Blade Runner 2049 / Blade Runner 2049 (2017/163/USA, Velká Británie, Maďarsko, Kanada/Sci-Fi, Thriller) 76%

21.07.2018 10:32
JEDNOU VĚTOU
„Třicet let po událostech prvního filmu odhaluje nový Blade Runner a důstojník losangeleské policie K dlouho ukryté tajemství, které je natolik zásadní, že by mohlo zcela rozvrátit poslední zbytky lidské společnosti."

OBSAH
Deckard is back! Legenda se vrací v pečlivě odvedeném sequelu. Není to jen nastavovaná kaše, ale příběhově poctivé pokračování se vším všudy, které naplno pracuje s bohatým audiovizuálním dědictvím jedničky a mění ho v zejména obrazově opulentní podívanou. Byť emocionálně trochu chladnou, místy příliš mechanickou a nejspíš i zbytečně dlouhou.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Není snad většího obdivovatele původního Blade Runnera, než jsem já, takže……předně si nemyslím, že takovýhle film potřeboval nějaké – jakékoliv – pokračování. Z hlediska příběhu se to tady má jako s Matrixem. Tam se v dalších dvou dílech na sílu rozvíjela mytologie, tady se mermomocí rozvíjí příběh, který sice dává smysl, ale původní film nijak neobohacuje. Čistě řemeslně je to solidní kus filmařiny, ale ta atmosféra Scottova drahokamu, ta „babylonská“ směsice kultur a národů s převahou asiatského prvku, kde se snadno stanete anonymní figurkou, ta se na mně v tomto filmu nepřenesla. Deakins čaruje, ano, ale ta atmosféra, ta chybí a kdo tvrdí opak, ten nedokázal procítit jemné nuance prvního Blade Runnera. Chyběla mi tady nějaká zajímavá postava, jako byl v prequelu třeba J.F.Sebastian a jeho elektronické hračky, chyběla mi tady osudová postava, jakou byla Pris, chyběl mi tady výrazný záporák, jakým byl Roy Batty, jehož jste nenáviděli a zároveň litovali. Nic z toho ve Villeneuvově filmu není, pouze terminátorka v sukni a nevýrazný Leto. Díky aspoň za holografickou Joi, asi jednou zajímavou postavu ve filmu. Prostě….neubráním se mírnému zklamání. (Lima) 4*

Denis Villeneuve se poměrně precizně držel předlohy. Připravil si pokračování legendárního techno-sci-fi, které si zaslouží pochvalu. Sice tu zapomněl na jakékoliv emoce a tím z filmu udělal chladnou panenku, ale na druhou stranu si tu naprosto dokonale vyhrál s Los Angelesem budoucnosti a ten ve spojení s úžasnou synth-wave hudbou sladil do absolutní vizuální dokonalosti. Takové orgie ve filmu jen tak nenaleznete. Po shlédnutí jsem si vlastně uvědomil, že na toto pokračování jsem si udělal úplně stejný názor jako na původní film. Takže abych si ušetřil tříhvězdičkové hodnocení, rovnou jsem mu napálil čtyři. Vizuálno v kombinaci s hudbou mě prostě donutilo. A to i přesto, že chladnější film jsem dlouho neviděl. (Malarkey) 4*

První dojmy: něco (srdce, poetika, větší deprese, osudovost) tomu chybí. Jako člověk, který původní film zbožňuje, jsem měl možnost se vrátit do stejného světa po 30 letech a vidět z něj mnohem více než v původním filmu. Bohužel větší záběr obsahem a komplexitou ubírá na osobním prožitku s postavami. Formálně vše odpovídá/cituje originál, ale je to jako srovnávat prózu a poezii. A pro mě je původní film jako báseň... PS: lidé, kteří předchozí film neobdivují mají výhodu PPS:: je to dlouhé a současně je těžké něco vystřihnout // Dojmy po druhé projekci jsou ... naplňující. Očekával jsem, že délka bude napodruhé problém, nebyla. Film má velice silné okamžiky, formálně je dokonalý. Stále v něm nacházím zásadní problém a to nedostatek emocionálních vrcholů jako ve filmu původním a nepříliš meditativních sekvencí. Ale dám tomu pár let, protože i původní BR musí v člověku uzrát a BR49 bude jiný. Překvapivě se mi projevila i hudba jako vynikající a samostatně fungující - Mesa je syntetická hymna budoucnosti. Pokud najdu čas, rád bych se více rozepsal o filmu a jeho obsahu, protože je tu tolik myšlenek, linií, nápadů a rozvětvení. Co je důležité, BR49 navazuje na původní film, rozvíjí jeho myšlenky a pokračuje v nich, je v mnohém věrnější původní knize a především, oproti původnímu filmu se tu obrátili role, svět funguje jinak. Komplexněji. (Djkoma) 5*

VELKÁ RECENZE
Když se ve filmech objevují roboti, androidi, replikanti nebo kloni, vždy z toho může být inspirativní podívaná, zkoumající limity a možnosti lidského rodu. Je proto trochu mrzuté, když se umělé bytosti promění v pouhou prázdnou hrozbu, jednorozměrně atakující klid človíčků. A je naopak velmi povznášející, když se jich chopí tvůrci osvícení, kteří se nebojí uvažovat o strojích s duší trochu víc do hloubky.
Ridleymu Scottovi se to nepochybně povedlo, protože předlohu Philipa K. Dicka uprostřed osmdesátých let přetavil do podoby přelomového noiru. Ten redefinoval estetické normy science-fiction, stal se jedním z těch zásadních referenčních klenotů, z jehož výtvarné, obrazové, zvukové a hudební stránky čerpá celá audiovize. A navíc své hrdiny zaklel do originálního a hypnotického existenciálního labyrintu.
První Blade Runner přitom není po příběhové stránce kdovíjak komplikované dílo. Harrison Ford postupně nažene a sejme několik replikantů, jen se během té lineární honby zvládne zamilovat, zapochybovat o zákeřnosti těchhle mašin a nakonec i o sobě samém. Blade Runner 2049 je co se týče návaznosti opravdovým a jaksepatří tučným pokračováním, protože původní poměrně strohou story rozpracovává do větší šíře, zčásti ji relativizuje a zčásti nabízí nové otázky i východiska. Není to sequel ve stylu všeho víc, ale adekvátní nadstavba, proti které je svět prvního filmu možná až příliš jednoduchý a přehledný. Navazovat na něco tak jedinečného a tvarem nepoddajného, jako je první film, ovšem není žádná sranda. Studio se rozhodlo jít přesně opačným směrem, než jakým nám dnes voní jednička, a pod producentským dohledem stárnoucího a bohužel i vrávorajícího Ridleyho Scotta (po Covenantovi bych mu nesvěřil ani nový díl Trapnejch padesátek) najalo ty nejschopnější muže svých oborů. A ti se do toho jaksepatří opřeli.
Kameraman Roger Deakins si hraje s kompozicí každého záběru a po celou obří stopáž, zvící přehnaných 163 minut, servíruje precizně nadesignované obrazy, které byste si mohli z fleku pověsit na zeď, nebo alespoň na plochu počítače. Hans Zimmer na sebe sice nestrhává tak výraznou pozornost jako v nolanovkách, ale jeho vangelisovské variace na plátně fungují perfektně, aniž by působily jako vykrádačka nebo trapná persifláž. A režisér Denis Villeneuve to kočíruje s důsledností sobě vlastní, s důrazem na každou obrazovou i zvukovou nuanci i chvění v tváři Ryana Goslinga.
Nový Blade Runner je samozřejmě velikášská podívaná, stvořená pro kino.K naprostému jásotu to ale nestačí. Tempo je přeci jen utahanější a exekuce jednotlivých scén zdaleka ne tak zarputilá a dravá, jak by si možná látka žádala. Vyloženě kulervoucí momenty si moc nevybavuju a v těch třech čtyřech zlomových scénách jsem se nedokázal zbavit pocitu, že na papíře mohly působit ještě o řád intenzivněji. A že budování atmosféry a neustálé šponování napětí sice dává smysl v rámci vývoje hlavní postavy, odvykládání příběhu a nakročení vstříc třetímu dílu - v rámci tohohle bijáku se ale nakonec nezúročí v tak mocné katarzi, jakou nabízeli třeba Příchozí.
Nový Blade Runner je samozřejmě velikášská podívaná, stvořená pro kino, i když je na můj vkus možná až příliš prázdná a vybydlená. Rozhodně ale ctí výtvarná řešení jedničky, rozvíjí její prvky a trademarky, a to natolik moudře, že jsou přesvědčivými proprietami v košatějším vyprávění, než jen zbytečnou nostalgickou vzpomínkou. Z práce Villeneuva a spol. sálá ohromná úcta k předloze, ale zároveň i vědomí, že je potřeba její charakteristiky organicky vtělit do nové soběstačné story.
To se daří bezezbytku a Blade Runner 2049 je díky tomu opulentní oslavou designu, trikových technologií i výtvarných řešení, postavených znovu na světelných paprscích rozličných barev, hypnotických průletech po futuristických kulisách a kmitání mezi klavíry a panáky whisky. Zároveň dvojka jako příkladná extenze jedničky posouvá směr uvažování o replikantech, lidech a blade runnerech o level dál, snad i výš, a otvírá komůrky bezmála filozofické.
Že to dohromady nepůsobí tak živě a šťavnatě se dalo čekat. Malinko složitější je to s rázností a intenzitou Villeneuvova podání, které je snad až příliš monotónní - pokaždé první a druhá jakost, ovšem bez toho extatického a povznášejícího přesahu.
Blade Runner 2049 je po Loganovi a Johnu Wickovi 2 nejpovedenějším sequelem letošního roku, jenž nemůže nikdo nařknout ze zbytečnosti a tupého parazitování na originálu. Zkazkám o filmu roku nicméně nevěřte - to by vás tenhle důstojný a snaživý dědic mohl trochu zklamat.

O FILMU
Příprava sequelu Blade Runner započala v roce 1999. Britský scenárista a režisér Stuart Hazeldine napsal pokračování Blade Runner Down, podle knižní sci-fi Blade Runner 2: The Edge of Human z roku 1995 od K. W. Jetera, navazující na původní příběh Blade Runner; nicméně projekt byl v této fázi opuštěn vzhledem k nevyřešeným autorskoprávním komplikacím ke knižnímu románu.[14] Režisér původního snímku Ridley Scott zvažoval natočení pokračování s předběžným pojmenováním Metropolis, když zájem o projekt vyjádřil na Sandiegském komiksovém konu 2007.Několik let se poté na vzniku filmu podílel scenárista Travis Wright, spoluautor thrilleru Oko dravce z roku 2008, jenž pracoval s producentem Budem Yorkinem. Jeho kolega John Glenn, který projekt opustil v roce 2008, sdělil, že vznikající text by mohl poodhalit základní aspekty mimozemských kolonií stejně jako další osud společnosti Tyrell Corporation po skonu svého zakladatele.
V červnu 2009 deník The New York Times uvedl, že Ridley Scott s bratrem Tonym Scottem pracovali na projektu nazvaném Purefold, volně spojeném se snímkem Blade Runner, jehož děj měl být zasazen před rok 2019. Koncepčně se mělo jednat o sérii 5–10 minutových krátkometrážních snímků se záměrem uvést první díl na webu a další případně v televizi. Vzhledem k autorskoprávním problémům však tak nebyla série přímo spojována s původními postavami filmu z roku 1982. Prohlášení o ukončení projektu Purefold v důsledku nedostatečného financování bylo vydáno 7. února 2010. Blog io9 v příspěvku ze 4. března 2011 uvedl, že Yorkin připravuje nový snímek Blade Runner. V témže měsíci blog také napsal, že producent Andrew A. Kosove projevil zájem o režiséra Christophera Nolana, jenž by měl být správnou volbou na základě jeho práce na batmanovské trilogii Temný rytíř.
Další zpráva z 18. srpna 2011 však sdělila, že by se režisérem nového Blade Runnera měl stát Ridley Scott, když natáčení nemělo začít před rokem 2013. Producent Kosove naznačil, že je nepravděpodobné, aby se na projektu podílel i Harrison Ford, který v původní sci-fi ztvárnil hlavní postavu.V listopadu 2011 se Scott pro The Wall Street Journal vyjádřil, že by se v sequelu nemělo objevit původní herecké obsazení a že se přiblížilo nalezení autorů, kteří by mu pomohli se scénářem. Dne 6. února 2012 pak Kosove sdělil: „Je absolutně zjevné a mylné se domnívat, že proběhla jakákoli diskuse o Harrisonu Fordovi v 'Blade Runneru'. Aby bylo jasné, o co se nyní s Ridleym snažíme, je dokončit mravenčí práci, abychom nezničili příběh.“ Na dotaz z října 2012 ohledně filmu Scott reagoval slovy: „Nejedná se o dohady—probíhá to. Spolu s Harrisonem Fordem? Ještě nevím. Není už příliš starý? No dobře, byl Nexusem-6, takže nevíme jak dlouho může žít. A to je vše, co chci na tomto pódiu prozradit.“
V listopadu 2014 Scott uvedl, že by se sám neměl ujmout režijního vedení, ale zato se bude podílet na produkci. Natáčení bylo podle jeho názoru plánováno od konce roku 2014 či roku 2015 a postava Harrisona Forda se nově měla objevit pouze „ve třetím obrazu“ sequelu. Kanadský režisér Denis Villeneuve, jenž zfilmoval sci-fi Příchozí, byl k projektu oficiálně přizván 26. února 2015. Došlo také k potvrzení návratu Fordovy role Deckarda, zainteresování scenáristy původního snímku Hamptona Fanchera, který se na sepsání nového příběhu podílel s Michaelem Greenem na základě Scottových a Fancherových hrubých představ. Děj se měl odvíjet několik desetiletí po skončení prvního filmu. Vlastní natáčení mělo započít v polovině roku 2016

Ocenění:
Academy Awards
2018 - Roger Deakins (Kamera)
2018 - Vizuální efekty
2018 - Dennis Gassner (Výprava) (nominace)
2018 - Mix zvuku (nominace)
2018 - Střih zvuku (nominace)

BAFTA
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Vizuální efekty
2018 - Denis Villeneuve (Nejlepší režie) (nominace)
2018 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Hudba) (nominace)
2018 - Zvuk (nominace)
2018 - Masky (nominace)
2018 - Výprava (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší hudba)
2017 - Nejlepší výprava a dekorace
2017 - Nejlepší vizuální efekty

Los Angeles Film Critics Association
2017 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava)
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

Alliance of Women Film Journalists
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

American Society of Cinematographers Awards
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

American Cinema Editors
2018 - Joe Walker (Nejlepší střih – film – drama) (nominace)

Art Directors Guild Awards
2018 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava – fantasy film)

Austin Film Critics Association
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér) (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)

Boston Online Film Critics Association
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

Boston Society of Film Critics
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

Cena národní společnosti filmových kritiků
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

Central Ohio Film Critics Association
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší filmová hudba) (nominace)

Ceny IGN Entertainment
2017 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér)
2017 - Nejlepší film
2017 - Volba diváků – nejlepší sci-fi/fantasy film
2017 - Nejlepší sci-fi/fantasy film
2017 - Sylvia Hoeks (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

Cena Saturn
2018 - Nejlepší film
2018 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér)
2018 - Hampton Fancher, Michael Green (Nejlepší scénář) (nominace)
2018 - Ryan Gosling (Nejlepší herec) (nominace)
2018 - Harrison Ford (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2018 - Ana de Armas (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2018 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava) (nominace)
2018 - Donald Mowat (Nejlepší masky) (nominace)
2018 - John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)

Critics Choice Awards
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Dennis Gassner, Alessandra Querzola (Nejlepší výprava) (nominace)
2018 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)
2018 - Renée April (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2018 - Nejlepší sci-fi/hororový (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)

Dallas–Fort Worth Film Critics Association Awards
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

Denver Film Critics Society
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Nejlepší sci-fi/hororový film (nominace)
2018 - Nejlepší speciální efekty (nominace)

Detroit Film Critics Society
2017 - Nejlepší hudba (nominace)

Dublin Film Critics Circle
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér) (nominace)
2017 - Ryan Gosling (Nejlepší herec) (nominace)
2017 - Michael Green, Hampton Fancher (Nejlepší scénář) (nominace)
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

Eddie Awards
2018 - Joe Walker (Nejlepší střih - drama) (nominace)

Evening Standard British Film Awards
2018 - Roger Deakins (nominace)

IndieWire Critic's Poll
2016 - nejočekávanější film roku 2017

Golden Reel Awards
2018 - ejlepší zvuk – efekty
2018 - Nejlepší zvuk – hudba (nominace)
2018 - Nejlepší zvuk – dialog / ADR (nominace)

Golden Tomato Awards
2018 - Nejlepší sci-fi/fantasy film roku 2017 (nominace)

Golden Trailer Awards
2017 - Nejlepší teaser

Hollywoodské filmové ceny
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Andrew A. Kosove, Broderick Johnson, Cynthia Sikes Yorkinová (Nejlepší producent)
2017 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava)

Hollywood Music in Media Awards
2017 - Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch (Nejlepší původní hudba – sci-fi/fantasy/horor) (nominace)

Houston Film Critics Society
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Nejlepší technické využití
2018 - Nejlepší hudba (nominace)

Chicago Film Critics Association
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Nejlepší výprava
2018 - Hampton Fancher, Michael Green (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)

Indiana Film Journalists Association
2018 - Nejlepší film (nominace)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)

IndieWire Critic's Poll
2016 - nejočekávanější film

London Critics' Circle Film Awards
2018 - Dennis Gassner (nejlepší technika)

Make-Up Artists and Hair Stylists Guild Awards
2018 - Donald Mowat, Jo-Ann Macneil, Csilla Horvath Blake (Nejlepší masky – periodický film)
2018 - Kerry Warn, Lizzie Lawson Zeiss, Jaime Leigh Mcintosh (Nejlepší účesy – periodický film)

Národní společnost filmových kritiků
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

North Carolina Film Critics Association
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2018 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava) (nominace)
2018 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

North Texas Film Critics Association
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér) (nominace)

Online Film Critics Society
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)

San Francisco Film Critics Circle
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Dennis Gassner (Nejlepší výprava) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2017 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)

Satellite Awards
2018 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2018 - Nejlepší vizuální efekty
2018 - Nejlepší výprava (nominace)
2018 - Nejlepší zvuk (nominace)

Phoenix Film Critics Society
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Hampton Fancher, Michael Green (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2017 - Joe Walker (Nejlepší střih - drama) (nominace)
2017 - Renée April (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2017 - Nejlepší výprava (nominace)
2017 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

Phoenix Critics Circle
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)
2017 - Nejlepší sci-fi film (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2017 - Alessandra Querzolaová, Dennis Gassner (Nejlepší výprava) (nominace)

Seattle Film Critics Society
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Alessandra Querzolaová, Dennis Gassner (Nejlepší výprava)
2017 - Nejlepší film (nominace)
2017 - Renée April (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2017 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2017 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)
2017 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

Southeastern Film Critics Association
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)

St. Louis Film Critics Association
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Nejlepší vizuální efekty
2017 - Denis Villeneuve (Nejlepší režisér) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)
2017 - Alessandra Querzolaová, Dennis Gassner (Nejlepší výprava) (nominace)

Teen Choice Awards
2018 - Ryan Gosling (Nejlepší herec – sci-fi film) (nominace)
2018 - Nejlepší sci-fi film (nominace)

Utah Film Critics Association
2017 - Hampton Fancher, Michael Green (Nejlepší adaptovaný scénář)
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel) (nominace)

Washington D.C. Area Film Critics Association
2017 - Roger Deakins (Nejlepší kamera)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer (Nejlepší skladatel)
2017 - Alessandra Querzolaová, Dennis Gassner (Nejlepší výprava)
2017 - Joe Walker (Nejlepší střih) (nominace)

DABING
V českém znění: Filip Jančík - Ryan Gosling (K), Anna Theimerová - Ana de Armas (Joi), Ladislav Županič - Harrison Ford (Rick), Simona Postlerová - Robin Wright (Joshi), Zuzana Ďurdinová - Sylvia Hoeks (Luv), Jiří Ployhar - Wood Harris (Nandez), Vojtěch Hájek - David Dastmalchian (Coco), Martina Šťastná - Carla Juri (Dr. Stellinová), Radana Herrmannová - Hiam Abbass (Freysa), Zdeněk Maryška - Edward James Olmos (Gaff), Pavel Tesař - Jared Leto (Wallace), Martina Kechnerová - Mackenzie Davis (Mariette), Bohuslav Kalva - Lennie James (Cotton), Marika Šoposká - Sean Young (Rachael), Martin Zahálka - Dave Bautista (Sapper), Ladislav Cigánek - Tómas Lemarquis (zřízenec), Petr Gelnar - Harrison Ford (hlas mladého Ricka z nahrávky)
Překlad: František Fuka
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Výsledný mix: Roman Čadek
Dialogy a režie: Petr Sitár
Vyrobilo studio LS Productions - 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.10.2017 Falcon
Premiéra Velká Británie: 6.10.2017 Sony Pictures UK
Premiéra Maďarsko: 5.10.2017 InterCom
Premiéra Kanada: 6.10.2017 Warner Bros. CA
Premiéra USA: 6.10.2017 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 7.2.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 7.2.2018 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 18 837 639
Tržby celkem - $ 259 239 658
Návštěvnost v ČR 117 049
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Blade Runner gastonrolinc.webnode.cz/news/a1260/
Sci-Fi / Thriller, USA / Hong Kong, 1982
Režie: Ridley Scott, Hrají: Harrison Ford, Rutger Hauer

Blade Runner 2049 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1261/
Sci-Fi / Mysteriózní, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Denis Villeneuve, Hrají: Ryan Gosling, Harrison Ford
 
Tvůrci a herci
Denis Villeneuve (Režie), Broderick Johnson (Produkce), Andrew A. Kosove (Produkce), Bud Yorkin (Produkce), Cynthia Sikes (Produkce), Benjamin Wallfisch (Hudba), Hans Zimmer (Hudba), Roger Deakins (Kamera), Joe Walker (Střih), Zsolt Csutak (Casting), Francine Maisler (Casting), Lucinda Syson (Casting), Dennis Gassner (Scénografie), Renée April (Kostýmy), (Zvuk),  (Masky), Hampton Fancher (Scénář), Michael Green (Scénář), Ryan Gosling (Herec), Harrison Ford (Herec), Sylvia Hoeks (Herec), Ana de Armas (Herec), Robin Wright (Herec), Jared Leto (Herec), Dave Bautista (Herec), Carla Juri (Herec), Mackenzie Davis (Herec), Lennie James (Herec), Barkhad Abdi (Herec), David Dastmalchian (Herec), Wood Harris (Herec), Hiam Abbass (Herec), Mark Arnold (Herec), Edward James Olmos (Herec), Sean Young (Herec), Sallie Harmsen (Herec), Krista Kosonen (Herec), Elarica Johnson (Herec), Tómas Lemarquis (Herec)
 
2017/163/USA, Velká Británie, Maďarsko, Kanada/Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Přestože je Harrison Ford napsaný jako druhý v titulcích, objeví se až po 105 minutách filmu.
- Tento sequel přišel do amerických kin 6. října 2017. Tedy přesně deset let a jeden den po promítání Finální verze prvního filmu Blade Runner v Los Angeles.
- Policista K (Ryan Gosling) má číslo KD9-3.7, takže je to P KD9-3.7. Což odkazuje na autora předlohy Philip K. Dick (PKD). (Lucasion)
- Během natáčení měl film krycí název „Triboro“.
- Když prostitutka Mariette (Mackenzie Davis) vejde do domu ke K (Ryan Gosling), tak pronese k jeho holografické přítelkyni Joi (Ana de Armas): „Už chápu, nemáš rád realné dívky.“ Ryan Gosling hrál ve filmu Lars a jeho vážná známost (2007) o muži, který má vztah se sexuální pannou, kterou si objednal na internetu.
- Herec Edward James Olmos, představitel Gaffa, položí ve filmu na stůl papírové origami ve tvaru ovce, což je odkaz na literární předlohu filmu, knihu „Blade Runner: Sní androidi o elektrických ovečkách?“ jejíž autorem je Philip K. Dick.
- Na tvorbě filmu se podílela česká VFX produkce UPP.
- Ve filmu je možné si všimnout mnoha značek, některých i z původního filmu Blade Runner, (1982), například značka Atari (v obou filmech při záběrech města), Sony (při záběru domu kde bydlí K), nebo Peugeot (při pádu K na smetišti)
- Kódový název filmu je Three Bridges. Pod tímto názvem byly dodány i některé šifrovací klíče v distribuci do českých kin.
- O obsazení Harrisona Forda se rozhodlo pár dní před první klapkou.
- V továrně na androidy se objevil mimozemšťan (inženýr) z filmu Prometheus (2012).
- Režisér prvního dílu Ridley Scott se na tomto pokračovaní podílel jako výkonný producent.
- Harrison Ford (Rick Deckard), Edward James Olmos (Gaff) a Sean Young (Rachael) sú jediní herci, ktorí sa objavili aj v pôvodnom filme Blade Runner (1982).
- Ryan Gosling (K) a Jared Leto (Niander Wallace) nemajú vo filme jedinú spoločnú scénu.
- Pred Jaredom Letom (Niander Wallace) boli do jeho role zvažovaní ešte Gary Oldman a Ed Harris.
- Režisér Denis Villeneuve oslovil niekoľko tvorcov, ktorých má v úcte, aby natočili tri krátke filmy, zachycujúce dôležité udalosti, ktoré sa odohrali po roku 2019, kedy sa odohráva Blade Runner (1982) ale pred rokom 2049, kedy začína nový Blade Runner. Všetky tri krátkometrážne snímky natočené v roku 2017 a boli zverejnené v nasledovnom poradí: 2036: Nexus Dawn, 2048: Nowhere to Run a Blade Runner: Black Out 2022.
- Sylvia Hoeks, podobne ako aj Rutger Hauer, ktorý hral takisto záporného replikanta v prvom Blade Runnerovi (1982), pochádza z Holandska.
- Hudbu k filmu skladal na začiatku Islanďan Jóhann Jóhannsson. Ten bol však z projektu prepustený a na jeho miesto nastúpili Hans Zimmer a Benjamin Wallfisch. Za dôvod sa považuje Villeneuveova požiadavka, ktorý trval na tom, že hudba musí byť viac podobná tej od Vangelisa, ktorý komponoval pre prvý diel.
- Pre lepšie stvárnenie svojej role použil Jared Leto (Niander Wallace) nepriehladné kontaktné šošovky, vďaka čomu nemohol nič vidieť. Túto postavu mal pôvodne stvárniť David Bowie, ten však zomrel pred začiatkom natáčania.
- Do jednej z rolí bola zvažovaná aj Emily Blunt, tá však účasť pre prebiehajúce tehotenstvo musela odmietnuť.
 
Odkazy