat a srdce mu stěží bije. Včerejší akce se příliš nezdařila. Tento nájemný vrah nechal svoji oběť uniknout, aby mohl začít nový život... Teď mu však v krvi koluje jed a naživu zůstane jen tehdy, pokud bude v neustálém pohybu a napětí a udrží si tak v těle dostatečnou hladinu adrenalinu. Pomsta je perfektním řešením. Chev drancuje ulice LA a zanechává za sebou spoušť... Musí zachránit Eve a najít protilátky!(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Věru originální nápad natočit, film o chlápkovi, kterému za spánku vpíchnou do těla nový typ drogy a když nebude tělo mít dostatek adrenalinu, tak zemře na zástavu srdce. Takže od samého začátku začíná téměř hodinu a půl dlouhá akce, od které se neodtrhnete stejně jako Jason Statham. To co provádí je vskutku adrenalinové...koho by napadlo vlézt do hospody plný černochů a začít na jednoho z nich mířit zbraní? Snad jen Stathama. Konec je sice trochu na rychlo, ale fakt je, že dokáže opravdu dost zaujmout a poslední záběr si jen tak z paměti nevymažete. Jason Statham je poslední dobou stále častěji zaznamenáván bulvárem a dobré je, že většinou kladně. Pokud se z něj opravdu stane další akční hrdina, tak doufám, že jeho kariéra bude pokračovat tak jako nadále a nesklouzne do bažin pomyslných rádobyslátanin. (Malarkey) 3*

Jason Statham asi neumí nic jiného než se tvářit tvrdě a mlátit každého živého tvora ve své blízkosti, tak ani tentokrát nezměnil svou oblíbenou pózu. Jason se probudí a je mu nějak špatně, podívá se na vše vysvětlující kazetu, na které zjistí, že v sobě má "sračku z Pekingu", která mu požírá adrenalin a bez trvalého přísunu této oblíbené látky jeho srdce zpomalí a on zemře. V tu chvíli se jeho život nepočítá na minuty a hodiny, ale na vteřiny pří kterých se snaží dělat to nejšílenější co ho napadne. Od hodně rychlé jízdy autem, přes bersekerovskou bitku v baru plného černochů a i trochy sexu s přítelkyní:). Samozdřejmě, že Jason nemůže být za tento drogový dáreček rád a tak se rozhodne pomstít. Kolotoč, při kterém to chvíli vypadá, že režiséři jsou adrenalinovými fanatiky (a milovníky google earth) a možná se ještě trochu povzbudili a inspirovali trochou LSD(když heroin nestačí...). Všechno by bylo v pořádku, každý velký fanoušek adrenalinové jízdy, v které se nešetří kulkami, pěstmi a ani hodně tvrdou muzikou, by byl spokojen, ALE... Tento film dohání vše do naprostých absurdit a např. již zmiňovaný google earth je šíleně trapná a nevtipná záletost stejně jako další různé "stylovosti" . Nemyslete a budete spokojení, ale nevím co s vámi udělá závěr filmu, který celou absurditu a šílenost filmu jen a jen 10x podrthuje. Možná se jako já budete více smát, než by bylo zdrávo... (Djkoma) 3*

Zdrhej Jasone, zdrhej, sic budeš tuhej! Totálně, absolutně šílený akční nářez! Nonstop jízda s pedálem až na podlaze od první do poslední minuty. Film, který se s ničím nemaže, je jako tank valící se stále vpřed, nehledíc na způsobené finanční škody, případně újmy na zdraví méně odolných diváků. Brutální násilí je zde praktikováno v hojné míře, místy je však natolik přehnané, že to hraničí s groteskou. Tenhle film se však vážně nebere. Proč taky. Komiksová nadsázka čouhá z každého rohu. U většiny filmů to bývá zpravidla tak, že jisté věci jsou podány jistým korektním – očekávaným způsobem, Crank je jiný, Crank má koule. Pokud jsem si u něj říkal, že by se „teď mohlo stát tohle“ (ačkoliv jsem nevěřil, že na to budou mít tvůrci odvahu), tak se „teď skutečně stalo tohle“. Zběsilý dojem podtrhuje debutantská, ultraklipoidní režie. Sice utržená ze řetězu, přesto držící slaboučký scénář jakž takž pohromadě. Premisa není tak originální, jak by se mohla na první pohled jevit, kromě Nebezpečné rychlosti si prý hodně vypůjčuje ze starého filmu noir D.O.A. (nikdy jsem neviděl), ale k čemu děj, k čemu u podobné kulervoucí jízdy děj? Jsem nepopsatelně šťasten, že někdo nabral tu odvahu zrealizovat podobný úlet. Hranice mezi genialitou a debilitou je zde nebezpečně tenká. Já si to užíval a myslím tím OPRAVDU užíval. S vypnutým a před jakoukoliv aktivitou varovaným mozkem, ale užíval. Podobně smrtelným způsobem zábavný film zde nebyl od Utrženého ze řetězů, ač k němu bych po „zábavnostní“ stránce měl jisté výhrady, ke Crankovi ne! Pokud budeme mluvit o Lásce nebeské jako o tzv. „ultimativní“ romantické komedii, pak Crank musí být „ultimativní“ akcí. Jde o pomyslný vrcholek Mt. Everestu akčních filmů a Jasona Stathama bych si zde oficiálně dovolil označit za nového akčního hrdinu. Pět hvězdiček je hodně, pět hvězdiček je pro takovou „blbost“ (v tom nejlepší smyslu slova) sakra hodně, ale když je odvázaný film, nechť je odvázané i hodnocení. 90% (Matty) 5*

VELKÁ RECENZE
Znáte to, prostě se vzbudíte a je vám blbě. Nemůže za to kocovina, ani divoká noc s přítelkyní. Přijdete do obýváku a tam najdete CDčko s výmluvným popiskem "Fuck You". Vložíte ho poslušně do přehrávače a váš mexickej skorokámoš vám vysvětlí, že do vás píchnul čínskej jed pětihvězdičkový kvality (tyhle bondovské vysvětlovačky nikdy nevyjdou z módy :). Máte tak hodinku na přežití. Pokud jste Tonda Vomáčka, dojdete si k Flekům na dvě orosený a spokojeně upadnete do kómatu. Pokud jste Jason Statham, rozkopete na cucky plazmovou telku, co jste dostali od rodičů k Vánocům a hrozně, ale hrozně se naserete...
Na Crank jsem byl zvědavý kvůli zápletce, nikoliv kvůli neznámým týpkům za kamerou a nepříliš přesvědčivému traileru, který po cestě do kin vyplodili. Náhoda tomu ale chtěla a když jsem na exkurzi do UK zahlédnul Jasonovu ruku na plakátě, nedalo se odolat. A zřejmě budu muset chodit do londýnských kin častěji, protože jestli pokaždé narazím na pecku typu Running Scared nebo Crank, zřejmě to má svůj smysl. :)
Dost často přichází v komentářích pod recenzemi na přetřes určitá okoralost pánů recenzentů. Je na tom zrnko pravdy, přeci jenom jsme vystaveni většímu množství nudných komedií, unylých akčních filmů a stupidních hororů, než běžný filmový divák. A tak si to občas kompenzujeme podpásovými stíračkami a "unavenými" texty. Crank ale na tenhle přístup absolutně nemá nárok. Je to osvěžující uragán a neuvěřitelný experiment ve stylu "a teď si budeme dělat, co budeme chtít". Chci rovnou vyseknout velkou, ale opravdu velkou poklonu Brianu Taylorovi a Marku Neveldineovi. Dělá se to většinou na konci recenze, ale já jsem příliš netrpělivý, než abych to vydržel. Oba zjevně natočili spoustu cool reklam a hodně hráli Grand Theft Auto. Spojení těchto dvou činností vyústilo v záležitost, na kterou ještě dlouhé týdny nezapomenu a která zřejmě každému fanouškovi akčních filmů vykouzlí nesmazatelný úsměv na tváři.
Crank totiž v první vteřině filmu šlápne na plyn a už nezastaví. Po první půlhodině jsem nevěřil tomu, že tempo lze ještě zvýšit. Jason Statham pobíhal po městě, průběžně čekoval všechny etnické gangy, co pobíhaly kolem, a dělal neuvěřitelně šílené věci, aby udržel hladinu adrenalinu patřičně na výši. Soulož s přítelkyní na veřejném prostranství za asistence skandujících japonských turistek, opékání ruky v toustovači nebo dobrovolné elektrošoky, to už přece nejde trumfnout. A nebo jo? Crank má pouhých 80 minut, ale přesně v duchu metabolismu hlavního hrdiny je ždíme na pověstné maximum. A Statham je definitivně a oficiálně největší badass poslední pětiletky. Nevím jestli při podepisování smlouvy věděl do čeho jde, ale pokud jste si ho nezacementovali v hlavě po Kurýrovi, tak jeho Chev Chelios už se ve vašem srdci nadobro zabydlí. Mám z toho kluka takovou radost, až se mi klepou ruce.
O Grand Theft Auto jsem se mimochodem nezmínil náhodou, protože pokud si odmyslíme adrenalinové hrátky (které jsou na všem to úplně nejlepší), pak je Crank zřejmě nejvěrnější adaptací GTAčka, co by kdy mohla vzniknout. Vizuálně drzou, nihilisticky humornou a narvanou až po okraj drsňáckými gesty a pohlednými přestřelkami. Budete se smát, budete překvapeni jak to videoklipovému duu pěkně sype od ruky a roztajete blahem nad tříštěním nejrůznějších klišé. Hlavní hrdina není žádný andílek, prostě zabíjí lidi a i když s tím chce jednou pro vždy skončit, oni mu pořád tvrdohlavě nabíhají před ústí pistole. Nemilé, leč zábavné...
Objektivně musím uznat, že Crank asi nebude vyhovovat každému a některé osoby možná i vyděsí. Hrátky s hudbou a kamerou jsou až příliš liberální, stejně jako mnohdy absurdní humor a když to vezmeme kolem dokola, tak je ten film úplně o ničem (což ovšem nevylučuje přítomnost skvělého rozjezdu, vynikajícího finále a skvělé pointy). Jenže proč by se měli autoři držet zpátky, když je na porušování pravidel a nonstop akční jízdě založená celá zápletka? Odpověď je zřejmá... kdo se bojí, nesmí do lesa a kdo nevydrží tempo, může klidně z kina utéct. Přijde ale o spoustu situací, které ještě v žánru nikdo nikdy nezkusil a obrovskou energii a nadšení, které sálá ze scénáře i režijního pojetí.
Kdybych točil svůj první hollywoodský film a povedlo se mi to s takovým stylem jako Taylorovi a Neveldineovi, tak už otevírám šampaňské. Možná by ještě potřebovali poladit některé aspekty, ale jestli jsem si před zhlédnutím filmu říkal, že bych vymyslel deset režisérů, kteří by se nadějné zápletky ujali lépe, teď už mě nenapadá ani jediný. Co si nadrobili, to si i snědli, a ani při tom nehnuli brvou. Poslušně je přidávám na seznam autorů, které je třeba sledovat ostřížím zrakem. Pokud někdo donutí Jasona Stathama, aby si polonahý v nemocničním pyžamu stoupnul snožmo na rozjetou motorku a udělal klasické Leovo "I'm the king of the world" gesto, nemůže být úplně bez talentu. A pokud vás právě nastíněná představa alespoň trochu pobavila, pak je Crank bezesporu tím pravým filmem i pro vás. Nezbývá než se pomodlit za jeho včasný příchod do českých kin. Teď mě omluvte, jdu na zeď nalepit plakát s Jasonem. Snad to ještě umím, naposledy jsem takhle tapetoval ve čtrnácti letech.

O FILMU
Autoři a režiséři tohoto filmu, Mark Neveldine a Brian Taylor, již delší dobu chtěli natočit skutečně dobrý nonstop akční film. „Jsme fanatiky do akčních her, stejně jako 70 miliónů Američanů,“ říká Neveldine, „a chtěli jsme vytvořit film, který by byl nadupaný stejně jako videohra.“ Taylor dodává: „Toto je totálně akční, šílený film.“
„Chtěli jsme natočit film, ve kterém by byl hlavní hrdina v neustálém pohybu, něco jako Nebezpečná rychlost, jen místo autobusu by to byl muž,“ říká Taylor. „A pokud zpomalí, zemře. Dalo nám to možnost pracovat s kamerou a proniknout do jeho světa tak, jak jsme chtěli.“
Ten svět je podsvětí Los Angeles, a právě toto prostředí zaujalo producenty. Skip Williamson říká: „Slyšel jsem, že jsou výborní, a dělají zajímavé věci. Když jsem viděl jejich prezentaci, uvědomil jsem si, že jsou skutečně výjimeční. Oni zvládli vše od obsluhy kamery až po nastavování světel, a měli úžasný vizuální styl. Dostal jsem do ruky jejich scénář, a po dvaceti stránkách jsem věděl, že kombinace jejich stylu s linií příběhu je vynikající.“
Scénář brzy prošel dalšími úpravami, a po osmnácti měsících příprav se začalo natáčet. Producent Richard Wright uvádí: „Mark a Brian napsali tento scénář již před několika lety, svůj film propracovali do detailu. A nyní ho režírují, stojí za kamerou a pracují se světlem; je to zcela jejich film. Dnes není příliš obvyklé, když mají režiséři na starosti tolik z tvůrčího procesu.“
Základem úspěšné práce bylo obsazení hlavní postavy Cheva.
Taylor říká: „Měl to být typický chlapík z L.A., nevnímali jsme ho jako Brita. Viděli jsme mnoho amerických herců a snažili se najít takového, který by měl v sobě tu uvěřitelnou tvrdost oblíbených herců 70. let, jako Steve McQueen či Roy Scheider, ale takový tu už dnes není. Pak jsme ale potkali Jasona, on byl ten pravý.“
„Ten scénář byl úplně jiný, než jaké jsem doposud četl,“ říká Jason Statham. „Je to šílené, víc než šílené. Je tam spousta výborných scén, hodně akce, násilí, romantiky, komedie i drama. Je to jako deset filmů v jednom.“
Taylor byl přesvědčen, že právě Jason Statham dokáže zachytit a ztvárnit všechny aspekty filmu i své postavy: „Jeho výkon nás neskutečně ohromil, jako herec dokázal zahrát vše, od násilí až po tichou citlivost. Jeho výkon má vícero poloh, je vážně úžasný.“
Vedoucí výroby David Rubin říká: „Před začátkem natáčení byl Jason velkým otazníkem. Náš herec měl být tvrdý chlapík, ale s velkým srdcem, měl být svižný, ale ne super atlet, bystrý, ale ne génius, vtipný, ale ne komik. Bylo zajímavé vidět každý den Jasona dělat něco jiného, točit těžkou akci tak, jakoby byla úplně lehká, či mít správný komediální timing a vytvořit komickou situaci. A někdy to vše musel zvládnout najednou, což bylo úžasné.“
Odlehčujícím komediálním prvkem příběhu je Chevův vztah s Eve, kterou hraje Amy Smart. Neveldine uvádí: „Eve je protikladem brutality jeho života a osobnosti.“
Amy Smartová se těšila na natáčení svého prvního akčního filmu a zaujala ji dynamika vztahu Eve a Cheva. „Myslím, že je to vztah přitahujících se protikladů, ji láká ten nebezpečný a záhadný muž, který je uvnitř velmi milý. A naopak Cheva přitahuje ona jako jemná žena, u které cítí klid a bezpečí, může se k ní uchýlit před svým nebezpečným životem. Ona si však myslí, že je programátorem videoher, a ne nájemným zabijákem, ale když to zjistí, jejich vztah je tak silný, že ji to přese všechno téměř vzrušuje.“
Jason Statham si myslí, že tuto roli nemohli tvůrci obsadit lépe. „Eve ztělesňuje vše, co Chev není - taková čistá a pokojná duše, a on ji velmi miluje. Ona mu dává pocit, že někde existuje život, který se vyplatí žít, a navíc ona je krásna, milá a svérázná.“
Když Eve představuje vše dobré v Chevově životě, pak Ricky Verona ztělesňuje pravý opak. Právě on s Chevem pracoval v podsvětí jako zabiják, a nyní ho otrávil. Postavy zlomyslného gaunera se ujal Jose Pablo Cantillo: „Máte tu dva zabijáky, a Verona je číslo dvě, ale chce být číslem jedna. Nejde však jen o vítězství v souboji, ale i o styl. On má komplex vlastní velikosti, nikdo se ho neodváží znevážit, on zabíjí pro respekt. A najednou přijde nějaký Chev, který ho bere jako druhořadého občana.“
Další důležitou postavou příběhu je Chevův kamarád - transvestita a informátor Kaylo, kterého hraje Efren Ramirez. „Kaylo je velmi strukturovaná postava, hodně se v něm skrývá. Má v sobě hodně odstínů a tváří, které se v průběhu děje postupně odhalují, když pomáhá Chevovi proti jeho nepřátelům.“
Postavu Doca Milese, medika, který konzultuje s Chevem jeho zdravotní stav a snaží se dostat jed z jeho těla, si zahrál Dwight Yoakam, který natočil všechny své scény ve filmu za jediný den: „Moje postava je takový rock’n’rolový doktor, jehož klientela se skládá především ze spodní části společnosti v Los Angeles, a jemu to tak vyhovuje. Když jsem četl scénář, říkal jsem si - zahrát si toho chlapíka by byla zábava, a jsem rád, že mě oslovili.“
Režírovat tak různorodý herecký tým byla jen jedna z výzev, které dvojici mladých režisérů čekaly, a Jason Statham byl od začátku ohromený jejich režisérskými schopnostmi. „Už samotný scénář mě velmi zaujal, a když mi promítli svou krátkou ukázku filmu, viděl jsem, že mají přesnou vizi o svém filmu, který vypadal skutečně velmi odlišně od toho, co se dnes natáčí.“
Ani on však nečekal, že si Neveldine obuje na nohy kolečkové brusle, a bude natáčet akci s kamerou v ruce: „Oni mají takový ten free styl natáčení. Nová generace digitálních kamer jim umožňuje dostat se na místa, která byste nečekali. Já řídím auto, a oni mi strčí kameru mezi nohy. Je to zcela svobodný styl práce, něco takového jsem ještě nezažil. Pro mne bylo výborným zážitkem pracovat na filmu s lidmi, kteří si ho napsali a také si ho režírovali. A to mě ani nenapadlo, že budou i kameramany. Jejich talent je velmi všestranný.“
Digitální kamerový technik Nick Theodorakis ihned zaregistroval, že Neveldine a Taylor chtějí využít digitální kameru naplno, aby vytvořili svůj osobitý styl: „Přizvali mě nejdříve, abych hlídal, aby natočený materiál splňoval jisté požadavky kvality na promítání v kině. Ale uvědomil jsem si, že jejich vizuální cítění se dokonale hodí nejen k jejich stylu, ale i k příběhu tohoto frenetického filmu. Jejich vidění je horečnaté a neuvěřitelně dynamické, je v něm hodně pohybu, ale zároveň i něco víc. Oni jsou velcí nadšenci videa, což mě potěšilo, protože jsem často natáčel na HD video s lidmi, kteří si nemohli dovolit natáčet na film. A zde byli dva chlapíci, kteří už s videem vyrůstali a berou ho jako uměleckou formu, což je výborné, a mohli jsme tak vytvořit něco, co není ani celkem film, ale ani tradiční video, je to něco, co bych označil jako Neveldine-Taylor styl.“
Digitální natáčení samozřejmě přinášelo i mnohé nevýhody, které režiséři museli zvládat, a občas to vyústilo do přímo dobrodružných situací. Producent Wright říká: „Používali jsme hlavně kamery Sony 950, které byly připojené kabely k pultu, což znamenalo, že zpočátku nebyly dostatečně mobilní na to, aby byly režisérovi-kameramanovi k dispozici při natáčení hlavně rychlých pohybových scén. Řešením problému se stala tzv. nanokamera - přístroj upevněný na těle kameramana, který mu umožňoval držet oddělenou část kamery a objektivu v ruce, zatímco zbytek kamery byl připevněný na jeho zádech. Hlavní výhodou je, že máte laboratoř přímo na place. Můžete upravovat světlo, barvy, ostrost přímo během akce. Můžete začít vevnitř při jednom světle, a potom vyjít ven na silnější světlo a upravit to během záběru. Takovéto záběry by byly téměř nemožné, a navíc se můžeme ihned podívat, co jsme natočili.“
Režisér Taylor říká: „Myslím, že když lidé uvidí tento film, bude úplně jiný, než jaké doposud viděli. A to byl náš cíl. Když už pracujeme s touto novou technologií, využijme ji naplno, dostaňme z ní vše, a vytvořme něco nové.“
Zajímavé je i to, že režiséři umožnili hlavnímu představiteli dělat všechny kaskadérské kousky i v těch nejvypjatějších scénách, například když Chev a Verona visí z helikoptéry nad ulicemi Los Angeles. Taylor říká: „Jason od začátku chtěl jít do té helikoptéry. Nebyli jsme si jistí, zda si to můžeme dovolit, ale měli jsme toho nejlepšího kaskadéra na světě, Darrena Prescotta, který koupil potřebné vybavení a vymyslel, jak to udělat.“
Darren Prescott říká: „Jako kaskadérský koordinátor se snažím dostat herce do co možná nejvíce akcí, protože si myslím, že diváci chtějí vidět v akci skutečnou postavu. Kvůli množství pohybu v jejich souboji musel být Jason připoután ke dvěma lanům, a když padal z helikoptéry, musel mi skutečně věřit. Ale prokázal velkou odvahu a zvládl to.“
Jason Statham dodává: „Ano, byl to úžasný zážitek. Vždyť jak se připravíte na to, že visíte ve výšce sto metrů z helikoptéry? Nijak. Nikdy předtím jsem to nedělal, jen mě přivázali a rychle nahoru. Ale já rád dělám tyto věci sám, věřím si. Jinak bych se do toho nepouštěl. Když něco takového dokážete, dosáhnete jistého uspokojení, že jste to zvládli, to vám nic nenahradí. Diváci v kině uvidí, že z té helikoptéry sto metrů nad zemí visím skutečně já. To nedokážete jinak natočit, protože ten vítr, hluk a strach z toho celého je vidět na mojí tváři, je to skutečné. Na očích je vám vidět adrenalin, je to strašidelné, ale překonáte to. Strach, vzrušení a nebezpečí najednou, skutečně úžasné.“
Další důležitou postavou filmu bylo Los Angeles. Taylor uvádí: „Naše představa byla, že to bude typický film z Los Angeles, město je další postavou příběhu. Nemohli jsme točit nikde jinde než zde.“
Producent Wright dodává: „Zachytit ducha L.A., města s těmi zvláštními místy, fantastickou architekturou a neustálým sluncem, bylo pro tvůrce důležité. Velmi jsme tomu obětovali, ale vyplatilo se to.“
Neveldine a Taylor věří, že i diváci vsadí správně, když přijdou na jejich film, a Taylor říká: „Chceme, aby se lidé hlavně bavili, měli by mít pocit, že tento film je jako vystřelená kulka. Ta vyletí a vy letíte s ní a užíváte si ten zážitek. Je to oživlá videohra.“

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Ladislav Cigánek - Jason Statham (Chev Chelios), Jolana Smyčková - Amy Smart (Eve), Zdeněk Maryška - Dwight Yoakam (Doc Miles), Filip Švarc - Jose Pablo Cantillo (Verona), Pavel Šrom - Carlos Sanz (Carlito), Tomáš Juřička - Reno Wilson, Edi Gathegi (Orlando, taxikář), Michal Michálek - Efren Ramirez (Kaylo), Václav Rašilov - Chester Bennington (zákazník v lékarně), Zdeněk Hruška - Francis Capra (člověk uvnitř skladu), Bohdan Tůma - Noel Gugliemi (člověk na střeše skladu), Marek Libert (titulky), Zuzana Hykyšová, Miroslava Součková, Jaromír Meduna, Zuzana Schulzová, Václav Mareš a další
Zvuk: Dušan Matuška
Produkce: Leoš Lanči
Překlad, Dialogy a Režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2007

2. DABING (Prima Family)
V českém znění: Ladislav Cigánek - Jason Statham (Chev Chelios), Jolana Smyčková - Amy Smart (Eve), Zdeněk Maryška - Dwight Yoakam (Doc Miles), Filip Švarc, Marek Holý, Tomáš Racek, Filip Jančík, Zbyšek Pantůček, Michal Michálek, David Novotný, Petra Hobzová, Hana Czivišová, Jitka Ježková, René Slováčková, Bohdan Tůma (titulky) a další
Překlad: Petr Zenkl
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Libuše Witzová
Vedoucí výroby: Kristýna Pavlíková
Dramaturgie: Petr Anderle
Vedoucí dramaturg: Lucie Musílková
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a Režie: Tomáš Tintěra
Vyrobilo: Studio Audiotech pro FTV Prima s.r.o. v roce 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.2.2007 SPI Film
Premiéra USA: 1.9.2006 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 28.5.2007 (VHS) H.C.E.
Poprvé na VHS:  28.5.2007 H.C.E.
Poprvé na DVD: 28.5.2007 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 334 906
Tržby celkem - $ 34 560 577
Návštěvnost v ČR 11 002
Náklady (Rozpočet) - $ 12 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Zastav a nepřežiješ gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1282/
Akční / Thriller, USA, 2006
Režie: Mark Neveldine, Brian Taylor, Hrají: Jason Statham, Amy Smart

Zastav a nepřežiješ 2 - Vysoké napětí gastonrolinc.webnode.cz/news/a1283/
Akční / Thriller, USA, 2009
Režie: Mark Neveldine, Brian Taylor, Hrají: Jason Statham, Amy Smart
 
Tvůrci a herci
Mark Neveldine (Režie), Brian Taylor (Režie), Michael Davis (Produkce), Gary Lucchesi (Produkce), Tom Rosenberg (Produkce), Skip Williamson (Produkce), Richard S. Wright (Produkce), Paul Haslinger (Hudba), Adam Biddle (Kamera), Brian Berdan (Střih), Deborah Aquila (Casting), Jennifer L. Smith (Casting), Tricia Wood (Casting), Jerry Fleming (Scénografie), Christopher Lawrence (Kostýmy), Steven Morrow (Zvuk), - (Masky), Mark Neveldine (Scénář), Brian Taylor (Scénář), Jason Statham (Herec), Amy Smart (Herec), Jose  Pablo Cantillo (Herec), Efren Ramirez (Herec), Dwight Yoakam (Herec), Edi Gathegi (Herec), Reno Wilson (Herec), Glenn Howerton (Herec), Valarie Rae Miller (Herec), Chester Bennington (Herec), Noel Gugliemi (Herec), Francis Capra (Herec), Ted Garcia (Herec), Sam Witwer (Herec), Toši Toda (Herec), Candice A. Buenrostro (Herec)
 
2006/88/USA/Akční, Thriller, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Film byl natočen na digitální kamery, konkrétně na Canon XL-2 a Sony CineAlta HDC-F950.
- Slovo "Crank" je také anglický slangový výraz pro hlasitou hudbu.
- Oranžový vůz z úvodu filmu je Buick Riviera z roku 1971.
- Do hlavní role byli zvažováni Matt Dillon, Robert Downey Jr., Chris Rock, Seann William Scott, Johnny Knoxville nebo Andy Serkis, ale nakonec ji dostal Jason Statham. (Gerret)
- Hodinky, které má Chev Chelios (Jason Statham) na zápěstí, jsou Tag Heuer Carrera.
- Chev používa mobilný telefón Nokia 8800 Scirocco Edition.
- Film sa skutočne natáčal na tých istých miestach, ktoré možno vidieť v záberoch Google Earth.
- 20-milionová jízda nezávislého studia Lions Gate Films utržila během prvních třech dnů promítání (1. – 3. 9. 2006) 10,5 mil. dolarů na druhém místě žebříčku návštěvnosti. Jelikož zároveň šlo o prodloužený víkend, úvodní výdělek i s pondělní tržbou byl 12,9 milionů. Snímek překonal debut Stathamova prvního Kurýra (9,1 mil., 2002), ale nedostal se ani na dohled jeho pokračování s 20,1 miliony v roce 2004. Zastav a napřežiješ se nakonec z amerických kin vytratilo se sumou 27,8 mil. dolarů.
- Mladé a dravé studio Lions Gate Films, které má v nabídce nakříklad sérii Saw, postavilo velkou část reklamy filmu na internetu. Financovalo uvedení spotu na známé stránky www.youtube.com a také zaplatilo několika známým účastníkům této stránky za propagaci snímku.
- Podle informací zvěřejněných režiséry a Jasonem Stathamem na Comic-Cone v San Diegu nebyly v akčních scénách použity závěsné dráty či počítačové triky. Statham si, jak je u něho zvykem, dělal všechny kaskadérské kousky sám.
- Scéna sexu na veřejnosti se téměř nedostala do scénáře a nebylo ani ohlášené její natáčení. Proto jsou reakce okolí tak autentické a podle herečky Amy Smart je po skončení scény čekal potlesk téměř dvou stovek přihlížejících diváků.
- Ve filmu se podle produkce neobjeví ani jedna exploze, i když je tu zapletený jeden granát.
- Chlápka v nemocniční lékárně, který poradí Chevovi trik s nasal sprejem, poznali všichni fanoušci kapely Linkin Park, je to zpěvák této skupiny Chester Bennington.
- Režiséři Mark Neveldine a Brian Taylor oba obsluhovali obě kamery. Jeden se staral o záběry z dálky a druhý o detaily.
- Ve scéně v restauraci, kde Jason Statham vysvětluje Amy Smart co se stalo, tak její škitavka nebyla ve scénáři ani nejde o herecký výkon, je skutečná.
 
Odkazy