Sousedi / Neighbors (2014/97/USA/Komedie) 55%
21.07.2018 10:32
Zajímavost k filmu
- Na MTV Movie Awards 2015 získal za tento film ocenenie Zac Efron, v kategórii Najlepší výkon bez trička a spolu s Davom Francom si tiež odniesol cenu v kategórii Najlepšie herecké duo.
- V Austrálii a Veľkej Británii bol film uvedený pod názvom Bad Neighbours, aby sa predišlo k zámene s austrálskym televíznym seriálom Neighbours (1985). (beso74)
- Prísaha, ktorú skladali členovia bratstva, je prísahou jedného skutočného bratstva menom Sigma Nu.
- Peta (Dave Franco) ve filmu studuje psychologii, stejně jako jeho představitel, který psychologii studoval na univerzitě.
- Scéna, v ktorej dieťa sleduje Maca (Seth Rogen) a Kelly (Rose Byrne) počas sexu, nebola plánovaná. Pôvodne mala scéna skončiť po tom, ako ho Mac otočí, no keď režisér spozoroval, že sa na nich dieťa neprestáva pozerať, dal pokyn jednému z kameramanov, aby ho natáčali. Ak sa dobre započúvate, môžete počuť, ako sa na tom Rogen a Byrne smejú.
- Pôvodne mal byť film o tom, ako Mac (Seth Rogen) spolu s priateľmi bojuje proti bratstvu. Po tom, ako si scenár prečítala Rogenova manželka, navrhla, aby pozmenili scenár a dopísali do neho namiesto priateľov manželku, pretože si nevedela predstaviť, prečo by Macovi mali pomáhať práve priatelia.
- Zac Efron (Teddy) si počas zápasu s Daveom Francom (Pete) zlomil ruku. Scenáristi a producenti začali panikáriť a plánovať, ako zakomponovať zlomenú ruku do scenára a ako to zmení rozpočet.
- Záverečná scéna medzi Macom (Seth Rogen) a Teddym (Zac Efron) pred obchodom Abercrombie and Fitch bola číra improvizácia. Zac Efron netušil, že si Seth Rogen vyzlečie tričko.
- Film se natáčel v Los Angeles v Kalifornii, a to od dubna do května 2013.
- Během natáčení snímku byla závislost Zaca Efrona na kokainu na takové úrovni, že o ní věděl celý filmový štáb. Zac byl navíc problémový a několikrát se stalo, že na plac vůbec nedorazil.
- 26.8.2013 bol zmenený názov filmu z Townies na Neighbors.
JEDNOU VĚTOU
„Bitva o ulici může začít."
OBSAH
Mac (Seth Rogen) a Kelly (Rose Byrne) jsou hrdými rodiči malé holčičky a tak nějak smíření s tím, že pro ně už skončily divoké večírky a že jediné špeky, které mají, jsou ty na břiše. Žijí v útulném domečku v tiché ulici a pomalu se připravují na krizi středního věku. Když si sousední dům pronajmou vysokoškoláci v čele s vyrýsovaným hezounem Teddym (Zac Efron), zavětří sice nebezpečí, ale zprvu se rozhodnou pro přátelský přístup, k němuž bude patřit i slib dodržování nočního klidu a závazek nevolat hned poldy, kdyby se to náhodou někdy s pařením trochu zvrtlo. Jenže už druhá pořádná noční jízda všechny ušlechtilé závazky rozmetá a mezi oběma domy se rozzuří otevřená válka, ve které jsou všechny zbraně povolené. Na první pohled by se mohlo zdát, že unavení rodiče nemají proti rozjetým studentům sebemenší šanci, jenže i Mac a Kelly byli „kdysi" pařmeni a z té doby si pamatují na spoustu dost nepěkných triků.(CinemArt CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dost nekompromisní komedie. Seth Rogen a Rose Byrne jsou tady naspeedovaný jak po pěti tripech a celé to má takový dost svižný průběh. Musím se přiznat, že zrovna na ně jsem si chvíli zvykal. To na Zac Efrona a jeho spolek Beta jsem si kupodivu zvyknul hned. V té hromadě zběsilosti a kolikrát dost brutálních vtipů jsem si ale uvědomil, že v tomhle filmu není vysloveně dobrá a špatná strana, což mi udělalo velkou radost. I když je tu Zac Efron solidní zmetek, pořád ho berete jako kluka, kterej žije svůj sen. A ten závěr to ještě k realističnosti o to víc zvedne. Celou dobu jsem tak koukal na komedii, o které jsem si pořádně nevěděl, co myslet, abych se v závěru utvrdil v tom, že jsem si ji suprově užil. Věřím ale, že Vás to na konci buď trkne a s filmem budete nadšeni a nebo budete kroutit hlavou nad tím, jak pitomě se tam všichni chovají. Zase ale nesmíte být takoví morousové...vždyť jde jen o komedii a tahle vtip v sobě rozhodně má. (Malarkey) 4*
Vtipná a zároveň originální je maximálně patálie s airbagem, jinak zjistíte, Daveu Francovi jde lépe hraní De Nira, než hraní, Zac Efron vypadá jak ko… Kotek a při pohledu na nahého Rogena v misionářské poloze dostanete chuť na klobásy a čerstvé jitrnice.. Otázkou je, co jsem vlastně čekal. Přesto o mléka prosté prsa Rose Byrne uvědomělejší, než předloňská párty Project X.(Gilmour93) 3*
Kopačky maximálně vulgární, chytrá a laskavá komedie, Dostaň ho tam krokem zpátky, který trpěl hlavně nevyrovnaností příběhu, poměrně ambiciózním Zásnubám na dobu neurčitou zase škodila i přes nesmírně svěží ústřední dvojici přepálená stopáž. Čtvrtý režijní kousek Nicholase Stollera je naopak příjemně krátký, ale to je asi tak všechno. Zřejmě je totiž z celého kvarteta nejslabší. Komedie o sousedské válce mezi mladou rodinkou (nepravděpodobní manželé Seth Rogen a Rose Byrne + extrémně roztomilá dcerka) a univerzitním bratrstvem nenabídla o mnoho víc, než vlaštovky v podobě traileru. Očividně improvizované momenty příliš nefungují, vaty je moc, spontánní replika se povede tak jedna z pěti a v mnoha případech se zatraceně tlačí na pilu, takže to dohromady zrovna moc neladí. Scéna s plnými prsy mi legrační opravdu nepřišla, výsledný dojem kazí také fakt, že i na první pohled normální postavy (policajt, děkanka) jsou tu za nevěrohodné/nepravděpodobné idioty. Prostě Stollerovi předchozí výlety měly alespoň nějaký „uvěřitelný“ základ. Když se nejen po nocích trpící pár pokouší přinést do děje trochu hloubky, je to bezzubé. Stejně jako povinný partnerský rozkol. Na dvě a půl minuty. Navíc pokaždé naprosto zbytečně tlachá o tom, co se právě děje a jak ideálně s tím zatočit. Proboha proč? O rozvedené dvojici jejich přátel ani nemluvě. Výsledkem je přesto docela příjemná oddychovka s vynikajícím obsazením. Není to málo, ale osobně jsem čekal víc. Mnohem víc. Slabší tři hvězdy!! (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Sousedi a 22 Jump Street. Není pochyb o tom, že právě tohle jsou dvě nejočekávanější komedie letošního léta. Tatum s Hillem dorazí na začátku srpna, Efron s Rogenem ale zaútočí na česká kina už nyní. Musíte jejich sousedský duel bezpodmínečně vidět? No... vlastně ani ne.
Čtvrtý film Nicholase Stollera totiž ladně zapadá do jeho lehce nadprůměrné tvorby. Kopačky se hodně povedly, Dostaň ho tam jim zdárně šlapalo na paty, Zásnuby na dobu neurčitou si ale podruhé nikdo nepustil. Sousedi pak zapadají někam mezi druhý a třetí zmíněný film. Řadu extrémně zábavných scén doprovází spousta vaty a celé to tak nějak neštymuje dohromady. Přitom tu bylo nakročeno k velkým věcem, to by ale tvůrci museli být daleko obratnější.
Pokud si to náhodou nepamatujete z trailerů, Sousedi vypráví o manželském páru s malým děckem, vedle kterého se přistěhuje vysokoškolské bratrstvo. A samozřejmě začne dělat brutální bordel. Obě strany se nejdřív skamarádí a nemají problém spolu zakalit, brzy ale začne být jasné, že tohle přátelství nemůže dlouhodobě fungovat. Jejich koexistence se tak brzy změní v otevřenou válku, která nešetří podpásovkami a pro někoho by nemusela skončit úplně hezky.
Ne, Sousedi samozřejmě nejsou nervy drásající drama o střetu dvou generací. Snahy o vystižení dvou životních přístupů, tedy "jsme bratři a furt kalíme" vs. "máme děcko, jenže chceme taky pořád kalit", se sem ale vpašovat podařilo. Nutno říct, že celkem nenásilně a hlavně ten první se dočká příjemně dospěláckého vývoje, ústřední manželský pár by ale snesl trochu důslednější péči. Seth Rogen a Rose Byrne se totiž filmu pokouší vnutit trochu přesahu a hloubky, jejich myšlenkové pochody jsou ale natolik bezzubé, že se dá o trefnosti mluvit jen málokdy. Velká část filmu se navíc skládá z jejich debat o tom, co se právě děje a jak na to mají reagovat, přičemž jim každé (zcela očividné) rozhodnutí trvá dvakrát déle než by mělo.
Což by nebyl takový problém, kdyby Rose uměla podat své humorné repliky (kupodivu jí to často moc nejde) a kdyby nebylo nad slunce jasné, že Stoller prostě zapnul kameru a nechal svoje herce improvizovat do zemdlení. Tenhle postup fungoval třeba v Rogenově Apokalypse v Hollywoodu, kde děj nikoho příliš netrápil a z Dannyho McBridea padalo komediální zlato. Tady ale budete akorát doufat, aby se střihlo zpátky k bratrstvu, kde Zac Efron s Davem Francem vymýšlejí či provádějí mnohem zábavnější věci.
Těmhle dvěma se ve filmu vůbec daří o něco lépe. Na výrazně menším prostoru dokáží prodat uvěřitelnější "vztah", obzvlášť Efron pak v jednoduché roli září víc než kdekoliv jinde. Aby taky ne, když ji má napsanou doslova "na tělo". O nějaké zázračné herectví samozřejmě nejde (mainstreamová komedie ho ostatně ani nepotřebuje). Mnohem důležitější tedy je, že tu pořád padne dost hlášek na to, abyste se nezačali pravidelně dívat na hodinky.
Sousedi tak ve finále nejsou pečlivě vysoustruženou komediální peckou. O zábavu v nich však není nouze, a i když by chvílemi potřebovali prostříhat, žádné drastické trápení vás v kině nečeká. Nutnost být kompatibilní s rogenovským humorem snad nemusím zmiňovat (kdo by na jeho film lezl bez ní?). Pokud vám tedy sedly jeho předchozí filmy, s klidem vás potěší i tenhle. Jen holt nečekejte další kariérní špičku.
O PRODUKCI
Film Sousedé inspiroval scénáristy Brendana O’Briena a Andrewa Jay Cohena přiznáním strachu z dospělosti, kdy se dvacítka mění ve třicítku. Přestože věděli, že právě tohle je ten čas, kdy by se měli usadit, pár není ochotný přijmout dospělost a s ní spojenou realitu. Brendan O’Brien na to vzpomíná: „Andrew i já jsme jako třicátníci byli již ženatí. Já jsem tehdy měl první dítě, a oba dva jsme se nacházeli v rozporuplné situaci, kdy jsme se sice již necítili nijak mladě, ale docela určitě jsme si nepřipadali ani jako zodpovědní dospělí.“
Když se seznámili s příběhem vysokoškolských studentů z Northeastern university, kteří dokážou ve svém okolí vytvořit takový chaos, O’Briena a Cohena napadlo, že scénář by mohl sloužit jako vtipné pozadí pro tento životní a věkový přelom. „Dozvěděli jsme se něco o tom, jak se místní musí potýkat s věcmi jako je vysokoškolská omladina čůrající jim do křoví, kradoucí značky předností v jízdě a tím působící dopravní nehody, o tom, jak se tito obyčejní lidé jenom snaží žít své životy“, vypráví Cohen. „Tohle jsou normální lidé, kteří mají rodiny a kteří chtějí, aby jejich děti žily v bezpečném prostředí, což je ovšem v rozporu s tím, jak žijí tito vysokoškoláci. Tohle nás samozřejmě nadchlo, protože máme rádi takové ty mezigenerační příběhy, a právě tady bylo cosi komicky uchvacujícího v tom, jak velký rozdíl je mezi dvacátníky a třicátníky, jako by se jednalo úplně jiné generace“.
Když dvojice scénáristů psala tu část o uštvaném otci Macu Radnerovi, měla na mysli herce a komika Setha Rogena - byla to role, o které bylo jasné, že bude naprosto protikladná tomu, jak doposud Setha Rogena publikum znalo - jako nezdolného vymetače večírků ve filmech jako Travička zelená nebo Zbouchnutá. O’Brien k tomu dodává: „Na rozdíl od všeho, jak může být Seth vnímán, jde o skutečně zodpovědného a tvrdě pracujícího chlapíka, který je mnohem více vyzrálý, než by si většina lidí myslela. Nyní je ženatý a blíží se mu třicítka a tak je blíž té druhé straně, kdy jako starší chlapík říká těm mladým, aby se zklidnili. A právě s tím jsme si chtěli tak trochu pohrát.“
O’Brien a Cohen, dlouholetí přátelé a kolegové Rogena, nabídli tento nápad Rogenovi a jeho produkčnímu partnerovi, Evanu Goldbergovi, aby film Sousedé vznikl u Point Grey Pictures, společnosti Jamese Weavera, jednoho z dalších producentů Sousedů. Rogen na to vzpomíná: „Okamžitě nám to připadalo jako legrační nápad. Některé věci mohou vypadat opravdu šíleně, když je slyšíte poprvé, a tohle bylo naprosto jednoznačně srandovní od začátku.” A po krátké odmlce dodává: „Což je pro nás vlastně docela normální.”
„Andrew a Brendan přišli s jedním z těch nápadů, které prostě nemohou zklamat,” potvrzuje Evan Goldberg. „Bez ohledu na to, kdo takový film režíruje, kdo ho produkuje nebo kdo v něm hraje, film o manželském páru s dítětem a o členech vysokoškolského bratrstva, co se nastěhují do domu hned vedle, to je vždycky trefa do černého.“
James Weaver, který nedávno spolupracoval s Rogenem a Goldbergem na komedii Apokalypsa v Hollywoodu, dodává: „Říkali jsme si, že by se divákům hned mohla vybavit ta myšlenka, která někdy napadla každého z nás, kdy člověk přemítá, jestli už je všechno pryč, jestli už všechna sranda skončila a jestli je stále ještě nějaké místo, kde by se člověk mohl pořádně odvázat a užít si.“
A tak producenti filmu společně s týmem scénáristů začali rozvíjet jednotlivé postavy i děj příběhu. Ačkoliv O’Brien a Cohen původně zaměřili svůj příběh na chlapíka a partu jeho kamarádů, kteří bojují se sousedícím vysokoškolským bratrstvem, příběh se nakonec vyvinul tak, že hlavními protagonisty se stali novomanželé s miminkem, kteří bojují se svou novou životní etapou.
„Mac a Kelly jsou první mezi svými přáteli, kteří si koupili dům a mají dítě a také nemají příliš velkou představu o tom, jak to ve světě dospělých vlastně chodí,” vysvětluje Rogen. „Je na první pohled jasné, že bojují s nemilou skutečností, že nyní si již nemohou jen tak vyrazit ven a užívat si na nějakém večírku se svými přáteli a pořád dokola se ptají, kdy se to změní, kdy věci budou zase tak, jak byly dříve. Neuvědomují si, že když už jednou mají dítě, nic nebude stejné jako dřív.“
Rogen se domníval, že všechno trápení a snaha, které Radnerovi zažívají, budou nejen komické, ale i pro mnohé diváky tak dobře známé, že se s těmito situacemi snadno ztotožní. „Je to pár s malým miminkem a snaží se udržet si své mládí, takže když se do vedlejšího domu nastěhuje parta mladých vysokoškoláků, myslí si, že to bude super a že budou moci mít všechno: být jak zodpovědnými rodiči, tak se zastavit vedle u sousedů, když se zrovna bude konat nějaký bujarý večírek“, vysvětluje. „Velmi rychle si ale uvědomí, že to je naprosto nemožná situace, a když poprvé volají policii, vzniká mezi sousedy nepřekonatelná propast a nastává to pravé peklo.“
Když už byla role Maca jasná, filmaři se začali ohlížet po někom, kdo by mohl být Teddy Sanders, charismatický, tajemný vůdce a prezident bratrstva Delta Psi. Tvůrci přiznávají, že dlouhou dobu měli na mysli jednoho konkrétního herce. „Hned od začátku jsme se snažili představit si, kdo by mohl být tím posledním, koho byste chtěli vidět bez trička, jak se na trávníku baví s vaší ženou“, směje se Cohen. „A vždycky to je Zac Efron.“
Ačkoliv Mac i Teddy to nemají v nastupujících etapách svých životů právě lehké, stojí proti sobě dokonce i v tom, co sami představují. Pro Teddyho a jeho kumpány z bratrstva je Mac zabijákem veškeré zábavy a úplně klidně by mohl být rodičem některého z nich. Pro Maca Teddy představuje životní styl, který už je pro něj nedostupný, způsob života, který už nemůže žít, a bydlet vedle něj je pro něj neustálou připomínkou toho, že ze strany mládí už přešel na stranu druhou.
Rogenovi i Goldbergovi se líbila představa obsadit Zaca Efrona do role Teddyho. Jako fanoušek Rogenova komediálního stylu byl Zac Efron nadšen možnou spoluprací na filmovém projektu. „Seth je geniální komik, takže když mi zavolal a zeptal se, jestli bychom se mohli setkat, měl jsem ohromnou radost. Obvykle se snažím nemluvit o filmech, které by se mohly realizovat - jsem v tomto směru dost pověrčivý - ale tímhle jsem byl až příliš nadšený. Telefonoval jsem s mámou, tátou, bráchou i přáteli ještě před tím, než jsem se vůbec dozvěděl podrobnosti.“
Už během počátečního rozhovoru Rogena a Efrona bylo jasné, že tento pár bude působit dokonale protichůdně. „Vidět tyhle dva každého na opačné straně stolu, hned bylo jasné, že to bude fungovat,” říká Cohen. „Seth a Zac jsou ve své naprosté rozdílnosti ohromně zábavní.”
Weaver ví, že Zac Efron má v sobě něco, co z něj dělá „dokonalého mladého muže“ a říká: „Zac má v sobě cosi zvláštního, přitažlivého, co by všichni muž chtěli mít. Je to takové to „něco“, co má třeba Tom Cruise, a Zac tím dokázal do filmu přispět také.“
Postava Teddyho se v průběhu filmu měnila, nejdříve nepůsobil příliš sympaticky, ale postupně se proměnil v zajímavou a okouzlující osobnost. „Jak se vyvíjel scénář, uvědomili jsme si, že Teddyho motivace vycházejí z pocitu ohrožení jeho bratrstva jinou generací,“ říká Efron. „Během filmu narazíte na několik takových momentů, kdy si uvědomíte, že je to v podstatě milý chlapík, který je vedený čistě svou vírou ve společenství, které vytvořil. Jasně, dělal trochu bordel a taky udělal pár pořádných hnusáren, ale bylo to pro to, že cítil, že za věci, ve které věří, musí bojovat.“
Herce velmi lákalo pustit se do nového žánru a překvapit své diváky i temnou stránkou své herecké osobnosti. „Nikdy jsem neměl příležitost hrát v takovém žánru komedie, a jediný způsob, jak se toho odvážit, je pustit se do toho s lidmi, kterým důvěřuji. A tihle lidé jsou zatraceně dobří.“
Rogen oplácí jeho chválu, když říká: „Zac je mnohostranně nadaný, má dobré instinkty a je s ním zábava. Některé z věcí, které ve filmu dělá, budou pro jeho fanoušky skutečně šokující. Na druhé straně, určitě zde bude i velká skupina lidí jako jsem já, kterým to bude připadat roztomilé.”
Když už měla produkce Efrona pro roli Teddyho jistého, začali scénáristé nabízet svůj nápad filmovým studiím. A byli velmi překvapeni jejich reakcemi. Rogen na to vzpomíná: „Lidem se ta myšlenka líbila, a tohle je jeden z mála našich filmů, o který mělo zájem víc než jen jedno studio. To se nám obvykle nestává.“
„Obvykle to je tak, že když Seth a já nabídneme studiím nějaký svůj nápad, dívají se na nás jako na blázny,” vysvětluje Goldberg. „Musíme je přesvědčit a postupně zdolat jejich odpor, ale tohle byl prostě dobrý příběh pro každého. Ať už jste dítě, které si myslí, že dospělí jsou odepsaní, nebo jste dospělý, který si myslí, že děti jsou příšerná pakáž, vždycky je tam něco, čeho se můžete chytit.“
Dalším krokem bylo najít režiséra, který zvládne správným způsobem tento styl komedie zpracovat. Rogen a Goldberg si vybrali Nicholase Stollera, kterého znali z kultovního seriálu Kolej, základ života. Nicholas Stoller, který byl velmi úspěšný s komediemi jako Kopačky, byl skvělou volbou pro dosažení té správné rovnováhy mezi komičností filmu a zachování určité integrity příběhu.
“Seth a já jsme chodili na Nickovy zkoušky, dívali se na jeho natáčení a on chodil na naše, ale nikdy jsme společně nepracovali,” vysvětluje Goldberg. „Nick vždycky vypadal, že je s námi naladěn na stejné vlně, akorát že je trochu napřed. Na rozdíl od většiny našich bláznivých nápadů, Sousedi jsou více komerční a my potřebovali někoho, kdo ví, jak zaujmout širší spektrum diváků.“
Nicholas Stoller si vzpomíná na svůj první dojem ze Setha Rogena, který si udělal před deseti lety: „Pamatuji si Setha, jak vešel do místnosti scénáristů seriálu Kolej, základ života a my všichni jsme přemýšleli, co je tohle osmnáctileté dítě zač. Je neuvěřitelně srandovní, a není v tom žádné ego. Už tenkrát jsem s ním chtěl pracovat a říkal jsem si, že má velký komediální potenciál. Seth a Zac spolu působí na plátně nesmyslně a už jen to vytváří jistou komičnost.“
Režisér vysvětluje své důvody, proč spojil dva hlavní hrdiny: „Mac a Kelly bojují se svou novou rolí rodičů a současně popírají i fakt, že se něco v jejich životě změnilo, a Teddy současně bojuje s myšlenkou toho, že má promovat. Mně se promoce na vysoké škole zdála děsivá, jako jeden velký chaos, se vším tlakem, který to obnáší. Pamatuju si i stejnou úzkost, když jsem se oženil a měl jsem dítě, všechno je najednou úplně jinak a vy očekáváte, že všechny ty změny proběhnou hladce.“
Stoller věděl, že komedie bude mnohem zajímavější, když se divácká pozornost zaměří střídavě mezi Maca, Kelly a Teddyho. „Ve filmu je několik okamžiků, kdy Mac a Kelly zajdou příliš daleko a je zřejmé, že prasárny nejsou pouze výsadou bratrstva. Teddy a hoši z bratrstva jsou neuvěřitelně vřelí a sympatičtí týpci, což je jasným důkazem toho, že ve filmu žádní skuteční zloduši nejsou.“
Zac Efron oceňuje Stollerův přístup k postavě Teddyho: „Ačkoliv je Teddy v mnoha směrech zápornou postavou, shodli jsme se na tom, že nejlepší záporáci jsou takoví, kterým je srdečně jedno, co si o nich kdo myslí a udělají zkrátka to, co chtějí a za čím si stojí.“
Režisér Stoller ví, že diváci budou překvapeni Efronovým záběrem ve filmu, kde bude moci předvést své dříve neobjevené komediální schopnosti. „Zac je ten správný vůdčí typ a vhodný protějšek pro Setha“, říká. „Lidé budou překvapeni, jak legrační je. Myslím, že plno holek čekalo na takový film s Efronem, aby na něj mohly dotáhnout své kluky… se Sethem a hromadou pořádnejch fórů.“
Po dosazení režiséra začal filmový tým ladit scénář a prozkoumávat barvitou kulturu vysokoškolských bratrstev, přičemž se nechtěli této kultuře vysmívat, ale naopak ji objevovat. Většina filmařů neměla žádnou osobní zkušenost s životem bratrstev mimo filmy. „Moje zkušenost byla převážně z filmů jako Zvěřinec časopisu National Lampoon, Pomsta šprtů a Mládí v trapu,” vysvětluje Rogen. „Sice jsem se podílel na scénáři několika epizod seriálu Kolej, základ života o bratrstvech, ale moje znalosti jsou v tomto směru i tak dost omezené.“
Když scénáristé mluvili se svými přáteli o zkušenostech z bratrstev, netušili, jak ponuré některé věci mohou být. „Některé věci, které nám přátelé vyprávěli, byly opravdu šokující“, říká O’Brien. „Takové hrůzy jsme nemohli dát do filmu a některé z těch příšerných věcí jsme si nedovedli ani představit, natož abychom o nich kdy slyšeli.“
Role Macovy manželky, Kelly, se v průběhu úpravy scénáře měnila: z odsunutí zodpovědnosti dospělých k plnohodnotnému zapojení se do války se sousedy. Stoller byl neústupný v otázce toho, aby dostal postavu Kelly do popředí. „Původně byl náš největší problém se scénářem, že se vše příliš opakovalo, a tak zapojení Kelly do sousedské války to umožnilo poněkud rozšířit. Chrání svou rodinu a je tím stejně tragicky postižena jako Mac. Nenašeptává Macovi do ucha jako Lady Macbeth, ona je Macbeth“, vysvětluje Cohen.
„Bylo důležité, aby Kelly nebyla brzdou, která manžela zrazuje od dělání všech těch šíleností,“ říká Rogen. „Chtěli jsme, aby se do boje s bratrstvem zapojila stejně jako já, abychom vytvořili tým.“ Strach z dospělosti není jen záležitostí mužů, Rogen to vidí i mezi svými přáteli: „Je to vidět na mnoha párech, které znám. Většina mužských, které znám, se v tom shoduje se svými manželkami, a jejich ženy si chtějí užívat a bavit se stejně tak jako oni.“
Jelikož se role Kelly stala významnější, filmaři věděli, že potřebují herečku s komediálním talentem, která se nebojí pohybovat se ve své roli na hraně. Po zkušenosti s australskou herečkou Rose Byrne z filmu Dostaň ho tam a po jejím výkonu ve filmu Ženy sobě, režisér Stoller věděl, že právě ona bude tou vhodnou osobou pro roli Kelly Radnerové. “V téhle roli jsme si všichni představovali Rose. Ona je geniální komik,” říká režisér. „Musí udělat spoustu bláznivých věcí a vůbec se nestará o to, že bude vypadat připitoměle. Je krásná a elegantní, ale když přijde na věc, mluví jak dlaždič.“
Rose Byrne se hned od začátku zamlouvala představa spolupráce se Stollerem a nadchla jí role Kelly, která se rovným dílem zapojovala do všech těch lumpáren. „V komediích jsou až příliš často ženské postavy otravné svým věčným sekýrováním a tím, jak dokážou zkazit každou legraci. Tahle role byla v naprostém protikladu tomu všemu, a to se mi líbilo. Taky mě samosebou lákala spolupráce se Sethem, který má naprosto úžasný komediální talent. Věděla jsem, že s ním a Nickem budu v dobrých rukách.“
Rose Byrne byla zaujata náročnou rolí Kelly a Maca, kdy se jako čerství rodiče stále snaží držet se svého bývalého životního stylu. „Mac a Kelly jsou v situaci, kdy mají nakročeno do dospělosti, a přesto chtějí stále zůstat aspoň částečně v nedospělém světě“, vysvětluje Byrne. „Stále se chtějí bavit a pařit, protože jsou tak mladí, tak cool a zoufale nechtějí padnout do té pasti, kdy jim stav dospělosti připadá stejný jako stav šílenství.“ Chemie mezi Rose Byrne a Sethem Rogenem byla pro film dobrou volbou. „Dynamika mezi Rose a Sethem je skvělá, jsou to dva herci, kteří se vůči sobě nijak nepřetvařují, a to jim umožňuje zaměřit se na společný cíl - společně vytvořit prima film“, vysvětluje Goldberg.
Když se Seth Rogen dozvěděl, že jeho filmovou manželkou bude právě Rose Byrne, byl tím obsazením potěšený. „Byl jsem fanouškem Rose už delší dobu, a tak jsem rád, že bude ve filmu hrát. Je skvělá, zábavná a dobře se s ní pracuje. Myslím teď na všechny filmy, do kterých bych jí mohl obsadit.“
Pro roli Petea, viceprezidenta bratrstva Delta Psi Teddyho zástupce, Stoller a producenti našli Davea Franca. Franco ocenil, že Pete není jen jednoduchá postava, takový neřízený večírkový živočich. „Pete je jenom o trošičku víc odpovědný než jeho kamarádi a uvědomuje si svou budoucnost. Je mu jasné, že bratrstvo Delta Psi je jen taková zastávka na jeho životní cestě.“
Když se film přesouvá do svého druhého dějství a Teddyho posedlost sejmout své sousedy narůstá, Pete se začíná stahovat zpět ze svého zapojení do bratrstva - což je docela zásadní s ohledem na zdánlivě nerozbitné pouto bratrství s Teddym. „Pete je chytrý a má budoucnost a ví, že bratrstvo není všechno, není začátkem ani koncem jeho života“, říká Rogen. „Konflikt, který vzniká mezi Petem a Teddym, je v tom, že je zřejmé, že Pete se chystá hnout z místa, kdežto Teddy nikoliv.“
Ačkoliv vztah mezi týmem Rogena a Goldberga a Jamesem, starším bratrem Davea, je divákům známý, filmaři se setkali s Davem ještě dřív než s Jamesem a chtěli s ním pracovat. „Seth a já jsme mysleli na to, jak do nějakého filmu obsadíme Davea už od okamžiku, kdy jsme společně pracovali na filmu Superbad.“
Franco se chytil své šance: „Seth je jeden z největších dříčů, s jakým jsem kdy dělal,” říká herec. „Nejen že hraje, sleduje celé natáčení, vymýšlí další a další vtípky a každého se snaží podpořit. Je to úžasné nejen kvůli tomu, že je tu někdo, kdo přináší stále nové nápady, ale hlavně proto, že všechno, s čím přijde, je natolik dobré, že to lze ve filmu použít. Díky Evanovi a Sethovi tak vypadám daleko zábavnější, než ve skutečnosti jsem,“ směje se herec.
Do role výjimečně obdařeného člena bratrstva, Scoonieho, obsadil Goldberg svého kolegu Christophera Mintz-Plasse - se kterými spolupracoval na filmu Superbad a jejich režijním debutu, Apokalypsa v Hollywoodu. „Trval jsem na tom, že Scoonieho bude hrát Christopher. Byl jsem tou myšlenkou posedlý, ale naštěstí jsem nebyl jediný, všichni souhlasili, takže to bylo docela snadné“, říká producent.
Mintz-Plasse uvítal příležitost setkat se opět při práci se svými dlouholetými přáteli a spolupracovníky. „Viděl jsem Evana na nějaké akci, kde mi řekl, že připravuje film a má pro mě roli. O dva týdny později jsem dostal nabídku. Byl jsem samozřejmě překvapený. S Evanem a lidmi kolem něj rád pracuji a jsem za tu roli moc vděčný,“ vzpomíná herec.
Role Scoonieho, kterého charakterizuje jeho legendární vybavení, známé na škole i mimo ni, obnášela to, že Christophera Mintz-Plasse musel mít enormně velký umělý penis. „Nejšílenější částí filmu je, když jsem musel nosit ten gigantický umělý penis“, říká Mintz-Plasse. „Bylo to hodně divné být na place s tou strašnou věcí pod oblečením. Každý na mě zíral.“
„Chris se úplně změnil, když musel nosit svůj „kostým“, jako když vypustíte zvíře z klece. Jednou jsem ho sledoval, když hrál, a on se pořád na sebe koukal. Vypadal jako malý kluk, který poprvé postřehl, co má“, vzpomíná Cohen.
Pro roli Garfa, jemné a na svůj věk i moudré duše, filmaři vybrali baviče a sólového komika Jerroda Carmichaela. Carmichaelovu vstupu do filmového světa nasadili Sousedi nerealisticky vysokou laťku. „Bylo to skutečně záživné natáčení, jako když se celý den bavíte s přáteli. Tohle je můj první film a zvládlo se to opravdu dobře“, říká Carmichael.
Pro roli Řitní šťávy, který hraje stěžejní roli v sousedské válce, vybrali filmaři britského herce Craiga Robertse, který byl kritiky oceněn za svůj výkon ve filmu Jmenuji se Oliver Tate. „Nick byl posedlý myšlenkou, že pro tuto roli musíme mít skutečně výjimečného herce, a navrhl Craiga. A ukázalo se, že on je naprosto perfektní volba“, vysvětluje Goldberg.
Všemožně podporovaná improvizace při natáčení byla nesmírně obohacující zkušeností: „Natáčení bylo velmi uvolněné a nabízelo neuvěřitelnou zkušenost,“, říká Roberts. „Nebylo snadné udělat záběr, tolik jsme se nasmáli. Vždycky jsem slýchal o tom, že je s těmito lidmi plno srandy, a opravdu to tak je.“
Po klíčových členech bratrstva přišla řada na Maca a Kelly. Přibrali své nejlepší přátelé, Jimmy a Paulu, kteří se ještě nevzpamatovali ze svého nedávného rozvodu. A samozřejmě se tito bývalí partneři podle toho chovají. „Jimmy a Paula jsou postavy rozvedených přátel, kteří jsou ve fázi jistých změn. Protože jsou oba dva po nějaké době opět nezadaní, chovají se jako sedmnáctiletí a zapojují se do bujarého veselí a večírků,“ vysvětluje Rogen.
Pro roli Macova nejlepšího přítele, spolupracovníka a spoluspiklence, Jimmyho, vybrali filmaři spisovatele a komika Ikea Barinholtze, který se momentálně objevuje v komedii The Mindy Project. Rogenovo první setkání s Barinholtzem se uskutečnilo při příležitosti společného natáčení jedné z epizod seriálu Nahoru a dolů s Dannym McBridem. „Když si Danny nebo jeho kamarádi myslí, že je někdo zábavný a komický, tak to tak obvykle je. O Ikeovi básnili neustále,“ říká Rogen.
Barinholtz Goldberga naprosto ohromil během svého představení. „Ike byl člověk, kterého jsem vůbec neznal, a Seth a Nick mi pořád říkal, že jedině Ike může být filmový Jimmy,“ říká producent. „Říkali mi, že až ho uvidím, tak neuvěřím vlastním očím, a měli pravdu. On je nejspíš tím nejlépe improvizujícím člověkem, jakého jsem kdy viděl. Ten chlap je naprosto dokonalá komediální smršť.“
Barinholtz popisuje vztah Jimmyho a Pauly a vysvětluje, proč jsou jejich role tak zajímavé: „Jsou asi tím nejhorším párem na světě. Sice se rozvedli, ale jak byli hrozní jako manželé, jako rozvedení jsou ještě horší. Paula neustále jen hledá nějakou zábavu, večírky, a Jimmy se spustil docela. Jenomže Jimmy je také loajální přítel a chce Macovi a Kelly pomoci, jakkoliv jen to je možné. A to mu dává aspoň částečně smysl života.“
Carla Gallo, která hraje Paulu, již dříve spolupracovala se Stollerem a Rogenem. Do role se pustila s plnou vervou. „Paula je naprostá katastrofa, je přesvědčená, že si v životě ještě musí užít, co to dá, ale ve skutečnosti je to zoufalec, který je neustále v lihu“, říká o své roli Carla Gallo. „Obléká se nepřiměřeně svému věku, což je směšné, a zahazuje s kluky, kteří jsou pro ni příliš mladí. K Jimmymu je velmi nepřátelská a prožívá si svou životní krizi.“
Carla Gallo si velmi užívala natáčení se svým kolegou a filmovým exmanželem Ikem Barinholtzem. „Ike je komediální génius, a zkoušet s ním je doslova cvičení“, říká. „Nakonec jste k smrti vyčerpaní, je to jako projít naprostým duševním tréninkem. Je prostě nepřekonatelný.“
Pro postavy ve vedlejších rolích vybírali filmaři ze svých oblíbených herců, například Lisu Kudrow jako děkanku univerzity. „Je to první film, do kterého jsme angažovali komiky do úplně každé role. Byla to opravdu zábava, protože jsme měli tyto superzábavné lidi kolem od rána do večera“, vysvětluje Rogen.
Stoller má pověst režiséra, který dokáže ze svých herců a jejich hereckého nadání vytěžit maximum, a postupoval tak, aby každý z herců přidal ke své roli ještě něco navíc. Začalo to u přípravy scénáře, který se během prvního čtení a zkoušek upravoval a vylepšoval. „Po prvním čtení jsme dva týdny zkoušeli, což nám zajistilo dost času na zpracování všech nápadů, protože jsme nebyli pod tlakem natáčení. A ty nejlepší nápady jsme pak zapracovali do scénáře“, říká režisér.
Kreativní tým zaměřený na tvorbu komedií a Rogenova dokonalá schopnost improvizace umožňovali hercům, aby své nápady uplatňovali každý den natáčení. „Práce s herci a komiky, kteří neustále improvizují, může být zpočátku poněkud zahlcující a náročná, protože si člověk myslí, že s nimi musí držet krok“, říká Christopher Mintz-Plasse. „Ale ve skutečnosti je to velice inspirující a přiměje vás to k tomu, že i cestou domů přemýšlíte nad dalšími vtípky a pohotovými replikami, které použijete ve své další scéně a které budou naprosto špičkové.“
Ačkoliv byl tento druh komedie pro Zaca Efrona zcela nová zkušenost, nadšeně se do toho pustil. „Tento způsob zkoušení je něco úplně jiného, než jsem doposud znal a jde to velmi rychle“, říká. „Musíte být připraveni na všechno, ale nesmíte vypadnout z role, což je dost těžké, když pracujete s někým tak neuvěřitelným a směšně komickým jako je Seth. Zdá se, že on nikdy nevypadne z role, a když ano, tak se celý štáb kácí smíchy. V životě jsem nezažil tolik srandy při natáčení.“
Stoller nevynechal ani natáčení zkoušek a nečekaných okamžiků z neplánovaných záběrů: „Seth, Evan, Andrew, Brendan a já hulákáme repliky a vtipy a je to takový volný ring pro všechny“, říká a po krátkém odmlčení dodává: „Je to možná chaotické, ale je to chaos pod kontrolou“.
O’Brien byl ohromený pohotovostí a důvtipem režiséra. „Nick má v sobě tolik entuziasmu, je opravdu zábava s ním pracovat. Na place běhal sem a tam mezi herci a zákulisím se svými poznámkami a nápady na vtipy. Je známý tím, že se nepříčetně směje, což je samo o sobě záživné a zlehčující.“
Herce samosebou těšilo, že režisér vitá jejich připomínky a podněty. Dave Franco shrnuje zkušenosti svých kolegů: „Při natáčení každý z nás čerpal z Nicka energii, Nick je jeden z těch lidí, které neopouští klid a dobrá nálada. Navíc je velmi inteligentní a vždy je o krok napřed. Je dost dobře možné, že si v budoucnu zkazí pár komediálních scén, protože já si prostě nedovedu představit, že by se tolik srandy mělo opakovat.“
Rose Byrne souhlasí, že přátelské prostředí ve štábu prospívalo všem. „Seth a Nick spolu mají skvělé vztahy, jsou pohodoví a velmi komunikativní. S Nickem jsem již dříve pracovala. Je to člověk, se kterým se báječně spolupracuje. A tyto vlastnosti režiséra se samosebou odrazí i na samotném filmu.“
Většina filmu Sousedi se odehrává mezi domy Maca a Kelly a bratrstva Delta Psi, což pro produkční tým znamenalo, že musí najít dva vhodné domy vedle sebe, které by vyhovovaly natáčení. „Hledali jsme domy, které jsou tak blízko u sebe, že si můžete navzájem zírat do oken a podat si cukřenku“, vysvětluje vedoucí výroby Julie Berghoff. „Bylo docela náročné najít dva domy v takových velikostech, které jsme k natáčení potřebovali: jeden větší a druhý o malinko menší, který by byl vhodný pro účetního s manželkou, která pracuje doma.“
Dva naprosto dokonale vyhovující domy se našly v historické části Los Angeles, West Adams District, a ty se staly hlavní „základnou“ pro natáčení. Zatímco dům Maca a Kelly bylo možné využít na natáčení externích i vnitřních záběrů, s domem obývaným členy bratrstva to bylo něco jiného. „Ačkoliv exteriéry byly perfektní, vnitřek domu byl příliš malý na to, aby se zde natáčely večírkové scény na širokoúhlé záběry“, říká Berghoff. „Takže jsme potřebovali najít ještě jiný, vhodnější interiér, který by tomu vyhovoval“.
Velmi mnoho úsilí vyžadoval popis největších večírkových vylomenin z historie bratrstva, které zatím byly jen hrubě načrtnuté ve scénáři. Julie Berghoff a její tým začali pátrat po informacích tím nejjednodušším způsobem. „Zadala jsem do Googlu doslova „debilní školní vtípky“ a „příšerné party“ a vyskočila na mě hromada obrázků“, říká. „Hledali a prohlíželi jsme to hodiny a hodiny a předkládali Nickovi, který byl přístupný nápadům jako party s černým světlem nebo přilepení někoho izolační páskou ke zdi.“
Produkční tým dostal volnou ruku a mohl tak posunout hranice. „Při natáčení party s černým světlem jsme chtěli vytvořit to nejšílenější, co šlo. Vytapetovali jsme vnitřek domu černou látkou a vyznačili všemožné vzory bílou barvou, aby v kontrastu vynikly. Měli jsme všechny ty stužky, balónky, bubliny, brýle pro černé světlo, bylo to nekonečné“, říká Julie Berghoff.
Když přišla řeč na kameramana, filmaři se rozhodli pro Brandona Trosta, který již točil režijní debut Setha Rogena a Julie Goldberg Apokalypsa v Hollywoodu. „Brandonovy zkušenosti a jeho umělecký pohled je naprosto jedinečný. Měla jsem ohromnou radost, že s námi chce na filmu spolupracovat, protože Nick mu naprosto důvěřoval a domníval se, že je to nejnadanější člověk, jakého zná“, říká Julie Goldberg.
Stoller také ocenil Trostův neotřelý přístup. „Brandon je první kameraman mého věku, se kterým jsem pracoval“, poznamenal režisér. „Je fajn, když najdete společnou řeč. Byl přístupný experimentování týkající se různých nových metod a přístupů a díky tomu je film úžasný.“
Avšak natáčení večírkových scén nebylo vždy tak zábavné, jak to vypadalo na plátně. „Natáčení večírků vlastně není moc příjemné“, říká Rogen. „Černé party světlo může způsobit nevolnost, navíc jsme byli pokryti chemikáliemi v bublinách. A byli jsme upozorněni, abychom se nikdy nedívali přímo do laserových světel, protože mohou oslepovat, a ta světla byla všude.“
DABING
V českém znění: Libor Bouček - Seth Rogen (Mac Radner), Jana Stryková - Rose Byrne (Kelly Radnerová), Vojtěch Kotek - Zac Efron (Teddy Sanders), Robin Pařík - Dave Franco (Pete), Michal Michálek - Ike Barinholtz (Jimmy), Oldřich Hajlich - Christopher Mintz-Plasse (Scoonie), Miriam Chytilová - Carla Gallo (Paula), Regina Řandová - Lisa Kudrow (Děkanka Carol Gladstoneová), Robert Hájek, Daniel Krejčík, Týna Průchová, Zuzana Slavíková, Klára Šumanová, Zdeněk Mahdal, Radek Hoppe, Antonín Navrátil (titulky)
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Miriam Chytilová
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.5.2014 CinemArt
Premiéra USA: 9.5.2014 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.10.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 1.10.2014 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 4 587 920
Tržby celkem - $ 270 665 134
Návštěvnost v ČR 35 122
Náklady (Rozpočet) - $ 18 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Sousedi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1263/
Komedie, USA, 2014
Režie: Nicholas Stoller, Hrají: Seth Rogen, Rose Byrne
Sousedi 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a1265/
Komedie, USA, 2016
Režie: Nicholas Stoller, Hrají: Seth Rogen, Chloë Grace Moretz
„Bitva o ulici může začít."
OBSAH
Mac (Seth Rogen) a Kelly (Rose Byrne) jsou hrdými rodiči malé holčičky a tak nějak smíření s tím, že pro ně už skončily divoké večírky a že jediné špeky, které mají, jsou ty na břiše. Žijí v útulném domečku v tiché ulici a pomalu se připravují na krizi středního věku. Když si sousední dům pronajmou vysokoškoláci v čele s vyrýsovaným hezounem Teddym (Zac Efron), zavětří sice nebezpečí, ale zprvu se rozhodnou pro přátelský přístup, k němuž bude patřit i slib dodržování nočního klidu a závazek nevolat hned poldy, kdyby se to náhodou někdy s pařením trochu zvrtlo. Jenže už druhá pořádná noční jízda všechny ušlechtilé závazky rozmetá a mezi oběma domy se rozzuří otevřená válka, ve které jsou všechny zbraně povolené. Na první pohled by se mohlo zdát, že unavení rodiče nemají proti rozjetým studentům sebemenší šanci, jenže i Mac a Kelly byli „kdysi" pařmeni a z té doby si pamatují na spoustu dost nepěkných triků.(CinemArt CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dost nekompromisní komedie. Seth Rogen a Rose Byrne jsou tady naspeedovaný jak po pěti tripech a celé to má takový dost svižný průběh. Musím se přiznat, že zrovna na ně jsem si chvíli zvykal. To na Zac Efrona a jeho spolek Beta jsem si kupodivu zvyknul hned. V té hromadě zběsilosti a kolikrát dost brutálních vtipů jsem si ale uvědomil, že v tomhle filmu není vysloveně dobrá a špatná strana, což mi udělalo velkou radost. I když je tu Zac Efron solidní zmetek, pořád ho berete jako kluka, kterej žije svůj sen. A ten závěr to ještě k realističnosti o to víc zvedne. Celou dobu jsem tak koukal na komedii, o které jsem si pořádně nevěděl, co myslet, abych se v závěru utvrdil v tom, že jsem si ji suprově užil. Věřím ale, že Vás to na konci buď trkne a s filmem budete nadšeni a nebo budete kroutit hlavou nad tím, jak pitomě se tam všichni chovají. Zase ale nesmíte být takoví morousové...vždyť jde jen o komedii a tahle vtip v sobě rozhodně má. (Malarkey) 4*
Vtipná a zároveň originální je maximálně patálie s airbagem, jinak zjistíte, Daveu Francovi jde lépe hraní De Nira, než hraní, Zac Efron vypadá jak ko… Kotek a při pohledu na nahého Rogena v misionářské poloze dostanete chuť na klobásy a čerstvé jitrnice.. Otázkou je, co jsem vlastně čekal. Přesto o mléka prosté prsa Rose Byrne uvědomělejší, než předloňská párty Project X.(Gilmour93) 3*
Kopačky maximálně vulgární, chytrá a laskavá komedie, Dostaň ho tam krokem zpátky, který trpěl hlavně nevyrovnaností příběhu, poměrně ambiciózním Zásnubám na dobu neurčitou zase škodila i přes nesmírně svěží ústřední dvojici přepálená stopáž. Čtvrtý režijní kousek Nicholase Stollera je naopak příjemně krátký, ale to je asi tak všechno. Zřejmě je totiž z celého kvarteta nejslabší. Komedie o sousedské válce mezi mladou rodinkou (nepravděpodobní manželé Seth Rogen a Rose Byrne + extrémně roztomilá dcerka) a univerzitním bratrstvem nenabídla o mnoho víc, než vlaštovky v podobě traileru. Očividně improvizované momenty příliš nefungují, vaty je moc, spontánní replika se povede tak jedna z pěti a v mnoha případech se zatraceně tlačí na pilu, takže to dohromady zrovna moc neladí. Scéna s plnými prsy mi legrační opravdu nepřišla, výsledný dojem kazí také fakt, že i na první pohled normální postavy (policajt, děkanka) jsou tu za nevěrohodné/nepravděpodobné idioty. Prostě Stollerovi předchozí výlety měly alespoň nějaký „uvěřitelný“ základ. Když se nejen po nocích trpící pár pokouší přinést do děje trochu hloubky, je to bezzubé. Stejně jako povinný partnerský rozkol. Na dvě a půl minuty. Navíc pokaždé naprosto zbytečně tlachá o tom, co se právě děje a jak ideálně s tím zatočit. Proboha proč? O rozvedené dvojici jejich přátel ani nemluvě. Výsledkem je přesto docela příjemná oddychovka s vynikajícím obsazením. Není to málo, ale osobně jsem čekal víc. Mnohem víc. Slabší tři hvězdy!! (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Sousedi a 22 Jump Street. Není pochyb o tom, že právě tohle jsou dvě nejočekávanější komedie letošního léta. Tatum s Hillem dorazí na začátku srpna, Efron s Rogenem ale zaútočí na česká kina už nyní. Musíte jejich sousedský duel bezpodmínečně vidět? No... vlastně ani ne.
Čtvrtý film Nicholase Stollera totiž ladně zapadá do jeho lehce nadprůměrné tvorby. Kopačky se hodně povedly, Dostaň ho tam jim zdárně šlapalo na paty, Zásnuby na dobu neurčitou si ale podruhé nikdo nepustil. Sousedi pak zapadají někam mezi druhý a třetí zmíněný film. Řadu extrémně zábavných scén doprovází spousta vaty a celé to tak nějak neštymuje dohromady. Přitom tu bylo nakročeno k velkým věcem, to by ale tvůrci museli být daleko obratnější.
Pokud si to náhodou nepamatujete z trailerů, Sousedi vypráví o manželském páru s malým děckem, vedle kterého se přistěhuje vysokoškolské bratrstvo. A samozřejmě začne dělat brutální bordel. Obě strany se nejdřív skamarádí a nemají problém spolu zakalit, brzy ale začne být jasné, že tohle přátelství nemůže dlouhodobě fungovat. Jejich koexistence se tak brzy změní v otevřenou válku, která nešetří podpásovkami a pro někoho by nemusela skončit úplně hezky.
Ne, Sousedi samozřejmě nejsou nervy drásající drama o střetu dvou generací. Snahy o vystižení dvou životních přístupů, tedy "jsme bratři a furt kalíme" vs. "máme děcko, jenže chceme taky pořád kalit", se sem ale vpašovat podařilo. Nutno říct, že celkem nenásilně a hlavně ten první se dočká příjemně dospěláckého vývoje, ústřední manželský pár by ale snesl trochu důslednější péči. Seth Rogen a Rose Byrne se totiž filmu pokouší vnutit trochu přesahu a hloubky, jejich myšlenkové pochody jsou ale natolik bezzubé, že se dá o trefnosti mluvit jen málokdy. Velká část filmu se navíc skládá z jejich debat o tom, co se právě děje a jak na to mají reagovat, přičemž jim každé (zcela očividné) rozhodnutí trvá dvakrát déle než by mělo.
Což by nebyl takový problém, kdyby Rose uměla podat své humorné repliky (kupodivu jí to často moc nejde) a kdyby nebylo nad slunce jasné, že Stoller prostě zapnul kameru a nechal svoje herce improvizovat do zemdlení. Tenhle postup fungoval třeba v Rogenově Apokalypse v Hollywoodu, kde děj nikoho příliš netrápil a z Dannyho McBridea padalo komediální zlato. Tady ale budete akorát doufat, aby se střihlo zpátky k bratrstvu, kde Zac Efron s Davem Francem vymýšlejí či provádějí mnohem zábavnější věci.
Těmhle dvěma se ve filmu vůbec daří o něco lépe. Na výrazně menším prostoru dokáží prodat uvěřitelnější "vztah", obzvlášť Efron pak v jednoduché roli září víc než kdekoliv jinde. Aby taky ne, když ji má napsanou doslova "na tělo". O nějaké zázračné herectví samozřejmě nejde (mainstreamová komedie ho ostatně ani nepotřebuje). Mnohem důležitější tedy je, že tu pořád padne dost hlášek na to, abyste se nezačali pravidelně dívat na hodinky.
Sousedi tak ve finále nejsou pečlivě vysoustruženou komediální peckou. O zábavu v nich však není nouze, a i když by chvílemi potřebovali prostříhat, žádné drastické trápení vás v kině nečeká. Nutnost být kompatibilní s rogenovským humorem snad nemusím zmiňovat (kdo by na jeho film lezl bez ní?). Pokud vám tedy sedly jeho předchozí filmy, s klidem vás potěší i tenhle. Jen holt nečekejte další kariérní špičku.
O PRODUKCI
Film Sousedé inspiroval scénáristy Brendana O’Briena a Andrewa Jay Cohena přiznáním strachu z dospělosti, kdy se dvacítka mění ve třicítku. Přestože věděli, že právě tohle je ten čas, kdy by se měli usadit, pár není ochotný přijmout dospělost a s ní spojenou realitu. Brendan O’Brien na to vzpomíná: „Andrew i já jsme jako třicátníci byli již ženatí. Já jsem tehdy měl první dítě, a oba dva jsme se nacházeli v rozporuplné situaci, kdy jsme se sice již necítili nijak mladě, ale docela určitě jsme si nepřipadali ani jako zodpovědní dospělí.“
Když se seznámili s příběhem vysokoškolských studentů z Northeastern university, kteří dokážou ve svém okolí vytvořit takový chaos, O’Briena a Cohena napadlo, že scénář by mohl sloužit jako vtipné pozadí pro tento životní a věkový přelom. „Dozvěděli jsme se něco o tom, jak se místní musí potýkat s věcmi jako je vysokoškolská omladina čůrající jim do křoví, kradoucí značky předností v jízdě a tím působící dopravní nehody, o tom, jak se tito obyčejní lidé jenom snaží žít své životy“, vypráví Cohen. „Tohle jsou normální lidé, kteří mají rodiny a kteří chtějí, aby jejich děti žily v bezpečném prostředí, což je ovšem v rozporu s tím, jak žijí tito vysokoškoláci. Tohle nás samozřejmě nadchlo, protože máme rádi takové ty mezigenerační příběhy, a právě tady bylo cosi komicky uchvacujícího v tom, jak velký rozdíl je mezi dvacátníky a třicátníky, jako by se jednalo úplně jiné generace“.
Když dvojice scénáristů psala tu část o uštvaném otci Macu Radnerovi, měla na mysli herce a komika Setha Rogena - byla to role, o které bylo jasné, že bude naprosto protikladná tomu, jak doposud Setha Rogena publikum znalo - jako nezdolného vymetače večírků ve filmech jako Travička zelená nebo Zbouchnutá. O’Brien k tomu dodává: „Na rozdíl od všeho, jak může být Seth vnímán, jde o skutečně zodpovědného a tvrdě pracujícího chlapíka, který je mnohem více vyzrálý, než by si většina lidí myslela. Nyní je ženatý a blíží se mu třicítka a tak je blíž té druhé straně, kdy jako starší chlapík říká těm mladým, aby se zklidnili. A právě s tím jsme si chtěli tak trochu pohrát.“
O’Brien a Cohen, dlouholetí přátelé a kolegové Rogena, nabídli tento nápad Rogenovi a jeho produkčnímu partnerovi, Evanu Goldbergovi, aby film Sousedé vznikl u Point Grey Pictures, společnosti Jamese Weavera, jednoho z dalších producentů Sousedů. Rogen na to vzpomíná: „Okamžitě nám to připadalo jako legrační nápad. Některé věci mohou vypadat opravdu šíleně, když je slyšíte poprvé, a tohle bylo naprosto jednoznačně srandovní od začátku.” A po krátké odmlce dodává: „Což je pro nás vlastně docela normální.”
„Andrew a Brendan přišli s jedním z těch nápadů, které prostě nemohou zklamat,” potvrzuje Evan Goldberg. „Bez ohledu na to, kdo takový film režíruje, kdo ho produkuje nebo kdo v něm hraje, film o manželském páru s dítětem a o členech vysokoškolského bratrstva, co se nastěhují do domu hned vedle, to je vždycky trefa do černého.“
James Weaver, který nedávno spolupracoval s Rogenem a Goldbergem na komedii Apokalypsa v Hollywoodu, dodává: „Říkali jsme si, že by se divákům hned mohla vybavit ta myšlenka, která někdy napadla každého z nás, kdy člověk přemítá, jestli už je všechno pryč, jestli už všechna sranda skončila a jestli je stále ještě nějaké místo, kde by se člověk mohl pořádně odvázat a užít si.“
A tak producenti filmu společně s týmem scénáristů začali rozvíjet jednotlivé postavy i děj příběhu. Ačkoliv O’Brien a Cohen původně zaměřili svůj příběh na chlapíka a partu jeho kamarádů, kteří bojují se sousedícím vysokoškolským bratrstvem, příběh se nakonec vyvinul tak, že hlavními protagonisty se stali novomanželé s miminkem, kteří bojují se svou novou životní etapou.
„Mac a Kelly jsou první mezi svými přáteli, kteří si koupili dům a mají dítě a také nemají příliš velkou představu o tom, jak to ve světě dospělých vlastně chodí,” vysvětluje Rogen. „Je na první pohled jasné, že bojují s nemilou skutečností, že nyní si již nemohou jen tak vyrazit ven a užívat si na nějakém večírku se svými přáteli a pořád dokola se ptají, kdy se to změní, kdy věci budou zase tak, jak byly dříve. Neuvědomují si, že když už jednou mají dítě, nic nebude stejné jako dřív.“
Rogen se domníval, že všechno trápení a snaha, které Radnerovi zažívají, budou nejen komické, ale i pro mnohé diváky tak dobře známé, že se s těmito situacemi snadno ztotožní. „Je to pár s malým miminkem a snaží se udržet si své mládí, takže když se do vedlejšího domu nastěhuje parta mladých vysokoškoláků, myslí si, že to bude super a že budou moci mít všechno: být jak zodpovědnými rodiči, tak se zastavit vedle u sousedů, když se zrovna bude konat nějaký bujarý večírek“, vysvětluje. „Velmi rychle si ale uvědomí, že to je naprosto nemožná situace, a když poprvé volají policii, vzniká mezi sousedy nepřekonatelná propast a nastává to pravé peklo.“
Když už byla role Maca jasná, filmaři se začali ohlížet po někom, kdo by mohl být Teddy Sanders, charismatický, tajemný vůdce a prezident bratrstva Delta Psi. Tvůrci přiznávají, že dlouhou dobu měli na mysli jednoho konkrétního herce. „Hned od začátku jsme se snažili představit si, kdo by mohl být tím posledním, koho byste chtěli vidět bez trička, jak se na trávníku baví s vaší ženou“, směje se Cohen. „A vždycky to je Zac Efron.“
Ačkoliv Mac i Teddy to nemají v nastupujících etapách svých životů právě lehké, stojí proti sobě dokonce i v tom, co sami představují. Pro Teddyho a jeho kumpány z bratrstva je Mac zabijákem veškeré zábavy a úplně klidně by mohl být rodičem některého z nich. Pro Maca Teddy představuje životní styl, který už je pro něj nedostupný, způsob života, který už nemůže žít, a bydlet vedle něj je pro něj neustálou připomínkou toho, že ze strany mládí už přešel na stranu druhou.
Rogenovi i Goldbergovi se líbila představa obsadit Zaca Efrona do role Teddyho. Jako fanoušek Rogenova komediálního stylu byl Zac Efron nadšen možnou spoluprací na filmovém projektu. „Seth je geniální komik, takže když mi zavolal a zeptal se, jestli bychom se mohli setkat, měl jsem ohromnou radost. Obvykle se snažím nemluvit o filmech, které by se mohly realizovat - jsem v tomto směru dost pověrčivý - ale tímhle jsem byl až příliš nadšený. Telefonoval jsem s mámou, tátou, bráchou i přáteli ještě před tím, než jsem se vůbec dozvěděl podrobnosti.“
Už během počátečního rozhovoru Rogena a Efrona bylo jasné, že tento pár bude působit dokonale protichůdně. „Vidět tyhle dva každého na opačné straně stolu, hned bylo jasné, že to bude fungovat,” říká Cohen. „Seth a Zac jsou ve své naprosté rozdílnosti ohromně zábavní.”
Weaver ví, že Zac Efron má v sobě něco, co z něj dělá „dokonalého mladého muže“ a říká: „Zac má v sobě cosi zvláštního, přitažlivého, co by všichni muž chtěli mít. Je to takové to „něco“, co má třeba Tom Cruise, a Zac tím dokázal do filmu přispět také.“
Postava Teddyho se v průběhu filmu měnila, nejdříve nepůsobil příliš sympaticky, ale postupně se proměnil v zajímavou a okouzlující osobnost. „Jak se vyvíjel scénář, uvědomili jsme si, že Teddyho motivace vycházejí z pocitu ohrožení jeho bratrstva jinou generací,“ říká Efron. „Během filmu narazíte na několik takových momentů, kdy si uvědomíte, že je to v podstatě milý chlapík, který je vedený čistě svou vírou ve společenství, které vytvořil. Jasně, dělal trochu bordel a taky udělal pár pořádných hnusáren, ale bylo to pro to, že cítil, že za věci, ve které věří, musí bojovat.“
Herce velmi lákalo pustit se do nového žánru a překvapit své diváky i temnou stránkou své herecké osobnosti. „Nikdy jsem neměl příležitost hrát v takovém žánru komedie, a jediný způsob, jak se toho odvážit, je pustit se do toho s lidmi, kterým důvěřuji. A tihle lidé jsou zatraceně dobří.“
Rogen oplácí jeho chválu, když říká: „Zac je mnohostranně nadaný, má dobré instinkty a je s ním zábava. Některé z věcí, které ve filmu dělá, budou pro jeho fanoušky skutečně šokující. Na druhé straně, určitě zde bude i velká skupina lidí jako jsem já, kterým to bude připadat roztomilé.”
Když už měla produkce Efrona pro roli Teddyho jistého, začali scénáristé nabízet svůj nápad filmovým studiím. A byli velmi překvapeni jejich reakcemi. Rogen na to vzpomíná: „Lidem se ta myšlenka líbila, a tohle je jeden z mála našich filmů, o který mělo zájem víc než jen jedno studio. To se nám obvykle nestává.“
„Obvykle to je tak, že když Seth a já nabídneme studiím nějaký svůj nápad, dívají se na nás jako na blázny,” vysvětluje Goldberg. „Musíme je přesvědčit a postupně zdolat jejich odpor, ale tohle byl prostě dobrý příběh pro každého. Ať už jste dítě, které si myslí, že dospělí jsou odepsaní, nebo jste dospělý, který si myslí, že děti jsou příšerná pakáž, vždycky je tam něco, čeho se můžete chytit.“
Dalším krokem bylo najít režiséra, který zvládne správným způsobem tento styl komedie zpracovat. Rogen a Goldberg si vybrali Nicholase Stollera, kterého znali z kultovního seriálu Kolej, základ života. Nicholas Stoller, který byl velmi úspěšný s komediemi jako Kopačky, byl skvělou volbou pro dosažení té správné rovnováhy mezi komičností filmu a zachování určité integrity příběhu.
“Seth a já jsme chodili na Nickovy zkoušky, dívali se na jeho natáčení a on chodil na naše, ale nikdy jsme společně nepracovali,” vysvětluje Goldberg. „Nick vždycky vypadal, že je s námi naladěn na stejné vlně, akorát že je trochu napřed. Na rozdíl od většiny našich bláznivých nápadů, Sousedi jsou více komerční a my potřebovali někoho, kdo ví, jak zaujmout širší spektrum diváků.“
Nicholas Stoller si vzpomíná na svůj první dojem ze Setha Rogena, který si udělal před deseti lety: „Pamatuji si Setha, jak vešel do místnosti scénáristů seriálu Kolej, základ života a my všichni jsme přemýšleli, co je tohle osmnáctileté dítě zač. Je neuvěřitelně srandovní, a není v tom žádné ego. Už tenkrát jsem s ním chtěl pracovat a říkal jsem si, že má velký komediální potenciál. Seth a Zac spolu působí na plátně nesmyslně a už jen to vytváří jistou komičnost.“
Režisér vysvětluje své důvody, proč spojil dva hlavní hrdiny: „Mac a Kelly bojují se svou novou rolí rodičů a současně popírají i fakt, že se něco v jejich životě změnilo, a Teddy současně bojuje s myšlenkou toho, že má promovat. Mně se promoce na vysoké škole zdála děsivá, jako jeden velký chaos, se vším tlakem, který to obnáší. Pamatuju si i stejnou úzkost, když jsem se oženil a měl jsem dítě, všechno je najednou úplně jinak a vy očekáváte, že všechny ty změny proběhnou hladce.“
Stoller věděl, že komedie bude mnohem zajímavější, když se divácká pozornost zaměří střídavě mezi Maca, Kelly a Teddyho. „Ve filmu je několik okamžiků, kdy Mac a Kelly zajdou příliš daleko a je zřejmé, že prasárny nejsou pouze výsadou bratrstva. Teddy a hoši z bratrstva jsou neuvěřitelně vřelí a sympatičtí týpci, což je jasným důkazem toho, že ve filmu žádní skuteční zloduši nejsou.“
Zac Efron oceňuje Stollerův přístup k postavě Teddyho: „Ačkoliv je Teddy v mnoha směrech zápornou postavou, shodli jsme se na tom, že nejlepší záporáci jsou takoví, kterým je srdečně jedno, co si o nich kdo myslí a udělají zkrátka to, co chtějí a za čím si stojí.“
Režisér Stoller ví, že diváci budou překvapeni Efronovým záběrem ve filmu, kde bude moci předvést své dříve neobjevené komediální schopnosti. „Zac je ten správný vůdčí typ a vhodný protějšek pro Setha“, říká. „Lidé budou překvapeni, jak legrační je. Myslím, že plno holek čekalo na takový film s Efronem, aby na něj mohly dotáhnout své kluky… se Sethem a hromadou pořádnejch fórů.“
Po dosazení režiséra začal filmový tým ladit scénář a prozkoumávat barvitou kulturu vysokoškolských bratrstev, přičemž se nechtěli této kultuře vysmívat, ale naopak ji objevovat. Většina filmařů neměla žádnou osobní zkušenost s životem bratrstev mimo filmy. „Moje zkušenost byla převážně z filmů jako Zvěřinec časopisu National Lampoon, Pomsta šprtů a Mládí v trapu,” vysvětluje Rogen. „Sice jsem se podílel na scénáři několika epizod seriálu Kolej, základ života o bratrstvech, ale moje znalosti jsou v tomto směru i tak dost omezené.“
Když scénáristé mluvili se svými přáteli o zkušenostech z bratrstev, netušili, jak ponuré některé věci mohou být. „Některé věci, které nám přátelé vyprávěli, byly opravdu šokující“, říká O’Brien. „Takové hrůzy jsme nemohli dát do filmu a některé z těch příšerných věcí jsme si nedovedli ani představit, natož abychom o nich kdy slyšeli.“
Role Macovy manželky, Kelly, se v průběhu úpravy scénáře měnila: z odsunutí zodpovědnosti dospělých k plnohodnotnému zapojení se do války se sousedy. Stoller byl neústupný v otázce toho, aby dostal postavu Kelly do popředí. „Původně byl náš největší problém se scénářem, že se vše příliš opakovalo, a tak zapojení Kelly do sousedské války to umožnilo poněkud rozšířit. Chrání svou rodinu a je tím stejně tragicky postižena jako Mac. Nenašeptává Macovi do ucha jako Lady Macbeth, ona je Macbeth“, vysvětluje Cohen.
„Bylo důležité, aby Kelly nebyla brzdou, která manžela zrazuje od dělání všech těch šíleností,“ říká Rogen. „Chtěli jsme, aby se do boje s bratrstvem zapojila stejně jako já, abychom vytvořili tým.“ Strach z dospělosti není jen záležitostí mužů, Rogen to vidí i mezi svými přáteli: „Je to vidět na mnoha párech, které znám. Většina mužských, které znám, se v tom shoduje se svými manželkami, a jejich ženy si chtějí užívat a bavit se stejně tak jako oni.“
Jelikož se role Kelly stala významnější, filmaři věděli, že potřebují herečku s komediálním talentem, která se nebojí pohybovat se ve své roli na hraně. Po zkušenosti s australskou herečkou Rose Byrne z filmu Dostaň ho tam a po jejím výkonu ve filmu Ženy sobě, režisér Stoller věděl, že právě ona bude tou vhodnou osobou pro roli Kelly Radnerové. “V téhle roli jsme si všichni představovali Rose. Ona je geniální komik,” říká režisér. „Musí udělat spoustu bláznivých věcí a vůbec se nestará o to, že bude vypadat připitoměle. Je krásná a elegantní, ale když přijde na věc, mluví jak dlaždič.“
Rose Byrne se hned od začátku zamlouvala představa spolupráce se Stollerem a nadchla jí role Kelly, která se rovným dílem zapojovala do všech těch lumpáren. „V komediích jsou až příliš často ženské postavy otravné svým věčným sekýrováním a tím, jak dokážou zkazit každou legraci. Tahle role byla v naprostém protikladu tomu všemu, a to se mi líbilo. Taky mě samosebou lákala spolupráce se Sethem, který má naprosto úžasný komediální talent. Věděla jsem, že s ním a Nickem budu v dobrých rukách.“
Rose Byrne byla zaujata náročnou rolí Kelly a Maca, kdy se jako čerství rodiče stále snaží držet se svého bývalého životního stylu. „Mac a Kelly jsou v situaci, kdy mají nakročeno do dospělosti, a přesto chtějí stále zůstat aspoň částečně v nedospělém světě“, vysvětluje Byrne. „Stále se chtějí bavit a pařit, protože jsou tak mladí, tak cool a zoufale nechtějí padnout do té pasti, kdy jim stav dospělosti připadá stejný jako stav šílenství.“ Chemie mezi Rose Byrne a Sethem Rogenem byla pro film dobrou volbou. „Dynamika mezi Rose a Sethem je skvělá, jsou to dva herci, kteří se vůči sobě nijak nepřetvařují, a to jim umožňuje zaměřit se na společný cíl - společně vytvořit prima film“, vysvětluje Goldberg.
Když se Seth Rogen dozvěděl, že jeho filmovou manželkou bude právě Rose Byrne, byl tím obsazením potěšený. „Byl jsem fanouškem Rose už delší dobu, a tak jsem rád, že bude ve filmu hrát. Je skvělá, zábavná a dobře se s ní pracuje. Myslím teď na všechny filmy, do kterých bych jí mohl obsadit.“
Pro roli Petea, viceprezidenta bratrstva Delta Psi Teddyho zástupce, Stoller a producenti našli Davea Franca. Franco ocenil, že Pete není jen jednoduchá postava, takový neřízený večírkový živočich. „Pete je jenom o trošičku víc odpovědný než jeho kamarádi a uvědomuje si svou budoucnost. Je mu jasné, že bratrstvo Delta Psi je jen taková zastávka na jeho životní cestě.“
Když se film přesouvá do svého druhého dějství a Teddyho posedlost sejmout své sousedy narůstá, Pete se začíná stahovat zpět ze svého zapojení do bratrstva - což je docela zásadní s ohledem na zdánlivě nerozbitné pouto bratrství s Teddym. „Pete je chytrý a má budoucnost a ví, že bratrstvo není všechno, není začátkem ani koncem jeho života“, říká Rogen. „Konflikt, který vzniká mezi Petem a Teddym, je v tom, že je zřejmé, že Pete se chystá hnout z místa, kdežto Teddy nikoliv.“
Ačkoliv vztah mezi týmem Rogena a Goldberga a Jamesem, starším bratrem Davea, je divákům známý, filmaři se setkali s Davem ještě dřív než s Jamesem a chtěli s ním pracovat. „Seth a já jsme mysleli na to, jak do nějakého filmu obsadíme Davea už od okamžiku, kdy jsme společně pracovali na filmu Superbad.“
Franco se chytil své šance: „Seth je jeden z největších dříčů, s jakým jsem kdy dělal,” říká herec. „Nejen že hraje, sleduje celé natáčení, vymýšlí další a další vtípky a každého se snaží podpořit. Je to úžasné nejen kvůli tomu, že je tu někdo, kdo přináší stále nové nápady, ale hlavně proto, že všechno, s čím přijde, je natolik dobré, že to lze ve filmu použít. Díky Evanovi a Sethovi tak vypadám daleko zábavnější, než ve skutečnosti jsem,“ směje se herec.
Do role výjimečně obdařeného člena bratrstva, Scoonieho, obsadil Goldberg svého kolegu Christophera Mintz-Plasse - se kterými spolupracoval na filmu Superbad a jejich režijním debutu, Apokalypsa v Hollywoodu. „Trval jsem na tom, že Scoonieho bude hrát Christopher. Byl jsem tou myšlenkou posedlý, ale naštěstí jsem nebyl jediný, všichni souhlasili, takže to bylo docela snadné“, říká producent.
Mintz-Plasse uvítal příležitost setkat se opět při práci se svými dlouholetými přáteli a spolupracovníky. „Viděl jsem Evana na nějaké akci, kde mi řekl, že připravuje film a má pro mě roli. O dva týdny později jsem dostal nabídku. Byl jsem samozřejmě překvapený. S Evanem a lidmi kolem něj rád pracuji a jsem za tu roli moc vděčný,“ vzpomíná herec.
Role Scoonieho, kterého charakterizuje jeho legendární vybavení, známé na škole i mimo ni, obnášela to, že Christophera Mintz-Plasse musel mít enormně velký umělý penis. „Nejšílenější částí filmu je, když jsem musel nosit ten gigantický umělý penis“, říká Mintz-Plasse. „Bylo to hodně divné být na place s tou strašnou věcí pod oblečením. Každý na mě zíral.“
„Chris se úplně změnil, když musel nosit svůj „kostým“, jako když vypustíte zvíře z klece. Jednou jsem ho sledoval, když hrál, a on se pořád na sebe koukal. Vypadal jako malý kluk, který poprvé postřehl, co má“, vzpomíná Cohen.
Pro roli Garfa, jemné a na svůj věk i moudré duše, filmaři vybrali baviče a sólového komika Jerroda Carmichaela. Carmichaelovu vstupu do filmového světa nasadili Sousedi nerealisticky vysokou laťku. „Bylo to skutečně záživné natáčení, jako když se celý den bavíte s přáteli. Tohle je můj první film a zvládlo se to opravdu dobře“, říká Carmichael.
Pro roli Řitní šťávy, který hraje stěžejní roli v sousedské válce, vybrali filmaři britského herce Craiga Robertse, který byl kritiky oceněn za svůj výkon ve filmu Jmenuji se Oliver Tate. „Nick byl posedlý myšlenkou, že pro tuto roli musíme mít skutečně výjimečného herce, a navrhl Craiga. A ukázalo se, že on je naprosto perfektní volba“, vysvětluje Goldberg.
Všemožně podporovaná improvizace při natáčení byla nesmírně obohacující zkušeností: „Natáčení bylo velmi uvolněné a nabízelo neuvěřitelnou zkušenost,“, říká Roberts. „Nebylo snadné udělat záběr, tolik jsme se nasmáli. Vždycky jsem slýchal o tom, že je s těmito lidmi plno srandy, a opravdu to tak je.“
Po klíčových členech bratrstva přišla řada na Maca a Kelly. Přibrali své nejlepší přátelé, Jimmy a Paulu, kteří se ještě nevzpamatovali ze svého nedávného rozvodu. A samozřejmě se tito bývalí partneři podle toho chovají. „Jimmy a Paula jsou postavy rozvedených přátel, kteří jsou ve fázi jistých změn. Protože jsou oba dva po nějaké době opět nezadaní, chovají se jako sedmnáctiletí a zapojují se do bujarého veselí a večírků,“ vysvětluje Rogen.
Pro roli Macova nejlepšího přítele, spolupracovníka a spoluspiklence, Jimmyho, vybrali filmaři spisovatele a komika Ikea Barinholtze, který se momentálně objevuje v komedii The Mindy Project. Rogenovo první setkání s Barinholtzem se uskutečnilo při příležitosti společného natáčení jedné z epizod seriálu Nahoru a dolů s Dannym McBridem. „Když si Danny nebo jeho kamarádi myslí, že je někdo zábavný a komický, tak to tak obvykle je. O Ikeovi básnili neustále,“ říká Rogen.
Barinholtz Goldberga naprosto ohromil během svého představení. „Ike byl člověk, kterého jsem vůbec neznal, a Seth a Nick mi pořád říkal, že jedině Ike může být filmový Jimmy,“ říká producent. „Říkali mi, že až ho uvidím, tak neuvěřím vlastním očím, a měli pravdu. On je nejspíš tím nejlépe improvizujícím člověkem, jakého jsem kdy viděl. Ten chlap je naprosto dokonalá komediální smršť.“
Barinholtz popisuje vztah Jimmyho a Pauly a vysvětluje, proč jsou jejich role tak zajímavé: „Jsou asi tím nejhorším párem na světě. Sice se rozvedli, ale jak byli hrozní jako manželé, jako rozvedení jsou ještě horší. Paula neustále jen hledá nějakou zábavu, večírky, a Jimmy se spustil docela. Jenomže Jimmy je také loajální přítel a chce Macovi a Kelly pomoci, jakkoliv jen to je možné. A to mu dává aspoň částečně smysl života.“
Carla Gallo, která hraje Paulu, již dříve spolupracovala se Stollerem a Rogenem. Do role se pustila s plnou vervou. „Paula je naprostá katastrofa, je přesvědčená, že si v životě ještě musí užít, co to dá, ale ve skutečnosti je to zoufalec, který je neustále v lihu“, říká o své roli Carla Gallo. „Obléká se nepřiměřeně svému věku, což je směšné, a zahazuje s kluky, kteří jsou pro ni příliš mladí. K Jimmymu je velmi nepřátelská a prožívá si svou životní krizi.“
Carla Gallo si velmi užívala natáčení se svým kolegou a filmovým exmanželem Ikem Barinholtzem. „Ike je komediální génius, a zkoušet s ním je doslova cvičení“, říká. „Nakonec jste k smrti vyčerpaní, je to jako projít naprostým duševním tréninkem. Je prostě nepřekonatelný.“
Pro postavy ve vedlejších rolích vybírali filmaři ze svých oblíbených herců, například Lisu Kudrow jako děkanku univerzity. „Je to první film, do kterého jsme angažovali komiky do úplně každé role. Byla to opravdu zábava, protože jsme měli tyto superzábavné lidi kolem od rána do večera“, vysvětluje Rogen.
Stoller má pověst režiséra, který dokáže ze svých herců a jejich hereckého nadání vytěžit maximum, a postupoval tak, aby každý z herců přidal ke své roli ještě něco navíc. Začalo to u přípravy scénáře, který se během prvního čtení a zkoušek upravoval a vylepšoval. „Po prvním čtení jsme dva týdny zkoušeli, což nám zajistilo dost času na zpracování všech nápadů, protože jsme nebyli pod tlakem natáčení. A ty nejlepší nápady jsme pak zapracovali do scénáře“, říká režisér.
Kreativní tým zaměřený na tvorbu komedií a Rogenova dokonalá schopnost improvizace umožňovali hercům, aby své nápady uplatňovali každý den natáčení. „Práce s herci a komiky, kteří neustále improvizují, může být zpočátku poněkud zahlcující a náročná, protože si člověk myslí, že s nimi musí držet krok“, říká Christopher Mintz-Plasse. „Ale ve skutečnosti je to velice inspirující a přiměje vás to k tomu, že i cestou domů přemýšlíte nad dalšími vtípky a pohotovými replikami, které použijete ve své další scéně a které budou naprosto špičkové.“
Ačkoliv byl tento druh komedie pro Zaca Efrona zcela nová zkušenost, nadšeně se do toho pustil. „Tento způsob zkoušení je něco úplně jiného, než jsem doposud znal a jde to velmi rychle“, říká. „Musíte být připraveni na všechno, ale nesmíte vypadnout z role, což je dost těžké, když pracujete s někým tak neuvěřitelným a směšně komickým jako je Seth. Zdá se, že on nikdy nevypadne z role, a když ano, tak se celý štáb kácí smíchy. V životě jsem nezažil tolik srandy při natáčení.“
Stoller nevynechal ani natáčení zkoušek a nečekaných okamžiků z neplánovaných záběrů: „Seth, Evan, Andrew, Brendan a já hulákáme repliky a vtipy a je to takový volný ring pro všechny“, říká a po krátkém odmlčení dodává: „Je to možná chaotické, ale je to chaos pod kontrolou“.
O’Brien byl ohromený pohotovostí a důvtipem režiséra. „Nick má v sobě tolik entuziasmu, je opravdu zábava s ním pracovat. Na place běhal sem a tam mezi herci a zákulisím se svými poznámkami a nápady na vtipy. Je známý tím, že se nepříčetně směje, což je samo o sobě záživné a zlehčující.“
Herce samosebou těšilo, že režisér vitá jejich připomínky a podněty. Dave Franco shrnuje zkušenosti svých kolegů: „Při natáčení každý z nás čerpal z Nicka energii, Nick je jeden z těch lidí, které neopouští klid a dobrá nálada. Navíc je velmi inteligentní a vždy je o krok napřed. Je dost dobře možné, že si v budoucnu zkazí pár komediálních scén, protože já si prostě nedovedu představit, že by se tolik srandy mělo opakovat.“
Rose Byrne souhlasí, že přátelské prostředí ve štábu prospívalo všem. „Seth a Nick spolu mají skvělé vztahy, jsou pohodoví a velmi komunikativní. S Nickem jsem již dříve pracovala. Je to člověk, se kterým se báječně spolupracuje. A tyto vlastnosti režiséra se samosebou odrazí i na samotném filmu.“
Většina filmu Sousedi se odehrává mezi domy Maca a Kelly a bratrstva Delta Psi, což pro produkční tým znamenalo, že musí najít dva vhodné domy vedle sebe, které by vyhovovaly natáčení. „Hledali jsme domy, které jsou tak blízko u sebe, že si můžete navzájem zírat do oken a podat si cukřenku“, vysvětluje vedoucí výroby Julie Berghoff. „Bylo docela náročné najít dva domy v takových velikostech, které jsme k natáčení potřebovali: jeden větší a druhý o malinko menší, který by byl vhodný pro účetního s manželkou, která pracuje doma.“
Dva naprosto dokonale vyhovující domy se našly v historické části Los Angeles, West Adams District, a ty se staly hlavní „základnou“ pro natáčení. Zatímco dům Maca a Kelly bylo možné využít na natáčení externích i vnitřních záběrů, s domem obývaným členy bratrstva to bylo něco jiného. „Ačkoliv exteriéry byly perfektní, vnitřek domu byl příliš malý na to, aby se zde natáčely večírkové scény na širokoúhlé záběry“, říká Berghoff. „Takže jsme potřebovali najít ještě jiný, vhodnější interiér, který by tomu vyhovoval“.
Velmi mnoho úsilí vyžadoval popis největších večírkových vylomenin z historie bratrstva, které zatím byly jen hrubě načrtnuté ve scénáři. Julie Berghoff a její tým začali pátrat po informacích tím nejjednodušším způsobem. „Zadala jsem do Googlu doslova „debilní školní vtípky“ a „příšerné party“ a vyskočila na mě hromada obrázků“, říká. „Hledali a prohlíželi jsme to hodiny a hodiny a předkládali Nickovi, který byl přístupný nápadům jako party s černým světlem nebo přilepení někoho izolační páskou ke zdi.“
Produkční tým dostal volnou ruku a mohl tak posunout hranice. „Při natáčení party s černým světlem jsme chtěli vytvořit to nejšílenější, co šlo. Vytapetovali jsme vnitřek domu černou látkou a vyznačili všemožné vzory bílou barvou, aby v kontrastu vynikly. Měli jsme všechny ty stužky, balónky, bubliny, brýle pro černé světlo, bylo to nekonečné“, říká Julie Berghoff.
Když přišla řeč na kameramana, filmaři se rozhodli pro Brandona Trosta, který již točil režijní debut Setha Rogena a Julie Goldberg Apokalypsa v Hollywoodu. „Brandonovy zkušenosti a jeho umělecký pohled je naprosto jedinečný. Měla jsem ohromnou radost, že s námi chce na filmu spolupracovat, protože Nick mu naprosto důvěřoval a domníval se, že je to nejnadanější člověk, jakého zná“, říká Julie Goldberg.
Stoller také ocenil Trostův neotřelý přístup. „Brandon je první kameraman mého věku, se kterým jsem pracoval“, poznamenal režisér. „Je fajn, když najdete společnou řeč. Byl přístupný experimentování týkající se různých nových metod a přístupů a díky tomu je film úžasný.“
Avšak natáčení večírkových scén nebylo vždy tak zábavné, jak to vypadalo na plátně. „Natáčení večírků vlastně není moc příjemné“, říká Rogen. „Černé party světlo může způsobit nevolnost, navíc jsme byli pokryti chemikáliemi v bublinách. A byli jsme upozorněni, abychom se nikdy nedívali přímo do laserových světel, protože mohou oslepovat, a ta světla byla všude.“
DABING
V českém znění: Libor Bouček - Seth Rogen (Mac Radner), Jana Stryková - Rose Byrne (Kelly Radnerová), Vojtěch Kotek - Zac Efron (Teddy Sanders), Robin Pařík - Dave Franco (Pete), Michal Michálek - Ike Barinholtz (Jimmy), Oldřich Hajlich - Christopher Mintz-Plasse (Scoonie), Miriam Chytilová - Carla Gallo (Paula), Regina Řandová - Lisa Kudrow (Děkanka Carol Gladstoneová), Robert Hájek, Daniel Krejčík, Týna Průchová, Zuzana Slavíková, Klára Šumanová, Zdeněk Mahdal, Radek Hoppe, Antonín Navrátil (titulky)
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Miriam Chytilová
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.5.2014 CinemArt
Premiéra USA: 9.5.2014 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.10.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 1.10.2014 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 4 587 920
Tržby celkem - $ 270 665 134
Návštěvnost v ČR 35 122
Náklady (Rozpočet) - $ 18 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Sousedi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1263/
Komedie, USA, 2014
Režie: Nicholas Stoller, Hrají: Seth Rogen, Rose Byrne
Sousedi 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a1265/
Komedie, USA, 2016
Režie: Nicholas Stoller, Hrají: Seth Rogen, Chloë Grace Moretz
Tvůrci a herci
Nicholas Stoller (Režie), Evan Goldberg (Produkce), Seth Rogen (Produkce), James Weaver (Produkce), Michael Andrews (Hudba), Brandon Trost (Kamera), Zene Baker (Střih), Melissa Kostenbauder (Casting), Francine Maisler (Casting), Julie Berghoff (Scénografie), Leesa Evans (Kostýmy), Michael Babcock (Zvuk), Maggie Fung (Masky), Andrew J. Cohen (Scénář), Brendan O'Brien (Scénář), Seth Rogen (Herec), Rose Byrne (Herec), Zac Efron (Herec), Dave Franco (Herec), Jake Johnson (Herec), Christopher Mintz-Plasse (Herec), Lisa Kudrow (Herec), Ali Cobrin (Herec), Chasty Ballesteros (Herec), Craig Roberts (Herec), Jesse Heiman (Herec), Halston Sage (Herec), Danika Galindo (Herec), Bobby Moynihan (Herec), Carla Gallo (Herec), Jason Mantzoukas (Herec), Melanie Avalon (Herec), Ayesha Fraser (Herec), Nadia Lanfranconi (Herec), Randall Park (Herec), Brian Huskey (Herec), Maria Olsen (Herec), Ike Barinholtz (Herec), Anders Holm (Herec), Natasha Leggero (Herec), Andy Samberg (Herec), Blake Anderson (Herec), Marianne Bourg (Herec), Hannibal Buress (Herec), Jerrod Carmichael (Herec)
2014/97/USA/Komedie
- Na MTV Movie Awards 2015 získal za tento film ocenenie Zac Efron, v kategórii Najlepší výkon bez trička a spolu s Davom Francom si tiež odniesol cenu v kategórii Najlepšie herecké duo.
- V Austrálii a Veľkej Británii bol film uvedený pod názvom Bad Neighbours, aby sa predišlo k zámene s austrálskym televíznym seriálom Neighbours (1985). (beso74)
- Prísaha, ktorú skladali členovia bratstva, je prísahou jedného skutočného bratstva menom Sigma Nu.
- Peta (Dave Franco) ve filmu studuje psychologii, stejně jako jeho představitel, který psychologii studoval na univerzitě.
- Scéna, v ktorej dieťa sleduje Maca (Seth Rogen) a Kelly (Rose Byrne) počas sexu, nebola plánovaná. Pôvodne mala scéna skončiť po tom, ako ho Mac otočí, no keď režisér spozoroval, že sa na nich dieťa neprestáva pozerať, dal pokyn jednému z kameramanov, aby ho natáčali. Ak sa dobre započúvate, môžete počuť, ako sa na tom Rogen a Byrne smejú.
- Pôvodne mal byť film o tom, ako Mac (Seth Rogen) spolu s priateľmi bojuje proti bratstvu. Po tom, ako si scenár prečítala Rogenova manželka, navrhla, aby pozmenili scenár a dopísali do neho namiesto priateľov manželku, pretože si nevedela predstaviť, prečo by Macovi mali pomáhať práve priatelia.
- Zac Efron (Teddy) si počas zápasu s Daveom Francom (Pete) zlomil ruku. Scenáristi a producenti začali panikáriť a plánovať, ako zakomponovať zlomenú ruku do scenára a ako to zmení rozpočet.
- Záverečná scéna medzi Macom (Seth Rogen) a Teddym (Zac Efron) pred obchodom Abercrombie and Fitch bola číra improvizácia. Zac Efron netušil, že si Seth Rogen vyzlečie tričko.
- Film se natáčel v Los Angeles v Kalifornii, a to od dubna do května 2013.
- Během natáčení snímku byla závislost Zaca Efrona na kokainu na takové úrovni, že o ní věděl celý filmový štáb. Zac byl navíc problémový a několikrát se stalo, že na plac vůbec nedorazil.
- 26.8.2013 bol zmenený názov filmu z Townies na Neighbors.
Odkazy
Hrají:
Seth Rogen, Rose Byrne, Zac Efron, Dave Franco, Jake Johnson, Christopher Mintz-Plasse, Lisa Kudrow, Ali Cobrin, Chasty Ballesteros, Craig Roberts, Jesse Heiman, Halston Sage, Danika Galindo, Bobby Moynihan, Carla Gallo, Jason Mantzoukas, Melanie Avalon, Ayesha Fraser, Nadia Lanfranconi, Randall Park, Brian Huskey, Maria Olsen, Ike Barinholtz, Anders Holm, Natasha Leggero, Andy Samberg, Blake Anderson, Marianne Bourg, Hannibal Buress, Jerrod Carmichael, Alanna Dergan, Kyle Newacheck, Bettina Kenney, Soleil Ceseña Bouchereau