Looper / Looper ( 2012/114/USA, Čína/Sci-Fi, Akční, Krimi, Thriller) 73%

03.07.2018 16:15
JEDNOU VĚTOU
„Přece se nepopravím!“

OBSAH
Loopeři jsou nájemní zabijáci, kteří pracují pro zločineckou organizaci. Jejich úkol je tradiční: osoby, které jsou pro sdružení nějakým způsobem nepohodlné, zastřelí a zbaví se těla. Odměnu za vykonanou práci pak vždy najdou přímo u své oběti. A za svou krvavou práci jsou placeni opravdu velice dobře. Existuje pro ně pouze jediné pravidlo – za žádnou cenu nikdy nesmí nechat svůj cíl utéct. Joe (Joseph Gordon-Levitt) patří mezi loopery, spolehlivě vykonává svou práci a užívá si luxusního, bezstarostného života. A to platí až do chvíle, kdy dostane další zakázku. K jeho velkému překvapení se totiž před jeho připravenou zbraní objeví on sám, jen o něco starší (Bruce Willis). Tato situace se mohla přihodit jedině díky další zvláštnosti této práce – organizace looperům totiž jejich „klienty“ posílá z budoucnosti. Popravované oběti jsou transportovány zpět v čase a to přímo před hlaveň určeného loopera. A Joeovi zbývá jen zlomek vteřiny k zásadnímu rozhodnutí – má zastřelit sám sebe?(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po úvodních dvaceti minutách jsem byl připraven na futuristickou variaci existenciálních krimi a la Samuraj. Johnson však režíruje s mnohem menší soustředěností než precizní Melville. Výsledek se sice nesype tak jako Bratři Bloomovi, jednotný styl film každopádně postrádá. Kromě naprosto seriózních a velice působivých prostřihů do zmechanizovaného života nájemného vraha (ač mi jaksi uniklo, proč nejsou nepohodlní posílání z budoucnosti rovnou v neživém stavu) dojde i na fraškovitě černý humor, nasládlou romantiku, brutální „rambo“ akci nebo lekce telekineze pro začátečníky (nemluvě o hodně westernovém závěrečném střetu na silnici). Hodně je nejen žánrů, hodně je také vypravěčů, mezi nimiž Johnson přepíná. Vyprávění se tím sice zajímavě rozvětvuje, ale k žádnému překvapivému „seběhnutí“ do jednoho bodu to nakonec nevede. Zohlednění více úhlů pohledu v zásadě jenom potvrzuje pravdivost mé oblíbené hlášky z Pravidel hry: Na světě je hrozné, že každý má své důvody. Obávám se, že snaha aplikovat na film Bordwellův model forking-path narace, s tím, že před sebou namísto dvou časových rovin máme dvě vzájemně se ovlivňující lidské mysli, by skončila ve slepé uličce (jakkoli rád bych si tuto domněnku nechal vyvrátit druhým zhlédnutím). Důležitější než časové paradoxy jsou pro Johnsona totiž morální dilemata, jež před postavami vyvstávají a jež také nás nutí k neustálému vyhodnocování situace z emocionálního hlediska. Komu patří budoucnost? Kudy vede hranice mezi promarněným a naplněným životem? Jaký máme nárok na to, činit rozhodnutí za druhé? Tady se opět hlásí ke slovu ona nehollywoodsky bezvýchodná osudovost, jenomže přebalená do okoukanějšího, rodinně-melodramatického hávu. Věřím, že kdyby Johnson zůstal u krátké metráže, jak byl původní plán, máme před sebou bombu, o které nadšeně tweetují geekové z celého známého internetového světa. I takhle ale jde o velmi nápaditý film, který akorát, poněkud v rozporu se svým dominantním sci-fi žánrem, dá víc na city než na rozum. 80% (Matty) 4*

Super nápad, zajímavé zpracování. Looper možná není dokonalý a má celou hromadu trhlin, ale na druhou stranu se snaží být nekonvenční, originální a dost neobvyklý, což se mu taky daří. Ono vymejšlet příběh s cestováním v čase není prdel a holt nějaká ta díra ve stázy se občas najde. Na druhou stranu to Gordon-Levitt, Willis, Blunt a Daniels suprově vynahrazují. Pomalejší a složitější rozjezd pak zachraňuje především samotný příběh, u kterého vlastně, i když to vypadá že ano, vůbec nevíte, co se každou další minutou stane. No a to je asi jádro pudla. Looper je skvělý nápad a musím říct, že klobouk dolů každému, kdo se do takových originálních nápadů pustí. Ona je to svým způsobem sebevražedná mise, kterou si buď zamilujete nebo Vás akorát tak nasere. A já musím říct, že se přikláním spíše k té první volbě. No a Bruce Willis? To je miláček, konečně film, kde je jeho role opodstatněná, i když se tu nevyjádří natolik, na kolik bych chtěl. (Malarkey) 4*

Brutální ukázka, že život je otázkou priorit, láska je věčná a kožená bunda je nadčasový hit:). Co na tom, že film je v podstatě zkřížením několika filmů, jejichž názvy by vám zkazily všechna překvapení. Tohle je perfektně odvedená práce za pár dolarů, která v sobě spojuje vizi špinavé budoucnosti se zajímavými aspekty a náznaky. Krom toho si ani nevzpomínám na jiný film, v kterém by hlavní motivace postav byla tak protichůdná, současně u všech logická a bylo jen otázkou úhlu pohledu, kdo je dobrý a zlý (jako ve skutečném životě...). Navíc je film odvážný v některých postupech ("restart - year 1") a sázce na hlavní aspekt - (osudovou/mateřskou/morální) lásku. Událost, minimálně, tohoto měsíce. PS: pro mě nastal zásadní zlom v životě, mou milovanou Piper Perabo na vrcholu mého soukromého žebříčku "love you, baby" nahradila Emily Blunt. (Djkoma) 5*

VELKÁ RECENZE
Looper si od první chvíle užívá visačku inteligentní a originální sci-fi, která pracuje s neokoukanou zápletkou. Velkou část z ní ale odkryje Rian Johnson už během úvodního voice-overu, přičemž její další šťavnaté zákruty vyprodá hned v následujících minutách. Člověk sleduje až marnotratný výprodej nápadů, s jejichž popisem šlo klidně obsáhnout celou úvodní hodinu, tak jako v Matrixu nebo Počátku. Jenže Johnson na to jde zhurta, jak kdyby měl jistotu, že dech, energie a rozpočet mu vydrží po celé následující dvě hodinky.
Následek je dvojí. Film vás jednak začne od první sekundy mlít jako „okamžitá sci-fi klasika“ (sousloví „instant-classic“ zní samozřejmě líp), která sebejistě vodí diváka na šňůrce a balamutí ho jak agresivním audiovizuálem, tak i výživnou dávkou invenčních řešení. Vylíčení světa, nástin příběhu a jeho prvotní otištění na filmový pás je perfektní.
Druhotným důsledkem je ale to, že se musí po chvíli zvolnit. Přestože Johnson na efektech zřetelně šetří a k vyvolání dojmu, že jsme v budoucnosti, mu stačí jeden futuristický displej nebo vznášedlo zanesené do reálných kulis, třicet milionů dolarů z rozpočtu je evidentním limitujícím faktorem. Nabušený je úvod, popcornově bere dech i závěr, prostřední část se ale (nejen kvůli úsporám) odehrává takřka výhradně na farmě a přilehlém třtinovém poli, a to v módu dialogově-intimním.
Je to znouzectnost. Ale pro jednou potvrzuje buranská slova našeho pana prezidenta, že chudoba nutí k vyšším intelektuálním výkonům. Premisa o zabijácích, kteří jsou placeni za odpravování nepohodlných duší importovaných z budoucnosti, je už ve čtvrtině filmu profláknutá. Pochopíme, že žádný „looper“ nesmí ze svého krvavého byznysu vycouvat, nesmí minout a nesmí si nechat svou oběť pláchnout. Což není vždycky sranda. A je to dvojnásob nepříjemné ve chvíli, kdy looper má zkosit sebe sama, zvlášť když ten někdo je tvrďák Bruce Willis, s gustem¨se rozpomínající na vrcholné okamžiky mcclaneovské éry, .
Naháněná mezi Willisem a jeho mladším alter egem (Joseph Gordon-Levitt si své uhraje i s upraveným obličejem) ale nemá dlouhého trvání, protože zápletka uhne do trochu jiných sfér. Náznaky Johnson usypává od prvních minut, ale fanboyové nažhavení na nonstop akční náhul je nebudou chtít vidět – je dobré se s nimi ale zavčas smířit, protože i v komornějším podání má Looper co říct. Johnson neupustí od svého úsporného scenáristického stylu, s chutnými one-linery a znělými dialogy, ve kterých se neplýtvá slovy. Vedou ho ale k trochu komplexnějšímu vyprávění, ve kterém se daří naplno prokrvit jak motivace hlavního hrdiny (v jeho staré i mladé verzi), tak i přijít s originálním mixem sci-fi, fantasy, comicsárny a srdceryvného rodinného dráma.
Jednotlivé nitky se pak spletou dohromady v adekvátně vyhrocené a osudové finále, jež přesahuje rozměr efektní akční honičky. Looper je díky tomu tím typem filmu, kde naprosto rozumíte postavám a jejich pohnutkám, a to při vědomí, že finální clash je prostě nevyhnutelný. A bude bolet.
Plnotučná látka je navíc servírována v prvotřídním balení, přesně ve stylu „tohle je cool, tohle máme rádi a tohle jsme na plátně vždycky chtěli vidět“. Looper udiví nejen videoklipovými vychytávkami, ale i několika soběstačnými sekvencemi, na které určitě pár let nezapomenete – třeba mučení zběhlého loopera je fantastickou ukázkou ekonomie vyprávění při maximální efektnosti, Willisův čardáš s dvěma samopaly je pak přesně tím, co chceme i od nové Smrtonosné pasti (ale nejspíš na to nebude dost citu pro sexy řešení).
Looper je zkrátka jedním z nejlepších bijáků roku, zároveň naleštěným i syrovým, zábavným i vnitřně dráždivým, akčně-výplachovým i inspirativním. Jde o dravou a vynalézavou podívanou, která prohlubuje sci-fi kánon s drsňáky v kravatách a kabátech, ale dokáže ho myšlenkově i výtvarně obohacovat (využití kulis a kostýmů je absolutní), i jej s nadsázkou reflektovat.
Looper připomíná, že to jde, i když zrovna nepadají z nebe stamiliony – stačí tvůrce s hromadou nápadů, řemeslem v malíku a s citem pro progresivní míchání žánrů i inspirací. Looper je super.

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Libor Bouček - Joseph Gordon-Levitt (Joe), Alexej Pyško - Bruce Willis (starý Joe), Jolana Smyčková - Emily Blunt (Sara), Michal Holán - Paul Dano (Seth), Filip Švarc - Noah Segan (Kid Blue), Jana Páleníčková - Piper Perabo (Suzie) + Tracie Thoms (Beatrix), Otakar Brousek ml. - Jeff Daniels (Abe), Jakub Nemčok - Pierce Gagnon (Cid), Zdeněk Hess - Frank Brennan (starý Seth), Tomáš Juřička - Garret Dillahunt (Jesse) + Marcus Hester (Zach + titulky), Svatopluk Schuller - Nick Gomez (Dale) + Adam Scott Boyer (Tye)
Překlad: Lidmila Hrůzová
Dialogy: Monika Macků
Zvuk: Matěj Večeřa, Michal Páleníček
Produkce: Markéta Kratochvílová
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, studio Budíkov pro Bontonfilm 2013

2.DABING (Prima)
V českém znění: Ondřej Brzobohatý - Joseph Gordon-Levitt (Joe), Alexej Pyško - Bruce Willis (starý Joe), Jolana Haan Smyčková - Emily Blunt (Sara), Ondřej Balcar, Jiří Krejčí, Martin Hruška, Pavel Šrom - Jeff Daniels (Abe), Michal Holán - Paul Dano (Seth), Simona Vrbická, Lukáš Král, Klára Jandová - Piper Perabo (Suzie), Milan Slepička, Pavel Vondra a další
Překlad: Eliška Jechová
Dialogy: Nataša Čermínová
Zvuk: Pavel Balcar
Produkce: Mirka Monsportová
Vedoucí výroby: Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg. Daniel Košťál
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Režie: Kateřina Březinová
Vyrobila: FTV Prima spol. s r.o. ve studiu S Pro Alfa CZ a.s. v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.10.2012 Bontonfilm
Premiéra USA: 28.9.2012 TriStar Pictures
Premiéra Čína: 28.9.2012 Huaxia Film Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.2.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 20.2.2013 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 491 494
Tržby celkem - $ 176 500 000
Návštěvnost v ČR 46 70
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
 Rian Johnson (Režie), Ram Bergman (Produkce), James D. Stern (Produkce), Nathan Johnson (Hudba), Steve Yedlin (Kamera), Bob Ducsay (Střih), Craig Fincannon (Casting), Lisa Mae Fincannon (Casting), Lindsay Graham (Casting), Mary Vernieu (Casting), Ed Verreaux (Scénografie), Sharen Davis (Kostýmy), Jeremy Peirson (Zvuk), Nikki I Brown (Masky), Rian Johnson (Scénář), Joseph Gordon-Levitt (Herec), Bruce Willis (Herec), Emily Blunt (Herec), Paul Dano (Herec), Jeff Daniels (Herec), Piper Perabo (Herec), Noah Segan (Herec), David Jensen (Herec), Jeff Chase (Herec), Garret Dillahunt (Herec), Marcus Hester (Herec), Tracie Thoms (Herec), Qing Xu (Herec), Pierce Gagnon (Herec), James Rawlings (Herec), David Joseph Martinez (Herec), Nick Gomez (Herec), Dane Rhodes (Herec), Han Soto (Herec), Jon Eyez (Herec), Lauren Thomas (Herec), Dikran Tulaine (Herec), Ritchie Montgomery (Herec)
 
2012/114/USA, Čína/Sci-Fi, Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Mladý Joe se teprve učí francouzsky. Na rozdíl od něj jeho představitel Joseph Gordon-Levitt mluví francouzštinou naprosto plynně.
- Emily Blunt nechali tři týdny před startem natáčení dovézt před dům pařez, aby si natrénovala scénu s jeho sekáním.
- La Belle Aurore je tiež klub vo filme Casablanca (1942).
- Scéna, kde mladý Joe (Joseph Gordon-Levitt) spadne na požiarnom schodisku, sa natáčala v deň hercových 30. narodenín.
- Podle scénáře se měl Joe na stará kolena přestěhovat do Paříže, ale od nápadu se upustilo poté, co si Rian Johnson uvědomil, že by natáčení v Paříži navýšilo rozpočet. Štáb se tak přesunul do Šanghaje, protože čínský distributor filmu se nabídnul, že natáčení zaplatí.
- V jedné scéně střílí Bruce Willis ze dvou zbraní naráz. Jedná se o modely FN P90, navržené a vyrobené v Belgii.
- Velké pistole, které se ve filmu objeví, a kterou používá také Kid Blue, jsou skutečné pistole Magnum Research BFR, které používala americká armáda v roce 1873. Pistole váží přes 2 kg.
- Na filme sa podieľal aj Shane Carruth, pre ktorého to nie je prvá skúsenosť s témou o cestovaní časom, totižto stojí za snímkou Primer (2004).
- Bruce Willis (starší Joe) sa vo filme objaví až v 26. minúte.
- V scéně z 23. roku střílí Joe (Bruce Willis) z automobilu VydroTech Scorpion, který existoval v době uvedení filmu v jediném exempláři.
- Auto, které Joe (Joseph Gordon-Levitt) odkryje zpod plachty a jede v něm na setkání looperů, je Mazda MX5.
- Řádku čísel 07153902935, která se objevuje na plakátech, je možné zapsat do prohlížeče ve formátu www.07153902935.com, čímž je možné dostat se na speciální virální stránku filmu.
- Pro čínské publikum bylo do filmu zařazeno několik scén, které se natáčely v Šanghaji a byly z důvodu ztráty tempa z filmu vystřiženy. Vyžádala si to čínská produkční společnost DMG s ohledem na čínské diváky.
- Pro Noaha Segana (Kid Blue) jde již o třetí spolupráci jak s Rianem Johnsonem, tak i Josephem Gordonem-Levittem (Joe). Spolupracovali již na filmech Zmizení (2005) a Bratři Bloomovi (2009).
- Role Noaha Segana (Kid Blue) byla napsána přesně pro něj, neboť je to jeho přezdívka už z pubertálních let, kdy přilnul ke komediálnímu westernu Kid Blue (1973) spatřenému na VHS ve španělském znění s titulky v mizerné kvalitě v proslulém The New Beverly Cinema v Los Angeles.
- Joseph-Gordon Levitt i Emily Blunt se shodli, že Looper je nejlepší film, jaký kdy natočili.
 
Odkazy